Syyskuun suloisuudet 2013 *Maaliskuussa*

Pitää käydä täälläkin huikkaamassa, että hyvin menee... enemmän tuleekin nyt pörrättyä tuolla fb:n puolella niin meinaa tämä täysin jäädä unholaan :)

Mutta kunnossa siis ollaan, keskimmäistä kolmannesta viedään, oireita ei juurikaan ole, joten nyt nautitaan tästä ja odotellaan milloin masu alkaa kasvaa.

Pikkunen 14+3
 
Painon noususta... Mulla ei oo tullu toistaseks kuin vajaa kilo ja oon nyt 11. rv. Mut vatsa pullottaa, varmaan sitä turvotusta...

Lerppis: Inkivääritee on vissiin kielletty, sit kyllähän teessäkin on kofeiinia eli ei kai sitä ihan hirveesti kannattais juoda? Sanokaa muut jos tiiätte paremmin.

Mulla on edelleen nänneissä semmosta kuivaa, joka ei oo maitoa. En ymmärrä kun en oo kuullu että nänni-iho alkais kuivumaan mut ei kait siinä mitään...

Malttamattoman oottelen nt-ultraa ja kadehdin teitä, jotka sinne ootte jo päässeet. Mulla olis vielä kaks viikkoa.

Mite usein harrastatette liikuntaa raskaana? Mä ehkä noin kaks kertaa viikossa. Aika vähän mut parempi kuin ei mitään... Tykkään hiihtää ja varmaan rupeen sit pyöräilee kun lumet sulaa...

Aurinkoista viikonloppua kaikille syyskuun tuleville mammoille!=)

tiituli85+vaavi 11+0
 
Piiiitkästä aikaa kuulumisia täältäkin!

Hyvää kuuluu, keskiviikkona olin ultrassa, masussa kaikki hyvin, vilkas kaveri siellä moikkaili ja saatiin monta hyvää kuvaa. Hän nyt sitten oli isompi joten laskettu aika muuttui 12.9.---> 6.9. Saa päivittää :)
Oon täs miettinyt et onkohan se joku henkinen juttu ku heti ku ties et 12 viikkoa on täynnä ni paha olo ja väsymys loppui siihen :D

Eilen kävin ostamassa farkut ja ai että oli kiva olla töissä pitkästä aikaa farkut jalassa, alkoi jo kyllästyttämään se leggarilook.

Liikkeitä oon jo tuntenut varmaan 11+ viikolla ja lääkäri sanoikin että istukka sellases kohdas et jos potkut tulee vasemmal kylkeen ni varmasti voi jo tunteakin.
Ja piti sit sellanen dopplerikin hommata ku halval sai ;)

Mutta tänään paukkui 13 viikkoa täyteen et hurraa!!! Tää alkutaival on kyllä ollut niin täynnä yllätyksiä ja jännitystä et jospa nyt saa vaan keskittyä olemaan RASKAANA!


Ihanaa odotusta kaikille!

Hannis ja mansikka 13
 
Hei taas pitkästä aikaa :wave:

ihan enteks toivotan halaukset odo ja vielä miss_piggy :hug:

Nonii oma napa: Täällä voidaan niin hyvin kuin olla ja voi ei mitään suurempia oireita ole, tissejä pakottaa, housut puristaa mammapöksyt käytössä jo :rolleyes: siksipä en ole pitkään aikaan käynnyt kun eipä juurikaan mitään kerrottavaa ole , aatteli nyt vaa ilmotella että yhdessä koossa olen ja kaikki hyvin :heart: Mulla on ihan poikaolo saas nähdä kumpi siellä sitten loppujen lopuksi on :popcorn:
 
Viimeksi muokattu:
Iltoja kaikille! :wave:

Liikuntaa pyrin harrastamaan kolme kertaa viikossa, mutta aika usein jää kahteen. Esim. tällä viikolla kotiudun joka päivä vasta 17.30-19.30, joten ei hirveästi jää aikaa harrastaa arkisin, kun mieluiten vietän nuo illan tunnit lapsen ja miehen kanssa. Äsken juuri tulin 1h20min lenkiltä. Juoksu jäänyt nyt raskauden takia pois, joten ihan reippaasti kävellen liikun. :)

Ostin jo yhdet äitiyshousut, kun oli Kampitus-päivillä -50% tuollaiset mustat, siistit housut. Ajattelin niitä töissä käyttää. Ovat kyllä vielä turhat, kun ei tuota mahaa ole. Omat työhousut menee vielä, mutta ovat sellaista mallia, että alkaa kohta kiristää...

Sukupuolesta ei ole mitään aavistuksia. Jännää kun se voi olla kumpi vaan. :D Mutta ehkä sitä enemmän kuvittelee pojan saavansa, kun on jo poika ennestään. :)

Empuuu rv 10+4

Miks mää aina laitan 10+ jotain, oikeastihan nyt on jo 11+4. :D
 
Viimeksi muokattu:
Dea
lerppis joo tosiaan se inkivääritee ja yrttiteet on kans kiellettyjen listalla... Itsellä tulee juotua ihan tavallista mustaa teetä. Kahvia en kuitenkaan ole koskaan opetellut juomaan, niin se tee suotakoon...

Täälläkin alkaa jo maha olemaan sen verran kasvanut, että tavalliset farkut ei enää oikein tahdo mennä kiinni, joten niitä tulee käytettyä enää mahdollisimman vähän... Lähinnä löysät collegehousut käytössä. Tekis kyllä jo mieli ostaa itsellekin äitiyshousut!

Liikunta jäi kyllä ihan alkuraskaudesta vähille. Koko ajan oli niin väsynyt olo, närästi ja yökötti, ettei vaan jaksanut lähteä lenkille... Nyt on tuo huono olo sen verran helpottanut, että on taas tullut lenkkeiltyäkin. Meillä on aktiivinen koira, niin välillä on kyllä hyvä, että on "pakko" lähteä sen kanssa pihalle. Jotenkin saanut hulluna lisää energiaa, kun alkaa pikkuhiljaa käsittämään, että on oikeesti raskaana :)

Uutena oireena on tänne tullut lähes päivittäinen pääkipu... Inhottavaa, kun ei kuitenkaan viitsisi särkylääkkeitäkään syödä, ja tuntuu ettei siihen mikään muukaan auta... Muuten ei onneksi ole voinnissa valittamista :)

Hyvää alkanutta maaliskuuta kaikille! :)

Dea rv 11+0
 
Hei!

Liityin tälle foorumille juuri äskettäin. Olen 24-vuotias ja odotan esikoistani viikolla 13+1. Laskettu aika on 15.9. Ylihuomenna on ensimmäinen ultra, ja minua ja miestäni jännittää. Tähän mennessä raskaus on tuntunut jotenkin epätodelliselta asialta, ja uskon, että ultrassa käyminen tekee asiasta konkreettisemman. Lähipiirissä on tapahtunut hiljattain pari keskenmenoa, minkä vuoksi en ole oikein vielä uskaltanut kauheasti iloita raskaudesta tai kertoa siitä monellekaan, jos jotain sattuukin. Mutta ehkä minulla on ollut liian pessimistinen asenne, olenkin yrittänyt parhaani mukaan keskittyä positiivisiin ajatuksiin. :)

Liikunta on minullakin jäänyt vähille ihan vain siksi, että väsymys on ollut välillä todella suurta. Joskus viikonloppuisin olen esim. herännyt, syönyt aamupalaa ja mennyt tunnin tai parin päästä takaisin nukkumaan. :) Nyt pahin väsymysvaihe alkaa olla jo pikkuhiljaa ohi, ja liikuntakin alkaa tuntua jälleen hyvältä idealta.

Listaan voi siis päivittää seuraavat tiedot:
LA 15.9.: Muftikka/24 v./1. lapsi/VKS

Ja minulla on tyttöolo. Ei ole oikein mitään perusteita sille, sellainen intuitio nyt vain on. :)
 
Teenjuonnists käsittääkseni myös rooibos-tee on kiellettyä nykyisin? Tai ainakin suositellaan, ettei juotaisi. Näin ainakin neuvolassa sanottiin mulle... Miten muuten ruokarajoitukset yleensä? Miten niihin suhtaudutte? Mulle on ollut tosi vaikeaa nyt raskaudenaikana, kun pahoinvointi olisi antanut periksi fetalle, mutta kun sitä(kään) ei suositella... No, onneksi on ollut viinirypäleet olemassa. :) Sitä vain mietin, että onko jotain mitä syötte vaikka ""ei saisi"? Mulla nyt sikäli on helppoa, etten edes pidä useimmista kiellettyistä ruoka-aineista, mutta juuri nuo fetajuustot, mozzarellat yms... ovat tehneet tiukkaa.

Sitten vähän omia kuulumisia. Mulla on nyt ollut jo jonkun aikaa omituisia alavatsakipuja. Kyselin niistä nt-ultrassa, niin lääkäri totesi, että ovat varmaankin supistuksia? Että jos tosi kivuliaksi käyvät, niin käy sitten nla-lääkärillä niin tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Olin kyllä hieman monttu auki, että mikset sä nyt voi sitten tehdä sitä samaa? Mutta sellaista aaltoilevaa, menkkamaista kipua on ollut jonkun aikaa. Kipu tulee ja menee, eikä ole yhteydessä esim. rasitukseen. Lievästi huolissani olen, koska esikosta ei ollut mitään kipuja koskaan. Vasta sitten kun tuli synnärille lähdön aika. Mutta voisiko olla ihan vain kohdunkasvusta johtuvaa kipuilua? Pitänee maanantaina soittaa neuvolaan jos ei helpota.

Ja Dea täälläkin kärvistellään pääkipujen kanssa! Mulla tosin on migreeni, että se on nyt raskaanaollessa taas pahentunut. Täytyy seurata tilannetta, että pitääkö taas varata akupunktioon aikaa, viimeksi se helpotti. Nyt on kyllä kuulemma tullut markkinoille joku migreenin täsmälääke, jota voisi käyttää raskaanaollessa. En kyllä ole niitä edes hakenut, kun silti huolettaa, ettei vaan kuitenkaan tee lapselle mitään? Nla-lääkäri myös sanoi, että buranaa voisi syödä viikolle 32 asti, mutta yritän pärjätä panadolilla kuitenkin. Jotenkin on vain selkärankaan iskostunut, ettei buranaa käytetä kun odottaa. :)

Ja kirskis olit aivan oikeassa! Mulla oli viikot väärin! Katoin kalenterista ja totesin, että kappas sehän on juuri niin kuin sanoit. No, neuvolakorttiin oli vain merkitty väärin. Nyt siis menossa rv12+3? Meniköhän nyt oikein? :)

Emma-Ria rv12+3
 
tiituli85 Liikunnasta: Ennen raskautta ajattelin, että minähän himoliikun ja jumppaan vähän väliä ja ylläpidän vähintään lihaksistoani ettei valahda maan vetovoimasta :D Nyt raskaana ollessa ja pahoinvoinnin ja päänsäryn ja äärettömän väsymyksen kourissa ei tule mieleenkään liikkua. Oltiin tuossa pienen ja lapsen kanssa shoppailemassakin, mutta mun teki mieli vaan koko ajan istuutua jokaiselle penkille ja sanoin miehelle, että mitäs jos mennään vaan jätskille, en jaksa kävellä :D. Saas nyt nähdä, kun pahoinvoinnit loppuu. Väsymys tuskin mihinkään katoaa. Viime raskaudessa sama juttu ja kunto oli todella surkea sen seurauksena.

Mona Lisa 9+6
 
Emma-Ria Käsittääkseni fetaa, mozzarellaa yms. saa kyllä syödä, kunhan ne ovat suomalaisia ja pastöroituja. Suurin piirtein kaikki juustot Suomessa ovat pastöroituja, joten asia ei ole mitenkään ongelmallinen. Varsinkin, jos pastöroidut pehmeät juustot kuumennetaan, eli jos ne heitetään kypsennettävän ruoan sekaan, ne ovat turvallisia. Ainakin itse olen syönyt fetaa, homejuustoa ja mozzarellaa kypsennetyissä ruoissa raskauden aikana.
 
Moikka!

Päätinpä minäkin liittyä tänne ja uskaltautua pelkästä lukijasta myös kirjoittajien joukkoon. Olen 29-vuotias ja odotan esikoistani rv 11+4, laskettu aika 18. syyskuuta.

Raskausviikot 7-9 olivat väsymyksen, ällötysten ja tissien arkuuden takia raskaimmat, vaikka suhteellisen vähällä olenkin päässyt. Ei ole esim. tarvinnut oksentaa kertaakaan. Nyt viikko-pari ollutkin ihan "normaali" olo, mitä nyt turvotusta ja vessassa ramppailua mutta siinäpä se! Toivottavasti sama meininki jatkuu!

Ruokarajoitusten kanssa olen ottanut suhteellisen rennosti ja olen kyllä syönyt salaattijuustoja, fetaa ja mozzarellaa salaattien seassa. Ainoa mistä olen tarkempi, on kalavalmisteet (kerran kyllä söin ulkomailla kylmäsavulohta puolivahingossa ja olin jo ihan listerioosipaniikissa..). Vietin koko alkuraskauden ulkomailla, eikä siellä ollut mahdollisuutta kytätä jokaisen aterian raaka-aineita, joten puolipakolla olen saanut päähäni iskostettua, että rento asenne on parempi kuin ruokastressi! :)

Liikuntaa aion (voinnin mukaan) harrastaa niinkuin aina ennenkin, ja nyt kotiinpalattuani lähtee salikortti tilaukseen heti ensi viikolla että pääsee taas rutiineihin kiinni! Ajattelen sillä tavalla, että nyt kun vastuulla on pieni ihmisalku, niin terveellinen ruokavalio ja liikunta on entistäkin tärkeämpää.

Onnellista odotusta kaikille!
 
Voi veljet kun meillä oli töissä perjantaina maksakastiketta ja voi taivas kun se tuoksui hyvälle, mutta eihän sitä saa syödä :(( Itse oon yrittäny noudattaa tota kiellettyjen ruokien listaa, ja ihan hyvin on ny mennykkin. Fetaa oon kyllä syönyt, pastöroitua kun on. Samaten tuorejuusto, tosin sitä kerkesin vetästä puolipakettia suolakeksien päällä ennenku tajusin kattoa, olisko edes saanu. :LOL:

Painoa on pudonnu yli 3kg, jännää nähdä mitä neuvolantätit sanoo perjantaina.. Mutta kai se ihan normaalia näin alussa on, kun minä en oo juurikaan pystynyt syömään. Tai syönyt oon (ainaki yrittäny), mutta vähän kerrallaan. Mun närästykseen tosiaan auttoi PIIMÄ, ei rennie. Ei jää enää sitä klimppiä kurkunperälle iltaisin kun juo puolilasia piimää ruuan päälle :)

Kalsiumiahan pitäis nyt syödä reilusti, mutta mulle ei maistu maito, juusto eikä jugurtti.. Mitä te syötte kalsiumin lähteenä? Vinkkejä kaivataan :)

Beibei&Ipana 12+0
 
Kotimaisia juustoja saa ymmärtääkseni pastoroituna syödä melko huoletta. Mulle pahin "ei saa syödä"-ruoka on lähikahvilan vuohenjuustosalaatti, joka on aivan taivaallisen hyvää. Tosin söin sitä edellisessä raskaudessa ihan loppuun saakka, kun en tyhmä tajunnut, että vuohenjuuston kuorihan on homejuustoa.. ja ihan hengissä ja hyvissä voimin tuo kakkonen silti syntyi. Mutta nyt yrittänyt olla varovaisempi, vaikka suht huoletta suhtaudunkin syömisiin.

Olin loppuviikon flunssassa, mikä teki mun alkuraskauden käsistä karkaavalle painolle oikein hyvää :) Ei ollut pahasta, kun oli muutama päivä, että mikään ruoka ei maistunut kurkkukivun takia.

Lapsille kerrottiin tulevasta pikkuveljestä tai -siskosta perjantaina. 3-vuotias ei oikein vielä tajunnut koko hommaa, mutta 6-vuotias oli ihan innoissaan. Ihania ovat, 6-vuotias onkin jo viikonlopun aikana ehtinyt ylpeänä isoveljenä kuuluttamaan pitkin kyliä, että "äidillä on tuolla masussa vauva". Ei jää enää kenellekään salaisuudeksi ;)

Ajatelkaas, miten nopeasti aika menee; puoli vuotta ja se on kuulkaas meidän kuukausi!
- heituli 12+0 -
 
sohvi35
"Kielletyistä" ruuista, minä syön kaikkea enkä syynäile mitä saa ja mitä ei saa syödä. Kunhan järki pysyy siinäkin touhussa mukana. Ainut mitä välttelen on maksa, mutta ihan eri syistä :D Söin ykkösen että kakkosenkin aikaan kaikkea ja terveitä nuista tuli :heart:
Käsittämätöntä että nyt on jo rv 12+1! Tää alku menikin nopeesti vaikka tuntu että aika ei kulu millään. Torstaina np-ultra... jänittäääääää....
Sunnuntai mennyt siivotessa, alaselkä alkaa heti narisee kun liikaa ahkeroi. Mutta onneks ei oo kiire tässä valmiissa maailmassa, tekee sen mitä jaksaa.

Arrividertsi!

Sohvi35 (12+1)
 
Pehmeät juustot Jännää, että näin pienessä maassakin annetaan erilaisia suosituksia eri paikoissa. :) Käsittääkseni noissa pehmeissä juustoissa voi olla se ongelma, että jos pakettia on säilytetty jääkaapissa avattuna muutamia päiviä, on niiden listeriariski jo korkea. Ehkä sitten joissain neuvoiloissa nähdään asia niin, että on parasta kieltää ne sitten kokonaan. Enpä tosin usko, että kovin moni raskaana oleva uskaltaisi syödä monta päivää avattuna olleita helposti pilaantuvia tuotteita muutenkaan.

Kalsium En itsekään käytä kauheasti maitotuotteita, koska maha ei niitä kestä kuin pieninä määrinä, joten olen myös joutunut miettimään muita kalsiumin lähteitä. Kannattaa ostaa kalkkitabletteja, jos ei saa ruoasta tarpeeksi kalsiumia. Mulla on Calcichew, jossa tulee samalla myös D-vitamiini, joka auttaa kalsiumin imeytymisessä.
Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi seesaminsiemenet, nokkonen (näissä kahdessa lähes 5-kertainen määrä kalsiumia maitoon verrattuna), ruusunmarjasose (lähes 3 kertaa enemmän kalsiumia), mantelit, viikunat, hasselpähkinät, tofu ja vihreät lehtivihannekset, kuten kaalit.
 
Moikka kaikille tähän maaliskuun pinoonkin! :)

Nyt on hiukan helpottanu jo pahoinvointi mutta voi olla että joudun vielä olemaan sairaslomalla ensi viikon, oksentaminen vie voimia ihan tosissaan. Paino ei ainakaan ole päässyt nousemaan :)

Lääkäri neuvola on 18.3 ja np-ultra sitten 21.3 :heart:

Niin ja vielä äitipoli aika sitten 9.4, eli on mitä odotella tässä.

loruliisa 10+3
 
Tervetuloa uudet odottajat mukaan! :flower:

Äitiysvaatteita on jo käytössä farkkujen osalta, jotka ovat jääneet esikoisen raskaudesta. Huomasinpa silloin raskauden jälkeen, että yksi mammamallin t-paita oli jäänyt kokonaan käyttämättä. Eli yläosia tuskin tulen lisää hankkimaan. Hyvin pärjää pitkänmallisilla topeilla, jotka eivät mahankaan takia muotoaan menetä. Siihen päälle sitten trikoopaita tai neuletakki. Keväällä pitää kyllä sitten hankkia joku mekko tms. siistimpi pukine kesän juhlia varten.

piupiuu Laita ihmeessä masukuva tulemaan! Ja muutkin uskaliaat räpsijät! :)

Rontsukka Onpas outoa, ettei osannut kertoa istukan sijaintia! Kyllä mulle kertoi, kun kysyin...

Liikuntaa tulee harrastettua joka päivä, kun ulkoillaan esikoisen kanssa. Ei ne välttämättä pitkiä vaunulenkkejä ole, mutta kuitenkin. Aikalailla hyötyliikuntaa tämä minun liikkuminen, kun en jumpissa tai salilla käy.

Mustaa teetä juon päivittäin. Yleensä kaksi isoa kuppia päivässä. Ruoka-aine rajoitukset otan muutenkin melko rennosti... Sinihomejuuston, fetan, mozzarella yms. muiden juustojen syömistä en todellakaan jätä raskauden takia! Juu, rakastan juustoja! Ostan paljon suomalaisia tuotteita ja ne on yleensä pastöroituja. Maitotuotteita kuluu muutenkin tosi paljon... Varsinkin maitoa.

LoruLiisa Miksi sinulla on äitipoli varattuna?

ON Niinhän siinä sitten kävi, että käry kävi seulassa. :( Meillä on siis kohonnut riski saada down-lapsi. Odotettu soitto tuli perjantaina. Loppukuusta päästään äitipolille, jossa keskustellaan, ultrataan ja tehdään meidän halutessa lapsivesipunktio. Sen kannalla olen, koska en halua elää epävarmuudessa koko loppuraskautta. Olo tämän uutisen suhteen on uskomattoman rauhallinen. Mitään muuta ei voi tehdä kuin odottaa.

Kirskis ja Namu 12+4
 
varon kalajuttuja. vakumipakattu kylmä ja lämminsavu. töiss ägraavaam kyllä lohta mutta en maista, sa työkaverit hoitaa sen. muuten mene melkolailla kaikki, myös maksaa olen syöny kummanki aijemman raskauven aikana 1 kerran ku veret meinas laskea.

työhommissa menny nyt päivät keittiöllä siis ja llat olen ommellu. teen miehen työpaikalle sohviin ja nojatuoleihin vaihtopäällisiä + uuet verhot :)

lieviä pissatulehuksen oireita? vein näytteen tk jossa pika testillä puhas mutta psiti viljelyyn. nyt puolisk ositruuan syötynä ja lasisa raaka puolukak mehua :D happo kylpy :D meinas hoitaja että voi olla myös hiivaa tai PH keikallaan??
 
enpä oo kans aikoihin täällä kirjotellu! toi fb vie kaiken huomion:D mutta kyllä täällä hengissä ollaan ja muutostakin selvitty.. noita laatikoista on edelleen kauhee kasa purkamatta, mutta ehkä mä joskus ne saan. onneks mies on purkanu niitä munkin puolesta :)

pahoinvointi on aika kivasti väistyny. pystyy nauttiin kunnon aamupalan ja muutenkin syömään aika hyvin :) mitä nyt pannulla paistetut ruuat saa voimaan pahoin.. siis ihan perus jauhelihan paistaminen yms.. tai no ei niitä oon meillä paisteltukaan nyt varmaan kahteen viikkoon, mutta ajatuskin ällöttää.. menee siinä mielessä syöminen vähä vaikeeks..

pissatulehdus ja antibioottikuuri , jippii.. oon niin sekasin ja väsyny noiden antibioottien takia, mutta pakko se on syödä kuuri loppuun ja vastahan se eilen alko. onko muilla pissatulehduksia?

ja mikä tärkeintä: tänään poksuttiin 12+0 <3 en kyllä edes tiedä miks, mutta oon ollu ny viikonlopun ajan jotenkin peloissani siitä, onko tuolla mahassa kaikki hyvin.. mitään syytä ei siis ole pelkoon. mitään ei oo tapahtunu tai mitään. pahoinvoinnit vaan helpottunu. kasvukipuja kyllä on edelleen. eli eiköhän siellä kaikki oo hyvin:)

äiskä ja ötökkä 12+0
 
Mikä toi pakkanen on olevinaan?! Huhhuh.. Koirakin kärsi aamulenkillä! Mentiin juosten :D oon niin kesäihminen henkeen ja vereen.. Onneksi alkaa päivät kirkastumaan, niin tietää että kevättä kohti mennään!
Selätin viikon flunssan.. Vähän köhää jäljellä, mutta elämä voitti!
Mä en ole muuttanut ruokailutottumuksia mihinkään suuntaan.. En tehnyt niin viime vuonnakaan! Raakaa kalaa en ole ikinä tykännyt syödä ja maksalaatikkoa tulee aina silloin tällöin popsittua ;P mä en oo kuullutkaan noista juusto"rajoituksista".. Ilman fetaa en pärjäisi ollenkaan.. Hyvillä mielin niitä täällä napostelen! Kunnon kulinaristi;)
Itseasiassa heivasin sen ruoka-ainelapun heti pois stressaamasta..
Täällä ei mitään ihmeellistä.. Pikkuminä edelleen öisin mua valvottaa, mutta sen kanssa ainakin nyt pärjään ihan kivasti :)
Mukavaa viikkoa Teille!
 
Heippa!

Nyt mäkin rohkaistuin ja päätin liittyä joukkoon. Seuraillut oon jo tammikuusta asti mutta kun tätä raskautta nyt ollaan varjeltu ja salassa pidetty niin kesti ennen kuin ""sain"" luvan kirjotella siitä minnekkään :)

Mulla alkuraskaus meni paniikissa jatkuvien vuotojen kanssa jotka oli välillä 6-10rv, enemmän ja vähemmän. Käväsin alkuraskauden ultrassa jossa "ihana" lääkäri totesi (vatsan päältä) ultrattuaan, että ei täälä mitään ole mutta katsotaan nyt alakauttakin. Ja olihan siellä sitten kuitenkin!

Mittauskaan ei mennyt ihan putkeen ja sai mitaksi 2mm joka oli viikkoihin nähden täysin liian pieni ja veikkaili menevän kesken ihan näinä päivinä!
Puolentoista viikon päästä menin kontrollikäynnille parku kurkussa ja kas kas, pieni edelleen elossa ja mitta 14mm eli normaalilla oltiin :)

Pahoinvointi ja rintojen älytön arkuus oli ainoa oireet alkuraskaudessa joista mä jo luulin päässeeni eroon mutta ei, edellispäivänä samat oireet alkoi taas :x Lapsille ei olla edelleenkään kerrottu ja ne pienet ihmettelee miksi äitillä on taas paha olo, ehkä olisi jo aika kertoa.

Ruoista tuli mieleen, että mulle neuvolasta sanottiin, että kotimaista homejuustoa voi syödä kuumennettuna mutta fetaa ei saisi syödä ollenkaan. (viime raskaudessa sai vielä fetaakin syödä :D )

Onko teillä muilla turvotusta? Mulla on mahassa ei muualla ja sitä on ilmeisen paljon TAI sitten tämä on jo vauvamahaa :)

Mutta nyt mun on mentävä siivoilemaan kun on näitä harvinaisia vapaapäiviä! :p

Metis ja pikkuinen 14+0!


Metis, LA.2.9 22v, kolmas lapsi ja TYKS
 
Kirskis :hug: Mikä riskuluku teillä on?

Metis Tervetuloa mukaan!

Missäs vaiheessa teillä on alkanut edellisissä raskauksissa liitoskivut? :D Mietin vaan kun oli aika tuskaista kävellä aamulla 1km matka bussipysäkille. Kävin viikonloppuna molempina päivinä 1h20min kävelylenkit. Edellistä odottaessa alkoi muistaakseni jo puolessa välissä, tai vähän ennen. Välillä helpottivat, välillä pahenivat...

Turvotusta ei ole juurikaan, paitsi työpäivien jälkeen jaloissa, niin kuin oli ennen raskauttakin. Istumatyö. :kieh: Pahoinvointi helpottanut, torstain ultraa odotellessa. Taas jännittää, onko siellä elämää enää.

Empuuu rv 11+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä