Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitipäs vielä ihmetellä tuota Heavenin sf-mittaa. Kuulostaa hurjalta. Mulla oli nyt viikolla 38 kohdunpohjankorkeus 35 ja sekin on yläviivalla. Vatsanympäryysmitta ei olekaan kasvanut yli kuukauteen yhtään eli se jämähti 112 senttiin. Ensimmäistä kertaa tässä raskauden aikana näytän varmaan "sopivan" kokoiselta viikkoihin nähden.

pouta rv 38

Onnittelut Kurkulle mestaruudesta!
Oonkos mä ainut jolla tuo sf-mitta huitelee ihan alakäyrillä... no paino sitten huiteleekin ihan muissa lukemissa.. Yritän tässä sydä fiksusti että sais jouluna herkutella ihan kunnolla, kun en todellakaan halua ihan ylimääräisiä kiloja muuten vaan.
Mä näin varmaan eka kertaa unta meidän vauvasta, se oli niin pikkuinen että sitä ei meinannu uskaltaa nostaa sängystä edes. Hassua.
Ja sit mulla on ollu nyt muutaman kerran ihan hirveet hormoniheittelyt, kaks kertaa on tullu kamala itkukohtaus miehelle kun muka en saa tarpeeks hellyyttä ja rakkautta... ja pöh, ihan tarpeeks saan, pitäis vaan muka saada olla toisen kainalossa jatkuvasti.. Sit tulee sellanen tunne ettei kiinnosta pätkääkään nähä muita ihmisiä, mutta sen oman kullan vieressä olis pakko saada kyhnätä aamusta iltaan... Ei ollenkaan mukavaa touhua, siis tuollaset hormonien aiheuttamat ihmetykset. Onneks mies ymmärtää ja pitää kainalossa : )
Miten teillä muilla, kun mulla tosiaan neuvolan täti on koko ajan vannottanut että painon on melkeen pakko nousta sen 9-10 kiloa, ja nyt ei ollu ollenkaan tyytyväinen kun ei ollu noussu viime kerralla yhtään, niin onko muilla ollu samanlaista?? niin ja mullehan on tullu tuo 9 kiloa, joten nyt sais riittää mun mielestä...

Ihana pouta, kun huolehdit.. :) Täällä sitä ollaan vaan yhtenä kappaleena. Sen sijaan sinä varmaan pääset kohta "hommiin", vaikuttaa vähän siltä ;) Jokohan saadaan joulun jälkeen lukea monta vauvauutista tällä palstalla!!!!! :D

Olemme lähdössä huomisaamuna vanhempieni luo joulun viettoon, joten tulin pikaisesti kertomaan tänpäiväiset lääkärikuulumiset:

painonmuutos: +700g
turvotus: (+)
RR: 107/63
pisu: ok
hb: 111
sf: 34 (mittaa aina pidemmän kuin terkka...)

JA!!! Vauva siis edelleen pää edellä tulossa, kuten pitääkin. Hyvä niin! Kohdunsuu pehmentynyt, lyhentynyt ja hieman auki! Lääkäri arvioi, ettei mentäisi laskettuun aikaan asti!!!!! ooooh! Niin toivon, että vauva voisi syntyä jo alkuvuodesta, ettei menisi ainakaan yli, kuten lääkäri veikkaili...

Ja varovainen kokoarvio: ei kuulema sieltä pienimmästä päästä.. vähintään 3500g jos mennään laskettuun aikaan asti, jos yli, niin enemmän...

Tällaisissa tunnelmissa siis joulunviettoon. Täytyypä ottaa varulta turvakaukalo autoon mukaan.. ; )

OIKEIN TUNNELMALLISTA JA RAUHALLISTA JA IHANAA JA RAKKAUDENTÄYTEISTÄ JOULUA TEILLE KAIKILLE!!!! JA TSEMPPIÄ NIILLE, JOILLE LÄHTÖ MAHDOLLISESTI KOITTAA JOULUNPYHINÄ!!

Miten maltankaan olla nettipimennossa monta päivää... huhhuh!

Hyviä vointeja,
Vanilja 35+6

Neuvolalääkärillä kaikki arvot ok. Kohdun suulla kaikki entisellään, ei pehmenemistä. Lääkäri yritti tehdä painoarviota ultralla, muttei siinä täysin onnistunut. 4Deen mukaan keskikäyrällä menevä vauva, joten arvioitu syntymäpaino n.3600, tämän päiväisen mukaan ei ainakaan suurempi. Mun oma paino noussu nyt lähes 10 kgllä, mikä tuntuu hassulta, kun ei se juuri näy missään. Jutskattiin kainenlaista niin terkkarin kuin lääkärin kanssa, joten koko reissuun meni pari tuntia..

Vaivat on kyllä lisääntynyt - liitoskivut vaikuttaa nyt kävelemiseen ihan aamusta iltaan, ennen vain ylösnoustessa. Vauva vääntelee niin kovin mahassa, että välillä sattuu tosi pahasti. Maha on ollut levoton jo monta viikkoa, kaikkea muuta kuin ummetusta. Pientä närästystä nukkumaan mennessä. Kovettumissuppareita tulee, ja välillä ne tuntuu tosi kireiltä, muttei vielä pahemmilta. Todennäköisesti tammikuulle mennään, mitä toivonkin. Eipä muuta tällä erää.

Pitipä tulla toivottamaan kaikille tammimasuille
RATKIRIEMUKASTA JA RAUHALLISTA JOULUA!!

Mies tulee pian töistä kotiin joulunviettoon, enkä taida ehtiä joulunpyhinä tänne sitten turisemaan, mutta välipäivinä sitten taas : )
Olo on hyvä, vielä viimeset joulusiivot ja lahjojen paketoinnit, ja tietty kuusi sisälle : )
Nauttikaahan oikeen kunnolla kaikki joulusta ; )

Isolde

Minultakin kaikille MUKAVAA JOULUA!

Neuvolassa kaikki hyvin. Paineet palanneet normaaliksi eli 113/75, hemppa kohonnut hurjasti 116>130. Vauva edelleen raivotarjonnassa ja laskeutunut tosi alas.

Kävimme just ruokakaupassa ja sanoinkin miehelleni, että varmasti tulee joulun aikaan lähtö synnärille kun nuin hirveästi ostettiin ruokaa :) Toivottavasti ei kuitenkaan.

Harmittaa kovasti, kun en saa syödä suurta herkkuani pipari+sinihomejuusto yhdistelmää. Onneksi pipareita saa joulun jälkeenkin :)

Mutta nyt hommailemaan vielä joulu juttuja...

Oikein mukavaa ja rauhallista joulua!

Toivottavasti saadaan viettää mukava ja leppoisa joulu - vaikka eihän näistä tiedä milloin ne päättää tulla. Viimeisiä joulusiivouksia tehdään, mutta muuten on piparit purkissa ja lahjat kääröissä. Lunta ei vielä näy, mutta ehkäpä huomenna? Muuten pukki saattaa karauttaa paikalle Ladalla!

Joulupallo Millie 36+2

Mukavaa ja lämpöistä joulua kaikille pallomasuille!!
Täällä sentään on maa valkosena ja taitaa pysyäkin, kiva =)
Illalla edessä kuusen koristelu ja voispa tota puuroa ja soppaakin jo maistella =)

Heaven ja Masutonttu

tunnelmallista ja rauhaisaa joulua kaikille mammoille!

Täällä myös siivoukset ja paketoinnit tehty eli eikus pukkia odottelemaan. Ompas mukavaa päästä huomenna anopin luo valmiiseen herkkupöytään.
Toivottavasti kellekkään ei tule lähtöä synnyttämään joulunpyhinä. ;-)

Oikein hyvää joulun aikaa kaikille odottajille! Rosollin tein ja leivoin torttuja, muuten nautin seuraavat pari päivää valmiista notkuvasta pöydästä sukulaisten kera. Ähkyksi ei kyllä uskalla itseään syödä, tuntuis varmaan aika pahalta tässä tilassa. Toivottavasti pysytään terveinä - flunssaa pukkaa ainakin meidän perhepiirissä, joten jännitystä siinäkin. Muistetaan myös nukkua ja levätä hyvin.

Joulu onnellisesti ohi, ainut vaan että kyllä se flunssa muhun iski, parempi ehkä potea se nyt kuin tammikuussa.

Pakko myöntää että synnytys ja sen jälkeiset päivät on alkaneet jännittää. Vaikka oon kaikkea lukenut ja kaikki vauvaa varten valmiina, niin silti tuntuu että nää viimeiset viikot on menneet liian nopeasti. vasta vuosi sittenhän päätettiin alkaa yrittämään, ja nyt ollaan jo loppusuoralla. Vielä toivon että ois aikaa psyykata itseäni. Kaikki tuntuu tosi epätodelliselta. Tosiaan vaikka raskausvaivat sitten häviää, niin eipä ole ruusuinen olo ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen - siihen olen varautunut. Tietty sitä toivoo että lapsi siinä sylissä toisi niin hyvänolon tunteen että jälkivuodot ja kipeät rinnat unohtuisi. Jännittää myös se jos en osaa sitten ollenkaan nukkua ja muutun ihan heiveröiseksi. Onko muilla näitä pelkotiloja?

Seuraava neuvola vasta viikon päästä. Onko teillä kokemusta siitä jos lapsivesi alkaa tihkua, miten sen huomaa, ja miten siihen pitää reagoida?

Hyvää odottamista loppuvuoden viimeisille päiville!

Nelly: Ei ole kokemusta lapsiveden tihkumisesta, kun esikoisesta meni vedet vasta synnytyssalissa kalvojen puhkaisun jälkeen. Soittelin kuitenkin tässä kakkosen raskaudessa sairaalaan huolissani epäilyni lapsiveden tihkumisesta. Siellä kätilö sanoi lapsiveden olevan kirkasta ja mekan hajuista, kun kerroin rusehtavasta vuodosta pikkuhousun suojaan niiin sanoi, että aiheutuu rasituksesta, kun nostelen esikoista.
Tuon lapsiveden tihkumisen voi testata jollain testillä. Jos olet huolissasi niin kysy synnytyssairaalstasi tai neuvolasta!
Pive rv.35+6

Viimeisiä päiviä viedään tätä vuotta. Joulun pyhistä selvitty yhdessä koossa ja nyt toivon, että vauva pysyisi yksiössään vielä ensi vuoden puolelle. Olis se kivempi olla alkuvuodesta syntynyt kuin viimeisinä päivinä. Olo on tosin jo niin raskas, että sen puolesta saisi tulla ulos koska vain!

Tänään oli viimeinen neuvola Turussa, perjantaina onkin sitten jo uudessa kotikunnassa. Kaikki neuvolassa hyvin, verenpaineetkin suht ok. Viime yönä en taaskaan nukkunut yhtään enää neljän jälkeen ja tänään olenki ollu ihan poikki, mutta ei taida olla pelkästään väsymystä, koska kuume on nousemassa. Vielä ei ainakaan kuin 37,5 mutta nivelet särkevät pahaenteisesti. Kunhan ei kipeänä tarvitsisi lähteä synnyttämään! Tietääkö joku, miten se vaikuttaisi? Siis paitsi, että on varmaan vielä rankempaa, mutta rajoittaako se jotenkin muuten?

Nelly: Tottahan tuo jännittää, miten se arki vauvan kanssa lähtee sujumaan ja kuinka kipeä sitä itse on synnytyksen jälkeen. Tuota lapsiveden tihkumista olen myös miettinyt. Välillä tuntuu, että lorahtaa kunnolla housuun jotain, mutta vaikka se olisikin sitä itseään, sitä tulee niin vähän, että ei siitä haittaa varmastikaan ole.

Jouluaattona vatsa muuten tipahti huomattavasti alemmas ja niin selvästi, että ihmiset ketkä olivat kanssani pukkia vastaanottamassa, alkoivat illalla ihmetellä, että olin niin erinäköinen ku tullessa... Oli muuten vauva tainnut olla kiltti, kun niin jo sai paljon paketteja!

pouta 38+6

Neuvolassa käytiin:
Painonmuutos +250
RR 120/83
B-Hb 131
SF 35

Ens viikolla lääkärikäynti.Ei huvita yhtään mennä,viimeksi jäi tosi tyhmä olo käynnin jälkeen.Lääkärin kaikki puheet olivat "riisu vaatteet","voit pukea" ja "kaikki ok".Ikinä ei ole tuollaista lääkäriä vastaan osunut.Terveydenhoitajan kanssa sitten juteltiin,ei myöskään pidä hänestä..
Mutta toki oli kait vika itsessänikin,täytyy sanoa ens kerralla,että nyt sitten saat kertoa mitä teet ja tutkit!

Yksi tuttavistani sai terveen tytön jouluna,vaikka LA oli vasta 08.02 (pienihän se oli 1.7kg,38cm ).Istukka oli lakannut toimimasta :( Onneksi kaikki kävi hyvin!

Pouta,vauva siis on kiinnittynyt jo :) ,ei kestä kauaa enää kun saadaan lisäillä synnyttäneiden listaan uusia nimiä.Äkkiä se aika vaan livahtaa,huih.

Joku puhui väsymyksestä,sama täällä.Tuli taas nukuttua 12h,vaikka pyörin selkäkipujen takia ja ramppasin vessassa tunnin välein.

Lapsivedestä mainitsivat tuolla sairaalan tutustumisreissulla sen verran,että tihkumiseksi lasketaan jos joutuu vaihtamaan ( ja käyttämään siis ) sidettä samaan tahtiin kuin runsaiden menkkojen aikaan.Ja soitella pitää sitten kun lorahtaa desistä puoleen litraan lattialle,ja painotettiin vielä,että veden väriä pitää tutkia,saavat tietää siitä missä mennään..
Tulipas sekavasti :}

Nyt keittelemään aamu kaffetta,sitten jos innostuisi siivoamaan joulun sotkut pois.
Mutta HYVÄÄ VUODENVAIHDETTA KAIKILLE!!!

Täällä myös joulu meni hyvin, mutta mä poden kamalaa flunssaa... ihan hirveä olo, tuo pelkkä iso maha omine vaivoineen kyllä riittäis tässä vaiheessa : ) Mutta minkäs teet. Koiraa on pakko ulkoiluttaa kun mies on töissä, muuten yritän huilailla.
Nelly, mä olen jo kans alkanu pohtimaan sitä vauva-arkea, toisaalta nyt vähän huolettaa että jos pitää puolikuntoisena lähteä synnyttämään, onhan se tarpeeksi rankkaa ilman flunssaakin.
Mulla oli paino vähän laskenu eilisessä neuvolassa, käsittämätöntä näin joulun jälkeen, varsinkin kun edelliselläkin kerralla oli pysynyt ihan samassa. Mulla oli toinen täti tällä kertaa, oma oli lomalla. Rupesin miettimään että mistäs sen tietää jos istukka lakkaa toimimasta??
Täälläkin toivotaan että vauva pysyy masussa vielä ens vuoden puolelle ja toivottavasti ehditään kaikki nuhanenät parantumaan ennen synnytystä : )

Yleensä ihmiskroppa on niin fiksu, että synnyttys harvoin käynnistyy, jos on kipeenä siis että kohtu ei alkais supistella synnytyspolttoja, kun on kipeenä vaan "odottelis", että tulevalla äidillä ois voimia tuohon koitokseen!

Jeps, eipä ole tosiaan kiva olla flunssassa ja viimesillään raskaana. Yöt on menny onnettomasti. Flunssan lisäks mun ongelma on tää levoton suolisto, kaikkea muuta kuin ummetusta.

Onko teillä kovettumissuppareiden tuntemukset jotenkin muuttuneet? Musta tuntuu että ne kiristää päivä päivältä enemmän, ei kivuliaita mut sellaisia että mielellään on ihan paikallaan. Eniten ne tuntuu mulla vaakatasossa... Ja sen lisäks on sitä vihlontaa, jotain ihmeellistä se vauva tekee tuolla aivan alhaalla, auts, ja niisk.

Tsempataan.

Täälläkin ollaan selvitty joulusta :)
Neuvolassa piipahdin taas aamulla ja kaikki oli muuten hyvin, mutta painoa oli tullut viiden päivän aikana 3 kiloa! Voitteko uskoa? En ole edes mässäillyt jouluruokia mitenkään poikkeuksellisesti. Suklaata olen kyllä syönyt normaalia enemmän, kun normaalisti sitä en juurikaan syö. En voi käsittää tuota lukemaa.
Terkkari vaan sanoi, ettei puututa tuohon painon nousuun, kun kerran paineet oli loistavat ja turvotusta ei ole kamalasti. Käski vaan minunkin laittaa nuo kilot joulun piikkiin :). Luulis tuollaisen määrän jo näkyvän ja tuntuvan vaatteissakin, mutta kun ei...
Just sain tehtyä tilauksen nettikauppaan, josta tilasin kuviollisia harsoja vauvalle. En viiti käyttää pukluharsoina tavallisia harsoja, jotka olen aikonut pyhittää ihan vain kestoilu käyttöön. Vaikka kyllähän ne tietysti pesussa puhistuvatkin täysin, mutta siltikin.
Jaksuja kaikille, pian meiltäkin alkaa tulemaan vauva uutisia!

Ainiin, sellainen tuli vielä mieleen, että oletteko tallentaneet puhelimeenne vielä valmiiksi mitään ihanaa runon pätkää, jolla ilmoitatte vauvan syntymästä? Minä ainakin ottaisin mielellään niitä vastaan, jos joku haluaa tai raskii kirjoittaa omansa tänne. Voin itse laittaa myöhemmin tälle illalle omani, joita olen käyttänyt aiemmilta lapsiltani.

Uutta vuotta kohti mennään - huomenna neuvolassa piipahdus. Mulla on eka kertaa jonkinmoista turvotusta, mutta oon pistäny sen jouluruuan piikkiin, ja sen, että en oo päässy enää uimaan, kun lääkäri sanoi, että parempi kaiken varalta, että pidättäydyn kävelyssä, siis sen takia, jos lapsivesi menee. Meillä koulu meni täysin syödessä, nukkuessa ja lukemisessa/löhöillessä. Nyt välipäivinä on sitten saatu vieraita, jotka on tullu kattomaan vatsan tilannetta.

Vauva oli täälläkin ollut tosi kiltti - semmoinen lahjaröykkiö sillä oli pukin lähdettyä. Tulevalla isoäidillä on kyllä mennyt pasmat sekaisin, kun se on jouluostoksilla juossut. Tosin ihan hyödyllistä ja lämmintä kampetta kääröistä paljastui, mutta tätä vauhtia pikkuisesta tulee kyllä meteriaan hukutettu vaapeli :) Pitää yrittää välttää, ettei ihan hemmoteltu esikko tule.

Mäkin oon Nellyn tavoin pohdiskellut tulevaa. Tosi synnytystä en oikein osaa pelätä/jännittää, mutta sen jälkeistä aikaa kyllä. Mielessäni olen käynyt hyvä äiti-keskustelua, onneksi olen päässyt jo tasolle hyvä äiti riittää, täydellisen sijaan :) Olen nähnyt unia, joissa vaapeli on pieni, punainen ja ruttuinen eikä se suostu syömään tissiä. Tai sitten olen melkein sen tipauttanut kylppärin lattialle, kun en ole osannut käsitellä sitä. Mäkin olen kyllä lukenut ja tutkinut oppaat ja kirjat (sen kauhean negatiivisen äitiyspakkauksenkin "parisuhde"-jutun) mutta kun ei niistä oikein silti apua ole. Kaikki tuleva on niin uutta ja outoa, ettei oikein osaa/tiedä mitä tulisi odottaa.

Uutta vuotta kuitenkin odotellessa, vaikka vaavin pää on jo alhaalla, niin varmaan vielä ens vuoden puolelle mennään (toivottavasti). Uuden vuoden vastaanotto tapahtuneena tuttava pariskuntien kesken, ja siellä on sitten joitakin tutun tuttuja, joilla pieniä jo on, että viimeistään siellä voi sitten katsahtaa miltä se lapsiperheen elämä näyttää... Toivottavasti flunssaiset toipuvat ja voidaan alkaa kerätä voimia tulevaan synnytykseen. Pieni nuhanpoikanen täälläkin, mutta kuuma tee ja lämmin karpalomehu on pitänyt olon ihan hyvänä.

Tässä aiemmin lupailemani viestit:

Auringonsäde maahan koski, syntyi soma nukkaposki.
Tuli tyttö tähän maailmaan, sydän iloa tulvillaan. Ja sitten vauvan mitat.

----------

Silitti hiljaa enkelin siipi, kauneinta kaikista käytti.
Onnen ovesta hiljaa hiipi, toiveen todeksi täytti. Ja jälleen vauvan mitat.

Eli nuo minulle oli käytössä edellisisltä lapsilta. Tosin nyt vuosien päästä äitini kertoi, että hän oli saada sydärin tuosta silitti hiljaa -runosta, koska oli kuvitellut runon alkavan tuolla tavoin, koska vauva ei olisi selvinnyt hengissä. En ymmärrä miten hän sellaisen johtopäätelmän oli tehnyt :(

Ja kaikille teille, joita mietityttää tuleva äitiys ja sen mukanaan tuomat asiat: kyllä äitiys koulii teidät oikeanlaiseksi. Minulla ei ollut ketään äiti-kaveria aikoinaan, keneltä kysyä neuvoa, mutta hyvin on selvitty. Ja tosiaan kunhan ei vaadi täydellisyyttä itseltään niin jo sillä pääsee pitkälle.
Rinnat on kipeät silloin kun maito nousee ja muutaman päivän sen jälkeen. Sitten kyllä alkaa jo helpottamaan, kun vauva oppii oikein imemään. Ja suosittelen käsikäyttöistä rintapumppua, jolla voi helpottaa kummasti tuskaista oloaan kun rinnat tuntuu räjähtävän eikä vauva ole niitä kokoajan tyhjentämässä.

Mulla oli sähkökäyttöinen rintapumppu ja silti en meinannut saada pumpattua montaakaan pisaraa, vaikka rinnat olivatkin aika piukeet. Käsikäyttöisellä en ois saanut mitään irti!

Leonor: tuo sinun jälkimmäinen runo kieltämättä herättää ensin negatiivisia ajatuksia siis ettei kaikki oliskaan mennyt hyvin!

Poikkesin eilen neuvolassa. Paineet kunnossa, painoa oli tullu viikossa alle kilo, hb pysytelly samana. Ja mitä tohon mun sf-mittaan tulee niin nyt se oli 35,5 elikkäs sama kun kuukaus sitten. Viime viikolla oli siis 38,5. Tultiin siihen tulokseen että vaavi ollu todellakin pylly pystyssä kun lukema oli sillon tollanen. Toisaalta vaavi on pikkasen jo laskeutunu alemmas joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Ihan kiva juttu!!Minä jo kuvittelin että nyt mennään jo 40...huh!!Elikkäs eiköhän tässä mennä ihan normaalisti loppuun asti.Mulla oli jo mielessä kaiken maailman käynnistämiset ja leikkaus...

Ai nii ja turvotusta on pikkasen...oon koittanu käyä kävelyllä jos se auttas...
Välillä on pieniä supistuksia, jotkut jo sattuukin. Kiva tietää että jotain tapahtuu tuolla masussa...
Jakselkaahan!!

Heaven 37+4

Me ollaan mietitty kans jonkinmoista runonpätkää, mutta saa nyt nähdä miten ilmoitetaan. Toi enkelin siipi -juttu voi ehkä herättää ensin toisenlaisen reaktion, vaikka kaunis onkin - joillakin kun mielikuvitus laukkaa jo ennen kuin viesti on kokonaan luettu :) Meilläkin kyllä lähinnä äidillä...

Nopeat neuvolakuulumiset. Ei ollut "oma" terkkari paikalla, joten toinen täti - ihan mukava kyllä mittaili arvot. Samoissa lukemissa kaikki, sf-mitta 32. Tuntu vähän turhalta käydä siellä mutka, kun ei mitään kummempaa oo - ootellaan vain nyt milloin se pikkuinen tulee. Se on ollut tuolla alhaalla melko lähtökuopissa jo pidemmän aikaa, mutta ei mitään ihmeempiä tuntemuksia toistaiseksi ole ollut, ihan vain satunnaisia suppareita. Ei muuta kun ens viikolla lenkille, syömään ananasta, saunaan, harrastaan seksiä ja mitä kaikkea niitä nyt olikaan...;) Mun puolesta pikkuinen saa putkahtaa mahdollisimman pian, sillä kylkiluut on tosi kipeet ja vatsan pinkeys ahdistaa.

Terveydenhoitaja kyseli, että pelottaako synnytys - ja niin on moni muukin kysellyt. En osaa jotenkin sitä pelätä tai (ainakaan vielä) jännittää. Tavallaan sitä jo odottaa, että tämä kantamus kevenee omasta kropasta. Toisaalta mua mietityttää se arki enemmän, miten se lähtee vauvan kanssa liikkeelle?

Oletteko muut nähneet ihmeellisiä unia? Mä näin viime yönä, että vauva syntyi: tosin melko kivuttomasti ja ikäänkuin hupparin sivutaskusta... Vatsa kun on tiellä nukkuessa ja ollessa, niin johtunee siitä nuo unet.