Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katja: Ei synnytys välttämättä käynnisty todellakaan lapsivesien menolla. Itselläni vedet meni vasta synnytyssalissa kätilön puhkaistua kalvot ja muksu sitten syntyikin siitä vajaan tunnin kuluttua.

Nelly: epiduraali ei vaan joillakin vaikuta ollenkaan, kuten Pouta kertoi synnytyksestään. Mulle esikoista synnyttäessä ehdittiin epiduraali laittaa ja se oli tosi helpotus, mutta synnytyksen jälkeen mun piti saada lääkitystä, kun epiduraalista johtuva tärinä oli ihan hirveää. En pysynyt pystyssä itse vaan kätilön piti mua pitää suihkussakin pystyssä, kun olin ihan horkka tärinässä siis kylmä ei ollut vaan lihakset kramppas silleen.

Hei Möhömahat! Kiitos onnitteluista!

Ensimmäinen vuorokausi kotona takana ja ihan kivasti on lähtenyt sujumaan. Eilen vauva jostain syystä nukkui koko päiväm ja illan, heräsi tai herätettiin vain välillä syömään. Hän siis ei ollut noin rauhallinen sairaalassa. Yölläkään ei ollu kuitenkaan hereillä kuin klo 2-3 ja 4.30-5.15, sain siis ensimmäisen kerran kuuteen yöhön nukuttuakin! Aamulla neiti valvoikin sitten 7.30-13 ottaen välillä vain kahdet vartin tirsat. Vauva ei ole hereillä ollessaan tyytyväinen kuin tissi/pullo suussa tai sitten äitin/isän sylissä asentoa vaihdellen ja kävellen.

Imetys on täällä ongelmana ja vaivaa minua todella. Maitoa siis tulee, mutta tyttö ei osaa ottaa tissistä kunnon imuotetta. Harmittaa todella. Nyt alkaa hylkimään tissiä jo kokonaan, koska pullosta saa niin helpolla. Yritän silti väkisin, että ottaisi tissistä, mutta ei se huutavan lapsen suuhun jää (edes väärässä imussa). Yritän siis pumpata maitoa ja annan sitten sitä pullosta. Taitaa jäädä imetyspaidat täällä käyttämättä.

Jos teillä on jo hormaanit pinnassa ja itku herkässä, niin odottakaa vain =) Tätäkin viestiä kirjoittaessa tuli parku. Ihan joka asia voi saada itkemään. Ja nukkukaa nyt jos vain voitte!Mä en kyllä nukkunut loppuraskaudessa yhtään sen enempää, ku viime yönä.

Huomenna tulee neuvolantäti kotikäynnille ja saadaan vauva taas punnittua. josko osaisi antaa jonkin uuden niksin imetykseen, kaikkea olen kokeillu.

Vauvauutisia lisää odotellen,
pouta ja vauva 5 vrk

Tsemppiä Poudalle imetys pulmiin.

Neuvolassa aamulla käydessä kaikki oli hyvin. Paino on taas hieman laskenut ja hemppa kohonnut jo 137, paineet loistavat. Puhuin terkkarille tuskaisesta olostani ja hän laittoi maanantaiksi mulle näytön lääkärille, joka päättää sitten käynnistyksestä.

Eilen kokeilimme mieheni kans sitä nännien pyörittely -käynnistystä ja kyllähän sillä melkoiset supistukset saikin aikaan. Supistuksia tuli kahden-kolmen minuutin välein ihan säännöllisesti, mutta niissä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi tehoa käynnistämään itse synnytystä. Arvatkaapas vaan, et mitä tänään tehdään *wirn*

Jos synnytys käynnistyy perjantaina iltapäivästä maanantai aamuun niin silloin tulee taas lähtö satojen kilsojen päähän synnyttämään. Peukut pystyssä toivon, että synnytys käynnistyis joko tänään tai vasta sitten maanantaina. Viikonlopuksi nännien pyörittelyt kyllä saavat jäädä :)

Neuvola faktoja:
painonnousu +500g
turvotus -
RR 134/80
B-Hb 134
Sf 37
Syke 160

Pikkuinen riehui kovasti,ei tahdottu millään saada laskettua sykettä.Normaalinkokoinen vauva tulossa ja edelleen toitotti,että minä päivänä tahansa ;) Eipä tässä muutenkaan kauaa joudu odottelemaan vaikka täytsaikaiseksi meniskin.

Poudalle onnea imetykseen,toivottavasti helpottuu ajan kanssa!

Pouta: Jos vauvasi ei saa kunnon imuotetta niin kannattaisko kokeilla rintakumia? Lue lisää linkistä, äläkä nyt vielä heitä pyyhettä kehään:
http://www.imetystukilista.net/faq/kumi.php

Iltaa vielä arvon leidit! ;D

Pientä kireyttä ja tuskastumista ehkä havaittavissa muillakin...? No, ei enää kauan mene, ajatelkaa melkein/jo koko 9 kuukautta takana!

Viimeinen ultra ennen synnytystä, jonka ajankohdasasta ei tietoakaan. Sirppana, siro pikkuinen meuhkasi kohdussa ja potkiskeli kireää vatsanahkaani. Painoarvio on piirun alle kolme kiloa, joten semmonen reilu kolmekiloinen jötkäle täytyy sitten pusertaa ulos maailmaan. Siellä aukastiin suuta, imettiin peukkua ja ihmeteltiin omia sormia. Pyörittiin väkkäränä pois anturin alta. Pikkusydän pumppaili tarmokkaasti, ja kaikki kammiot ja läpät erottui selvästi. Saisi tulla ulkopuolelle vain mekastaan...:)

Oma olo on ok, supistuksia silloin tällöin, ja vessassa saa ravata, mutta tuntuu, että sisäreidetkään ei oo kovin kipeät, niin että kävelyllekin vois uskaltautua. Rinnat tuntuu vain jatkavan kasvuaan ja painavat kyllä aika lailla - kuka osais suositella tukevia ja ryhdikkäitä imetysliivejä (ja/tai urheilurintsikoita)? Ostin jo parit, mutta pieneksi käynevät kun maito nousee rintoihin, en voinut aavistaa miten paljon nämä turpoavat... Tasan viikko LA:han, mutta olen kyllä ihan varma, että yliajalle mennään, joten päätin vain olla murehtimatta. Kyllä se pikkuinen kerkiää tulla ajallaan. Ja jos on suht kivuton olo, niin puuhailen kaikenlaista.

Vauvauutisia odottaen,

Millie 39

Millie: Mulla oli esikoisesta Triumphin kaarituelliset Mamabel Lace liivit. Mielestäni ne oli tukevat ainakin koossa E85. Valmistetaan kuppi G:hen asti. Katso linkki.
http://www.triumph.com/fi/page_4039_Mamabel_Lace_R.php

Nyt olis "eräpäivä" käsillä... vaan ei taida pikkuinen ymmärtää että mä en enää jaksaisi tän vatsan kans. Limatulppaa on tullut eilisestä lähtien, mutta siitähän voi mennä vielä vaikka pari viikkoa synnytykseen joten ei voi muuta kuin odotella ja puuhastella kaikkea.
Niin ja Poudalle tsemppiä imetykseen, toivotaan että rupeaa onnistumaan : )
Eilisessä neuvolassa mulla oli taas toinen terkka kun oma huiteli jossain, ja tää toinen tuntuu aina olevan jotenkin pihalla, mittaa sf:kin mun mielestä ihan pieleen. Nyt olis muka kasvanu 3 cm kun viimeks oli jo pienentyny sentillä... Ja kun kysyin että kuin paljon annetaan mennä yli, niin hän sanoi että no eikös ne puhu 10 päivästä...!!! Eihän mua todellakaan kiinnosta mistä ihmiset puhuvat, kyllä neuvolan terkan pitäis osata antaa ihan kunnollinen vastaus tuollaseen kysymykseen. No sain maanantaille ajan omalle terkalle, toisaalta toivon ettei tarviis sinne enää raahautua vaan oltais jo siinä vaiheessa vähintäänkin synnyttämässä. Paino oli tippunu puoli kiloa, tais olla nesteitä. Hb alhainen kuten aina, eli 116, ja verenpaineet 120/80, pikkasen alapaine kohonnut. Mulla on myös ollut vähän päänsärkyä, mutta eipä se terkka siihenkään reagoinut.
Taidan lähteä vaihteeksi syömään ja siivoilemaan.

Heipsan!

Täällä olis "eräpäivä" huomenna... Kyllä sais alkaa tulemaan jo.. Isolde niin mullekkin sanottiin neuvolasta, että kymmenen päivää yli ne katsoo ennen kuin äippäpolille laittaa.. Plaah.. ei vaan jaksais odottaa!Meillä vielä sellanen tilanne että mies lähtee reissuun Helmikuun alussa. Kiva kiva.. Et senkin suhteen sais jo pirpana tulla ulos :)

Mulla kans oli paino tippunut neuvolassa ja täälläkin päänsärky vaivaa, mutta mulla oli sitä alkuraskaudessakin...

Mutta jatketaan odottavissa tunnelmissa :)

Pippa 39+6

Joo, se on sen 10päivää, mitä saa mennä yli ennen kuin neuvola antaa lähetteen sairaalaan äitiyspolille. Itselläni oli esikoisesta jo varattu äitiyspoli aika, kun hän päätti syntyä edellisenä päivänä eli rv 41+2.

Nyt on vasta rv 38+1, mutta silti voisin lähteä tästä jo synnyttämään, alkaaa olla jo vaivaa, jos toista.

Viikkoja 39 täynnä. Olo ei ole niin tuskainen kun kuvittelin sen viimesillä viikoilla olevan. Oon käyny päivittäin sauvakävelyllä, kylläkin hitaasti ja välillä pysähdellen. Päivisin oon rauhallinen, öisin mielessä kummittelee kaikenlaista.

Se epiduraali kyllä mietityttää edelleen, kaipa kaikki kokee senkin erilailla. Oon käsittäny että sen aikana pystyis kävelee ja mahd käymään vessassakin (eiköhän sitä synnytyspäivänäkin ravata vessassa aika tiuhaan?) Mutta kaverini joka on kokenut jo kolme synnytystä, kaikissa epiduraali, sanoi ettei häntä päästetty enää kävelemään puudutteen laiton jälkeen, eikä ois kuulemma oikein pystynykään kun jalat tärisi. Eli sit on pakko hoitaa synnytys loppuun sängyn pohjalta. En tiedä onko sit eriasia jos epiduraalia laitellaan välillä lisää, ja säännöstellään, ja jos sen voimin kuluu aikaa useitakin tunteja...

Kammottaa myös se että kuinka sekaisin maha on sitten sinä synnytyspäivänä, kun se on muutenkin, ja mulla on menkkakipujenkin kohdalla ollu nuorenpana huimausta, pyörtymistä ja oksetusta, joten entäs nyt kun kivut on toista luokkaa? Auttaakohan se että vetää panadolia vielä kotona ollessa? Myös kaurapupu odottelee että pääsee masua lämmittämään.

Mulla on kanssa ollu välillä päänsärkyä, epäilen sen johtuvan siitä että niin paljon tulee nukuttua...

Päivät menee niin nopeesti, mutta eiköhän se päivä kun supistuksia lasketaan ole aika piinaavan pitkä.

Tsemppiä teille kärvistelijöille! Kaikki raskausvaivat ja kolotukset unohtuvat, ku pikkuinen tuhisee sylissä, tai sit niitä ei vain ole enää aikaa miettiä =).

Mietiskelin tänään, että nyt kun en ole enää raskaana, olenko tehnyt niitä asioita, mitä raskaana kaipasin. Tänään huomasin nukkuvani vatsallani, sitä olen kaivannut. Ja mieheni toi minulle jo sairaalaan, graavi- ja kylmäsavuvoileipiä, Nam! nyt puuttuu isot kirjaimet, koska pirpana tuli kainaloon... vatsaa ei tarvitse varoa ja mahtuu pienemmistäkin väleistä, tosin sen unohtaa. kengät saa jalkaan helpolla. sängystä pääsee suoraan ylös. kaikkea pientä kivaa.

imetys on nyt lähtenyt paremmin käyntiin! ssuuri helpotus jos tästä vielä paranee. ja rintakumi on ollut käytössä eiliseen asti. vielä pumppaan lisäksi ja varsinkin yöllä ku ei jaksa taistella tissin kanssa, annetaan sit pullosta lisää. toivottavasti saa sen jättää kohta pois.

viime yönä valvottiin taas aika paljon. yhdet kahden tunnin unet tuli putkeen nukuttua. mies auttaa kyllö öisin paljon ja nyt ku on ollut pullokin käytössä, helpottaa mun taakkaa.

mut kyllä tämä on ihana pakkaus. odottakaa vain. omat väsymiset ei paljoa haittaa ku katsoo näihin nappisilmiin. nyt on tyttö valvonut kolme tuntia putkeen ja syönyt itsensä ähkyyn, vatsaa vääntää ja puklauttelee. isoveljet tulevat kohta viikonlopunviettoon, taitaa olla aika hälinää odotettavissa.

jaksuja kaikille!

pouta ja tytär 1 vk

Mulla esikoista alettiin käynnistämään 42+1 päivänä ja typy syntyi 42+2. Ja nytkin eilen neuvolassa sanottiin, että lääkäri suosittelee käynnistystä vasta kun on tullut 42 viikkoa täyteen. Onneksi sain kuitenkin ajan maanantaiksi eri lääkärille, joka saattaisi ottaa inhimmillisiäkin ajatuksia huomioon näissä asioissa. En nimittäin kestä enää ajatusta, että joutuisin vielä pari viikkoa olemaan näiden kipujen kanssa.

Nelly: mulla oli esikoista tehdessä epiduraalipuudutus ja sain kyllä liikkua ihan normaalisti. Tosin se synnytys kesti niin kauan, että puudutetta lisättiinkin vaikka kuinka monta kertaa. Ja synnytinkin jakkaralta. Välillä mullakin oli niitä hirveitä tärinä kohtauksia, mutta silloin pysyin pehkuissa.
Mulle henk.koht. jäi siitä epiduraalista niin huono maku suuhun, etten nyt edes harkitse koko puudutetta.

Tekaisin tuossa just kunnon satsin korvapuusteja, koska olen toiveikas sen maanantain suhteen, että silloin saan jäädä synnyttämään. Ompahan sitten ihania pullia mitä tarjota vieraille, kun tulevat junioria katsomaan.

Jaksuja kaikille taisteluissa kipuja, kolotuksia ja kaikkea muutakin epämiellyttävää vastaan! Kyllä meidät pian palkitaan!

Täällähän on kaikilla jos monenmoisia vaivoja, taidan liittyä seuraan. Alaselkä meinaa olla kipee ja toi käsi on edelleen puuduksissa.Sormis ei oo tuntoo ja nipistelee...Ja nyt on tosi väsy olo kun tyttö heräili yöllä vähän väliä...
Eilen oli turvotuksen takia uusinta neuvola ja nyt oli kaikki kunnossa.Turvotusta tosin on mutta paineet oli kohdallaan eikä painoakaan ollu tullu enää kolmea kiloa =)
Katteltiin masuun ultralla,neuvolatäti tsekkas että on vielä riittävästi lapsivettä ja onhan siellä...Otin esille viimeisen lääkärin tarkastuksen kun sillon oli puhetta että lääkäri ei uskonu että tän raskauden annetaan mennä hirveesti yliajalle.(Mullahan on toi sf-mitta hiponu koko ajan pilviä,viime mittauksessa oli 38,5) Joten mulla on nyt sitt maanantaina,laskettunapäivänä, lääkäri.Osaa kuulemma hommansa ja osaa tehdä vaavin kokoarvioita(toisin ku edellinen lääkäri!).Joten kovasti jännittää jos täs lääkärille selvitään että minkäs kokonen asukki sieltä on tulollaan!!

Kovasti on tännekin tullu kyselyitä että onkos minkäänlaisia tuntemuksia että lähtö ois lähellä.Mutta enpä voi asiaan ite vaikuttaa!!Vaavi tulee sitten kun tulee.Ja varmasti taas ihan yks kaks.

Nyt onkin tytön päikkäriaika,saa itekin vähän huilattua...Miehellä on onneks viikon päästä viikon loma.Ja aiko kyllä pikkasen pitää isyyslomaakin vaavin synnyttyä.Onko kellään muuten tietoa että lasketaanko ne päivät, jotka isä joutuu kotona kattomaan lapsiaan kun äiti on sairaalassa,isyyslomaks??

Jakseluja!!

Heavenille: Jos miehesi on lomalla silloin kun olet sairaalassa niin se on joko isyyslomaa, talvilomaa, pekkaspäiviä tms. lomaa, mitä miehelläsi on pitämättä työsopimusehtojen mukaan.

Tässä mun väsynyttä omanapa (.) lätinää... rv 39+1
Väsyttää. Ei siis mitään uutta... Käytiin eilen miehen kanssa katsomassa Bond, leffa oli ihan jees! Mulla alkoi kaupunkiin päin mentäessä järkyttävä vihlonta alapäässä ja jatkui vielä hetken leffateatterin penkissäkin. Loppui kuitenkin ja pystyin keskittymään olennaiseen. Itiö riehui mahassa aina kun tuli kovaääninen kohtaus ja rauhoittelin toista silittelemällä mahaa. Ja kyllä se sinne sitten aina rauhoittui...

Kotona luin vielä hetken kirjaa ennen kuin sammutin valot n. klo 01 kun ihan oikeasti VÄSYTTI! Mutta jostain syystä ei uni kuitenkaan tullut, taaskaan. Ja valvoin sitten taas neljään. Kohta pitää varmaan mennä taas päikkäreille, kun ei silmät meinaa pysyä auki..

VAIVAT:

- Kaikkein eniten mua ärsyttää JATKUVA nenän tukkoisuus, joka vaikuttaa mulla tosi paljon nukkumiseen.

- Mua on nyt vasta alkanut vaivaamaan närästys, erityisesti yöllä.

- Se kipu joka puristaa vasemman tissin alla, ilmoitti itsestään taas viime yönä ja istuin pimeässä sen takia kolmesta neljään...

Mua ihan oikeasti hirvittää, että vauva ehtii kasvaa niin suureksi että alatiesynnytys on mahdoton tai ainakin ÄÄRETTÖMÄN tuskallinen... Jotenkin sellainen olo, kun ei ole tehty mitään synnytystapa-arviointia, eikä vauvan oikeaa kokoarviointia. Lääkäri vaan mahan päältä ja sisätutkimuksen perusteella totesi, että ei ole pienimmästä päästä. Tää maha on valtava ja mä olen kuitenkin muuten pienikokoinen...

Tämä päivä pitäis jotenkin saada "kulutettua". Mua ei huvittais tehdä mitään, ihan veltto olo. Mies lähti aamulla tosiaan viimeistä vuoroa töihin ennen lomaa!!

Maanantain neuvolaa odotellessa (perjantain peruuntui terkkarin sairastumisen takia). Aion kyllä kysyä, että pitääkö munkin tosiaan odottaa vielä la:n jälkeen 10 pitkää päivää, ennen kuin mitään tehdään (jos mitään ei ole tapahtunut siihen mennessä)...

Vihdoin yksi yö pitkästä aikaa ilman selkäsärkyjä ja polttavia supistuksia,toivottavasti ensi yö olisi yhtä helppo.
Eilen irtosi tulppa,mutta turha kait tuosta vielä innostua..Ihmeen hyvä olo ollut,kait tuo sauna auttoi asiaa osaltaan.
Viimeiset tarpeelliset ostokset tehty,nyt vaan odotellaan ja ihmetellään ;)
Josko kohta painuisi pehkuihin.
Öitä!

Taas yksi viikko pulkassa. Alkavalla viikolla onkin jo todennäköistä että synnytys käynnistyy.

Kaikenlaista pyörii päässä, tärkeää ja vähemmän tärkeää...kuten että mitä laitan sairaalaan lähtiessä päälle, jos kaikki vaatteet vaikka sotkeentuu, lapsivedet menee ja oksentelen...

Vaivoista: Onko teillä muilla verenkiertohäiriöitä ja ihmeellistä reisien kramppaamista? Ei oikein tiedä miten sohvalla istuis. Vauva on tosi kova myllertämään edelleen, välillä säikähdän kun luumme kolisee yhteen, voikohan siihen sattua? Myös niitä puukoniskuja tuntuu alapäässä välillä..Supparit tuntuu ehkä hitusen enemmän kuin viime viikkoina. Nivuset ihan jumissa. Niiskutan jatkuvasti, vaikka flunssa tavallaan jo ohi.

Taas yksi yö edessä, aluksi en saa unta, ja loppuyö menee pätkissä, parhaiten nukuttaa vasta aamusta, ja sit onkin tullu makailtua jo kellon ympäri.

Jännäksi menee.

Nelly;jalat on krampannut jo useita päiviä,puuduttaa ja jomottaa,kuin olis maitohapoilla koko ajan.Nivusia vihloo ja alapää vihloo.
Viime yö oli inhottava,supistukset kivuliaampia ja vessassakin sai ravata taas tunnin välein.Onneksi vielä laitoin siteen illalla,olisi sänky ollut aika sotkuinen.Vuotanut sellaista mukavaa verensekaista limaa yön läpi,hyh.
Osastollakin käytiin eilen,luulin että lapsivettä rupes tulemaan aamulla,mutta olikin väärä hälytys.Kohdunsuu oli pehmennyt,sentti jäljellä kohdunkaulaa ja auki oli sentin.Pikkuinen painaa 3098g,että ei se niin pieni kuitenkaan ollut,niikuin neuvolassa tuumailivat.Heh.
Kyllä kait tässä täytyy pikkuhiljaa alkaa laittamaan lähtökassia valmiiksi,ihan varmuuden vuoksi.Huh,kyllä alkaa vattanpohjassa jo lentelemään perhosia..

Helou!
Täällähän alkaa olla jännät paikat jo monella! Tsempit vaan edelleenkin kaikille vaivojen keskellä. Toivottavasti jokainen meistä saisi sen verran nukuttua, että jaksaa sitten synnytyksessä...

Tässä tän päiväiset nlakuulumiset:

Vauvan pää on vihdoin kiinnittynyt lantioon!! Terkan mukaan olis tulossa n. 3,4 kg vauva jos määräaikaan mennessä syntyy.

painonmuutos: 955g/2 vkoa
turvotus: + (tänä aamuna vähemmän kuin yleensä)
RR: 103/73
Pisu: ok
sf: 35 (sama kuin viimeksi)
lapsiv. määrä: N

Sydämensyke jumputti jossain 130+ hujakoilla, mutta nousi siitä kun heräsi liikkumaan kuuntelemisen aikana noin 140 kiemuroille. Viikon päästä taas, ellei mitään tapahdu..

Toistaiseksi hiljaista, ei supistuksia, ei mitään. Yölläkin olen nyt saanut taas nukuttua vähän paremmin (kop kop). Eilen heiluteltiin peittoja, ei vaikutusta. Pöh. Tänään olis tarkoitus imuroida, pestä uuni ja käydä lenkillä. Yrittänyttä ei laiteta!! :)

Lääkäri kuulumisia...
Lääkäri ultrasi ja sai painoarvioksi n. 3,6 kiloa. Käynnistykseen ei ole mitään lääketieteellistä syytä, koska kaikki arvot ovat loistavia. Kohdunkaulakin oli vielä epäkypsä. Vaikka mitä yritin verukkeeksi niin ei. Tämä lääkäri ei voinut tehdä päätöstä vaan lupasi kysyä ylilääkäriltä tilanteesta, koska vetosin siihenkin, että pelkään mahdollista ambulanssisynnytystä, koska edellinenkin vauva tuli alle kahdessa tunnissa ulos. Lääkärin sihteeri soitti äsken ja pyysi torstaiaamuna näytille osastolle. Eli sen verran myönnytystä sain siltä ylilääkäriltä. Käynnistyksestä ei ole silloinkaan varmaa, mutta kai hän haluaa itse tutkia tilanteen.

Jotenkin on ihan tyhjä ja turta olo. Itkettää ja tärisyttää kaikki se pettymys. Ei pitäisi asettaa itse toiveita tämän synnytyksen suhteen.

Mutta jotain valoa on kuitenkin nyt nähtävissä, koska mies on vapaalla perjantaihin saakka. Nyt joutuu sitten äijäkin lujille seksin suhteen, eli vaikka tekee kipeää niin ei haittaa. Laitetaan sellaset nesteet kypsyttämään kohdunsuuta ettei paremmasta väliä ja yhdistetään siihen kaikki muukin, joka saattaisi edistää asiaa.