** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Kiitos Taika hurjasta kertomuksestasi! Onnellista kotoilua pienoisen kanssa! :)

Tervetuloa joukkoon Tikimi ja Halaus!

Täällä poksui tänään 23+0 ja 24 raskausviikko. Kaikissa vau-kirjan yms. raskausviikkoja esittelevissä teksteissä sanotaan että nyt viimeistään vauva kuulee ja hänelle voi lauleskella lauluja joilla samoilla rauhoittaa pientä sitten hänen synnyttyään. Mitä jos ei osaa laulaa? Eikä tunne minkään laulun sanojakaan?
Oletteko muut lauleskelleet pikkuiselle? Ainut miten voisin kuvitella mitään laulavani olisi jos radiosta tulee joku hyvä biisi ja kukaan ei ole kuulemassa... :p

Pikkasen liikkeet tuntuu jo hyvin ulospäinkin, mieheni on jo useamman kerran saanut todistaa moisen ihmeen! :)

Wanda 23+0
 
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Tervetuloa Tikimi ja Halaus :wave:

Wanda Vaikka mulla on laulutaustaa ja osaan laulaa niin en koskaan ole ollut mikään itsekseni lauleskelija ja minustakin tuntuu oudolle laulaa tuolle mahalle. Autossa enimmäkseen radion mukana hänelle lauleskelen. Kovasti kyllä yksin ollessa juttelen mahalle ja silittelen masua. Ehkä sille vauvalle on sitten helpompi laulaa.

Melkoista hässäkkää on nämä mun ensimmäiset lomaviikot pitänyt kun tosiaan muutettiin uuteen kotiin viime viikonloppuna. Viime viikko meni pakatessa ja pientä remppaa tehdessä uuteen ja tämä viikko sitten laatikoita purkaessa.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei mun viikoista ole puuttunut sillä viime viikolla kompastuin ja kupsahdin nurin kaupan parkkiksella ja eikun äitipolille ultraan. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Komeat mustelmat ja ruvet on kyllä polvessa. Olkaahan varovaisia muutkin masujenne kanssa!

Nyt jotain illallista valmistamaan meidän työn sankarille ja illalla viettämään kummitytön 6kk kekkereitä (miestä vähän huvitti että pitääkö sitä jokaista kuukauttakin juhlia :D).

Tuna ja Sintti 32+3
 
Terkkuja äitiyslomalta! :)
Tuntuis olevan niin kiireistä tää äitiyslomalla oleminen, että ei oo ehtinyt tännekään kirjoitella. Tosin osa syynä on myös se, että tietokone kotona reistailee puhelimella ei jaksa näpytellä pitkiä viestejä. Lupaan nyt kuitenkin ryhdistäytyä. :)

Lisäsin Tikimin ja Halauksen listoille sekä siirsin Taikan synnyttäneiden listalle. ONNEA vielä Taika! TERVETULOA Tikimi ja Halaus! Jos jotain muuta en ole huomannut päivittää niin, voitte vinkata asiasta mulle niin teen sitten päivitykset!

JEE JEE TUNA!! Meillä on äitiysloma nyt! ONNITTELUT! Tosin sulla taitaa olla siellä melkolailla paljon sitä muuttohommaa? Harmi, että oot kaatunutkin ja saanut turhaan murheita ja huolta sen myötä. Mä en oo kaatunut, mutta on ollut monta kertaa lähellä, että en oo kompastunut imurin johtoon tai esim. lattialla oottelevaan sitteriin. Kerta kaikkiaan masu on sen verran tiellä, että ei näe ihan kaikki eessä törröttäviä esteitä. Hassua, vaikka mullakaan ei mikään kovin iso masu oo. Kovasti tsemppiä muuttoon!!

Tuosta ärsyyntymisestä... Taitaa kuulua "taudin" kuvaan, että muiden jutut ärsyttää. Mutta kyllä myöskin mä oon ihan sitä mieltä, että toiset ihmiset ei kyllä mieti pätkän vertaa mitä ne suustaan ulos päästää! Ja nimenomaan vatsan koko on se, mikä tuntuu olevan vapaata riistaa kommenteille! Millon maha on tosi iso tai tosi pieni tai jotain muuta. YKSI ainoa ihminen on mulle sanonu, että hänestä sun maha on ihan sellanen sopivan kokoinen viikkoihin nähden. Kyllä mä ymmärrän, että masu on se joka on näkyvin osa tätä raskautta, jota on helppo muiden kommentoida. Mutta ei niitä niin kiva oo kuunnella kyllä. Munkin masu oli kesällä niin monen mielestä tosi iso ja nyt se on monen mielestä tosi pieni. Koko ajan se on menny kuta kuinkin keskikäyrällä koko maha, että ei sen isompi tai pienempi oo mitä kuuluiskaan. Tosin viime kerralla neuvolassa masu ei ollut niin kovasti enää kasvanut. Lääkäri kyllä oli sitä mieltä, että se johtuu siitä, että oli eri mittaaja ja vauva on vähän jo laskenut alemmas. Mutta seuraillaan nyt ihan rauhassa tätä kasvua. Kohdunkaula oli pehmennyt, mutta sitä oli vielä ihan normisti jäljellä.

Laulamisesta... Mulla on myös musiikkitaustaa ja normaalisti laulan kuorossakin, mutta jotenkin en oo osannut laulaa masulle. Mutta se mitä oon tehnyt on se, että kävin ostamassa tarkoin valiten vauvan soittorasia/pehmolelun, jossa on miellyttävä musiikki. Ja oon sitä soittorasiaa soitellut masulle iltaisin nukkumaan mennessä. Lisäksi mies on soittanut joitain biisejä myös. Tutkimusten mukaan vauva tutun laulun tunnistaisi synnyttyään ja se auttaisi vauvaa rauhoittumaan. Yhdyn siihen, että vauvalle itselleen on varmasti helpompi laulaa kuin masulle. Ja tosiaan musiikkia voi vauvalle "opettaa" tai tehdä tutuksi muutenkin kuin itse laulamalla.

(.) Neuvolassa kaikki tosiaan oli hyvin. Painoa on tullut kohtuulliset vajaa 10 kg. Oma olo on melko hyvä vielä. Kädet on vähän murheelliset mulla, koska ne puutuu ja pistelee ja särkee. Pääasiassa tällasta ilmenee öisin pahiten, mutta koko ajan se on mennyt päivälläkin pahemmaksi. Esimerkiksi tällainen koneella hengailu ei tee hyvää käsille, ehkä siksi en ole niin kovasti ole aktiivisesti koneella ollutkaan. Kovasti neuvolassa koittavat lohduttaa, että synnytys helpottaa käsioireisiin, mutta kyllä kuulemma joillakin saattaa oireet jatkua jopa kuukausia synnytyksen jälkeenkin. Tänään huomasin, että masuun on koko mitalla tullut haalea linea negra. Mitä ikinä siitä nyt sitten pitikään tulkita! :) Saas nähdä miten tummaksi se tässä vielä ehtii muuttua. Pari yötä sitten nukahdin vasta puoli neljältä, kun JJ potki niin kovasti, että ihan sattui ja tuntui, että ei oikein meinannut hyvää asentoa löytyä. Onneksi siitä seuraavat yöt on olleet sitten taas parempia. Ihmeen hyvä vointinen olen, mutta ehkä tässä vielä ehtii raihnaisempi olokin tulla. Nyt pitää vaan nauttia siitä, että pääasiallisesti olo on vielä ihan hyvä.

Kovasti tsemppiä jokaiselle odottajalle!

Ronjaliina ja JJ 36+3
 
No kylläpä täällä on nykyään hiljaista! Mihis kaikki on kadonnu :O

Tervetuloa uusille! :)

Me saatiin eilen muutettua, huh! En kyllä voi suositella muuttamista tähän aikaan raskaudesta :D Mutta onneks saatiin hoidettua, ja toisaalta parempi nyt tää stressi kun kuukauden päästä tai sit kun on pieni vauva. Selkä ja jalat kyllä huutaa vieläkin hoosiannaa, kun tuli siivottua ja pakkailtua semmoset 9h eilen. Onneks sentään kavereita oli paljon auttamassa niin ei tarttenu kantaa mitään. Mutta nyt onkin ihanaa olla uudessa ihanassa kodissa!!! Me saadaan kaikki vauvatavarat tutuilta ja sukulaisilta, mutta mitään ei olla vielä haettu kun tiedettiin et on tää muutto. Nyt voin vihdoin alkaa hakemaan tavaroita ja rakentaa pesää meidän perheelle tänne :heart: Ihana uusi alku uudelle perheelle uudessa kodissa, kun tuli heitettyä paljon turhaa tavaraa pois, ja nyt voi kaiken rakentaa alusta asti! Vielä kun alkaa toi mammis, ni on todella aikaa paneutua kodin laittoon. Nyt yritän stressittömästi laitella pikkuhiljaa tavroita paikalleen.

Kaikille ihanaa viikkoa, nauttikaa syksyn väreistä!

Intoilija 30+5 (onpa outoa että alkaa kolmosella noin viikot!!)
 
Vähän on tosiaan ollut hiljaista....

Onnittelut intoilija onnistuneesta muutosta!

(.) Täällä on hiljaksiin alettu koota sairaalakassia. Erityisesti miehellä tuntuu olevan tarve saada tieto siitä, että laukku on pakattu. Kai hän pelkää, että joutuu sen sitten itse pakkaamaan. Mä näin mun yhtä kaveria eilen, jonka molemmat lapset on syntyneet 37+ jotain. Mulle tuli siitä sellanen kimmoke, että kai se on pakko laittaa valmiiksi, kun ei yhtään voi tietää, että millon lähtö tulee... Jännää! :)

Tänään ois taas äitiysjoogapäivä!
Kivaa alkanutta viikkoa jokaiselle!

Ronjaliina ja JJ 37+0 POKS!
 
Ronjaliina Mahtavaa että noilla viikoilla jaksat vielä olla aktiivinen! Onko mammajoogailu sujunut vielä ihan hyvin?

Mäkin pääsen vihdoin jatkamaan joogailua, oli pari vkoa taukoa kun olin kipeenä.
Nyt avautuminen: Mullahan on paino noussu ihan järkyttävän paljon: 25 kg :ashamed: syy siihen on ihan selvä: oon syöny liikaa, ja etenkin karkkia ja roskaruokaa. Mä en ymmärrä miten päädyin tähän tilanteeseen! Oon aina urheillu ja syöny tosi hyvin ja terveellisesti ja ollu normaalikokonen/hoikka. Jotenkin en o nyt pystyny vastustaan makeanhimoa ja tässä nyt sit ollaan. Paino on ollu mulle aina jonkinlainen pakkomielle (kelle ei olisi tässä nyky-yhteiskunnassa...), ja tosi herkkä aihe, ja hoikkana pysyminen on ollu tosi tärkeetä mulle. Nyt tunnen itteni epäonnistuneeks norsuks. :'(

Eikä yhtään auttanut, että muutama viikko sit kävin sokerirasituksessa, ja ne oli puhtaat. Eilen sitten ennen neuvolaa söin kokonaisen pussin karkkia (!!), ja tietty ku kävin tekee sen pissatestin ni se sokeri oli kirkkaan vihreä, eli positiivinen. No neuvolatäti testas sen uudestaan ja oli ihan että: voi voi kyllä tää on nyt paha.. ja mitä me nyt tehdään sun painon kanssa ettei se nousis enää samaan tahtiin ja blaaaaaaaaaaaaaaaaa! Meinas eka tulla itku, ja sit meinasin huutaa sille et no ei sun tarvi varmaan mitään tehdä, ja kyllä mä nyt tiedän itsekin mistä se johtuu ja miten sen saa loppumaan. En todellakaan pidä siitä että tuntematon ihminen tarkkailee ja kommentoi mun painoa. TIEDÄN että se on hänen työtään, mutta silti. En onneks joudu vielä uusiin sokerirasituksiin, meen vaan tekee sen pissatestin uudestaan perjantaina, ilman että syön pussillista karkkia samana päivänä...

Nyt on PAKKO ruveta katsomaan mitä syön, ja ruveta urheilemaan vielä enemmän. Hirvee stressi nyt tosta painosta. aargh.

läski intoilija
 
Tsemppiä intoilija painomurheisiin. Itse yritän täällä lohduttautua että kyllä ne lähtee imettämällä ja vaunuja lykkimällä (parasta olisi:stick:). Itsellä paino noussu nyt 12kg, mutta olin kyllä jo lähtökohdilta lievässä ylipainossa:ashamed:.

Toisaaalta nyt on helpottanu, kun olen saanu ruokahaluni kasviksia kohtaan takaisin (salaatit ällötti alkuun ja vain pizzat ja suklaavanukkaat kelpas) ja nyt oon ottanu käyttöön karkkipäivän (kerran viikossa kaikkee karkkia ja herkkua niin paljon kuin haluaa, kun on kiltisti niistä kieltäytyny koko viikon). Ja nyt pystyy taas liikkumaan ja touhuamaan kun ei enää väsytä ja heikota koko aikaa...

Vissyliini 19+5
 
On niin kiirettä täälläkin äitiyslomalaisella ettei ehdi enää netissä roikkua :D No siis tuo meidän muuttohan mua on täällä työllistänyt. Nyt alkaa onneksi täällä uudessa kodissa olla hommat kohdillaan. Eilen saatiin vihdoin pesukoneen vesihanaan oikeanlainen välikappale että pääsin pesemään pyykkiä. Ja mieskin sai viikonlopun aikana vihdoin ruuvailtua uudet säilytyskalusteet kiinni vaatehuoneeseen joten saan loputkin vaate- ja romulaatikot purettua sinne. Perjantai-iltana meiltä hajosi tiskikone ja tuuppasi vedet keittiön lattialle ja uusi tiskari tuodaan meille vihdoin huomenna.

Voi intoilija :hug: Nyt on aika olla lempeä ja armollinen itseään kohtaan ja jos se tarkoittaa sulle herkuttelua niin sitten herkuttelet! Synnytyksen jälkeen sitten vaunulenkeillä ja imetyksen avulla karistat ne ylimääräiset kilot jos ne vaivaa mieltä ja oloa. Ja ne norsu -ajatukset huit hittoon! Jokainen odottaja varmaan muistuttaa näillä viikoilla enemmän tai vähemmän muumia :D
Tsemppiä teillekin sinne muuttolaatikoiden keskelle!

Me käytiin eilen taas äitipolilla ja sieltä tuli ihan hyviä uutisia! Meidän Sintti ei ole masunsa ja painonsa kanssa ottanut spurttia, päinvastoin! Liekö viime kerralla joku mittausvirhe:confused: Sintin paino oli siellä vähän keskiarvon alapuolella ja näillä spekseillä ei todellakaan synnytystä lähdetä käynnistelemään etukäteen.
Itselle painoa on tullut raskauden alusta 6kg mikä ei vielä kovasti huolestuta. Tavoitteena tosin oli ettei yhtään tulisi mutta minkäs teet. Luulen että noilla insuliineilläkin on vaikutusta asiaan, koska niiden aloittamisen jälkeen noita kiloja on alkanut kertyä vaikka syön ja liikun ihan samoin kuin ennen. Pääasia että pikkuinen menee siellä keskikäyrillä vaikka äitin paino huitoisikin yläkäyrillä.

Eilen saapui postissa äitiyspakkauskin! Harmikseni saatiin se vanha vaikka kuinka koitin taktikoida ja vetkuttaa pakkauksen tilaamista viime hetkiin saakka. Kuulemma tällä viikolla alkavat sitten jakaa sitä uutta että ei se monesta päivästä ollut kiinni.

Nyt meen laittelemaan iltapalaa meidän iltavuorolaiselle!

Tuna ja Sintti 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: sintti -79
Äitiysjoogasta... Oon jaksanut siellä kyllä ihan hyvin. Siellä tulee jotenkin sellainen vetreä olo. Mua on varmaan auttanut se, että oon melko venyvää ja vanuvaa sorttia. Lapsena keräsin itelleni 10 vuoden balettiharrastus "uran". Tämä baletti on aiheuttanut sen, että vaikka en todellakaan ole enää lähelläkään mitään balettimittoja niin pienellä treenillä menisi varmaan spagaatti vieläkin. Toistaiseksi ei siis ole ollut mitään vaikeuksia siellä joogassa. Ja ohjaajakin on sellainen, että hän aina kertoo helpoitettuja liikkeitä jne, jos alkuperäinen liike tuntuu pahalta jne. Mä oon tykännyt tuosta joogasta kovasti. Ei se mitään "hiki pintaan" -liikuntaa ole, mutta tähän hetkeen oikein sopivaa venyttelyä. Omasta puolestani voin kyllä suositella!

Terkkuja neuvolasta! Tänään oli taas neuvola päivä. Kaikki oli hyvin. Hemoglobiini oli edelleen riittävä, verenpaine oli miltei täsmälleen sama kuin ekalla neuvolakäynnillä. JJ:n sydänäänet oli hyvät ja hän on parkkeerannut itsensä tuonne lähtökuoppaan jo. Pää oli siellä hyvin jo asemissa. Vatsamitta on vielä noussut, mutta käyrän suunta on kääntynyt hieman "laskuun" ei siis alaspäin, mutta kasvu ei enää ole ollut niin isoa. Eli se kertoo myös siitä, että JJ on alkanut suunnata jo alaspäin. Tämän hetkiseksi painoarvioksi th antoi n. 3200-3300g. Parin viikon sisään siis paino olisi ehkä 3500-3600g, mikä kuulostaa hyvältä. Kuulemma vaikka yli menisi niin varmaan jäisi silti alle 4 kilon. Onhan mulla tätä käsien vaivaa ja supistelujakin jo ollut, mutta pääsääntöisesti kaikki oli siis hyvin.

Painosta.. Mulla painoa on tullut noin 10 kg. Mikä on kohtuullisesti kyllä ja siitä olen iloinen. Muutma kilo oli ylipainoa jo raskaaksi tullessakin. Mulla kohtuullinen painonkehitys varmasti johtuu siitä, että huonoa oloa jatkui yli puoli väliin saakka. Eikä tähän päivään mennessäkään raskaana ollessa ole ollut yhtään sellaista päivää, että voisi kuvitellakaan, että söisin pussillisen karkkia. Siitä seurauksena olisi ollut varma oksentaminen. Lähinnä mulle on maistunut hedelmät ja kaikki yltiöterveellinen. Uskoisin, että tilanne olisi painon suhteen aika toinen, jos makea olisi normaaliin tapaan maistunut. Oon Tunan kanssa samaa mieltä siitä, että intoilija elä itseäsi liikaa tuosta painosta soimaa! Jos sitä on kertynyt, niin etpä sä sille enää mitään voi. Pääasia jos olet voinut hyvin! Voin kertoa, että aika karmeeta on tämänkin ollut, että viimeksi tänään neuvolaan lähtiessä tuli tosi huono olo. Voisin hyvin ottaa muutamia lisäkiloja, jos sillä olisin tämän raskauden varrelle saanut enemmän hyvänolon päiviä! Tietysti asialla on sekin puoli, että nyt kun vääjäämättä oon loppusuoralla tässä raskaudessa niin oon tosi iloinen siitä, että kiloja ei aivan valtavasti ole tullut, koska näillä kiloilla jo välillä on melko raihnainen olo. Loppua kohti liikkuminen vaikeutuu joka tapauksessa. Joten sinänsä, jos hieman pystyt terveellisempään suuntaan ruokailuja siirtämään niin varmasti kiität itseäsi siitä sitten tässä kohtaa raskautta. Mun polvi on leikattu viidesti urheiluvamman myötä tässä kymmenen viime vuoden aikana, joten sinänsä hirmuisia kiloja halusin välttää raskausaikana, että en kaupan päälle saisi polvivaivoja. Mutta turha niistä kiloista on liikaa välittää, yhtään en ole itse ainakaan kilojen vuoksi miettinyt ruokailutottumuksia raskausaikana. Ja nyt kun jo välillä olen pystynyt makeaakin syömään niin olen vedellyt ihan suklaakakkua ja pullaa siinä missä muutkin. Huonoa omaatuntoa olen kokenut oikeastaan siitä ainoastaan, että en ole juuri liikuntaa harrastanut raskausaikana. Mutta se nyt on myöhäisä, koska eipä sitä tässä kohtaa enää oikein voi isommin mitään alkaakaan harrastaa. Arkiliikunta ja jooga saavat riittää mulle, enkä aio siitä liiemmin tunnontuskia ottaa! :)

Täällä Tampereen seudulla pääsee torstaisin tutustumaan TAYS:iin. Olin jo ihan unohtanut koko homman, mutta jospa tänään nyt sitten mentäisiin sinne, että ehittäis vielä käydä, ennen kuin ollaan tosi toimissa siellä! :)

Leppoisia päiviä jokaiselle!
Ronjaliina ja JJ 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: sintti -79
Tikimi onnea ultrasta!

Kiitos kaikille tsempeistä painon suhteen, ehkä sitä vois vähän rauhottua.. kuitenkin 80% ajasta syön terveellisesti, ja sauvakävelemässä ja joogassakin käyn. Että jos vaan vähän vähennän herkkuja, niin saa luvan riittää. Jos painoa silti tulee entiseen tahtiin, niin ei voi mitään, enkä kyllä rupea kuuntelemaan enää mitään nillitystä siitä. :D Äsken kävin testaamassa uudestaan virtsan sokerit, ja näytti ihan normaalia, jee! Ehkä sillä karkkipussilla oli vähän vaikutusta viimeksi :LOL:

Onko muilla ongelmia hikoilun suhteen? Mulla on kokoajan ja kaikkialla aivan törkeen kuuma, ja hikoilen hetkessä puhtaat vaatteet hikisen haiseviksi.. ei kivaa :ashamed: autoilu on vaikeeta kun kaikki muut palelee, tai sitten mä paistun. eilenkin tehtiin duuniporukan kanssa 1,5h työmatka yhessä ja huhhuh!

No eiköhän se tästä! Vaikka tulikin pieni valitusvirsi niin oikeestaan oon aika onnellinen ja hyvinvoiva, mitään suurempia vaivoja ei ole ja voin ihan hyvin! Tämän viikon jälkeen on 3vkoa töitä, ja näinä kolmenakin viikkona on vaan 2-3pvä/vko töitä! ihanaa :)

Ihanaa perjantaita kaikille!

intoilija 31+2
 
Onnea pikku pojasta, Taika! :heart:

Ja tervetuloa kaikille uusille!

Ei olekaan tullut kirjoiteltua pitkään aikaan - yhtenä syynä se, että mun läppäri hajosi ja oli monta viikkoa huollossa. Ja töissä mulla ei ole mahdollisuutta olla koneella.

Meillä oli tällä viikolla rakenneultra, jossa oli kaikki hyvin. Pikkuinen oli kasvanut hyvin tasaisesti ja oli yhä kasvukäyrästä pari päivää edellä. Vilske masussa oli myös melkoinen :heart: Viimeiset pari viikkoa olenkin tuntenut potkuja, ja väliin ne ovat olleet niin voimakkaita, että mieskin on tuntenut ne masun päältä. Ihanaa! :heart:

Sukupuolta emme halunneet tietää, se saa jäädä yllätykseksi.

En ole erikseen lauleskellut vauvalle, mutta mun laulua se tulee kyllä kuulleeksi muutenkin, kun käyn viikoittain kuorossa ja hoilotan usein myös kotona levyjen tahtiin (esim. siivotessa). Sekä minä että mies kyllä höpöttelemme sille aina silloin tällöin... ja varmaan vauvan kasvaessa sille tulee höpistyä enemmänkin.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :wave:

t. sintti & juniori 20+3
 
SL
Kylläpäs tänään säikähdin, pelästyin ja kauhistuin niiiin paljon, että ihan pahaolo ollut. Aamut ja aamuyöthan mulla ovat olleet edelleen pahoinvoinnin kanssa taistelua, muutoin päivät menneet suht hyvin. Tänä aamuna pötköttelin rennosti selälläni vuoteessa käsivatsalla ja kuulostelin pienen liikehdintää. Yksi kaksi tuntui isot muljahdukset, jonka jälkeen kohtu nousi kovana pallona vatsalleni :O olin kauhusta jäykkänä ja tajusin, että apua, täähän on supistusOnneksi ei tehnyt yhtään kipeää, mutta pelästyin niin paljon, että olin aivan peloissani, että mitä tämä nyt tarkoittaa ja että eihän VIELÄ näitä pitäisi tulla. Soitin siskolleni jolla 3 raskautta koettuna ja hän oli myös ihmeissään. Soitin sitten äitiyspäivystykseen ja kyselivät kaikenlaista... en osaa yhtään sanoa tuleeko niitä kuinka usein, koska istuessa ja kävellessä en osaa hahmottaa jännittyykö alavatsa vai ei. Käskivät päivystyksestä ottaa 1g panadolia ja mennä kyljelleen ja kuulostella montako supistusta tulee tunnissa. Jos tulee useita niin sitten päivystykseen. No enhän minä osaa oikein hahmottaa että kiristyykö alavatsa vai ei ja kun kyljellään olen niin maha "roikkuu" ja tuntuu venytystä jne.

Ei tässä nyt osaa olla stressaamatta. Googlettelin asiaa ja luin, että noin 20.viikoilla voi alkaa tuntemaan ns. ennakoivia supistuksia tai vastaavaa. Tietysti kait minä tuntisin jos ne supistukset kipeitä olis, mutta sitä vaan miettii, että kun kohtu on kuitenkin vielä suhteellisen pieni niin hankalaa sanoa tuntuuko supistusta vai ei. Selällään pötköttäessä tunnen kyllä vatsan kovettuvan, mutta en uskalla edes enää mennä selälleni saatika tunnustella kauheasti vatsaani. Olen tosi hoikka, tunnen herkästi oman suoleni liikkeetkin heh.

Ajattelin soittaa neuvolaan maanantaina, ellei tartte mennä sinne päivystykseen. Kamalan pelottavaa.

SL 18+2
 
En ole tähän ketjuun kirjoitellut vaikka olenkin 30v ekakertalainen, mutta nyt oli pakko tulla kommentoimaan tuota SL kirjoitusta: Ota ihan rauhassa! Kaikki on hyvin. Juuri tuollaisia ovat harjoitussupistukset, niitä tulee ja kuuluukin tulla lähes kaikille, niiden alkamisajankohta vaihtelee vain todella paljon. Ja niistä ei ole yhtään mitään haittaa, eli ei ole vaikka tulisi jatkuvasti kunhan eivät ole kivuliaita. Ja sillä tarkoitetaan siis ihan selvää kipua, ei pelkkää epämukavuuden tunnetta. Itselläni alkoi harkkasuppareita tulla muistaakseni viikolla 16+, alkuun ihan vain kovemmassa rasituksessa, siitä sitten tihentyivät jatkuvasti ja nykyään niitä on 20-40 päivässä joka päivä, levossa ja heti kun liikun. Mulla on ajoittain myös rasitukseen liittyviä kivuliaitakin supistuksia joiden takia oon saikulla, mutta ne ovat ihan eri asia. Ja tässä on nyt kuukausikaupalla seurattu kohdunsuuta eikä mitään kypsymistä ole tapahtunut, ja porskutan nyt viikolla 29+0. Eli todella, tekstisi perusteella sanoisin että sulla ei ole mitään syytä huoleen, tuo on ihan normaalia raskauteen kuuluvaa tuntemusta :)
 
Mulla alkoi myös rv20+ päivittäiset (tai tunnittaiset oikeastaan) harjoitussupistukset. Erään kirjasen mukaan silloin niiden kuuluukin alkaa. Kipeitä eivät olleet kuin silloin tällöin ja alkuun ne tuntuivat pikemminkin paineen tunteena kuin vatsan kipristyksenä. Ihan normaaleita ovat eikä niiden takia kannata hätääntyä. Kuten Rödluvankin sanoi, mullakaan eivät saaneet kohdunsuulla mitään aikaiseksi ennen kuin vasta lähempänä laskettua aikaa.

Joku_raja 37+6 (minuutin päästä 38+0)
 
  • Tykkää
Reactions: SL
Jep, täälläkin noita harjoitussupistuksia tuli levossa suurin piirtein noilla viikoilla, eikä niistä ole ollut mitään haittaa :hug: Nyt viikkoja on kasassa jo 38+1 ja koko raskaus on mennyt tosi hyvin, oon ollut koko ajan töissä, käynyt kuntosalilla ja kävelyillä, yhtään kipeää supistusta ei ole vieläkään tullut ja kaikki arvot ovat kohdillaan. Kohtusi vain treenaa tulevaa varten ja se on ihan hyväkin asia! Tsemppiä jatkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: SL
Kiva että täällä on osattu auttaa, niin ei SL :n tarvitse enää olla huolissaan :)

Mä oon kokoajan miettinyt että en edes tiedä mikä on supistus :D kaikenlaisia erilaisia kipuja on välillä: nippailee kohdunsuuta(ehkä vauva potkii sinne?), välillä kiristää koko mahaa mutta ei menkkamaisesti alamahasta, välillä sitten taas on menkkamaisia jomotuksia. En todellakaan osaa sanoa onko mikään näistä supistus, ja jos niin mikä. Oon aina luullut että supistukset on vaan niitä samanlaisia kun oli menkkojen aikaan.. mutta tietty kohtu on nyt isompi, niin kai se tuntuukin eri paikoissa :D Luotan että ne synnytyssupistukset sitten tajuaa, kun ovat varmaan sen verran kivuliaat!

intoilija
 
  • Tykkää
Reactions: SL
Mukavaa maanataita!!
Rakenneultrasta hyvillämielin kotiuduttu. Kaikki elintärkeät palikat juuri niillä paikoilla kuin pitikin ja kaikki toiminnassa kuten kuuluu. Pikkuinen paripäivää laskettua ikäänsä edellä, mutta LA.ta ei sen takia muuteltu.. Painoarvio 385g. Sukupuolen selvittäminen oli sitten hupaisaa, pienellä oli nimittäin käsi haarovälissä ja siellä pelattiin pip-peliä:LOL: Eli poika-lupaus tupsahti meidän perheeseen. :heart:

Vissyliini 20+4
 
SL
Lääkärintarkastuksessa käyty tänään. Kaiken pitäisi olla kunnossa. Lääkäri epäili, että kun olen hoikka eikä tuossa vatsalla ole ylimääräistä rasvaa niin tunnen herkästi kaikki vatsan tapahtumat. Kyllä sitä vaan on niin hupsu, että itseään kuuntelee herkästi ja kun onhan tämä raskaus niin toivottu ja ei niin helposti/normaalisti saavutettu, niin kait sitä ei vaan osaa ottaa aivan rennosti.

Onko kukaan harrastanut vesijuoksua? Ajattelin aloitella sellaisen harrastuksen. Viimeksi vuosi sitten käynyt vesijuoksee. Saas nähdä miltä se nyt tuntuu kun on tuota "pömppistä" tuossa vatsalla. Että kuinka tuon vyön saa hyvin, ettei paina tai ahdista oloo. Muutenkaan pahoinvoinnin takia en ole pystynyt liikuntaa harrastamaan, niin toivottavasti lähtee liikkuminen erittäin pitkän tauon jälkeen sujumaan ongelmitta :)

Vissyliinille onnea poika-lupauksesta ja ihanaa, että masussa oli kaikki hyvin ja niin kuin pitääkin :)
 
ONNEA Vissyliini onnistuneesta rakenneultrasta ja poika-lupauksesta!

Meitähän on täällä tosi monta viikolla 38+. Kiva kiva! Mukavaa, että tekin tulitte kirjoittelemaan kuulumisia! :)

(.) Meille on rantautunut tänään vauvan sänky ja vaunut. Sairaalakassi on pakattu (tosin muutama tavara on vielä ihan vaan kirjoitettuna listalle kassin päälle). Ne pitää napata sitten juuri ennen kuin lähtö tulee. Alkaa siis vähän tuntua siltä, että h-hetki on lähellä. Katsotaan sitten kuinka lähellä. Muutoin menossa on vielä sellanen pesänrakentaminen täällä kotona. Hirmuinen vimma on siivota ja putsata jokainen nurkka ja kolo. Tällä viikolla on pesty kahden eri sohvan pääliset, niitä on imuroitu. Sohvan koristetyynyjä oottaa uusi kangas tuossa. Makkariin olisi tulossa uudet verhot, joiden kankaat myös tuossa oottelee. Kestoilu villapöksyjen villalangat oottelee tuossa vuoroaan. Kaverilta saatu käytetty sitteri kaipaisi uutta kangasta päälleen. Vauvan sänky on sellainen korisänky, johon pitäisi vähän ommella laitaan kangassuojaa. No, ainakaan ei tekeminen lopu. Saas nähdä mitä kaikkea ehdin tehdä ennen JJ:n syntymää. :) Ja kivaahan tällainen puuhastelu vaan on! Mies lähti tänään työreissuun Helsinkiin. Alle tunti miehen aamuisen lähdön jälkeen tuli eka oikeesti tosi kipee supistus, ajattelinkin, että tässäkö tää nyt on, että ihan sata varmasti lapsi alkaa syntyä kun mies on eri paikkakunnalla. Mutta ihan hyvin täällä nyt voidaan, en usko, että ensi yönä tarvii miestä hälyttää synnytyksen vuoksi kotiin! :)

Mä oon joskus harrastanut vesijuoksua. Vielä äitiyslomalle jäädessä olin sitä mieltä, että käyn uimassa/vesijuoksemassa äitiyslomalla. Mutta en kyllä oo kertaakaan käynyt. Tuli vähän sellainen pieni uikkariongelma. Viime talven Thaimaan reissun jälkeen heitin vanhat bikinit pois ja vesijumpassa käyttämäni koko uikkari oli AIVAN liian lyhyt, jotta se olisi masun lisäksi peittänyt myös rinnat. Ajattelin sitten, että en nyt panosta äitiysuikkariin enää 1 kk ennen h-hetkeä, joten uinnit on kyllä jääny. Mukavia vesijuoksulenkkejä SL!

Ronjaliina ja JJ 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: SL

Yhteistyössä