Marraskuun Mussukat 2014 *Syyskuussa*

No huh huh idada, millaista siun äidin käytös on ollut. En kyllä ihmettele yhtään jos hermot menee.

Toivottavasti teillä oli mukava ravintolareissu bosch :)

Tänään oli neuvola ja kerrankin verenpaineet oli kohtuu hyvissä lukemissa :) mutta tämä turvotus on aivan valtavaa, varpaat ja nilkat on ihan muodottomat välillä ja sormia hankala taivuttaa. Painokin oli noussut reilu pari kiloa viikossa, kiitos turvotuksen.

Piiu ja vauva 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Idada :hug: Mulla ei olisi myöskään luottamusta antaa vauvaa hoitoon. Oma lapsuus oli niin kauheaa menoa ettei koskaan ole siitä luottamus palautunut vanhempiin, äiti tosin on kuollutkin jo mitä kuitenkin kovasti surin kaikesta huolimatta.
Synttärionnittelut lienevät paikallaan, muuten? :flower:

Piiu, sullekin toivottelen oikein kovasti jaksamista! Tuli jotenkin niin muistoja mieleen kun luin tuota tekstiä, vaikka vähän erilainen tilanne meillä olikin tuosta kakkosesta. Vauvan pienen koon vuoksi oli ylimääräistä äitipolikäyntiä jossa lääkäri teki selväksi ettei mulle VOI tulla pieniä vauvoja kun olen niin lihava, venytti mm. ultran mittoja niin että sai 2 viikkoa ennen synnytystä tytölle isommat lukemat kuin oli syntyessään ja sanoi meille ettei mitään ongelmaa, vauva keskikäyrällä - epikriisiin oli kuitenkin kirjoittanut vauvan kasvavan -1-käyrällä ja VALEHDELLUT palpoineensa "mutta päällä runsaasti subkutista" eli ne mun läskit piti mainita jopa epikriisissä valheen turvin. Mullahan nousi paino pitkästi toista kiloa viikossa eli sitä massiivista turvotusta, proteiinit oli plussalla ja verenpaineet koholla, mutta hänelle olin vain läski. Tässä raskaudessa sanoin heti etten suostu äitipolille menemään, tuo kokemus oli nöyryyttävä. Muistan vielä kysyneeni silloin ko. lääkäriltä näkyykö ultrassa kumpi on tulossa ja nainen naureskeli näkevänsä "pilluran, ei palluroita", jolle sitten huoneessa farmvillea pelannut hoitajakin nauraa räkätti. Niin asiatonta kohtelua noilta välillä saa...anteeksi, meni vuodatukseksi, mutta todellakin; TSEMPPIÄ sinne oikein kovasti! :hug:

(.) Nyt ei tosiaankaan ole pientä vauvaa tulossa :| Kylläpä sen tuntee. Tällä on todella voimakkaat liikkeet, pieni jalkapalloilija kenties :D Viime yö on taas valvottu osin näiden ihanien vaivojen kanssa; lonkat puutuu, nenä tukossa, maksan kohilla se inhottava kipu...eihän tätä montaa viikkoa enää kestä, mutta nyt alkaa tulla jo ikävä omaa kroppaa. Niin ihanaa kuin raskaana olo onkin, kaipaan selälläni makoilua ilman tukehtumisen tunnetta! Mutta sitähän ehtii sitten vaikka loppuelämän ja onneksi noita yöllisiä valvomisia voi vielä korvata päiväunilla. Tytön kanssa kotona olo onkin ollut aivan mahtavaa :heart:
Oikeastaan nyt kun tuota valitusvirttä kirjoitti, tulikin sellainen olo että tästä saa enää sen muutaman viikon nauttia...ja sitten se on ohi, kokonaan meiltä näillä näkymin. Joten pitää vaan ottaa kaikki ilo irti :heart:

Huomenna sitten siirrytään uuteen kuuhun, jolloin meidänkin poppoon ensimmäiset vauvat näkevät päivänvalon! Tuossa päivitellessä listaa katsoin että porukkaa on valtavasti, mutta harva oikeastaan kirjoittaa. Blancitan kuulumisia kaipailisin ihan erityisesti?

Ankka & Bebe 34+5
 
Heippa pitkästä aikaa! Meillä on netti ollut poikki viimeisen kuukauden (ja edelleen jatkuu) enkä ole kännykällä viitsinyt ruveta kirjoittelemaan.

Täällä olo on melko normaali, vauva liikuskelee omalla tavallaan rauhalliseen tahtiin. Välillä tulee oikein huoli kun ei ole pitkään aikaan tuntenut liikkeitä, mutta kun rauhottuu paikoilleen makaamaan niin kyllä se 10 liikettä tunnissa on aina täyteen tullut. Tää poitsu vaan on alusta saakka ollut rauhallisempi, ei edes usein potki vaan enemmänkin tuntuu möyrintää kun toinen heiluttelee pyllyään :)

mukavaa loppu odotusta kaikille,
sonts4 34+6 (vähiin käy ennenkuin loppuu ;))
 
Viimeksi muokattu:
idada, no onpa ikävä juttu, kun äitisi yrittää puuttua noin vahvasti asioihin. :( En yhtään ihmettele jos ottaa päähän.

Eilen oli neuvola. Oli niin ihana käydä taas. :) Mä niin tykkään meidän neuvolan tädistä. :D Hänellä on 30 vuoden työkokemus, niin käynneillä tulee aina turvallinen ja hyvä mieli. On ihanaa, kun pidetään huolta ja voi luottaa toisen ammattitaitoon. Verenpaine oli ihannearvossa ja pissa puhdas. Vaaka näytti 59,5 kg. Apua, kohta menee uusi kymmen rikki ja paino alkaa ekaa kertaa elämässä kutosella! Painoa on siis tullut noin 7 kg, joka on kuulemma maltillisesti. Sf-mitta kasvaa hyvin ja tasaisesti keskikäyrällä. Maltillinen painonnousu ja tuo keskikäyrällä oleva sf-mitta helpottaa mieltä. Vaikka se ei koko totuutta kerro, niin uskoisin vauvan kasvavan radista huolimatta maltillisesti.

Vointi on ollut nyt tosi hyvä. Kivuliaita supistuksia ei ole ollut ja oon pystynyt oleen töissä. :) Vielä olisi kolmisen viikkoa jäljellä. Jos vointi jatkuu tällaisena, niin luulisin pystyväni olemaan loppuun asti. :) Se olis ihan mahtavaa, koska eiköhän sitä sitten ehdi viettään tarpeeksi aikaa kotona vauvan kanssa.

Hurjasti tsemppiä kaikille vaivaisille. Pian meidän odotus palkitaan. Kohta kuu vaihtuu ja saadaan varmaankin ekat vauvelit tähän pinoon. :heart:

Hydra 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Lääkärineuvolassa käyty, tuntui niin kummalliselta kun sekä terkkari että lääkäri totesivat että kun sinulla on niin vähän tuota aikaa enää jäljellä :p Vauva oli jo aikas alhaalla ja pikaisella käsikopelolla painoksi arvioitiin vähän vajaa kolme kiloa. Ilmaisin pelkoni siitä että masussa kasvaa jättiläinen mutta lääkärin mukaan ihan normaalilta vaikuttaa. Jos mitään erikoista ei ilmene niin lisäultraan en taida olla pääsemässä. Lääkäri oli aika kokeneen oloinen (..?) joten taidan luottaa hänen sanaansa :)
Sf-mitta 31cm (oho, nyt mentiinkin keskikäyrän alapuolelle) ja oma paino taas pudonnut viime kerrasta. Sf-mitta toki taitaa aina riippua vähän mittaajasta, ja sekinhän vaikuttaa jos bebe alkaa olla laskeutunut.
Lääkäri oli positiivinen kokemus, joskin vähän kovakourainen, ja käynnistä jäi hyvä mieli.

Ikävä kokemus tuntuu olleen ainakin Wc-ankalla viime raskaudessa.. Ajattelen jotenkin niin lämmöllä teitä Länskässä synnyttäjiä, siellä synnyin itsekin :) No mutta lääkärit on aina vähän erikoisia persoonia, paikasta riippumatta.

Minäkin jo innolla odotan tosiaan synnytyksen jälkeistä aikaa, olisi IHANAA päästä pötköttelemään selällään tai juoda päiväkahvit ilman pelkoa närästyksestä :D Mutta joo, onhan se haikeaakin, kyllä tätä olotilaa varmasti jossain vaiheessa tulee kaipaamaan. Meillä tosin on aikomus tehdä tämä vielä toistamiseenkin joten eiköhän tässä vielä paksuilla ;)

Kiva Piiu että paineet nyt parempia ja taidatkin olla aika hyvässä seurannassa. Toivottavasti saat vältettyä myrkytyksen, melko jäätävältä tuo turvotus kyllä vaikuttaa. Jaksamista!

Huomenna sitä taas poksutaan ja kohtahan sitä voisi jo vaikka jakautuakin :rolleyes: Ja edelleen on ihanaa olla lomalla!

Bosch 35+6
 
Täällä pullistellaan ja olo on jo aika tukala. Oon aika pieni kokonen ja vauva tuntuu olevan tosi ylhäällä, tuntuu et pylly painais kokoajan kylkiluihin... ei kiva. Ja välistä tuntuu et vauveli puskee itseään läpi tuolta mahasta. Mut liitoskipuja ei oo täälä vielä tuntunu ja muuten olo ollu ihan ookoo.

Liikkumiset olen joutunu jättään pois ko nuita supisteluja on tullu ihan liikaa, ja ei tarvi ko vähän aikaa olla jalkojen päällä niin johan issias ilmottelee itsestään. Joten täällä on sit oltu kotosalla ja makoiltu viimiset kaks viikkoa. Vähän pelottaa mennä huomena neuvolaan et paljon on paino noussu... mut ei se ollu pari viikkoa sit noussu ko 6kg alkutilanteesta niin on täs vähän varaa massaa kerätäkki.

Onko teillä muuten kellään ollu rytmihäiriöitä?
Mul on nyt alkanu välistä olemaan, eka sydän lyä jotenki tosi kovaa ja sit sillä jää lyönti välistä ja sit se tykyttää vähän nopeampaa vähän aikaa. Tosi tylyn tuntusta! Aattelin huomen kysyä neuvolassaki et onko ihan normaalia vai pitäskö huolestua.... Mul on joskus ennenki ollu jos on ollu tosi ressaava elämäntilanne ja nytki on kyl vähän ressiä ollu, mut aattelin et voisko johtua raskaudestaki....?

Mut mie tääl yritän ottaa rennommasti ja lepäillä vaan. Vielä ois kyl jäljellä kaheksan viikkoa ja tuntuu kyl tosi pitkältä ajalta.... Vaan eiköhän sen kestä.

peikko+tyyppi 32+1
 
Kylläpä kuulostaa ikävälle tuo siun kohtelu äitipolilla edellisessä raskaudessa Wc Ankka:( En vaan voi käsittää miksi pitää käyttäytyä niin epäkunnioittavasti.

bosch juu hyvässä seurannassa ollaan :) ja tää turvotus tosiaan on aikamoista.

Kiitos vielä tsempeistä kaikille=) ja voimia teille muillekin joilla vaivoja on.

Piiu
 
Tsemppiä idalle, tympeetä tommonen käytös äidiltä =(

vitsi mä oon kade teille joilla on jo jtn 35 viikkoa kasassa :D välillä aika menee vaan niin hitaasti...

peikko86: mulla pulssi on ollu koko raskauden vähän ajan koholla, semmosta 70/min ku normisti on 50/min, ja sehä onki tavallista et ku verimäärä kehossa kasvaa ni sydän lyö vähän useemman kerran.. ja nuo lisälyönnitki, jotka tuntuu lyönnin väliin jäämisenä, on varmaa aika tavallisia raskaana ja normistiki niitä taitaa olla kaikilla ihmisillä päivittäin, usein ilman että niitä huomaakaan ite:)

luppelo ja vaavi 32+6 (neuvolan mukaan 33+4, pitäski paikkaansa mut tiiän et ei :D)
 
Täällä toinen, joka kadehtii 34+ viikkoisia. Tänään kävin kontrollitarkastuksessa lääkärillä ja sain vuodelepomääräyksen. Kohdunsuu alkanut hävitä nopeasti ja vauva laskeutunut. Viime kerralla sain saikkua, mutta voinnin mukaan sain kuitenkin olla liikkeellä ja tehdä hommia. Nyt on kaikki kiellettyä. Pitkät viikot siis edessä.
Muutoin niin oma kuin vauvankin vointi olivat hyvät, painoa oli tullut lisää 1kg, josta olin niin iloinen (viimeksi sain maininnan, että tullut liikaa kuukaudessa vaikka itsestä tuntui että lähinnä vatsa on vain kasvanut). Kokonaisuudessaan nyt tullut sellainen 10kg plussaa.
Seuraava lääkärikontrolli vasta viikolla 36, mutta toki sitä ennen voin olla yhteydessä neuvolaan/äippäpolille/synnärille, jos lääkäriä tarvitsen.

MrsRock 30+2
 
peikko86, mulla sydän hakkaa välillä niin, että tuntuu että se pomppaa rinnasta ulos tai kurkusta ylös. Tosi inhottavaa. :( Tätä on ollut alkuraskaudesta asti. Neuvolan tädin mukaan se luultavasti vaan kuuluu tähän raskauteen, eikä mistään vakavasta ole kyse. Kuulemma sydämentykytykset voi myös johtua häikästä kilpirauhasarvoissa. Mulla ne on mitattu pari kertaa ennen raskautta ja ollu kunnossa. Nyt raskauden aikana ei ole mitattu. Epäilen, että omalla kohdalla nää tykytykset johtuu vaan raskaudesta. Kannattaa kuitenkin kysäistä asiasta neuvolasta, koska sydänoireet on hyvä ottaa aina vakavasti.
 

Yhteistyössä