Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Meillä oli tänään lääkärineuvola ja kaikki oli kunnossa, hienosti kasvaa, iloinen ja pirteä tyttö :) Edelleen yöt menee valvoessa (jopa ~10tuntia kerrallaan valvoo, miten jaksaakin niiin pitkään?!) ja lääkäri jo unikoulua ehdotteli, kunnes muisti että ei noin pienelle vielä semmosia voi pitää.. Käski sitten päivällä herätellä väh. 4h välein hetkeksi syömään tms (kun yleensä päivisin nukkuu sen 8h putkeen, syö ja jatkaa unia) josko sillä saisi vähän rytmiä käännettyy. Toivotaan!

Mahavaivoja sinänsä ei oo, mutta kakka on ollut vihreää, vähän vetistä ja haisee pahalle (ollut tommosta kyllä niin pitkään kun muistan, luulin että siitä mun ab-kuurista johtu, mutta siitä on jo niin kauan kun sen lopetin, ettei enää pitäs vaikuttaa?) ja lääkäri olikin sitä mieltä, kun ei mitään vikaa kerran löydy, että se vain on tällä semmosta normaalistikin, joillain vauvoilla voi rintamaito tehä tommosen kakan vaikkei mitää ihmeitä oiskaan..

Neuvolan jälkitarkastus mulla on heti joulun jälkeen ja lääkärin sitten tammikuussa. Menee aika pitkälle synnytyksen jälkeen, muistelin että esikoisen aikaan ois paljo aijemmin ollu.

Vielä oli vaikka mitä kerrottavaa/kommentoitavaa, mutta jotenki pää tyhjeni ihan kerralla... sitä se tämä mahdoton univelka teettää!
ja muutenki taitaa kohta olla aika herätellä tuota neitiä, kohta on neljä tuntia vissiin menny.

kiukuttelija ja tyttö 6vko 4pvä (tai jotain sinne päin?)

kiukuttelija no voi teilläpä on erikoinen rytmi... ei ihme jos valvoo yöt kun tosiaankin päivät menee nukkuessa. rytmin kääntämiseen saattaakin jokunen aika mennä, mutta suosittelen, kaikkien jaksamisen vuoksi.
mulla on yksi lapsista ollut sellanen että jo laitokselta saakka se saattoi nukkua noin pitkän pätkän putkeen. mutta osui yöhön. hoitajat jo silloin sanoi että pitäisi herätellä neljän tunnin maksimivälillä syömään. en uskonut...

ja vatsavaivoja piisasi. kakka oli myös vihreää ja välillä aivan turkasen kovalla.

voisikohan siis olla mahdollista, että sen oikeasti tarttisi kuitenkin herätä syömään tiheämmin, jotta mys suolen toiminta olisi normaalimpaa?

nyt kun luin tuon sun kirjoituksen, tuntui ihan kuin oman vauvan kanssa aikanaan. ja meillähän tuo lapsi silloin ei nukkunut päivisin :D

kovasti voimia arjen löytämiseen!!

omat kuulumiset no ei ihmeitä, jokeltelua alkanut löytymään ja hymyäkin hiukan :)
nyt oli taas hiukan parempi yö. edellisenä yönä kun nukuin vain kolme tuntia :(

aamut on kiireisiä, ja loman jälkeen on varmaan ite noustava ennen lapsia hiukan verran, että' ehditään liikkeellekin :)
tosin nyt on loma eikä tommosia mietitä. ulos mennään jos jaksetaan, nytkin on taas pakkasta niin paljon että ei mitään asiaa ulos pienten nuhanenien kanssa...

kiukuttelija: Meilläkin kakka on välillä vihreää, tosin vasta tällä viikolla alkoi olla sitä useammin kun vauva alkoi pidempiä yöunia nukkua (jopa 5 h putkeen) ja välillä jaksaa valvoa jo 3-4 h kerralla. Viime viikolla nukkui max 2-3 h ja toisaalta valvoi max 1,5 h kerrallaan. Joku muutos siis tapahtui viime viikkoon verattuna.. pojalla ikää nyt 5 vkoa 5 päivää. Ja pojan ab-kuuri loppui viime viikon la, jonka jälkeen tuota vihreää alkoi kakassa olla. Esikoisella allergiat oireili just näin, tosin muutakin ongelmaa ja oiretta oli (ja tämä kaikki alkoi jo kun synnäriltä kotiin päästiin). Vaikea sanoa, mikä meillä tai teillä tuota outoa kakkaa tekee.. Mä yritän nyt maitohappobakteereita antaa enemmän, josko niistä olis apua.

Oliskos kakkagallupin paikka? Millaista kakkaa teidän vauvoilla on? Meillä oli alkuun sitä normaalia sinapinkeltaista, nyt on muutamana päivänä ollut enemmän tai vähemmän vihertävää.

Kantoliina: Mulla on lainassa yksi ja osaan sitoa sen vaan yhdellä tavalla. Mieleeni tuli että eikös tämän ikäistä voi jo pitää siinä sammakkoasennossa pää ylöspäin? Että ei tartte pitkällään pitää? En ole varma, miten ton liinan saa kehtomalliseksi enkä usko että meidän vauva siitä tykkääkään. Tuo pää ylöspäin asento tossa liinassa on aika lailla sama kuin kantorepussa, kasvot on äitiin päin. Liina on merkiltään hug-a-bub ja mukana oli opteus-DVD, jonka avulla olen ton yhden sidonnan opetellut. Muutaman kerran on kokeiltu ja viihtyy kyllä mutta pitkiä pätkiä en oo pitänyt enkä oo antanu siinä nukkua ettei opi sylissä nukkumaan..

Viimeksi muokattu:
Heip, - hieman kuulumisia meidänkin vauvakuplasta ;)

Eilen oli neuvola ja siellä kaikki kunnossa. Tytttö on kasvanut 2cm ja on nyt 52cm pitkä. painoakin ollaan saatu syntymäpainoon verrattuna n. 350g lisää (painaa nyt 3,6kg). Pään ympärys kasvanut 1cm ollen nyt 34,5cm.

Muutaman yön on tyttö huutanut vatsavaivoja ja valvottanut päivänkin siinä välissä... Täällä ollaan siis kokeiltu jo tuoreiden vanhemien pinnaa ja valvomiskestävyyttä :D Itse säikähdin niin kovasti kun pikkuinen alkoi naama punaisena huutamaan, että itsekin repesin hillittömään itkuun. - Onneksi mies on sen verran järjellä toimiva yksilö, että hän pelasi minut tilanteesta ulos --> passitti suihkuun etten kuule itkua ja alkoi pientä murua hieromaan ja jalkoja pumppaamaan. Lopulta hän rauhoittuikin. Onnea on kyllä, kun on apua tässä vauvan hoidossa ja varsinkin näin ensikertalaiselle :hug:

Terkkari ehdotti Rela-tippoja ja Cuplatonia noihin ilmavaivoihin ja ajattelinkin tänään käydä apteekissa niitä joulun pyhiksi hankkimassa. Samalla terkkari sanoi, että tyttö on kasvanut niin hyvin ja on todella jäntevä/voimakas, että voimme pikkuhiljaa opetella rytmiä; eli hän ehdotti että tyttö nukkuisi päivisin ainoastaan n. 2 tunnin päikkäreitä ja sitten herättäisiin syömään --> näin hän olisi enemmän valveilla päivällä ja pitkät unet säästyisi yöhön.

Viime yön tyttö nukkui mallikkaasti: nukkumaan mentiin klo. 23.00 (tunnin maitobaarissa vierailu) ja unta n. 24.00, sitten herättiin syömään 03.00 ja tankattiin n. 30 min, seuiraavan kerran herättiin klo. 05.30 ja tankattiin n. 40 min ja nukuttiinnkin sitten n. 09.00 jolloin herättiin syömään ja venyttelemään. _ nuo aamuvenyttelyt on kyllä jotain aivan ihanaa, sydän oikein sulaa kun niitä venytyksiä ja ilmeitä katselee :heart:
Nyt tyttö menikin sitten päikkäreille |O

Kiukuttelija Toivottavasti saatte rytmin käännettyä "oikein päin", - pidämme teille peukkuja :wave:

Fourt gift Toivottavasti sinullekin siunaantuisi joulun pyhinä lisää aikaa levätä, - nostan kyllä sinulle hattua arkenne pyörittämisen tiimoilta. Sinä olet varmastikin vahva ihminen luonteeltasi, kun noin reippaana sitä arkea pyörität =)

Mukavaa perjantaita ja vauva-arkea kaikille ;)

Mamma2012 ja pikku-sukkula tasan 2vk

Viimeksi muokattu:
kakkagalluppiin. sinappia pääsääntöisesti tulee, mutta on ollut parit vihreemmätki kakat joskus. Välillä on ihan porkkanalaatikotkin vaipassa :D Aikasemmin oli aika paljon myös kovaa raetta mukana, mitä rintamaito vissiin tekee. Seki varmaan tuntunu inhottavalta pönnätä, kun niitä pönnäysitkuja ollu, Nyt kun ei niin paljon raetta enää oo, niin välillä ei ees tiiä, että tyttö kakan vääntäny. Sinappikakkaki ollu vähän paksumpaa, mitä parit kerrat pykänny hoitopöydälle pissan kera... Että kait se suoli kehittyy käsittelemään ulosmenevää tavaraa.

Eilen oli taas itkunen ilta. Iskä tuli kotiin... heh. Ei kyllä saanu kunnon päikkäreitä nukuttua kun oli neuvola ja käytiin kylässäkin siinä pikaisesti. Illallaki nokoset häiriinty, kun Pampersi petti sitte kaks kertaa peräkkäin, että pissa tuli kyljestä syötön jälkeen! Muutenki tuon pampersin kanssa menny nyt hermo, kun kakat tulee monesti selkään, kun tytöllä tapana nostella jalkoja ja peppua!

ja tyttö heräs.... nukku onneks pari tuntia.

Meillä nyt useampi yö valvottu, tyttö käy unille vasta 3 aikaan ja yks yö kävi vasta klo 5. Alkuun tankataan ja sitten kitistään muuten vaan, kun sylissä pitäisi saada olla. Yhtenä yönä sitten mies otti tytön viereensä ja minä menin vierashuoneeseen nukkumaan. Kun en osaa tytön vieressä nukkua, kun pelkää nukkuvansa niin sikeästi, että kääntyy tytön päälle tms. Onneksi miehellä alkaa nyt parin viikon "loma" tänään, aika vähillä unilla hänkin ollut. Ja sitten kun tyttö nukahtaa, nukkuukin 5-7 tuntia putkeen.

Meillä kakka ollut just sellaista ryynimäistä, vissiin johtuu rintamaidosta. Alkuun oli sitä sinappia. Joka päivä ei kakkaa tee, mutta useita kertoja viikossa kuitenkin.

Mitäs vaippoja muilla käytetään? Meillä on liberoa nyt käytetty, kun tarjouksessa olivat ennenkuin tyttö syntyi. Kovin usein tulee pissat ja kakatkin läpi noista. Sivuilta vuotaa. En sitten tiedä mistä tuo johtuu, vaipat on kuitenkin ihan kunnolla laitettu. 2 kokoa meillä käytetään ja en tiedä sit onko tuo tyttö vaan sitten vielä hoikka jaloistaan, että pääsee sieltä sitten läpi. Tyttö ehkä sen 4 kiloinen nyt ja vaipat siis 3-6kg.

Tirppana ja tyttö huomenna 5 vko.

oma jaksaminen no, mä olen tottunut selviämään... mutta nykyään sitä osaa jo lepäilläkin :) oon aika ylpeä itsestäni ;)
mä olen semmonen säheltäjä ja energinen touhuaja, kotityöt on kivoja, siivoan oikeen mielellään ja rakastan rutiineja :D
ja jos oon nukkunut liian vähän, niin nyt on mies lomalla, pyysinkin eilen että oli noiden lapsosten vahtina, ja kipitin yläkerran hiljaisuuteen nukkumaan. kolme tuntia loikoilin ihan hyvällä mielellä :) sit oli taas jaksava äiskä :)

elämä on opettanut kovalla kädellä, ja aikoinaan sitä on nähty mitä se elämäkin voi olla pahimmillaan.
nyt kun oikeasti on kaikki hyvin, eikä kukaan vaadi multakaan täydellisyyttä, olen vain ja yritän pitää kotia paikkana, jossa kaikilla on mukava olla, ruokaa ja läheisyyttä jne jne :)

mä siivoskelin tässä aamupäivän, nyt onkin sohvalta kiva katella ympärille, kun kaikki tavarat on paikoillaan, pölyt pyyhitty ja pyykit viikattu :)

kakka semmosta sinapin tapaista.... itelläkään ei ummetusta ;)

oh, kohta mä pääsen shoppaamaan YKSIN :) ihanaa lähteä kaupungille ihan yksin, ilman takarajaa millon tulla kotiin!
-tosin en osaa sitä vielä kunnolla, että unohtaisin ajankulun...

vaipat EHDOTTOMASTI pampers!!! ei falskaa, ellei ole jättänyt teippejä huonosti/ löysälle. nyt käytössä koko -2.
ei iho-ongelmia, eikä muutakaan. mä inhoan halpis-vaippoja, niissä se raha vasta hukkaan meneekin...
ja liberot on kankeita ja päästää läpi liki aina.
Pampersin vaipat on kauttaaltaan pehmeitä ja lapsella varmasti hyvä niissä olla.

TÄMÄ ON VAIN MUN MIELIPIDE :) tiedän että kannattajia löytyy muihinkin merkkeihin , neljäs lapseni saa hänkin vain näitä joiden laadusta oon niiiiiiin vakuuttunut :)

millimamma voiskin valaista, mitä merkkejä sieltä lontoon-maalta löytyy, varmasti nää pampersit ja liberon on sielläkin, mutta mitä muita? onko eroja? ja hintaa voisit myös heittää, täällä vastasyntyneen paketti maksoi alta 5e, isompi säästöpaketti pampersia 9-11e. -muistaakseni :)

mamma2012 Siis apua, ihanko tosissaan th neuvoi opettamaan 2vk:n ikäiselle vauvalle
rytmiä ja herättelemään? kiukuttelijan tapauksen ymmärrän, siinäkin tuo väli on kuitenkin 4h. Tuolla 2h:n herättelyllä sotkee vain vauvan oman kyvyn nukkua ja herätä.

Minä lähtisin purkamaan tuota tilannetta niin, että en laittasi nukkumaan. Siis niin, että syödään ja sitten valvotaan esim. lattialla/sitterissä/sylissä/sängyssä. Sitten siirrytään nukkumaan ja nukutaan sen mitä nukuttaa.
Kahden viikon ikäinen vauva kyllä nukkuu vielä tosi paljon ilman rytmiä.

Mutta joo, tiedetään, mulla ei ole alan koulutusta enkä ole lukenut paksuja kasvatusopuksia.
Ainoastaan käytännön tuoma oma tapa toimia. Silloin esikoisen aikaan Anna Wahlgren
oli kova sana. Hänen opeistaan mukaan tarttui "junttaaminen". Kuulostaa pahalta, mutta nykyäidit tuntevat tuon paremmin tassuteluna (tassuttaminen).

Tirppana Meillä oli ongelmaa myös vaipan falskaamisesta.
Ensin kannattaa tarkastaa, että ne vaipan sisäsivuilla menevät kuminauhareunat ovat oikein sisäänpäin. Toisekseen syynä voi olla hoikat jalat. Meillä käytettiinkin muutaman viikon pamperseja. Ne on pehmeämpiä ja menee mielestäni tiiviimmin vauvan jalkoihin. Nyt on palattu Liberoihin.

Määki pidin pampersia hyvänä just sen imukyvyn takia, ettei tulis vaippaihottumaa. Meillä on nyt samaan aikaan käytetty noita Muumi-vaippoja, missä on korkeampi reuna selän ja mahan puolelta. Kakat pysyy vaipassa. Talkki on sitte käytössä ja bepanthen, jos oikein rupeaa punottaan. Ei olla muita vielä kokeiltu, paitsi Liberoa mitä sai näytepakkauksen ykköstä ja kakkosta. Ei tykätty siitä oikein. Ois kiva kokeilla sitä uutta ruotsalaista ekovaippaa (muoks* Nature Babycare). Pääsis vaan kauppaan....

Mies lähti kaupunkiin asioimaan ja kaupoille ja katsoi parhaimmaksi jättää meidät kotiin, koska hän halusi käydä useammassa paikassa kahtelemassa ja tiedän niin tasan tarkkaan, ettei ainakaan joululahjoja. Mua niin korventaa sisältä, etten päässy mukaan, kun mulla on vähän parempi silmä hoksaamaan asioita.. Saatiin Anttilaan lahjakortti ja se pari kertaa soitti jo mulle ja nyt se lähtee sieltä tyhjin käsin pois. Blaah ja hmph! :stick:

Viimeksi muokattu:
Hei,
Jospa pitkästä aikaan kirjottaskin jotain kun tyttö nukkuu.

Vaiposta: Libero meillä ehdoton valinta. Ollut jo viidettä kertaa. Pampersista tulee läpi aina ja nyt vielä pienelle vaippaihottumaa. Liberon kanssa ei samaa ongelmaa ikinä, kun ajoissa vaihtaa isompaan kokoon. Meillä tyttö nyt reilu 4kg ja 2 libero käytössä ja just passeli. Heti viiden kilon kohdalla vaihdan isompaan (ainakin aiemmin olen niin joutunut tehdä) niin pysyy pissat ja kakat vaipassa. :)

Rytmi: Meillä mennään täysimetyksellä ja maitoa riittää hyvin. Henkeen tahto vetää kun tulee aluksi niin paineella. Syötän rinnat vuorotellen, koska hyvin riittää yhden rinnan maito kerrallaan ja tyttö lopettaa syönnin ite. Niin olen tehnyt muiltakin. Saapahan vauva varmasti sen rasvasen takamaidonkin. Meillä syödään päivisin 2-4 tunnin välein ja illalla kun alkaa nukkumaan n. klo 23 syö silloin, ja seiraavan kerran yleensä n. 4-5 aikaan ja sitten aamulla 7-9 aikaan, riippuen aina vähän yöstä. Pitkät pätkät onneksi nukkuu öisin, että sen puolesta saa itsekkin kohtuudella nukkua. Päikkäreitä nukkuu päivisin useammat parin tunnin unet ja nykyään jo jaksaa valvoakin tunninkin joskus kerrallaan ja pariin otteeseen. Meillä siis ikää 2vk ja 5pv.

Massuvaivoja ei kauheesti ole, mutta parina iltana on pykännyt vihreemmät kakat ja syödessä itkeskellyt ja rauhoittunut sitten mun mahan päälle ja nukahtanut siihen. Sitten olen siirtänyt omaan sänkyyn ja siellä nukkunut sitten ainakin ensimmäisen syötön välin.

Kakka on muuten yleensä keltaista ja ryynimäistä, äidinmaidosta johtuen. Kakkaa päivässä n. 5-10 kertaa mikä osaltaan varmaan vaikuttaa, että ei mahavaivoja kauheesti ole. Saa nähdä mitä d-tipat tekee, niistä on usein tullut ainakin hieman kipristelyjä.

Kaiken kaikkiaan siis menee ihan kivasti. Ittiä tieten väsyttää ja hartia ja niskat aiheuttanut unettoma öitä. Onneks nyt sain voidetta siihen niin on tänään ollut jo helpompi päivä. Itse olen synnytyksestä toipunut odella hyvin, ei juurikaan tunnu enää missään. Lähtöpaino on jo alitettu ja yllättävän hyvin on vatsakin palautunut vaikka viides jo onkin. Miehelle totesinkin, et kyllä mä ens kesänä kehtaan edelleen bikineissä kulkea. :) Hyvin jaksaa touhuta ja siivoilla kotonakin. Huomenna olen suunnitellut tekeväni joulusiivouksen ja laitan sitten joulun kotiin, kun kerran täällä aattokin ollaan isovanhempien kera. Miehellä onneksi viiden päivän vapaa nyt joulun aikaan, mikä on harvinaista herkkua hänelle. Saa rauhassa rauhoittua joulun viettoon. Lahjat on hankittu ja ruoat ostettu, että maitoa joutuu hakea kuten aina.

Pitääpä lähteä letun paistoon, kun tuo pikkunen nukkuu...

En taas muista mitä piti kommentoida.. mutta jospa jotain muistin kuitenkin..:)
Aapaliini ja rinsessa 2vk 5pv.

• Tykkää
Reactions: Inari-11
Kantoliina Sain kaverilta kytkykauppana saamansa rengasliinan, jota olen jonkin verran käyttänyt. Käsittääkseni ainakaan rengasliinoissa ei kauheasti suositella vauvaa kannettavan kehtoasennossa, vaikka lapsi niin voidaan liinaan laittaa esim. imettämistä varten. Asennot missä vauvan leuka painuu rintaa vasten, voi aihettaa tukehtumis vaaran, siksi suositellaan iästä riippumatta aina kannettavan pystyasennossa. Vauvan voi laittaa sammakko asentoon 2-4 viikon iässä ja sitä ennen lapsen jalat jätetään liinan sisään, jolloin vauva jää enempi istuvaan asentoon. Näin siis lukasin googlesta, kun liinan sain. En ole kauheasti kanniskellut liinassa, enkä ihan ossoo sitä vielä käyttää, mutta harjoitellaan. HillaVilman kantoliina vaikuttaa kuvissa ainakin tosi näppärältä, voisin vaikka harkita, jos tähän liinailun makuun pääsee.

Kakkagalluppi Jep, sinappi on ja tulloo paljon. Luulin aikoinaan esikoisen olevan todellinen sinappikone, mutta kyllä kakkoseksi jää tämän neidin rinnalla. Pelkkiä kakkavaippoja saapi vaihtaa päivässä n. 5-10kpl, melkosta vaippa rumbaa.

Vaippa Ensin käytettiin Liberoa, joka on esikoisella käytössä, mutta jatkuvien falskaamisten vuoksi, otin kokeilu mielessä pamperssia, koko 2. Ehkä falskaa vähempi... Esikoisen iho ei kestä Pampersia, eikä hällä falskannut Liberot juurikaan, joten kaipa tämä on niin lapsi kohtaista, mikä milloinkin sopii. Kannattaa kokeilla eri merkkejä, niin löytyy se omalle lapselle paras vaihtoehto.

Mamma2012 Mä niin muistan sen tunteen, kun lapsi itkee, eikä tiedä millä saisi pienen oloa helpotettua. Ihanan järkevä mies sulla :heart: Teijän pieni on vielä niin pieni :heart:

Kiukuttelijalle tsemppiä rytmin kääntöön, ottanee varmaan oman aikansa.

Inari & Salla 6vko tai jotain sinnepäin :)

Kiitos tsempeistä! =)

Viime yön tyttö kuitenkin nukku kokonaan, kaksi kertaa heräsi syömään ja samantien jatku unet, aamulla sitten 8-9 välillä taidettiin herätä aamutoimille, käytiin kaupassa yms ja sitten tuossa n.klo 13 tyttö rupesi taas nukkumaan ja edelleen nukkuu. En tiedä vaikuttiko eiliset herättelyt ja suihkussa käyminen, vai sattumaltako on nyt menny paremmin...? Toivottavasti tämä nyt jatkusikin näin, vaikka jotenkin epäilen, ettei tää näin helposti voi käydä.

Vaippa meillä on käytössä nyt Pampersin vaipat (koko 2), Liberon vauvavaipat on jotenkin kovia ja kankeita, joten niitä en tykkää käyttää! Mutta sitten Liberon housuvaipat on paljon parempia kuin Pampersin, joten varmaan sitten niihin siirrytään kun tyttö kasvaa..

Kakkagalluppi meillä siis tosiaan on vihreää, vähän vetistä mutta kuitenkin ryynejä seassa, ja monesti tosi pahan hajuista.. (allergiaa tms ite epäilin, mutta lääkärin mielestä ei mahdollista, kun mitään varsinaisia mahavaivoja ei oo)

Nyt tuli serkku yllätysvisiitille, joten täytyy mennä.

Vaipoista Kun täälläkin noita vaippoja on mietitty.. Niin kertokaapas nyt ihmeessä, että miten noi Pamppersin vaipat oikein menee...? Kun meillä on ongelmana vaaaaltava määrä pissaa :D Aina tulee pissat läpi :D Niin tosissaan kun Pamppersilla on nuo NewBaby, BabyDry ja ActiveFit...?? Mitä niistä pitää käyttää??? Kaikissa lukee että "kuivin vaippamme"... :| ?? Ja ainakin siinä Pampperssin pienimmässä vaipassa oli aivan onnettoman pieni lärpäke sitä imumateriaalia. Liberossa sentää oli paksumpi ja imevämpi. Ei viittisisi aina ostaa koko pakettia vain todetakseen että yhtä pieni ja onneton imu niissä sit kuitenkin on...?

Vaippagallupiin; meillä käytetään Pampersia, nyt käytössä 2-koko. Synnäriltä saatiin ne Liberon ja Pampersin pakkaukset ja niinpä tuli alkuun noi kaksi merkkiä kokeiltua. Liberosta en tykännyt syystä tai toisesta yhtään, tuntui jotenkin jäykältä ja huonosti istuvalta. Pampers on sopinut meille oikein hyvin, falskannut tasan kerran kun tuli pitkään pidätelty iiiiso kakka. Pientä vaippaihottumaa oli jossain kohtaa, mutta se saatiin helposti rasvailemalla hoidettua. Tosin ei tainnut johtua vaippamerkistä vaan siitä, että kakka muhi vaipassa liian pitkään kun tyhmä keltanokkaäiti uskoi kätilön sanoja että herättää ei pikkuista tarvii vaikka olis kakat vaipassa, vaan riittää että vaihdetaan kun herää. Noh, nyt tietää äitikin paremmin...:)

FG, Liberoja en ole täällä nähnyt ollenkaan kaupoissa, muuten kyllä löytyy vaihtoehtoja vaikka ja kuinka. Pääasiassa kuitenkin ihan samat Pampersit kuin Suomessakin, niiden lisäksi eniten on Huggiesia (joka taitaa myös olla tosi suosittu) ja Little Angelsia. Kumpaakaan noista ei ole vielä tullut kokeiltua, aikomus kyllä on. Pampersia (New Baby) ostin viimeksi 80 kpl jumbopakkauksen hintaan 10 puntaa, eli n. 12-13 euroa. Huggies Newborn näytti olevan n. 4 puntaa eli viitisen euroa 35 kpl pakkaus.

Kakka on keltaista/kellertävää, ryynejä löytyy. Vielä muutama päivä sitten irtosi tortut jopa 10 kertaa päivässä, nyt se on muuttunut niin että voi olla välillä 12 tunninkin väli, jonka jälkeen sitten turautetaankin oikein kunnon lasti...

Kantoliinana meillä on ahkerassa käytössä Tricot-slen, josta on meillä tykännyt kovasti niin äiti kuin vauvakin. Sammakkoasennossa olen pitänyt parin viikon ikäisestä alkaen, jalat liinan sisällä alkuun ja viime aikoina välillä kokeiltu jalat ulkopuolellakin. Voin suositella ko. liinaa (vaikkei itsellä muista kokemusta olekaan), Hug-a-bub vaikuttaa myös oikein hyvältä.

Meidän napa: Neuvolassa käytiin toissapäivänä (3vko 4pv). Painoa tytöllä oli 4290g, pituutta ei täällä neuvolakäynneillä mitata joten siitä ei hajua. Ihan hyvin kuulemma kasvaa, syntymäpainohan meillä oli 3828g. Sain paljon tietoa tällä meidän alueella olevista imetystukiryhmistä, jos alkaa tuntua että haluan sellaiseen mennä. Nythän meillä tilanne on se, että sitkeästi yritän osaimettää ja useimpina päivinä se onnistuu kerran tai pari, joinain ei ollenkaan. Voi olla, että jonkun ryhmän käväisen ainakin katsastamassa kunhan pyhät on lusittu.

Tänään oltiin taas liikenteessä n. 7 tuntia, kylässä ja kaupoilla. Ja kyllä tuo meidän pieni matkustaja vaan tykkää olla menossa, niin rauhallisesti ja tyytyväisenä taas koko päivän oli. Ja vielä näyttää riittävän virtaa seurustella daddyn kanssa, tossa nuo vieressä juttelee ja hymyilee toisilleen :heart: Taitaa luvata hyviä yöunia koko meidän poppoolle...

Oikein ihanaa ja rauhallista joulunaikaa kaikille!

Millimama ja Aava kohta tasan 4vko

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Scala Näin th tuumasi neuvolakäynnillä, mutta me toimitaan ihan vauvan ehdoilla. Eli nukutaan, kun nukuttaa ja syödään kun nälättää (minunkin mielestä hieman outoa muuttaa noin pienen rytmiä kun ei hänellä sellaista edes vielä ole...). Katsotaan sitten myöhemmin millaiseksi rytmi muuttuu: ilmeisesti se alkaa muodostua siinä 1kk-2kk iässä?

Kakka- ja vaippagallup Meillä kakataan vaihtelevasti 2-5 kertaa päivässä ja vaippana ehdottomasti Pampers! Libero tuntui jäykältä ja muutenkin epämiellyttävältä. Tyttö on tosin niin solakkajalkainen, että pari kertaa on kakat tulleet lahkeista ulos :LOL:

Viime yönä jälleen itkettiin vatsavaivoja muutama tunti, kunnes kakka tuli ja väsymys voitti klo. 03.00 :wave: Siitä tyttö nukkuinkin sitten 3 tuntia putkeen ja loppuaamukin klo. 09.00 asti kahdella syötöllä.

Vauvan ääntely unissaan Tyttö ääntelee ja tuhisee unissaan (kulostaa välillä ihan kiljaisuilta?) niin paljon, etten itse pysty nukkumaan samassa huoneessa... Olen muutamana yönä paennut alakertaan sohvalle nukkumaan. Onko muilla tälläistä ongelmaa ja onko normaalia että ääntelee noin paljon unissaan? Ja helpottaako minun "ääniherkkyys" eli pystynkö tulevaisuudessa saamaan unesta kiinni vaikka tyttö ääntelehtiikin?

Korvikegallup Mitä äidinmaidon korviketta käytätte? Meillä ollut lisämaitona / isän syöttövuoroina äidin ollessa poissa Nan - äidinmaidonkorvike. Tämä mielestäni ihan ok. Eilen kokeiltiin Nutrician Nutrilon -korviketta ja yöllä olikin sitten vatsavaivoja. En tiedä johtuiko juuri korvikkeesta, mutta arvelen niin.

Muutoin toivittelemme kaikille oikein ihanaa ja rauhallista joulua nyyttien + perheiden kanssa :heart:

Mamma2012 ja pikku-sukkula 2vk + 1 pv

Moi!

Vaipat: Liberot käytössä ja aluksi toimivatkin hyvin. Nyt ovat falskanneet sekä pissan että kakan kanssa yöllä. Muistelisin, että aikaisempien lasten kanssa sanottiin, että pampersit olisivat enempi tytöille ja liberot pojille? Pitää kans kokeilla varmaan tuota Pampersia.

Kakka: ryynimäistä ja vihertävää/kellertävää. Tyypillistä täysimetetyn kakkaa varmaankin. Nyt kakkaa melkein joka yö, aika rasittavaa vaihdella vaippaa yöllä. No, ehkä tuokin tasaantuu vielä.

Vatsavaivoja: on ollut nyt vähemmän kuin viikko sitten. Olisikohan nuo DDS-juniorit auttaneet. Aamulla alkaa kuuden jälkeen kyllä vääntelehtimään masuansa, mutta johtuu varmaan siitä, kun en jaksa yöaikaan tarpeeksi röyhdityttää. Nostan kyllä melkein aina syötön jälkeen ylös, mutta sänky vetää sen verran puoleensa, etten kauaa jaksa röyhtäystä odottaa. Iltahuutoja ei ainakaan vielä ole ollut ja aika perustyytyväinen vauva on tällä hetkellä.

Unet:päivisin on alkanut nukkua pidempää pätkää ja illasta myös. Monesti vain itse ei ole vielä valmis unille siinä yhdeksän aikaan ja missaankin siinä varmasti sen kolmen tunnin unipätkän mikä olisi mahdollisuus saada. Yöllä herätään parin tunnin välein syömään. Ihan mahtavaa Aapaliini että teillä nukutaan nyt jo noin pitkiä pätkiä yöllä! Itsekin odotan, että edes se eka pätkä pitenisi vaikkapa neljään tuntiin, sitten jo jaksaisi paremmin itsekin.

Vauvan ääntely: meillä äännellään kans kovasti öisin. Sen takia meillä on aikaisemmat vauvat muuttaneet hyvin aikaisin toiseen huoneeseen. Nyt en jotenkin malta siirtää, eikä se käytännössä olisi järkevääkään, kun omassa pinniksessä nukkuminen on mitä on. Itse pidän korvatulppia, mutta silti kuulen selvästi ähellyksen ja kitinän mitä vauva pitää.

Ensi viikolla käydäänkin ensimmäistä kertaa neuvolassa katsomassa onko painon nousu tasaantunut ja kahden viikon päästä taas verikokeisiin katsomaan mitä Hb-arvo on.

Oikein ihanaa Joulua kaikille vauvoille perheineen! Meidän vauvojen ihka ensimmäinen Joulu:heart::heart:

Melanie ja Martta huomenna 3vko

odottelen ja mitä vaippoja käyttää? new baby on vastasyntyneille :) siinä vaippapaketissa on ne kilomäärät minkä mukaan ite ostan. se minimi-määrä mikä siinä on, on vain suuntaa antava. vaikka vauva on alle 5-kiloinen, käytän silti viidestä kilosta ylöspäin oleville tarkoitettuja .

baby dry on perus-pikku-vauva-vaiheen vaippa... voi käyttää niin kauan kuin tykkää.

active fit, on jo nimensäkin veroisesti aktiivisemmalle, hiukan jo liikkuvaiselle vauvalle tarkoitettu. joustavilla saumoilla tms... :)

jokaisella vaipalla on joku merkitys mutta ei ole vaarallista jos löytää ihan oman tiensä tässäkin jutussa ;)

ääntelyt unissaan siis sitä kuuluu ollakin :) mun mielestä....
noin pieni elää päivällä kuitenkin huikeita juttuja niin pienen silmin, kaipa hänkin sitten "uneksii" niitä päivän juttuja :) ei ole vaarallista.
MUTTA: alkuun on vaikea nukkua samassa huoneessa kähisevän nyytin kanssa, mutta kyllä sitä tottuu kun oppii ite rauhassa vaan olemaan.

• Tykkää
Reactions: mamma2012
Vauvan ääntely meijän tyttö ääntelee kans paljon unissaan (juttelee kyllä hereilläkin ollessaan paljon), välillä kuulostaa kun itkis, välillä nauraa, kiljuu tai muuten vaan önisee. Ite oon jo niin tottunu, etten oikeestaan ees häiriinny, mutta yks yö kyllä vähä säikähin kun tyttö kiljas keskellä yötä niin kovasti, että varmaan naapuritki kuuli..

Unirytmi on nyt siitä torstaista asti ollu parempi.. Yöt on nukkunu sillei että 2-3 kertaa herää syömään, vaipan vaihto jos tarvis ja unet jatkuu heti!! =) Päivisinkään ei tarvii enää herätellä, heräilee ite n.2-4h välein.. Aamupäivällä ja iltapäivällä/alkuillasta on yleensä pidemmät pätkät sitten hereillä. Mutta voiko se muka oikeesti näin helposti kääntyä, vai vieläkö tässä kohta palataan niihin yövalvomisiin...?!

Mutta nyt tarttee lähtee nukkuu, kello on jo noin paljon.. Vahingossa jumin tähän koneelle, tarkotus oli mennä muata jo pari tuntia sitten:ashamed::D

Oikein hyvää joulua kaikille! :)

kiukuttelija ja tyttö 7vko

• Tykkää
Reactions: Melanie75
Vauvan ääntely meillä taas kun vauva ei ääntele unissaan juuri ollenkaan, varsinkaan silloin kun on sikeässä unessa. Silloin kun rupee ähinä ja puhina käymään niin tietää että kohta sitä herätään.

Kakka&Vaippa gallup: kakka on ollut aika vaihtelevaa, pääasiassa sinappia mutta välillä vähän vihertävääkin. Ja päivässä kakataan 2-3 kertaa.
Vaippoina ollaan käytetty Pampersia, Libero tuntui niin kovalta ja epämukavalta. Pampers on toiminut hyvin meillä. :)

Eilen pojalle tuli kuukausi täyteen. Että tää aika menee, mutta ihanaa kun poika kasvaa, nyt täytyy ottaa kaikki irti tästä ajasta, myöhemmin sitä kuitenkin tulee ikävöityä tätä aikaa kun vauva oli ihan pieni. :)

Ihanaa ensimmäistä joulua kaikille vauvoille ja rauhallista joulua myös mammoille! :xmas: :heart:

Lily_ ja poika 1kk &1vrk

• Tykkää
Rauhallista ja ennen kaikkea vauvan tuoksuista Joulua.
Olen aikaisemminkin pitänyt tästä biisistä, ja nyt vauvan kanssa
kuunnellessa saan onnen kyyneleet joka kerta silmiin :heart:

Joulu on taas, riemuitkaa nyt.
Lapsi on meille tänä yönä syntynyt.
Tulkoon toivo kansoille maan, pääsköön vangit vankiloistaan.
Uskon siemen nouskoon pintaan, olkoon rauha loppumaton.
Joulu on taas, kulkuset soi. Jossakin äiti lasta seimeen kapaloi.
Tulkoon juhla todellinen, tulkoon Jeesus Herraksi sen.

Suvi Teräsniska - Tulkoon Joulu - YouTube

• Tykkää

Yhteistyössä