Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Jälkitarkastuksessa ja tytön 2kk neuvolassa käyty.
Kaik oli niinku pitääkin, mitään hormonaalista ehkäsyä en halunnu, joten se aihe sivuutettiin kokonaan, papa-kokeeseen varata aika kunhan menkat alkaa. Ja ens viikolla sit tosiaan se kystan näyttö keskussairaalassa.
Tyttö kasvaa hienosti, on jäntevä ja iloinen :) Ensimmäinen satsi rota-rokotettakin saatiin...

Siinäpä lyhyesti meijän kuulumiset.

kiukuttelija ja tyttö 2kk 4pvä
 
Mä jätin meillä Rotavirus-rokotteen suosiolla 3kk käyntiin, kun oli just joulun alla. Terkkarikin oli ihan suosiolla sitä mieltä, kun vatsavaivasilla yleensä aina tulee vatsa kipeeks siitä.

"Kivaa" kun mies on viikon työreissulla (lähti jo sunnuntaina), enkä oo saanu tytöltä oikeastaan hetkenkään rauhaa. Nukkuu päivällä lyhyitä pätkiä ja sitte illalla ollaan levottomia. Ei oo päässy ees jutteleen miehen kanssa illalla kun se on päässy työmaalta, kun vauva alkaa huutaa.
En tiiä ees miten eilen lopulta nukahdettiin, kun tyttö ei tissille nukahtanu. Olin ite niin väsyny, etten jaksanu ku kerran heijata sylissä nukuksiin, mistä se heräs ku sänkyyn laitto..

Onhan se kiva, että on apua saatavilla päiväsaikaan, mutta illat ne rankkoja on välillä. Katotaan miten tämä päivä taas menee, jos sais pitemmät päikkärit tuolle aikaseks. Jännä kyllä miten se päivällä jaksaa olla itekseen paljon, mutta illalla sitte syli vain kelpaa, jos sekään sitten kun oikein puskee yliväsyä..

Joo, nyt neiti kaipaa huomiota. oli tuossa viltillä ja nyt hermostuu sitterissä, kun äiti ei katokaan sinne koko ajan...
 
mnica Meillä tyttö samanlainen, - jaksaa valvoa pitkiä pätkiä (syöttövälit 2-3h) päivällä.Ongelmana meillä se ettei tyttö suostu nukkumaan muualla kuin sylissä! Ja tämä koskee myös öitä... :'( Olen nyt 2 yötä valvonut putkeen ja nukuttanut tyttöä sylissä. Herää heti kun laitan omaan sänkyyn tai viereeni meidän sänkyyn. Olen todella neuvoton tytön akssa, sill itse alan olla uupunut monen vuorokauden valvomisesta, kun ei tyttö päivälläkään suostu nukkumaan kuin sylissä?

Osaisiko joku auttaa/neuvoa kuinka tästä sylinukkumisesta pääsisi eroon?

Muutoinkin tyttö on kärsinyt kovasti vatsakivuista, - sairastin itse viime viikon perjantaina vatsataudin ja epäilen, että tyttö on saanut sen minulta kun viikonloppu oli yhtä huutoa ja valvomista :O Kakkaa tuli sunnuntaina ripulin muodossa, mutta nyt sitä ei sitten ole pariin päivään tullut ollenkaan. Olen antanut nyt 3 päivänä Kupla Stoppeja 3-4 kertaa päivässä, - toivottavasti näistä olisi apua. D-vitamiineja en ole vielä aloittanut juuri noiden vatsakipujen vuoksi. Mitä merkkiä suosittelette?

Neuvola on meillä tänään ja katsotaan kuinka tyttö on lähtenyt kasvamaan =) Ainakin vaatteita on jo käynyt hänelle pieneksi!

Nyt tyttö taas kitisee syliin...

Mamma2012 ja tyttö 4vk5pv
 
Täällä myös valvomiset on tuttuja. Nyt viimeaikoina tyttö valvoo suunnilleen 2-8 välillä yöllä. Sen jälkeen nukkuu kyllä taas sen 7 tuntia, minkä on jo monta viikkoa nukkunut pisimmillään putkeen. Ajankohta vaan on ihan väärä.. Toki hyvä että saa itse sitten edes siinä vaiheessa nukkua, mutta yöt vaan on rankkoja jotenkin valvoa. Kellään mitään vinkkejä rytmin kääntöön?
Eilen näitä aikoja herättelin tytön ylös, kun itse olin aamupalan saanut syötyä ja nyt meinasin myös mennä herättämään tytön. Jaksaa olla hereillä myös päivällä, tosin max. 2 tuntia kerrallaan. Mut yöllä siis menee tuo 5 tuntia helpostikin. Viime yönäkin oli alkuun ihan vaan pirteä, sen jälkeen alkoikin vatsavaivat. Jos vaan itse ensi yönä jaksais herätä siinä vaiheessa kun tyttökin ja hoitaa sen syötön (mies on nyt sen hoitanut, kun itse en vaan jaksa) Kun mies ottaa tytön mukanaan alakertaan ja laittelee valot päälle ym syötön ajaksi. Ja juttelee tytölle. Joten kokeilisi itse sitten sitä ettei mitään turhia valoja, vaikka sitten tytön mukaan ottaisikin alas. Jos sitten vaikka helpommin kävis unille takaisin. Pitäisi vaan jostain energiaa saada noihin öihin, kun tosiaan ei vaan jaksaisi. Mies oli pari viikkoa töistä pois, mutta maanantaina meni takaisin. Sinä aikana tuo rytmi meni tähän nykyiseen, tiedä sitten oliko niillä yhteys. Ja heräteltiin tuossa loman aikana tyttöä jo aikaisemminkin usein ylös, kun oli menoja. Silloin tyttö tosin valvoi "vain" 6-7... Ja nyt kun yksin on taas päivät tytön kanssa niin tiedä miten sitten jaksais olla vielä vähemmillä unilla, kun jos tytön herättelis vielä aikaisemmin.

Tirppana ja tyttö 7 viikkoa.
 
voimia arkeen kaikille :wave:

ite painin miehen liian pitkien työpäivien, oman hartia-jumituksen, sekä joka paikkaan ehtivän taaperon kanssa :D

yöt menee vaihtelevasti, 5-7h vauva nukkuu putkeen. meinaa keikkua illasta, nukahtaa viimeistään 22:30.
mutta sitä säädän niin että aamusta heräillään kahdeksan aikaan, valoja päälle ja sitä rataa.

Yösyötöiltä EHDOTTOMASTI kaikki valot pois!!!!! mulla on yksi himmeä valosarja joka valaisee sen verran että näen mihin kävelen. jos pistää kirkkaat valot päälle niin taatusti vauva herääkin ja oppii näin et yöt on seurustelua varten. illastakin valaistusta hämärretään.
vauva on hereillä mielellään 16-19 välisen ajan, ja sen jälkeen ottaa pienet torkut. iltaan voi ajoittaa myös kylvyn joka rauhoittaa unelle mukavasti.

jos kähisee sängyssä, antaa kähistä. oppii nukahtamaan itsekseen ajan myötä. itse en heti ekasta kitinästä ota syliin, koitan antaa tuttia, kääntä toiseen asentoon.... kun vauvaa on oppinut tuntemaan, on helpompi lukea hänen viestejäänkin mitä haluaa milloinkin :)

vatsa-vaivoja ei ole, d-tippoina edelleen BIOTEEKIN tipat.

syödään runsaasti...

ja kiire on itsellä kova, omaa aikaa on hintsusti, mutta on nämä hienoja aikoja vaikkakin välillä on ite ihan kuollut.

katsotaas jos pääsen uudestaan tänään kirjoittaan jotain :D
 
tirppana kehotan kyllä että teette niin ettei mitään valoja laiteta, eikä vallankaan jutella vauvalle.... ihan hys hys vain, hämärässä ja pelkkä syöttäminen. vaipat vaihtuu vain jos on kakka. syöttö ja sänkyyn....

ite teen niin et kun havahdun vauvan nälkään (ei ehdi edes itkeä) , käyn lämmittämässä maidon ja pullo kourassa menen ottamaan vauvan syliin. pullo suuhun ja laahustan olohuoneeseen sohvalle.
syöttö, röyhy ja sänkyyn. teilläkin vauva varmaan herää jo siihen kun mennään se sylissä eri kerrokseen. voisko siis kehitellä niin että kipittää sen maidon hakemaan sinne missä vauvakin on, ottaa vaikka jonkun tuolin valmiiksi missä hänet vois syöttää. silloin voi itseään varteen laittaakin valot jotta näkee portaat kulkea yms. mutta vauva tottuisi sitä kautta ehkä paremmin siihen, että yöt on nukkumista varten.

oma vauva ei tällä tavalla toimien avaa välttämättä silmiäänkään edes kertaakaan....

-ja pienestä itkusta ei kannatakkaan vauvaa heti syliin ottaa: nytkin kaveri on tossa vaunussa vieressä, uni-itkua tekee, pui nyrkkiä ja hiukan potkiskelee. kun pari minuuttia antaa olla..... Niin se nukahti nytkin itse :) Ei siis ITKE, vaan semmosta ihan eri kuuloista. sit kun on oikee hätä ja tarve, äänessä on kyllä ihan eri soundi :)
 
Moi!

JOs nyt muutaman rivin ehtisi kirjoittaa, kun tyttö nukkuu jopa vaunuissaan. Lukemassa olen kyllä käynyt ahkerasti ja omat haasteensa on näköjään jokaisella vauvanhoidossa.

Meillähän tämä kolmas lapsi on vaativuudeltaan ihan omaa luokkaansa kuin muut. Nukkuu pätkiä ja lähinnä sylissä, vieressä tissitellen jne. Välillä jopa saa heijattua uneen vaunuissa, mutta monesti vetää niin kovat kilarit sinne laitettaessa ettei rauhoitu millään. Nyt sain nukkuvana nostettua vaunuihin.

Iltahuudot on täällä alkaneet, huutaa vaihtelevasti puolesta tunnista tuntiin vaikka sylissä kannellaan. Tämä ajoittuu yleensä siihen klo 22 aikaan. Miehen syli rauhoittaa parhaiten, rinnalla vain riehuu jne. Aikaisempien lasten kanssa ei todellakaan ole ollut tällaista:p Lisäksi nukkuu vieressä ja mies on ajettu toiseen huonneseen nukkumaan että mulla olisi paremmin tilaa ja se on toiminutkin. Olen saanut suhteellisen hyvin nukuttua vaikka perhepedissä tytön kanssa nukutaankin. Viime öinä on käynyt nukkumaan siinä klo 24 viimeistään ja eka unipätkä on 4h, sitten 3h. Tämän jälkeen ähelletään mahaa ja tissitellään usein. Yöt on kuitenkin olleet tosi vaihtelevia juuri noiden vatsavaivojen takia, joten mistään säännönmukaisuudesta ei voida puhua. Ainut mikä pysyy, niin omassa sängyssä ei nukuta:p

Ollaan oltu flunssassa, myös tyttö vähäsen, joten vauvanhoito on ollut aika rankkaa. Varsinkin kun tytöllä on kitinät lisääntyneet. Sitterissä viihtyy kokonaista 5min ja hoitopöytä on pop. Onneksi niinä hetkinä kun miään ei vaivaa, ei ole väsy, ei nälkä, ei masuvaivoja tyttö väläyttelee sellaisia hymyjä että oksat pois! Niillä jaksaa pitkään:)

Arki on täällä siis tytön "palvelua" aamusta iltaan ja kun mitään rytmiä ei vielä ole, ei ole ennakoitavissa miten päivät tulee menemään. Ulkonakaan ei olla nukuttu kun ollaan oltu flunssassa ja nyt näköjään on luvattu taas kylmempää niin että se niistä toiveista nukuttaa ulkona pitkiä päiväunia.

En nyt ehdi kommentoimaan muuta kuin että voimahalit yökukkujien äideille, ainakin Tirppana ja Mamma2012! Meillä käytössä Jekovit, maitohappobakteeri DDS-junior ja eilen aloitin Disflatylin, mikä tuntui heti auttavan pierujen ulostuloon ja yökin meni vähemmillä ähinöillä. Voisikohan auttaa noin nopeaan?

En osaa antaa vinkkejä tuohon sylissä nukkumiseen, koska meilläkin asustaa sylikissa. Pitää vain ajatella, että kyseessä on väliaikainen vaihe, mikä ei tietysti lohduta jos ei itse saa yhtään nukuttua. Jaaha, nyt vaunuista kuuluu komennus, joten pitää mennä.

-Melanie ja Martta 5vko ja 4 pvää
 
Heipat :wave:

Hetkeen ei taas oo tullut tänne kirjoteltua kuulumisia, joten nyt tulee;

Yöt menee jokainen aika samalla kaavalla, poika saadaan unille viimeistään puolenyön aikaan, yöunille nukuttaminen on välillä aika haastavaa, kun poika tykkäis valvoa, ja helposti sitten tulee yliväsyneeksi, ja siitähän seuraa vaan kitinä.
Ensimmäinen pätkä nukutaan 3-4,5 h, sitten herätään syömään ja jatketaan samantien unia, ja nukutaan 2-3 h. Tästä alkaakin sitten nämä meijän aamu ähinät ja kitinät, vatsa vaivaa edelleen mutta on huomattavasti helpottunut verrattuna aikaisempiin. Mutta siis loput aamuyöstä/aamusta nukkuu 0,5-1,5h pätkissä.
Yleensä noustaan siinä 9 aikoihin aamulla, välillä kyllä jos oon ihan poikki itse vielä niin yritän saada vauvaa vielä torkkumaan mun kanssa johonkin 11 asti..

Päivät menee ihan mukavasti, aamulla aamupesut ja sitten hetki seurustelua, eikä kauaakaan kun väsy voittaa ja ruvetaan torkkumaan. Nyt ollaan joka päivä päästy tunnin mittaiselle vaunulenkille niin siinä poika nukkuu päivän pisimmät päikkärit, koska jatkaa kotona vielä unia helposti parikin tuntia.
Iltaa kohden itkuisuus lisääntyy, mutta ei onneksi enään ole sitä kamalaa kipuhuutoa, vaan juurikin tuota ähinää ja kitinää enempi.

Neuvola olis ens maanantaina, samaten lääkäri. Jännä nähä mitkä on pojat mitat nyt, kasvanu ainakin ihan älyttömästi. Haikeana reilu viikko sitten pakkasin 50senttiset sivuun, nyt käytössä 56 ja 62cm, eniten tulee kyllä käytettyä noita 62.

Ristiäiset on n. kolmen viikon päästä, ja nimi ei ole vieläkään valmiina. Tai onhan sitä tässä mietitty mutta ei ole mitää vielä lyöty lukkoon. Ristiäiskorttejakin pitäis rupeta väsäämään jos meinaa keretä..

Lily_ ja poika huomenna 7vko :heart:
 
Viime yö meni jo hieman eri tahdilla kuin aiemmin. Tyttö nukkui suunnilleen 00-02.50 ja kun heräsi, niin itse menin alakerrasta hakemaan pullon ja siinä makkarissa sitten syötin tytön. Tosin heräsihän se mieskin siinä samalla ja syötön jälkeen alkoi tytölle jutella. Mutta makkarissa päällä vaan yövalo (niinkuin joka yö, isoja valoja ei päälle laiteta) Olis tuo varmaan muutenkin kunnolla herännyt, kun maito loppui hänen mielestään kesken, vaikka olin laittavinaan tarpeeksi. Eli ei muuta kuin uudestaan alakertaan. Nyt sitten sentään nukahti viiden aikoja, mutta nukkui vaan puoli tuntia ja sen jälkeen taas ähellettiin puolisen tuntia. Taas tunti unta ja sen jälkeen hereillä 6.30-8.30. Viimeinen tunti tuosta oli tytöllä taistelua unta vastaan, väsytti selvästi kyllä, mutta ei halunnut nukahtaa. Tuttia sai olla kokoajan laittamassa, kun halusi tuttia, mutta se ei suussa kauaa pysynyt. Tuo uudelleen nukahtaminen on usein just tuollaista. Jos ei sitä tuttia anna, niin kohta alkaa huuto. Sitten kun saat nukahtamaan, saattaa nukkua sen pari minuuttia ja sitten taas sama homma. Pikkuisen oli taas vatsavaivaa, sekin varmaan vaikuttaa. Meilläkin sylissä viihtyisi ja nukkuisi, mutta omassa sängyssä saa luvan nukkua. Kun ei sen paremmin välttämättä nukahda, vaikka viereen ottaisi.

Päivällä koitetaan pitää hereillä enemmän, mutta ei sekään aina onnistu. Eilen oli illalla hereillä 3 tuntia just siinä ennen puolta yötä, se varmaan vaikutti että eka pätkä oli sentään sen lähes 3 tuntia. Oon taas toivonut turhaan, että mies olis pari päivää vapaalla, että sais tuota rytmin kääntöä oikeasti yritettyä. Nyt kuitenkin olisi helpompi miehellä löytää tuuraaja töissäkin. Kun tuskin ihan viikonlopun aikana onnistuu tuo kääntö. Itse kun ei vaan jaksa yksin tuota.
 
Meillä kanssa oltiin sylissä koko eilispäivä, kunnes sitten kahdeksan aikaan illalla lykkäsin pojan turvakaukaloon. Ja ah autuus, sielä jatkoi unia, nukkui sellaisen kolmen tunnin pätkän heräämättä kertaakaan. :heart: Laitoin turvakaukalon tuohon nojatuoliin joka kallistuu reippaasti taakse päin, niin oli käytännössä selällään siinä asennossa, jalat vaan hieman pystyssä. Ja toinen missä meillä nukutaan tai ollaan rauhassa on edelleen se kantoliina. Vaikkei syvästi nukkuiskaan, niin ei ainakaan itke eikä omat kädet ja selkä rasitu kanniskelusta.
Oletteko kokeilleet niitä "hytkyttimiä" :D pinnasänkyyn? Niitä sellasia pieniä lisäpaloja pinnasängyn jalkoihin joiden kanssa voi pinnasänkyä hytkytellä.
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Moikka pitkästä aikaa mammat :)

En muka ole ehtinyt mitään kirjottelemaan aikoihin...oikeesti vaan laiskottaa :)

Meille kuuluu ihan hyvää. Sairastin tossa itse ilmeisesti noroviruksen viime viikon lopulla, kuume huiteli pahimmillaan melkein 40:ssä ja tavaraa tuli molemmistä päistä. Mieskin sai taudin, mutta pääsi huomattavasti helpommalla. Vauvaan ei tarttunut onneksi, mitä kyllä kovasti ihmettelen?

Tirppana, kuulostaapa kovin tutulta noi teidän yöt...meillä tyttö nukahtaa 23-24 aikoihin, nukkuu ekan pätkän n. 3h ihan hyvin, mutta sitten ekasta syötöstä alkaakin aamuun asti kestävä show. Yleensä menee sinne 06-07 ennen kuin nukahtaa uudelleen. Ilmeisesti on vaan rytmi sellainen, että yöllä valvotaan ja tankataan, ja aamupäivällä/päivällä nukutaan. On yleensä aika hyväntuulinen ja haluaa seurustella, eli ei itkeskele, paitsi jos ei maitoa ole koko ajan saatavilla (meillä siis mennään pulloruokinnassa). Niinpä yöt menee maitoa lämmittäessä. Meinaan asiasta vielä neuvolassa maanantaina kysyä, mutten olen varovasti koitellut muutella tuota rytmiä niin, että joka ilta koitan pitää tyttöä hereillä 15-30 min pidempään kuin edellisenä. Sillä ollaan nyt onnistuttu vähentämään tuota valvottua aikaa tunnin pari, ennen meillä valvottiin noin 01-07. Ja tosiaan, ei valoja eikä ylimääräistä seurustelua syöttöjen yhteydessä (vaikka onko sillä oikeesti näin pienten kanssa merkitystä, en tiedä?). Meillä ei kyllä nukahdeta jos ei väsytä tarpeeksi, eli muu ei auta kuin odotella että se väsy tulee. Rankkaahan se on, meillä mies yötöissä eli itse hoitelen nuo yöt suurimmaksi osaksi, mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa. Jos saan maanantaina kokeneelta neuvolatädiltä hyviä vinkkejä niin tulen heti kertomaan :)

Muuten tyttö on hyvin tyytyväinen ja viihtyy edelleen hyvin niin autossa/turvakaukalossa, vaunuissa kuin kantoliinassakin. Hymyilee paljon ja värillä nauraa "hörähtelee" ääneen. Tiistaina taisi löytyä kädet, tai siis tajuttiin, että ne on kiinni omassa kropassa ja niitä voi jotenkin kontrolloida :)

Tyttö kasvaa hyvää vauhtia ainakin silmämääräisesti arvioituna, punnittu ei ole sitten 19.12. Nyt käytössä 56cm vaatteet jotka menee vielä hyvin, joten ei nyt kamalan isoksi ole vielä ehtinyt kasvaa. Huomenna matkataan tytön kanssa Suomeen, ja maanantaina tosiaan neuvola. Saadaanpahan sitten pituuskin mitattua, sitä kun ei ole mitattu sitten 4.12. eli viimeksi Suomessa neuvolassa, täällä ei pituutta jostain syystä mitatakaan, punnitaan vaan. Keskiviikkona onkin sitten sekä vauvalla että mulla lääkäri. Jälkitarkastuksessa meinasin pyytää minipillerireseptin, kapselia olen harkinnut ja meinaan siitä kysellä, mutta alkuun mennään varmaan minipillereillä joita käytin ennen raskaaksi tuloakin.

Nyt pakkailemaan loput kamat matkalaukkuun, aamulla paikallista aikaa sitten kohti Suomea...saapa nähdä miten menee lento tällä kertaa kun tyttö on kasvanut eikä mieskään ole mukana.

Millimama & Aava 6vko 5pv
 
Hieman kuulumisia meidä taloudesta: yövalvomiset muuttuivat yöhuutamiseksi ja nimenomaan sellaiseksi sydäntä särkeväksi huutamiseksi, vaakatasossa ei viihtynyt olleenkaan, ainoastaan syli kelpasi. Eilen oli melkein 12 tuntia valveilla ja siitä suurimman osan itki kovasti eikä rasuhoittunut millään. Illalla menimme käymään lääkärissä ja siellä todettiin tytöölä refuksi ja saimme siihen lääkettä (Gaviscon). Viime yönä tyttö söi 23.30 ja sai sen jälkeen lääkkeen, - nukkumaan rauhoittui/nukahti 02.30 ja heräsi vasta 07.30 (välissä oli yksi itkuherääminen, mutta rauhoittui takaisin nukkumaan ilman ruokailu). Lääkäri suositteli ruokailuväliski 3-3,5 tuntia ja yöllä tuo väli oli melkein 7 tuntia (tyttö taisi olla aivan yliväsynyt valvomisen vuoksi ja siksi nukkuikin yhden ruokailu yli).

Tänään hän on nukkunut hyvin kantoliinassa (2 tunnin pätkä), vaunuissa (2,5 tuntia) ja nytkin nukkuu kantoliinassa. Ah, - olen niin helpottunut kun tyttöön ei enää satu ja itku on loppunut (katsotaan nyt mitä yö tuo tullessaan...) :heart: Nyt ei äidinkään tarvitse enää itkeä...

Eli meillä oli tuo refluksi kaiken valvomisen, itkun, kitinän ja vaakatasoon laittamisen kauheuden takana.
Tästä syystä myös viihtyi niin kovasti sylissä, kun oli niin kipeä ja halusi olla pystyasennossa.

Neuvola Tyttö oli kasvanut hyvin, painoa tullut yli 700g lisää ja on nyt 4315g. Pituutta tullut lisää 2 cm ja on nyt 53,8cm. Pään ympärystä ei nyt mitannut. Terkkari ehdotti minulle maidotonta dieettiä, jos siitä olisi apua tytön vaivoihin ja liikahappamuuteen. Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä dieetistä? Ja neuvolassa kävi pieni tapaturma tytön kanssa; - kaukalon turvavyö ei ollutkaan aivan kiinni ja koppaa nostaessa tyttö valahti lattialle naama alaspäin :'( Kauhea itkuhan siitä seurasi, - ei onneksi mitään muuta ja pudotus ei ollut korkea (kerroin asiasta lääkärillekin kun olimme siellä ja hän sanoi kaiken olevan kunnossa). Mutta voi sitä säikähdystä, kun tyttö oli lattialla pää alaspäin :( Nyt ollaan kyllä tarkempia noiden vöiden kanssa!

Ristiäiset reilun kahden viikon päästä ja niitä varten pitäisi kutsuja aloittaa tekemään ja muutkin järjestelyt (kastepuvun ja - maljan hankkiminen yms.). Nimi on onneksi päätetty, vaikkain se muuttui siitä mitä olimme aluksi ajatelleet sillä tyttö ei ollenkaan näyttänyt nimen mukaiselta :headwall:

Tsemppiä muillekin yökukkujan omaaville :hug: Toivottavasti rytmi löytyy pian (myös meidänkin talouteen).

Mamma2012 ja tyttö 4vk ja 6pv
 
ja ei ois taas saanu mennä kirjoittaan et yöt menee hyvin... varsinainen sirkus oli kulunut yö--

taapero ensinnäkin kiukkusi AIVAN koko päivän, teki kaikki mahdolliset ilkeydet ja oli vaan äidin perään.

se sentään nukahti 20:45... vauva sit valvoikin niin et nukahti vasta puoli yks mun syliin...|O sitä temppuilua kesti koko illan, muutenkin valvoi melkein koko päivän. mikä siihenki tuli ?

ite olin ihan raato kun en sit ole taas päiväuniakaan saanu moneen päivään eri syistä johtuen :)
no, sitten kun vauva viimein nukkui, päätti taapero kiljua moneen otteeseen "syliin" ja "äitin viereen"....

ja sitten kaiken kukkuraksi vielä koirakin haukkui ulos pääsemiseksi :kieh: eikö sekään voi sen vertaa pidättää .-.... ;)

yöllä mun nousi oikeen kiukku, kun HALUSIN NUKKUA!!!!! mutta nyt kun taas on kahvia kitusissa ja uusi päivä, niin miettii et eipä ne muksut enää isompana keikuta vanhempiaan öisin....

taapero täällä jo kiljuukin, heränny taas liian aikaisin ja liian kiukkuisena... onneks on jo perjantai...

mä en nyt osaa kommentoida kelleen mitään enepää, kun keskittymiskykyä häiritään kuusi oktaavia korkeemmalta kuin normisti :D

aamupalalle hei :wave:

koitetaan hei jaksaa :)
 
Huomenia mammaset pitkästä aikaa :wave:

Ajattelin nyt kanssa kirjoittaa tänne teidän seuraksi, kun lueskelemassa olen käynyt kyllä ja ajattelin et tässä voisi vaikka pysyä kärryillä. Kirjautunut en ollut pitkään aikaan, joten hetki piti miettiä omaa salasanaa, muttei lopuksi tarvinnut turvautua muistutukseen ;)

hannama/13.11(39+2)/poika/3870g ja 51cm

Tulikohan siinä kaikki. Pitää tulla uudemman kerran kirjottelemaan, poika vissiin aisti että äiti koneella.
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen ja mnica
Kivasti oli tullut tekstiä sitten viime käynnin :)

Voi kun tulee esikoisen ajat mieleen monen kirjoituksista! Onneksi tämä vauva ei ole mahdoton sylikissa/yökukkuja/huutaja/vatsavaivainen. Meillähän esikoinen sai ekat refluksilääkkeet 2 kk iässä (Antepsin ja Gaviscon) ja se kyllä helpotti noihin kipuhuutoihin. Toivottovasti mamma2012 saitte hyviä neuvoja lääkäriltä. Lääkettä kannattaa antaa riittävästi ja riittävän usein ja jos vaiva jatkuu, pyytää lääkäriltä pidempiaikainenkin lääkitys. Maidoton ja munaton dieetti ei kuulosta hullummalle ajatukselle mutta kannattaa kysyä siitä ohjeita esim. lääkäriltä. Refluksi voi olla rakenteellista tai allergiaperäistä tai molempia. Tosiaan aika monella, jolla maidoton auttaa, pitää se kananmunakin jättää pois. Meillähän esikoisella refluksia pahentaa ruoka-aineallergiat, joita on 5 v.:nakin vielä melkoisesti.. ja refluksilääkekin on vielä käytössä. Maidottomassa dieetissä kannattaa muistaa pari asiaa: kalsiumia purkista äidille, älä korvaa maitoa ylettömällä soijan tms. syönnillä, lisää lihaa ruokavalioon ja itseään ei saa vetää liian tiukoille ts. täytyy muistaa syödä ja levätä riittävästi.

Täällä huolena on vähän se että rinta ei oikein kelpaa. Selkeästi on pidentänyt ruokailuvälejä ja jos väärään aikaan tarjoaa tissiä, alkaa huuto. Meillä kun ei tissi kelpaa muuta kuin silloin jos on nälkä. Ei lohtuna tms. vaan tutti pitää olla. Mullahan heruminen on todella voimakasta, etenkin toisesta rinnasta (suihkutissi) joten rinnalla ei voi vaan hengailla kun sitä maitoa tulee niin vauhdilla ja koko ajan. Minä voisin kyllä useamminkin ja pidempään imettää mutta ei kelpaa.. :| Ongelmansa kullakin. Eipähän ole tiheästä syömisestä tai ylisyömisestä johtuvaa vatsanväännettä. Välillä käy mielessä että voisi tuo enemmänkin syödä mutta minkäs teet kun ei kelpaa. Kasvaa varmaan ihan hyvin, seuraava neuvola on 3 kk iässä kun jätettiin 2 kk neuvola väliin (lääkärineuvola oli 7 vkon iässä). Pissaa ja kakkaa tulee reilusti eli ei varmaankaan huolta.

D-vitamiineista meillä on käytössä Jekovit kun Gefilus+D3 taitaa lisätä pulauttelua. D-vitamiinia ei mun käsittäkseni sais jättää antamattakaan.. aika jyrkän kuuloinen on kanta siihen monella taholla.

Kakkaaminen muuttui tuossa 7 vkon iässä kuten esikoisellakin: alkuunhan kakkaa tuli monta kertaa päivässä, nyt vaan 1-2 kertaa mutta kerralla sitten enemmän. Kainalokakkojakin tavattu :x Kakka on väriltään sinapinkeltaista/rusehtavaa ja niitä valkoisia ryynejä on nyt vähemmän.

HilmaVilma ja Väiski 2 kk
 
HilmaVilma Kiitos tsempeistä. Kysyisin vielä tuosta teidän refluksilääkityksestä; mihin tuota Antepsinia määräsi? Meille määräsi ainoastaan Gavisconea ja 100ml purkin, eli se kestää n. 12-15 päivää. Pitäisiköhän olla pitempiaikaista lääkitystä? Kuinka kauan teillä noita kahta lääkettä käytettiin?

Ja sitten syömisestä; annoin eilen illalla aluksi tissiä yöruoaksi ja sitten heti perään korviketta (jota menikin vielä yli 120ml tissin lisäksi!!!) ja tyttö nukahti --> nukkui 23.30 - 03.30 =) Ihanaa. Mutta sitten annoin pelkästään tissiä aamyuyöstä ja sen jälkeen nukkuminen oli katkonaista ja heräsikin 05.30 nälkään? Maitoa minulta tulee, mutta jostain syystä tyttö ei saa vatsaa ilmeisestikään täyteen pelkällä rintaruokinnalla? Olisikohan niin ettei jaksa imeä riittävää määrää? Onko muilla vastaavaa? Muutoin olemme saaneet pidettyä n. 3 tunnin ruokavälit, jotta tyttö olisi oikeasti nälkäinen eikä vain lohtunälkäinen |O Kannattaakohan minun aina antaa korviketta vielä tissin jälkeen?

Mukavaa perjantain jatkoa kaikille ja Fourth Giftille toivotan uneliasta viikonloppua ;)

Mamma2012 ja tyttö 5vk
 
Heipat täältäkin!

Viimeksi kerroin kuumeilustani (viikon kesti) ja muukin perhe sairastui. Pikkusellekin nousi kuume ja silloin lähdettiin päivystykseen ja syyksi selvisi influenssa. Oltiin osastolla tytön kanssa. Nyt onneksi ollaan taas terveitä, pikkunenkin toipui hyvin, heti aloitettu lääkitys (Tamiflu) varmasti auttoi nopeaan toipumiseen. Neurollakin käytiin, kun tytöllä ollut tärinää ja vapinaa, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Nyt taas terveiden kirjoissa koko poppoo!

Tsemppiä yökukkujille :hug:, toivottavasti jollain konstilla saatte rytmiä käännettyä. Yövalvomiset on ihan kauheita, siinä on pönttö ihan sekasin päivisin ja kulkee entistä enemmän sumussa..
Meidän neiti nukkuu öisin 1-3h pätkissä, syö ja nukkuu. Aamuyöstä toki ähisee ja puhisee enemmän. Iltasin nukahtaa noin tunnin tissittelyn jälkeen 21-22. Päiväunia nukkuu vieläkin aivan ihanasti n.klo11-15, sen jälkeen ei nukukaan, vaan käy yöunille seuraavaksi. Täysimetys jatkuu. Mittoja oli 6vkon iässä 4,5kg ja 57,5cm. Pikkarainen :heart:

Mamma2012 hyvä että olette saaneet apua pikkuiselle. Munkin mielestä kannattaa lääkärin tms.kanssa keskustella välttely ruokailut, koska ei kait sun maidottomuus auta kun korvikkeenkin pitäisi olla sitä apteekin erikoismaitoa? Eli lääkärin kanssa varsin kannattaa tälläiset asiat keskustella.

Eipä tänne muuta, arki pitää kiireisenä kolmen pikkuisen kanssa. Antoisaa aikaa tämä kotona olo taas oravanpyörässä olon jälkeen!

hevosenkenkä ja tyttö n.7vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Viime yö sujuikin sitten jo varsin hyvin. Tyttö nukahti isin syliin jo klo 22. Heräili 1 aikaan, kun pulautti jostain syystä ihan reippaasti. Onneksi olin vielä itse hereillä, tosin tyttö alkoi siinä muutenkin sitten huutamaan. Ja tokihan oli pissat tullut vaipoista läpi, eli vaatteiden ja vaipan vaihto tiedossa. Ja sitten piti vielä hoitopöydällä pissata. Eli tyttö tottakai heräsi sitten kaikesta tuosta touhusta. No käytiin sitten alakerrassa hakemassa maito ja mentiin makkariin syömään. Yllättäen tyttö kuitenkin nukahti samantien kun pullo oli tyhjä ja sain laitettua sänkyyn ilman suurempaa heräämistä. Pientä ähellystä oli hetken päästä, mutta noin puolessa tunnissa heräämisestä, oli uudelleen unessa. Seuraavan kerran heräili neljän jälkeen, itse olin niin unessa, että heräsin vasta viideltä, mies oli onneksi herännyt ja syöttänyt tytön. Taas oli vaipanvaihtoa, kun oli sen verran kovat pierut kuulemma päästellyt, että epäili muutakin olevan vaipassa. Ei kuitenkaan sitten ollut. Miehen piti sitten aamupalalle mennä 5.30 ja tyttö jäi kehtoon, ei vielä nukkunut, mutta ei onneksi huutanutkaan. Nukahti sitten itsekseen klo 6 ja nukkuikin 11.30 asti.
Eli todella hyvin meni tää yö, harmi kun itse ei sitten osannut nukkua. Ekan unijakson olin kokonaan hereillä, toisessa nukuin ehkä tunnin ja sitten joskus seiskan maissa sain taas unta ja 11 asti nukuin, eli jotain 5 tuntia tuli nukuttua. No, ehkä otan sitten päikkärit kun tyttö nukkuu. Nyt viihtyy sitterissä tuossa lattialla, uni alkaa jo tulla. Äsken kovasti naureskeltiin, ääntä ei vielä tule, mutta monta kertaa peräkkäin noita isoja hymyjä tulee.

Vaipoista oli aiemmin puhe ja meillä siis liberot. Nyt on ollut huomattavasti vähemmän noita ohivuotoja, tosin nyt parina päivänä on taas ollut öisin. Oli uudestaan vuotanut ohi tässä aamulla kun tyttö heräsi. Ei vielä luulis pieniksi käyvän tuon koon, siis 3-6kg on nuo vaipat ja tyttö oli 2 viikkoa sitten 4,1kg.

Vaatteissa osa on pieniksi käynyt, tyttö oli 2 viikkoa sitten 55cm. 50cm koon vaatteita ei ollut kuin mitä äitiyspakkauksessa oli, tosin niistä menee vielä se vihreäraidallinen body ja potkarit. 56 vaatteista myös osa housuista on jo pieniä, vissiin tytöllä lähinnä jalat kasvanut :D Käytössä on myös nyt 62 vaatteita. Aika paljon eroja eri vaatteissa, minkä kokoisia ovat. Osa 56 ja 62 bodeista on ihan saman kokoisia.

Huomenna pääsis kaupoille ihan rauhassa yksin, piti jo viime viikolla päästä, mutta oma auto sitten hajosi ja sitä ei oo vieläkään saatu korjattua, kun ei yhtään tiedä milloin siihen osan saa. Tilauksessa kyllä on. Onneksi tuossa pihassa seisoo yksi miehen autokin, mikä ei kyllä liikennekäytössä ole, mutta pitänee laittaa.

Nyt tosiaan toivotaan, että tää rytmi pitäisi ja itsekin saisi nukuttua. Ensi yön varmaan nukun toisessa huoneessa, jos mies hoitaa tytön. Mies kun kuorsaa usein, niin senkään takia ei välttämättä niin helposti unta saa.

Tirppana ja tyttö huomenna 8vko
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Hei,

Jospa nyt ehtis vähän kirjotella. Joka päivä olen lukemassa käynyt, mutta jotenkin ei ole ollut aikaa keskittyä kirjottamiseen. Jos nyt kun tyttö sylissää nukkuu ja uneksii, nii samalla naputtelis. :)

Yöt: Yöt menee aika hyvin. Nukahtaa yöunille 22-23 ja eka syöttöväli on 3-6h. Viime yönä söi klo 04.00 ja seruraavan kerran 07.30. Tää on aika tyypillinen yö. Ei öisin itkeskele eikä ähise, kun on syönyt nukahtaa takasin. Eka välin nukkuu omassa sängyssä pääsääntöisesti ja tokan välin yleensä vieressä, kun nukahdan usein siinä imettäessä. Aamulla herää sitten 9-11 välillä. Muut lapset saattaa herätellä kerran pari yössä, mutta ei nyt ole mikään katastrofaalinen väsymys..

D-vitamiinit: En ole aloittanutkaan, koska kokeilin viikko sitten eka kertaa ja kahden päivän jälkeen huusi 1,5 vrk masuvaivoja, jätin suosiolla tauolle ja koitan vaikka parin viikon päästä uudestaan. Terkkari ei suositellu vaihtaa jekovittiin, koska se on D2 ja pitäs olla D3. Jos vielä sittenkin tulee kauheita vaivoja niin kokeilen niitä gefilus d- vitamiineja. Muillekin lapsille on tullut d-vitamiineista mahavaivoja ja olen aloittanut vasta parinkin kuukauden iässä antamaan sitten säännöllisesti. Ei siitä mitään haittaa ole ollut.

Muuten ei mitään kauheita mahavaivoja ole, vähän sellaista ähinää saattaa olla nykyään pitkin päivää, kun kakkantaminen on harventunut. Ennen oli joka vaipassa nyt on pelkkiä pissavaippojakin. :)

Tissillä mennään. Mulla on suihkutissit ja aina melkein suihkuttaa ja pikkunen vetää henkeen. Näin on ollut kaikilla ja ihan hyvin on pärjätty, inhottavaa tuo kyllä on. Pulloa on tarjottu pari kertaa ihan kokeilumielessä. Rintamaitoa otti pullosta multakin ristiäisissä. Ja eilen mieheltä kun olin takkiostoksilla. Pitää sitä yrittää pitää yllä, varsinkin kun oma sählyvuoro alkaa ens kuussa ja töissäkin olis tarkotus alkaa jossain vaihees käymään ilman vauvaa kerran viikossa.

Neuvolassa käyty 5,5vk:n iässä ja painoa oli 4910g (3620g) ja pituutta 55,7cm ( 50,5cm) hyvin on kasvanut. Vaatteissa menee koko 62cm, kun 56cm on pieniä ainoastaan yksi body ja yhdet sukkahousut menee vielä.

Nuhaa on potenut pikkuinenkin muiden kanssa. Onneks aika helpolla mennyt. Muutaman kerran olen nenästä imenyt ja vähän yskinyt ja aivastellu, mutta ei mitenkään tukkoon ole mennyt. Onneks.

Välillä kyllä hirvittää kun on tässä niin kiinni. Onneks hymyt kyllä pelstaa päivän ja isommat suhtautuu niin hyvin vauvaan ja taaperokin on ottanut vauvan hyvin. Omaa aikaa kaipaa ja sitä onneks alkaa saamaankin ainakin kerta viikkoon kun ilmoittaudun pelaamaan sählyä joka viikko ens kuun alussa.

Tässä omia kuulumisia, jospa sitä vähän useammin ehtis kirjottelemaan tästä eteenpäin ja kommentoimaankin jotain.

Aapaliini ja Fanni 5vk 5pv.
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Heipat pitkästä aikaa...

Aika menee nopsaa ja arki rullaa kohtalaisen hyvin omalla painollaan, esikoinen rytmittää meidän päivää. Ulkoilua, syömistä ja päikkäreitä.

Yökukkujat Tsemppiä kaikille joilla yöt mennee kukkuessa. MLL sivuilla on mun mielestä hyvää tietoa ja vinkkejä vauvojen nukkuttamiseen liittyen. Vastasyntyneen uni, Vanhempainnetti - MLL

Meillähän vauveli nukkuu 95% öistään meidän sängyssä, minun kainalossa. Syystä taikka toisesta vauva heräilee heti kun hänet siirtää omaan sänkyyn, eikä suostu sinne uudelleen rauhoittumaan. Vauva ei huoli öisin tuttia, eikä kyllä päivälläkään kovin innokkaasti sitä kaipaile, nukahtaa öisin tissille, josta tulee kyllä jossain vaiheessa ongelmia, luulisin. Mutta jos näin mentäis sinne 3kk ikään asti ja sitten alkais hiljalleen opettamaan sitä nukahtamista omaan sänkyyn...

Hevosenkenkä Onneksi pääsitte ajoissa hoitoon ja pikku neitikin voi jo hyvin :)

Inari & Salla 2kk
 
ja niin oli taas tämä yö erilainen :D

poika nukkui 22-5:30 :heart: ite menin nukkumaan 22:30 ja heräsin täysin virkeänä 4:30... kiepuin sängyssä tuon tunnin kunnes syötön jälkeen päätin nousta kahville. kai mä olen jo niin tottunut niin paljon vähemmälle unimäärälle, että kun saa noin hyvän pätkän sikeää unta, on se jo riittävä.

aika jees :)

aloitan aamuni kuminauha/ keppijumpalla, vartin verran pistän kroppaa käyntiin. nikamat saa kyytiä, ja teen lisäksi kymmenen punnerrusta. no IHAN joka aamu se ei aina onnistu, riippuen juurikin miten nää pienet herää. mutta muutoin kyllä. ja joinain iltoina käyn sänkyyn piikkimatolle, jukra et onkin ihana keksintö!
eilenkin nukahdin siihen TAAS. mutta ihana ja halpa tapa rentouttaa lihakset päivän sähellysten jälkeen.
eilen illalla nappasin viski-paukun ja kävin piikkimatolle. siitä hetki, niin ihana rento olo lipui varpaisiin saakka... ja nukuin tonne puoli viiteen kertaakaan heräämättä... IIIIIIHANAAA :)

tottahan se on et näin pienellä rytmit on ihan hakusessaan vielä... ja vaikka välillä tuntuu että on ihan kuollut, onneksi on niitä hetkiä enemmän että kaikki menee hyvin.

jälkitarkastuksen keskustelu-osuus oli mulla tossa yhtenä päivänä, mieliala-lomakkeesta sain 3 pistettä. terkkari sanoi että ei ole masennusta, että en kyllä siltä näytäkään...
mietin sitä, ja oikeasti, ihminen voi kyllä olla masentunut, vaikka ei ulospäin näyttäisikään "sairaalta"....

väsynyt mä olen :)
arki on aika huisketta, ja viimeiset pari päivää olleet tosi outoja, niin kiire pienten kanssa, miks niiden pitää kakatakkin yhtä aikaa :D :D :D

kauhulla ajatellut perheitä, joissa kaksoset tai kolmoset :D heheh

ruuhkavuodet todellakin...

maanantaina lääkärintarkastus itselläni...

äh, en muistakaan mitä piti kirjoittaa...

ai niin!!! VINKKI KIIREISEEN ARKEEN: ostin Allevo-juomia, yksi korvaa yhden aterian. pidän semmosta hätävarana nyt jääkaapissa, koska huomasin että oikeasti EN SAA TEHTYÄ ruokaa jos nää kaksi niin päättää... se on kuitenkin semmonen mikää on hyvä pitämään nälän poissa, eikä tule sorruttua herkkuihin nälissään. -ja saattaahan sitä vaikka huomaamattaan laihtua ;) mulla jäi 7kiloa mikä on paljon.... mutta toisaalta oon ollut niin toipilas synnytyksen jälkeen, kun viisi viikkoa meni ihan kipeänä... että nyt vasta viikon verran ollut siinä kunnossa että oikeen LENKKIÄ voi tehdä.
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ajattelin jakaa taas yhden kokemukseni, tällä kertaa maidon pumppaamisesta :wave:
Olen pumppaillut nyt useamman kerran viikossa , jotta poika oppii myös tuttipulloilun (=haluan omaakin aikaa...). Pumppuna mulla on "pistooli Avent". Olen huomannut, että joskus pumppaaminen onnistuu ja joskus taas ei. Mielialalla on suuri merkitys (ja rintojen on myös hyvä olla tietenkin mahd. täydet), hyvällä mielialalla saan paremmin pumpattua. Kellonajalla näyttää olevan myös merkitystä. Illalla pumppaus ei ota sujuakseen, kovalla vaivalla saatan saada 30min/50ml, mutta puolen pvn aikaa 30min/ 260ml! Eli kannattaa kokeilla eri aikoihin ja hyvällä mielellä pumppaamista, toimii ainakin minulla. Ja vauva ainakin vielä hyväksyy pullon, esikoinen teki stopit 4kk iässä. Tämän takia halua pojalle tarjota lähes joka päivä edes yhden pullon.

Jeps, aurinko paistaa ja alkaa jo vähän siis keväältä vaikuttaa, kaunista!

Kumisaapas ja poika 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
MOi!

Pikakuulumiset:

Meillä arki on hieman tasaantunut. Edelleen nukutaan päiväunia paljolti siten, että syötän sängyssä ja nukahtaa tissille. Siitä sitten yritän hiljaa hivuttautua vierestä pois, jonka jälkeen voi säkällä nukkua tunnin. Vaunuissa ulkona nukkuu joskus jopa yli tunnin kunhan käy välillä heiluttamassa uneen. Tyttö jaksaa olla maksimissaan hereillä hyvällä tuulella tunnin, sitten alkaa kitinä ja haluaa tissiä ja usein nukahtaa.

Kahteen iltaan ei olla huudettu! Olen nukuttanut tissille ja sitten ollaan hivuttauduttu sänkyyn nukkumaan. Aika rasittavaa, kun on niin kiinni sitten tuossa nukutuksessa, että pitää aina mennä samaan aikaan nukkumaan tytön kanssa. Käytännössä se tarkoittaa noin klo 21.30. Tuleepa toisaalta nukuttua sitten pidemmät unet itsekin, kun menee samaan aikaan nukkumaan. Eihän mulla muuta elämää tarvitse ollakaan;) Aamuyöstä meilläkin on kovaa ähinää ja välillä lykkään tissiä suuhun, että ei alkaisi kitisemään ja saisin nukkumaan pidempään. Tällä hetkellä nukutaan sinne kymmeneen ja usein ilman vaipanvaihtoja. Yksi mikä varmasti aiheuttaa vatsakipristelyjä on se, että öisin en jaksa kunnolla röyhdityttää vaan jatketaan vaan unia tyttö tissillä. Pitäisi ehkä ryhdistäytyä tässä. Olen ajatellut, että jos tuossa 3kk iässä alkaisi viimeistään kokeilla nukkumaan taas omaan sänkyyn. Pääsisi mieskin takaisin omaan sänkyyn. Siihen asti mennään perhepedillä, jos syöttövälit eivät pidenny radikaalisti. Meillä nukuttiin muutamina öinä jopa 5h pätkää, mutta luulen, että nyt on tämä 6vkon tiheän imun kausi, kun syödään öisin melkein 2h välein ja päivälläkin jopa 1h välein. Ja imut kestää paljon kauemmin aikaisempien 5-10min sijaan.

Mitäs vielä... itsekseen viihtyy mobilea katselemassa ja sitterissä jo jonkin aikaa. Itse ehkä hyvällä säkällä ehtii aamupalan syödä tai jotain hyvin pientä hommailla sen aikaa. Kädet on täälläkin varmasti löytymässä, sen verran lujaa ne vispaa edestakaisin. Hymyjä tulee päivä päivältä enemmän ja välillä yritetään jotain äännelläkin:) KOvasti ollaan kiinnostuneita ympäristöstä ja isoveljien touhuista. Kunhan vielä oppisi tarttumaan esineisiin ja vähän enemmän liikkumaan, niin viihtyisi ehkä (toivottavasti) lattialla välillä itsekin touhuillen. Nykyään päivät on aikalailla typyn viihdyttämistä milloin missäkin ( sylittelyä, hoitopöydällä oloa jne)

Paljon olisi kommentoitavaa, mutta ei vain ehdi. Lukemassa käyn päivittäin ja kiva kun aina joku on kuulumisia kirjoitellut:) Jaksellaan!

-Melanie ja Martta 6vko 1pvä
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen

Yhteistyössä