Syyskuun suloisuudet 2013 *Maaliskuussa*

Kirskis tosi ikävä tilanne ja paljon jaksamisia teille! Toivotaan nyt kuitenkin, että olisi väärä hälytys, niitäkin kun voi tulla. :)

Loru-Liisa täälläkin käydään ylimääräisiä käyntejä äitipolilla, eri syystä kuin sinä, mutta kuitenkin. Lääkäri totesi, että tässä raskaudessa käyn rakenneultran jälkeen 2-3 kertaa ainakin, riippuen ihan tilanteesta. Mulla on siis perussairaus (johon en sen tarkemmin halua mennä), jonka lääkitystä ja hoitotasapainoa seurataan. Ei sillä, menen ihan mielelläni sinne useammin. Tulee sitten samalla seurattua sikiön kasvua vähän paremmin, viimeksi syntyi melkein 4,5-kiloinen vesseli ja autettiin ulos imukupilla. Luonnollisesti vähän jännittää että miten menee sitten syyskuussa.

Ruoista mun teki eilen aivan hirveästi mieli sushia! Siis kerran olen maistanut, enkä edes tykännyt ko. ruoasta. :D Epäilen, että ehkäpä mun kroppa yritti sanoa mun tarvitsevan kalaa. Ostin sit kaupasta kalapuikkoja ja lämmittelin niitä. Meni ihan hyvin alas. Fetalle olen nyt sitten antanut vähän periksi, kun muutkin täällä ovat tuntuneet sitä syövän. Ehkäpä se ei siis ole sikiölle vaarallista. :) Maksasta en edes pidä, joten sitä ei tule syötyä.

Sitten vähän omaa napaa... Täälläkin narahdettiin pissatulehduksesta! Nyt sitten antibioottia nassuun ja toivotaan, että menisi helposti ohi. Esikosta mulla oli niitä kolme lyhyen ajan sisään, ei kiva. Toivottavasti tällä kertaa ei olisi niin montaa. Valittelin jo aiemmin vatsakivuista ja kun luin muilla olevan pissatulehduksia, lamppu välähti päässä! Että sitähän se sitten olikin. Väsymys on nyt tipotiessään ja mulla on ollut viime päivinä hirveästi virtaa. Ihanaa! Siis parin kuukauden jaksamattomuuden jälkeen virkeys on ihana tunne. :) Turvotusta ei oikeastaan enää ole, mutta masu tosiaan on pompannut esiin. Mitenkähän siitä saisi laitettua tänne kuvaa? OSaako joku neuvoa?

Miten sinne fb-ryhmään pääsee? Muut ovat siitä täällä puhuneet.

Emma-Ria 12+5
 
Mä taidan olla oikeen paheiden kiulu kun juon tota aitoa lehmän maitoa,mutta muuten en kai mitään "kiellettyä" syö ;)
Toi on kyllä sellanen juttu mitä mun mielestä turhaan paisutellaan; mitä saa syödä ja mitä ei. Hyvin ne on sota-ajankin lapset selvinny... Mut mä himoitsen tällähetkellä appelsiinejä,NAM! Montakohan kiloa niitä voi päivässä syödä?? ;)

Mullakin ollu nyt sellanen olo että onkohan mahassa kaikki hyvin... Varmaankin johtuu just siitä että pahin väsymys ja pahoinvointi on väistyny. Tosin tilalle on tullu repäisevät kivut äkkiä noustessa ja tissien armoton paisumunen ( kuin myös mahan) , joten eiköhän kaikki ole ok.
Seuraava neuvola vasta 26.pvä,joten sitä malttamattomana odotellaan (ja eiköhän silloin jo viimeistään sydänäänet kuunnella¿)...

Mirka J. rv 13+4
 
Mooooi!

Te ootte niin aktiivisia että oikeen nolottaa, miten vähän itse tänne kirjoittelen. Jotenkin tuo fb:n ryhmä on vieny mukanaan, kun sielläkin aika aktiivista kirjottelua on.

Ensinnäkin, mulle voi päivittää synnytyssairaalaksi HYS

Ollaan kerrottu raskausasia nyt ihan julkisesti kaikille, hyvin on läheisetkin asian vastaanottaneet vaikka vähän jännitin, millainen reaktio tulee kun mulla koulu ym on kesken vielä jne. Mutta iloisia kaikki olivat :)

Np-ultrassakin kaikki oli hyvin, laskettuaika pysyi päivälleen samana mitä oletinkin :) Nt oli 0.9. Sain myös seulavastauksen postissa jo aikaa sitten ja siinä sanottiin että ei mitään poikkeavaa tai tarvetta jatkotutkimuksille :)

Olo alkaa olla hyvä, tosin kahden kuukauden liikkumattomuus näkyy ja tuntuu kropassa. Näin jo painajaista että oon lihonut 6kg. :D Yritin mennä vaa'alle tänään, mutta siitä taitaa olla patterit lopussa kun antoi tulokseksi 29kg :D Ei vissiin ihan oikein :)

Tässä olen tehny radikaaleja ratkaisuja opintojeni suhteen ja jätän tältä keväältä kokonaan yhden harjoittelun väliin ja menen töihin. Olen hakenut yhtä sijaisuutta, jonka hakuaika päättyi perjantaina ja toivon niin että saisin sen paikan. Ehtisin tehdä 5kk töitä ennen äitiyslomaa ja saisin sitä myöten sitten parempaa äitiyspäivärahaa. Kuumeisesti odottelen, että puhelin soisi ja mulle sanottaisiin että saan sen paikan.. Malttamaton oon.

Oon parin päivän ajan tuntenut vähän jotain liikkeiden tapaisia. Tähän asti oon tuntenut viimiset 4v (toisen syntymästä asti) selkeitä haamupotkuja jotka siis ovat olleet varmaan jotain suolenliikkeitä ja sitten oonkin aika epäilevästi suhtautunu nyt omiin tuntemuksiin. Mutta nyt pari päivää on tuntunu erilaiselta, jännää nähdä muuttuuko nää tuntemukset pikku hiljaa vahvemmiksi ja vahvemmiksi. Kolmas lapsi kuitenkin kysessä, että voihan se tietty olla että jotain jo tuntuukin. :)

Nyt täytyy taas rientää tenttikirjojen pariin, luen kuulumiset paremmalla ajalla taas :)

Terkuin,
Suan ja pulla 13+3
 
Uusi syyskuinen ilmoittautuu :rolleyes: oon jo pitkään tätä teidän keskustelua lukenut, mutta en oo uskaltanu vielä kirjottaa mitään :ashamed: jos nyt rohkaistuis.

Elikkäs 4. (5.) odottava kotiäiti pk-seudulta. Kotona temmeltää 3 poikaa -06, -09 ja -10 ja pilven reunalla on meidän lasten suojelusenkeli veli -07. Laskettua aikaa ei vielä ole koska raskauduin suoraan joulukuisesta tuulimunasta, VU:ssa kävin KOS:lla ja alustavan ajan sain, muttaa saattaa muuttua niin ilmoitan sitten sen oikean lasketun ajan kun np-ultrasta sen saan.

Alunalkaen masussa on ollut kaksi matkustajaa, joista toinen oli hyytynyt noin 7+0 ja toinen porskutti 2 viikkoa sitten mitoissa 8+4, oli kyllä oviksesta laskettuna 4 päivää isompi, että katsotaan miten kasvu heittää np-ultrassa.
Eka neuvola käyty, VU käyty, kotidoplerilla sydänäänet kuultu viikko sitten ja viikonloppuna ensimmäiset pienet kuplinnat ja hipsautukset masusta tunnistettu :heart:
Nyt vaan odotellaan kauhunsekaisin tuntein np-ultraa. 5 vuotta sitten sieltä saatiin huonoja uutisia niin karmasee aina sinne mennä, mutta sisulla ja miehen tuella =)

Kirskis voimia odotteluun, tiedän mitä se on :hug:

Orchid / 4. (5.) lapsi / LA ??.9. / KOS?

Orchid ja Taotao 10+4 (ultra) 10+0 (ovis) :heart:
 
Tää ilmottautuis kans mukaan höpinöihin! Vähän taustatietoa alkuun..

Yksi km takana 8/12 rv 6.
Ensimmäistä odotellaan, varhaisultrassa käyty 8.2. jossa kaikki hyvin. Yksityisellä käyty ultrassa viime viikolla (9+4), kaikki näytti edelleen olevan kunnossa ja lääkärin mukaan "kaverilla on tuolla mun masussa hyvät oltavat." Np-ultra edessä ensi viikolla 14.3. ja sitä täällä jo kovasti jännäillään. Eilen sain dopplerilla sydänäänet kuuluviin ja kovaa oli rummutus. :) Ekojen viikkojen rankoista migreenikohtauksista ja tiputuksista selvitty. Olo tuntuu parantuvan vaan mitä enemmän viikkoja tulee... :)

(28.9.2013) (serenade / 21v/ 1. lapsi/ TYKS)

serenade 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Nt-ultrassa käyty ja siellä kaikki hyvin molemmilla vauvoilla! Turvotusta oli toisella 1,2mm ja toisella 1,4mm ja nenäluu näkyi molemmilla hyvin. Veriseulaan en mennyt kun tulos ei ole kaksosraskaudessa luotettava. Viikkoja ja päiviä näytti A:lla 11+5 ja B:llä 11+4, tällä hetkellä laskeskelen 11+2 mukaan ja tuskin neuvolassa aletaan la muuttamaan muutaman päivän tähden.

Lapsille kerrottiin tänään, molemmat olivat oikein innoissaan. Pikkuveli kertoi siskolleen uutisen kun sisko tuli koulusta ja tyttö ei ollut lainkaan uskoa veljeään ja meiltä vielä varmisteli totuutta muutamaan kertaan! :LOL:

Miksa ja tuplat 11+2
 
Lukiessa tulee sellainen konkreettinen olo siitä, että kaikkialla asiat etenee:)

Itse sain tänään labrat hoidettua alta plus varattua ajan sokerirasitukseen. Ensi viikolla olisi vihdoin ja viimein se ultra, ei oikein jaksaisi odottaa!

Eilen huolestuin pikkuisen, kun nivusissa tuntui välillä voimakastakin jomotusta, en sitä kutsuisi varsinaisesti kivuksi, muttei se kovin mukavaakaan ollut. Lähetin miehen kauppaan ja huilailin tutuksi tulleessa paikassa – sängyn pohjalla. Tänään jomotuksen tunne on poissa. En tiedä, liittyisikö kohdun kasvuun?

Väsymys on periaatteessa vähentymään päin, mutta äklö etova olo häiritsee aina välillä. Tänään esimerkiksi kaupassa alkoi ahdistaa kalan ja kahvin tuoksut ja piti päästä ulos asap....

Syksy84 10+6
 
Täällä myös yksi häpeilevä mami, kun ei ole taas hetkeen tullut kirjoitettua.. työ ja lapset taitaa viedä sen ajan, ettei tahdo välillä edes muistaa olevansa raskaana. Paitsi silloin, kun noi järkyttävästi paisuneet tissit ja NÄNNIT on tiellä! Ihan kauheat hinkit! Tykkäsin paljon enemmän kahden imetyksen jäljiltä olevista lapasista. Noh, on tota painoa tässä alussa muutenkin vähän rivakammin tullut kuin aiemmin, joten itseä voi syyttää. Nyt tarttis vähän alkaa katsomaan, mitä syö.

Meillä oli tänään myös nt-ultra ja kaikki oli oikein hyvin <3 ei sitä muistanutkaan, miten nopeasti ne vatsassa kasvaa... kuukaudessa tapahtunut vaikka mitä! Ihan oikea vauva siellä jo katseli ja heilutteli.. voi että.

No, taas jääkirjoittelut vähän lyhyeksi, mutta ehkä palailen pian taas. :)

Onnea kaikille muillekin hyviä kuulumisia saaneille! Ja tsemppiä muille, joilla ultra vielä edessäpäin!

suhveli 12+3
 
Minulla alkoi nivuskivut viime viikolla...välillä säteilee takareiteen ja häpyluuhun. Kyselin viime viikolla neuvolalääkäriltä ni sanoi että kohdun kasvukipuja. Totesikin tutkimusten jälkeen että kohtu oli noussut ja tuntui selvästi alavatsalla....eli ei ihmekään ettei omat housut mahdu jalkaan:LOL:
Kivut jatkuneet koko viikon, välillä vähemmän ja välillä enemmän...yhdestä oireesta kun pääsee ni toinen tulee tilalle.

Hieman on ristiriitainen olo kun tahtoisi jo esitellä pientä kumpua mutta sitten edelleen kulkee se pelko keskenmenosta *huokaus*

Viime viikolla kuunneltiin neuvolassa sydänäänet...siellä se sykki huimaa vauhtia:heart:

hanja 13+0
 
Täällä taas pitkästä aikaa. En vielä ehtiny lukea kaikkea mitä tässä välissä tänne on kirjoiteltukaan, pitää ajan kanssa lukea.. Joku kyseli liitoskivuista, niin mulla alkoi ensimmäistä odottaessa puolen välin aikoihin ja toista odottaessa jo ennen puoltaväliä ja ne oli ihan tosi kivuliaat :/ Nyt tuntuu alkavan jo pikku hiljaa alkavan, enkä todellakaan odota innolla niitä..

Liikkeitä oon ollut tuntevinani jo parina päivänä,mutta varmistuu varmaan ajan kuluessa koska nyt tuntuvat niin pieniltä ja hentoisilta, etten varmaksi sano :D

Mulla selkä vaivaa edelleen ja meinaankin ottaa huomenna neuvolassa puheeksi, mahakipuja on alkanut tulemaan myös ( en tiedä onko supistuksia) mutta töissä ei oikein voi välttää nostelua, saapa nähä mitä lääkäri sanoo..Onko muilla kokemusta tilanteesta, että miten tässä pitäisi menetellä? Sairaslomalle on iso kynnys jäädä, mutta eilen sain saarnan äidiltäni, että ei pitäisi töitä ajatella vaan lapsen parasta ja näinhän se on..


Viikot menee hitaasti eteenpäin, odotan jo rakenneultraa niin kovasti mut vielä pitää odottaa melko tovi.

Äippä ja pieni 14+1
 
Onpas kivaa tulla lukemaan, kun on paljon uutta tekstiä tullut :D on tää niin mahtavaa lukea teidän kuulumisia!
uusille odottajille Tervetuloa mukaan!! :)

kielletyt ruuat/ruokasuositukset on mullakin ollut vähän rennommasti mitä edellisissä odotuksissa. Tai oon mä välttänyt homejuustoa ja fetaa vaikka rakastan niitä :p mulle neuvolas sanottiin, että KAIKKI pehmeät juustot on riskijuustoja vaikka olis pastöroitu....helposti pilaantuu ja pöpöt kasvaa, mutta niinku todettu ja sanottu, että riskejä on kaikkialla ja vaikka mitä. Oon kuitenkin pystynyt olemaan syömättä noita pahimpia riskijuustoja ja raaka kala on ällöttävää muutenkin sekä maksa yök, ei oo mulle ongelmaa olla syömättä ;) sekin kun liikaa miettii voinko syödä tätä ja tätä, varsinki ku töiski syön, en kehtaa aina kysyä mistä mikäkin on valmistettu,etenkin jälkiruuat....luotan silmännäköön mitä syön ja mitä jätän syömättä. Monet leivät sisältää myös pellavansiemeniä ja niitäkää ei sais syödä. Tosi stressaavaa.

oireita oireita; turvottaa ja pieni kumpu kasvaa alamahassa, ylämäha sit pöllähtää ihan ilmavavoista ja ylensyönnistä :ashamed: sit mulla jatkuu tää kylmyys, jatkuvasti palelen ja sekös suututtaa. Rinnat on paisunu ja arat, auts. Luulin jo et tää ällötys loppuu niin ei vaan oo loppunu....iltasin ällöttää aika reippaasti. VÄSYMYS kuitenkin on pahin mitä on, kaikki muut kestää, mut tätä ei |O tekis mieli vaan nukkua, nukkua ja nukkua!

liikuntaa en oo jaksanut harrastaa pariin kuukauteen ollenkaan. Työmatkat kävelen, mut siitäkään ei kilometriä enempää tuu edestakaisin. Jos ei töissä jalkojen päällä oloa lasketa ja kodin hyötyliikuntaa, niin mun liikkumiset on ollu vähäistä. Välillä jaksan vapaapäivinä viedä esikoista kouluun kävellen muiden lasten kans, niin tulee samalla ulkoiltua :) Harmittaa, kun piti harrastuskin jättää, kun en jaksa lähteä pelaamaan. Väsymys haittaa pahasti liikuntaa. Töissä kun jaksaa käydä niin muuta ei paljon jaksakkaan.

liitoskipuja en oo tuntenut kai koskaan raskauksissa :whistle: kohdun kasvukipuja kyllä oli toista odottaessa enempi ja nyt on välillä tuntunut, muttei pahemmin. Alaselkää on töissä alkanut särkemään ilkeästi ja mietinkin, että alkaako täs selkä vihotella.
Tuuska Joo ota neuvolassa asia puheeksi. Mulla on ihan sama tilanne tai pelko jo, että kuinka käy, jos selkä alkaa vihotella.....sairaslomalle on mullakin kynnys jäädä, mutta toisaalta nyt ei kannata ajatella kynnyksiä eikä mitään muuta kun lapsen ja omaa hyvinvointia :) Toivottavasti ovat vielä harmittomia, jos supistuksia. Se on kyllä hankalaa, kun fyysisesti raskas työ niin miten siinä sitten olla töis, jos nostelu kielto jne. Mulle jo ekalla neuvolakäynnillä th sanoi, että kun raskas työ niin pitää kuunnella kehoa ja heti ottaa asia puheeksi, jos käy raskaaksi. Nyt mennään mahan ehdoilla ;)

Tänään poks 12+0 :heart:
 
Voi ei Kirskis ,toivottavasti olisi vaan väärä hälytys..! :( :hug:

Tuun mun pötsini kans tänne sit, kun Mirka jo uskalsi lisäillä kuvan..
Aijaa.com - 11859656 tässä mun aamumasu 10+6.. :D eteenpäin kallistunut kohtu ja sydänäänet kuuluu dopplerilla jo reippaasti häpyluun yläpuolella. Varmasti myös turvotusta jonkunverran,painoa ei ole ollenkaan tullut..

Pahoinvoinnitkin alkaa hiljalleen väistyä, ihanaa :) vielä lievää etovaa oloa on mutta pahin oksetus on poissa.

Ruokajutuista, olen itse vähentänyt kahvinjuontia, juon vaan pakollisen aamukahvin. Myös kalasta olen tosi tarkka, tuore lohi ja kalapuikot on oikeastaan ainoat mitkä menee.. liha ei maistu sitten ollenkaan .. Oksettaa ajatuskin. Aina ennen oon tykännyt. Juustojen kanssa oon myös suht tarkka, feta- ja tuorejuustoista välttelen kaikkia muita paitsi valion tuotteita uskallan käyttää vähäsen, ja tosi äkkiä menee avatut pakkaukset roskiin. Nyt tosin epäilyttää nekin jonkunverran,että uskaltaako käyttää. Melko rennosti mennään kuitenkin, en tykkää hirveästi kalasta enkä tuore- ja homejuustoistakaan :)
Maksakastiketta taas tekisi ihan hirveästi mieli... :D

Piupiuu 11+1
 
Aijaa.com - rv12+5 Onnistuukohan tää mun kuvien lisäily (ekaa kertaa asialla :D)? Joo, mutta jos tuo kuva siis näkyy, niin kuva on otettu tänään ja rv tosiaan 12+5. Huono kuva, otin itse. Pahoittelen kuvanlaatua, mutta ehkäpä siitä jotain käsitystä saa? :D

Emma-Ria 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa.

Kirskis, voimia sulle tosi paljon. Mulla on keskimmäinen tyttö syntyny vakavasti sairaana, ja sen jälkeen en oo ajatellu kolmannen tai neljännen kohdalla enää että kunpa olis terve.. Terveys on tietenki plussaa, eikä ole väärin toivoa tervettä lasta, mutta lapsi on rakas ja tervetullut oli terve tai ei.. Asioiden kans oppii elämään. Toivon että saatte hyvin tietoa ja tukea ennen synnytystä jo että olis mahdollisimman hyvät valmiudet ottaa tämä vauva vastaan. Hän tarvitsee juuri sua puolustamaan itseään ja huolehtimaan tarpeistaan, ihan niinkuin jokainen tervekin lapsi.

Omista asioista sen verran, että mun pitäs saada joku kipinä liikkumiseen kyllä.. Olin niin kauan kipeänä et hyvä lenkkeilyputki jäi kesken ja nyt on vaikea alottaa.

Ruokien kans en oo ollut turhantarkka, mutta en kauheesti syö mitään mikä on kielletty muutenkaan.

Vattaa nippailee vähän, varmaan kasvukipuja, kun kivistää hetken ja sitte menee ohi. Ei mitään kauhean kovaa kuitenkaan. Vatsa pömpöttää reilusti, osittain läskiä, osittain turvotusta mut ihan selvästi kohtukin tuntuu kasvaneen.. Eteenpäin kallistunut kohtu ja edellisestä raskaudesta lyhyt aika, niin kasvaa nopeasti. Mulla on näkynyt aikasin maha aina muutenkin..
Kuvaa en kyllä osaa tänne laittaa..

RockMama ja tiitiäinen 11+0
 
Kiva kun laitatte masukuvia. :) Mä laitan kans sit kun jotain näkyy. :D Eilen tunnustelin kohtua, niin se tulee jo jonkun verran häpyluun yläpuolelle. Kohta taitaa ylettyä puoleen väliin häpyluu-napa välillä. Greipin kokoinenhan se näillä viikoilla taitaa olla?

Ylihuomenna ultra, kääk.

Empuuu rv 12+0 :heart:
 
Kaipa mäkin uskallan laittaa mahakuvan ku muutkin laittaa ;)
Aijaa.com - 11876960

Vähän näyttäis että notkistan selkää mutta koitin pitää mahdollisimman suorassa. :D


Tää pahoinvointi ja närästys on ihan ällökamalaa!! :x Toisaalta tietää että kaikki on ihan hyvin silloin mutta silti! EI OO PAKKO! :D

Kerrottiin lapsille eilen ja likka heitti kysymyksen mistä se sitten tulee ulos? :ashamed:
Enpä ollut varautunut tähän ja lupasin selittää sen myöhemmin, oliskos vinkkejä!?
Ja aamulla varottelin pk-tätejä että voipi tulla kyselyjä sinnekkin niin sieltä tuli kauheesti onnitteluja ja halauksia :)

Mä ostin kotidopplerin lievittääkseni stressiä ja siinä se on onnistunut, muutaman kerran viikossa kuuntelen ja hyvin kuuluu laukkasyke :heart:
 
Se kohdunki kasvu on mun mielestä yksilöllistä, toisilla menee oppikirjan mukaan, toisilla ei :) Mulle on lääkärit useamman kerran sanonu et kasvaa kohtu nopeasti ja on ollu kahdessa edellisessäkin keskivertoa suurempi, näkyy ultrassaki ihan omaan silmään kun katsoo kuvia. Myös edelliset raskaudet vaikuttaa paljon asiaan.. :) Ja aina sama epäily kaksosraskaudesta.. Yhtä kerrallaan on kuitenki tähän asti tullu :)

Metis: Minkä ikäinen lapsi teillä on jolle kerrotte? Meillä oli tytöt 4 ja vajaa 6 kun kerrottiin kolmosesta, ja sit alko noita mistä vauva syntyy kysymyksiä tulla.. Kyllä mä kerroin ihan suoraa kun isompi sano et vauva tulee varmaan pyllystä.. Kerroin ikätasoa vastaavasti missä on kohtu missä vauva kasvaa, näytin piirretyn kuvan ja sanoin että vauva tulee pimpistä ulos, eikä siitä mitään muuta seurannu ku ihmettelyä. Ja esikoinen tokas että "voi äiti palautuukohan se pimppi ikinä enää tavalliseks" :-D Meillä ei oo vielä tarkasti puhuttu siitä miten vauvat saa alkunsa, tytöt tietää kyllä että kiveksissä on "vauvansiemeniä" ja isi antaa äitille siemenen mutta eivät oo kysyny miten, enkä kerro ennenku kysyvät :-D Ja kerran esikko tokas siskolleen et "isi on antanu äitille sieltä kivesjousesta sen siemenen että äitin mahas kasvaa vauva" .. Hiukan naurettiin.. Kivesjousi :-D
 
RockMama: meillä on 3v poika ja 5v tyttö.
Poika ei niinkään ole kiinnostunut vielä siitä miten vauva tulee, lupasi lukea kaikki abc kirjat vauvalle ja lahjottaa ainakin yhden auton :D
Tyttö eilen laittoi pipojaan järjestykseen että vauva saa sitten valita sopivan pipon :)

Pitää ottaa härkää sarvista ja selittää mahdollisimman kauniisti miten se tapahtuu .
 
Moikka!

Tänään oli eka neuvola (meillä siis oli ensin ultra ja sitten vasta neuvola matkamme takia). Paino on noussut jo lähes 4kg ja tosiaan huomenna vasta poksuu 12 viikkoa rikki! :O Kuunneltiin sydänääniäkin, kova jumputus sieltä kuului <3

Hirmuinen kasa lappusia ja luettavaa sieltä saatiin mukaan ja oli kiva saada kysellä kaikkia mieltä askarruttaneita asioita. Neuvolatäti oli tosi rento eikä tosiaankaan nipottanut mitenkään noista ruuista, sanoi vaan että ihan maalaisjärjellä pärjää pitkälle! :)

Vaikka vauvamahaa ei vielä oo, niin monia tiukkoja housuja en vaan voi enää pitää, kun kiristää niin ikävästi mahasta. Leggingsit on hyvä vaate! Ja mä kun vannoin, ettei musta tuu mitään verkkarimutsia tai leggings-mutsia vaan kopsutan korkkareilla menemään niinku aina ennenki..joo niinpä niin! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Meillä on yks ihan huippu kirja aiheeseen mistä lapset tulevat. Mä oon sitä mieltä näin varhaiskasvatuksen ammattilaisena,että paras tapa kertoa lapsille näitä vaikeasti ymmärrettäviä asioita on SADUT.

Tai siis täs kyseises kirjas on kyl kaikki kerrottu totuuden mukaisesti,mut silleen lapselle ymmärrettävällä tavalla. Kannattaa kysellä kirjastosta josko löytyy... Meidän kirjan nimi on "Mistä vauvat tulevat?"

Niin joo,kyllähän munkin pitäs jo ruveta lapsille kertomaan kun kuitenkin ois tarkotus viikonloppuna kertoa omille vanhemmille...
 
  • Tykkää
Reactions: Metis
Kirjat on hyvä juttu joo, siinä vaiheessa kun lapsi ei vielä ymmärrä kaikkea. Ehkä kolme vuotiaalle vielä se ois parempi vaihtoehto.. Ikätasoa vastaavasti kun vastaa kysymyksiin ja sillä periaatteella että ei kerro turhaa ylimäärästä, niin pärjää hyvin.. Näin on mulle lähipiirissä oleva lastensuojelupuolen ammattilainen sanonu :) Että lapsi kestää vaikeitakin asioita jos niistä kerrotaan reilusti ilman ylimäärästä taakottamista. Omien mukuloiden kohdalla nuo ei oo mun mielestä vaikeita asioita ollu, oon joutunu vaan tilanteen eteen missä pitää suhteuttaa ikätasoon se vastaus. Kaikkea ei voi yksityiskohtasesti kertoa mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle :) Mitä kirjaa sä suosittelet Mirka J? Mulla ois yks kaveri jolle voisin suositella jos on oikeesti järkevä kirja :)
 

Yhteistyössä