Marraskuun Mussukat 2014 ¤ Huhtikuussa ¤

Täällä on selvitty taas viikko eteenpäin, mutta nyt alkaa tulla sellaisia tuntemuksia pahoinvoinnin kanssa, että panee oikeasti miettimään, miten selviän. Viikon verran tuntemukset ovat vain lisineet, alkuun pieni "kuvottelu" nauratti, mutta nyt 24/7 pahoinvointi on vienyt voimat. En ole oksentanut kertaakaan, mutta tämä "etova olo" syö voimat senkin edestä. Juurikaan mitään ruokaa ei tee mieli, ja jos tekee pitää sen olla suolaista. Yöllä voit nukkua vain selälläsi, koska kyljellään pahoinvointi yltyy ja tuntuu että tulee ylös. Oikein karvas vesi herahtaa suuhun. Pystyssä ollessa huimaa (liekö sitten matalista vai korkeista verenpaineista, suolaa on tullut syötyä olan takaa). Iho koko ajan kananlihalla ja "kylmännihkeä". Todella todella ärsyttävää.

Tsemppiä kaikille alkavaan viikkoon toivottelee MrsRock 7+3
 
Ei ole tullut tipan tippaa verta sen eilisen yhden vessareissun jälkeen, ei edes mitään tuhrua pyyhkiessäkään. Hyvä niin!! Mä en edes tietäis mistään vuodosta, jos en olis sattumoisin kurkannut pönttöön sitä vetäessäni. Noooh, odotellaan. Yksityiselle ultraan olis kova hinku, mutta ei taida nyt rahat riittää sellaiseen. :( Minkähän takia senkin pitää olla niin pirun kallista?
 
Toivotaan Karole että oli aivan harmiton vuoto! :hug:

Tsempit myös MrsRockille, pahoinvointi kyllä helpottaa ajan myötä vaikkei se nyt sanottuna kauheasti lohdutakaan :) Säännöllinen, terveellinen normiruokailu on ainakin mua auttanut.

).( Täällä on tosiaan oireet alkaneet pikkasen helpottamaan tän viikon aikana. Painokin laskenut, en pistä pahakseni.
Kokeiltiin taas tänään kuunnella vauvan sydänääniä ja yllätys oli suuri, kun ei tarvinnut edes etsiä - jumputus alkoi lähes samantien kun dopplerin laskin iholle ja kuuluikin kovaa! Kauan ehdittiin kuunnella ennen kuin katosi, mies sai äänitettyä muutaman minuutin pätkän joten tytötkin kuulivat. Hymy naamalla täälläkin :)

Ankka & Bebe 10+3
 
Moikka pitkästä aikaa!

Oon pitänyt hiljaiseloa enkä oo jaksanut edes lukemassa käydä. Oon ollut jotenkin niin varma ettei meille tule marraskuun vauvaa kun oireet rupes reippaasti vähenemään rv 8 tienoilla. Issias kipuv väsymys ja turvotus on oikeastaan ainoat oireet tällä hetkellä, välillä saattaa tula höntti olo mutta kuitenkin paljon laimeampana kuin esikoista odottaessa. Kohdun kasvukipujakaan ei ole ollut(en tiedä vaikuttaako se että edellisestä synnytyksestä on vain 10kk aikaa.)
Mutta eilen päätin kokeilla dopplerilla josko sais sydänääniä kuuluviin ja siellähän se pikkanen jumpsutti niin kovasti :heart: Nyt on niin hyvä mieli :heart: Np ultra on 23.4 joten sitä ootellessa.

Olipas taas omanapaista kirjoittelua mutta ehkä mäkin tästä jaksaisin pikku hiljaa aktivoitua täällä kirjottelemaan :)

Maarii 10+3? en muista varmaksi :)
 
Täällä alkoi taas pahoinvointi... Kaks kertaa melkein töissä autoin meinas tulla :D oon hyvin arjaantunut tämän kanssa jo aikoja sitten että pidätin koko 8h työpäivän ja kotona sitten oksentamaan. Olipa kauheaa ku melkein pelkkää happoa tuli :s yöh tästä se taas varmaan alkaa. Viimeksi oksentelin rv 20 suutin piirtein ja koko ajan oli paha olo :s minulla siis ei ole aamupahoinvointia vaan 24/7.

Millä viikolla olette saaneet kotidoplerilla sydänäänet kuulumaan ? Minulla on semmonen mikä ei näytä sykkeen nopeutta. Saan kuuliviin 120 sykkeen vai liekö joku muu :D
 
Tervetuloa taas uusille.. tsemppiä kaikille ultraa jännittäville ja niille kenellä jotain vuotoa on... toivottavasti on harmitonta.

pahoittelut kaikille jotka kyydistä on tippunut pois.. ja voimia kauhiasti .

Itsellä huomenna jännäpäivä kun pääsen varhaisultraan. toivottavasti siellä kaikki on hyvin..

Olo on kohtuu hyvä. ei viel oo pahoinvointia tai muuta järisyttävää paitsi väsy.. :)


moon stars ja ihme 7+3
 
Me nyt sitten päätettiin kuitenkin käydä yksityisellä ultrassa keskiviikkona, niin saadaan ainakin tietää, mikä on tilanne. On sitä vissiin joskus turhempaankin laitettu rahaa kuin tuohon. :) Olot ainakin jatkuu ihan samanlaisena tämän kuvotuksen kanssa kuin aikaisemminkin, mutta eipä se mitään välttämättä merkkaa.

Onnittelut kaikille ihanista :heart:-äänistä!! :) moon-starsille tsempit huomiseen! Eiköhän siellä pieni tirri ole jumpsutuksineen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: moon stars
karole Toivotaan... ja tsemppiä sinullekin keskiviikkoon vaikka uskoisin että siellä kaikki menee hyvin..

Ja juuri kun pääsin sanomasta et ei oo pahoinvointia niin eikös sit iskenyt loppu illaks ällötys... :/ katotaan miten huomen aamulla heräänkö voimaan pahoin..

ainoa mitä mietin et kun mul on kilpirauhasen vajaa toiminnan lääkitys kun se pitäis aamulla ottaa tyhjään mahaan ja viel olla puoli tuntia niines niin millä mä koitan sit jotain napostella jos paha olo on ja se ehkä helppottais ?
 
Ultra takana <3 syke nähty ja oli oikeassa paikassa, ja yksi vauvan alku siel majaili. oli kyllä ihana <3 ainoastaan oli viikoon pienempi kuin kuukautisista laskettuna joissa siis ollaan samaa mieltä tyksin kanssa, joten ens viikolla keskiviikkona varmistellaan et pieni kasvaa.. <3 ja sitten saan neuvolakortin ja toivottavasti ultra kuvatkin mukaan :) nyt olen onnellinen enkä ees osaa olla huolissani et olis viikon pienempi



mon stars ja ihme 7+4 (6+4)
 
Noin, eka neuvolakäynti on takana. Ajat varattu labraan ja np-ultraan (14.5.). Siihen sitä onkin sitten odottamista kun on täysin tietämätön kaikesta :headwall: tuntuu että ihan koko tulevaisuus on täysin auki kun ei tiedä miten tää raskaus menee ja jaksaako molemmat pienet loppuun asti..

Kuunnellaanko teillä sydänääniä ekalla neuvolakerralla? Mun ystävä joka käy samassa neuvolassa ihmetteli kun mulla ei kuunneltu ja sillä on kyllä kuunneltu :(

Onnea moon stars :)
 
Onnittelut moon stars hyvistä ultrakuulumisista! Ja Karolelle tsemppiä keskiviikkoon!

Meillä oli tänään np-ultra ja kaikki oli hyvin. Hetkinen meni jännittäessä, kun Pötkylä ei meinannut millään herätä liikkumaan vaikka vatsaa paineltiin ja tökittiin reippaasti. Onneksi oli kuitenkin vain päiväunilla ja liikkui herättyään normaalisti. Oli mukavasti kasvanut parissa viikossa, oli itseasiassa nyt ultran mukaan 12+1 kokoinen eli pari päivää varhaisultrassa todettua suurempi. Niskaturvotusta oli alle millin ja suhdeluku downiin oli 1:24000, joten siltä osin voidaan olla rauhallisin mielin. Rakenneultraan saatiin samalla aika kesäkuun puoliväliin.

Sirpa, ei meillä ainakaan kuunneltu sydänääniä ekalla neuvolakäynnillä. Toinen käynti on ensi viikolla, ja uskoisin että silloin jo kuunnellaan.

Voi että, tämä päivä on kyllä mennyt typerän näköisesti hymyillessä! :)

Susu ja Pötkylä 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: Donnuska
Minulla myös tänään eka neuvola. Käytiin läpi erinäisiä asioita keskustellen (ruokavalio, työ, päihteet, perussairaudet, lääkitykset, olotila..) ja sitten katsottiin ihan perusmittaukset (paino, verenpaine). Sain myös neuvolakortin mukaani. Ensi viikolla olisi varhaisultra.

Valittelin TH:lle pahoinvoinnista, mutta hän vain hymyili. Sanoi, että niin valitettavaa kuin se onkin, kuuluu asiaan (kas, enpäs tiennytkään sitä :whistle:), mutta hänen puolestaan se on vain hyvä merkki, jos pahoinvointia on. Nyt vain pitää yrittää syödä entistä säännöllisemmin ja muistaa levätä. Lupasi kyllä sairausloman, jos pahoinvointi yltyy hirmuisen suureksi ja häiritsee todenteolla työskentelyä. Jäi mukavan positiivinen kuva, että minut otettiin todesta ja puhuttiin kuin aikuiselle!
 
Hei taas!

Pahoittelut kaikille huonoja uutisia saanneille ja tsemppiä kaikille ultraa odottaville ja vuodoista kärsiville.

Itsellä on eka neuvola takanapäin ja liput ja laput on saatu kotiin. Neuvolasta sain ajan varhaisultraan, mikä olisi 30.4, että nyt pitäs sinne asti jaksaa ootella. Saa nähä minkälainen vappu meille tulee.. Sydänääniä ei kuunneltu vielä ekalla neuvola käynnillä.

Omassa olossa ei oo mitään muutoksia. Väsymys jatkuu. Pahoinvointi on pysynyt poissa, kun muistan syödä tarpeeksi usein. Kirsikkatomaatteja mulla menee ihan hirveesti, kun niitä tekee koko ajan mieli.

Mamma ja pikkuinen 7+2
 
Moonstar ja Susu1 onnea hyvistä kuulumisista!

Meillä huomisaamuna np-ultra ja jännittää vaikka tiedänkin pikkuisen olevan kyydissä (kiitos dopplerin). Mutta en muistanut ettei Helsingissä tule verikokeiden tuloksia etukäteen kotiin, tai ainakaan minä en saanut.

Neuvolasta SYdänäänten kuuntelua ekalla kerralla pyritään valtakunnallisesti välttämään sen takia, ettei äidille tulisi stressiä jos ei löydykään. Vasta h12+ käynnillä. Tai siis pitäisi näin toimia mikäli ei ole ultralla mahdollisuutta asiaa tarkistaa tai lähettää varhaisultraan erikoissairaanhoitoon.

Väsymys on aivan järkyttävää! Oikeastaan mitään mutta oiretta raskaudesta ei enää ole, mutta jos en saa päiväuniani niin olen aivan järkky koko illan. Kaikilla kestämistä, etenkin illalla jo väsyneillä lapsilla. Niin ja viikko sitten oli yrjötauti koko perheessä ja eilinenkin meni täystyhjennyksessä, onneksi vain minulla. Mutta olo ollut tänäänkin kuin rätti.
 
Heipä hei! Miten pitkät neuvolakäynnit teillä on? Täällä 1,5h.. Eka nla siis ohi ja kylläpä oli turha käynti ja hiton pitkään kesti. En kyllä kävis useammin jos vois välttää sen jotenkin! Uus aika jo kuukauden päästä, myös 1,5h. :eek:
 
Blancita joo se eka aina kestää pidempää,muut meil ainaki joku 30min pääl rutiini tarkastus aina paino,sydäänet ym..ekassa raskaudessa niit o enempi ja tokassa jo harvemmin ja käsittääkseni ne pyrkii rajottaa nuita neukku käyntejä kaikille?Ei varmaa kauheest tartte juosta siel nyt ku tulee kolmas? Hohho,väsymys jatkuu mut ehkä vähä helpannu,valkovuotoo tulee iha pirusti voiskos olla tulehdus?mull o aina kyllä raskauksissa tullu paljon mut nyt iha sairaasti?Sit jos ei syö kunnolla ni tulee heti pahaolo mites muitte olot?Moon stars onnea täältäkin =)
Annilaattori ja papu 10+5 (kohta poksuu)
 
Mullakin oli varattuna ekalla neuvolakäynnillä tuo 1,5h. Mutta ei mulla mennyt lähellekään sitä koko aikaa. Terkkakin mainitsi, että hassua, kun mulla ei ollut mitään kysyttävää. :) Tosin mun kysymättömyys johtui osaksi varmaan siitäkin, että uskon vasta sitten, kun näen, että tuolla kohdussa joku majailee.

Ihan hirveä pahoinvointi. En pysty syömään mitään. Tai en halua, kun sen jälkeen sitten vasta tuleekin huono olo. :( Onkohan mulla liian pitkät syömävälit? Tosin se huono olo tulee välillä, vaikka söis parin tunnin välein.. Eihän raskausdiabetes voi vielä näin aikaisin oireilla? Onneks sentään ei tarvitse oksentaa, mutta kyllä tämä 24/7 kuvotuskin alkais jo riittämään!

Karole 7+5
 
Mulla on vasta eka neuvola tulossa pääsiäisen jälkeen. Neuvolan täti ei sanonut puhelimessa mitään, että kuinka pitkä aika sitä varten pitäisi varata.

Susu, onnittelut hyvistä kuulumisista. :)

sintti, onnea ultraan. :)

Mä oon toistaiseksi pystynyt olemaan oksentamatta. Pahoinvointi yltyy pahimmilleen, jos unohtaa syödä. Oonkin pyrkinyt pitämään ateriavälit 2-3 tunnissa. Välipaloina syön esim. jääkaappikylmiä hedelmiä ja jogurttia. Tuntuu, että kylmät jutut maistuu nyt paremmin kuin lämpimät. Jos paha olo yllättää, niin yleensä se siis mulla johtuu nälästä. Välillä tekee tosi pahaa yrittää pakottaa itsensä syömään jotain, mutta kun saa taas mahaan täytettä, niin olo paranee merkittävästi.

Hydra 7+5
 
Karole, kokeile vesimelonia. Mulla on mennyt se hyvin alas tän kuvotuksen ja oksentelun aikana. Koko ajan huono olo, mut yltyy välillä siihen et juostaan vessaan. Nyt viikkoja 9+5.

Mullakin meni ekassa neuvolassa 1,5h. Kaikenlaista keskustelua oli. Sydänääniä ei kuunneltu, mut ensi kerralla kuulemma juu. Ilmeisesti myös lääkärikäynneillä katsellaan ultrallakin.
 
Onnittelut hyvistä ultrauutisista kaikille :heart:

Pahoinvoinnista Mulla on olo menny vaan pahemmaks ja pahemmaks. Mä en ymmärrä, jotenkin muistelin et se on täs kohtaa aiemmin alkanut jo vähän helpottamaan, vaikkei kokonaan olekaan loppunut ennen viikkoa 14. Vesimelonia mäkin vedän. Se uppoaa, kunhan on ollut jääkaapissa riittävän kauan et on kans kunnolla kylmää. Ja jäävettä menee litratolkulla. Olo on niin karsea, että nyt minäkin sitten olen saikulla ja viime yönä näin jo untakin oksentamisesta. Ei jaksais enää yhtään. Ja tähän ei auta mikään säännöllinen syöminen. Se toimii sillon kun kyse on kuvotuksesta, mut jos menee oikeen pahaks, ni ei ihminen sillon pysty syömään järkevästi. Ei saa lähes mitään alas oikeesti. Tossa rv 6-8 mä pystyin pitämään itteni työkuntosena syömällä parin tunnin välein jotain, mut ei pysty enää. Argh.

Onko muilla jo supistuksia? mä heräsin aamulla supistukseen. Tuntu tosi inhottavalle ja kohtu oli ihan kivikovana. Menihän se toki ohi, mutta silti suututtaa. Edellisessä raskaudessa mulla oli hirveästi supistuksia ja kohdunsuu alkoi aueta ihan ennen aikojaan (rv17 2cm auki), jouduin saikuttamaan lähes koko raskauden. Nyt alkoi heti pelottamaan, et josko taas käy niin :( Vauvan sykkeen tarkistin heti ku supistus meni ohi, löytyi onneksi edelleen :heart:

Vielä olis kaks viikkoa np-ultraan ja sit uskallan tän julkistaa koko maailmalle! Nyt jo tekis mieli hehkuttaa kaikille, mutta ei ihan vielä ole niin suurta luottoa tähän. Toki tuo sykkeen päivittäinen kuuleminen ja tajuton pahoinvointi luovat omaa varmuuttaan tähän odotukseen. Keskenmenneestä olo ei ikinä mennyt näin huonoksi kuin nyt, ja toisaalta viimekertaisen keskenmenon rajakin ylitettiin tossa neljä päivää sitten :) Yritän nyt malttaa pitää suuni kiinni vielä sen kaksi viikkoa.

Edelleen, röyh!

Donnuska ja Juuso-Ilona rv 10+4
 
Viimeksi muokattu:
Heips vaan tänne! Itellä on olot aikalailla normalisoitunut, paitsi väsy on valtava.. Ajattelin viime perjantaina et vähän lepään "koiranunta", samalla vahtien toisella silmällä 4-veen leikkejä. No herätys oli aikamoinen kun nenään tulvii jostain savunhajua. Äkkiä sitten peiton alta ylös ja katsomaan tuleeko keittiöstä.. Keittiössä ei mitään ja takas makuuhuoneeseen, jossa haisee todella kärtsänneeltä. Nostin peittoa ja näin että sänkyyn oli laitettu pöytävalaisin joka oli kuumentunut niin että yhteen kankaaseen/muovijuttuun oli palanut musta reikä! Oli siis todella lähellä ettei koko peitto syttynyt palamaan. Onneksi heräsin siihen savun hajuun, mutta aika sikeästi kyl nukuin koska en ollut huomannut että poika oli kaikkea leluja ja tavaroita käynyt tuomassa peiton alle.

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville! Donnuskan olotila kuulostaa jo aikalailla kauhealle, jos pitää nähdä vielä untakin oksun lentämisestä.. Voi voi sääliksi käy. Mutta itellä on se kolikon kääntöpuoli et oireet lakanneet melkein kokonaan ja sitä myöten epäilys hiipinyt että olenko enää edes raskaana ja onko kaikki hyvin. Oon täs viikon ajan lietsonut itteäni semmoiseen paniikkiin että ainut vaihtoehto saada mielenrauha oli soittaa neuvolaan. Olin niin onnellinen kun hän kysyi heti että koskas pääsisit tulemaan :) Ultralla katsoi että pikkuinen siellä vielä oli ja karsasti ultraa sen verran että poikkoili edestakaisin :D Mittoja ei taaskaan saanut, mutta edelleen näytti ettei vastaa viikkoja. Mutta pääasia et sai nyt helpotuksen :heart: Np-ultra olis ollut vasta 2.5 niin siihen aika tuntui liian pitkältä. Nyt uskon et jaksan siihen asti odottaa ahdistumatta enää samalla lailla. Omaa paniikkia ei yhtään helpottanut kun yhtenä iltana tuli hieman rusehtavaa vuotoa, mut ilmeisesti oli sit ihan normaalia.

Sit töissä kävi vielä niin että juuri kun olin lähimmille työkavereille paljastanut raskauden=siis arvasivat niin toinen työkaveri sanoi saman päivän aikana et odottaa myös. Siinä sitten onniteltiin toisiamme ja päiviteltiin et ollaan ihan samoilla viikoilla. No heillä oli sit varhaisultra viime viikolla ja kaikki ei sit ilmeisesti ollutkaan hyvin tai ainakin jäi sairaslomalle suoraan siitä vaikka sanoi tulevansa töihin sen jälkeen. Harmittaa kyllä työkaverin puolesta ja siinä sitten se omakin epävarmuus vielä kasvoi, kun viikkoja on meillä suurin piirtein sama.

Mutta nyt aion olla liikoja murehtimatta ja np-ultran jälkeen jos siellä on kaikki hyvin, niin alkaakin raskaus olla jo selvemmillä vesillä viikkojen puolesta.

-Sonkku 10+4
 
Heippa!

Saisinko minäkin liittyä Mussukoihin? :saint:
Minulla tosin LA tämänhetkisten tietojen mukaan jo 31.10, mutta olen lukenut tätä ketjua alusta asti ja katselin että täältä löytyy monelta sama synnärikin.

Tämä olisi meidän 3 lapsi. 2 ensimmäistä raskautta oli lähes oireettomia, mutta tässä ollaan nyt koettu se maaginen raskauspahoinvointi, tuhruvuodot ja mielettömät mielialanvaihtelut... Liekö sitten eri sukupuolta tulossa? :)

Np-ultra meillä on ensi viikolla, verikokeet otettu viimeksi neuvolassa. Varhaisultrassakin kävin kun en kestänyt enää epätietoisuutta tuhrujen takia.

Oireettomille tai oireita kaipaamaan jääville: Ensimmäisen lapsen raskaudessa kaikki vähäisetkin oireet kaikkosivat viikolla 8 ja toisessa ensimmäiset oireet olivat liikkeiden tunteminen =) Oireiden loppuminen tai puuttuminen on kuulemma varsin tavallista eikä niistä kannata huolestua. :heart: (huolestuinhan minä tosin itsekin ja noissakin raskauksissa juoksin sinne varhaisultraan :D )

Meinasi unohtua:

Ymmi, 3 lapsi, phks, la 31.10
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuli eilen täysin sellainen olo, että omassa raskaudessa kyseessä olisi tuulimuna. Pakko oli sitten soittaa ja varata varhaisultra-aika, jonka kanssa tosin olin jahkaillut jo ennenkin. No sain ainakin nyt lasketun ajan selville ja ennen kaikkea sen, että mahassa on jotain elävää (huikean 11mm kokoisena) ja vieläpä oikeassa paikassa. Eli mutkin voi laittaa vihdoin listalle:

hiirenhäntä / 31v/ 3. lapsi /OYS ja LA 29.11. Hännänhuippuna on varmaan hyvä olla :)

Hirviä flunssa ollut viimeisen viikon ajan, pahoinvointi on kamalaa, mutta vielä kestettävää (eli vessassa ei tarvitse asua, innolla odottelen tulevaa), ja poikkeuksellisesti eilen mua ei väsyttänyt. Onneksi töissä on nyt aivan huippulungia, muuten tästä ei kyllä mitään tulisi! Mutta josko se tästä joskus helpottaisi. Huomenna ajattelin olla niin hurja, ja varata ekan neuvola-ajankin.

hiirenhäntä ja elsa 7+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä