Tammikuun Vauvat 2012

Oikein muistat Tatomira, meille neuvolassa sanottiin, ettei uusia perunoita saa antaa, joku pitoisuus on liian korkea tms. Jostain oppaasta puolestaan luin, että aivan pieniä, sormenpään kokoisia pottuja ei saisi antaa... että mihis sen rajan nyt sitten vetäisi =S olisi pitänyt tajuta tehdä kunnolla perunasosetta pakkaseen jo aiemmin kun vanhatkin olisivat olleet vielä jokseenkin hyviä.. Mutta maistellaan nyt sitten perunatauon aikana kaikkea muuta, ehtii sitä perunaa syödä sitten taas myöhemminkin..
 
Näyttää sitä vielä jotakin elämää täälläkin olevan, vaikka monet aikovatkin siirtyä fb:iin.

Soseita maistellaan täälläkin, ja nyt viikon harjoittelun jälkeen alkaa ihan maistua. Painoa tuli kyllä rintamaidollakin ihan riittävästi, mutta niin oli tiheää syönti, että päätin hiljakseen aloitella kiinteitä. Porkkanaa olen antanut ja bataattia, seuraavaksi ajattelin jotain hedelmää kokeilla. Tai sitten perunaa, kyllä kai ne vielä ihan syötäviä on vanhatkin. Ite ainakin syödään vielä niitä, enkä oo huomannut mitään vikaa. Mansikkaa en kyllä aio antaa vielä tänä kesänä, tiedän niin monta mansikka-allergista lasta, että se tuntuu liian ärhäkältä.

4kk neuvola meni ja painoa oli yli 7 kg ja pituutta 65 senttiä. Ajattelin kaivaa jo 74-senttiset vaatteet tuolta ja ottaa niistä pienimmät käyttöön, ettei vahingossa jää jotain käyttämättä.

Kovasti poika treenailee lattialla, nousee jo välillä suorille käsille ja kääntyilee ja ponnistelee sinne tänne. Vielä on ihan harjoittelua homma ja hermo sitten aina menee, kun ei kovin kauan jaksa.

Pikkuvauvavaihe alkaa olla takana ja vaikka ne vastasyntyneet onkin niin suloisia, niin kyllä elämä kummasti helpottaa, kun ollaan tässä vaiheessa.

Ihania alkukesän päiviä kaikille äideille ja tammivauvoille!

Meelia ja poika kohta 4,5kk
 
Meelia mä meen sitten taas sillä oletuksella, että mitään allergiaa ei ole ja kaikkea annan ja jos jotain oiretta jostain tulee niin sitten jätetään se jokin pois. Minä en siis missään tapauksessa varmuuden vuoksi välttele yhtikäs mitään.

ja noh... itseasiassa mä annoin jo neidille mansikkaa :D otin tuon 2v synttärikakkua varten mansikoita sulamaan ja kun niistä aina sitä mehua irtoaa sulattaessa niin annoin tytölle 3 tl sitä mansikkamehua ja tyttö tykkäs ihan hirmuisesti :)

imetysaikanakaan en välttänyt yhtään mitään. Sairaalasta kotiutumispäivänä, kun tyttö oli siis 3pva ikäinen tilasin kotimatkalla pizzan jossa oli jalapenoa, mexicana-kastiketta ja luonnollisesti valkosipulia ja kiskoin sen 3 päivän paaston (sairaalaruokia kun en siis pystynyt syömään, ne oli jotain niin kuvottavaa) jälkeen napaani hyvällä ruokahalulla ja tyttö ei ollut moksiskaan :) mies siinä kyseli tilauksen kuultuaan, et oliko toi nyt ihan fiksuin ratkaisu pizzaksi, mutta totesin vain, et parempi se on tottua kaikkeen :)

tänään tyttö söi sitten kesäkurpitsa omenasosetta ja sitä meni jo varmaan puolisen desiä, hyvin maistui :)

tatomira ja tyttö 5kk
 
Mä oon Tatomiran kanssa samoilla linjoilla, kaikkea maistellaan ja karsitaan sitten jos oireita tulee. Tällä hetkellä uppoaa kaikki kasvissoseet eikä mitään oireita oo tullut. Aloitin ihan perinteisesti perunalla ja se onkin maistunut mainiosti. Sitä sotken sitten välillä uusien makujen kanssa. Hedelmäsoseet taas eivät oikein maistu. Luumulle tuli täyskielto ja omena kans uppoaa huonosti. Tänään annoin banaania ja se maistuikin hedelmistä sitten parhaiten.

Tänään käytiin 5 kk neuvolassa ja kasvu on vihdoin rauhoittunut, ainoastaan 300 g lisäystä ja pituutta ei olevinaan lainkaan. Mutta vaatteista kyllä huomaa kasvun ja olenkin kaivanut 74 vaatteet esille ja nehän on juuri passelit pojalle. Meille terkka sanoi, että nyt voi ottaa puurot mukaan ja lihat kanssa. Itse suunnttelin, että makustellaan ensin puuroa ja loppukuusta mahdollisesti jo lihaa. Tosin olis kiva jos joku hedelmä maistuisi niin voisi sotkea puuroon, jotenkin tuntuu mauttomalta ilman :)

Muuten pojalla on täysi meno päällä hereillä ollessaan, juttua riittää ja mahallaan viihtyy mainiosti. On jo useamman viikon punnertanut suorille käsille ja jaloille ja nyt jäpittääkin siinä asennossa pitkiä aikoja. Istuminen on kauhean kivaa ja sylissä ollaankin istutettu nyt enemmän.

Täällä on kans sellainen kuumakalle, että nukkuu vaunuissa ihan sisävaatteissa ja myssyn laitan jos on viileää, kuten nyt on ollut. Ja lisäksi äitiyspakkauksen makuupussi. Välillä kun oli kuuma niin oli liian lämmin raukalla, joten kunhan se kesä lopullisesti tulee niin pitää luopua joko makuupussista tai sitten kantokopasta.
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Onneks tää pino on vielä pysyny pystyssä vaikka moni olikin siirtymässä fb:n puolelle. Anteeksi nyt oma hiljaisuuteni, mut jotenki ei oo ollu aikaa istua koneella liiemmin. Lukenu oon aina sillon tällön nopsasti.

Minun viime kirjoituksen jälkeen on uutena aiheena tullut tänne "kiinteät ruuat". :D Meilläki tyttö on jo ylittäny 4kk rajan. mut vielä ei olla kiinteitä aloitettu. eilen kävin neuvolassa tytön kans ja hyvin oli nyt paino noussut, 800g/kk niin ei sen puolesta mitää hätää kiinteiden aloituksella. Katotaan tässä kesän aikana jos kuitenki aloittelis. :)

tyttö heräs ni ei kerenny tämän enempää.. palataan taas!
 
hei vaan!

minäkään en siihen fb ryhmään lähtenyt. vaikka toisaalta olisihan se ollut ihan kiva ,mutta toisaalta tällä tavalla nimettömänä kirjoittelu on minulle helpompaa. Pystyy kirjoittamaan vapaammin:)

Meillä 4kk mitat oli 7,1 kg ja mitähän ne sentit olikaan.....Käyrillä mennään kuitenkin, niin sanoivat ja että rintamaidolla kasvaa hyvin. Noh, ollaan kuitenkin soseita maisteltu parempien yöunien toivossa, ja kyllä täytyy sanoa että eipä ne siihen asiaan ole paljoa auttanut , ainakaan vielä. Pienen pieniä annoksiahan sitä annetaan,vaikka poika vaikuttaisi sellaiselta että söisi enemmänkin.... Velliä maistettiin tänään hitusen:)

Mites teillä muilla liikutaan?
Täällä pyörähdetään heti kun maahan laitetaan niin mahalleen ,siinä pyllyä nostetaan jo kovasti ja eteenpäin olis kova yritys, mutta ei vielä olla hokastu että miten se oikein menee:)) Hetken jaksaa siinä olla, mutta sitten hermostuu kyllä luultavasti ei jaksa enempää. Paljon pidän poikaa sylissä, huomannut että sillä tavalla ylimääräiset kitinät ja huudot välttyvät... Käsi onkin mukavasti jännettuppitulehduksessa luultavasti, ollut jo pitkään, ja taas tosi kipeä....:( Mutta jännä miten toi kantaminen ei sinänsä puuduta, sanoinkin ystävälle että tavallaan se on kasvanut tuo poika tohon käsiini:))

Mutta jooops, lähettävä lapsia käyttämään UIMASSA. En taida itse tänä kesänä uidakkaan:)

**NELLY**
 
Heipsan!

Löysin nyt vasta tämän sivuston, oli kiva lukea muiden perheiden elämästä joilla saman ikäinen vauva.
Meillä siis prinsessa 11.1.2012 3245g ja 49cm.
Alkuvaiheessa kasvoi ainoastaan pituutta ja raukka olikin aika hoikassa kunnossa, mutta nyt jo posket pyöristynyt ja paino ja pituus ihan käyrillä.
Viimesin neuvola oli juuri muutama päivä sitten ja painoa olikin jo 7020g ja pituutta 62cm.

Kiitän onneani kun tyttö on ollut suht terve, ei korvatulehduksia ym.
Yks flunssa joka venyi pitkäksi ja se sitten kuukaudeksi sekoitti koko pakan mutta muuten menny hyvin.

Kiinteitä on aloiteltu tässä hyvää vauhtia. Peruna yksinään ei maistunut oikein, mutta porkkanan kanssa meni hyvin alas. Nyt lisäksi otettu hedelmät kaveriksi. Banaani meni hyvin ja sekoitin siihen vielä persikkaa niin johan oli herkullista. Omena ei oikein yksinään maistunut mutta kyllä sitäkin juo pullosta pirtelön muodossa. Pääasia että saa vitamiinit.
Minä oon sillä lailla helpottanut noita syöttöhommia, että ensin lusikalla ja jos tuntuu takkuavan ni oon antanut sitten pullosta samaa tavaraa. Ja hyvin maistuu.
Puurotkin teen velliksi ja juottamalla sitten aina jos tuntuu ettei ehdi lusikoimaan.

On ne typykät kyllä ihania! Meillä tyttö on tosi seuralinen, nauraa kovasti ääneen, hymyilee ja juttelee kaikille. Aamut välillä vain lauleskelee itsekseen. Fiksukin se on, puhelimet kiinnostaa ja tietokone eniten. Kattoo yhdessä äitin kanssa ohjelmia oikeinkin tyytyväisenä. Välillä viihtyy itsekseen pitkiäkin aikoja leikkien, mutta välillä sitten tankkaa ja haluaa olla sylissä paljon.

Itellä mieliala viimeaikoina ollu taivaissa. Tuntuu että elämä on nii ihana tuon viattoman tyllerön kanssa. Välllä kun katonkin omaa lasta ni on nii onnellinen olo että tulee tippa linssiin, lieneekö sitten johtuu hormoneista taas tai jotain.
Miehenkin kanssa mennyt loistavasti pitkän aikaa. Jotenkin vaan niin tyytyväinen olo. Kaippa se sitten tarttuu se tyytyväisyys.

Semmosta, tyttö tuossa vieressä tuhnuttaa ja nukkuu pinnasängyssään tyytyväisenä kun just vetäs 125ml maitoa. Seuraavan kerran heräilee ehkä 4 maissa. Pitäs ite malttaa nukkua vähä ennen sitä.

Hyvää yötä kaikille ja ihanaa kesän odotusta!
 
Aurinkoista maanantai-aamua!

Kiva, että pikkuhiljaa tulee kirjoituksia ja uusiakin mukaan, tervetuloa Jasmin12! Pidetään ketjua vuorotellen pystyssä :).

Ens viikolla tulee 5kk täyteen. Kiinteiden maistelu etenee nyt hitaanlaisesti, kun ei lapsi mikään innokas syöjä ole, mutta ei kai tässä mikään kiire olekaan. Kun nyt parin kuukauden sisään alkais syömään enemmän.

Liikkumista poika harjoittelee entiseen malliin, pyörii navan ympäri ja potkii välillä eteenpäinkin, kun oikein innostuu. Käsien käyttö ryömimisessä tullee vasta joskus myöhemmin. Kovasti jyrsii kaikkea, mitä käsiinsä saa, mutta ei näy vielä hampaanalkuja. Varpaita yrittää viedä suuhun.

Nyt täytyy mennä vaipanvaihtoon. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Jasmin12, täällä yksi Vantaalta kirjoittelija :)

Meillä on maisteltu kasvis- ja hedelmäsoseita. Kovasti jutellaan, jopa öisin sängyssä välillä ja aamuisin huoneesta kuuluu iloinen "höpötys". Eilen laitoin kädet kasvoille ja avasin ne tehden jonkun ilmeen, niin toinen nauroi ihan kunnolla :D

Kattelin kaupasta noita valion onni tuotteita, niin tuo maissivelli 4-kuiselle oli siellä 0,83€ kpl. Huih.

Vieläkö teillä herätään öisin syömään? Meidän neiti herää yhä sen kerran, jokusen kerran on nukkunut yöt läpeensä.

Tämmöistä tällä kertaa :)
 
Heissan pitkästä aikaa!
Käytiin 5 kk neuvolassa tänään, mitat 7230 g ja 66,5 cm. Mun oli tarkoitus täysimettää vähän pidempään, mutta sitten itse sairastuin ja silloin alettiin antamaan kiinteitä pojalle myös. Nyt onneks maidontulo on kuitenkin normaalistunut. Hedelmäsoseet maistuu paremmin kuin kasvissoseet. Poika on hyväntuulinen ja naureskelee paljon. Ja huomannut, että kiljahteleminen on hauskaa :) Ja nyt kun vihdoin pääsi koneen ääreen, niin hän tuolta jo heräilee :)
Aurinkoista kesää!
 
Aurinkoista iltaa kaikille! :)

Täällä normi touhujen keskeltä livahdin lukemaan ja aattelin samalla jotain kirjoittaakin. Meijän tytön mitat oli sillon viime viikon neuvolassa (4kk) 6655g ja 62,2 cm pitkä. mut iha hyvin silti kasvaa, omaa käyräänsä. :) viimeksikki oli tullut 800g kuukauden aikana painoa eli ihan hyvin. pituutta oli nyt tullut sit vähä vähemmän kylläki.
Tyttö ei käänny vielä mihinkää suuntaa eikä kyllä muutenkaa hirveesti liiku. :p navan ympäri pyörii mut eipä oikeestaan muuten. Lelut kiinnostaa ja niitä yritetään kovasti laittaa suuhun. mut ei mulla tuon liikkumisen kans mitää hätää ole ku ensimmäinenkään ei vielä näin aikasin oo liikkunu. :D

mut nyt taas tuli melko pikainen kirjotus, palataan taas...!!! pitää mennä
 
myös täältä meiltä päin.

Aika se kuluu ja pieni "vauva " kasvaa..Hurjaa, mietin juuri että kohta puolivuotias tämä meidän pikku mies:) Soseita maisteltu, noin pari-kolme kertaa päivässä jonkin verran syö hedelmäää tai kasvista, ja tuntuu uppoavan hyvin. Mustikkaa maisteltiin ja hitto miten meni meidän herkkävatsaisen maha kovalle...kolme päivää oli tekemättä, yöt kitisi ja itkeskeli, ja sitten kun alko tehä niin itkun kanssa tehtiin, minä pidin jaloista kiinni ja poika väänti ...:( Opinpahan ,että en anna MITÄÄN mikä kovettaa mahaa...mustikka ja banaani tulee ainakin alkuun mieleen, onkohan muita?

Meillä pieni ukko on alkanut jättää päikkäreitä nukkumatta, tai siis nukkuu sellaisia 30min-1,5 h korkeintaan unia..Rasittavaa joo toisaalta,mutta sitten viihtyy sylissä esim ulkoillessa ja vaunuissa lelun kanssa tai rattaissa lähes selällään. Toi lelun antaminen on meillä kuin tutin syömistä ,huomannu että monessa saa sillä hiljaiseksi:))

Ens viikolla olisi juhannus , onko suunnitelmia? AJateltiin lasten kanssa ja ehkä mieskin voisi lähteä mukaan :) lähteä mökkeilemään ja muutamaksi yöksi asunto autoilemaan..mökillä vaan pukkaa olemaan niitä helkkarin itikoita niiiiin paljon, otettava itikkasuojuksia mukaan rattaisiin ja mitähän kaikkee keksiskään...onko hyviä ideoita ? Missä viihtyy lapsi eikä itikat pääse kimppuun?:)

**NeLLy** ja poika 4kk ja melkein 3 viikkoa:)
 
Moikkarallaa!

Me käytiin tuossa pikku lomalla hotellissa...tyttö oli elementissään uima-altaassa. Ei olis halunnu taas pois ollenkaan. Ostettiinpa sille sellainen uimarengas mihin voi istua niin ei tarvinu koko ajan sylissä pitää. Tyttö yritti kovasti syödä uimarenkaasta kuvia. Siinä meni sitten tovi ennenkuin hoksas ettei se olekaan niin yksinkertaista.

Nyt ruoka valmis, pakko mennä!

Moikka!
 
Hei!

Täälläkin on vielä yksin tammikuun vauvan äiti. Poika (esikoinen) syntyi 20. päivä, 49cm ja 3075 kg.
Tällä hetkellä on siis 5kk n.65cm ja 7400kg.

Lattialla kääntyy masulleen ja on alkanut myös eteenpäin kovasti pyrkiä, pyllyn nostaa ja jaloilla työntää mutta kädet ei vielä liiku mihinkään (Hauskan näköistä :D ). Myös puolikaaren tekee navan ympäri.
Luonteeltaa kovin iloinen, kiltti ja rauhallinen.

Imetän ja soseita hän on syönyt kohta kuukauden, nykyään 2 kertaa päivässä kasvista ja hedelmää, pilttipurkillisen verran kerrallaan. Paljon teidän vauvat syövät?

Oletteko ajatellut aloittaa viljat vai lihan ensin?

"Päärynä puolestaan aiheutti joka lusikallisella irvistyksen, mutta heti haluttiin kuitenkin lisää. Oliskohan alkumaku ollut jotenkin jännä, mutta jälkimaku hyvä... Mutta kunhan makuihin muutamien päivien jälkeen ollaan totuttu, niin voi sitä syömisen iloa.. Naama hymyssä ja innosta potkien odotetaan seuraavaa lusikallista ja kun sen saa suuhunsa kuuluu sellainen hauska hymähdys, vähän niin kuin "hmmnjam" <- täällä sama päärynän kanssa sekä samanlaista ääntelyä tatomira! :D
"tyttö herää syömään n.klo 00, 04 ja sit 08-09, ite oon yleensä hereillä vielä ton ekan syötön aikaan, toiselta nostan tytön sit omaan sänkyynsä" <- täällä samalla lailla yöt tatomiran kanssa :) Paitsi 07 aikoihin viimeinen syöttö, jonka jälkeen vielä pari tuntia unta..
Olipa mukava löytää tämä "vertaistuki sivu", harmi kun en aikaisemmin ole tänne eksynyt..

Hyvää juhannusta kaikille! :)
 
Tervetuloa timanttiananas :) täällä on taas hiljentynyt, liekö kaikki juosseet kesälaitumille?

Täällä on miehen kesälomat pidetty ja tavallaan arki taas alkaa. Kovasti odottelen, koska tyttö alkaa ryömiä, nyt jo on yritys kova, punkee, punkee, punkee :) ei kauaa varmaan mene. Sinäänsä ihan kiva, kun viihtyy sitten enemmän itekseen, vaikka ei se kyllä oo ollut ongelma tähänkään asti.

Meillä syödään lounaaksi puolenpäivän aikoihin vihannesateria, tällä hetkellä on maisteltu jo kesäkurpitsa, porkkana, omena, peruna ja bataatti, illalla syö iltapuuron, sitä menee jo aikamoinen satsi. Alko yöt olla jatkuvaa syömistä niin puuro auttoi loistavasti. Puuron joukossa menee päärynä tai omenasosetta, persikkaakin kaapissa on, mut sitä en oo vielä tytölle antanut. Enempää en ihan hetkiin aio kiinteitä antaa, kun tällä hetkellä tyttö syö rintaa 3-4krt/pva joten jos antaisin lisää soseita niin nuo jo vähät imetykset vähenisi vielä entisestään.
Eilen ekaa kertaa tyttö jo avasi suunsa lusikan lähestyessä!

Huomenna tyttö on sitten 6kk joten sitteri aika alkaa olla ohi, pitää varmaan laittaa tuo myyntiin, snif, mun vauva kasvaa!! Syöttötuolissa oon jo pari kertaa istuttanut ja kyllähän tuo istua pönöttää kuin vanha tekijä!!
 
HEI VAAN

Ja TERVETULOA kaikille uusille:) Kiva että vielä löytyy näinkin "myöhään" uusia "kasvoja".

tosiaan on joo jokin hiljaiselo täällä syntynyt. pitäisköhän yrittää skarpata? itsekkin joka päivä täällä käyn lukemassa mutta jotenkin tuo kirjautuminen ja sitten kirjoittaminen on muka niiiiin hankalaa..Itse asiassa eilenkin kirjoitin mutta en tiiä mihin teksti hävisi, pitkät sepostukset katosi kuin pieru saharaan..:(

Meillä täytetään huomenna 5 kk. Ja sen kunniaksi ollaan saamassa rokote sekä kissanpentu taloon. Jiihaa. Eikö kuullosta hyvältä yhtälöltä?;) Vielä kun muistaa miten viime kerralla piikistä tuli kuumetta ja hirmu äkäinen mies, niin kissa jalkoihin pyörimässä kyllä kruunaa homman:) Onkos teillä muilla kissoja kotona? Entä muita lemmikkejä?= Täältä löytyy myös koira, ja parit kanit. ja huomenna siis kissanpentukin.

Meillä ollaan siirrytty osittais soseisiin:) Ihan itte keksin sanan, mutta tarkoittaa sitä että syödään aamupäivällä kasvissosetta noin puoli purkkia ja iltasella puolisen purkkia hedelmäsosetta. Iltasella vedetään kaurapuuroa, söisi vaikka kuinka paljon sitä....mitenkä muut, syötätteköö niin paljon kuin jaksaa syödä vai toputteletteko ? Yöunet parantuneet , viime yönä nukku 22-4.30, siitä sitten tissiteltiin ja jatkettiin 8 asti..Kuulllostaa hyvältä ,tähän malliin voisi jatkua!:))

joko teillä vauva ollut hoidossa jossain muualla kuin isällä?
itse olen ensi kuussa meinannut jättää hoitoon mummolle, ihan jopa ehkä yöksi asti..vietettäisiin hääpäivää miehen kanssa, saa nähdä raaskinko..Kyllä tuon kanssa jo pärjää, syö soseita ja nokkamukista imee maitoa, testattu on:) Käytättekö te muut muuten jo nokkamukia? Suositteletteko jotain? ajattelin jättää tuttipullo vaiheen kokonaan pois ja siirtyä suoraan nokkamukiin, mitä nyt sattuu tarvitsemaan. Imetänhän minä tietenkin, että suotta minä en sitä nokkamukia tyrkytä:)

No joo. Kirjoitelkaahan muutkin. vai ootteko facebookissA:)

**NeLLy**
 
Huomenia,

Oon kyllä facebookissa, mutta yritän aina välillä käydä täälläkin kurkkimassa ja välillä jopa jotain kirjoitella ettei ihan pystyyn kuole tämä ketju..

Meillä on koira ja nuo kaksi ovat kyllä sellainen parivaljakko vaikka pelkäsin, miten koira reagoi uuteen perheenjäseneen.. Tyttö on ihan tohkeissaan kun koira on näköpiirissä ja koira taas on ihanan kärsivällinen ja hoitava tyttöä kohtaan.. Nyt vielä kun ovat suunnilleen saman kokoisia, niin saa hauskoja kuvia kun molemmat pötköttää lattialla vierekkäin =)

Meidän tyttöä oli tätinsä hoitamassa täällä meillä kotona jo kolmikuisena muutaman tunnin ajan ja sen jälkeen muutamia kertoja on ollut mummillansa hoidossa joitain tunteja, pisimmillään taisi olla jopa kuusi tuntia kun unohduttiin miehen kanssa kaupoille.. Hyvin on kyllä hoidossa pärjännyt, varmaan paremmin kuin äitinsä, joka miettii kokoajan sitä, miten pikkuinen murunen pärjää =D Yökylään en ole vielä päästänyt, ehkä sitten kun yöt menevät taas vähän paremmin (nyt kun tuossa oli tuo kausi kun herättiin tunnin välein =( en vain viitsi rasittaa äitiäni sellaisella)..
 
Heippa! Minäkin enemmän aktiivinen tuolla fb:n puolella, mutta aattelin nyt tännekkin jotain kirjotella.

Eli meillä ei ole lemmikkieläimiä , mutta äidilläni on kaksi koiraa ja kissa. Kyllähän tuo Neiti niistä hirveesti tykkää. Toinen koira vaan on vielä pentu joten sen kanssa saa aina aika varovainen olla kun tytön kanssa sinne mennään.

Meillä syödään nykyään soseita 3kertaa päivässä + puurot. Eli aamu- ja iltapuuro, kaks kertaa liha/kasvis-sosetta ja kerran hedelmä sosetta. Purkillinen menee aina kerrallaan. Nokkamukin käyttöä ollaan nyt myös harjoiteltu. Maitoa ei meillä enää mene paljoa. Pari kertaa päivässä neiti sitä juo. Imetyshän meillä loppui jo 3kk paikkeilla kun maito ei riittänyt.

Ja hoitoon jättämisestä. Meillä neiti on yön ollut mummin luona hoidossa. Oli kyllä todella vaikeaa se jättäminen ja koko ajan oli huoli että miten se nyt pärjää. Vaikka hienostihan olivat pärjänneet :) äiti paniikissa, lapsi ei ;D ja kyllä sitä tekstaria tuli laiteltua koko ajan mummille että miten menee. Ja muutamia kertoja on neitiä tullut mummi tai mummu muutamaksi tunniksi tähän meille katsomaan kun on pitänyt asioilla käydä. Nyt on vaan aika paljon ruvettu vierastamaan että hoitoon laittaminen ei ole mikään hyvä vaihtoehto tällä hetkellä. Parempi ehkä niinkin kun ei äidin mielenterveys "kestä" sitä kun lapsi ei ole lähellä :) koskahan se alkaa helpottamaan.. ei varmaan ikinä :)

Mukavat päivän jatkot kaikille! :)
 
Nelly kyseli lemmikeistä, meiltä löytyy koira, pari kissaa ja jyrsijöitä. Hyvin on nuo elukat ja muksut sopeutuneet toisiinsa :) tosin, mulla alkaa välillä pää hajoon kun eläimet sotkee :p nojoo...

Meillä tyttö syö kiinteitä 2x/pva, päivällä vihanneslihasoseen (eilisestä tuli tuo liha mukaan, sitä ennen ihan pelkkä kasvissose) jota menee n. pilttipurkillinen (teen soseet itse niin ei oo tarkka määritelmä) ja illalla puuroa, jossa 2rkl kaurahiutaleita ja n. 50ml maitoa (jos oon lypsänyt) tai vettä ja sekaan puolipurkillista hedelmäsosetta. Muuten sitten mennään imetyksellä, koska muuten jäis maidon saanti tytöllä tosi vähiin ja maidon kun näin pienellä tulisi olla se pääasiallinen ravinto.

Ei olla nokkamukia ees harkittu vielä, ehtiihän sitä myöhemminkin, kun kuitenkin siis imetän. Mutta suosituksena niin aventin nokkamukit on ihan parhaita, muita en enää ees ostais. Oon tykännyt niistä eniten kaikkien kolmen isomman lapsen kanssa.

Hoidossa ei tyttö oo ollut, isän kanssa muutaman kerran, mut yleensä oon pyrkinyt hoitamaan asiat tytön päikkäriaikaan ja erossa en oo pitkiä aikoja ollutkaan. Pisin oli 4h ja en oo enempää kyllä kaivannutkaan :)

Nyt mies yrittää patistaa mua salille, kun toissapäivänä mun kahdet farkut repes reisien kohdalta :D :D niin totes, et ei varmaan salilla käynti tekis pahaa :p ei varmaan tekis ei...

tatomira ja tyttö 6kk... hmmm, oli muuten neuvola tänään, oisko ollut 7145g ja 65cm
 
Hei!

Meillä on koira ja kani. Me ei olla annettu pojan ja koiran olla hetkeäkään kahdestaan. Koko ajan pitää olla tarkkana, että ei vain mene pojan luo, kun itse käy toisessa huoneessa. On se onneksi jo sisäistäyt, että kun ukkeli on olkkarin lattialla niin sinne ei ole asiaa. Vaikka kyllähän se on ihan tottelevainen ja kiltti, ei vaan luoteta siihen :D

Pikku mies oli tänään toisen kerran "hoidossa" isin kanssa pidemmän ajan (melkein 3h) :ashamed: mutta suunnitteilla on antaa hänet hoitoon pariksi tunniksi myös isovanhemmille lähiaikoina. Yöksi en raaski vielä pitkään aikaan jättää, koska maitoa ei tule pumppaamalla. Ja koska kiinteitä hän alkoi syömään 3x päivässä, niin myös maidon juonti on vähentynyt. Lisättiin kolmanneksi ateriaksi iltapuuro (riisipuuro), öihin se ei ole vaikuttanut (ainakaan vielä).
Nokkamukista olen antanut vettä vähän, meillä on sellanen perus emman? Prismasta, ja ihan hyvä se on mielestäni. Voi kääntää ylösalaisin eikä paljoa "vuoda". Oletteko te antanut vettä paljon?

Meidän ukkeli on päässyt jo eteenpäin omalaatuisella ryömimistyylillään, ja välillä hän jotenkin unohtaa, että miten sitä liikuttiinkaan ja hermo meinaa mennä, kun ei pääse eteenpäin:D Vierastamaankin hän on jo vähän alkanut.

Oletteko käyneet ryhmäneuvolassa? Minkälainen se on? :)
 
Meillä oli ryhmäneuvola 2kk iässä.. Meitä oli kolme mammaa ja sen verran fiksusti oli neuvolatäti katsonut, että kaikilla oli kyseessä esikoinen ja noin viikon sisään syntyneetkin vielä.. Eli samassa veneessä oltiin.. Sinänsä oli ihan kiva nähdä muita mammoja, mutta kyllä se meno oli aika paljon vaivaantuneempaa eikä vauvasta tsekattu muuta kuin mitat pikaisesti muiden mammojen odottaessa aulassa.. Lähinnä siis neuvolatäti kyseli ja jokainen vuorollaan vastasi.. Ei siinä kukaan mammoista itse hirveästi kysellyt, eli aikalailla neuvolatädin johdolla mentiin.. Seuraavan kerran kait 10kk neuvola on taas ryhmäneuvola... Olisi hauska jos siellä olisi sama porukka...
 
Heissan!

Eilen kirjoitin pitkän jutun pitkästä aikaa ja kun painoin lähetä nappia niin netti katkes just samaan aikaan ja sinne se sitten hävis taivahan tuuliin.. :/

Tosiaan tää aika on menny melko vauhdilla ja kesä on vienyt kyllä minut ihan kokonaan pois tietokoneen ääreltä. jos nyt jotaki ilmottais itestäkin että mukana ollaan vaikka hiljaista on ollu mun suhteen. :)
Tervetuloa kaikki uudet mukaan! =)

Jos näin alkuun laitettais meijänkin typykän mitat 5kk:n iässä, (viime viikolla oli nla) 6610g ja 65,2cm pitkä. paino menee pikkusen alakäyrää, mut ei huolestuttavasti. Tosi jäntevä tyttö ja ei viihdytä enää ollenkaan vauva asennossa. aina pitää saaha istua töröttää. =)
Syöntihommista: puuroa ollaan annettu kohta kahen viikon ajan aamulla ja illalla. Väliin syö ihan hyvin ja välillä ei taho saaha sit menemää paljon mitään. Ja nyt ollaan peruna-porkkana sekä kasvissosetta aloiteltu maisteleen. Jospa jo kohta söis ihan kunnolla. Muuten sit imetyksellä. Yöt alkanu nyt meneen huonommin, vähä väliä pitää olla tissillä, mut jospa se taas helpottais kuhan rupeaa kunnolla syömään nuita soseita.

Meillä ei hoitoon jättäminen oikeen onnistu pitemmäksi aikaa kellekkään ku tyttö ei juo pullosta ollenkaa. :/ yritetty on kaikin keinoin, mutta ei niin ei! Hirveä huuto alkaa ku yrittää pulloa tarjota eikä millään ala nielemään sitä maitoa vaikka suussa oiskin. Ei mitään vaikutusta onko korviketta vai omaa maitoa. Ois niin mukava joskus päästä muutamaksi tunniksi yksin jonnekkin shoppailemaan tai muualle mut aina on otettava tuo pienin mukaan.

Liikkumisesta, täällä ei liikuta vielä mihinkää suuntaan. Ei käännytä eikä muutenkaa. Olla öllötettään vaan. =) Mut eipä tuo esikoinenkaan oppinu vasta ku puoli vuotiaana.

Tämmöistä tänään! jospa nyt ei häviäis välille tää teksti.

An-ri ja tyttö
 
SATEISTA PERJANTAITA:)

Ihan hyvä että sataa, saa tehtyä rästihommia kotona ja kirjoitettua tännekkin:)

VEDEN JUONNISTA oli joku kysellyt, itseäkin kiinnostaisi annatteko lapsille vettä ja mistä sitä juopi? Meille neuvolassa sanottiin vedelle tiukka "EI" , jota ihmettelinkin ja teiltä nyt kyselen että kuinka on.......Varsinkin helteillä, eikös sitä vettä voi juottaa janoon ja rintaa antaa enemmänkin sitten ruokailun yhteydessä, kun meillä tuota sosettakin jo ihan hyvin syödään.

ANRI: Mullakin käy tosi usein niin että kirjoitan pitkät jutut ja häviää sitten ennen kuin ehdin lähettää...

MINKÄ IKÄSENÄ OOTTE LAITTANEET LASTA ISTUMAAN SYÖTTÖTUOLIIN? Meillä poika siis 5,5kk ja eilen eka kerran kokeiltiin, istuu tosi hyvin pehmustetussa syöttötuolissa ja vauvakeinussa kiikuttiin myös eilen ekaa kertaa, ja se oli pojasta mukavaa:)

Meillä kävi vloppuna ikävyyksiä ja jouduttiin sairaalaan isomman lapsen kanssa, ja oli pakko jättää poika hoitoon mummolle ekaa kertaa 4-5 h oli...hyvin kai oli mennyt, itsellä suuri huoli tietenkin ja ajatukset muutenkin olivat ihan sekaisin, onneksi nyt asiat hyvin eikä tartte hoitoon jättää lasta. mummo sanoi että oli ollut ihan selvästi pojalla tissi ikävä, joten enpä tuota hoitoon jätä kyllä jos ei pakko ole...

Meillä poika ryömii sängyllä jo, naaman tunkee patjaan ja vetää itseään eteenpäin. Lattialla pyörii ympyrää ja selältä mahalleen ja mahalta selälleen.

Yöt nukkuu yhellä syötöllä, ja testasin tossa viikolla että syötin kaikki ruuat lapselle, eli aamulla puuroa vähän ja tissiä, päivällä kasvista ja tissiä päälle, illalla hedelmää ja tissiä päälle ja illalla puuroa ja tissiä päälle ja välillä sitten tietty tarpeen mukaan tissiä niin poika nukku yöllä 21-04.3o ilman syöttöjä..tiiä sitten auttoko se että söi niin paljon , ihan testasin kun poika vaikutti tyytymättömältä että jos se rinta ei enää riitä pelkästään korvaamaan aterioita....?

Mites muut syö?
 

Yhteistyössä