Marraskuun Mussukat 2014 *Syyskuussa*

Niin se vaan on idada että arvo on ylittynyt 0,1 yksiköllä ja pääset radilaisten leiriin. Mutta älä välitä, ei tämä niin paha ole kuin aluksi kuvittelee. Lapsesi parhaaksi siinä toimitaan.

Jee, enää 2 ja puoli viikkoa mammikseen! Varasin jo ripsien laittamisen ekalle lomapäivälle kiitokseksi itselleni :) Varmistin myös että hoito voidaan tehdä puoli-istuvassa asennossa tai välillä ylösnousutaukoja pitäen, selällään kun ei voi kauaa maata. Onnistuu kuulemma hyvin :D

Närästys on ruvennut pahenemaan, nyt jo melkein jokapäiväistä kun pari viikkoa sitten oli vielä harvinaista. Ikävää, mutta ei vielä sentäs sietämätöntä.

Eipä muuten erikoista, uni maistuu ja olo on ihan ok. Kolotuksia siellä ja täällä alkaa toki olemaan ja päivittäisiä supistuksia mutta ajattelen niiden vaan kuuluvan asiaan. Ärsyttävää on että kyykistyminen ja esim omenoiden kerääminen maasta alkaa olla mahdotonta.. Pääasiassa kuitenkin hyvin sujuu :)

Vau.fi-foorumilla oli muutes jo syntynyt yksi marraskuinen :O (olen vakoilija..)

Bosch 32+2
 
Komppaan edellistä. 0.1 ylitys ja kotimittaukset.
(.) Sain lääkityksen korkeisiin sokereihin. Onneksi tällä kertaa tablettina näin alkuun. Pääsin myös näkemään murun ultrassa ?
voimia kaikille jotka sitä tarvii!!

Muumimamma-81 ja 27+2
 
meillä on toppapussi kokoa 50-56 H&M:ltä, oli pakko ostaa ku oli niin kaunis :D ja sit tori.fistä ostettu toppahaalari kokoa 62.. eli nuilla mennään alkuun ja jos jossai vaiheessa äitiyspakkauksen puku on sopiva niin se sitten, mut jotenki tuntuu et liekö se on talvella liian iso ja syksyllä sit liian pieni...
 
Ääääh. Mä oon flunssan kourissa ja heräsin keskellä yötä juomaan teetä. Muumin Olet ihana -teetä hörpin ja toivon et olo kohenis. Oikeestaan heräsin siihen, ku ukko könys sänkyyn ja alotti hirveen kuorsauksen! :( Sitä ne "muutama" saunakalja teettää!!! Nyt yritän saada sohvalla unta, mutta kun se kuorsaus kuuluu tuolta makkarista liian selvästi. :/

Mä en muista kerroinko jo, mutta ostin veljeltä Manducan vauvalle kantovälineeks. Ja hetihän mun oli pakko testata sitä 4v. tyttöni kans. :D Hyvin vois senki kokosta kantaa siinä. :)

Vauvalta puuttuu enää vaipat ja oleskelujakkara. Siis joko se sitteri tai säkkituoli. Luultavasti jälkimmäinen. Vaipat aattelin ostaa vasta joskus loppusuoralla. En jotenki vaan uskalla tai halua ostaa niitä vielä. Ne ehtii jopa sit kotiutuessa kotimatkalla.

Oon vähän jälkijunassa menossa 4D-ultraan, ku lähtään ukon kaa lokakuun alussa hotellilomalle eteläsuomeen, ja samalle reissulle varasin ultran. Se on 2.10. Lahdessa, ja sillon viikkoja on päivää vaille 33. Jospa siellä jotain näkyis. Kasvot haluisin nähdä, mut en tiiä miten näkyy jos on yhä rt ja jos vaikka on jo tosi alhaalla... Mutta ehkä sieltä ainaki kokoarvion saa, jos ei muuta.

Mä ostin huutiksesta vauvalle toppapuvun, hihallisen pussukan. Oisko ollu 56-kokoa. Sit mulla on 68 reiman puku, mutta en löytäny siihen huppua mistään. Vielähän niitä pukuja ehtii ostella tarpeen mukaan. Siskoltaki saan varmaan ainaki äp-haalarin. :)

Mulla oli eilen aamulla aivan kauhee ylämaha-/kylkikipu. Siis jotenki se mahan "kuori" kipuili ja sattui entistä kovemmin vauvan potkiessa. Oli pakko mennä pötköttään. Hyvä ettei itku tullu. Sit nukahdin toviks ja herätessä kipu oli onneks pois.

Tässä teetä hörppiessä alkaa lima irtoaan ja nyt mää yritän nukkua.

Emotar & T 29+1
 
Emotar, tsemppiä! Meillä ukko on jo oppinu että jos ottaa nii törööttelee jossain muualla ja rymyää niin hiljaa sänkyyn että mä en herää siihen. :D
Miten teillä muilla se on vaikuttanu elämään se radipomppaus? Ruokavalion seuraamista ja mitä muuta? Netistä ku lukee nii kaikissa puhutaan vaa jostain jättiläisvauvasta. Ja sehän tässä nyt pelottaaki.

Idada&pippuriina 28+0!
 
Tänään tuli täyteen 30+0 :) Ei enää kauaa kun vauva syntyy.

Kantoliinasta, mie ajattelin hommata kudotun Amazonas-kantoliinan. En tiedä sitten millainen on käytössä, toivottavasti hyvä.
Haalarista, meille hommattiin 62cm haalari vauvalle.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Piiu87 ja vauva
 
idada: mulla myös radi. kotimittauksia tein ja lähetin tulokset diabeteshoitajalle. perjantaina saan soiton että miten jatketaan. tulokset on hyviä, ei kertaakaan ylityksiä. luulen että ruokavalio riittää taaskin. tympäseevaan se kun olin ajatellut sitä poliklinista synnytystä et tyssäskö se nyt tähän kun vauvan sokeriseurantaa pitää tehdä sairaalassa...
pitää kysellä nyt neuvolassa siitä.

appivanhempien kanssa juteltiin ja anteeksipyynnön sain mutta oli työntakana. anteeksi en ole antanut tosin, sillä ei oo mikään pikku juttu mulle toi.

törpöttelystä, meillä mies ei juurikaan juo. en edes muista milloin olisi viimeks juonut. ja hyvä niin :) mä niin inhoan kaljan hajua.

toppahaalareita mulla on kaksi. 62/68 on toinen ja toinen oli muistaakseni pienempi. sitten on sellaanen karhupuku jolla luultavasti pikku mimmi kotiutuu.
tuntuu ihan hullulle että 2 kk eteenpäin niin muru saattaa olla jo täällä. lapsetkin odottaa siskoa ihan innolla. jok päivä suukotellaan ja halataan masua ja kysellään et kauanko vielä.

neitosen liikkeet on napakoituneet tosi paljon. 1,6kg on jo hyvänkokonen sätkylä antaa monoa kylkeen. välillä ihan sattuu potkut.
niin ja ultrassa lääkäri sanoi että oli viistossa/ puoli-istuvassa asennossa ;)

jalat on ruvennu turpoomaan kun kävelee hiukan pidempään. eilen jäi sukasta kuviot jalkaterään.

nyt on pakko lähteä aamukahville...
Nasu ja muru 30+6
 
Mulla kans sokerirasituksessa oli viiminen arvo yli viiterajojen. Neuvolatätin sano ettei tää vielä tarkota raskausdiabetesta (hieman ristiriitaista viestiä siis annetaan tästä), vaan teen kotimittaukset ja katsotaan sitten. Kotimittaukset on menny tähän asti tosi hyvin, pääasiassa alle 6 ollu kaikkien aterioitten jälkeen ja selkeesti alle 5 paastoarvot. Tiistaina katsotaan noi tulokset yhdessä neuvolassa. Kuulemma mut lähetettäis eteenpäin jos ylityksiä ois useita, nyt luulen että saan ohjeeksi tarkkailla syömisiä ja liikuntaa näitten mittausten jälkeenkin.

Ostin kirppikseltä hyväkuntosen 56 toppahaalarin, se varmasti menee alkuun hyvin ja saan aikaa miettiä tarvitaanko vielä yks välikoko ennen äitiyspakkauksen haalaria.

Mun masuasukki on todella päättäväinen liikkeissään. Itse vieläkin sanoisin että tää on enempi möyrimistä kuin potkimista mitä tää vaaveli tekee. Melko epämiellyttävää kuitenkin välillä kun tuntuu että koko maha siirtyy 5cm toiseen suuntaan.

Piti itse kans käydä vaklaamassa tuosta jo syntyneestä marraskuisesta. Hurja juttu! Tavallaan tajuaa että kyllähän tääkin vois syntyä jo millon vaan. Vähän kyllä fiilis ettei tää tuu pitään mitään kiirettä ulostulon kanssa, niin vähän mitään kipuja ja vaivoja mulle aiheuttanu tähän mennessä.

wbä 30+5
 
Radi jutusta. Mulla on kaikki lapset ollu 4kg, ja yksi jopa 4.6kg. Parista ensimmäisestä ollu pelkät mittaukset 3x vk eikä ylityksiä jos ei herkkuja syönyt. Silti seuranta ollut koko raskauden ajan. Ja lapsella sokereiden seuranta 2pv osastolla syntymän jälkeen. Nyt täällä päin ainakin tiukemmat kriteerit. Joka pv mittaus ja helposti lääkärille jos parikin ylitystä. Kasvu kontrolli vk 36 on ollu jokaisesta. Nyt viimeisistä joudun käymään useimmin. Johtuen lääkityksestä. Ja mulla tulee radi sukurasitteena, muuten normaali bmi. Se on yksilöllistä miten isoksi vauva kasvaa, mutta yleensä jos on häiriötä sokerin imeytymissä se kasvattaa lapsen kokoa. Siksi toi ylim ultra vk 36. Tsemppiä kaikille noiden asioiden kanssa taisteleville!

Muumimamma-81
 
Tsempit kaikille vaivaisille! :) Tämä vaivainen palasi tänään töihin. :) Reilu kahden viikon saikku ja lepo teki ihmeitä ja supparit helpotti. Nyt vaan pitää toivoa, että pysyisivät poissa ja jaksaisi töissä loppuun asti. Eihän tässä ole enää kuin noin 1,5 kk jäljellä. :)

Täällä on ollut taas vilkasta keskustelua radista. Mulle sanottiin neuvolassa, että jos rasituksessa edes yksi arvoista on sama kuin raja-arvo tai sen yli, niin diagnoosi on automaattisesti raskausdiabetes. Se taas tarviiko sen hoitoon lääkitystä vai ei, katsotaan kotiseurannalla. Mulla ekassa varhennetussa rasituksessa kesäkuun alussa meni 2 tunnin arvo 0,1 rajan yli ja diagnoosi oli selvä. Koska kuuden päivän kotiseurannassa (aamupaaston ja aamupalan/lounaan/päivällisen jälkeisten arvojen mittaukset) arvot pysyi ruokavaliolla hallinnassa, niin lääkitystä ei tarvittu. Meillä sallitaan kolme ylitystä kuuden päivän seurannassa. Kävin taas pari viikkoa sitten uudestaan rasituksessa. Myös tällä kertaa se 2 tunnin arvo meni yli, mutta reippaammin kuin viimeksi. Taas on kuuden päivän seuranta käynnissä. Näyttää siltä, että jos katson vielä vähän tarkemmin ruokavaliota kuin alkuraskaudessa, niin todennäköisesti selviän ilman lääkityksiä. Olen myös huomannut, että liikunnalla, vaikka ihan vaan pieni kävely, on huomattava merkitys sokereihin. Jos aterian jälkeen liikkuu edes hieman, niin sillä saa laskettua arvoja helposti pykälällä. Tähän asti mun sf-mitta on ollut keskikäyrällä ja myös vauvan painoarvio on ollut keskikäyrällä, joten ainakaan vielä radi ei ole kasvattanut vauvaa. En tiedä saanko tarkempaa seurantaa, mutta ajattelin ainakin kysäistä ultralla tehtävää kokoarviota, kun seuraavan kerran soittelen neuvolaan tai käyn siellä.

Hydra 28+3
 
Äitiyslomalta huomenta :D Nyt se alkoi sitten virallisesti. Kumma juttu tätä ihmisen mieltä...olin aivan kypsä työhön, todella poikki, laskin lopussa jopa tunteja viimeisen työvuoron loppumiseen...ja nyt kun se on ohi, tulikin tyhjä olo. Miksi päätin aloittaa näin varhaistettuna, kun haluan tehdä töitä?! :D
No joo, nää tuntemukset taitavat kuitenkin jäädä vielä toistaiseksi rauhallisten aamujen alle, kotona riittää nyt hommia koko kesän edestä ja tätä tilaisuutta ei taida enää tulla. Lisäksi vanhempainvapaan lyheneminen loppupäästä ei haittaa, kun mies on silloin jo kesälomalla ja pitää vielä isäkuukauden, pääsen sitten takaisin töihin ja niitä ehtii kyllä tehdä sitten eläkeikään asti, jos Luoja suo.
Kyllä mä oikeasti nautin, oli ihanaa herätä tyttö kainalossa tähän aamuun :heart:
Vielä kun kela saisi selvyyttä asiaan, ahdistaa kun ei tiedä yhtään huolivatko mun tuloja perusteeksi ä-rahalle :|

Isot tsempit vielä täältäkin radin, suppareiden ja muiden vaivojen kanssa kamppaileville :hug:

Ankka & Bebe 31+4
 
Ankka, mulla on ihan samat fiilarit. Eka laski päiviä, et milloin loppuu työt ja itkin kun en jaksanut enää töissä ja olin niin kipeä. Nyt kun jäin saikulle äippälomaan saakka niin tuli tuo tyhjä tunne, kun ei ollutkaan enää töitä mihin palata ja sekin itketti. :D en varmasti voisikaan enää niitä töitä tehdä, kun jo pienikin kotihomma saa kehon ihan äärirajoille.

Kantoliinoista, mäkin olen ajatellut sellaisen ostaa. Ehkä käytettynä netistä. En vain tiedä mikä olis hyvä. Vielä imetystyyny pitäisi hommata. Vähän hartioita armahtaa, kun kuitenkin ne lukkoon pamahtaa vauvasta. Ja onhan se apuna pienemmille, kun ne vauvaa sylettelee. :) meillä on yks toppahaalari/pussukka kokoa 56, sillä pääsen alkuun.

Itsellä on tullut jotenkin noiden hankintojen kanssa stoppia, et olen miettinyt mitä oikeasti tarvitaan. Esim. olen luopunut hoitopöydästä, sitä en tänne halua. Sitteriäkään ei osteta vielä. Pinnasänkykin jätetään vielä laittamatta. Me ajateltiin vuokrata vaavi-ensisänky, se käy alkuun pinnasängystä ja sitteristä ja säästää tilaa mitä meillä muutenkin on vähän. Enkä oikein tiedä tarvitaanko me itkuhälytyimiäkään. Ekalla oli ja muutaman kerran niitä käytin. Sitten laitoin kiertoon. :D tärkeimmät on - hoitoalusta, rattaat ja kaukalo ja kasa vaatteita. Niillä päästään alkuun! :)

Meillä on perjantaina se kontrolliultra. En malta odottaa, et näkee tuon pikkuisen ihmisen, et kuin se on kasvanut! :heart:

Mixed&Kunkku ja samat viikot kuin Ankalla! :D
 
Tsemppiä täältäkin kaikille radin kans taisteleville, mulla sitä ei onneks ollu, mut keskikäyrän yläpuolella viimeks mentiin ja toivottavasti ei kovin isoksi tämä vauva kasva. Pitää vissiin alkaa vähän nuita syömisiä kattomaan ko oon aika herkuttelija niin kyllähän tuo vauva kasvaa jos sille liikaa energiaa riittää oli radia tai ei...

Täälä oma olo ollu ihan ookoo. Supistuksia tulee edelleen välistä, mut niiden kans pärjää. Tämä issias vaivaa tällä hetkellä enemmän ja haittaa liikkumista. Ylös nousu makuulta tai istualtaan on halkalaa ja menee viitisen askelta ennen ko uskaltaa ihan kunnolla painoa toiselle jalalle antaa. :( mut yritän venytellä ja silti liikkua mahollisimman paljon että se ei ihan liikuntakykyä veis.

Meillä kans 50-56cm fleecehaalari aluksi ja sit on 62 toppahaalari, niillä aattelin pärjätä talven. toivottavasti riittävät.

Potkut ja muljuamiset on mullaki alkanu tuntuun tosi napakoilta ja välistä käy kipeää ko johonki kylkeen monottaa. Mut ihan kiva ko mieski on nyt kunnolla tuntenu ne. Oottelen malttamattomana ensviikon ylimäärästä ultraa, kattovat onko sydämmessä kaikki hyvin ja samalla aattelin kysyä sen sukupuolen. Pelottaa kyllä vaan et paljon vauva on taas kasvanu... mut toivotaan et ei kovin paljon ja et kaikki ois sydämmessä hyvin.

Mut hyvää syksynjatkoa kaikille ja kyl me kestetään ko enää vajaa kolme kuukautta jäljellä!

peikko+tyyppi 28+7
 
Täälläkin oli paasto raja-arvossa, ihan niinku viime raskaudessakin. Nyt seuraan pari kertaa viikossa nuita arvoja koko päivältä ja kirjaan silloin syömiset ylös. Tähän saakka ollut taas varsin ihanteellisia nuo arvot.
Vauvoille on 56cm vanuhaalarit ja 62cm toppahaalarit, lisäks kaukalopussit, mutta tuskin liikutaan alkuun muuten kuin synnäriltä kotiin. Muutenkin alkais olemaan hankinnat ja varusteet valmiina :)
Huomenna olisi polikäynti taas, pääsee näkeen pikkuset ja kuuleen mikä tilanne muuten. Toivottavasti ei olis edistystä tapahtunut, nyt on tullut muutamia napakoita supistuksia ihan levossakin. Ja täällä kans syynätään vielä tarkemmin tuon B sydän, vaikka viimeks lääkäri sanoikin, että tuskin mitään..

Alica ja pikkuset 29+4
 
Onpas erilaisia käytäntöjä näköjään tuon radin seurannoissa. Minulle ei esimerkiksi sanallakaan ole puhuttu mistään erillisestä diabeteshoitajasta, tilannettani katsellaan ainoastaan neuvolakäynneillä joita ei edes mitenkään tihennetty tämän asian vuoksi. Vai johtuneeko hyvistä kotimittaustuloksista, siis ettei ole tarvetta tarkempaan syyniin?

Ilmeisesti alkaa kroppa tajuamaan että loppua kohti mennään :whistle: Muutamana päivänä on ollut noin 30sek - 1min kestoisia menkkakipukohtauksia jotka tuntuu sekä mahassa että selässä. Öööh siis vissin supistuksia.. Ei mitenkään sietämättömän kipeitä mutta sanoisinko että toimintaa rajoittavia ja puuskahduksia aiheuttavia. Harjoitussupistuksia en enää edes laskeskele, niitä tulee ja menee jatkuvasti ja ovat jo ihan normaali osa elämää.

Synnytys alkaa myös jo kummitella ajatuksissa enemmänkin. Eniten pelkään että vauva kasvaa liian isoksi (4 kiloa tai hui vielä enemmänkin) tämän radin myötä. Miehen kanssa ollaan molemmat oltu aika pienehköjä (3,1kg ja 3,3kg) mutta eihän sen varaan voi ymmärtääkseni mitään rakentaa.
Toisekseen pelottaa tai mietityttää yliaikaisuus, johtuen ehkä tämänhetkisestä ystäväni tilanteesta, hän on nyt noin viikon yliajalla ja elämänsä on pelkkää odottelua ja tuskailua.. Mielellään synnyttäisin hetihetiheti kun täysiaikaisuus vain suinkin koittaa.

Työvuoroja tänään jäljellä 12 !!!!! Huomenna neuvola ja aion kyllä vähän vaikeroida noista kipeistä tuntemuksista mutta tuskinpa niistä sentään saikulle joutuu.

Bosch 32+6
 
-miinuska-, tervetuloa! :)

bosch, mullakaan ei ole mitään tarkempaa seurantaa ja ainoastaan neuvolan tädin kanssa olen keskustellut mittauksista. Käsitin niin, että tarkempi seuranta ja lähete diabeteshoitajan luo Taysiin tulee, jos kotimittauksissa on toistuvia ylityksiä. Samalla tavalla oli mennyt nämä jutut myös mun ystävällä, joka asuu Taysin piirissä.

Nyt alkais olla kuuden päivän seuranta purkissa ja pitäis soittaa taas tuloksista neuvolaan. Hieman tarkemmin täytyy syödä kuin alkuraskaudessa, mutta näyttäisi mittausten perusteella siltä, että tuskin tässä mitään tarkempaa seurantaa tai lääkitystä tarvitaan. Toivottavasti neuvolan täti on samaa mieltä. Ajattelin kyllä kysäistä jonkinlaista parempaa kokoarviota tai kontrolliultraa johonkin väliin. Olen pienikokoinen ja lyhyt ja ison vauvan synnyttäminen pelottaa. Toistaiseksi vauva on kasvanut keskikäyrällä ja samoin on mennyt sf-mitta, mutta ei ne välttämättä koko totuutta ja nykytilannetta kerro.

28+4
 
Diabeteshoitajasta oli juttua. Mulle annettiin heti aika kun tulokset sain. Sain sieltä sen mittarin ja ohjeet. Tulokset ollu kotona huippuja. Ei mitään ylityksiä tms heittoja. Käytännöt näköjään vaihtelee näissäkin paikkakunnittain. Periaatteesa toi oli ihan joutava käynti tuolla.
Edellisissä radi-raskauksissa asuttiin toisaalla niin ei tämmösiä ollu ollenkaan.

Nasu ja muru 31+1
 
Heips..

Pyydän jo anteeks.. nyt tulee sellai itkuvalitusvirsi taas .. :'(

Kaikki on siis muuten hyvin, mut kävin maanantaina sokerirasituksessa ja äsken soitti terkka et tunnin arvo on ylittyny juuri ja juuri... Ja huomenna sit neuvolaan kuulemaan lisää ja hakeen mittarit viikon seurantaan... Mä vaan kehitin itselleni karseen paniikin tästä.. edellisessä raskaudessa ei ollu mitää eikä tän raskauden ekassa rasituksessakaan... Mä oon ihan pihalla mitä nyt tapahtuu, miten vaikuttaa raskauteen, sen jälkeiseen elämään jne... voi itku.. :ashamed::'( kiva oottaa huomiseen tällasen olon kans.. ääh.. :snotty:

sori purkaus... :ashamed:

Hipsutin ja masukaveri 31+2
 
Hipsutin: tervetuloa radilaisten joukkoon! Älä turhaan stressaa..
Sä saat neuvolasta verensokerimittarin ja ruokavalio-ohjeet ja niillä eteenpäin.
Alkusäikähdys/ärsytus kun menee ohi niin helpottaa. Raskauden jälkeen on hyvä käydä uusimassa se rasitus et näkee onko tasottuneet. Joillekin voi tulla se kakkostyypindiabetes. Mulla tää on kolmas radi ja aina raskauden jälkeen kaikki kunnossa.

Tsemppiä!
 
Voihan teitä radilaisia.. :hug: Itse olen autuaan tietämätön omasta tilanteestani, kun ei mitään mainintaa sokerirasituksesta tullut. Noh, vatsa kasvaa yläkäyrällä ja pelolla ajattelen jättiläisvauvaa. Onneks itselläni sektio on todennäköinen, itseasiassa huomenna pelkopolille keskustelemaan aiheesta lääkärin kanssa. Ja jos sektio tulee, niin olettaisin päivän olevan jo lokakuun puolella kun LA on 1.11.
Itse jouduin jäämään äitiyslomaan asti saikulle supistelujen vuoksi. Päivittäin supistelee, vauhti on hyvin hidasta niiden vuoksi. Tänään uskalsin käydä uimassa, ja nopeesti altaasta piti kavuta kuivalle maalle kun kävi taas niin kipeää. Ja edelleen vihloo alavatsassa.. :/ Onneks mitään pehmenemisiä tai lyhentymisiä ei oo päässyt tapahtumaan, levon kannalta kun on ottanut. Ahdistaa vaan tekemättömyys, onneks ei sentään painossa näy kun painoa on kertynyt vain max 4kg!! Vielähän tässä vajaan kahden kk ajan kerkeää.. :D

kanna 32+3
 
Pahoittelut kaikille kenellä radi on napsahtanut.. jotenkin tuntuu et meit tässä ryhmässä on aika monta kenel napsahti nakki..

Synnytys rupeaa jännittää. ajatella meil saattaa ekat lapset ryhmään syntyä jo ensi kuussa. lokakuisistakin jo kaksi on saanut vauvan/vauvat tähän maailmaan. :heart:

Itse täällä flunssan kourissa edelleen väännän menemään.. olo rupee muuten olemaan ok mut tuo lima tuolla kurkus ärsyttää ja aiheuttaa yskän puuskia...

Tänän oli neuvolalääkäri ja tästä kooste seuraavaksi :)

neuvolalääkäri takana . tänään meni paastoarvo yli joten yks viel niin kähete äippäpolille lähtee.. ruokapäiväkirjaa ei tarvii tehä ellei ylitystä tule mut sokerei mittaan samalla tavalla edelleen.. sitten edellisessä neuvolalääkärissä16+6 kohdunsuu kiinteä, kiinni ja kohdunsuu 4.0cm nyt 28+6 kohdunsuu pehmeä auki 0.5cm ja kohdunsuu 3cm
sfmitta kolme viikkoa sitten 24 ja nyt oli 30 ja kilo painoa lisää. reilun kahden viikonpäähän kontrolli kohdun kasvusta. mut ei saikkua eikä muutakaa, kohdun kasvu menee yläkäyrällä rajulla viivalla.. jota ihmettelen ettei mitään asiaan puututtu. vauvaa ei kokeillut edes miten päin masussa menee tai muutakaan.. liikkeet ja sykkeet ok.. rautaa tarvii ruveta syömään.
kohdunsuuta kokeilessa aristin hiukan ja lääkäri sen huomasi ja samaten häpyluu oli hellänä mut näihinkään ei sen enempää puuttunut..

Ja taustaa sen verran et meidän äitillä 5 lapsesta kolme ollut ennen aikaisia ja ensimmäinen eli 2vko ja mä olen myös keskonen. olen syntynyt 1,5kk etuajassa painaen vaivaset 1500g ja kolmannest äiti vuosi verta jatkuvalla syötöllä ja rajusti josta johtuen myös ennen aikasesti syntys sisarukseni. näihin ei mitenkään ole neuvolassa noterattu

moon stars ja tirppa 28+6
 
Eikös noilla viikoilla pitäisi kohdunsuun olla vielä tiukasti kiinni ja kiinteä moon stars?? Kommentoiko lääkäri sitä mitenkään? Tai ehkä olen väärin ymmärtänyt.

Tänään oli neuvola, kaikki hyvin. Painoa tullut 140g/vko (viimeksihän olin laihtunut..) ja sf-mitta oli ihanasti keskikäyrällä entisten yläkäyräilyjen sijasta. Sokerit pysyneet hyvinä ja ruokavaliota aion tarkkailla hamaan loppuun saakka, sokerivauvapelko on niin voimakas.

Työvuoroja jäljellä 10 kpl :D
Ja miettikää, viiden viikon päästä vauvelini on jo täysiaikainen!

Bosch 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Boch ei lääkäri siihen mitään kantaa ottanut... ainoastaan tohon kohdun jyrkkään kasvuun jonka haluaa et kontrolloidaan 29.9 uudestaan.. painoa kolmeen viikkoon tullut vain kilo.eikä noihin kipeisiin suppareihin joita on muutama tullut saatikaan menkkamaisiin suppareihin ja paineen tunteeseen....


nytkin alamahalla tuntunut painetta päivällä mut veikkaan et johtu siit sisätutkimuksest kun lääkäri tunnusteeli perusteellisesti

moon stars ja tirppa
 

Yhteistyössä