Marraskuun Mussukat 2014 *Syyskuussa*

Viime yönä nukuttu hikoilemattomat unet: kielsin lämmittämisen ja jätin ikkunan auki. Kämpässä on kyllä ollut sairaan kuumakin, kun saunaa ja leivinuunia on vuorotellen "pikkulämmitetty" ettei ala hohkamaan kosteutta ja kylmää. Aah, kyllä noilla yöunilla taas yhden yön valvoo lämmityksen vuoksi :)
 
Tänään klo 8 oli neuvola. Oli vaikea päästä sängystä ylös, kun nukuin tosi huonosti. Hyvää asentoa oli vaikea löytää, ja vauvaki oli ylivilkkaana. Pissalleki piti nousta. Oli nälkäki ku en halunnu punnituksen takia mahottomia syödä illalla. :D

Paineet 111/81. Aika korkeat mulle. Pulssi 71. Pissassa oli proteiinit yhdellä plussalla. Siksi mun pitää huomenna viedä aamupissanäyte labraan. Painoa oli tullu kolmessa viikossa 1.8kg. Huh huh! Hemppa oli huimat 123. Eli en mä kärsikään raudan puutteesta! :) Sf-mitta oli 29cm, keskikäyrällä taas. (Y)

Vauva liikkui kovasti ja sykkeet oli 130 luokkaa.

Uusi nla kahden viikon päästä rv33+3, ma 6.10. klo 8.00. Sillon otetaan myös joku spr-näyte, koska edellisessä synnytyksessä lapsivesi oli vihreää..??!

Jeee! Ylihuomenna saan uudet ripset. <3 Ja ens viikon torstaina pääsen 4D-ultraan. <3

Hikoilua mullaki esiintyy yhtenään, aina on kuuma vaik normisti oon vilukissa. Neuvolantätiki kauhisteli ku olin siel pelkkä toppi yläosana, ko se ite värjötteli villatakissa. :D Lenkillä käyn hupparissa ja välillä senki kans tulee hiki. Lenkkeilen edelleen 5-15km päivittäin. :eek: Ku ei oo isommin supistellu tai mitään.

Nytki ois lenkille lähdettävä. Huomenna alkaaki virallisesti äippäloma. <3

Emotar&Tale 31+3
 
Meillä pidetään isyysloma pätkissä, vaikka miehellä onkin perheyrityksessä varsin liukuvat ja joustavat työajat muutenkin. Kunhan viikon verran on alussa kotona niin olen tyytyväinen :)

Vauvan liikkeissä on tapahtunut selkeästi muutosta parin viikon takaiseen. Ilmeisesti tila alkaa olla vähissä. Enää ei juurikaan tule sellaisia selkeitä mätkäisyjä vaan enemmänkin tuntuu kyljen kääntöjä ja monesti on työntämässä pyllyään masusta läpi. Hikkaa on usein. Eilen aamullakin köllittiin sängyssä miehen kanssa niin että masu oli vasten miehen kylkeä, kun bebellä oli samanaikaisesti sekä hikka että jumppahetki, oli siinä naurussa pitelemistä :D

Viikonloppu oltiin mökillä mammiksen kunniaksi ja tuli kyllä herkuteltua luvattoman paljon :x Nyt tiukka ruotuun palaaminen edessä! Onneksi ei ole tällä viikolla neuvolaa niin en joudu puntarille.. Tällä viikolla tiedossa kuitenkin synnärille tutustuminen :O Jännittävää!!

Hyvää alkanutta viikkoa ja odotuksen iloa :rolleyes:

Bosch 34+5
 
Täällä on taas kotiuduttu ankeaan Suomeen, mä oon niin syntynyt väärään maahan, tuollaiset vajaa 30 helteet on niin mun juttu (varsinkin kun siihen yhdistetään ilmastointu nukkumatila). Reissu meni oikein näpsäkästi, mitä nyt oma selkä hermostui lentokoneilusta ja esikon kanssa jouduttiin käymään pikallisessa lääkärissä :)

Vauvakin tuntuu alkaneen liikkua aiempaa vilkkaammin, mikä on erittäin tervetullutta kun kahdessa aiemmassa raskaudessa sain toden teolla tehdä liikelaskentoja ja piipahdella äitiyspolilla/neuvolassa tarkistelemassa onko muksu hengissä. Muksu on kylläkin mahassa poikittain, liekkö siitä johtuen hänellä olisi enempi tilaa liikkua... Viime yönä meidän kakkonen tuli heti illasta kainaloon nukkumaan ja totesi, että ihan kuin joku potkisi häntä pehvaan, niinkuin potkikin :D

Erityistsempitykset Piiulle, toivotaan, että vauva vielä jokusen viikon pystyisi mahassa majailemaan!

WcAnkka lähti reippailemaan vielä äitiyslomalla, nostan hattua! Mullakin oli tarkotus lukea avoimen yo:n eräs 25op perusopintokokonaisuus tässä ennen äitiyslomaa "lomaillessa", mutta kappas, mitään en ole saanut alotettua, ja tuskin saankaan...

Ja onnittelut mammalomalaisille, nauttikaahan!

Allekirjoittaneella ei muuten ole mitään ongelmaan hikoilun kanssa, yöllä täkin kanssa kiskon monesti vielä päiväpeittoa päälle ja tänäänkin aamulla koiraa pissattaessa piti värkätä fleesepusakka (jossa melkein meni vetoketjukin kiinni...) takin alle. Pitääkin kohta muuten kaivaa villasukat esille. Josta päästäänkin mun seuraavan, erittäin haasteelliseen ongelmaan, eli siihen pitäisikö ostaa äitiystoppatakki vain ei... Omat toppikset kun ei yllättäen enää mene kiinni, toisaalta ihan uskomattoman älytöntä ostaa takki, jonka käyttöaika on 1-2kk...

Ja vielä isien kotonaolosta... Meillä mies ei ole pitänyt koskaan isyyslomia, enkä oleta, että hän nytkään pitäisi. Ukkelin luonteessa on "pienoista" työnarkomaniaa... Tosin hieman olen koittanut painostaa, josko hän voisi vauvan synnyttyä hiissata töihin lähtöä myöhäisemmäksi, jotta voisi viedä meidän eskarin aamulla sinne esikouluun. Tämä toki edellyttäisi useamman tunnin myöhennystä, joka siis töiden puolesta kyllä onnistuu, mutta epäilempä, että henkiseltä puolelta ei. Vaikka nyt toisaalta tietää, että vauvan kanssa tulee olemaan heti alusta asti yksin sen 6vrk viikossa 12h päivässä, niin aika varma olo mulla on. Jotenkin tuntuu, että jos nyt vauva vaan on suht terve, niin mitään pahempaa sieltä ei voi olla tulossa, kuin mistä olen jo selvinnyt (meillä ykkösellä oli koliikki jonka lisäksi hän heräili 15min-1h välein yöt vuoden ikään asti, ykkösellä ja kakkosella ikäeroa 1,5v ja usemman kuukauden kakkosen sai nukkumaan kahden kolmen aikaan aamuyöstä ja ykkönen heräili kuudelta tai seiskalta + kummatkin heräsivät yöllä useamman kerran.). Toki sitä tietenkään ite ei enää ole huippunuori (muuta kuin henkisesti), joten kyllähän nuo yöheräilyt mietityttää...

Hiirenhäntä ja eikka 30+
 
Voimia kaikille radilaisille, teitä tuntuu olevan paljon nyt. Myös kaikille erinäisten ongelmien ja kipujen kanssa kamppaileville!

Mies on joka tapauksessa kotona kun vauva syntyy, yrittää kuntoutua rikki menneestä selästä.

Vauvan liikkeet on täällä kanssa muuttuneet samoin kuin Boschilla. Myllerrystä, kääntyilyä ja punkemista, vähemmän teräviä potkuja.

Hikoilua on jonkin verran enemmän kuin normaalisti, mut ei sentään yhtä paljon kuin oli kun poikaa odotin. Kuuma kyllä on, yöllä pidän ikkunaa auki, enkä pidä peittoa päällä. Muutenkin nukkuminen on välillä vaikeaa. Paikkoja särkee, selällään ei voi nukkua kun käy ahdistamaan, mahallaan ei voi luonnollisesti olla, nukun kyljelläni, enimmäkseen vasemmalla. Yöllä pitää herätä vähintään kerran vessaan.

( . ) Mulla on ollut aina sillon tällön menkkakipumaisia supistuksia, onneksi ovat menneet levolla ohi, eikä niitä tule joka päivä. Kyllä sitä silti miettii, tekeekö ne paikoille jotain muutosta. Saa nähdä mitä huomenna neuvolassa sanoo hoitaja. Jännä kyllä, ettei rasitus aina aiheuta niitä, ne saattaa tulla vaikka en tekisi ihmeitä. Meillä vietettiin esikoisen 9v. synttäreitä viikonloppuna ja pitkin viikkoa touhusin kuin kaheli, siivoten ja leipoen, varsinkin lauantai oli yhtä hulinaa, mutta kumma kyllä silloin ei supistanut, taasen keskiviikkoaamuna supisteli, vaikka en ollut vielä ehtinyt touhuilla.

Mulla on vielä vauvan kaikki kamppeet laittamatta.:ashamed: pitäisi kaivaa vauvan vaatteet esille ja pestä, laittaa kaappiin. Kaukalon kaikki osat etsittävä (pienentäjä ja kuomu on jossain tuolla vaatehuoneessa) ja pestävä. Meidän makkari pitäisi järjestellä ja pinnis siirtää paikalleen. Hoitopöytä noutaa varastosta ja pestä. Kohta vois jo oikeasti miettiä kotiutumisvaatteet ja oma sairaalakassi.. Aika hyvin kyl tiedän mitä omaan sairaalakassiin tulee, se nyt ei ole iso homma, mut ei haittasi et alkaisi tehdä juttuja valmiiksi. Haluaisin neuloa vauvalle toukkapussin, mut en oo vielä saanut aikaiseksi aloittaa. Rupes tekee mieli tehdä vauvalle babynest mut voi olla et jää tekemättä, ei riitä taito, aika ja energia.

Mut nyt ummistan hetkeksi silmäni kun poika nukkuu.

CL ja mini-A 33+2
 
Huomenna ois miulla neuvola heti aamusta ja torstaina olisi äitipoli. Jännittää mennä sinne äitipolille, kun mietin kuinka iso tämä lapsi jo on. Toivottavasti ei hirveän paljon yli 2500g.
Emotar, toivottavasti siulta ei löydy proteiineja tarkemmassa tutkimuksessa.

Toppatakista olit kysellyt hiirenhäntä, mie hommasin sellaisen Kumja-kantopaneelin, joka laitetaan takkiin kiinni erillisellä vetoketjuadapterilla. Sitä voi käyttää myös odotusaikana ja sitten kun kantaa lasta esim.liinalla. Vielä en ole päässyt testaamaan sitä ulkokäytössä, kun toppatakkiin sen hommasin, mutta vaikuttaa tosi hyvältä pikatestattuna sisällä.

Piiu ja vauva 32+2
 
Onpas täällä alkanut ketju taas aktivoitua, hyvä niin!

Hiirenhäntä, kyllä saan paremminkin nostaa hattua sulle! Toivotaan että tulokkaankin kanssa arki sujuu omalla painollaan mahdollisimman mukavasti :hug:
Talvitakkia en oo edes harkinnut ostavani, ainakaan mallia äitiys. Katson ensin mahdunko entisiin kunhan synnytyksestä palautuu :)

Meillä oli tänään ylimääräinen ultra, eikä seurantaa tämän jälkeen ole luvassa - vauva kasvaa niin tasaisen tarkkaan keskikäyrällä ettei mitään huolta, toki viimeinen ultra tehdään vielä viikolla 36 rutiinisti. Isompi tämä on kuin tytöt, n. 3,5kg jos LA:na syntyy. Nyt painoarvio oli 2195g ja tosiaan kaikki mitat menivät niin tiukasti keskikäyrää kuin vain voi. Muutenkin kaikki on hyvin, ei voi valittaa - toivottavasti jatkuisi näin loppuun asti. Painonnousu voisi pikkasen tosin hidastua vaikkei kesän turvotusnousujen jäljiltä mahdottomia olekaan, mutta kakkoselta olin tässä vaiheessa muutaman kilon edellä joten en valita tästäkään. Tukivyötä en ole tarvinnut kertaakaan, kun viimeksi oli non-stop käytössä. RR on myös hyvissä lukemissa, viime raskaudessa sekin oli hieman ongelmana. Kyllä tästä on saanut nyt nauttia ja hyvä niin, on jo haikea olo kun tietää viimeiseksi :heart:
Ä-rahapäätöksenkin sain ja palkan mukaan meni, joten iloinen uutinen sieltäkin. Vauvalle alkaa myös kaikki olla valmiina, viikonloppu vietettiin tehokkaasti ostoksia tehden ja sorruttiin sitten samalla siihen hoitopöytäänkin mitä ei pitänyt tulla - tuo Ikean hemnes menee tyttöjen huoneessa sitten nättinä hyllynä kun tasoa ei enää tarvitse, joten ei kai tuo hukkaostos ole ainakaan. Vielä alusta ja siinä ois sitten kaikki vauvan tarvikkeet, toivottavasti. Jotain pientä täytynee vielä hommata mutta ne ehtii.

Meillä mies pitää ehdottomasti isyysloman ja ensi vuonna sitten isäkuukauden kun mulla vanhempainvapaa loppuu, mutta pätkissä pitänee loman kuitenkin. Todennäköisesti viikon verran on alkuun ainakin kotona ja loput säästänee joulun aikaan, ollaan molemmat niin jouluihmisiä henkeen ja vereen että ajoitus sopii mullekin täydellisesti :heart:

Hyviä vointeja toivottelen jälleen kaikille, pian ollaan jo lokakuussa ja ekat marraskuiset tupsahtavat maailmaan!

Ankka & Bebe 33+4
 
mun mies aiko jäädä joulukuussa kolmeks viikkoa isyyslomalle, ei oo kyl töissä tainnu vielä asiasta puhua :D pitääki taas muistuttaa, jos kerta kaks kk etukäteen pitää asiasta ilmottaa siellä.

Tänää oli kontrolli-uä sikiön pienen koon vuoksi ja oli kasvanu parissa viikossa semmosen 300 g :) nyt vastas mitat viikkoja, paitsi mahanympärys oli 2 vk pienempi. Painoarvio 1600g ja viikkoja nyt siis 31+5 omien laskujen mukaan (ja nlan mukaan se 32+)
 
Heippa,

Meillä mies jää lomalle heti vauvan synnyttyä vaikka heilläkin ()perheyrityksessä) tuntuu olevan se kovin vaikeaa,mutta koska siitä on jo ilmotettu aikoja sitten ei työnantaja voi kuin myöntyä:) Meillä oli ajatus että mies ensimmäiset 18pvää aluksi kotona ja loput sitten ens syksynä:)

Huhhuh meillä alkaa löytään tavarat paikoilleen muuton jäljiltä ja pinnasänky on kasattuna meidän makkariin :) Siihen haluisin katosverhon vielä:) Vaatteita oon pessyt minkä kerenny... Viel kuitenki varmasti uupuu kaikenlaista pientä tavaraa ja se ahistaa vähän mutta kai ne siitä...

Oltii eile neuvolassa ja mulla on tippunu paino ??!:S Sf-mitta oli 28,5cm(Rv 32+4) että keskikäyrän alapuolella mennään mutta sano että ei tarvii huolestua...Neuvolalääkäri vasta kuukauden päästä ja siin synnytystapa-arvio ja sit siitä seuraava käynti neuvolassa 2 viikon pääst...Näillä mennään...

Ai että kohta se mammaloma alkaa,työharjottelu huomen takana ja koulua 2 viikkoo jäljel ennen lomaa,jee:)

Teps 32+5
 
Neuvolassa aamulla käyty ja kaikki kunnossa :) Sf-mitta huimat 36cm(reilusti yläkäyrän yläpuolella),paino lähes ennallaan ja verenpaineet koholla, kuten ennenkin. Nyt vaan torstaita oottelen, että mitä ne äitipolilla sanovat.

Piiu ja vauva 32+3
 
Kurjaa että verenpaineet vieläkin koholla Piiulla, eikös lääkitys aloitettu jo? Vai sekoitankohan johonkin toiseen :ashamed: Mahasi taitaa olla jo aika hurjan kokoinen sf-mitan perusteella!

Mulla on takana harvinaisen paska yö :( Alaselkää juili koko yön ja todellakin kaikki asennot oli pelkästään huonoja. Raivostuttavaa :mad: Myös alamahalla oli ihmeellisiä tuntemuksia pitkin yötä ja yhdelle vessakäynnille noustessani pitikin äkkiä istua takaisin sängynreunalle kun pystyynnouseminen aiheutti niin karmean kipuvihlaisun. Odotan jo mielenkiinnolla sitä aikaa kun maha (ja sen myötä kaikki nämä vaivat) on poissa!

Joku mietti toppatakin ostamista.. Minun on ehkä pakko ostaa jonkinlainen välikauden äitiystakki, olen niin viluinen. Nyt on ollut lainassa kaverilta reilumman kokoinen tuulitakki joka nippanappa mahtuu vielä kiinni ehkä muutaman viikon. Tänä aamuna olin koiralenkillä yöpaidassa, fleecetakissa ja tuulitakissa ja kyllä oli meinaan kylmä! Ja tissit jäässä! Jos joku tietää mistä saisi hyviä välikausitakkeja tähän olotilaan niin saa vinkata!!

Huomenna kipaisen palauttamaan avaimet työpaikalle ja se on sitten siinä! Jippiiiiii :D

Bosch 34+6
 
bosch, juu muistit oikein, kyllä on lääke aloitettu tähän verenpaineeseen. Kotona levossa paineet on ihan ok, mutta kun lähtee yhtään liikkeelle niin ne nousee heti vähän turhan ylös. Onhan tällä mahalla jo kokoa, mutta ei se vielä paljoa tahtia haittaa :) Osittain johtuu varmasti mahan koko siitä, että istukka on edessä ja lapsivettä ilmeisesti on reilummin.
Nuo huonot yöt on kyllä todella harmillisia,toivottavasti ensi yö menee paremmin.

Piiu
 
minulla viime neuvolassa kaksi viikkoa sitten sf-mitta oli 30 ja yläkäyrälle siis rajulla nousulla. siitä nyt ens maanantaina kontrolli ja jos edelleen rajulla nousulla niin lähete äippäpolille täältäkin.. Silti vauva oli polilla käydessä keskikäyrän alapuolella hiukan ja lapsi vettä normaalisti.. kuuluko sen noin mennä? ku jotenkin ajattelisin et eiks vauvakin sit kasvais isompana tuolla????

sokerit on nyt pysynyt aisoissa. vältän riisipuuron ja fanipalat kokonaan :D ne selkeesti nostaa sen yli muuten pysyy ihan hyvinä..


täällä ois kolme päivää töitä tiedossa.. päätin mennä viel kokeilee mut heti jos menkkajomo supparei tulee joudun saikulle. töissä tämän tietävät ja toivottavasti myös ymmärtävät miksi tahdin himmaan...

Eilen pesin kaks mattoo kylppäris kun kisula se vahinko kävi eikä ainuttakaan supistusta.. eli lepo auttanut :)

Tääl on vaunujen osia pesty ja lakana pyykkiä.. hiukan viel ois vaavin vaatettakin :) et aika hyväl hantil ollaan :) KAI! :)


moon stars ja tirppa 30+5
 
moon stars, en osaa siitä vauvan koosta sanoa, että johtuuko se sf-mitan nousu siitä sitten. Itsellä se johtuu aiemmin mainittujen lisäksi siitä, sillä vauvamme kasvaa aika paljon isompana kuin normaalisti tässä vaiheessa raskautta vauvat kasvaa.

Piiu
 
^Sf-mitta ei kerro niinkään suoraan vauvan koosta vaan sillä seurataan kohdun kasvua. Suuren mittaan voi olla syynä esim. runsas lapsiveden määrä, vauvan asento jne. Ja tokihan voi olla sitten vauvan kokokin se yksi osatekijä, ei siinä. Mulla on molemmilta tytöiltä mennyt keski- ja yläkäyrän välissä, välillä jopa yläkäyrällä ja yli esikoiselta ja nyt tältäkin. Kakkoselta laski keskikäyrän alle vasta samana päivänä kun syntyi, johtuen siis vauvan laskeutumisesta. Ja isohkoista mitoista huolimatta tytöt olleet pienehköjä (3160 ja 2690). Isot mitat on selitetty neuvolassa jopa turvotuksella, kun on ollut runsaimmillaan.
 
Kiitos Wc Ankka tarkemmasta selvennyksestä :) Varmasti johtuukin monesta eri tekijästä tuo sf-mitta. Uskon, että neuvolassa kyllä kertovat jos pitää olla huolissaan ja lähettävät sitten ultraan tarkempaan tutkimukseen.
Itsellä ei edes huomioida neuvolassa tarkemmin sitä sf-mittaa, se vain mitataan, koska käyn nyt joka tapauksessa kerran viikossa äitipolilla ja siellä sitten tietää tarkasti kaiken tarvittavan.
 
heips.. isyyslomasta, meillä mies on kotona koko joulukuun sekä marraskuun puolesta.. jäänyt nuorimmaisesta pitämättä lomia, joten voi käyttää nyt.. ja hyvä näin, saa rauhassa pienikin tottua vauvaan.. ikäeroa tulee sen 1,2kk, joten varmana apukäsiä tarvii alkuun.. siihen vielä ison perheen jouluruuan teot sekä ostokset niin ohjelmaa riittää :)

Mulla toi sf mitta ei kyl sano vauvan koosta mitään.. keskikäyrillä mennyt 1. ja 3. raskaus, mutta silti yli 4kg lapsia tullut.. joten en odota muuta nyttenkään.. ultrissa myös ollut nätisti keskikäyrällä vain paria pv ennen synnytystä, joten mun keskilinja on siis se 4kg :D 2. raskaus oli sitten reilusti isompi jolloin mahan kokokin meni yli yläkäyrän, ja olossaan kyllä sen tunsi, että vauva on iso.. eivät vaan uskoneet äippäpolilla asiaa :/ onneksi tuli ilman komplikaatioita maailmaan..

pinnasänky pitäisi vielä laitella, sekä sairaalakassit muuten alkaa olemaan tavarat paikoillaan.. ompelin pienelle babynestin pinnasänkyyn.. haluan kokeilla miten sellainen toimii, ei tarvisi tunkea selän taakse peittoja, jotta pysyy kyljellään..

radi alkaa olemaan tasapainossa lääkityksen ansiosta, sain onneksi sen tablettilääkkeen tällä erää.. saa nähdä pysyykö loppuun asti.. Närästys on alkanut iltaisin vaivaamaan :( ei oikein tiedä mitä söisi, jottei tulisi kurja yö..

Voimia kaikille jotka sitä tarvitsee!!

muumimamma-81 ja 30+0 poks poks
 
Neuvolasta kotiuduttu. :) Kaikki oli hyvin. Taas oli uus täti, mun "oman" neuvolatätin sijainen, joku harjottelija. Ennen ei oo katottu noin se miten beibi siellä on. Pää oli alaspäin ja toisen kyljen alla peppu ja toisen kyljen alla jalat, että ei tarvi ihmetellä että miksi on kyljet niin kipeät ku toinen venyttelee mua liitoksista :D Jo tässä vaiheessa... ja sf mitta oli taas yläkäyrällä, 30cm, tasasesti kasvaa :) Hyvännäköstä ku oon alle 150cm pitkä (147) ja kauheen kokonen maha <3
Ens viikolla pitäis lähtä töihin, mutta neuvolasta kehotettiin ottaa herkästi yhteyttä jos supistelee. Nii lähen mää ainaki kokeileen! :) Aatella että vähän reipas 9viikkoa nii ois laskettu aika <3

Idada&pippuriina 30+4 <3
 
Heihou mammat :)

Täällä voitu hyvin nyt. Mitä nyt turvottelee ja nivusiin sattuu kun paikat venyy. Käveleminen on välillä tuskaisaa mutta en valita kun pääsin puolukkaankin viikonloppuna. :)

Sokerit pysyneet hyvinä ja päänsärkyjä eikä verenpaineita oo tarvinu enää stressata.

Mahasta tuntuu ja näkee että vauva on kasvanut hyvin. Pusketaan, muljutaan ja pyöritään kunnolla.
Nukkuminen on aavistuksen hankaloitunut kun selällään olo ahdistaa henkeä niin kovin.

Täällä oli monenlaista vaivaa ja myrkytysepäilyjäkin. Kurjaa! Toivottavasti loppuaika meille kaikille on leppoisa ja vaivaton.

Minulla seuraava lääkäri on 10.10. Ja neuvola 22.10. Sen jälkeen toivon ettei tarvii kovin hyppäillä neuvoloissa tms js pikkune vois vaikka hiukan luistaa aikataulustaan syntymällä aikasemmin.

Vauvalle rupee olla hiljakseen kaikki kunnossa. Pikkuvaippojakin on tuossa odottamassa murua.
Serkkukin sai tytön viimevkolla.

Meillä isi pitää heti 3 vkoa vapaata kun vauva syntyy. Aina tehty niin ja on se ollu kova helpotus kyllä minulle.

Sadepäivän jatkoja!

Nasu ja muru 33+3
 
35+0 poks!!
Tuntuu vielä niin pitkältä ajalta sinne laskettuun.. Alkaa olla aika raskasta tää meno ja sit kun miettii että maha tästä vielä vaan kasvaa niin huh. Yritin yks päivä muistella sitä oloa kropassa ennen raskautta enkä osannu sitä enää kuvitella :D Voi olla aluksi vähän outoa olla ilman tätä päivittäistä showta tuolla masussa. Täälläkin on muuten liikkeet muuttuneet sellaseks venyttelyks. Tuntuu jo vähän tukalalta kun peppu venyttää toista reunaa ja jaloilla sitten venytellään toista.

Mulla on myös epätavallisen lämmin/kuuma koko ajan kun yleensä tässä vaiheessa on jo villasukat jalassa ja villatakki / fleecevaatteet päällä! Toisaalta ihan kiva, kun talvella sitten saa kuitenkin ihan tarpeeksi palella. Hikoilukin on ehkä vähä lisääntynyt.

Kävin neuvolassa 34+4 ja hemoglobiini jopa noussut 3 viikossa 106-->110! Sf-mitta oli 30. Verenpaine oli yhtäkkiä noussut ensimmäisen neuvolakäynnin tasolle. Toivottavasti ei siitä enää nousisi.. Proteiinit ei kyllä olleet plussalla joten ei kai tässä aihetta huoleen. Aattelin jostain kyllä lainata mittaria, kun seuraava neuvola vasta kolmen viikon päästä.

Mulla on vaateongelma! Äitiysfarkut jo puristaa istuessa ja ainoot mukavat päällä on äitiyslökärit. Kengätkin on nauhakengät. Ja ulkoilutakki just ja just mahtuu päälle..en haluis ostella kauheesti uusia äitiysvaatteita tai varsinkaan takkia kun käyttöikä on niin lyhyt. Ehkä pitää jotain fleecetakkia käydä kuitenkin etsimässä ettei ihan palellu.
 
Täälläkin tänään poksuu 34+0, huh ei onneksi enää pitkää aikaa ole jäljellä. Muuten menee hyvin, mutta olo on jo vähän tukalaa tän mahan kaa vauva on niin vilkas ja voimakas et liikkeet sattuu todella ja niitähän piisaa... :D kävely onneksi vielä sujuu, kun ei ole laskeutunut, mut istuminen ja kumartelu tuottaa jo vaikeuksia, kun maha painaa niin ettei saa henkeä! Ja koko ajan on K U U M A! Mulla on hiki ja muita palelee. :D

Kävin neuvolassakin yks päivä. Siellä ei mitään kummempia. Sf-mitta oli muistaakseni 32, sievän tasaista käyrää kasvaa. :) sain kolme eri näytepakkausta missä oli vaippoja, tutti, tuttipullo, sukkia, voiteita yms. yms. Ihania! <3

Meillä mies ei jää heti kotiin vauvan synnyttyä. Varmaan siinä marras-joulukuun vaihteessa pitää kolme viikkoo isyyslomaa. Siis ristiäisten aikaan. Se on koulussa niin sillä on lyhyitä päiviä muutenkin ja sieltähän voi aina jäädä pois kun siltä tuntuu. ;) Tosin sillä on yks projekti menossa ja hirveästi lokakuussa reissuja ihan yön ylikin niin kiva jos tää vauva päättääkin syntyä silloin kun isistä ei näy edes auton perävaloja! :D

Voi vaateongelma! Mullakaan ei mikään takki mahdu enää päälle. Olen käyttänyt miehen hupparia takkina, kun pihalla on sen pari astetta pakkasta! :) onneks farkkuihin mahdun vielä hyvin, mut jopa äitiystopit alkaa näyttää pieneltä, kun ei alavatsalle riitä. Onneksi ei ole kuin se muutama viikko enää niin saa tän mahan pois ja on vaatteita mitä käyttää..

Jotain tekemistä koitan ruveta tässä keksimään. :D

Mixed 34+0
 
Minulla oli myös takkiongelma. Hupparit kyllä mahtuvat, mutta ne kun eivät pidä tuulta eivätkä vettä. Siispä menin ja ostin itselleni takin. Ei ole äitiysmallia, mutta sellainen "maiharityylinen", joten vyötäröä löysyttämällä saa vatsalle tilaa. Onhan tässä vielä taaplaamista sinne marras-joulukuun vaihteelle.

Mulla alkanut tulla väliin ihan kivuliaitakin supistuksia. Etenkin silloin jos kyykistyy/kumartuu ja oikaisee itsensä tuntuu, että räjähdän. Ei kivoja, noi kovettelut menee vaikka useampikin, jos vain kivuttomat pysyy poissa.
 
Laittelenpa äitipolin kuulumisia. Vauvalla oli kaikki hyvin, mahan ympärys oli edelleen sen kaksi viikkoa edellä ja painoarvio oli n.2,4kg. Muuten käynti oli kyllä hiukka masentava, kun lääkäri oli eri kuin aiemmin(ennen olen kahdella eri lääkärillä käynyt vaihdellen) ja sen asenne oli ihan hanurista. Tuli ihan sellainen olo, että olen sen mielestä maailman surkein äiti ja pilaan lapseni elämän, kun minulla on diabetes ja ylipainoa. Kyseli vielä onko kotona kaikki kunnossa ja epäili, etten mittaa sokereita, kun olin vaihtanut uuden sokerivihkon käyttöön..:mad:
Kaiken huippu oli sitten se, kun lääkäri halusi kokeilla kohdunkaulan tilanteen ja sitten se päättikin, että "käsittelee" sitä, jotta saisi aikaan supistuksia jos vauva syntyisi itsekseen sitten. Tai jotain tämän suuntaista se mutisi siinä samalla. Kyselin sitten hoitajalta käyrää otettaessa tarkennusta, että oliko tarkoitus tehdä tuo, jotta saataisiin supistuksia aikaiseksi. Vastaus oli,että ei missään nimessä näin pienillä viikoilla..Mikähän sitten oli tuon käsittelyn tarkoitus. :confused:Enkä sitten siinä muistanut enää kysellä streptokokkinäytteen tulostakaan vaikka oisin halunnut tietää sen.
Verenpaineet oli koholla edelleen, muistaakseni 156/96.

Mutta tänään 33+0 :) ja mukavaa lauantaita kaikille!
 
Voi itku Piiu miten ikävä tyyppi. Ja muutenkin, kurjaa että odotustasi varjostaa moiset huolet :(

Sain sittenkin toiselta kaverilta lainaksi tuulitakin jota hän itse oli pitänyt loppuun saakka ja mahtuu varmasti mullekkin piiiiiiitkään, varmaan synnärille saakka. Ei ole äitiystakki mutta näyttää olevan d-mitoitusta eli vissin muuten vaan reilumpi..? Hyvin pitää sadetta ja tuulta ja kun alle kerran mahtuu kerroksia niin olen kyllä tyytyväinen.

Kylmästä puheen ollen, palasin keväällä hyväksi havaittuun kikka kolmoseen, nimittäin villasukat rintsikoissa :D Harva asia maailmassa on yhtä karmea kuin palelevat rinnat!

Tänään mennään miehen kanssa hienosti ravintolaan. Tämä odotusaika kaikkine hormoneineen ja tuntemuksineen on ollut aikamoista vuoristorataa parisuhteelle, sanoisin että kasvukivut on olleet melko kovia.. Meillä on taustalla aika karujakin koettelumuksia jotka vähän vieläkin kummittelee takavasemmalla ja monet on ehkä ihmetelleetkin että onko tämä perheen perustaminen nyt ihan viisasta. Jos jotain tiedän, niin sen että huomenna voi olla jo liian myöhäistä, joten se olkoon vastaus siihen. Meidän perhe on ehkä vähän erilainen kuin naapurin perhe, minua se ei haittaa eikä toivottavasti naapuriakaan :) Tänään puetaan ykköset ylle ja nautitaan koko rahalla!

Ihanan aurinkoista viikonloppua mammoille!!

Bosch 35+3
 
Seuraa vitutus-postaus.
Vitutuksen aiheena on minun oma äitini. Meijän äiti on mallia "minä olen maailman paras kaikessa, ja jos en ole niin minun lapseni on!" Nyt oli viikonloppuna yhet pippalot ja siellähän luonnollisesti kaikki muut paitsi minä oli humalassa. Meijän äiti oli kokoajan mun mahassa kiinni ja tämä iänikuinen "mummin kulta sieltä tulee!" puhelu mahan kanssa jatku koko illan. Alkuun se oli hauskaa, mutta kun useamman tunnin sitä kuuntelee nii alkaa ärsyttämään. Sitte meijän äiti sano (en tiedä oliko kovin vitsillä oikeesti) että sitte ku Pippuriina syntyy nii minä ja muksu muutetaan kotiin, siis äitin luo. Siihen minä tylysti sanoin että "emmää enää mistään hinnasta kotia muuttais" nii meidän äiti oli sitä mieltä että mulla pitäis vaa synnyttää tää lapsi jo ja sitte mä voin mennä bilettään että kyllä hän hoitaa ja kasvattaa tytön.. En oo koskaan ollu mikään baarissa ravaaja enkä koe että kun vauva syntyy että mulla pitäis sillonkaan lähtä mihinkään..

Sitte toiseksi join zero-limpparia nii meidän äiti otti sen multa pois ja alko reuhaamaan että "et sä saa tätä juoda kun sulla on se raskausdiabeteskin!!!" Hän ite on polttanu tupakkaa koko mun odotusajan ja oon jääny sen takia tosi lyhyeksi (147cm)

Kolmanneksi meijän äiti oli sillee "en ymmärrä teitä nykyajan penikkoita ku pitää kokoajan olla saikulla kun on raskaana. Minä itse tein töitä kirjastossa viimeseen asti!" Ja hänen mielestä kipeät supistelut on normaaleita, sehän vaan valmistaa kohtua synnytystä varten..

mulla menee niin hermot!! meidän äitin mielestähän oon aivan paska kun oon sairaslomalla ja en tuu osaamaan mitään ja meijän kissat tukehduttaa vauvan kun se nukkuu. Hän ite on ollu tietty unelma-äiti kun on isän kanssa lähteny baariin kun oon ollu 6v. ja jääny vahtimaan mun pikkuveljeä 3v.

Parasta on ku se oottaa nii kauheesti sitä että saa Pippuriinan hoitoon nii mä en taida uskaltaa antaa sitä. Kun epäilen että se ei pysty olemaan selvinpäin. Isäpuolesta tiiän että se on niin jämy että ei anna äitin juoda sillonku on muksu kylässä, mutta meidän äitihän sen tekee salaa. Ja lisäksi se niiden adhd koira.. Lillihän on aivan täydellinen (ei usko mitään, hyppii vasten kokoajan, puree ja raapii)

Ei saatana.. -.-''

Idada&pippuriina 31+2, ja mulle saa vaihtaa iäksi 22!
 

Yhteistyössä