*Tammikuu2008*SYYSKUU


Heh, oli tuon JonnaP:n vinkkaaman testisivun perusteella myös 75 % tulossa tännekin poika :) Ihan kyllä satasella siihen itse uskotaan, olis kyllä huikea yllätys jos viime ultrakuvien jälkeen tyttö saatais :whistle:

Oikein hyvä vointi on ollut täällä. Maha vaan kasvaa ja kiloja tulee mut en stressaa sitä ollenkaan vaan oon koittanu ihan täysillä nyt vaan nauttia olosta. Töissäkin oon jaksanu oikein kivasti vielä, saas nähä miten ens viikolla kun on pari superpitkää päivää tulossa...

Tosiaan nuo matkakulut tylysti vähennetään sit tulevasta äitiysrahasta - se kyllä vähän meinaa ärsyttää kun tosiaan joka päivä on saanu ajaa ihan tarpeeksi eikä ne veronpalautukset sitä koskaan tuu korvaamaan täysin.. Huoh, No jospa sitä jotenki pärjättäis. Aluksi mullakin onneksi ta maksaa ne ekat 3 kk palkkaa, hyvä niin.
Viime viikola laitoin ne hakemukset kelalle menemään, saas nähä kuinka kauan menee päätöksessä...

Turvakaukalon hankkimista ollaan täälläkin pohdittu.. Mitäs kaikkea siinä kuuluukaan ottaa huomioon? Ja täytyykö mun mennä jonneki liikkeeseen oman autoni kanssa et tietää passaako se kaukalo sinne? Ja onkohan niitä olemassa tiettyihin automerkkeihin sopivia kaukaloita? juuh, papu kyselee taas tyhmiä... :snotty: :whistle:

Jep, ens viikolla meen sokerirasitukseen ja seuraavalla viikolla onkin lääkäri.
 

Ai niin ja Tervetuloa vaan lämpimästi mirkkuli :) Mukavaa kun meitä on jo näin paljon. Kiva seurata muiden samassa vaiheessa olevien tilanteita ja sitten jatkossakin on mukavaa jutskailla kun kaikilla on samanikäiset kääröt kotona =)

Niin, se vielä et mulle ei oo tullu mitään tietoa koko veronpalautuksista tälle vuodelle - silloin keväällä tuli se ehdotelma jonka tietysti palautin kun ei siinä niitä matkakuluja oltu huomioitu.. Kuinkahan kauan sitä päätöstä tässä saa odotella??! :|
 
Bamboo81 Hyvä kun sanoit siitä katosta, sitä en tienny. Yrtitin itekki laskee, kumpi kannattaa, veronvähennys vai äitiysraha, mut en osaa sanoo (lukion lyhyt matikka 5), mutta täti sanoi Kelassa, että vaikket niitä vähentäiskää verotuksessa, ottaa ne ne silt (Ihmeellistä). Mutta sellanen mikä kannattaa muistaa on se, että jos joskus jäät kotiin seuraavan lapsen kanssa ja otat edellisen äitiyspäivärahan (siis tämä 6 kuukautta), niin silloin et ookkaan saamassa "vastaavaa" määrää verotuksessa takaisin, koska se vaan vertausarvo eikä reaalivuosi. En tiedä oliko selkee, mutta voin selventää vielä, jos et ymmärtäny.
Papu76Sen verran olen tehnyt taustatyötä kaukalon hankkimiseen, että kannattaa autoon kokeilla enne ostopäätöstä, kaikki ei mee kaikkiin autoihin.
Minun piti jotain vielä matkakustannuksiin sanoa, mutta en muista. Later..
Blanccis
 
Ja kun muisti maailman heikoin raskauden aikana (ja joskus muulloinkin, mutta en myönnä..) niin veronpalautuspäätökset saapuvat koteihin lokakuun loppuun mennessä. Tää tuli radiosta, omaanikin odotan.
Ja tämä siis poikkeuksellista, että tiedän jostain jotain..... :LOL:
 
jenniS
Vakuutusta on pohdittu meilläkin. Kysyttiin vakuutusyhtiöstä jossa meillä on kaikki muut vakuutukset, mut sieltä ei saanu ainakaan vielä syntymättömälle vauvalle ja vuositasolla hintakin oli aivan tajuttoman suuri...
Ifillä vissiin on ihan edullinen vuosimaksu...
Toisaalta olen kuullut myös kommenttia ettei sitä vakuutusta ihan vielä kannata ottaa..
Muita kommentteja jään minäkin odottelemaan...
 
Otin tarjoukset IF:ltä. Meillä kaikki vakuutukset siellä ja tarjosivat hintaa 180 euroa. Se ei oo voimassa kun muistaakseni siihen asti että vauva on 2kk ja sit pitää ottaa lapsivakuutus. On joka tapauksessa maailman monimutkaisin, suosittelen, että pyydät tarjoukset eri firmoista ja luet tarkkaan. Niis on tosi eri jujut ja systeemit ja korvaukset. Ei aina auta olla vakuutuskaan, mutta me aateltii ottaa.
 
Kiitos Katja opastuksesta tuosta äitiysrahasta. Enpä tosiaan ollut tiennyt, että lauantaitkin lasketaan mukaan.
Mekin ruvetaan katselemaan vakuutuksia. Ifiä meillä ei ikimaailmassa edes harkita. On meinaa useita tapauksia niin sukulaisissa kuin tuttavissakin, että If on kaiken mahdollisin keinoin koittanut selviytyä vastuusta. Esim. kaverini tappeli yli kolme vuotta Ifiä vastaan. Lääkärin todistuksia oli neljä kappaletta, lisäksi fysioterapeutilta ja hammaslääkäriltä. Oikeudessa asiaa puitiin kolmesti ja joka kerta if kieltäytyi maksamasta. Kolmannella kerralla oikeus kuitenkin päätti asian niin että kaverini vaiva hoidettiin ja lasku lähetettiin ifille. Joten ei kiitos, mielummin ollaan vaikka ilman!
 
NapsukkaHui, pahalti kuulosti. Tuntuu, että on niin vaikeeta valita vakuutusyhtiö. En mitenkään mainosta IF:fiä, itekkin olen niiden kanssa vääntäny. Itse asiassa ei oo ollenkaa lempipuuhaa tämmönen vakuutusten otto. Helppo olis vaa ottaa samaan syssyyn kaikki. En tiiä.Pitää kai vielä ottaa muiltakin tarjouksia. Pelottaa vaan, että aika menee umpeen, kun on vielä se käsittelyaikakin.
Mutta nyt unohdan byrokratian ja nautin masusta (ja töistä... not)
Blanccis
 
Valitettavasti täälläkin kuultu ifistä huonoa ja sanonnan, että ilman if vakuutusyhtiötä ei olis ollut karpolla on asiaa ohjelmaa. Tiedä sitten tuota, kuulopuheita nuokin. :whistle:

Meillä on ollut melko rankka viikon alku. Esikoinen sai kovan kuumekrampin sunnuntai iltana, ja luulin sen kuolevan käsiin. Ei hengittänyt heti krampin jälkeen ja päässä pyöri jo kaikenlaista. Onneksi kuitenkin hengitys palasi melko nopeaa vaikka oli ihan eloton hetken aikaa. Ambulanssi kyydillä sairaalaan ja osastolle vielä seurantaan yöksi. Seuraavana päivänä jo päästiin illalla kotiin. Mutta onneksi tosiaan kaikki hyvin ja taas nautitaan normaalista arjesta ja odotuksen ihanuudesta! :)

Ei ole oikein huvittanut kommentoida mitään tällä viikolla tuon asian takia, mutta nyt pikku hiljaa sekin korjaantumassa. Olis varmaan pitänyt tuota tapahtumaa käydä läpi jonkun kanssa enemmänkin. Tulee yöllä mieliin tuo tapahtuma ja entä jos ja jne. Ei auta ainakaan sairaanhoitajan ammatti (psykiatrisenkaan) yhtään mitään siinä tilanteessa kun luulee oman lapsen kulevan käsiin.

Lellu rv24+4
 
Bamboo: toivottavasti tilanne paranee seuraavassa ultrassa!

lellu: Jaksamista! Voin vain kuvitella miten tuo tilanne on pelästyttänyt. Onneksi kaikki on nyt hyvin :hug:

Tervetuloa mirkkuli!

Meillä on lapsivakuutukset Tapiolassa. Esikoiselta otettiin If:stä, kun kotivakuutuskin oli. Kakkosen aikaan ne lopetti syntymättömän lapsen vakuutuksen ja pyydettiin sitten tarjoukset muista firmoista. Päädyttiin lopulta Tapiolaan ja ainakin tähän mennessä oon ollut tyytyväinen. Esikoinen ei sitä juuri ole tarvinnut, mutta kakkonen kyllä; lääkärikäyntejä on ollut paljon ja tänä vuonna kaksi leikkaustakin. Vauvalle hain joku kuukausi sitten ja sain hyväksyvän päätöksen. Rahaahan nuo nielee, mutta musta on mukavampi viedä lapsi yksityiselle lääkäriin kun jonotella kunnallisella puolella. Täällä on tullut vielä sellainen käytäntö, että ensin pitää mennä sairaanhoitajan luo, joka katsoo onko tarvetta lääkärille ja jos on niin sitten saa uuden ajan sille.

Tänään olin sitten siellä 4d:ssä. Kaikki rakenteet oli kunnossa :) Kooltaan vauva vastasi pidempiä viikkoja ja masun ympärys oli selkeästi isoin :( Eli tää mun raskausdiabetes kasvattaa sitä vaikka mä oonkin dietillä. Painoarvioksi laskettuna aikana Bruno antoi 4-4,5kg, ei missään nimessä alle 4kg... Ja ainoa keino, millä mä estän vauvaa kasvamasta jättiläiseksi jatkossa on kiristää diettiä. Huoh. Ei kai sitä muukaan auta, kun en halua mitään 5-kiloista synnyttää. Ihmetyttää vaan miten mä jaksan vielä vähemmällä ravinnolla, kun nytkin jo paino vaan tippuu. Ja miten se vaikuttaa vauvaan.

Niin ja saaru, voit laittaa mulle tonne ekalle sivulle, että tyttö näyttäisi mun mahassa olevan. Se siitä poikatunteesta :LOL: En tosin tiedä, uskallanko luottaa tuohon sukupuoliarvioon täysin, kun olen kuullut niitä juttuja, että 4d:ssä annettu arvio ei ole pitänytkään paikkaansa. No, synnytyksessähän sen sitten lopulta näkee :)

Jimena 24+4
 
meillä on esikoisella vakuutus fenniassa ja hyvin on kaikki toiminut.
otettiin vakuutus vasta syntymän jälkeen koska vakuutus ennen syntymää olis maksanut 95 euroa ja musta se oli turhaa koska jos jotain todella hirveetä synnytyksessä olis tapahtunut niin kyllä lapsi olis hoidettu kunnallisessa.

meillä vakuutuksesta on ollut hyötyä koska tytöllä alkoi korvakierre 1.5 vuoden iässä ja ollaan sit yhdellä omavastuumaksulla hoidettu koko ajan.ei ole tarvinnut jonotella päivystyksessä.

 
Onko kellään/kenenkään tutulla ollut sappivaivoja? Mulla oli viimeksi eilen illalla jumalaton ylävatsakipu jonka olen salapoliisimaisesti yhdistänyt rasvaiseen ruokaan. Työpaikalla oli tarjolla täytekakkua (kivaa!) ja muuten olen aika vähärasvainen. Hmmm... voisiko olla siis sappi vai joku muu. Mitäs ne raskausmyrkytyksen oireet olivatkaan? Kauheaa! Jos onkin myrkytys ja minä vaan ihmettelen tässä. Vauva liikkuu ja muuten olo "normaali"

Minulle painoa tullut 5 kiloa. Ekan kuukauden aikana 3... heh... Ja kun olen valmiiksi kokoa matami, niin täytyy vähän himmata tuota syöntiä. Ja kätilöt kautta linjan on pelotellut, että kun edelliset on 4 kilosia, niin tämäkin on suuri, varsinkin jos et katso mitä syöt. Argh! Ja suurempi ei mahdu tulemaan tuolta ulos. Kiva kiva... Mutta, kumma kyllä, ei tee yhtään mieli rasvaista ruokaa, karkkia joskus. Poikkeaa taas siinäkin edellisistä raskauksista tai sitten alitajunta on säikähtänyt tarpeeksi.

Siispä tässä suonikohjuleikkausjonossa pähkäilen, että joko pääsee sappileikkaukseenkin!!! :D

Huomenna neuvolakuulumisia!

johnu ja "allu"

P.S. Olenko outo äiti jos en ota pakkausta kolmannelle lapselle? Edellisillekään en ole ottanut. Olen törmännyt vähän pitkiin ja outoihin katseisiin sanoessani tuon ääneen tuoreille tai odottaville äideille? Mutta jos on kaikki tarvittava niin miksi ottaisin. Vai onko se jokin kirjoittamaton sääntö, että se on otettava?! :D Ehkä minäkin sitten neljännelle... ;)
 
En tiiä oonko mä sit outo, ku eka lapsi tulossa enkä oo sille ottamassa pakkausta?! Mitä mieltä olette?? Ku ei oikee näyttäny olevan hirveästi semmosia vaatteita mitä tulis käytettyä.. Pitää se kait vielä miettiä..

Kun laskin vähä et jos otan rahana niin saan saman verran kaikkea tarvittavaa mitä siinä olis ollu semmosia mitä olisin käyttäny..

Ansku ja vauva 21+1
 
sehän on jokaisen oma asia että ottaako pakkaus vai ei.mä itse en aio tälle toiselle ottaa koska kaikkea on ja osa saadaan ja se mitä puuttuu ostetaan sit sillä äitiysavustusrahalla.
meillä ostoslistalla sitteri ja harkinnassa uusi turvakaukalo.

nyt tässä ei sitten muuta jännitetäkään kun sitä että jatketaanko mun työsopimusta äitiysloman loppuun eli saisin palkan 3 kk ajalta tai sit jos sopimus ei jatku niin nostanko metelin vai tyydynkö kohtalooni...

sain just sovittua päiväkodin kanssa esikoisen hoitojatkoista.tyttö jatkaa päiväkodissa 2 kertaa viikossa kun on kerran siellä tottunut jo olemaan.
 
Multa on vuosi sitten leikattu sappirakko pois ja nyt odotusaikana on pari lyhyttä kipukohtausta tullut (n.15min). Ennen leikkausta kesti n. 1½h lääkkeen kanssa ja useita kertoja viikossa. Ei auta nyt kun noudattaa sappiruokavaliota, eli kurkut, omenat, paprikat ja sipulit ym ainakin pois. Tietty myös rasvaiset.
 
Sappivaivoista: ensimmäinen hoitomuoto on ruokavalio, kuten suny tuossa ylempänä jo kirjoittikin. Sen jälkeen voidaan kokeilla lääkitystä (mm.Litalgin), josta on suurimmalle osalle apiua. Jos vaivat kuitenkin jatkuvat ja pahenevat niin sitä leikkausta sitten harkitaan. ELi ihan ensimmäisenä ei ole pelkoa, että lekurin pöydälle joutuisi ;)

Vauvavakuutuksesta: itse kävin myös Ifissä kyselemässä sitä syntymättömän vauvan vakuutusta, ja tarjous oli sama kuin blancalla eli 180?. Tämä vakuutushan päättyy vauvan syntymään, ja korvaa vakavat sairauden/viat, jos jotain on tai jokin menee pieleen synnytksessä ja vauva esim. kuolee. Myös kehityshäiriöt kuuluvat tämän vakuutuksen piiriin (eli ko. tapauksissa kertakorvauksen max. 10 000?, vakavassa tapaturmassa max. 100 000?). Syntymättömän vauvan vakuutus kattaa myös 3-6kk sisällä ilmenneet vammat (tapauskohtaisesti). Vauvalle saa Ifistä tavallisen vakuutuksen vasta kun vauva on 2kk. Tässäkin oli vaikka mitä ehtoja, esim. jos vauvalla korvatulehdus 0-2kk --> et pakosti saa vakuutusta vauvalle, tai et ainakaan saa korvatulehdus-juttuja laitettua sen piikkiin. Pitää kyllä vielä miettiä, että mitä tehdään noiden vakuutuksien kanssa. Muiden vakuutusyhtiöiden tarjouksia voisi varmasti myös katsella, vaikka muut vakuutukset meillä keskitettynä Ifiin.

Neuvoläkäynti
paino -379g/viikko (vaikka ruoka on maistunut välillä liiiiankin hyvin)
Turvotus +
RR 130/74 (valkotakkisyndroomaa edelleen, vaikka itsekin sh ;) )
Pissa: puhdas
Hb 99 (rautakuurin joudun aloittamaan)
Sf 24cm (yläkäyrillä mennään ja reippaasti)
:heart: -syke 150
Liikkeet +
Verensokeri 4,2

Ehkä vähän hirvittää tuo sf-mitta, että minkälainen jättiläinen sieltä on tulossa. Painokin on laskusuunnassa, että ei vauva ainakaan liikaa energiaa saa.. Toivotaan että tasoittuu seuraavaan kertaan mennessä. Nyt sitten pitäisi varata aika sokerirasitukseen, koska Bmi yli 25. Onneksi tämän päivän paastosokeri oli todella hyvä, että ei ainakaan suurempaa pelkoa noista sokeriarvoista.

Nyt pienille päiväunille ennen töihin menoa. JOuduin neuvolan takia heräämään liian aikaisin, joten univajetta jäi |O

Afu ja mini 22+3
 
neuvolakuulumisia sitten täältäkin suunnalta. Eilen kävin ja jos nyt ehtis kirjoittaa. Viikkoja 21 tasan:
RR 127/72
Painoa tullut 560g/vko nyt yht. 5kg
Turvotus -
Hemoglobiini 123
sf 19
:heart: -syke 136
liikkeet++ (potki niin riivatusti että alkoi supistamaan oikein kunnolla)
Tästä supistuksesta neuvolantäti oli sitä mieltä( kun ollut niitä paljon ja pitkäkestoinen oli tämäkin) että työt on nyt sitten tehty. Kotipalvelussa vanhusten parissa kun työskentelen.
Sairaslomalla olen ollutkin jo kolmisen viikkoa kun kohdunsuu jo sormelle avautunut. Kuitenkin, loppupeleissä, mulla on sellainen tunne että ei tuo vaavi helpolla tuosta yksiöstään luovu jos yhtään tulee sisaruksiinsa.
 
Mama76
Hei,

Aiotteko ostaa ihan 50 senttisiä vaatteita vauvalle? Kotiintulovaatteksi & ekoiksi viikoiksi? Onko 56 senttiset ihan hirmu isoja? Mulla esikoinen taisi olla 51 senttinen syntyessään ja jotenkin muistan, että kaikki vaatteet oli aluksi liian isoja. Nyt haluaisin parit sopivat kotiintulovaatteet..

Entä ostatteko pienen toppapuvun, rukkaset ja tossut? 50, 56 vai 62 senttisen? Mikäköhän olisi järkevää?

Kyselee Mama76 ja masu-Eemi 25 rv
 
mulla oli hankittu muutamia 50 senttisiä silloin kun poikani syntyi. onneks en hommannu enempää sillä sairaalan potkupuvutkin oli hiukan liian pieniä. Painoa kun oli 4300g ja pituutta 54 senttiä. Toisen kohdalla(tyttö) hommasin muutamia ihan varmuuden vuoksi mutta käyttämättähän ne jäi. Taasen olen muutamat haalinut(siis kun ne on aivan ihanan suloisia ja pieniä :D ) mutta taitaa jäädä käyttämättä.
Noiden vaatteiden kanssa kun ollaan kaveripiirissä niitä kierrätetty, niin olen laittanut kiertoon ja saanut sitten vastaavasti sitten jostain kun tarvetta ollut. Tietysti aina jotain pientä pitää ostella, vaikkakin olen käyttänyt paljon lastenvaatekirpputoreja. Häkkisängynkin ostin viimein oman ja maksoin siitä huikeat 5 euroa. aijemmin ollut sänkykin lainassa mutta nyt kaikki kierrossa olevat ovat vielä käytössä.
 
Olipa paljon tullut uutta juttua. Vakuutusta ollaan täälläkin vähän mietitty, pitäisi varmaan vaan eri firmoihin lähettää tarjouspyyntöjä, jos niistä jostain selkoa saisi. Kaikilla firmoilla taitaa vaan olla niin erilaisia ehtoja vakuutuksissa ja korvauksissa, että onkohan niitä vaikea vertailla keskenään... :/ Saa nähdä.

Lellu varmaan säikäyttää tuollainen. Mutta onneksi kaikki nyt hyvin :flower:

Vaatteiden koosta ollut puhetta ja itsekin olen täällä pähkäillyt minkä kokoisia vaatteita pitäisi ostaa ja miten paljon. Kotiutumisvaatteiksi varmaan kyllä 50 senttiset ja niitä olen muutamat ostanut. Mutta muuten olen enemmän ostellut 56 ja varsinkin 62 senttisiä. Niiden luulisi menevän jo sitten vähän pidempään... Toppapuvun ostin 62 senttisen. Luulen että se on ihan hyvä, kun alle tulee kuitenkin joku villapuku. Ja keväämmällä voi käyttää sitä sitten ilman villapukua. Näin olen suunnitellut.

Onko joku kärsinyt levottomista jaloista? Oon kuullu et raskaana ollessa sitä voi ilmetä. Mulla ei oo ikinä ollut aiemmin, mutta luulen että eilen nukkumaan mennessäni oli. Varsinkin jalkaterissä tuntu sellasta outoa kihelmöintiä ja teki koko ajan mieli liikuttaa jalkoja. Se helpotti sitä tunnetta. Voiko sitä mitenkään helpottaa? Ei oo kyllä kiva jos loppuajan toi vaivaa. Ehkä se oli vaan jotain kuvittelua :ashamed: Hope so.

Me käytiin eilen ostamassa uusi turvakaukalo. Päädyttiin Brio:n uuteen istuimeen jalustan kanssa.

Eipä muuta, nyt ruokaa laittaan ennen kun mies tulee nälkäsenä kotiin.

Pippuri ja taavi-tuutikki 24+1
 
Hmm... taas katoaa viestit jonnekin...

Uudestaan siis: mä ostan vauvalle 56cm potkuhousut ja 62cm bodyn. Kakkonen oli syntyessään 54cm ja 4130g eikä sille mahtuneet 50/56cm bodyt. Meillä lapset on olleet pitkiä yläkropasta. Eilisen ultran perusteella tämäkin vauva kasvaa isona eli pienempiä en uskalla ostaa.

Toppahaalarin ostan 62cm, jos jostain kivan löydän. Pakkauksen haalari ja yksi n.68cm on, mutta haluaisin kuitenkin vielä tuon pienemmän. Pakkausta en ota, joten ne rahat menevät ainakin tuohon toppahaalariin. Isompia ostoksia meillä ei ole tehtävänä.

Mulla on auttanut jalkavaivoihin lämpö; nukun joka yö polvivillasukkien kanssa ja tarvittaessa lämmitän vielä kaurapussinkin peiton alle :)
 
Pikkuisen on näköjään vierähtänyt aikaa kun mie olen täällä viimeks vieraillu n.2kk. Viikkoja on 23+1 nyt menossa ja rakenneultrassa käyty(20+1vk:ll) ja kaikki oli ok. Siel oli 280g kokoinen tytön tyllerö. Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli kunnossa, tosin tämä helmi kasvaa käyrän alalaitaa sf-mitta oli 16, vain 1cm oli tullut 5viikossa. Paino on noussut 2,5kg alusta. Taitaa olla kun neljättä oottaa ja tän ikäisenä 10vuoden tauon jälkeen, niin eväitä ei ilmeisesti riitä kaikille ;) .Sain kelalle todistuksenkin, että se pitäis työnantajalle sitten kiikuttaa. saan 72päivältä täyden palkan, työnantaja maksaa. Onko täällä muita 35vuotiaita odottajia? Minä asustelen pohjois-savossa ja menen synnyttämään Kysiin Kuopioon. Tsemppiä vaan kaikille odottajille. Katsellaan tuleeko jatkossa miten useasti kirjoiteltua tänne, olen vähän huono kirjoittamaan. Varmaan paremmin sitten kun äippäloma alkaa, voi olla enempi aikaa.
Terkuin Jossu ja Helmi 23+1 :heart:
 

Yhteistyössä