Terkkuja äitiyslomalta!
Tuntuis olevan niin kiireistä tää äitiyslomalla oleminen, että ei oo ehtinyt tännekään kirjoitella. Tosin osa syynä on myös se, että tietokone kotona reistailee puhelimella ei jaksa näpytellä pitkiä viestejä. Lupaan nyt kuitenkin ryhdistäytyä.
Lisäsin Tikimin ja Halauksen listoille sekä siirsin Taikan synnyttäneiden listalle.
ONNEA vielä Taika! TERVETULOA Tikimi ja Halaus! Jos jotain muuta en ole huomannut päivittää niin, voitte vinkata asiasta mulle niin teen sitten päivitykset!
JEE JEE TUNA!! Meillä on äitiysloma nyt! ONNITTELUT! Tosin sulla taitaa olla siellä melkolailla paljon sitä muuttohommaa? Harmi, että oot kaatunutkin ja saanut turhaan murheita ja huolta sen myötä. Mä en oo kaatunut, mutta on ollut monta kertaa lähellä, että en oo kompastunut imurin johtoon tai esim. lattialla oottelevaan sitteriin. Kerta kaikkiaan masu on sen verran tiellä, että ei näe ihan kaikki eessä törröttäviä esteitä. Hassua, vaikka mullakaan ei mikään kovin iso masu oo. Kovasti tsemppiä muuttoon!!
Tuosta
ärsyyntymisestä... Taitaa kuulua "taudin" kuvaan, että muiden jutut ärsyttää. Mutta kyllä myöskin mä oon ihan sitä mieltä, että toiset ihmiset ei kyllä mieti pätkän vertaa mitä ne suustaan ulos päästää! Ja nimenomaan vatsan koko on se, mikä tuntuu olevan vapaata riistaa kommenteille! Millon maha on tosi iso tai tosi pieni tai jotain muuta. YKSI ainoa ihminen on mulle sanonu, että hänestä sun maha on ihan sellanen sopivan kokoinen viikkoihin nähden. Kyllä mä ymmärrän, että masu on se joka on näkyvin osa tätä raskautta, jota on helppo muiden kommentoida. Mutta ei niitä niin kiva oo kuunnella kyllä. Munkin masu oli kesällä niin monen mielestä tosi iso ja nyt se on monen mielestä tosi pieni. Koko ajan se on menny kuta kuinkin keskikäyrällä koko maha, että ei sen isompi tai pienempi oo mitä kuuluiskaan. Tosin viime kerralla neuvolassa masu ei ollut niin kovasti enää kasvanut. Lääkäri kyllä oli sitä mieltä, että se johtuu siitä, että oli eri mittaaja ja vauva on vähän jo laskenut alemmas. Mutta seuraillaan nyt ihan rauhassa tätä kasvua. Kohdunkaula oli pehmennyt, mutta sitä oli vielä ihan normisti jäljellä.
Laulamisesta... Mulla on myös musiikkitaustaa ja normaalisti laulan kuorossakin, mutta jotenkin en oo osannut laulaa masulle. Mutta se mitä oon tehnyt on se, että kävin ostamassa tarkoin valiten vauvan soittorasia/pehmolelun, jossa on miellyttävä musiikki. Ja oon sitä soittorasiaa soitellut masulle iltaisin nukkumaan mennessä. Lisäksi mies on soittanut joitain biisejä myös. Tutkimusten mukaan vauva tutun laulun tunnistaisi synnyttyään ja se auttaisi vauvaa rauhoittumaan. Yhdyn siihen, että vauvalle itselleen on varmasti helpompi laulaa kuin masulle. Ja tosiaan musiikkia voi vauvalle "opettaa" tai tehdä tutuksi muutenkin kuin itse laulamalla.
(.) Neuvolassa kaikki tosiaan oli hyvin. Painoa on tullut kohtuulliset vajaa 10 kg. Oma olo on melko hyvä vielä. Kädet on vähän murheelliset mulla, koska ne puutuu ja pistelee ja särkee. Pääasiassa tällasta ilmenee öisin pahiten, mutta koko ajan se on mennyt päivälläkin pahemmaksi. Esimerkiksi tällainen koneella hengailu ei tee hyvää käsille, ehkä siksi en ole niin kovasti ole aktiivisesti koneella ollutkaan. Kovasti neuvolassa koittavat lohduttaa, että synnytys helpottaa käsioireisiin, mutta kyllä kuulemma joillakin saattaa oireet jatkua jopa kuukausia synnytyksen jälkeenkin. Tänään huomasin, että masuun on koko mitalla tullut haalea linea negra. Mitä ikinä siitä nyt sitten pitikään tulkita!
Saas nähdä miten tummaksi se tässä vielä ehtii muuttua. Pari yötä sitten nukahdin vasta puoli neljältä, kun JJ potki niin kovasti, että ihan sattui ja tuntui, että ei oikein meinannut hyvää asentoa löytyä. Onneksi siitä seuraavat yöt on olleet sitten taas parempia. Ihmeen hyvä vointinen olen, mutta ehkä tässä vielä ehtii raihnaisempi olokin tulla. Nyt pitää vaan nauttia siitä, että pääasiallisesti olo on vielä ihan hyvä.
Kovasti tsemppiä jokaiselle odottajalle!
Ronjaliina ja JJ 36+3