Marraskuun Mussukat 2014 *Syyskuussa*

Minulla viikkoja oli 26+2 kun jouduin saikulle. Kivuliaita supistuksia ei ole ollut mutta kovettelua senkin edestä. Kohdunsuu lähtenyt pehmiämään, mutta ei kuitenkaan ole hävinnyt ja kiinni oli. Sain samantien sairausloman äitiysloman alkuun, sillä lääkäri ei uskalla ottaa riskiä, että lähtisi lisää pehmiämään töiden vuoksi (siellä kun lepääminen lähes mahdotonta istumisesta puhumattakaan, jos rytisee niin painetaan tehdä kunnes paine helpottaa eli potilaat ensin).. Kannattaa varmaan tuo asia vielä tarkistaa, ettei vaan tule mitään ongelmia jatkossa!
 
Moon stars, suosittelisin kyllä, että soittelet omalle neuvolatädille. Kuten bosch tuossa mainitsikin, näillä viikoilla ensisynnyttäjällä kohdunsuun ei oikeastaan "tarvitsisi" olla pehmennyt, eikä ainakaan auennut. Ja varsinkin jos kipeäitäkin supistuksia jo tulee. Tilanteeseenhan ei tietenkään ole olemassa mitään lääkettä, mutta kyllähän se on lääkärin (tai vähintään sen terveydenhoitajan) tehtävä selvittää sinulle selkeästi, jos on oikeasti aihetta ruveta kunnolla ottamaan iisimmin.

Täällä on jo kaivettu matkalaukut esille, viikonloppuna lähtään Kreikkaan, all inclusiville :D Bikinit otin reippaasti mukaan, pakko koittaa saada ne reissussa päällekin, reisimakkarat saattaa tosin näkyä ainakin Etelä-Suomeen asti...
 
Maanantaina oli miulla neuvola, jossa sf-mitta oli huimat 34cm. Verenpaine oli noususuuntainen silloin ja jouduin käymään eilen kontrollissa, jossa edelleen korkea. Tänään oli sovittu diabetes- ja äitipolille aika, jossa aloitettiin verenpainelääkitys. Pitää toivoa, että se tepsii. Vauva oli kasvanut jo melko isoksi,painoarvio oli 2009g ja vatsanympärys oli kaksi viikkoa edellä. Nyt käyn sitten kahden viikon kuluttua lääkärillä ja sitten joka viikko. Pitää toivoa, että vauva saapi vielä hetken majailla mahassa.

Piiu87 ja vauva 30+5
 
Mullakin oli tänään neuvola. Sf-mitta 28, hemog. vain 107, sormenpäästä -- kaikesta lisäraudan syömisestä huolimatta :O. Menin sitten "oikeaan verikokeeseen" tarkempaa tulosta varten. En tiedä, miksei rauta imeydy : /.

Moon stars, kannattaa varmaan soittaa neuvolaan vielä ja kysyä lääkärikäynnin epäselvyyksistä. Mulla jälkimmäinen neuvolalääkärikerta vasta reilun kuukauden päästä. Olis kanssa kiva saada jonkin sortin painoarvio. Terkka osasi tänään kertoa lapsosen kääntyneen pää tulosuuntaan. Hassua :attn:

Mahakani ja 30+2
 
-miimuska- , minä meen kanssasi samoissa lukemissa ja tässä lyhyessä varressa ne kilot tosiaan kanssa tuntuvat. Viime raskaudessa tuli 20kg ja eiköhän samaan päästä tälläkin kertaa.

Mukavaa viikonloppua arvon naiset! :flower:
 
Heipsan pitkästä aikaa :)

Synnytys se vaan lähestyy enää 9 viikkoo laskettuun ja äippäloma häämöttää 3 viikon päässä:) Jännittää lähinnä että jos tapahtuu jotain pahaa synnytyksen aikana:S Ja ahdistaa ku ei oo viel kaikkia tavaroitakaan,vaunut puuttuu ja kämppä on mullin mallin ku muutettu 2 viikkoo sitten omaan kotiin....

Noo mutta muuten ihan jees tänne, supistuksia tulee ,harvemmin ne on kipeitä mutta kyl niitäkin on alkanut tuleen. Mulla työharjottelua vielä muutaman päivän päälle 2 viikkoa jäljellä ,siitä toivoisin selviäväni ettei joutuis saikulle...

Viime neuvolassa rv 30 oli taas vaihteeks uus täti,joka oli kyl jotenkin niin välinpitämätön...Kysy et tarviiko hemppaa ottaa(edellisessä neukussa 111)ja et koenko tarvitsevani synnytystapaarviota kun lääkäri on sitä skolioosin vuoksi suositellu. Tarviikositä edes kysyä????? Supistuksista puhuessa sanoi vaan että ei nevaarallisia ole ja sf-mittaa ottaessa (26cm rv30) vaankysyi ettäollaankoitse oltu pieniä syntyessä kun mulla sf-mitta laskenut ihan yläkäyrält alakäyrälle...ja meille molemmille tuli tunne tästä tädistä et kunhan noi saa vaan ulos nii kaikki on hyvin..

Kiloja nyt tullut 10kg ja tuntuu etteituo maha kasvata kokoonsa ollenkaan:S

Mutta ens kerral taas uus täti,toivottavasti mukavempi se ois jo reiluviikonpäästä:)

Teps 31+1
 
Viimeksi muokattu:
Hello,
Täällä napsahti myös tuo radi. paastoarvo oli 0,1 yli. :/ Ruokavaliolla olen saanut pidettyä kotimittaukset kunnossa. Painokaan ei ole noussut tuon tuomion jälkeen grammaakaan pikemminkin laskenut ehkä kilon tai kaksi. Neuvolassa oli aluksi puhetta että lähettävät sitten 36 viikolla äitipolille jossa tekevät vauvan painoarvion, mikä oli mun mielestä tosi hyvä juttu, koska esikoinen syntyi 42+0 n. 4 kg. Nyt viimekäynnillä kun ei ollut huomautettavaa sokerimittauksissa niin peruikin tuon painoarvio jutun. Eivät kuulemma otakkaan äitejä jolla kotimittaukset kunnossa. Argh. Neuvolalääkäri aika mulla on vajaa kolmen viikon päästä jossa ultralla kuulemma vain nopeasti vilkaisevat miten päin vauva on (on majaillut pitkään poikittain), mutta eivät kokoa katso. Voinko mä vaatia painoarviota, kun itseä pelottaa jos onkin iso vauva, yleensähän toiset on isompia kuin ensimmäiset. Ärsyttää jos missään ei seurata vauvan kokoa ja annetaan taas mennä sen pari viikkoa yli niin olen synnyttämässä 5 kg lasta. Turhauttavaa :headwall:

Maisa & Junnu 32+4
 
Täällä poksahti 33+0 ja äippälomaa takana 2 päivää.
Aika menee pääosin istuskellessa.. vauva melskaa masussa perätilassa ja hyvä että henkeä enää saan.

Tsemppiä kaikille. Mä jatkan lepäilyä ennenkun pitää lähteä hakemaan poikia kerhoista.
 
Pikaiseen meidän kuulumiset. Käytiin kontrolliultrassa, joka olis pitänyt olla jo viikolla 28. Sikiöllä oli painoa 1,9kg. Hitusen alle keskikäyrän kasvaa. Syntymäpaino arviolta 3300kg jos entiseen malliin kasvaa. Kaikki muutoinkin kunnossa. Vauhtivauvaksi lääkäri tituleerasi meidän pikkuista touhuajaa! :D viikolla 37 sitten synnytyspelosta kätilön kanssa keskustelu ja lääkärillä synnytystapa-arvio. Aika positiivisin mielin olen, että saan vauvan synnyttää normaalisti jos ei tuon isompi siitä pitäisi tulla! Se massussa suloisesti lipsauttelinhan kieltää ja nenää painoi kohdun seinämään! Vitsit miten paljon rakastan tuota pientä otusta mun mahassa! :heart:

Allekirjoitus unohtui eli

Mixed 32+1
 
Viimeksi muokattu:
Tässä porukassa tuntuu olevan tosi paljon radilaisia, tsemppiä sen kanssa kaikille!

Täällä ei oloissa sen kummempia muutoksia, vatsan kovettumista jatkuvasti mutta ei kipuja. Paitsi eilen tuli puuhattua ihan liikaa kaikkee niin ei meinannu hellittää ollenkaan. Onneksi saikulla kuitenkin ollaan eikä äippäloman alkuunkaan oo enää kauaa, tosin eihän se muuta tätä arkea mitenkään ;)

Parina päivänä oon joutunu tekemään liikelaskentaa jo, kun vauva oli epätavallisen hiljanen aamusta iltapäivään. Illalla sit kyllä liikkui taas normaalisti ja liikelaskennassakin tuli tarvittava määrä liikkeitä. Tollasesta vaan säikähtää tosi kovasti!

Onko teillä eroja miten vauva liikkuu päivittäin?

Kubix 33+1
 
heipsan...
Alkujärkytyksestä oon päässyt tuon mun rasituskiinni jäämisen jälkeen.. toinen päivä mittauksia menossa ja fiilis ihan ok niiden suhteen.. sokerit ihanteellisia.. toivon että jatkuukii näin..

Vauva on pääosin mulla tosi aktiivinen... viime viikkoina on tulllut muutama päivä että hetken joutunut miettii joudunko aloittaa liikelaskennan jonka jälkee on masussa sambat alkaneet.. :D

perätilassa mennään täällä ja mua ahdistaa suunnattomasti se.. toivon että kääntyy ajallaan oikeinpäin... jos ei niin paniikki iskee ku sekä perätilasynnytys että sektio pelottavat/ahdistavat... rv 35 viikolle saan sitten neuvolalääkärin ni tarjontaa katotaa ja jatkoja pohditaan.. :)

Hipsutin
 
Mä kävin tänään kääntymässä äippäpolilla kun meinasin töissä pyörtyä taas kerran.. verensokerit oli ok mut paineet alhaset niin kuin yleensä mut pulssi olikin102 kun hoitajat mittas.. ja samantien käskivät soittaa..

kaveri heitti mut kun en saanut ajaa. mut lääkäri ei kyl osannut sanoa mist johtu kun paineet tasoittuikin jo sinne mennessä... sisätutkimusta ei tehnyt, ultras vauvan ja vauva on raivotarjonnassa selkä mun mahaan päin peppu navan kohtaa... ja paino arvio oli 1290g. napanuoran virtaukset oli hyvät ja vauva virkeä ja muutenkin vaikutti olevan kunnossa joten viikonloppu saikkua ja käski levätä ja jos uusii niin päivystykseen..

mut oli lääkäri taas oikein sellainen et olen hyvikseni töist lähtenyt hänen aikaansa kuluttamaan.. mut ilmeisesti hän on tuon luontainen osas ainakin yks kaveri sanoa kun on hänen vastaanotolle joutunut...

moon stars ja tirppa 29+1
 
Aika monella tuntuu olevan tuota melkeen pyörtymistä, itellä kans pari pv sitte. Tuli käytyä äitipolilla ja piitkästä aikaa ultrattiin :) 1270g oli painoarvio ja viikot omien laskujen mukaan 29+6, neuvolan mukaan 30+4. Mut onneks niihi ei oo luottamista ;) kontrolliultra kuitenkin tulossa kun vähän pienempi oli vauva.

Mulla ainaki vaihtelee paljon et kui paljo liikkuu/liikkeitä tuntuu, ja hiljaset päivät kyl säikäyttää :/ mut pitäää yrittää aatella et sillon se siellä kasvaa reippaasti ja siihen kerää voimia ;)
 
Kuulostaapa hurjalta joutua verenpainelääkitykselle : / Mutta tuskinpa sellaista turhaan aloitetaan joten varmasti olet Piiu osaavissa käsissä ollut. Toivottavasti paineet pysyy nyt hyvinä.

Tosiaan tuntuu että aikas monta radilaista on joukossamme.. Alkujärkytys siinä itselleni pahinta oli, nyt mieli on jo asian suhteen tasoittunut. Ruokavalio näyttää tepsivän hyvin enkä oikeastaan edes kaipaa entisenlaista herkkuperseilyä :D Töissä saatan pullapalan ottaa kun sellaisia joskus tarjolla on, mutta kotiin ei ole herkkuja diagnoosin jälkeen ostettu.

Liikkeet mietityttää täälläkin. Eilen illalla oikein säikähdin kun tajusin että sängyssä maatessani ei alkanutkaan masun myllerrys! Muutamia pikkumuljahduksia tunsin vain kun oikein keskityin. Lieneekö oikeastikin kasvuspurtti menossa joka vie voimia pikkuiselta.. Tänäänkin tuntuu olevan vähän hiljaisempi päivä, se tosin muuttunee kun parin tunnin päästä pitäisi töihin lähteä heilumaan :)

Äitiyslomaan vielä 1,5 viikkoa! Ja lopultakin tuli postissa myös äitiysrahapäätös, tajusinkin kyllä että meni näin pitkään koska valitsin käytettäväksi puolen vuoden tulotiedot. Kyllähän noilla rahoilla varmasti toimeen tulee ihan hyvin, lisänä tietty vielä lapsilisä. Saa nähdä mikä on mieli sitten ensi kesänä, onko varaa jäädä kotihoidon tuelle vai kutsuuko sitten jo työelämä. Aika näyttää!

Hyvää viikonloppua :flower:

Bosch 33+3 (onpas siinä kolmosia ;))
 
Vähän oman navan päivitystä. Verenpainelääkkeestä huolimatta jouduin perjantaina menemään synnytyspäivystykseen, kun päänsärky vaan lisääntyi, samoin turvotukset. Paineet olivatkin melko koholla ja jouduin osastolle seurantaan. Lisättiin verenpainelääkitystä ja sain kortisonipiikit, jotta vauvan keuhkot kypsyisivät, mikäli kehittää raskausmyrkytyksen. Onneksi lääkkeillä ja levolla saatiin ne paineet alas ja sitä kautta päänsärkyäkin hiukan lievitettyä.
Kotiin pääsin onneksi eilen illalla, kun veriarvot olivat hyvät, eikä näyttänyt paineet enää nousevan. Kortisoni tietenkin aiheutti sitten sen, että sokerit nousi hirveästi ja pissaan tuli ketoaineita ja paljon sokeria. Mutta eiköhän se siitä tasoitu.
Nyt vaan pitää lepäillä ja pieniä askareita saapi tehdä, mutta muuten rauhassa oleilua. Tiistaina sitten neuvolaan tarkistukseen.
Sairaalakassia ajattelin tänään pakkailla, kun ei tiedä milloin se lähtö sitten synnytykseen tai osastolle tulee.

Piiu87 ja vauva 31+1
 
Mä näin jo viime yönä unta siitä että synnytin muksun rv30+2 ja neiti paino 2002g :D
Tuntuu että aika alkaa kulumaan turhanki hittaata kun pitää miettiä että mitä tekis, nyt kun jouduin saikulle. Neuvolalääkäri ei halunnu ottaa mitään riskiä että muksu syntyis etuajassa niin nyt sitten pöjötetään kotona 2 viikkoa ja jos tulee levossakin supistuksia nii saikkua jatketaan.. :( Välillä tuntuu että tulee hulluksi tämän tekemättömyyden kanssa, kaveritkin on tätä ikäluokkaa joilla ei oo viikonloppusin oikeen muuta tekemistä ku baareissa ravaaminen :DD

Idada&pippuriina 29+1 <3
 
tsemppiä Piiulle, toiv. ei myrkytys puske päälle!!

Mullaki on vähän aika käyä pitkäksi ku ei oo ennen äippälomaa koulua juurikaa (oon siis opiskelija), töissä en oo säännöllisesti ku loma-aikoina.. vois kyl keikkatöitä tehä jos ei ois näitä harkkasuppareita ja heikotusta nii paljoo..:S muutto kuitenki parin viikon päästä niin tavaroita pitäs alkaa rauhakseltaan pakkaileen.. kulu kulu, aika ;)

luppelo 30+4
 
huih, monella ollu nuita heikotuksia! varmaan säikäyttää aika paljon tollanen, toivottavasti ei tosiaan raskausmyrkytystä kellekkään lykkää.

Mul olo hyvä täälä ei mitään heikotuksia oo ollu. Supistuksia tulee mut ne on niitä mahankovettumisia aika voimakkaista semmosia, mut pientä kipua lukuunottamatta ne kyl kestää. Ja jos jotain vähänki touhuaa niin tietää kyllä et illalla sit supistelee. Mut en ossaa olla tekemättä mitään niin sit saan kärsiä :)

Tääl kärryt haettu varastosta ja kopan suojus pesty. Melkein kaikki ois valmista vauvaa varten. jottain pikkuostoksia, kuten vaippoja ym. kulutustavaraa pittää vielä hommata.

Tänään pitäs mennä sinne ylimääräseen rakenneultraan, vähän alkanu jännittään et entä jos jossain rakenteissa jotain häikkää nyt sit löytyiski... mut eipä sille sit mitään mahda. Lähinnä ne sitä sydäntä tiirailee ko suvussa nuita synnynnäisiä sydänvikoja on ollu.

Mut mulla kans vähän ajan kulumisen kans onkelmia. Ei jaksa ennää sisustella ko on aika valmista jo, ei jaksa kaupungilla kierrellä ja liikkumistaki on pitäny rajottaa nuitten supistusten takia.... et joo tylsää on välistä!! Jos jotain tekemistä keksittä niin kertokaa tääläki :)

peikko+tyyppi 29+7 (jee huomena poksuu 30 viikolle!!! )
 
Tsemppiä Piiulle, toivottavasti ei tosiaan tuu mitään raskausmyrkytystä!

Aikas paljon tuntuu olevan radin kanssa painivia.. samaan porukkaan kuulun.. tosin mulla se nyt menee sillai helposti et tein sen kuuden päivän mittailun ja koska siellä ei tullu yhtään ylitystä niin asiaa ei vissiin sen enempää seurata.. sain pitää mittarin ja sovittiin et mittailen sillon tällön.. aikas laiskasti oon nyt mittaillu sen seurannan jälkeen mut enpä hirveesti oo herkutellukkaan, niin tuskin siellä arvot ees paukkuis.. Mites teillä muilla jatkuu radin seuranta?

Selän kanssa on suurimmat ongelmat, eikä oikeen tohon istumatyöhön pysty.. huomenna ois sit neuvolalääkäri ja tehdään uus sisätutkimus et onko mitään muutosta tullut. itte toivon et saikku jatkuis, koska muuten tulee tuskaset oltavat ton selän kanssa..

Jupsis 30+4
 
Jupsis: mulla huomenna viimeinen mittauspäivä kuudesta ja jos ei ylityksiä ni myös silloin tällöin mittaukset.. eikä niitä oo nyt viel ainakaa tullut...

Pyykkikone laulaa pikkuisia vaatteita :heart: seuraavaks aattelin pestä harsot, lakanat jne.. :)

Mukavaa maanantaita kaikille!!

Hipsutin 32+1
 
Täälläkin sokerimittaukset ollu hyviä.

Eilen kävin labrassa kun synnärillä pissassa oli ollu leukkarit plussalla. Tänään tulee vastaukset. Saapa nähdä mitä tulee..

Illalla olimme puistossa lasten kanssa ja nojailin aitaan. Koitin lähtee liikkeelle mut kappas kun meinas lähtee jalka alta. :( iskias taas tullu vihottelee. Tuikkii niin inhottavasti välilä et auts.

Viimeks vauva oli rt mutta epäilen nyt suunnan muuttuneen.

Nukkuminen on melko tuskasta. Seläleen ei oo asiaa. Kyljet huutaa hoosiannaa välillä. Pätkittäin nukun siis.

Eilen meille kotiutui ihana rottinkinen kehto. Sitä pidän olkkarissa nukkumispaikkana.
On sitä jo kovasti keinuteltu.

Käsiä turvottaa nyt niin kovasti että on hankala kirjottaa..

Mukavaa tiistaita!

Nasu ja muru 32+1
 
dodii, ylimääräsessä rakenneultrassa käyty ja kaikki oli onneks hyvin! <3 Kasvu meni ihan keskikäyrää eli onneks ei ennää sielä sen yläpuolella. Sydämmessä jota ne eniten tiiraili oli kaikki normaalista ja virtaukset hyvät.

Saatiin sukupuoli ennustekki, mut enpä taija tänne kirjotella ko en tiä käykö tutut tätä lueskelemassa :) Mut ei se ennuste ihan varma ollu niin taijan pitää kummakki vaatteet tuola kaapissa.

Nyt taas tosi huojentunu ja rauhallinen mieli ko sitä ehti tietenki taas pelätä kaikenmoista, mut nyt vaan ootteleen sitä synnytystä. vieläkään ei pelota yhtään, mut onpa tässä vielä pari kuukautta aikaa miettiä...

Mut taijampa lähteä tuonne ihanaan syysilmaan lenkille ja kokkeilla kuinka pitkälle pääsen ennenkun issias alkaa ilmotteleen.

peikko+tyyppi 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: miraflor
Täällä myös kontrolli-Uä takana. Vauva kasvoi ja voi hyvin. Ominaisuus, josta olenkin aiemmin maininnut, oli tallella, eli näillä näkymin alkutaival tulee olemaan erilainen. Sukupuolenkin kysyin (kolmannen kerran) eikä siinäkään ollut muutosta. Painoa oli kertynyt reilu 1300g.

MrsRock 28+2
 
Piiulle tsempit täältäkin, samoin kuin radilaisille - peukut pystyssä että kaikilla pysyisi arvot kohdillaan!

Mukavaa että pääosin hyviä ultrakuulumisiakin :)

Meillä oli neuvola ja saatiin oma kontrolliultra-aika, maanantaina sitten mennään katsomaan vieläkö kaveri jatkaa tasaista keskikäyrää. Sf-mitta oli tipahtanut yläkäyrän yläpuolelta keskikäyrän tuntumaan, mutta sehän nyt ei sinänsä mitään kerro...tässä vaiheessa on jotenkin tosi vaikea arvioida omaa tunnettakaan, onko tää nyt sitten paljonkin isompi kuin tytöt. Kunhan tulee vielä lisää viikkoja niin sitten sen varmaan alkaa huomaamaan. Toivon vaan että maanantain ultrassa ei ainakaan kasvuspurttia yläkäyrälle ole ottanut..! Liikkeet pojalla oli kolmella plussalla ja doppleria monottikin useaan otteeseen lahjakkaasti :D Napakat potkut ja muksaukset tällä on ollut muutenkin.

Kaikki oli muutenkin ihan hyvin. Ja on. Eilen kävin pitkästä aikaa kunnon kävelylenkin eikä minkään sortin hidastamista tarvinnut harrastaa, aivan kunnon vauhdilla sain käveltyä. Nukuttikin sitten eri malliin, oon viime aikoina herännyt pariksi tunniksi valvomaan joka yö mutta nyt en :) Täytyy ottaa taas liikunta tavaksi, nyt kun flunssakin on takanapäin varmasti ei ole tekosyitä.

Enkä pääse tylsistymäänkään, avoimen amkin polkuopinnot ja niiden päälle yksittäiset kurssit pitävät kiireisinä! Mietin itse asiassa, tuliko sittenkin ahnehdittua liikaa kerralla tähän tilanteeseen :ashamed: Että oiskos sittenkin pitänyt tämä syksy rauhoittaa vain vauvan odotukselle. Mutta katsotaan nyt, yritän ainakin tehdä sen minkä voin ja jos pahalta näyttää, täytyy ottaa opintosuunnittelijaan yhteyttä. Onneksi on sellainenkin mahdollisuus :)
Täytyykin jatkaa noihin paneutumista kun tytötkin ovat ulkona nauttimassa kauniista syyssäästä...voikaahan hyvin!

Ankka & Bebe 32+5
 

Yhteistyössä