*Tammikuu2008*SYYSKUU

Jimena: täällä myös tullut noin viikon verran nänniä puristaessa "jotain". Mulla se on kyllä melko kirkasta, jota tulee.

Sitteri: meille sellainen varmaankin tulee jossain vaiheessa, mutta ainakaan ihan vielä ei olla ajateltu sitä ostaa. Jos tulee joku hyvännäköinen ja hinta/laatusuhteeltaan hyvä, niin sitten kyllä lähtee mukaan kaupasta. Tai jos joku tuttu haluaa lainata/lahjoittaa meille sellaisen niin kyllä otetaan vastaan.

Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä kattomassa vaunut ja turvakaukalo. Ollaan silloin Tampereella, ja siellä valinnanvaraa pitäisi olla melko paljon. Onko tampereen suunnalta olevia, joilla kokemusta minne kannattaa ainakin mennä ja missä on kalliit hinnat (eli mitä välttää..)?

Viime viikolla kävin Lindexissä ostoksilla ja mukaan tarttui monenlaista vaatetta. Tämä on ainakin tällä hetkellä meillä kotiintulovaatteena, koko 50: http://www.aijaa.com/v.php?i=1015849.jpg

Ja tämä on välihaalarina, koko 56:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1015890.jpg

Ostin myös ulkohaalarin, kokoa 62:http://www.aijaa.com/v.php?i=1015902.jpg

Huomenna ajattelin mennä Kelaan niiden papereiden kanssa ja täytellä ne sitten siellä loppuun asti. Onko täällä ketään joka on itse täyttänyt ne kokonaisuudessaan ja vain lähettänyt ne sinne palautuskuoressa? Tuntuu, että melkein kaikki aikovat asioida suoraan sinne toimistoon ;)

Meidän masu-möyrijä on kyllä muuttunut pikku hiljaa kunnon potkunyrkkeilijäksi :) . Kyllä se vaan saa joka kerta suun hymyyn kun pikkuinen temmeltää masussa :D

Afu ja mini 23+0
 
Tuosta maidon tulosta. Mulla on joka raskauden aikana tullut aika alkuraskaudesta asti, jo kolmannelta kuulta. Ensimmäisen raskauden aikana sitä oikein valui ja joutui käyttämään liivinsuojuksia. Ilmeisesti rinnatkin "tottuu" tähän hormoni mylläkkään kun nyt vasta alkanut maitoa herua.
Täällä me veljentytön kanssa, joka on meillä hoidossa, vaan villapukua tulevalle vauvalle tehdään. Ja odotetaan, että aika kuluis kun illalla ollaan menossa katsomaan veljen vauvaa joka eilen syntyi.
 
Heip kaikille!

Enpä ole taas hetkeen kirjotellut, vaikka lukemassa käynkin päivittäin. Muutaman kerran on pitänyt jokunen sana kirjottaa, mutta sisäänkirjautumisessa on ollut jotain ongelmia, niin on sitten jäänyt.

Täällä aika menee lähinnä uuden kodin etsinnässä; viikolla roikutaan netissä etuoven ja oikotien sivuilla ja viikonloput kierrellään Tampereella ja naapurikunnissa. Eilen löyty jo useampikin varteenotettava vaihtoehto, mutta eipä uskalleta tarjousta jättää, ennen kuin oma asunto on täältä pääkaupunkiseudulta saatu myytyä. Hiljasta on ollut ja vain vähän katsojia :( Mutta toivottavasti joku tämän meidän asunnon nyt pian löytää ja omakseen kokee!

Meillä tulee nyt sitten miehen kanssa ens viikon alusta "asumusero". Miehen työt Tampereella alkaa ja hän asustelee ainakin aluksi omien vanhempiensa luona ja me tuon esikoisen kanssa jäädään tänne omaan kotiin. Tullaan varmaan myös paljon tuolla mummulassa aikaa viettämään, mutta oman mielenterveyden takia on kuitenkin parempi vähän säännöstellä tuota anoppiannosta. :)

Edellisestä neuvolakäynnistä on jo rutkasti aikaa. Tänään piti aamulla neuvola olla, mutta se peruuntu, kun oma neuvolatäti oli sairastunut. Ens viikolle vasta sain uuden ajan. No kaveri mahassa liikkuu melkoisesti ja itellä on ihan mainio olo, joten eipä tuo niin haittaa. Sf-mitta kyllä kiinnostaa, kun itestä tuntuu, että maha on kasvanut hetkessä valtavasti. Ja onhan se kiva aina ne sydänäänetkin kuulla. :heart: Niin ja nyt olisin tietty saanu ne Kelan laputkin. Taidanpa ottaa mallia muutamasta täällä kirjoittaneesta ja painella niitten lippusten kanssa sitten Kelaan. Muistan entuudestaan, että niiden ymmärrettävyys oli vähän niin ja näin.

Mitäs täällä nyt onkaan ollut keskusteluissa. Niin ne vakuutukset: meillä otettiin esikoiselle se vakuutus jo ennen syntymää. "Hyödytön" on onneksi ollut, sillä pikkuneiti on ollut terve, mutta kyllä tarkoitus on tälle kakkosellekin vakuutus ottaa. Mielummin tässä asiassa maksetaan vaikka vähän turhasta! Ja Turvassa on meillä kaikki vakuutukset.

Sitterin tarpeellisuus (niin kuin monien muidenkin vauvatavaroiden) on minun mielestä ihan perheestä, vauvasta ja vanhemmista itsestään kiinni. Meillä esikoisella sitteri oli (ja sama vehje tulee palvelemaan tätä kakkostakin). Ei ehkä ihan hirmuisesti käytetty, kun vauva viihty paremmin sylissä, mutta esim. kun ite oltiin syömässä, niin oli mukava ottaa vauva pöytään "ruokaseuraksi" tai joskus sai hetkellisesti kädet vapaaksi, kun laittoi esim. pyykkiä koneeseen. Sitterin kuitenkin ehtii hankkia sittenkin, kun vauva on syntynyt. (meillä aluksi "sitterin virkaa" hoiti turvakaukalo) Muistaakseni ihan vastasyntynyttä ei saa sitterissä istuttaakaan, oliskohan ollut kolme viikkoa se "ikäraja". (Korjatkaa joku, jos muistatte paremmin.) Ja tiedän että esim. moni joka käyttää kantoliinaa, ei kaipaa sitteriä ollenkaan.

Hätäkastenimistä: esikoisen kohdalla niitä ei koskaan missään kysytty, vaikka jotkut nimet oli kyllä mietittynä. Muutenkin nimiasia päätettiin lopullisesti vasta, kun vauva oli syntynyt. Melko pitkä lista molempia miellyttäviä tytön ja pojan nimiä oli kyllä mietittynä, mutta tätä listaa ei taidettu edes vilkaista, kun esikoisen nimeä päätettiin. Vauvan ulkonäkö ja temperamentti kyllä vaikutti meillä ainkin tuohon valintaan. Esim. isoveljen ( = miehen poika) esikoiselle ehdottama Ilona olisi minun mielestäni ollut ihana nimi, mutta tuolle tuimakatseiselle ja päättäväiselle (vaikkakin myös iloiselle) neidille se ei istunut ollenkaan!

Mutta nyt kutsuu muut askareet.

Voikaahan paksusti

S & kakkosnelonen 23+2 (kait?)
 
Kirppu80: Juu, täältä suunnalta ollaan, 90 km Joensuuhun. Minä kun en niitä kiveksiä nähnyt, minkälaisina ne näkyisi? Valkoisina pallukoina? Siksi jäin vähän epäileväksi. Keppi siellä kyllä oli mutta... Kuka sinut ultrasi?


Jos menette makuulle niin tunnetteko selvästi missä masukki majailee? Minulle tuli hätä kun ihan kuin ekassa raskaudessa en olisi näin selvään tuntenut vauvaa masussa. Vaan koko kohtu olisi ollut "kova". Soitinkin neuvolaan ja sain huomiselle ajan lekurille, joka sitten katsoo onko paikat kiinni ja lapsivettä normaalisti. Kyllä sitä panikoi joka asiasta...

piimäparta rv 24+6
 
Enpä olekkaan täällä käynyt hyvin pitkiin aikoihin, ahkerammin gallerian puolella palstaan :ashamed: Huomasin vaan, että jos joku tahtoo päivittää mun tiedot tohon listaan, niin LA muuttui 25.1 ja siis toinen tulossa ja vielä tyttö :)
 
Neuvolakuulumisia.. Onneksi on tuo painonnouse nyt hiekkasen pienempää kuin viime kerralla. 495g/ viikko. Sydänäänet oli nousseet 138-148. Liikkeet ++. Verenpainekin oli laskenut. Hyvä niin, kuulin viime kerralla vähän noottia liiallisesta suolan käytöstä. En mä oikeestaan suolaa paljoa käytä, salmiakistahan se johtuu. Heh, eipä ole ennen tullut oltua noin kauaa neukalla. Pari tuntia vierähti ihan siivillä, puoltoista tuntia siitäkin oli pelkkää jutuskelua.

Sitteristä. Meille on hankittu sitteri. Meen suvussa kaikilla on ollut sitteri käytössä, ja hyväksi on havaittu.

Tänään vein kelaan lappusia. Onneksi mun äitiysraha lasketaan näistä mun epämääräisistä töistä, eikä työttömyystuesta tai vuoden 2005 tuloista (olin silloin opiskelija ja lopun vuotta työtön/ työvoimakoulutuksessa). Ei olis kauheesti niissä rahoissa hurraamista!

Nappis ja Abbath 25+3
 
Tänään kävin rakenneultrassa.. Kaikki hyvin, harmi vaan ku vaavi oli semmosessa asennossa ettei sukupuolta nähty. Mut laskettuaika aikaistu 2 viikolla =) Eli uus laskettuaika on 18.1.2008.. Onpaha nyt pari viikkoa vähemmän odottamista, ellei nyt sit päätä mennä yli..

Ansku rv 23+3

 
Taas tänne eksyin...

Ihana pöllöpuku afulla! :) Mä kattelin Henkalla kans yhtä pukua (myös valkoinen), mutten vielä ainakaan ostanut. Onkohan noi kaikki toppikset jo kaupoissa vai tuleekohan niitä vielä lisää? Prismassa kävin kans katsomassa potkareita ja siellä tosiaan oli niitä perusjuttuja :) Päädyin kuitenkin Henkan yksiväriseen keltaiseen, kun näytti liian levottomalta kaksi kuviollista vaatetta. Se vaaleanvihreä oli kyllä aika syötävä... Laitan kuvan tosta potkarista kunhan saan ladattua kameran akun.

Reissulta lähti mukaan myös parit tutit. Kakkonen oli ihan ihmeissään vauvan tuteista ja halusi koko ajan kaupassa ollessa pyöritellä niitä käsissään (kotona pistin kaappiin piiloon ;) ). Saa nähdä syökö tämä vauva tuttia. Esikoinen söi heti, mutta kakkosta piti opettaa kauemmin. Välillä mietityttää, että pitääkö sitä tuttia välttämättä syödä, mutta mua on vähän pelottanut, että jos ei syö niin käy kuten äidilleen... joka söi peukaloaan 7 vuotiaaksi saakka... Ja onhan noi tutit olleet meillä suureksi avuksi, kun ollaan reissattu.

Mä ainakin lähetin Kelan laput postitse vaikken ollutkaan varma kuinka ne täytetään. Vielä ei ainakaan ole tullut lisäkyselyjä. Saa nähdä tuleeko se ä-raha oikeiden tulojen perusteella. En vaan jaksanut lähteä Kelaan jonottamaan kahden lapsen kanssa :ashamed:

Jimena
 
Moikka,

Mikä luksusilta (kop kop) - poika meni kiltisti nukkumaan 20.00 ja mies lähti työmatkalla ja äsken nautin ihanaa mutakakkua...voi vinde että osaa olla hyvää!! Etenkin kun mikrossa hieman lämmitti niin suklaa suli sisällä...slurps! :p Kakku jäi meidän lauantain leffakekkeristä yli, joten kyllä nyt maistuu, vaikka yritän kyllä pitää viikot hiukan kurissa sokerin suhteen ja vkonloppuna vain mässäillä... Mutta mutta sitä on heikko kun jääkaapissa on mutakakkua! hehe

Hei nyt pitää kysyä kokeneemmilta sähkökäyttöisistä rintapumpuista! Olen nimittäin löytänyt täältä Singiksen yhdeltä mammasivustolta käyttettyjä pumppuja hintahaarukassa 20-40 euroa! Eli osaako joku suositella näistä nyt yhtä ylitse muiden:
- Medela Electric (single)
- Medela Swing Pump
- Medela Single Deluxe
- Medela Electric Plus
- Medela Double Select

En ole varma jos Suomessa myydään samalla tuotemerkillä... Mutta uutena noi näytti maksavan jotain 140 euroa, eli aika suolanen hinta. Ajattelin että kyllä käytetty kelpaa kun tulee nyt vain tälle tulevalle kuopukselle käyttöön ja sitten myyn sen edelleen.

Täälläkin nahka venyy ja paukkuu! Joten rasvaan kyllä ihan aina suihkun jälkeen ja kohta käyn hankkimassa vielä rasvasempaa voidetta. Mulla tuli "raskausarpia" edellisestä vain tuonne rintojen sivuun kylkiin, joten niitä osaan nyt tällä kertaa myös rasvata. Aloinkin epätoivoisena tehdä punttiksella rintalihasharjoituksia ettei ihan älyttömäksi paisu etupuskuri :kieh:

Muutoin olo vallan mainio, ei mitään valittamista. Ehkä sitä osaa tällä kertaa myös kuunnella itseään paremmin? Jotenkin osaa löysätä tahtia tarvittaessa, mutta samalla jaksaa myös hyvin vielä tehdä ihan kunnon treeniä punttiksella. Toivottavasti sama tahti jatkuu!

JonnaP ja PikkuPolskuttelija
 
...ystäväni valtameren takaa lähetti juuri linkin, eli laitan teillekin jakoon ohjeen miten tehdä itse kantoliina (täällä kun näyttää olevan niin paljon Singerin-polkijoita ;) Tässä on ihan kuvien kanssa ohjeet, joten ei tosiaan näytä kummoselta hommalta!

http://www.mykarmababy.com/pages/BabySlingPattern.php
 
Cattie : minun mielipide tuosta sitteristä on että ei tosiaankaan ole välttämätön.. pikkunen kun on alusta asti siihen liian pieni.. niin meillä oli kovassa käytössä tuo auton rutvaistuin joka todettiin paljon peremmaksi vaihtoehdoksi..meillä kaukalossa oli peitto jonka päällä vauva köllötteli ja jalalla vielä pysty kiikuttamaan jos vaavi ei tehtonu nukahtaa... (siis jos vauva ei sillähetkellä sylissä ollut...)
mutta se on minun mielipide asiasta.. kannatta kokeilla molempia vaihtoehtoja,itse en ees ole tyytyväinen meidän johnkin abc:n sitteriin mutta jostain se saatiin ja on se joskus käytössä ollut..

täällä on vähän flunssan poikasta... tässä muutaman päivä onllut tuo kurkku kipeenä ja paikat ihan jumissa.. tänään aamulla ihan kaamea kurkkukipu ja päivääkohden hävisi mutta taas iltaa vasten se alkaa kipeytyä,unohtu vielä kurkkupastilleja ostaa.. no teetä napaan niin eiköhän vähän jelpi.. vähän heikko ja väsynyt olokin kaiken muun lisäks..
saa tuo mies kyllä illalla pojan mentyä nukkumaan hieroa vähän,jos vaikka helpottas... mutta ei täällä sen kummempaa..

NAsu 23+3
 
Tänään oli siis lääkärineukka. Paino oli tullut aikalailla viikkoa kohden, mutta eipä siitä nii terkka kuin lääkärikään sanonut mitään. Varmaa sitte aletaan katteleen/puuttuu jos sama jatkuu. Ja toivottavasti näin ei jatku! Pitää nyt alkaa kunnolla kattoo mitä sitä suuhun laittaapi.Sokerirasitukseen varattiin aika parin viikon päähän. (Molemmissa raskauksissa siellä käynyt eikä mitää ole ollut, toivotaan ettei nytkää ole.) Muuten kaikki hyvin, sykkeet löytyy, liikkuupi hyvin, kohdunsuun kiinni ja muutenkin kiinteät paikat. Verenpaine 106/73 ja hemppa 122. Terkkaki kyseli että miten jakselen ku näytin kuulema väsyneeltä ja kalpealta. Väsynyt olen ja paikkoja kolottaa sekä eilen pisti/tuntu ihmeellinen kipu oli oikeella alhaalla. Terkan mielestä merkki siitä että pitää ottaa iisimmin ja nostelut yms vähemmäksi/pois ja lääkäri puolestaa oli sitä mieltä että kohdunkasvu kipuja. Tiedä tuotakaa, mutta 2vk lääkäri antoi sairaslomaa. Nii ja sf-mitta oli 25cm, olin aika yllättynyt koska itestä tämä masu tuntuu niin valtavalta.
Nyt koitetaan lepäillä joskos sitten taas jaksais hetken olla töissä:)
Olipa Afu löytänyt ihania vaatteita :heart:
Nyt mäki huomasin että tulis tisseistä kirkasta nestettä, mutta ihan vähän vain, ei liivit eikä pusero kastu kuitenkaa. Aikasemmissa raskauksissa ei ole tullut. Maito pikkuhiljaa alkanu synnytyksen jälkeen sitten nousta.
Meillä sitteri on ollu molemmilla pojilla ja on ollut ihan tarpeellinen. Ihan alkuu meillä pojat pötkötteli sitterissä ison tyynyn päällä, oikeestaa melkeen makuuasennossa ja myöhemmin ilman tyynyä:) Meillä vaan aiemmin ollut siskolta sitteri lainassa ja nyt on jo annettu eteenpäin, joten päätettiin ostaa oma. Mutta ei sitteri mikää välttämättömyys ole, jokainen omalla tavallaan:)
Mutta tällästä tällä kertaa "pikaseen" :D Huomiseen...

Saaru ja Aattomiäs 26+3
 
shakki: Olen kans "arkiyksinhuoltaja", kun mies keikkahommissa rakennuksilla. Aika mielenkiintoista ollut, nyt viides viikko alkamassa. On pitänyt ihan ajatuksen kanssa vähän rauhoittaa tahtia, kun on tullut kyläiltyä ja mentyä vähän liikaa. Kotona oleminen on jäänyt aika vähille. En tiedä mistä moinen "vimma" tuli. Nyt kuitenkin päätin, että ollaan koko viikko vaan kotona. (Hommia täälläkin omakotitalon kanssa löytyy!) Kun kuitenkin olen vielä töissä. Pitäis vaan muistaa parisuhteestakin pitää huolta. Meillä ainakin viikonloput menee lähinnä nukkumiseen. :) Mies tekee 12 h päivää arkena ja minä nyt nukkuisin aina....

Olenkohan vähän hassu, kun jo nyt odotan äitiysloman alkua. Alkaa töissä tuntumaan vähän tylsältä, vaikka aivan upea työpaikka onkin. Helpommalla pääsen töissä, kun kahden leikki-ikäisen kanssa kotona (+ ne elukat). Silti odotan, että olis jo 5.12 ja viimeinen työpäivä. Ja siihen on vielä vaikka kuinka ja paljon aikaa.... Työkaveri kysyi (kun otan vähän varhennettuna) että onko se mulle taloudellisesti kannattavinta. HAH!!! Aivan sama, mulle tuo henkinen hyvinvointi on nyt ykkössijalla. Rupesi ahdistamaan, kun tajusin, että töitä olisi 20.12 asti ja joulukin pitää laittaa käytännössä yksin. Otan siis varhennettua, vaikka tekisinkin persnettoa.

Tämmöistä tänne. Lähdemme tästä poikain kanssa iltapalalle ja sitten iltasadun kautta unimaahan. JA jos en itse nukahda, niin töllään vielä Täydelliset naiset ja syön appelsiineja oikein urakalla, RAUHASSA ja YKSIN... ah....

:wave:

johnu ja allu 22+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja piimäparta:
Kirppu80: Juu, täältä suunnalta ollaan, 90 km Joensuuhun. Minä kun en niitä kiveksiä nähnyt, minkälaisina ne näkyisi? Valkoisina pallukoina? Siksi jäin vähän epäileväksi. Keppi siellä kyllä oli mutta... Kuka sinut ultrasi?


Jos menette makuulle niin tunnetteko selvästi missä masukki majailee? Minulle tuli hätä kun ihan kuin ekassa raskaudessa en olisi näin selvään tuntenut vauvaa masussa. Vaan koko kohtu olisi ollut "kova". Soitinkin neuvolaan ja sain huomiselle ajan lekurille, joka sitten katsoo onko paikat kiinni ja lapsivettä normaalisti. Kyllä sitä panikoi joka asiasta...

piimäparta rv 24+6
Semmoset pallerot ne muistaakseni oli... ihan tohkeissaanhan sitä oli, kun kätilö sanoi kumpi tulee, vauvelin pituuskin meni ohi korvien :LOL: . Enkä muista ultranneen kätilön nimeäkään. On tainnut raskausdementia tulla ;)

Mie en kyllä osaa erottaa, missä asukki majailee... potkut vaan, joten voi vaan arvailla. Iltasin masu kovettuu helposti ja taitaa venyä lahjakkaasti kun nahkaa kivistää. Mutta nyt suihkuun ja masun rasvaukseen :D .
 
ajattelin pikaisee kirjoitella, jännättää jostain syystä nyt kamalasti tuo huominen ultra.. :/ varmaa siks ku siellä aina ovat jotain seurattavaa/sanottavaa keksineet.. onneks on aika jo aamusta ni ei tarvii päivää piinailla... :)

saaru sulla oli sama sf mitta sit nyt rv27 ku mulla 23+3 neuvola käynnillä.. :) mä oon jo miettiny et mistähän se täti moisen mitan tempas, mut aki se oikein on kun 3kertaa hän sen mittas :LOL: ei vissii meinannu itekkää uskoa...

me lähretää huomenna sit auto kaupoille, lähtee sit tuo "tilava teini auton" rotisko puis ja farkku tilalle.. toinen tuo sedani mikä on siisti ( heh minun auto siis) jää meille kakkosautoks et mies rullaa sillä töihin ja mie saan kulkee farkulla, ni ei tarvii taistella sit vaunujen ja muiden kans... :D

[/b]piimäparta[/b] kyseli et tunteeko masukin majailu paikan ku menee makuullee ni mä tunnen kyllä, varsinkin näin puoli istuvassa asennossa ku oon kone sylissä työntää takamustaa sillo tällö oikein urakalla.. ja sit ku heittää ihan pitkäksee ni kyllä ei voi erehtyä sen olin paikasta.. :) tietysti on päiviä et se on sellaisessa asennossa et ei tiedä, mut yleisesti siis näin...

mut nyt on lähettävä unille et jaksaa taas huomenna... |O

peikko ja poitsu 24+3
 
Kelan papereita, mä täytin paperit ihan keskenäni ja vein sitten kelaan ja kävin vielä sen tädin kanssa paperit läpi. Hyvin olin osannut ne täyttää, ihme kyllä :LOL:
Kysyin sitten samalla että miten pitkään meillä päätöksen teko kestää ja täti kertoi ettei papereita edes käsitellä ennenkuin työnantajalta tulee todistus palkan maksusta. Pah, viiden päivän kuluttua tuli postissa päätös äitiysavustuksesta ja työnantajaa ei ole vielä kiinnostanut mun äitiyslomalle jääminen pätkääkään, joten ainakin tämä asia meni kelan tädiltä väärin. Nyt vaan odotellaan sitä pakkausta saapuvaksi.

Vaunujen pähkäilykin meillä loppui, kun saatiin tuttavilta vuoden käytössä olleet, tosi hyväkuntoiset, emmaljungan yhdistelmät. Näihin tyydymme. Rattaat sitten hankitaan erikseen. Me ollaan kyllä säästetty piiiiiiitkä penni kun ollaan saatu lähestulkoon kaikki vauvakamat ilmaiseksi tuttavilta ja sukulaisilta. Pinnasänky on ainoa josta maksetaan muutama kymppi, sekin pitäisi kuulemma pikkuhiljaa hakea pois. Pinnasängyn mukana tulee ihan uusi patja ja petari, pinnansuojat ja uudinverho, en vaan yhtään muista millaiset koristeet siinä sitten on.

Meillä on kans pikkutyypillä ihan hillittömät karate-treenit menossa moneen otteeseen päivän mittaan. Välillä tuntuu että tyyppi meinaa tulla nahan läpi ulos, mutta kyllä se kovasti aina hymyilyttää =) Mä olen kovasti paljon jutellut ja lauleskellut kaverille päivittäin. Töissäkin ihmiset nauraa kun mä laulan keskellä päivää kaverille tuutilauluja :D

Edelleenkin mulla on poika olo, vaikka en siis tiedä kumpi on tulossa. Musta on tullut, ainakin omasta mielestäni, maailman karvaisin nainen. Maha ja selkä on täynnä sellaista vaaleata vauvannukkaa -> ja jostain luin että poikavauvojen odottajilla karvan kasvu voisi lisääntyä?

Tällaisia tuumailuja tiistaina siis

hyviä vointeja taas kaikille

pötkylä ja pikkuElvis 23+5

ps. missä luuraa Saapasjalkakissa ja Lizardus?
 
Voi että meni taas pyöriessä koko yö. Kuopuskin nahisi ja muutenkin ajatukset lensi. Mua niin alkoi vaivaamaa toi painonnousu. Ja sitten aloin miettimään että onkohan mulla ny tullut se raskausajan diabetes. Huomaako sitä jostain? Täällähän jollain oli se? Millanen se ruokavalio on siinä. Ois kiva jos joku vois hiukan valaista siitä. Mitä tulee kaikkee vältellä ja kui paljon saa syödä ja milla tapaa niitä lasketaan yms.
Siiten aloin miettimään et onko nämä mun paha olo aallot verensokeerista johtuvia. Monasti aamusin vaikka ois syönytkin niin tulee tosi heikko ja huono olo ja monasti enne ruokaa tulee kans. Helpottaa sitten syömällä sekä pikkasen ku saa huilattua.
Pakko kai son alkaa kattelee mitä sitä suuhunsa laittaa ettei ihan mahottomasti tule sitten tuota painoa :( En kuitenkaa haluis että tästä tulee mitää kauhiaa ressiä, ois niin kiva kuiten nauttiakin tästä raskaudesta. On se kumma ku aina löytynee joku mistä ressata. Jospa tää menee ohi:)

Saaru + Aattomiäs 26+4
 
Mulla todettiin sokerirasituksessa (viime viikolla, rv 25+2) raskausajan diabetes eli oli paastoarvo liian korkealla 5.5. n. 12 h jälkeen (olisi pitänyt olla 5.1. tai alle), muuten arvot ok. Olin vähän aavistellutkin, kun makeaa on tehnyt niiin kamalasti mieli ja sokerin syönnin jälkeen on aina väsyttänyt. Samoin käy ison aterian päälle, eli iskee väsymys Mulla se ainakin kieli haiman tehon laskemisesta.

En ole varsinaiselle dieetille ryhtynyt, mutta suklaan ja muun makean syöntiä olen rajoittanut ja pyrin myös syömään makean jonkun aterian tai suolaisen välipalan yhteydessä.. se kuulemma tasoittaa. Eli tarkoitus on välttää suuria "verensokeripiikkejä", mitä seuraa usein jos syö vaikka makeaa tyhjään vatsaan. Seurailen myös verensokeria kotona muutamana päivänä viikossa, tämä ohjaa ihan mukavasti syömistä. Eli oikeastaan tärkeää on syödä pieniä annoksia ja riittävän uein. Olen itsekin syömisen tarkkailun vastustaja, etenkin näin raskauden aikana, kun tosiaan tästä haluaisi nauttia. Mutta täytyy vähän rajoittaa herkuttelua (mutta samalla yrittää myös tosiaan olla ressaamatta) ettei vauvasta tule kovin isoa.. on kuitenkin esikoinen kyseessä ja synnytyskin hiukka jännittää. Nyt on sf-mitta lähellä yläkäyrää, mutta ei vielä huolestuta (eli rv 25+4 mitattiin 25 cm). Mulla painoakin on tullut n. 8 kiloa (olin n. 8 kiloa jo valmiksi ylipainoinen) ja nyt tuntuu olevan aika, että paino nousee nopsaan... Jospa tuo terveelisempi syöminen vähän hiliitsisi... Olen kuitenkin lyhyt ja nyt kyllä luvattoman pullea (vaikka pullea raskausmaha onkin useimmiten aika hellyyttävä ;))

Huomenna lääkärineuvolaan, tarkastavat onko kaikki kohdunsuulla ok. On nimittäin supistellut ja ilmeisesti liitoskivut/lantion löystymiskivut vaivaavat, kun kävely välillä tuskaista...ja istuminen ja makaaminen... Pelkään kauheasti sitä, että saisin määräyksen vuodelepoon, laskettuun aikaan on kuitenkin vielä pitkä aika.

Jospa tämäkin tästä...

SuTi ja pikku-Veera 26+2

 
Täältäkin vähän neuvolakuulumisia. Painoa oli tullut nyt viiden viikon aikana n. 500 g/viikko, täti ei kommentoinut mitenkään. Kokonaispainonnousu mulla nyt n. 3-4kg korkeintaan eli ei varmaan paha. Tosin on vähän tota ylimääräistä kuitenkin, että siihen nähden varmaan ihan hyvä. Paineet oli 120/80, ei oo mulla noi paineet raskausaikana muuttuneet, taitaa kuitenkin olla vähän korkeat? Hemppaa ei mitattu. Sf-mitta 23 cm, nyt ekaa kertaa mitattiin. Sykettä kuunneltaessa vauva potki sen verran, ettei ihan kunnolla saatu mitattua. Noin 150 kuitenkin. Seuraava neuvola mulla onkin jo kahden viikon kuluttua, jolloin mulla on myös kontrolliultra munuaisen takia. Sitten 18.10. onkin neuvolalääkäri.

Kelan paperit sain minäkin, kuulemma mun pitää ne täyttää ja sitten toimittaa mun palkanlaskijalle, kun on vakituinen työpaikka. Kattelin niitä läpi, ja ajattelin yrittää osata ne täyttää ilman apuja... Sain myös sairaalapapereita täytettäväksi. Nyt pitää päättää vastasyntyneen hoidosta, leikkaukset ja verensiirrot ja joku Calmette (mikä se edes on?) Ja kuuloseula? Hätäkasteestakin pitäis päättää. Mitens se sitten on, kun ei kuuluta kirkkoon enkä missään hätätilanteessakaan halua paikalle mitään pappia, onko toi hätäkaste nimenomaan kirkollinen homma? Eli ei meillä lasta meinata kastaa muutenkaan, niin mä varmaan ruksaan sitten, että ei hätäkastetta.

Vauvahankinnoista. Jimena kyseli peruspotkareiden perään, ainakin kirppiksiltä löytyy! Ostin just lauantaina yhet keltaiset peruspotkarit ja yhen keltaisen potkupuvun. Mä en taida pahemmin uusia vaatteita ostella, ehkä toppapuvun ja jotain sukkia ja sen semmoista ostan. Olen saanut paljon vaatetta siskolta, jolla kaks pientä lasta ja sitten oon vähän ostellut kirppareilta. Vaunutkin me jo hankittiin, vanhat Emmaljungat 50 eurolla. Meillä ei ainakaan mitään mahdollisuuksia ollut laittaa vaunuihin esim. 600 euroa.

Cattie joo toivotaan että meillä molemmilla ois kontrollissa kaikki hyvin. Oon myös niin asentunut, että se ei kait mikään hirveän iso juttu ole, jos jotain siellä sitten olisikin? Mulla tosiaankin oli toi eka kontrolli ihan hirveän nopeasti ja seuraavakin on jo 8.10.

Vakuutuksesta Ehkä mekin otetaan vakuutus, sillä alkaa jo kiirekin olla, kun Fenniasta aateltiin mahdollisesti ottaa, ja siellä syntymättömän vakuutus pitää hakea viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa, mikä siis mulla on jo 9.10. Mitä kaikkea sinne pitää sitten toimittaa? Pitääkö jossain lääkärissä käydä ja toimittaa joku todistus, vai kelpaakohan vain jonkun lomakkeen täyttäminen?

Tämä romaani saa nyt riittää. Hyviä vointeja kaikille!

Bamboo ja vauva 24+6
 
No niin, neukka-lääkärissä käyty ja kaikki hyvin, hemppa oli vähän noussut 117, paineet hyvät, likkeet hyvät, syke vahva 150 pienellä, kohdunsuu napakka ja kiinni tiukasti, pissa puhdas jne.. no joo painosta sitten vähän tuli sanomista, ei vielä paljoa, mut siis kymppi lähestyy täällä. Empä siitä ite jaksa kovin murehtia, kun kerran kaikki muut on loistavasti, sokerirasitus on kahen viikon päästä ja sit jos siellä jotain häikkää on niin sitten pitää olla tarkempi, en nyt toki muutenkaan ihan hirveästi halua lisää, mutta tärkeämpiäkin asioita on. Niin ja sf-mitta oli siis 23, tasasesti mennään yläkäyrän tuntumassa.

Ihania vaatteita oli Afulla kotiintulovaatteiksi katottuna. Mä tykkään myös noista lindexin vaatteista. Ja nyt mulla olis alekuponki sinne ja kaupungille pitäs lähtee..hmm =) Taitaa taas jotain pientä tarttua tän mamman mukaan :LOL:

Meillä kans siis näkyi pojan vehkeet ultrassa ja vaikee niitä on tähän kuvailla, mutta melkosen selkeet ne oli. Kukas se meitin ketjusta jo kerran laittoi kuvan tänne palstallekin..?!

Mä oon kovasti yrittänyt päivitellä tota masukuvaa, mut ei toi profiili suostu vastaanottamaan uuttakuvaa ja vanhankin poisti.. Täytyypi yritellä uudestaa.

Cattie ja Osku 24+4
 
saaru: älä suotta pelkää raskausdiabetestä. Se havaitaan yleensä sokerirasituksessa (oletko käynyt... en muista :ashamed: ) ja sen jälkeen saa hyvät diettiohjeet, jos dietti riittää. Ohjeet löytyvät myös täältä:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10187

Mulla oli rasituksessa (jo rv13) kaikki 3 arvoa yli rajojen ja olen noudattanut diettiä siitä lähtien. Th:n mielestä tuo dietti on hyvä kaikille odottajille terveellinen kun on. r-diabeetikot syövät vaan vähemmän kuin muut. Mulla ei ollut rd:tä esikoisesta ja silloin sf-mitta huiteli koko ajan yläkäyrän yläpuolella (syntymäpaino 3,88kg) ja painoa tuli lisää 16kg (tässä vaiheessa oli tullut 13kg). Näillä viikoilla kahdessa ekassa raskaudessa mun paino on noussut keskimäärin 1kg/vko!!! Siihen ei ole puututtu, kun näillä viikoilla vauva kuulema kasvaa eniten. Painonnousu onkin sitten vähentynyt (tai paino jopa tippunut kun viikot ovat lisääntyneet)

Jos tulee paha/väsynyt olo syönnin jälkeen, kannattaa tosiaan välttää makeaa. Yksi mikä aamulla aiheuttaa herkästi vastaavan olon on maito ja murot. Maito nostaa verensokeria helposti (jogurtti on siis parempaa siihen nähden) ja muroissa on usein myös paljon sokeria. Aamulla siis leipää/puuroa :) Hedelmät nostavat myös sokereita ja niitä rd:n ohjeen mukaan suositellaan jälkiruuaksi ettei nouse sokeripiikki.

Mitäs neuvolassa sanottiin pikkupeikko?

pötkylä: mulla on masuun ilmestynyt pientä karvaa sekä pojan että tytön odotuksessa :)

Kirpparilta varmaan löytäisikin hyviä löytöjä, mutta en tiedä tässä lähellä mitään. Mulla olisi vaikka mitä mitä vois myydäkin siellä... Nyt oon vaan keräillyt ilmaiseksi annettavaksi lähetystyölle muuton yhteydessä...

bamboo: mun piti täyttää Tapiolaa varten se niiden vakuutushakemus ja liittää mukaan kopio äitiyskortista (kaikki sivut, vaikkei niillä mitään tekstiä olisi ollutkaan). Muuta ei tarvinnut. Päätös tuli n. viikon päästä.

Tässä alla kuva niistä potkareista. Mukana näkyy myös kaikki muut vauvalle ostetut tavarat. Enempää en siis varmaan ostakaan, kun noita vaatteita kaapistakin löytyy vaikka kuinka. Ja tuleehan niitä vamaan taas saatuakin. Toppahaalari on se ainoa, mitä vielä mietin.



Jimena 25+3
 
Mulla alkaa viime rutistus koulussa enne harjoittelua ja stressaa, neljä tenttiä ke-pe +yks lääkelasku-uusinta :headwall: Arvatkaa onko kamalaa... Harjoittelussa saa nähä kuinka onnistuu mun jaksaminen, tukivyö ja -sukkahousut apuun :whistle: On ollut hiukan kiire niin en ole kerrennyt kirjoitella kauheesti, välillä kurkin tänne kuitenkin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cattie:
Meillä kans siis näkyi pojan vehkeet ultrassa ja vaikee niitä on tähän kuvailla, mutta melkosen selkeet ne oli. Kukas se meitin ketjusta jo kerran laittoi kuvan tänne palstallekin..?!


Cattie ja Osku 24+4
Mä taisin viime kuussa laittaa ja aika selkeät sillon oli meillä :)
 
eli nyt on istukka jutut ja kaksosraskaus jutut setvitty...

eli masussa ei ole kuin yksi vauva, mutta kaksi istukkaa... tuo toinen istukka on hiukan kehittynyt vielä sen vauvan pois menon jälkeen mutta ei ole siis toiminnassa tms..

meidän masukki taas tapansa mukaan jähmetty ku ruvettii ultraa,siellä oli sit sellainen lääkäriksi opiskeleva tyttö kans jolle oli oivaa "opetus materiaalia" tää meidän poitsu... hän sit opetteli ultralla tutkimaan sydämmenrakennetta ja sisäelimiä,keuhkoja jne.. ultraus kestikin siis noin 45minsaa... tuli siinä sit näyttöä katsellessa monikin asia selväksi kun lääkäri tälle oppilaalleen selitti noita juttuja.. ja kyllä on meidän poitsu nyt niin tarkasti tutkittu et huh, ei pitäs vikaa olla missään, siis sillä perusteella mitä ultraääni tutkimus luotettavuudellaan ja tarkkuudellaan kertoo..

ja nyt sain sit niitä vauvan mittojakin vihdoin ja viimein...

BPD(päänhalkaisia) 60mm
AC (vantasympärys) 190mm
FL (reisiluun pituus) 42mm
-päänhalkaisija vastaa viikkoja aivan täysin eli 24+4 ja nuo muut mitat oli sit pari päivää jäljessä, mikä on kuulemma ihan normaalia. Ni ja lyhyt jalkainen kaveri on vissii tulossa ku reisiluun mitta oli kaikki eniten heittävä viikkoihin. olikohan oikein 4pvää

paino arvio vauvasta oli 634g ja perätilassa kököttelee... (eilen illasta taas kääntyi ilmeisesti koska potki muuten koko päivän ylämahaan mua)

muuten lääkäri oli aivan ihana, kertoi selvästi kaiken ja seurantaa jatketaan edelleen äitipolilla... seuraava käynti sinne 7.11 sitten eli n.6viikon päästä, eli rv 30 vaiko 31?

ihana ku nuo asiat nyt selkis, tosiaa tuo istukka mikä on siellä takaseinässä niin tulee kuulemma sit synnytyksessä jotenkin liukenemalla pois.. et siitä ei kuulemma tarvitse huolehtia et jäis sinne.. etuseinässä siis toimiva istukka mikä tiukasti kiinni! samoin kohdun suu täysin kiinni!

sit sellainen et oon kattellu teidän sf-mittoja ni miettiny tässä sit itseksee et pitäsköhän mun huolestua tms kun teillä on sf mitat niin kun samaa luokkaa kun mulla mut teillä on sit viikkoja 2-3enempi? :eek:

ni ja joku kyseli noista joita ei ole näkyny ni lizardus on ainakin aktiivisesti tuolla irc-gallerian tammimasu yhteisössä, puheli jotain et ei jaksa samoja juttuja kirjoitella tänne sit uusiks aina... mut sieltä galleriasta löytyy siis tuolla samalla nickillä jos joku haluaa kuulumisia käydä kattoo...

nyt olsi lähettävä ruuan tekoon, kaamee nälkä iski... :LOL:

peikkoja poitsu 24+4
 
Kiva, että kaikki kunnossa, pikkupeikko :) Ei liene kovin yleistä tuo, että on kaksi istukkaa, vaikka toinen ei toimi.

Tuskinpa sun kannattaa huolestua tuosta sf:stä; vauva on varmaan vaan sellaisessa asennossa, että kasvattaa sitä. Mullahan taisi olla aika samoissa kuin sulla, isompikin (rv23+4 26cm) ja kun samoilla viikoilla sain mäkin nuo mitat niin laitan ne tähän:
BPD: 64mm
AC: 227mm
FL: 44mm
ja painoarvio 870g. Päänympärys vastasi n. viikkoa eteenpäin, masun n. 2 viikkoa eteenpäin ja reisiluun paria päivää taaksepäin.

Eli lyhytjalkainen ja paksumasuinen vauveli täällä ;) Kun noin isolta vaikuttaa niin toivottavasti syntyisi vähän ennen la:ta... Toiveajattelua :LOL:

Jimena
 

Yhteistyössä