Marraskuun Mussukat 2014 *Syyskuussa*

Kiitoksia kaikille tsempeistä :)
Olo on onneksi pysynyt päänsärkyä lukuunottamatta ihan hyvänä ja tänään neuvolassa ei ollut pissassa mitään. Verenpaineet oli kuitenkin melko korkeat, kun liikkeessä joutui olemaan, joten lepäilyä vaan edelleenkin.
 
Tsempit myös täältä muille radilaisille! Yllättävän paljon meitä vaikuttaa olevan. Omalla kohdalla arvot ovat kotimittauksissa pysyneet hyvinä, yksi pieni heitto tuli viime viikon koko päivän aterioiden mittauksissa.

Tänään oli neuvola taas kuukauden tauon jälkeen. Seuraava onkin sitten parin viikon päästä. Sf-mitta oli nyt 27,5, mikä oli vähän keskikäyrän alapuolella. Painoa minulle on tullut tähän mennessä 7 kg. Terkkari arvioi kohtua kokeillessaan, ettei lapsesta tulisi ainakaan yhtä iso kuin olin itse ollut eli 4 kg. Pikkuinen liikkui paljon sydänääniä kuunneltaessa ja meni aika kauan kun terkkari yritti saada siltä leposykettä. Sanoi, että jos olisi ollut koko ajan noin 180, mikä johtui ilmeisesti liikkumisesta, olisi epäillyt, että saattaisi olla jokin infektio. Lopuksi sai kuitenkin leposykkeenkin, joka oli 140-150. Hb:ni oli aika matalalla, vaikka olen syönyt rautaa.. : / Kävin vielä pienverenkuvassa, kun terkkari epäili lukeman oikeellisuutta sormenpäämittauksessa. Oli vain 99..

Olen aloittanut raskausjoogan, josta olen tykännyt kovasti ja salilla käyn myös yhä silloin tällöin.

Jalkoja on alkanut särkeä öisin/aamuisin, joten ostin parit tukisukat, jotka ovat kyllä auttaneet särkyyn. Joogaohjaaja sanoi myös, että jos suvussa on taipumusta suonikohjuihin, kannattaisi pitää jalkoja ylhäällä seinää vasten joka päivä 15 min, mitä olen sitten tehnyt melkein joka päivä. Äidilläni kun näitä tuli synnytyksen jälkeen.

Meillä ei ole vielä tehty kalustehankintoja eikä vaunujakaan, mutta vaatteita olen ostellut pienelle.

miraflor 31+5
 
Oi mikä yö. :( kylet on täälläki kosketusarat, ja selälleen ku menee nii tuntuu vaikeelta hengittää ja Pippuriina neiti päätti että yöt ei oo nukkumista varten, vaan sillon on hyvä zumbailla, eli unta on saanu vasta joskus neljän korvilla. Ja aamulla kissat herättää rappaamalla ovea ku ois nälkä. :D toisaalta on nii onnellinen mutta väsyny. <3 ootteko muut tehny isyyspakkauksia?
 
Mä en oo koskan tehny isyyspakkauksia.

Neuvolas käyty. Hb 108. Verenpainet 146/85.
Rt ja sykkeet 140-150. Potki kovasti ja mylläs kun sydänääniä kuunneltiin.
Sf 31 cm. Tullu kasvua 5cm. Edelliskäynnistä.
Tuloksia labrasta en oo saanu vieläkään vaikka toissapnä kävin.


Nasu ja muru 32+2
 
Isyyspakkausta en oo aikonut tehdä. Mutta isänpäivä on nyt tänä vuonna pari päivää ennen mun laskettua aikaa, joten oon ajatellu siihen jotenkin varautua. Voihan olla että tämä syntyy etuajassa. Tai vaikka ei syntyiskään, niin mielelläni silti jotenkin muistaisin. Eli nyt täytyis keksiä mikä tuo isänpäivälahja vois olla, joko tulevalle tai tuoreelle isälle. Jos ootte muut miettiny isänpäivälahjoja nii mielellään kuulisin mitä :)
 
Terkkuja työterveyslääkäriltä, hain ja sain saikkua viimeisiksi päiviksi, joten nyt sitä ollaan sitten kotona! Uskomattoman ihana fiilis =) Yönkin nukuin paremmin kuin aikoihin, ikään kuin kaikki stressi olisi elämästä poistunut. Ehkä semmoinen pienen pieni harmitus on takaraivossa kun en loppuun asti jaksanutkaan, mutta kyllä tämä helpottuneisuus vie silti voiton. Työpäiviä jäi tekemättä siis 5 kpl. Kuukauden päästä varmaan olen jo ihan kypsä kotona olemiseen ja varsinkin jos vauva antaa pitkäänkin odottaa itseään, mutta tässä ja nyt olen vaan niin onnellinen :D

Seuraava neuvola, joka onkin itseasiassa lääkärineuvola, on vasta 30.9. Tunne vauvan laskeutumisesta on vahvistunut entisestään.. Voin olla väärässäkin, mistäpä sitä ensikertalainen tietäisi, mutta jotakin kummallista tuolla alakerrassa tapahtuu joka tapauksessa :) Jännittävää, kuukauden päästä tilanne voi olla jo vaikka mikä!

Huimauksen tunnetta on ajoittain täälläkin, kuin myös pahoinvointia :x Sunnuntaina mittailin jo verenpaineitakin kun olo meni niin oudoksi ja päätä alkoi särkeä. Taisi olla väsymyksestä johtuvaa, viime viikonloppu oli nimittäin työmaalla ihan äärimmäisen rankka.

En usko että panostan isyyspakkaukseen, meillä sitä tuskin osataan arvostaa.. Isänpäiväksi taidan minäkin jotain kivaa kehitellä. Meillä näyttää vähän siltä että mies tulee tosissaan tajuamaan tämän koko jutun vasta kun vave syntyy ;) Alkuraskaudessa yritin puoliväkisin tyrkyttää tietoa ja intoa miehellekin mutta sitten tajusin että on parempi vaan antaa ajan tehdä tehtävänsä. Kuitenkin tiedän ettei mies ole karkuun lähdössä :rolleyes:

Tsemppiä kaikille jotka vielä töissä ovat! Kollegaa lainatakseni; ei siitä loppuun asti sinnittelystä mitään mitaleja jaeta, joten oman voinnin mukaan vaan!

Bosch 34+1
 
Mä tein isyyspakkauksen ja annoin sen silloin kun sain äitiyspakkauksen. :) Mies oli tosi otettu ja innoissaan siitä. :) Pakkasin laatikkoon mm. isin kulta-bodyn, I love dad-sukat, Olen isäni näköinen, mutta silti onnellinen-ruokalapun :D , tuttipullon, energiajuomaa, jne.

Hydra 29+6
 
Tytöistä oon tehnyt isyyspakkaukset. Nyt en oo vielä varma saanko sellaista aikaan :snotty:

Bosch, ei sulla paljon jäänyt tekemättä :) Kotonaolo on kyllä ihanaa ja kuten omakin lääkäri sanoi, työstressi tekee paljon tässä vaiheessa jaksamiseen joten hyvä että sait jo jäädä pois :)

(.) Mun unet sitten katosivat taas, tietysti kun ehdin kehua. Mutta onpahan harjoitusta tulevaan taas :D

Ankka & Bebe 33+0
 
Heips te useammin synnyttäneet....

SEURAA ÄLLÖLIMAPUHETTA...

tuossa eilis iltana vessassa käydessä paperiin "hulahti" n. reilu ruokalusikallinen limaa.. osittain "klimppistä" vaaleaa.. ei verta seassa.. tuon jälkeen hetken aikaa oli menkkakipujen tapaista jomotusta alavatsalla ja sen jälkeen ei enää mitään....(kun ei mitään tullut ni rn soittanu tänää neuvolaa....)pisti vain pohtimaan että olikohan tuo osa limatulppaa? Tytöstä se meni vesien menon kanssa kokonaisena... eli voiks sitä irrota näin ajoissa....?

nimim. Hipsutin rv 32+ jotai...
 
Mä tein isyyspakkauksen ja annoinki sen jo ku oon niin malttamaton :D Meillä isyyspakkaus sisälsi viskipullon, hyvän vaniljasikarin, i <3 dad bodyn ja sukat, särkylääkettä, energiajuomaa, suklaata, liukuvoidetta ja 2 vauvan huolto opasta, mies kun on sellanen autoihminen :D toinen oli aivan otettu tuosta. :) kyljet on kyllä vieläki kokoajan kipeänä.. :s

Idada&pippuriina 29+5
 
Heippa!

Oon välillä käynyt täällä lukemassa. Tänään kävin verikokeissa ku neuvolalääkäri määräsi mut otattamaan verikokeita anemiaepäilyn takia. Hb oli 104, ollut jo pari kuukautta. Huomenna sitten taas labraan ku yks näyte pitää ottaa aamulla, pitäs olla 12h ravinnotta. Ens maanantaina olis sitten neljäs tai viides neuvola :)

Oikea kylki kipuilee joka päivä, todella ärsyttävää ku en voi aina olla lasten kanssa, pitää välillä olla istumassa :/ Pari kuukautta enää nii pääsen kivuista eroon, en malta odottaa :)

malendra 30+0 POOOOKS!!
 
Heippa pitkästä aikaa! Hauskoja nuo teidän isyyspakkaukset :D. En ollut tuollaisesta pakkauksesta kuullutkaan, täytyypä pistää harkintaan :).

Te jotka ootte raskauden aikana harrastaneet liikuntaa, kertokaapa minkätyyppistä?! Mä oon lähinnä tehnyt pitkiä kävelylenkkejä, mutta tänään kokeilin uimista ja kelluttelua ;). Vähän kyllä mietitytti porealtaassa, onkohan ihan hyväksi.. Nehän tulee aika kovalla paineella ne jotkut poreet :snotty:. Tietenkään en suunnannut mitään "painepesuriefektiä" suoraan mahaan, mutta mietityttää silti...

Mahakani ja 31+2
 
Jaksamista Piiulle lepäilyyn, onneksi kuitenkin olo on parantunut :)

Ajankuluttamisesta on ollut puhetta, mulla kans sairasloman alussa tuntui, että aika vaan matelee. Nyt taas tuntuu, että viikot menee tosi nopeesti! (sormet ristissä että loppuajastakin menisivät nopeasti)
Oon kans vähän yrittänyt opiskella (olis yksi tentti lokakuussa tarkoitus tehdä), kattonut netistä kaikkia uusia sarjoja, sitten välillä tehnyt kotitöitä ja käsitöitä, käynyt pienillä kävelyillä ja jumpannut kevyesti, nähnyt kavereita ja käynyt kahvilla/lounaalla.. Ja niin ne päivät vaan on kuluneet :)

Isyyspakkausta tuskin teen, mutta toivon että isänpäivänä meillä olisi jo vauva kainalossa :heart: niin sitä voidaan sitten juhlia. Hauskoja ideoita teillä ketkä teette pakkauksen!

Hemoglobiini on mullakin ollut koko ajan 100 molemmin puolin ja tuntuu ettei se vaan nouse vaikka lisärautaa oon syönyt. Nyt kahta tablettia/pvä ja jos vielä maanantain neuvolassa ei näytä nousseen niin ihmettelen.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Kubix 34+2
 
Sain pienverenkuvan tulokset ja mulla oli hb 104. Sormenpäämittauksessa luku oli 99, joten hiukan heitti. Viimeksi mitattiin pari kuukautta sitten ja silloin oli 103, jonka jälkeen olen syönyt Obsidania. Obsidanin syömistä pitää siis jatkaa. Leukosyytit oli myös vähän koholla, mutta ne voi kuulemma raskausaikana olla.

Pikkuisella on alkanut olla hikka aika usein. Pari kolme kertaa päivässä huomaan hikottelua, välillä yölläkin. =)

Mukavaa aurinkoista vkl! :cool:

miraflor 32+2
 
täällä kans hikkaillaan usein:D kaverille synty tänää poikavauva viikolla 35+3, aivan yllärinä meni lapsivedet! kaikki hyvin ja painoa oli jo ihan hyvin vauvalla:) muistutti että koskaa ei tiiä millon nuo vauvat syntyy, vaik omalla kohalla epäilen et menee ainaki sinne laskettuun aikaan.. :D

luppelo ja vaavi 31+3 (neuvolan mukaan 32+1)
 
Tsemppiä täältä kans Piiulle ettei tulisi myrkytystä! Ikävä tilanne varmasti kun pitää stressata :/ Onneksi nyt tilanne ainakin parempi. Radilaisia on tosiaan paljon tässä ketjussa, tsemppiä teillekin ruokavalion tarkkailuun.. Ite saa olla tyytyväinen kun kaikki mennyt hyvin ilman ylimääräisiä harmeja. Töissäkin pystyn olemaan loppuun saakka eli tämän kuun loppuun, enää seitsemän työvuoroa jäljellä! Ihanaa, kyllä tätä on jo odotettukin..

Mulla oli kontrollineuvola-aika kun sf-mitta ei ollut viimeksi oikein kasvanut ja nyt tälläkin kerralla se oli jatkanut käyrältä alaspäin.. Viiden viikon aikana kasvua tullut 1cm eli mitta oli nyt 33+1 viikolla 28cm. Pääsin sitten lääkärin ultrattavaksi ja hienosti vauva kuitenkin kasvoi keskikäyrällä ja painoarvio oli 2200g. Ja nyt saatiin meidän onneksi kuulla sukupuolikin eli :heart: tyttölupaus täällä :heart: Oon tosi onnellinen että saatiin kuulla heti tuli uutta puhtia hankintoihin jotka aika retuperällä ja nyt pakko kunnostautua koska kaikki esikoisen jäljiltä olevat vaatteet on poikasävyisiä. Mutta ei yhtään harmita hankkia uutta (=käytettyä) kun kaikki vauvajutut on niin ihania!

Tosi vilkas tuntuu olevan ja liikkeitä on paljon. Aivan hirvittää että kertooko tämä jotain tulevan vauvelin temperamentista.. Raivotarjonnassa on ollut kahdella edellisellä neuvolakerralla ja toivottavasti pysyykin. Niin ja poika keksi vauvalle kutsumanimen ja sanoo vauvaa pirpanaksi, aika hellyyttävän ihana tuo on kun odottaa kans vauvaa jo syntyväksi. Tänään ku oltiin sellases lastentapahtumas ja nähtiin tuttuja niin taputti mun vatsaa ja kertoi että vauva on tullut myös mukaan :)

Mahakani: Mulla oli kans porealtaassa sellainen tunne että tää ei voi olla terveellistä vauvalle ja en uskaltanut olla, mutta en oo ikinä varsinaisesti kuullut että voiko olla haittaa.. Mä oon harrastanut lähinnä arkiliikuntaa, pyöräilen töihin noin kolme kilometriä ja käyn lyhyillä lenkeillä koirien kanssa noin 2-3km pitusilla ku tää kävely on jo melko hidasta.. Uida vois käydä vielä muutaman kerran varsinkin sitten ku äitiysloma alkaa niin ehtii paremmin.

-Sonkku 33+2
 
Hyvää sunnuntaita kaikille. Täällä poksutaan tänään 29+0 viikoille. Hassua, miten se aika onkaan mennyt.
Supisteluja on päivittäin, joutunut hiljentämään tahtia, mutta muutoin vointi jokseenkin kohdillaan. Energiaa on ja mielikin on virkeä. Ja vauva on virkeä. Vatsa heiluu suuntaan ja toiseen vähän väliä.
Ainoa ärsyttävä puoli on hikoilutus. Ihan kamalaa. Yleensä kuulun niihin, jotka tähän aikaan vuodesta kaivautuvat talveksi villashaalien alle... nyt ei voi edes kuvitella nukkuvansa peiton alla saati että olisi täkki+villashaali päällä. Ja kun yleensä en edes hikoile, niin kylläpä nyt on sekin koettu. Hikoiluttaako muita?

MrsRock 29+0
 
tällä tänään 30+3 :heart: Sairaslomalla ollaan maanantaihin asti supistusten, menkkajomojen takia kun niit tulee jo ihan levossakin.katotaan huomenna sitten mitä neuvola sanoo..

Eilen piti liikelaskentaa tehä illalla kun kummitytön synttäreillä sisko ois halunut kokeilla kun muru masus heiluu ja vaikka kuinka heilutin ja tuupin ym masua niin yks vaivanen heilutus alamahalla tuntus.. yleensä kumminkin reakoi ärsytykseen ja muutenkin liikkeet hyvin tuntenut.. kotiin kun pääsin ja menin kyljelleen sain ne vaadittavat 10 liikettä tuntiin vaikka ne ei niin voimakkaita ollut kuin yleensä. mut sen vertaa väsytti et menin nukkumaan kun liikkeet tuli kumminkin täytteen..

yöllä heräsin siihen et tissit kasteli lakanan märäks :D ja ei kuin pyyhettä alle liivit päälle ja sinne liivisuojat kaveriks.. :D

nyt aamulla liikkei on välillä tullut mut ei niin voimakkai potku nyrkkeily kohtausia kuin välist muuten.. ja jotain välil möyryää.. kai kaikki silti hyvin on? edellisen äippäpolin lääkärin ansiosta soitto kynnys on aika iso kun lääkäri asenteel et huvikseni viimeks sinne menin hänen aikaansa tuhlaamaan..

paljon ei ois töitä jäljellä.. katotaanko saanko jäädä loppuun asti saikulle jo vai miten neuvola meinaa....

MrsRock mä olen kans yleensä sellainen vilukissa et oksat pois.. siin vaihees kun teinit rupeaa kevääl vähentää vaatetust mä kuljen viel toppatakis. :) nyt ei ees syystakkia tarvii harkita ja fleecetakkikin on liikaa....

Tsemppiä kaikille hb kans painiville, itse kans raudan jouduin aloittamaan.. ja muutenkin tsempit jos terveydessä on ongelmia...

itse saan koht aloittaa kotona siivouksen.. mein kissa ilmeisesti kussut eteises johonkin kun haisee niin voimakkaalle. sen koppa kumminkin eilen pesty ja tyhjennetty ja ei oo ees eteisen lähellä :/ toivon vaan ettei laminaattille ole kussut

moon stars ja tirppa 30+3
 
MrsRock: mua ainaki kans hikoiluttaa välillä tosi paljo.. usein se liittyy sit samanaikaseen heikotukseen mikä iskee jos on jossai kaupungil tms liikkeellä kauan. mut muutenki oon pärjänny vähemmillä vaatteilla ku normisti ja esim saunassa ei kestä olla kauaa :D

Täälläki välillä aika hiljasia päiviä liikkeiden osalta eikä välttis reagoi mahan taputteluun ym. sit saattaa yhtäkkiä koittaa tulla mahasta läpi :p mut tosiaa vaihtelee kyl päivittäin liikkeiden määrä ja voimakkuus..
 
Minua kanssa hikoiluttaa varsinkin öisin ja unet jääpi aika katkonaiseksi, kun lakanat märkänä herään aina :( ärsyttävää.

Vauvalla on täälläkin hiukan hiljaisempia jaksoja joskus, jolloin tulee just se 10 liikettä täyteen. Tämä ei oikein koskaan reagoi mahan taputteluun tmv. jos on hiljaisella päällä. Syöminen saapi yleensä liikkeelle sitten. :)
 
Juu, yöt kyllä jää tosi katkonaisiks kun on koko ajan niin kuuma ja hikoiluttaa..

Mites teille muilla vauvan isit on/ pystyy oleen kotona, kun vauva syntyy? Meillä mies ilmoitti tänään et ei välttämättä voi olla yhtäkään päivää kotona kun vauva syntyy.. tuli vähän shokkina, koska oon koko ajan aatellu et hän pitää isyysloman ja mun mun, poitsun ja vauvan kaa kotona alussa, et sais homman pyöriin.. meillä poitsu on tosi paljon kiinni mussa ja pelkään tosi paljon hänen reaktioitaan, kun vauva syntyy.. ja nyt sit pitäskin olla heti alusta päivät yksin molempien kanssa.. en oo ihan viä sitä ratkassu et miten poitsu pääsee ulos, kun vauvaa ei alussa saa viedä ulos.. pitää vaan varmaan viä koittaa jutella miehen kaa et kuin tärkeetä se ois mulle ja pojalle et olis kotona hetken kun vauva syntyy, jos vaan on mitenkään mahdollista.. tietääks kukaan onko työnantajan pakko antaa isyyslomaa?
 
Isyysloma on lakisääteinen. Kun siitä on ilmoittanut kaksi kuukautta ennen sen alkua, ei työnantaja voi sitä kieltää. Kannattaa lukaista Kelan sivuilta, siellä on selkeästi ilmoitettu. Työnantajan ei ole pakko maksaa ko. ajalta palkkaa, mutta silloin kela maksaa isälle isyysrahaa, mikäli työnantaja maksaa palkan, menee isyysraha työnantajalle. Ja eihän hänen ole pakko olla sitä 18 arkipäivää (tai mikä se nyt oli) heti lapsen syntymän jälkeen. Lyhyempikin aika on sallittua.

Minusta tuo on oikein fiksua, työnantaja ei voi lain mukaan kieltää jäämästä vapaalle. Esimerkiksi meillä on miehen työpaikalla hieman tiukkaa tällä hetkellä, mutta pomo oli vain joutunut toteamaan että eihän siinä, olet sitten vapailla.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä miehellä sattu työtapaturma kesän alussa ja siitä asti ollu saikulla ja tammi/helmikuussa leikkaus. Toisaalta ihana ku tuo on sitte mun ja vauvan kans kotona, mut tietäähän se sitte vähän rahallisesti tiukempaa, niinku nyt kesän ajanki, mutta hyvinpä on ollu rahaa juopotella, mitäpä muutakaan sitä kesällä saikulla vois.. -.-" enää ois 10viikkoo laskettuun aikaan jäljellä ja nimiä koitetaan muka miettiä !

Idada&pippuriina 30+1 <3
 
Mies haluaa olla kotona tuon 18pv kun vauva syntyy ja eiköhän se toteudu vaikka työpaikka on juurikin vaihtumassa :)
En ihan kamalasti hikoile, mutta ahistavan kuuma on! Yöllä ei todellakaan tarvi peittoa ja takkia en ole vielä alkanut käyttämään. Ja sisätiloissa monesti ahdistaa kun tuntuu että tarvis raikkaampaa ilmaa.

wbä 32+6
 

Yhteistyössä