***SYYSMASSUKAT 2008 elokuussa***

Kas hyvää päivää!

Oi, että tämä mamma saa nautiskella! Mies meni loman jälkeen taas töihin ja esikko tarhaan. Nyt on mahdollisuus vetää päivätorkut (esikko klo 24 vielä piti hereillä kun ihmetteli sisään lentänyttä yökköperhosta. Koira herätti klo 6.30) tai ihan mitä vaan! Tosin tälle päivälle on suunitteilla paljon paperitöitä, joita ei ole 'loman' aikana ehtinyt tekemään kun ei voi sanoa esikolle, että äiti lukee ja kirjoittaa nyt neljä tuntia eikä sinä aikana saa tulla häiritsemään.

Lauantaina tuli vähän liikaa puuhattua, ensin puistoon ja sen jälkeen kotiin tekemään piirakkaa ja lihapullia. Illalla tuli sellaisia suppareita, että piti soittaa synnärille ja kysyä mitä tehdään. Kun viikkoja on näin paljon niin nyt ei mitään erityistä ole kohtelussa. Käskivät vain mennä suihkuun tai kylpyyn ja tilane rauhoittuikin sillä. Paitsi että oli työ estää esikkoa tulemasta mukaan kylpyyn! Nyt sitä sitten taas maataan, mutta onhan hyvä niin. Varsinkin kun on näitä paperihommia samalla tehtävänä. Itseä kyllä pikkasen stressaa tuo perätila ja se, etten tiedä mitä sen suhteen tullaan tekemään. Onneksi on viikon kuluttua se lääkäri.

Mietinkin tässä, että miten hirveän suuri sitä olisi, jos vartalon mittasuhteet olisivat samat kuin miehelläni. Olemme suunnilleen saman pituisia, mutta istuessa olen häntä päätä pitempi. Selkäni on siis toooosi pitkä ja nyt masussa on siis pikkusiskolla ollut aika paljon tilaa. Tosin näyttää siltä, että maha on pudonnut varmaan 30 cm kun sellainen tila on ilmestynyt rintojen alle tyhjänä. Pari viikkoa sitten ei voinut pitää kaarituellisia liivejä lainkaan, ne nousivat niin pahasti mahan vaikutuksesta ja nyt rintojen alla on pitkä matka tyhjää eikä kaarituet ole ongelma.

Mutta iskihän tietoisuus lauantaina, meillä voi olla muutaman viikon kuluttua vauva. Mitä ihmettä sitten?! Kun ei tänä raskausaikana oikein ole uskonut siihen, että me vielä elävän täysiaikaisen lapsen voisimme saada. Esikkohan halusi yhden vaatteen ostaa tälle pikkusiskolle ja suostuin siihen, koska sitten hänellä olisi oma arkkumekko.

Mutta nyt onkin pulmana edessä se, miten saataisiin noista ihanista 50cm velour-vaatteista (40 asteen pesumerkinnät) lihaporkkanasosetahrat pestyä pois? Meillä kaikki vaatteet ovat niin tahraisia, että oikein hävettää pukea vauvaa niihin. Esikolla oli refluksitauti, 8-10 kertaa päivässä oksennettiin. Vaatteet ja matot meni ihan oranssiin oksennukseen eikä se porkkana lähtenyt millään pois. Ja nyt se on niin monta vuotta siinä seissyt että ei varmaan enää lähdekään. Lidlin w5:t ja Oxi Actionin geelit olen kokeillut.. Eikä ollut apua.
Esikko oli siis puolivuotias, kun 50 cm vaatteet oli käytössä. Nyt pistin hyllyyn vain 50 cm vaatteita ja muutamia 56 cm vaatteita. Tuntuu, että niitä riittäis kolmellekin vauvalle mutta kun vertaa tosiaan siihen, että esikko oksensi 8 vaatekertaa päivässä niin pitihän vaatteita ollakin. Velour-pukuja taitaa olla 6, lyhythihaisia bodyjä 10, pitkähihaisia 20-30, housuja, sukkia, huppareita jne sisävaatteita on vaikka kuinka paljon. Ja kaikki täynnä oransseja tahroja. Luultavasti en edes löytänyt kaikkia 50 cm vaatteita.

Mutta hui tosiaankin, jos ensimmäiset meistä olis jakautumassa. Ninnipo ja Cora taitaa olla listalla kärjessä!
Jos meillä päästäis leikkaukseen niin toivottavasti se ei ajoittuisi yhdelle tietylle päivälle, jolloin mies joutuu olemaan koko päivän yöhön saakka töissä. Hänellä on sairaalaan matkaa noin 2 km ja esikon sairaala-aikana hän kävi paikalla jokaisen syötön aikaan, kolmen-neljän tunnin välein kesken työpäivän. Eli helppoa on pääseminen teoriassa mutta se yksi ainoa päivä vähän mietityttää. Sillä viikolla just loppuu toinen Fragmin ja synnytyksen pitäis olla siitä 1-2 päivän päässä. Jos alakautta. No, ens viikolla tietää enemmän. Eihän tässä toisaan enää muuta mietittävääkään ole.. =) Tietty ongelmia voi tulla siitä, että mies on iltapainotteisessa työssä ja jos ei pääse pois niin että saa esikon tarhasta tai jos joutuu olemaan illan hommissa niin kaiketi sitten jotain keksitään.

Mutta nyt niiden paperihommien kimppuun!

Hexa ja pikkusisko, 35+2 !!!!
 
Hellurei!

Niiniposta ei ole kuulunut sitten avautumis-/supisteluviestin jälkeen mitään, joten niinköhän ensimmäinen meistä on jo jakautunut?!? Ai hurja!

Seksistä olette jutelleet paljonkin. Meillä se on molemmin puolin melko varovaista touhua. Käsijarru päällä. Aiheesta on puhuttu ja hellyyttä kuitenkin piisaa eli ei mitenkään huolestuttava tilanne.

Monilla on jo tukala olotila raskauden suhteen. Minulla olo vielä hyvä. En masuakaan aina edes muista. Yöt saan nukkua 1-3 heräämisen tahdilla ja yleensä 8-9 tuntia. Välillä olen nukkunut jopa 7 tuntia putkeen, mutta se on virhe: rakko painaa siinä vaiheessa jo lähes kivuliaasti. Oikea lonkka välillä vihottelee ja pieniä muita vihlasuja on tuolla alapäässä. Ne menkkamaiset tuntemuksetkin jäi niihin pariin päivään tuossa. Tai, no nyt tietenkin vihlaisi justiinsa eli tässä tietokoneella istumisesta alapää ei hirveän paljon tykkää. Ja tänä aamuna on tullut istuttua, kun olen kirjoitellut sähköpostia useammalle kaverille. Ja nyt sitten jatkan täällä. Krapulaoloa on havaittavissa. Kaippa se siis kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Unta olen kuitenkin saanut ihan hyvin ja nestetasapainosta olen huolehtinut. Ruokailut on kyllä välillä mitä sattuu.

Miehen menemisiin minulla ei ole koskaan ollut tarvetta puuttua, eikä ole nytkään. Meillä on aina saanut olla molemmilla omat menot ja luotan miehen arvostelukykyyn siinä, kannattaako missä määrin enää mennä. Heinäkuun alussa mies sanoi, ettei aio olla enää yhtään yötä eri paikassa kuin minä, jotta vaikka olisimme hornan kuusessa, olemme samassa paikassa synnytyksen alettua. Lähden loppuviikosta hänen mukaansa työmatkalle pohjoisiin juurikin tästä syystä. Jos en olisi lähtenyt mukaan, hän olisi perunut työkeikan. Liitämme reissuun sitten vähän lomailua myös.

Kokoarvioita olette useat saaneet jo moneen kertaan. Samoin kuin arvioita vauvan asennosta. Ei meillä vaan. Viime neuvolakäynnillä hoitaja kokeili asentoa, mutta jotenkin epävarma oli minun mielestäni. Raivotarjontaa epäili kuitenkin. Koosta ei ollut puhetta. Lapsiveden määrään oli kirjannut normaali. Mistä se senkin tuntee käsikopelolla ulkopuolelta? Kaippa kokemus sitten kertoo. Kahden viikon päästä on taasen lääkärineuvola, josko hän sitten tekisi jotain arvioita. Omasta mielestä Verneri ei ole mikään jättiläinen. Masu on minusta normaalin näköinen ja kokoinen, eikä tyyppi tunnu täyttävän sitä kokonaan. Eikä maha paina, muuta kuin silloin kun hän innostuu ilmeisesti päällään puskemaan alakertaan...

Saatiin ostettua vaunut ja turvakaukalo Toivottavasti Daydreams saat omasi kaupattua. Me intaannuttiin sitten ostamaan ihan uudet. Tai viime vuoden mallithan nuo on, kun tarjouksessa olivat, mutta pakasta revästyt kuitenkin. Oltiin päätetty ostaa turvaistuin ja KATSELLA vaunuja, jotta tiedetään sitten minkätyyppiset on hyvä ostaa käytettynä. Mutta ekat silmään osuneet vaunut sitten lähtikin kotio. Teutonian Prestige on muistaakseni malli ja värinä pirtsakka vihreä. Kaukalo on Britaxin Römer Baby safe plus, isofixilla ja sen saa adapterin kera vaunun runkoon kiinni, mikäli haluaa sitä silviissiin käyttää. En ole varma tuleeko käytettyä siten, mutta miehen mielestä se oli hyvä ominaisuus. Mies halusi myös vaunuihin ilmakumipyörät, vaikka itse olin enempi ilmakennopyörien kannalla. Mutta kun myyjä meni sanomaan, että ajan kanssa ilmakennot pehmenee ja päästää kiviä läpi sinne onttoon aukkoon ja sitten vaunut helisee kuin marakassi... Minä taas ajattelin, että ilmakennopyörät olis joka tapauksessa kestävämmät. Näen itseni limputtamassa ruttuista hiekkatietä kumi puhjenneena, vaunujen puoltaessa koko ajan puhjenneen kumin suuntaan ja minun kiroilevan punaisena ja hikisenä. Noh, jospa ne olisi kestävät nuo kumit. Ja rullaisivat hyvin vielä senkin jälkeen, kun kumi on puhjennut... 8)
Joku joskus sanoi, että vaunujen hankkiminen on nykyään verrannollista auton varusteluun ja niinhän tuo: millä pyörillä ja vanteilla? Kova vai pehmeä koppa? Mikä väri? Jne. Meidän ei tosin tarvinnut miettiä kuin nuo pyörät, koska vaunutarjous sisälsi sen pehmeän kopan. Ja itseasiassa ilmakennopyörät, mutta mies tinkasi ne kumit samaan hintaan. Hää on kova tinkaamaan, kauppamiehiä kun on itsekin. Ja värivaihtoehdot oli kaikki esillä, kosk eihän viime vuoden malleja enää tilata, joten sinänsä meidän päätös oli helppo.
Nyt puuttuu enää pinnasängystä patja ja reunussuoja vai miksi sitä nyt sanotaan. Koiramamma vois tehtailla mullekin sellasen! Oli niin kivan pirtsakka. Kaunis oli Tiniilläkin (olihan se Tinii?)!

Josko lopettaisin tämän romaanin tällä erää! Ajattelin lähteä kauppoihin pyörimään. Kuulumisiin taasen!

Lizard & Verneri 32+6
 
heips!
pikaiset neuvolakuulumiset vaan, kun sinne nyt vihdoin tän yli kuukauden tauon jälkeen taas pääsin!
eli rv 35+6 (tai 35+1 kumman LA mukaan sit laskeekin...)
sf-mitta 31cm
RR 126/68
Painoo oli tullut 2,5kg eli yhteensä lähes 6kg :kieh: esikoisen aikana tuli yhteensä 7kg, taidetaan mennä tällä kertaa yli sen...
kaikki oli hyvin ja vauvakin oli ilmeisesti kääntynyt raivotarjontaan!jee!tosin täyttä varmuutta ei saatu, hän kun alko mylläämään heti kun ruvettiin kopeloimaan..
otettiin myös se streptokokki-näyte(olikoos se semmonen!?!), viime raskauden aikana ei tommosta otettukaan!

Perjantaina oliskin sit se synnytystapa-arvio, siellä saa jotain kokoarviookin varmaan, ja ainakin varmuuden tohon tarjontaan...kiinnostaa myös toi alapään tilanne, suppailee aika tehokkaasti mut kivuttomasti kuitenkin etten kyl usko että muutoksia olis tapahtunu.
sit ei ookaa kun rv 38 neuvola seuraavan kerran jos vaan yhessä koossa pysyn siihen asti :D

pää kyllä nyt tyhjeni niin tehokkaasti etten muista mitä piti kommentoida...taidetaan lähtee pojan kans molemmat päikkäreille :wave:
 
Postista soitettiin ja rattaat tulevat tänään :D pääsee koeajolle B)

Maariankämmekkä Kävitkö näytillä lorahduksen jälkeen? Kun eikös oo sitte jo tulehdusvaara, kun lapsivettä lirahtelee?

Nyyttimyy Toivottavasti vielä ultraan pääset =)

Hexa Ite oon pinttyneitä tahroja saanut pois Marseilles-saippualla (tulikohan nyt oikeen kirjoitettua) Kaupasta taitaa löytyä sieltä mäntysaippuan lähettyviltä. Käsin se sitte täytyy tuon kanssa pestä, että hommaa riittää, mutta itse esim. sain tuolla ison meikkivoidetahran pois valkoisesta paidasta... Olin jo luopunut toivosta saada se paita puhtaaks, mutta tuon kanssa tosiaan onnistui, kun hieroin sitä siihen tahran päälle ja annoin vaikuttaa jonkin aikaa ja sitte huuhtelin.

Lizard Hienoo, että sopivat menopelit ja kaukalo löytyivät =)

Mä en malta nyt oikeen oottaa ees, että pääsen omaa tuplamenopeliä testaamaan, kun en tosiaan oo livenä päässy niitä kokeilemaan missään... toivottavasti ovat sellaiset kun oon aatellu niiden olevan :whistle:
 
Hei kaikille!!!
Ihan aliksi KIITOS tsemppailusta....Täällä ollaan yhdessä koossa vielä....Kotiuduttiin etelä-pohjanmaalta eilen ja ilta meniki sit lepäillessä...
Supisteluja on edelleen mutta ei nyt ole olleet säännöllisiä vaikka kipeitä ovatkin...Tuo alapään pistely on kaikkein ilkeintä mutta lääkäri sanoi että johtuu mitä ilmeisemmin avautumisesta ja siitä että vauva tunkee itseään alemmas...
Ihanaa olla kotona ja ihan aluksi aamulla piti pyykkiä alkaa peseen (pikkuiselle) kun en ollut ihan ajatellut että vielä tässä jakautuis mutta saas sit nähä koska tästä pääsee tositoimiin....
Muksut on tietysti ihan onnessaan kun tietävät pikkuisen syntymän olevan lähellä :heart: :D
Viikonloppuna olisi tarkoitus jos ei olla synnärillä niin käydä tuossa koiranäyttelyssä mikä järjestetään tässä ihan vieressä koulun pihalla...
Tuntuu hullulta ajatella että synnyttämään voi joutua jo vaikka tänään...
Mutta pakko lähteä hieman lepäileen ku nuo supistelut kipuaa ihan lahjakkaasti...
Ja ilmoittelen kyllä jos lähtö synnärille tulee :D :D
Ninnipo ja :heart: kiireinen masukki rv34+6 :heart:
 
ei hitsi eihän sulla Ninnipo ole ku tasan viikko enemmän viikkoja ku mulla ja oot jo melkeen menos jakautuu. HUI siis oikeesti. :) Tuu joo ihmeessä kertoo missä mennään, tääl jännätään oikeen kunnolla. :) Ite en kyl uskalla ees haaveilla että tämä tulis yhtään aikasemmin ulos, sen verran kipeetä tekee liitoskivut että en usko pääseväni yhtään helpommalla vaan kannan tätä lasta ainakin sen 2 viikkoo yli heh
 
Vähän jännää Ninnipolla :) Mä jo kovasti odottelin, että tuleeko ekat synnytysuutiset, mutta ei vielä! Vähän jännälle alkaa tuntua itsestäkin! Oltiin lauantaina synnytysvalmennuksessa, meille se järjestetään siis tuolla sairaalassa jonne tarkoitus mennä synnyttämään. Valmennus oli yhtä kuin 2h luento, johon sisältyi synnytysvideo. Video oli kyllä aika kaunis, vaikka mua alkoikin naurattaa siinä vaiheessa kun vauvan pää putkahti ulos... :p

Ajattelin kysyä vauvan hikasta - minusta tuntuu että meidän vauva nikottelee melkein joka päivä ja aika pitkiä aikoja... muilla sama? Tässä tuntee itsensä ihan typeräksi kun alkaa miettiä hikankin kohdalla, että voiko sitä olla liikaa ja onko siitä jotain haitta... voi kun pääsisikin jo synnyttämään! Ei tarttisi miettiä aina että miten tuolla mahassa voidaan...

Vauvaa varten alkaa olla aika valmista - no vanna pitäisi löytää. Mua ärsyttää nuo vannojen värit, kaikki niin hempeitä vaalean punaisia ja vaalean sinisiä tai mintun vihreitä. Haluaisin räväkän vihreä tai vaikka oranssin! Vähän samaa ongelmaa ollut vaatteidenkin kanssa, suomalaiset (joiden uskottelen olevan laadukkaampia) tuntuvat jakautuvan niin ikään hyvin pitkälti vaalean punaisiin, vaalean sinisiin ja muutamaan vaalean keltaiseen :x

No tässä päällimmäisiä ajatuksia, nyt kurpitsakeiton tekoon, voikaa paksusti!
 
Moi kaikille pitkästä aikaa :wave: ja lykkyä tykö ninnipo =) et taidettukaan ehtiä yhtaikaa synnärille :whistle: Hitsit mulla nyt iski yhtäkkiä sellanen pieni paniikki, että eihän tässä nyt enää niin kauaa oo ja mulla laittamatta vielä sänky ja vaatteet toiselle! Ja meinattiin vielä tehdä täällä kotona vähän järjestely muutoksia, niin siinäkin menee oman aikansa. Lähinnä olen odottanut, että tuo mies innostuisi kaveriksi, en nimittäin itse pysty noita kaappeja siirtelemään. Kun nyt pitää kahden lapsen vaatteet olla ihan käsillä, esikoiseni vaatteet olleet nyt hoitopöydän laatikoissa ja eipä sinne kovin kahden sovi :/ Ja jotenkin mulla tullut tunne, että haluan käytännöllisen talon, meillä tämä nyt niin epäkäytännöllinen kuin vaan voi |O Vanha talo jota useat eri omistajat laajennelleet sinne sun tänne ja huoneet tosi epäkäytännölliset tällai lapsiperheellä... hohhoijjaa, liittyyköhän tää tähän minun oloon tämä ahdistus.

Vauvan vaatteet on onneks kuitenkin pesty ja silitetty. Niin vähän aikaa olleet pois käytöstä, että olen aina vaan sitä mukaa pessyt niitä pois ja silittänyt, kun esikoiseltani menneet pieneksi puhtaisiin laatikoihin.

Mullakin sitte alkoi ä-loma 2.8 :D edellinen päätty 22.7 :whistle: pika nyt päikkäreillä, niin pikasesti kirjoittelemaan.

hexa kyselit miten saa porkkana tahrat pois, kaikista edullisin ja vaivattomin keino on kun viet ne ulos auringonpaisteella kuivumaan, aurinko nääs net vaalentaa :attn: ;) Ainakin mulla on niin lähtenyt ruokalapuista yms. bodeista jne. porkkana tahrat ja kakkatahratkin =) Sitte toinen on mitä mulla on Swipen 40/60 kirkastajaa, tuoreina kun tahrat on laitan pikkasen pyykkipulverin sekaan ja lähtee vaivattomasti. Jos ehtinyt pinttyä, liotan jonkin aikaa ohjeen mukaan vedessä ennen koneeseen laittoa. Ja lähtee. Sain vinkin tuosta aineesta yhdeltä kaverilta. Hintavaahan tuo on, mutta tosi riittoisaa, kun sitä pitää niin vähän laittaa. Jos sulla joku tuttu myy sitä, niin kannattee! Ja monet muutkin on lähtenyt mitä en muilla ole saanut pois. Mutta tuo aurinko on huippu juttu ;)
 
vuh
Päivää! Ninnipo on vielä kotona, huuh, minäkin innoissani odottelen uutisia sieltä!

Syysmama Kohtalotovereita varmasti löytyy mielialan vaihtelujen ja jännityksen suhteen. :hug: Minäkin olen muka ollut ihan rauhallisena, mutta viime yönä en meinannut saada unta, kun aloin stressata sitä, ehdinkö laittaa pojan huonetta valmiiksi ennen vauvan syntymää. Piti oikein nousta syömään (heh!), kun en saanut unta jännitykseltä... :xmas:

Tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Muksu oli kääntynyt raivotarjontaan, mikä oli ihana uutinen, ei tarvii sitä enää stressata. Ajoittaisten huippausten syyksi selvisi alhainen verensokeri melkein heti aamupalan syömisen jälkeen. Mun pitää vain jatkaa jatkuvaa välipalojen syöntiä, että pystyn tolpillani. Tämä ei liene mulle mitenkään ylivoimaisen vaikeaa! :D

Jees, maksimihyvinvointia kaikille taas! t. vuh ja mukula 34 + 2
 
Katjuska ja Dior:
Kävin näytillä synnytyssairaalassa. Yöllä lirahti ja testasin sen sellasella ph-liuskalla ja väri muuttu violetiksi, se on kuulema lapsiveden väri. aamulla sit soitin synnärille ja ne käski tulla näytille. Siinä oli kuitenkin jo 12 tunnin väli, eikä ne enää lapsivedestä löytänyt merkkejä. Mutta hyvä silti että tuli käydyksi, niin sai kunnon ultrauksen "oikealta" lääkäriltä ja painoarvion.
Kohdun suunkin tutki, eikä sanottavia muutoksia. Ulkosuu oli sormelle auki, sisäsuu kiinni ja kanava pehmennyt. Eli ilmeisesti ihan normaali tilanne.

Meijän vauva ollut myös kova hikotteleen ja olin itsekin siitä huolissaan. Kysyin jopa neuvolassa että onko se normaalia, kun tuntuu että se hikottelee enemmän mitä liikkuu. Kuulema on ihan normaalia. Liikkeet tuntuu todella vaimeina, mites muilla?

 
Daydreams Varmasti tuun kertoon :) Pitäs tulla nyt kello 14-17 välillä...ihan varmaan tulee silloin lähempänä viittä, kun toinen täällä odottaa malttamattomana :kieh:

Ninnipo Ihana homma, että kotiin pääsitte :D Hengessä täällä ollaan kovasti mukana jännäämässä, että koska pieni päättää syntyä :heart:

Pienpapu meillä ei taas kauheesti olla nyt hikoteltu, mutta ei siitä hikasta vauvalle haittaa oo ja syntymän jälkeenkään nuo pienet ei kärsi siitä hikasta samalla tavalla kuin me isommat vaikka usein hikkaavatkin. =)

Tytteli Tsemppiä sinne kovasti puuhailun keskelle ja oli mukava kuulla kuulumisiasi =) Olitkos sä sitte hoitovapaalla ton pienen välin vai miten se meni? :whistle:

Vuh Hyvä juttu, että huippaus paranee noinkin mukavalla tavalla eikä ollut mittään vakavempaa :D Itsellä luulen kans syyn liittyvän noihin sokereihin, kun tulee usein päivän aikana heikko olo... No keskiviikkona neuvola ja otetaan nyt se paastoarvokin :kieh:

Maariankämmekkä Täällä taas tuntuu liikkeet välillä todella voimakkailta ja hytkyy koko maha... Niin erilaisia persoonia nuo on jo masuvauvoina...toinen vilkkaampi ja toinen rauhallisempi =)

Juu mulla on näköjään taas palstaterroripäivä, kun on koko ajan jotain asiaa :kieh:
 
Onko kukaan saanut lääkäriltä lupaa syödä allergialääkkeitä näin loppuraskaudessa?

Mua on mökkireissulla syöneet hyttyset ja oon niille aikalailla allerginen joten yö meni tuskaillessa hirveän kutinan kanssa... :headwall:

Soitin neuvolaan ja kysyin tätsyltä saisinko ottaa edes yhden histecin ja hän lupasi palata asiaan kun on konsultoinut lääkäriä mutta eipä ole kuulunut vaikka soitosta on jo pari tuntia :headwall:

 
Meidän vauvanen myös jyskyttelee aika tavalla kovasti, toisinaan iltaisin kyljelläni maatessani jopa niin kovasti, että hytkähdän minäkin :LOL: Toisaalta on välillä päiviä, että liikkuu vähemmin - tai sitten potkii jonnekin selkään päin eikä se tunnu niin kovasti.
 
Heissan!

Ajattelin nyt noin kuukauden sivusta seuranneena kirjotella jotakin.

Itsestäni sen verran, 29v, esikoista odotan, laskettu ois 20.9 elikkäs raskausviikkoja takana 33+2. MKS:ssä olis tarkoitus jakaantua...

Täällä on ollut puhetta ukkokullan menoista, meillä tilanne se, että koko kesänä ei oo käyny ku 2kertaa "kylillä", mut nyt sitten tää elokuu kostautuu... La kävi kaverilla istumassa iltaa, tuli eilen 7.30 aamulla kotiin... Sitten tulevana vkl:na on kaverin polttarit -> laivalle, kahden viikon päästä työpaikan palaveripäivä, elikkä saunaa, ruokaa ja viinaa, sitten kuun viimeinen vkl ko kaverin häät. Että näin.
Hatuttaa jonkin verran kun muutenkin oon yksin kotona viikot kun ukkokulta on töissä, niin nyt sitten vielä viikonloputkin saa möllöttää, kun ei itse jaksa hirveen pitkään matkaan lähteä reissuun...
Ainut positiivinen puoli on, että eilen kun krapulastaan selvisi, tuumasi isännyys, että kaverin häiden jälkeen on varpajaiset ainoat bileet pitkään aikaan. Sanoi että nyt alkaa olla elämä mallillaan, enää ei puutu kuin että vauva syntyy ja joskus hamassa tulevaisuudessa omat häät... :heart:
Että jos jotain huonoa niin miksei jotain hyvääkin... =)

Muksusta en tiedä kumpi on tulossa, ei oo "raottanut" jalkojaan sen vertaa... No, säilyypähän jännitys vielä toistaiseksi.

Mittoja tähän asti:
rv 26+4 sf-mitta 26
rv 29+3 sf-mitta 30
rv 32+2 sf-mitta 32,5

painoarvioita:
27+3 1300g
30+3 1660g


Ei mikään pikkukaveri ole siis tulossa, eipä sinänsä, me ollaan molemmat pitkiä... Synnytystapa-arvio olis rv 36, eli kolmen viikon päästä (25.8), mutta mikäli synnärillä katsoovat tarpeelliseks, niin sitä aikaistetaan todennäköisesti.

Olin kesälomalla juhannuksesta kk:n, nyt saikulla, kun katsottiin että työ on turhan rankkaa raskausviikkoihin nähden. 3-vuoroa, palveluala ja sata lasissa saa näin kesäaikaan mennä eikä aina riitäkkään...

Muksu potkii kovasti (tälläkin hetkellä hirmu jumppa käynnissä :D ), noin viikon verran on ollu alavatsakipuja, välin aika kovaakin koskenu, en oo hirveemmin välittänyt, kun on tod. näk. niitä kuuluisia liitoskipuja...?

Huomenna olis neuvola, oma nlatäti on lomalla joten menen toiselle tätille, mikä viime viikolla ilmoitti, että rautakuuri (hb 108, koskaan ei ole ollut yli 120), verenpaineseuranta (alapaine noussut ed mittauksesta 20 pykälää, normaalipaine 105/50, eli nyt 105/70...) ja ruokavalio liian painon takia (kiloja kertynyt aika tasan 10 tähän mennessä, muutama kilo ylipainoa lähtöjään). Varmaan verenpaine noussut jo senkin takia, että tiedän minkälainen tapaus tämä täti on... Oma nlatäti on huipputyyppi, tykkään tosi paljon, ei ressaa turhista eikä hössötä!

Niin ja hikka kuuluu meillä päivittäiseen "rutiiniin", hyvä vaan että reenaa keuhkoja, tulee hyvä hengittäjä!


Öh, tuossa tuli nyt tekstiä hieman enemmän kuin alkuun aattelin, mut kerralla kunnolla niin ei tartte joka välissä kirjotella. Tai jotain... =)

Sen verran vielä, että onko täällä esikoistaan odottavia jotka ei menneet perhe(synnytys)valmennukseen?

Me ei menty, varmasti tarpeellista tietoa sieltä olisi saanut, mutta luulen että on ne lapset ennenkin syntyneet ja henkiin jääneet ilman valmennuksia. En vähättele ko toimintaa, katsoin vain että ei ole mun juttu.

Liiko ja muksu 33+2
 
Vauvojen liikkeistä ja hikasta olette puhelleet, kyllä potkii niin että käy kipeää ja hikka tuntuu olevan monta kertaa päivässä. :) Noista liikkeistä, ku ne on nyt jo niin tuntuvia niin kylläpä sitä huolestuu heti kun hoksaa ettei vauva ole vähään aikaan liikkunut..
Liiko Esikoista odotellaan ja ei mennä synnytysvalmennukseen. Vähän sama asia, tuntuu ettei oo mun (meidän) juttu. Lähipiirissä synnyttäneitä jotka ei valmennuksessa oo käyneet, ja sanoivat ettei se mitenkään mitään haitannut. Jotku menee, jotku ei, molempi parempi. :)
 
=) HEI!

Ja tervetuloa Liiko mein joukkoon kirjottelemaan... Sulla näky olevan la päivää ennen mun alkuperästä la, joka rakenne uä:ssä muuutettiin 3.10 :/ Oon kyllä "päättäny" synnyttää ennen lokakuuta =) ( eli varmasti menee lokakuun puoleen väliin... :/ )
Ei kait ne valmennukset niin tärkeitä. Samoja asioita saa kirjoista ja netistä. Itse vain esikkoa odottaessa tykkäsin "kertauksesta".

Pienipapu Hikka on hyvästä... Treenaa keuhkoja, kuten myös syntymän jälkeen aivastelu voimistaa keuhkoja!! Eli hyvä vaan kun hikottelee paljon. Kyllä meilläkin tosi useasti hikottelee ja välillä menee hermot siihen nakutukseen mikä tuntuu. Mut onneks tekee vauvalle vaan hyvää =)

Katjuska Tuliko postipate myöhässä ?? :whistle:

Huimausta on ollu koko päivän täällä kans :wave: Tosi kurjaa ku ei voi kauaa seistä, tuntuu siltä et jaloista karkaa veri... Oliskohan syynä sitte ne matalat alapaineet tai sitte verensokerit?? Välipaloista ei pitäis olla huolta:p, siitä pidän minä huolen... vähän liianki kanssa :ashamed:

Liikkeet tuntuu hyvin ja näkyy. Jalka pullistelee lähes koko ajan. Välillä jo tuntuu et nukkuuko vatta-apina koskaan, mut nyt on hiljasta. Taas hetken... :)

Tiini En saanu edes esikoisen imetysaikaan lupaa syödä mitään hyttysen kutinoihin. Minä kans oon sellanen et raavin ihon irti yhdestäkin hyttysen pistosta. Kesän ekan piston kohta näkyy jalassa vieläkin ku piti raapia niin hyvästi :kieh: kesän ihanat ystävät

Ninnipo Olin jo ihan varma et oot jakautumassa :D No ei varmasti mene kauaa!!

Syysmama Välillä on havaittavissa tuota itkuisuutta... Meinasin tosiaan ruveta siellä rokissa poraamaan ku järkkäri kippas mun vedet pois pullosta, siihen päälle vielä isännän kurja krapula jonka takia jäi kotia makoileen :snotty: Piti hiukan nieleskellä :snotty: Muutenki tulee paljon mietittyä et kuis sitä jaksaa. Esikoiselle vielä kun tuota uhmaa pukkaa. Sitä vaan on jotenki normaalia äkäsempi koko ajan, johtunee varmaan tämän päiväset äkäilyt tuosta huimaamisesta. Ei vaan jaksa olla maltillinen aikuinen jos on huono olo!

Ajattelin et josko tässä rupeis laittaan pienimpiä vaatteita vähän pyykkiin. Joutuu varmaan joka tapauksessa säilyttään niitä ä-pakkaus laatikossa. Et josko sitte sinne laittas ne. On vähän heikosta tuota säilytystilaa :/ Varmaan joutuu hankkimaan hoitopöydän. Tuli hiukan remppasuunnitelmiin muutosta... No josko ostas sellasen mistä saa lipaston ottamalla hoitotason pois. Alkaakin olla tuo vanha lipasto niin kurjassa kunnossa ja on vähän pieni! Täytyy vähän tuumia ja tiirailla netistä...

Jatkellaan
R iikka 31+3
 
R iikka Kyl se postipate tuli ihan ajoissa jo kolmen jälkeen, mutta sitte oli ukko vielä ylitöissä ja aattelin, että se ossaa sitte kuiteski paremmin asentaa kaikki pyörät sun muut härpäkkeet paikoilleen, niin en ite alkanu kasaamaan.
Ihan hyvältä vaikuttaa näin ensituntumalta =) Pitää viel paremmin rullailla niillä... ja hyvin mahtuu meidän ovistakin kulkemaan noilla, eli kaposet on. Koppa osaa mä en sitte vielä saanut tuohon...tulee varmaan huomenna perässä :kieh: tai sitte se pitää ite postista noutaa :kieh:
Mutta kyllä sitä odottaa, että pääsee oikein molempien kaa testailemaan noita :D

Liiko Tervetuloo vaan porukkaan mukaan =)

Tinii Mulle annettiin lupa ataraxin syöntiin, jos oikeen tarve tulee. En oo yhtään kyllä ottanut. Sitte se entisen zyrtekin rinnakkaistuote (jonka nimee en nyt muista), niin sitä kans kerran sanottiin, että saa ottaa.
Mutta tosiaan kannattaa lääkäriltä selvittää.
 
snodgrass
Alkuiltaa!

Onpas täällä ollut taas kaikenlaista!
Onneksi ninnipo pääsit sitten kotiin asti kuitenkin! Aika jännää, saatkohan kunnian olla meistä eka? =)

Katjuska jokos posti on tuonut vaunut? Ootko ollut testaamassa jo? Toivottavasti ovat sellaiset kuin toivoit.

Riikka käsittämätöntä toimintaa siellä festareilla!! :eek: Onhan niitä sellaisiakin ihmisiä jotka ei juo alkoholia ollenkaan, ja kyllä joku niistä varmaan musiikkia silti tykkää kuunnella...

tinii mä oon kyllä syönyt heinixiä aina välillä, koska sellasia jossa on levosetiritsiiniä tai setiritsiiniä saa syödä raskausaikanakin (juuri oli taas vauva-lehdessä).

Lizard oli sitten innostunut tekemään hankintoja =) Kyllähän siitä mielenrauhaa saa mukavasti kun alkaa varusteita karttua ;)

syysmama mullakin oli varsinkin esikoisen loppuraskaudessa just sellasta alakuloa ja huolta et miten kaikki sujuu. Ja just sitä että välillä jaksoi kovasti touhuta ja välillä sit taas ei.

hikottelua on meilläkin ollut ihan riittämiin. Ei se varmaan sitä vauvaa haittaa, mutta musta se on kyllä vähän ärsyttävän tuntuista välillä.. :ashamed:

Meillä oli ihan mukava mökkiviikonloppu. Saatiin pari rasiaa vattujakin kerättyä. Eilen illalla meinas kyllä paniikki iskeä kun aloin katsella kalenteria ja laatia listaa kaikesta mitä aion hankkia (siis muitakin juttuja kuin vain vauvatarvikkeita). Vaikka mies on töissä ja voin taas viedä neidin hoitoon, ei kyllä voi vaan lonkkaa vedellä. Varustepuoli alkaa nyt olla kunnossa vauvalle, mutta vaipat ja vaatteet on edelleen kaivamatta sieltä kellarista... No, kyllä ne nyt tällä viikolla sieltä haetaan. Mutta mutta... Esikoisen synttärit painaa nyt päälle. Ensi viikon tiistaina on ensin lastenkutsut ja sit viikonloppuna mummi-kummi-kahvittelut. Se leipomisen määrä kyllä stressaa, kun en oo mikään emäntätyyppi...No, kai se siitä sit taas jotenkin.

voikaahan paksusti ja koittakaa jaksaa vaivoissa =)
snodgrass ja neponen 35+4
 
Katjuska olin ihan työttömänä sen 10 päivää :D :LOL: Kelalta kun selvittelin, niin kaikista paras mun eduksi niin. Olis muuten pudonnut äippäraha siitä mitä olen saanut puolella, jos olisin jäänyt h-vapaalle, olis laskettu sitte jotenkin sen äippärahan mukaan tms. Ja vielä se, että jos tällä masuasukilla olis ollut la vaikka päivän aikasemmin, niin olis silloinkin tippunut! Koska ennen tän esikon odotusta tein töitä keikkaluontoisesti (mulla ei siis vakipaikkaa) ja osittain sain liiton päivärahaa. Ja se liiton rahalla laskettuna oli parempi! Ja mulla oli nollautunut päivät liiton kassalla ja nyt piti olla se omavastuu aika työttömänä joka just riitti, että alkoi ä-loma. Kun sieltä riittää että maksavat edes yhdeltä päivältä, mulla oli nyt karenssi eka siinä ja rahaa tulee yhdeltä päivältä ennen, kun alkoi loma :whistle: Olikohan vähän monimutkaisesti selvitetty, mutta meinasin itsekkin eka olla sekaisin, että miten se nyt meni ja kantsii tehdä :LOL: Kelalla oli onneksi mukava täti siellä, kun menin ihan paikan päälle ja heti itse sanoi, kun laski, että näin kannattee nyt toimia =)
 
Petipuuhista sen verran, että muistan kun esikkoa odotin, tuntui että hormoonit hyrräs mulla ihan lujaa, olis voinut melkein koko ajan :LOL: Mutta nyt olen ollut jotenkin paljon väsyneempi, johtunee tietty tästä eri elämäntilanteestakin, kuin aikaisemmin. Että harvakselleen :) Se on ihanaa kun saa nukkua :LOL:

Kaksi yötä menny taas tässä valvoessa :headwall: Kiitos närästyksen. Valveilla ollessa ei mitään, mutta odotas, jos pistän vaakatasoon :eek: puoli tuntia ehkä nukun ja saatan herätä siihen, kun mulla suu täynnä oksennusta :x siis ei tee pahaa ei mitään, se vaan tulee... ja kauhee röyhteleminen. Liittynee siihen närästämiseen, esikolta samaa hommaa silloin... ja loppui sitten kuin seinään, kun olin synnyttänyt pojan! Olo on tälläkin hetkellä niin kuin krapulassa olisin :| päivällä yritin torkahtaa, kun poikakin nukkui, niin puol tuntia kun oli kulunut, niin onneks oli ämpäri makuuhuoneessa :x Huomenna neuvola, pitänee taas puhua tästä, ei ole kivaa yhtään kyllä...
 
Ostinpas muutes leikkikehän, ekaksi ajattelin, että on ihan tarpeeton kyllä, etten edes osta. Mutta kun oli puoleen hintaan tuolla meidän lastentarvikkeessa! Saan tarvittaessa sitten pojan vaikka sinne, kun imetän tms, kun yksin kotona. Ja pääsin käymään suihkussa tänään aamulla ihan rauhassa :D Meillä kun nyt kontataan ja lujaa ja noustaan seisomaan tukea vasten, kaikki pistetään suuhun tai vedetään pöydältä ja tasoilta alas :whistle: Eikä päätä yhtään, vauhtia ja vaaratilanteita piisaa! Ja voihan siinä välillä pötkötellä tuo tuleva asukkikin sitten kun alkaa olla lattialla, eipä ainakaan isoveli juokse päälle! On sellanen matkasängyn tapainen versio, ei puinen.

Juu ja mikäli täällä varmaan uusiakin, ketkä ei tiedä, meillä siis ikäero näille lapsukaisille tulee noin 11kk ;) vauhtia ja vipinää varmaan vielä riittää :LOL: :eek:
 
Snodgrass Taidettiin samaan aikaan kirjuutella, niin tosiaan ensituntumalta vaikuttavat ihan kivan näppäriltä nuo rattaat. Helpot olivat kasaankin laittaa ja aika pienessä tilassa tuntuvat kääntyilevän, kun nuo etupyörät kääntyilee ja saa ne suoraankin kulkemaan. Mutta todellinen totuus tulee sitte vasta käytön myötä esiin, kun saa molemmat matkalaiset kyytiin ja alkaa tunkemaan niitä tonne paikallisbussiin ja mennään ulos rullaamaan. :whistle: Mutta tosiaan kapeat nuo on...

Tytteli On se vaikeen kuulosta touhua aina ton kelan kanssa :kieh:
 
Heips kaikki taas...

[/b]Hikasta ollut puhetta. Meillä hikkaa oli n. vkolla 25 varmaan 8 kertaa päivässä. Mä sitten jostain luinkin, että hikka VOI olla merkki hapenpuutteesta ja olin ihan varma, että näin myös siis meillä. No joo, olen hieman hysteerinen. Edelleen hikoittelee tuo pieni, varmaan 4 kertaa päivässä. Eli on täysin normaalia. Lääkäri sanoikin, että se on just näiden isohkojen sikiöiden "juttu". Kerran oli pelkopolilla sillä ultrassakin hikka, oli niin hassun näköistä. Mut joo, on se välillä ärsyttävää se jatkuva tökstöks -tunne.

Jee, me tilattiin tänään stokkalta rattaat. Mies saa ne ylihuomenna työntää stadista kotiin!Hehheh tyhjiä vaunuja! Sanoivat stokkalla, et on parempi hakea ne kasattuina ku voivat olla hankala kasata ensimmäistä kertaa... Metrossa voivat hieman töllistellä mun miestä.

Huomenna aamulla neuvola ja aion vaatia ylinmääräistä lääkärin käyntiä. Haluan itse pysyä ajan tasalla tässä hommassa... Mä luulen, et vauva jo kiinnittyny. Masukin on valahtanut alas! Ei sitä tajua, et kohta hän täällä jo on!

Huomenna lisää.

Cora ja pikkinen 32+2
 

Yhteistyössä