Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas täällä ollut vilkasta! Kiva! Meni se minun flunssani sitten poskionteloihin ja hain eilen antibioottikuurin :( Se onkin sitten ensimmäinen lääkekuuri raskaanaollessa. Mutta heti alkoi vaikuttamaan ja tänään ei ole enää ollut kuumetta, joten parempaan päin menossa. Taitaa kuume tai panadolin nappailu vaikuttaa vaapeliinkin, ku eilen oli niin rauhallinen päivä masussa. Siis liikkeitä tuli, mutta laiskoja sellaisia.

Tänään oli taas neuvola, nyt uudessa paikassa ja sijaisella alkoi. Tämä oli nyt kolmas neuvola ja ens viikolla kuudes täti. Kaikki hyvin, eipä sitä nyt kahdessa päivässä kovin paljon voi muuttuakaan =). Kaksoset olivat mukana ja ihmettelivät kovin sydänääniä, et miten ne niin hirveän kovin kuuluvat =D. Mitä lähemmäksi laskettuaika tulee, sitä vähemmän tuntuu et lähtö lähestyis. Tällä hetkellä ei mitään ihmeellisiä oireita. Vatsa nyt roikkuu istuessa jo tuolla jalkovälissä ja painaa ihan hirveästi, mutta supistuksia tai muita ei pahemmin ole. Tai sit se on niinkuin Pive sanoi, että kroppa odottaa paranemista ennenkuin aloittaa synnytyssupistukset.

Leonor: Mulla ainakin heittelee tuo paino joka kerta hirveästi. Joulun aikana oli tullut vajaassa viikossa 2,5 kiloa ja nyt kahdessa päivässä laskenut 2 kiloa. Turvotuksessa ei huomattavaa eroa eikä missään muussakaan näy. Pahimmillaan painoa tullut alusta jo 19 kg, tämänpäiväisen lukeman mukaan 17 kg. Minulla ei ole antaa mitään vaihturirunoa, en ole tuota edes vielä ajatellut.

Nyt on jo vuodenvaihde niin lähellä, et pari päivää vielä ku sais oltua kasassa, niin sit kaikki niksit käyttöön. Tosin eihän seksi, sauna ja siivous ole tähänkään asti saanu mitään aikaan...

pouta 39+1

Hui hai naiset! Täällähän on ollut paljon säpinää... Luin teidän kirjoitukset, mutten enää muista (yllättäen) mitä kukakin kirjoitti. Laitan tähän pikaisesti omaa napaa, eli tänä päivän nlakuulumiset.. Palaan palstalle ajatuksella hieman myöhemmin.

Painonmuutos: +2000 g Kyllä!! Vedinkö enkat? Koko raskausaikana painoa tullut 20 kg
Turvotus: ++ (oli eri terkka kuin yleensä ja merkkas 2 plussaa, vaikka turvotusta ei tänään mielestäni enempää kuin ennenkään)
RR: 112/72
Pisu: ok
Sf: 33
Lapsiveden määrä: N (tätäkään ei ole aiemmin merkattu..)
Tarjonta: rt
sydämensyke noin 140, liikkeet ++

Vauvan pää vielä liikkui vähän, eikä ilmeisesti ole vielä kunnolla kiinnittynyt. Nlan jälkeen käytiin vähän kaupoilla pyörimässä, ostamassa mm. vaipparoskista ja lakanajuttuja, joista itse ompelen vauvalle lakanoita. Vaikka en pitkiä pätkiä edes kävellyt ja vauhtikaan ei päätä huimannut... niin johan alkoi selkää ja mahaa koskemaan (supistelemaan) ja sitä hirvittävää vihlontaa alapäässä!! (Ilmeisesti kohdunsuun pehmenemisestä johtuvaa, ainakin terkkarin ja oman päättelyni mukaan).

Yöllä nukuin taas vähän niin ja näin. Tunnin pätkiä. Tätä kai se nyt sitten on.. Mieluummin heräisin tunnin välein vauvan itkuun, kun kipuun! *malttamaton, malttamaton* saa mun puolesta syntyä vaikka heti kun vuosi on vaihtunut, mutta epäilen, että vielä sittenkään malttaisi tulla.. Niin juu, onneksi sain sitten nukuttua pikku päikkärit!

Kyllä on muuten selvästi vähän herkkisolo.. Eilen tuli se kolmosen dokkari siitä vauvan kehityksestä, en nyt muista sen nimeä.. No kuitenkin, kyyneleet vaan alkoivat valua, kun se vauva nostettiin äitinsä mahan päälle synnytyksen jälkeen..

Nyt kullan kainaloon sohvalle katsomaan telkkaria... PUS!

Vanilja 37+0

Täällä yks nuhanenä jolle ei uni maistu eikä sohvalla jaksa enää maata..
Nuo runot oli tosi kauniita, meidän pitäis keksiä kans valmiiks jotain että saa sitten lähettää kun pikkuinen on syntynyt. Olis jotenkin hauskaa siinä samaan hengenvetoon pyytää kummeiksi myös, mutta pitää vielä miettiä.
Ajatus ei oikein kulje, tänä iltana oon jotenkin ollut noiden hormonien kanssa helisemässä, pahalla tuulella ihan kaikesta pienestä. Tai no kaikkihan tuntuu suurelta ja hirvittävältä, vaan kun ei oikeesti ole : )
Oli ihanaa kun mies oli käynyt ostamassa vauvalle pyjaman, ja vielää oikeen söpön sellaisen : )
mäkin katoin sitä dokumenttia eilen, näytti vain hieman helpolta se synnyttäminen... muutama pieni ryppy otsalla ja aurinkoinen hymy huulilla sen nainen näytti sen tekevän... uskomatonta. Multakin on kysytty että oonko miettiny synnytystä, ja tietty sitä on miettiny, mutta jotenkin se tuntuu niin yksityiseltä jutulta ettei siitä oikeen halua jutella, ainakaan etukäteen, ja toisaalta turhaa hermostuttaa itseään liikaa kun ei kuitenkaan tiedä miten kaikki menee. Ja yleensähän siitä on ihmiset selvinneet ihan kunnialla, joten eikös mekin : )

Oi voi voi, mikä yö takana. Illalla alkoi supistelemaan turhan tiheään ja vauva kävi tosi levottomaksi. Häpyluu tuntui olevan tulessa. Kävin kuitenkin pitkälleni sänkyyn, joka hieman helpotti supistuksiin, mutta muksu vaan jatkoi bileitään. Sain unen päästä kiinni joskus neljän-puoli viiden aikoihin.
Pelkäsin jo, että nyt tuli lähtö synnyttämään, mutta jäin kuitenkin odottamaan vielä lisää supistuksia. Ja kun lapsivesiäkään ei ole tullut ulos ainakaan hulahtamalla niin odotellaan. Nyt aamulla vauvan levottomat liikkeet ovat jatkuneet, mutta supistuksia ei ole ollut enää niin usein. Maha on jotenkin kuin muuttunut, ihan kuin se olisi "kiinteytynyt". Siksi mietinkin, että joko sieltä on lapsivesiä alkanut tyhjentymään, kun lääkäri selitti mahan olevan sen vuoksi niin kookas kun on paljon lapsivettä.

Kyllähän tämä sais masussa kulkea vielä siihen maanantaihin saakka ainakin :)

Arveluttaa kuitenkin, että kauanko uskallan kotona odotella jos päivä jatkuu samanlaisena. Synnärille kun on matkaa kuitenkin yli 200 kilsaa.

Leonor: Sun kannattaa soittaa synnärille ja selittää tuntemukset. He ovat aika hyviä tietämään, missä mennään eli kannattaako jo lähteä matkaan. Tuo 200km on kyllä aika paljon...on siinä istumista, jos kovasti supistelee!

Omaa napaa: Viime yönä valvoin melkein kaks tuntia 3.30-5.30 välillä, kun mahassa potkittiin niin etten pystynyt nukkumaan.

Sorry, jos olen kommenteillani jotain ketjulaista täällä ärsyttänyt, kun olen näköjään päässyt ärsyttävien listalle. Meitä on niin moneen junaan!

Pive rv.36+2

Vieläkö Leonor supistelee kovin? Kuulostaa huimalta tuo matka, toivottavasti ei tule kiire. Mä olisin varmaan noiden supistusten kanssa jo ahdistellu synnäriä useasti vaikka matkaa onkin kilometrin verran =D

Älä Pive välitä tuollaisista idiooteista. Minusta sinulta tulee hyviä, lyhyitä, selkeitä neuvoja. Niitä ensikertalaisena kaipaa.

Täällä näyttää hyvältä, että ensi vuoden puolelle menee. Ollaan miehen kanssa sovittu, että iltapäivällä saa alkaa "suostuttelemaan" vauvaa ulos, eli lenkille ja seksiä ennen uudenvuoden viettoa. Nyt seuraava toive onkin, että ei menisi enää kauaa... Kamala äiti taidan olla, ku yritän niin aikatauluttaa synnytystä.

Pitipä tuossa viikolla jo kehaista, että mulla otettiin pitkästä aikaa neuvolassa hemppa ja se oli 138! Ilman siis ainoatakaan rautatablettia koko raskauaikana. Neuvolantäti sanoi minua rautaiseksi mimmiksi (se olikin sen tätskyn ainoa huuli neljän kuukauden aikana, siksi nauratti kovin).

Meidän pitäisi mennä illalla mun veljen luokse uutta vuotta vastaanottamaan, lapsiperhebileet, mutta saa nähdä miten käy, ku mies sai minulta tämän räkätaudin ja ei tietenkään voida kipeinä mennä lapsia sairastuttamaan. No, sit käydään ostamassa herkkuja kotiin ja katotaan leffaa ja mässäillään kahdestaan, ja odotetaan alkavia supistuksia =)

Hyvää Uutta Vuotta Kaikille Masukkaille!

pouta 39+3

Tänään on muuten menkoista laskettu eräpäivä!

Aamuvirkku täällä toivottamassa ONNELLISTA UUTTA VUOTTA kaikille tammimammoille ja meidän jo syntyneille ja tuleville vauvoille!!

Se on meidän kuu sitten. Höh, jännää...!!! Ei mulla edes mitään järjellistä asiaa ole, kunhan tulin piipahtamaan kun heräsin miehen lähdettyä töihin. Ei ole kukaan ilmoittautunut vielä lähdöstään synnyttämään.. Mites Leonor, kuinka siellä voidaan??

Ja pive, älä tosiaan välitä joistain idiooteista palstalla. Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa.. Ärsyttävää, mutta antaa moisten marisijoiden marista ihan itsekseen!

pouta, onnistuiko teidän houkuttelut..? ;) meillä on nyt ollut vähän hiljaisempaa vällyljen välissä.. Ehkä noin kerta viikkoon ollaan sekstattu, vaikka useammin tekis mieli! Mieskään ei ole nyt vongannut niin paljoa, kun mulla on viime sekstauskertojen seurauksena tullut alapää pariksi päiväksi niin kipeeksi. Limakalvot vissiin kovilla ja kuivat, vaikka ollaan testattu sitä äippäpakkauksen liukkaria! :/

Vihlontaa kohdunsuulla, menkkakipua harvemmin.. Mua jännittää nyt tuo mun kahden kilon painonnousu ja tää turvotus. Nyt on nimittäin kolmatta päivää päänsärkyä. Tai tää päänsärky on lähinnä muuttunut silmäsäryksi. Silmiin koskee, kun niitä yhtään liikuttaa. Lisäksi jalkoja nipistelee ja kihelmöi, melkein kutittaa, erityisesti kun on seissyt kauemmin. Suihkussa alkaa yleensä, kun tykkään lotrata siellä pitkään. Mutta kun ei nuo paineet olleet koholla nlassa.. Jospa nää silmä- ja päänsäryt ois vaan flunssaa?

Taidan vielä pötkähtää hetkeksi tuonne vällyjen väliin. Alkaa tämä koneella istuminen käydä alaselkään.. vali vali..

Ihanaa tammikuuta vielä ja oikein helppoja synnytyksiä ja ihania vauvoja meille kaikille! :)

Hyvää Uutta Vuotta ja ihania terhakkaita palleroita kaikille :)!

Me saatiin nukuttua yhteentoista, tosin valvottiinkin myöhään. Nyt sitten mun puolesta voi vaapeli tullakin - en tiedä enteileekö nämä reiden lähentäjien jomottelut jotakin. Kärsimätön äipänalku siis täälläkin. Jännä nähdä, kuka pääsee ensinnä tositoimiin.

Jätä Pive tommoset (raskaushormonien vittuunnuttamat?) immeiset omaan arvoonsa. Jostakusta on mukava vissiin provota, kyseinen kirjoittelijahan voi jättää selliset tekstit väliin mitkä ei häntä kiinnosta.

Tuli mieleeni, että kyllä täälläkin tulee itkukohtauksia, aivan niin kuin Vaniljakin sanoi, kyyneleet virtas, kun siinä maikkarin Elämän ihmeessä vaapeli nostettiin äidin rinnalle, tai jos muuten on jotain sellaista katsonut.

En ole pakannut synnärilaukkua - ihan siitä syystä, että mulla on tunne, että jos sen teen, niin oon vielä helmikuussakin tämän vatsan kanssa... Kaikki tarvittava kyllä on, mutta mies saa sitten ne pistää pussiin, jos en itse kykene.

Vaikka olo on muuten pallovalasmöhkäle, kävi mulla aamulla mielessä kun heräsin, että ihanaa kun ei oo krapulaa;) Kaverit soittelivat Lapista mökiltä ja käytiin eilen piipahtamassa perheellisten ja ei-perheellisten uuden vuoden bileissä - meininki ja jutut oli jälkimmäisissä arvatenkin hiukan kovempaa luokkaa... Vaikka täytynee myöntää, että on ihan kiva päästä tanssahtelemaan ja ulos, kun sitten keväällä on siihen tilaisuus.

Oikein hyviä vointeja kaikille!

Huh, huokaisin helpotuksesta kun vuosi vaihtui - jännäsin niin sitä että jos sattuu synnytys käynnistymään joulukuun puolella, vaikka toisaalta on tunne että kyllä tässä vielä pari viikkoa eteenpäin mennään. Muutenkin on aina mukavaa kun ylitouhukas joulukuu on takana, ja alkaa rentouttava tammikuu. Siinä mielessäkin toivon että raskaus etenis enemmänkin kuun loppupuolelle, että ehtsi vielä psyykata itseään.

Välillä on sellaista lievää menkkatunnetta alavatsalla, mut se ei liity suppareihin... vihlontaa edelleen silloin tällöin ja kävely vaikeutunut. Hidastuuko vauvan liikkeet jossain vaiheessa, tuntuu että täällä ainakin möngerretään vielä entiseen malliin.

Oon miettiny että jos kerran siivous, sauna ja seksi edistäis synnytyksen käynnitymistä, niin kannattaisko niitä sit tässä vaiheessa välttää? Noh, eilen uskalsi taas pitkästä aikaa testata tuota viimeistä.;)

Flunssa on jo voiton puolella sentään. Huomen aamulla neuvola. Ja nyt katsomaan erästä joulukuun vauvaa.

Hyvää alkanutta vuotta!

Taitaa olla Leonor synnyttämässä. Saadaan kohta varmasti kuulla vauvauutisia :) Kummankohan vuoden puolella on synnyttänyt, siis jos on???

Saunaa meillä ei ole, mutta muita konsteja kokeiltu, tuloksetta. Eilen imuroinnista tuli paha olo ja seksistä sit taas hyvä olo =) , mutta eipä pahemmin supistuksia. Pieniä suppareita oli eilen muutama, lähinnä istuessa tai maatessa ja vähän vihlontaa. Ei limatulppaa näkyny, eikä mitään kunnon oireita muutenkaan. Vanilja: täällä on kyllä lakanoiden välissä viihdytty, eikä se tee kipeää, mutta sitten tuo värkin ulkopuoli... Koko alapää, varsinkin häpyhuulet, ovat ihan mielettömän turvoksissa ja arat. Tekisi mieli kulkea ilman housuja koko ajan. Jotain alhaalta valuu ja se taitaa rikkoa paikat, vaikka kuinka vaihdan pikkareita ja suojia. Taisi tulla taas vähän liiankin tarkkaa selostusta, pahoittelen ;/

Nelly kysyi liikkeistä, minulla on nyt viikon sisällä ja varsinkin viime päivinä ollut rauhallisempaa vatsassa. Sellaisia myllerrys ja kunnon muksimismeininkiä ei ole nyt niinkään. Liikkeet ovat rauhallisempia ja jotenkin laiskemman oloisia, eivät repäiseviä. Toivottavasti merkkaisi jotain.

pouta 39+5

Hei vaan kaikille, täällä kotona ähistään yhtenä kappaleena edelleen!

Supistuksia tulee ja menee, mutta vielä ne eivät ole äityneet kovin kivuliaiksi. Lapsi myllää tosi kovasti masussa ja se aiheuttaa kivun huudahduksia, kun pää on jo tosi alhaalla. Kyllä olisin valmis jo synnyttämään. Nyt alkaa olemaan jo niin paikat kipeänä, ettei enää meinaa housujen laittokaan jalkaan onnistua.
Limatulppa on ilmeisesti alkanut irtoilemaan, kun sen suuntaista vuotoa on alkanut ilmenemään. Vielä ei kuitenkaan verisenä.

Eikös sitä vasta julkaistu tutkimustietoa, ettei se seksi autakaan siihen synnytyksen käynnistymiseen. Siihen minä olen yrittänyt vedota, kun paikat on niin kipeät ja turvoksissa, ettei kiinnosta seksi tippaakaan :)
Mies taas yrittää vääntää, että siihen tutkimukseen on varmasti osallistunu vaan naistutkijoita :)

Vielä viikko, niin saisin synnyttää täällä omalla paikkakunnalla. Sekin aika tämän kuntoisena vaan tuntuu kurjan pitkältä :(

Tuli vielä mieleen siitä maikkarin dokkarista, et en ole ikinä kuullutkaan yhtä helposta synnytyksestä. Muija oli tainnut vetää melkoiset annokset ilokaasua kun niin nauratti. Ja valuko sillä edes hiki missään vaiheessa ponnistuksia???

Voimia kaikille!

Heissan kaikille!

Leonorille, että seksi ei kait auta siiheen varsinaiseen käynnistymiseen, mutta spermassa on samaa hormonia joka kypsyttää kohdunkaulaa. Eli siis sitä kautta voi avittaa synnytystä että olis paikat valmiina varsinaiseen synnytykseen. Näin mä käsitin asian, korjailkoon joku jos paremmin tietää... :)

Täälläkin edelleen ollaan siis yhtenä kappaleena ja odotetaan kovasti josko olis kohtapuoliin tullakseen.. Toisaalta koitan asennoitua siihen että yli mennään jos meidän äitiin oon tullut. Eli mut ja mun veli on molemmat käynnistetty..

Yöt on mennyt ok.. mitä nyt lonkkia särkee ja välillä supistelee, mutta saan ihan ok nukuttua :) Nyt vaan meinaa muhunkin iskeä se teidän manailema flunssa kun on kurkku kipeä ja päätä särkee..

Kaikille jaksamisia..

Pippa 38+3

Voi että, nyt jännittää kyllä Leonorin puolesta! :)

Mäkin törmäsin viime syksynä jossain tuohon tutkimukseen, joka kumoaa aiemman väitteen seksin (sperman) käynnistävän synnytyksen. En kyllä sen paremmin siihen ole tutustunut, joten en osaa sen luotettavuutta kommentoida.

Mulla on ollut raskauden puolivälistä saakka tosi runsasta valkovuotoa, joutuu käyttämään koko ajan pikkuhousunsuojia. Mutta mistä sen sitten tietää, onko sieltä valuva juttu valkovuotoa, lapsivettä vai limatulppaa...???

tsemppiä kaikkien vaivojen, flunssan ja raskaussellaisten kanssa painiville. Vielä vähän aikaa kun jaksetaan, niin kaikki tämä palkitaan!!! :)

Vanilja, mulla kuuluu tähän flunssaan silmä- ja päänsärky, joten hyvinkin voi olla sellasta.
Nelly, täällä on vauvan liikkeet rauhottunu viime viikkojen aikana taitaa alkaa olemaan ahtaat paikat.
Mulla tuli ensimmäinen kipeä supistus eilen illalla, ja tuli samalla mieleen että vois olla hyvä alkaa pakkailemaan sairaalalaukkua : ) Vaikka kyllä tässä ihan mielellään sais ens viikolle mennä, tuo flunssa ei oo vielä ollenkaan parantunut. Kurkku täynnä limaa, uh huh.
Mäkin oon lukenu ihan samaa, eli että seksi ei auttais synnytyksen alkamiseen. Tiedä sitten auttaako vai ei, musta vaan tuntuu ettei se ole yhtä ihanaa kuin ennen tän ison mahan kanssa. Kun nyt pääsis tästä flunssasta niin vois tosissaan alkaa haluamaan synnyttämään.. nyt on niin väsy olo koko ajan että eilen piti ottaa jopa päikkärit, sitä en ookkaan vielä harrastanu tässä aikasemmin.
Tsemppiä kaikille ja erityisesti lähtökuopissa oleville!

Rv 38 alko tänään, eli nyt saisin virallisesti synnyttää. Äidilläni on kaikki neljä menny yli, siskoni sai esikoisensa 38+4, ja jos minä saisin ihan ite päättää, seuraisin siskoni esimerkkiä. Sen verran hankalaa jo tämä olo. Maha laskeutu jouluna, eli nyt ei melkeen sukkia saa jalkaan, kun ei taivu. Jalkoja särkee sen verran, että pidän sisälläki kenkiä, kun sukkasillaan tuo lattia on niin kamalan kova. Turvotusta on tullu vähän ja sormet on aamulla jäykät, mutta jumppailen sekä jalkoja että käsiä pari kertaa päivässä, se tuntuu auttavan. Naamalle ei kai voi tehä mitään - näytän siltä ku ois ollu ryyppy päällä joululomalla ;) No, kai se ohi menee! Muuten menee hyvin, ja oon taas vaihteeksi hyvällä tuulella. Keittiössäki tulee seisottua kipeistä jaloista huolimatta, ku leivontavimma on taas iskeny. Oon koittanu projisoida sitä ruokapuolelle, ei kai kukaan jaksa määräänsä enempää kakkua syödä - edes minä!

Hyviä jatkoja itse kullekin, ja uutta vuotta :)

Täällä piehtaroidaan hirmuisessa hiessä. Joku aika sitten tulin saunasta ja nyt ei pääse millään rauhoittumaan. Koko ajan vaan pukkaa hikeä päälle. Mies meinas lähteä euron kaljoille vielä tälle iltaa, mutta olen kyllä asiasta eri mieltä :). Minähän en ota synnärille mukaan miestä, joka on huppelissa. Eikä hän kyllä edes pääsis, kun ajomatkaa tulis reilu 200 kilsaa.
Jospa ensyönä tosiaan alkais tapahtumaan. Taitaa olla vaan minun toiveajattelua kuitenkin...

Mitenkä Katjalla oli se synnytyksen kanssa? Ei ole kirjoitellut kuulumisiaan nyt lähiaikoina. Oliko sille sovittu sektioaika vai mitenkä se meni?

Tänään on eräpäivä, rv 40!

Eilen oli neuvolassa käynti. Oli minun kuudes neuvolantätini ja tämä oli todella mukava ja asiantuntevanoloinen. Ei hössännyt ylimääräisiä, mutta vaikka näki mut ekaa kertaa, kävi läpi että tiedän kaikki tähdelliset asiat ennen synnytystä. Lupasi jopa tulla sitten kotikäynnille sen ensimmäisen neuvolakerran synnytyksen jälkeen, vaikka me todellisuudessa asumme aivan eri paikkakunnalla kuin virallisesti.

Painoa tullut nyt alusta 18 kg lisää
Verenpaineet oli tipahtaneet 128/76 JEE
Turvotus +-
Pissa puhdas
Kohdunpohjakorkeus 34,5
Sykkeet 130-160
Liikkeet ++
Vauvan pää erittäin alhaalla ja ei hievahdakaan. Neuvolantädin mukaan tuloillaan ihan koska vaan.
Painoarvio 3500 - 4000 g, todennnäköisesti lähempänä neljää, mutta ei missään nimessä 4500 g vaikka menisi reilusti yli.

Oltiin eilen äitin ja siskon kanssa shoppailemassa (lue: hakemassa supistuksia), mutta yksi pieni vaivainen tuli kaupungilla. Juttelimme koko päivän niin paljon synnytyksestä ja kaikesta mahdollisesta siihen liittyvästä ja sitten siskoni, 15 v., oli mun mukana vielä neuvolassa, että hän ei varmaan ole viime yönä nukkunut =D. Tosin minäkin valvoin taas neljästä seitsemään. Mutta minua ei jännitä tällä hetkellä pätkääkään synnytys, olen vain malttamaton pääsemään tositoimiin.

Eilen illalla tulikin sitten muutamia supistuksia, mutta ei niistä vielä ole mihinkään. Housuihin valuu jatkuvasti jotain, mutta se todella taitaa olla vain valkovuotoa. Inhottavaa. Ja nyt on alkanut puhelin soida tiheään ja viestiä pukkaa "Joko?". Kyllästyttää nyt jo.

Haluaisin jo tuhisevan pienen nyytin syliini ja kotiin!

pouta rv 40

Täällä sama juttu, eli soittelut ja tekstarit on alkaneet, et joko, joko? Jopa meselle kirjautuessa pian tulee joltain viestiä, et vieläkö oot kotona?
Äiti kyselee ahkerasti, et joko on merkkejäkään synnytyksen alkamisesta ja samaan syssyyn heittää vielä, että varmastihan se taas menee yliajalle. Tosi kannustavaa!

Pouta: varmasti siskollesi oli mahtava kokemus päästä neuvolaan matkaan :).
Mulla on ollut viime käynneillä tyttäreni 5,5 v mukana ja hän on ihan haltioissaan aina kun kuulee sydänäänet. Samoin pikkusiskoni, jolle lupasimme 18-vuotis lahjaksi kummilapsen kyselee aina innoissaan neuvola tapahtumista.

Illalliset supistukset ja kovat paineet alapäässä rauhottuivat lopulta taas kun kävin nukkumaan. Kohta se vauvan pää on jo niin alhaalla, että itestään pullahtaa pihalle. Täytynee kokeilla tänä iltana, jos taas supistelut alkaa, etten menekään makuulleen vaan sinnittelen pystyasennossa ja katsotaan, mihin johtaa. Olen jo valmiiksi niin kipeä alapäästä, että tuntuu ettei se tuleva kipu enää paljoa enempää tunnu. Supistus kipu minua eniten pelottaakin.

Lähetän täältä pohjoistuulen mukana tulemaan Poudalle ensimmäisenä oikein kipeitä ja aikaansaavia supistuksia. Mene sinä edeltä niin me muut tullaan sitten perästä :)

Tänään piti olla lääkäri,mutta olikin sairaana (vasta 15.päivä oli seuraava aika).Oli sitten normaali neuvola.Olin sisällä n.10 min ja supisti koko sen ajan.Vauvan pää on kanssa niin alhaalla jo,että täti meinasi ettei tarvitse loppuun asti odotella,voi hyvinkin putkahtaa minä päivänä tahansa.
Johan rupes vattassa vääntää ;) Olisi ollut vaan mukava tietää,onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia *huoh*.
Täytyy sukkelaan mennä vielä viimeiset ostokset tekemään..

joo en oo tosiaankaan tointunu koneelle kirjottelemaan kuulumisia.
Mutta nyt siis tärkeimmät. Kävin viime viikon perjantaina Kys:issä suunnittelemassa synnytystä ja silloin yritettiin myös vauvan ulkokäännöstä. Kappas vaan kun kaveri istuu niin syvällä lantiossa että vaikka lääkäri työnsi viisi minuuttia vauvaa pyllystä niin eipä halunnut asukas liikahtaakaan. Lääkäri tuli sitten siihen tulokseen että antaa toisen istua jos kerta haluaa. Sen jälkeen kävin magneettikuvissa jossa kuvattiin lantio josko vauva mahtuisi syntymään alakautta perätilassa. Vauvan painoarvioksi mitattiin 3,3-3,4kg. Eli ainakin sen lääkärin mukaan odotettavissa on n.3,6kg painava vauva. Löytyy tästä perätilasta ainakin yksi hyväpuoli. Jos ei vauva päätä syntyä ennen laskettua aikaa niin sitten synnytys käynnistetään 18.1 joten ei tarvitse pelätä että menee yliaikaiseksi.
Tiistai aamuna lääkäri soitti ja ilmoitti että on erinomaisen tilava lantio synnyttää perätilassa oleva vauva. Joten nyt sitten vaan odotellaan millonka kaveri haluaa ulos yksiöstään.
Toivottavasti ei mene enää kauan sillä eilen aamulla irtosi limatulppa ja viimeyönä tuli joitakin aikas kipeitä supistuksia. Kuten myös tänään on pitkin päivää supistellut.
Kävin myös tänään neuvolassa ja kaikki ok. Painoa tullut tähän mennessä 10kg, ja sf-mitta menee edelleenkin omilla käyrillään, oli tänään mitattuna 38cm!! Viikko sitten oli 36cm.
Selvisi sitten sekin että kun synnytyksen aika koittaa niin ainoa kyyti millä voin mennä on ambulanssi perätilan takia. Ei puhettakaan että mentäis omalla autolla tai taksilla. Ja kätilö vielä painotti että matkalla ei saa synnyttää koska ei ole lääkäriä mukana. Siinäpä sitten vitsailtiin että milläs minä sen sisuksissani pidän jos vauva päättäkin syntyä kesken matkan. No täytyy vaan tajuta lähteä ajoissa liikkeelle.

Tässä taisi olla tärkeimmät lyhennettynä versiona. Jos jokin jäi epäselväksi niin saa kysyä tarkemmin.

Katjallahan on jo tilanne päällä ;). Ei muuta kuin hulluna tsemppiä koitokseen!
On sullakin kyllä huikea tuo sf-mitta! Mulle ihmiset sanoo, että mulla on tosi iso maha, mutta viikolla 38 mitattu sf-mitta oli 33, joten sinun mittoihin verrattuna mulla on kyllä pieni.

Minäkään en suostu lähtemään omalla autolla tuonne parinsadan kilsan päähän synnyttämään. Menen vasta viime tipassa näyttäytymään, etteivät enää laittais omalla autolla liikenteeseen. Just tänään sain taas lukea paikallislehdestä, kuinka eräs äiti oli laitettu tien päälle omalla autolla ja tienposkessahan se vauva oli syntynyt ambulanssiin. Ambulanssi oli hälytetty matkan varrelta, samoin kuin sepe-helikopteri. Helkkarin mahtavaa toimintaa. Ihan kuin siinä itse synnytyksessä ei olis tarpeeksi jännitettävää niin sitten täytyy äitillä vielä kestää tuollasetkin paineet.

Pivestä myöskään ei ole kuulunut muutamaan päivään...

Joo, ei ole kuulunut vähään aikaan, kun mies on lomalla vielä ensi viikon tiistaihin niin konelleekaan ei usein ehdi.
Eilen neuvolassa kaikki ok, paitsi virtsan sokerit se ++, mutta ei huolta, kun sokerirasitushan oli ok aiemmin.
Viime yönä taas valvoin pari tuntia, kun uni ei tullut klo.4 vessa käynnin jälkeen ja tänään esikoinen on riekkunut koko päivän vain 45minsan päiväunilla, joten olen aika uupunut!
Pive rv.37 tasan

Täällä sitä kukutaan hereillä, ku supistelee!!! Eilen ei pahemmin ollut mitään oireita, mutta kun menin illalla sänkyyn tuli paha olo. Vähän sellainen oksu olo, mut ei paha sekä muutamia pieniä supistuksia. Nukahdin kuitenkin ennen yhtätoista.

Varttia yli kaksi heräsin tavalliselle kello kahden pissalle ja nyt lorahti pyttyyn jotain punaista. Ei kyllä vastannu mun ajatusta millaista limatulppa on, enemmänkin vaikutti siltä reilulta valkovuodolta mitä tässä on valunut, mutta punertavaa. Sit sänkyyn palatessa 02.35 tuli ensimmäinen selkää polttava (iso menkkapoltto) supistus ja nyt niitä on tullut n. 15 - 20 min välein. Viimeisin poltti jo kunnolla alavatsassa. Kai ne niitä kunnon supistuksia sitten on. Yhtään ei nukuta!Mieskin kokoajan kyselee et joko lähdetään, yritän tässä toppuutella ja jätinkin hänet nyt nukkumaan, saa edes toinen meistä nukuttua. Mä ehdin nukkumaan sit huomennakin jos nää tästä lopahtaa.

Oletteko muuten keskustelleet miehenne kanssa synnärille lähdöstä? Meillä olisi tosiaan mua nyt jo kiikuttamassa laitokselle ja matkaahan meiltä on kilsa. Olen jo etukäteen varautunut, että jossain vaiheessa mun on pakko alistautua ja lähteä sinne, vaikka itse tietäisin että liian aikaisin. Lähettäähän ne sit takaisin kotiin ja mies saa rauhan et kaikki hyvin. On se ihanan huolehtivainen. Ja toisaalta laskee, et nyt olis hyvä synnyttää, niin hän pääsis lauantaina rauhassa pelaamaan lentopalloturnaukseen =)

Tässä välillä piti nousta vähän lantiota pyörittelemään ku veti kramppiin koko kroppa. Jospa laittaisin kaurapussin mikroon ja yrittäisin sen voimin mennä lepäämään sohvalle.

Katjalle onnea perätilasynnytykseen!

pouta 40+1

Täällä "keskustelen" yksin. Vielä kotona hengailen. Aamuyöstä sain vielä nukuttua kolme varttia, mutta muuten supistuksia tulee tasaisen epätasaiseen 5 - 20 minuutin välein. Ja osa on jo aika kivuliaita =/ Joutuu jo vähän puuskuttamaankin. Miehen lähetin vielä töihin, mutta äiti on tulossa käymään jossain vaiheessa. Jotain punertavaa valuu edelleen, mutta vesien menosta tai edes tihkuilusta ei ole tietoa.

Olen ihan malttamattomana ja yllättäen erittäin (nyt sattuu!) rauhallisena.

pouta 40+1