Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Kiukuttelija: voimia teidän yötilanteeseen, ei kuulosta herkulta:/

Kuinka monella nukutaan perhepedissä? Mua jotenkin niin ahdistaa, kun ei saada tyttöä nukahtamaan omaan sänkyynsä. Vaunuissa nukkuu päivällä ja sylissä tietty mieluiten. Illalla aina yritetään laittaa ensin omaan sänkyyn, mutta vain muutaman kerran on sinne nukahtanut ekaksi syöttöväliksi. Ja näin pientä ei kyllä tee yhtään mieli huudattaa. Vieressä sitten nukkuu välillä tissitellen koko yön suhteelllisen rauhassa. Aamulla vääntää masua, mutta ei muuta. Omassa sängyssä äheltää kaiken aikaa ilmavaivojaan/turvattomuuttaan. Jotenkin ajattelen, että se on nyt sitten siinä, tyttö nukkuu vielä kouluun mennessäkin meidän välissä. pitäisi varmaan vain osata ajatella, että toinen on vielä niin pieni että ansaitsee nukkua lähellä kun haluaa ja että oman sängyn aika on myöhemmin...onko teillä muilla kelvannut oma sänky alusta lähtien?
 
Melanie75 Kiitos! Ei tosiaan oo mitään herkkua, alkaa olla voimat vähissä kun yötä päivää joutuu valvomaan :/ Kun vaan sais ton rytmin käänettyy, kun kyllähän se sitten päivällä nukkuu parhaimmillaan sen 6-8 tuntia putkeen.. itte tosin harvemmin pystyy päivällä nukkumaan, kun esikoinen ei anna.

Ja meillä nukutaan perhepedissä, sillon jos/kun nukutaan. Kaikista parhaiten nukkuu äitin vieressä, yksin jos yrittää nukuttaa niin ei nuku sitäkään vähää.
Esikoinen nukku myös perhepedissä, mutta muutama kuukausi sitten hommattiin oma sänky (joka on äitin ja isin sängyn vieressä) ja siinä on siitä asti nukkunu. Välillä kömpii viereen nukkumaan (jos näkee pahaa unta, on kipeenä tms), mutta enimmäkseen pysyy omassa sängyssä. Ja esikoisella siis ikää 1v 10kk.
 
Heips

Kiukuttelijalle tsemppiä yökukkumisiin.

Vauvan rytmi Meillä kai ei voi sanoa vielä mitään rytmiä olevankaan. Lähinnä meidän arki rytmittyy esikoisen touhujen mukaan, kun ulkoillaan, niin pienempi nukkuu vaunuissa sen ajan. Ruokailu tapahtuu lähinnä kokoajan tai vähintään 3-4 tunnin välein, usein juuri silloin kun äidilläkin olisi nälkä/ruokaa lautasella :)

Nukahtaminen Ei meilläkään nukahdeta omin avuin omaan sänkyyn, tissille nukahtaa ja minä tai mieheni siirretään vauva omaan kehtoon, jos ollaan vielä hereillä. Esikoisen kanssa meni samalla kaavalla ja hänen olessa vuoden ikäinen käytiin unikoulu läpi, jonka jälkeen on oppinut nukahtamaan itse, toivottavasti pikkusiskon kanssa päästäis vähän helpommalla.

Oma aika Mulle se on aika tärkeää, vaikka vielä en ole siittä päässyt nauttimaan, toki kaupassa olen yksinäni käynyt, mutta usein tekee mieli ottaa esikoinen mukaan, jotta saadaan kahden keskeistä aikaa. Olen kyllä ajatellu vuoden vaihteen jälkeen meneväni ryhmäliikuntatunneille (pari kertaa viikossa), mutta katsotaan miten se toteutuu, kun vauveli ei kovin innokkaasti ole tuttipulloa huolinut.

Meillä on öisin ainakin yksi pitkä syöttö, johon hurahtaa helposti 1,5h. Syötön aikana olen torkahtanut ja aamulla olen herännyt siihen kun vauva hamuileen rintaa uudelleen. Jos en satu torkahtamaan, niin nukkumattia saankin taas odotella useamman tunnin, eli omat nukahtamis vaikeudet senkus vaan jatkuu. Muutoin mua ei haittaa, vaikka vauva nukkuu vieressä, mutta itse nukun melko sikeästi, jonka vuoksi pelkään rusentavani unissani pikkuisen ja pelkään, että pikkuinen oppii pitämään minua tuttina, meillä kun ei vauva kovin hyvin tuttia muutoinkaan huoli.

Inari & Salla 1kk 1vko (kauheeta kuin nopsaa aika juosta jolkuttaa)

Ps. Onkohan mulla ensimmäistä kertaa vauvakuume, nytkö se iski, kun lapsia ei ole tarkoitus enää tehdä? Pitäänee jättää optio iltatähdelle :)
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan rytmi meillä ei tosiaankaan ole vieä mitään rytmiä, kun yhteiseloakin vasta viikko takana. Viime yönä nukkui 2-3 tunnin pätkiä, - tosin uneen houkuttelu tapahtui tutin kanssa :whistle:

Meillä pienokainen nukkuu omassa kehdossa meidän sängyn vieressä, en uskalla ottaa viereeni nukkumaa etten muserra häntä alleni... Joten hieman vaatii totuttelua tuo omassa kehdossa nukkuminen, kun on kovin läheisyyden nälkäinen tapaus :heart:

Yhden yön valvotutti meitä aamuun asti, - ilmeisesti oli vatsavaivoja ja siihen sitten haki lohtusyömistä. Tämä taas lisäsi vatsavaivoja, kun pieni masu on koko ajan täynnä. Äitini neuvoi ottamaan tutin käyttöön, vaikka sitä taidetaa suositella vasta 2 viikon ikäiselle? Mutta ruokaa pieni saa riittävästi, kun kakkavaippoja tulee 2-3 päivässä ja pelkkiä pissavaippojakin yli 4. Mites muut, oletteko ottaneet tutin käyttöön?

Oma aika.Olisihan sellainen kivaa, mutta nyt ainakin vielä elän niin vauvakuplassa, että miehen ja tuo pienokaiseen seura on parasta maailmassa ;)

Ruokailu Kuinka useasti teidän pikkuiset syövät? Eli kuinka usein ovat tissillä ja millaisia aikoja kerrallaan? Meillä ollaan tissillä n. 8 kertaa päivässä ja vaihtelevasti 10-30 minuuttia. Olemme antaneet lisämaitoa (Nan) oman maitoni lisäksi, jotta varmistaisimme hänen saavan tarpeeksi ruokaa. En tiedä aiheuttaako tuo Nan vatsaoireita, mitä äidinmaidonkorviketta te muut käytätte, mikäli käytätte? Olen kyllä yrittänyt pumpata omaa maitoa lisäksi, mutta jostain syystä en saa sitä toimimaan kuin toisen rinnan osalta?


Mukavaa viikonloppua :hug:

Mamma2012 ja tyttö 1vk
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan rytmi Ei vielä juurikaan mitään rytmiä ole. Nukkuu yleensä 3-5 tuntia ja sitten syö ja uudelleen unille. Tai sitten valvoo pari tuntia ennenkuin nukahtaa uudelleen. Joskus se valveilla olo ajoittuu yöhön, joskus taas ei. Välillä ei meinaa millään nukahtaa ja menee yliväsyneeksi. Tissillä sitten rauhoittuu ja nukahtaa siihen.

Välillä on todella kova pulauttelemaan usein jos hikka iskee ruokailun jälkeen niin siinä sitten pulauttaa joka hikkauksella, kunnes maha on melkein tyhjä. Pullosta välillä syö ihan liian nopeasti ja sen takia sitten pulauttelee myös. Pidetään kyllä taukoja tuon syömisen aikana ja kerralla ei paljon anneta, jos jää nälkäiseksi niin sitten hetken päästä vähän lisää tai tissiä. Yleensä kyllä annan ensin tissiä ja jos se ei riitä niin sitten vielä pullosta.

Imetys tuottaa edelleen päänvaivaa, kun maito ei riitä. Kun ei yksinkertaisesti pysty joka syötöllä sitä tissiä tarjoamaan, kun toinen rinta niin kipeä. Toivottavasti sais tuon sammaksen hoidettua äkkiä pois. Ja tyttö alkanut saamaan parina päivän rintaraivareita kaiken hyvän lisäksi.. Ei siis mitenkään helposti suju tämä ja tekis vaan mieli välillä luovuttaa. Kun sais nuo rinnat terveiksi niin sais oikeesti yritettyä miten sitten sujuisi. Jos nyt edes sinne kiinteiden aloitusikään sais edes jatkettua tätä osittaisimetystä niin olisin tyytyväinen. Rintapumpun sain nyt jotenkin toimimaan, tosin kokeilu jäi lyhyeksi, kun vauva tottakai heräs just silloin. Liekö säikähti, että nyt se äiti pumppaa kaikki maidot pois ja hänelle ei jää mitään :D

Meillä tuo vauva välillä unissaan ääntelee ja saattaa kitistäkin hetken. Ei siis herää vaan jatkaa uniaan. Tai sitten venyttelee tai jopa haukottelee. Välillä huvittava seurata toisen unia.

Tirppana ja tyttö huomenna 4vko
 
Perhepedissä nukutaan meillä kuten esikoisenkin kanssa. Pinnasängyssä nukkuu vaan päivällä. Esikoinen siirrettiin omaan sänkyyn kun oli viereen nukahtanut n 6 kk iästä alkaen eli silloin alkoi vasta pinnasängylle olla käyttöä yöaikaan. Hyvin sujui tuo siirto. Noin 3 v. saakka nukutettiin viereen, josta siirrettiin aina omaan sänkyyn ja 4 v. sitten siirtyi omaan huoneeseen ja siellä oli aina joku siihen saakka kunnes oli nukahtanut. Ihan itsekseen on mennyt nukkumaan vasta tänä syksynä eli vajaa 5 v. Meillä esikoinen ei juuri koskaan tulee viereen nukkumaan, ei ole koskaan tuon 6 kk:n iän jälkeen tullut vaan huhuilee aina omasta sängystä, jos on jotain yöllä tarvinnut. Mieshän nukkuu tällä hetkellä esikoisen huoneessa ja nukkuu siellä niin pitkään kunnes vauva siirtyy pinnikseen eli muutaman kuukauden varmaan vielä, riippuu siitä, missä vaiheessa yösyötöt selvästi vähenee. Sen 2 kertaa yössä jaksan nostella ees taas, en enempää. Eikä mies jaksa noita yövalvomisia. Sen verran vielä tosta perhepedistä että mä nukutan vauvaa sillai etä silmät on kohdakkain eli aika päätypuolessa, jolloin päälle kääntymisriski on aika pieni. Syötön ajaksi laitan lisää valoja etten kesken nukahda kun pitkällään kuitenkin pääsääntöisesti yöllä imetän. Sitten kun vauva on isompi ja osaa mm. hyvin kääntyä, voi kesken syötön nukkuakin eikä ole pelko siitä että vauva tukehtuu rintaa vasten tms.

Rintaraivareita täälläkin eli illalla kun mikään ei ole hyvin ja vauva käy ihan ylikierroksilla, niin ei malta syödä. Tutilla huijaan ja kun vähän rauhoittuu, vaihdan tutin nopsaan tissiin. Eilen sain rauhoittumaan taas rättisilmillä, tällä kertaa siis tissille.

Ruokailuväli on noin 1-3 h ja noin 10 kertaa vuorokaudessa syö + muutamat lohdutus ja nukutussyötö siihen päälle.

Tuttia ei meilläkään alkuun huolinut. 3 vkon iässä otettin käyttöön ja alkuun ei hyväksynyt. Se vaatii vähän sinnikästä harjoittelua ja oikeaa ajoitusta eikä se tutti tietenkään aina kelpaa. Ei myöskään nuku tutti (eikä rinta) suussa vaan kun on nukahtamsillaan, sylkäisee sen pois.

Inari-11: Mulla oli ennen esikoista vauvakuume ja esikoisen ollessa vauva myös jonkinlainen. Nyt on taas, tosin vähän laantumaan päin jo mutta sen verran kuitenkin että miehen kanssa on käyty keskusteluja, josko vielä kolmas... ja mieskin harkitsee asiaa. Me ei koskaan ennen olla missään määrin oltu sitä mieltä että meille voisi tulla enemmän kuin kaksi lasta. Sen takia tämä asia vaatii nyt vähän mietintäaikaa ja sulattelua ja tuli aika yllätyksenä tuo miehen vauvakuume.

kiukuttelen: Kamalaa, jos ei saa yöllä eikä päivälläkään nukkua :O

HilmaVilma ja Väiski kohta 5 vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tekstit luettu, mut yhtään en muista mihin olen jo kommentoinut ja mihin piti kommentoida.

Rytmi Meillä ei tunnu tarkkaa rytmiä olevan. Nukkumaan menee puol kymmenen- kymmenen ja sitten heräilee joskus yhden maissa, seuraavan kerran kolmen neljän aikaan, sitten kuuden seitsemän aikaan ja sit jäädään viel nukkumaan ja heräillään kasilta tai ysiltä ja sit syödään taas ja vaihdetaan vaippaa. Yöllä kakkaaminen on näköjään tullut tavaksi. Päivällä uni ja valveillaoloaika vaihtelee, yhdet pidemmät unet ottaa päivän mittaan. Päiväsyöminen vaihtelee ja nyt tuntuu että pitäis sylissä olla koko ajan.

Imetys + lisämaito Imetys sujuu kuten esikoisen aikaan. Haluaisin pystyä imettämään paremmin, mutta maito ei vaan riitä ja pullosta pitää antaa lisäksi. Meillä käytettiin alkuun Nannia meinattiin et siitä tulis vatsavaivaa niin vaihdettiin siihen valion... no nyt ollaan palattu takaisin nanniin. D- tipat on ollut jonkun aikaa tauolla, pitäis ottaa uudestaan käyttöön. Cuplatonia ostin kokeiluksi myös, mut en oikeen osaa sanoa tehoaako.

Jälkitarkastus Mulla tarkastus tammikuun alussa. Meillä kuulemma terveydenhoitajat tekevät tuon tarkastuksen jos ei oo mitään erikoista tapahtunut. Mulle oli laittanut nyt lääkärin tekemään tarkastuksen kun tuli 2 asteen repeämät emättimeen ja välilihaan. Jälkivuotoa esiintyy vielä vähäisenä. Joinain päivinä hiukan enempi ja joinain vähempi.

Kylpy Kylvetään suurinpiirtein kaks kertaa viikossa. Iho hyvä ja tyttö tykkää.

Lastenneuvola aika on ens viikon perjantaina. Ristiäiset loppiaisena ja kutsut lähetetty sekä nimi päätetty. Pidetään se nimi joka päätettiin jo ennen synnytystä.
 
tutti on ollut laitokselta saakka käytössä sitä vain levottomuuden iskiessä. voi opettaa niin, (näin ite oon opettanut) että naputtaa sormella hellästi tutin päähän ja hyssyttää samalla vauvaa ees taas. ja "painaa"tuttia hiukan yläviistoon suuhun, jotta vauva saisi kunnon otteen. tääkin on vaikea selittää...kunpa voisin näyttää miten ite teen...
vauva rauhoittuu tutille, vallankin silloin kun ois lohtu-maidolle tarvetta.
'
perhepeti EEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII ei meille, ikinä ei... todellakaan...syitä niin monia etten edes viitsi kirjottaa :)

vauva pinnasängyssäitsekseen jää välillä. välillä taas ei. asennon vaihtaminen auttaa.
laitan iltasyöttöä ennen kapaloon omaan peittoonsa, sitten syötön ja röyhyn jälkeen kyljelleen sänkyyn ja pehmo kainaloon. tutti myös jos näyttää siltä että sitä tarttee. no tänäänkin nukahti itsekseen, pari kertaa kävin kyljen vaihtamassa toiselle puolelle. mutta syliin en ota. jollei itkeskele.
sinne oppii nukahtamaan tääkin vauva, toivon :)

taaperon unet no on vaihtelevat mutta ikää 1v 8kk ja unikoulun jälkeen nyt vihdoin jää omaan sänkyyn.
nukkuu yöt kokonaan omassa sängyssään.

vauvakuume on ikuinen .... mutta enää sitä uutta vauvaa ei tule.. mulle ei ole laskeuman takia povattu ainakaan yhtään helpompaa raskausaikaa, joten uutta en TODELLAKAAN TAHDO!!!!!!!!!
nytkin laskeuma vaivaa jo ihan riittävästi, joten enempää en halua. se lisää jo keskenmeno-riskiäkin, ja onhan mulla jo neljä lasta, niin kyllä saan olla enemmänkin kuin kiitollinen....

ruokailuväli noin 3-4h. mutta korvikevauvalle ominainen. kun kerralla saa sen mitä nälkä on, niin muun ajan saakin sitten rauhassa uinua :)

d-tipat ovat luontaistuotekaupan, Bioteekin tippoja. eikä aiheuttaneet vatsa-oireita kuin ekat pari päivää.

korvike-merkki Tutteli. sillä oon jokaisella aloittanut. kaikille sopinut.

hyvä pullo / ehkäisemään pulauttelua on AVENT, lastentarvikeliikkeestä mies osti jo mun sairaalassa ollessa pari aventin /philipsin pulloa. niissä on riittävän pieni ja muovattu tutti-osa, ei tule liikaa kerralla. eikä näin ollen aiheuta vatsa-vaivoja :) SUOSITTELEN :)

jaaha talo uinuu, äiti nautti ansaitut pari lasia punaviiniä.... nam...
ensi viikolla saattaisi olla mahdollisuus päästä miehen kanssa kaksistaan jopa ravintolaan syömään :) että mä odotan :)

FG ja pikkupallero huomenna tasan 1kk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Perhepedissä ei meillä nukuta. Itse en vaan osaa sitten nukkua jos toinen on siinä ihan vieressä. Nukun usein ihan älyttömän sikeästi ja en luota siihen että herään jos meinaa vauva jäädä alle. Joskus aamulla olen siirtänyt syötön jälkeen tytön siihen miehen puolelle, kun mies on jo töihin lähtenyt. Muuten nukkuu kehdossa, mikä on ihan siinä meidän sängyn vieressä ja ylettää tuttia laitella ja pukluja pyyhkiä ilman että tarvii kokonaan ylös nousta.

Jälkitarkastus on vasta tammikuun puolessa välissä th:lla. Ja sen jälkeen vielä on lääkärintarkastuskin. En tiedä miksi pitää sitten molemmissa käydä, luulis pelkän lääkärintarkastuksen riittävän. Ja ihmeen pitkälle menee, 2kk synnytyksestä tuo th.

D-tipat on neuvolasta saadut devisol, ei ole vatsavaivoja tullut tietääkseni niistä.

Korvikkeena meillä nan ja pulloina ainu. Välillä on vatsavaivaa, jos alkaa enempi olemaan niin kokeilla toista merkkiä. Meiltä löytyy myös aventin pullo, tuli sen rintapumpun mukana.

Viime yönä tyttö valvoi ja kitisi 2 asti, ennenkuin sitten vihdoin nukahti. Tankkasi siinä samalla aika ahkerasti tissiä ja pulloa. Sen jälkeen onneksi nukkuikin 7 asti ja nukahti uudestaan syönnin jälkeen aika nopeasti ja nukkui puolille päivin. Sitten oltiinkin taas hereillä ja alkuun vähän pullosta annoin ja sitten tissillä roikkui tunnin verran ja äsken vihdoin nukahti.

Oma jaksaminen on vähän parantunut. Jotenkin vaan nyt ärsyttää kun kaikki miehen vapaapäivät tuntuu menevän niin, että meillä käy vieraita tai itse käydään jossain. Haluaisi edes yhden päivän viettää keskenään ihan kokonaan. Tänään mies joutui lähtemään reilun 100km päähän mummoaan katsomaan, joka joutui sairaalaan tällä viikolla. Tuon menon toki ymmärtää, eihän sille mitään voi. Huomenna sitten on tulossa kahdet vieraat, tai toiset on miehen vanhemmat, mutta silti. Ei ole tainnut yhtään vapaapäivää mennä niin, että oikeesti oltais oltu vaan keskenään koko päivä. Yksi päivä oli, mutta silloinkin mies teki sen 4 tuntia lumitöitä tuossa pihalla. Toivottavasti nyt edes joulun aikana sais sitten tuotakin aikaa. Tosin vissiin mies sitten joutuukin pari päivää käymään töissä uudenvuoden ja loppiaisen välissä. Tai oli itse lupautunut, vaikka tasan tiesi minun mielipiteen asiaan.. Miehellä on sen verran noita pekkasia, että ihan hyvin voisi niitäkin käyttää, mutta ei.

Tirppana ja tyttö 4vko
 
Fourt Giftiltä kyselen kun sulla oli syntyessä melkein samankokoinen poika kuin meillä ja korvikkeilla häntä syöttelet. Kuinka paljon teidän poika syö? Musta tuntuu että meidän ukkeli syö ihan kamalasti! Vetäisee tissittelyiden lisäksi 8-10 x 120ml korviketta. Tarjoan siis rintaa jokaisen syötön aluksi ja päälle vetäistään tuo 120ml korviketta. Rinnasta varmaan saa vain joitakin kymmeniä millejä. Päivisin ei sitäkään kun ei oikein malta päivisin rauhoittua rinnalle.
Meillä syödään tuota NAN -korviketta ja siinä purkin kyljessä on arvio/suositus vauvan ruokailuista/määristä, mutta meillä syödään ainakin paaaljon enemmän kuin mitä tuossa purkin kyljessä sanotaan.

Masuvaivat eivät onneksi ole rantautuneet meille vaikka paljon poika syökin ja vielä pullosta pääasiassa. Ilmeisesti korvikevalinta (NAN) on meille hyvä. Minisunin D-tipat on sopineet meille hyvin ja annetaan myös Kuplastop -valmistetta.
Pullona meillä oli ensin nuo Aventin pullot mutta vaihdettiin ne MaM:in pulloihin. Nekin mainostavat olevansa Anticolic -pulloja. Aventin pulloissa on ihan törkeän hidas virtaus ja meidän pojulla kesti syöminen tunteja, kun välillä piti huilata ja ottaa torkkuja. Siis sen tuttiosan vaihtaminen nopeampaan virtaukseen ei edes auttanut.

Nyt poika kutsuukin taas!
 
korvikkeen määrä tällä hetkellä n. 100ml/syöttö eli 3-4h on syömisen väli. iltaa kohti alkaa vielä tankata joinain päivinä, silloin saattaa mennä tunnin välein pari kertaa vielä 40 ml.
oon vähät välittänyt kyllä mistään ohjeistuksista... -jos on nälkä, niin syököön :) kyllä vauva itse tietää milloin on nälkä ja milloin ei..
toki lohtusyöminen tekis sen sitten, että pulauttaa ylimääräiset pois. näitä tilanteita on vauvaa tuntemaan oppiessa oppinut myös tulkitsemaan, ja antanut siihen hätään tuttia, jos kuitenkin on juuri vetänyt sen 100ml.
 
Meillä korviketta menee syötöllä 60-100ml, jos pelkästään sitä korviketta saa. Tyttö tosin nyt on vasta sen kokoinen kuin tunafishin ja fg:n vauvat oli syntyessään :)
Yöllä nukkui 7 tuntia yhteen menoon, pisin pätkä kyllä tähän asti. Harmi kun itse ei osannut yhtä paljon nukkua, vaan heräsin 1,5 tuntia aiemmin kun mies lähti töihin ja unta ei enää saanut. Pari tuntia tyttö sitten oli hereillä ja tissillä viihtyi, mutta sai kuitenkin mahansa täyteen siitä. Sitten nukkuikin pari tuntia ja söi 100ml korviketta, kolmessa erässä. Joku 50ml on aika maksimi minkä kerrallaan uskaltaa antaa, ettei sitten pulauttele. Nytkin vähän tuli yli, vaikka siis kolmeen erään jaoin.

Tirppana ja tyttö tänään tasan 1kk
 
Aiii korvikkeille on joku suosituskin määristä... ?? :D
Meillä syödään tissiä, lypsyä ja korviketta sen verta että rauhottuu tai ettei enää suu aukea. Poika nyt 6viikkoa ja painaa n.5kg. Syntyessään sen 3,4kg. Pullosta annetun korvikkeen ja lypsetyn maidon määrä vaihtelee kauheesti.. Aamulla saattaa mennä ihan vaan vaikka 60ml. ja välillä päivällä illalla yöllä kaksikin desiä. Meilläkään ei kerralla uskalla antaa hirveesti kun todella helposti pulauttelee. Aamupäivän aikana saa helposti lypsettyä kaappiin jemmaan, mutta syö sitten kyllä ne jemmat illan aikana. Ruokailuväli on aika tarkkaan 3½tuntia, mutta illalla saattaa mennä just niitä "40 millin välipaloja" tunninkin välein.
 
Viimeksi muokattu:
jäin miettimään et milläs periaatteella me sitä korviketta ollaan "annosteltu".. Aamulla muistin että sanoivat että korviketta annetaan määrissä ihan samassa suhteessa verrattuna rintamaitoon. ja rinnan saannistahan ei voi koskaan tietää, niin ollaan tosissaan annettu ruuat ihan sillä tuntumalla mikä on tuntunut hyvälle...

maitomäärien ja imetyksen kanssa täällä on kamppailtu ensimmäisestä päivästä lähtien. maitoa on tullut vähänlaisesti koko ajan ja tuossa oli melki parin viikon tauko kokonaan imetyksestä kun tissit oli rikki. Kovasti olen yrittänyt töitä tehdä tuon maidon ja imetyksen eteen.. tissiä kun on pystynyt, tai pullosta, pumppailu n.kahden tunnin välein... perinteistä kotikaljaakin on koitettu juoda parina iltana, mutta hyi jestas kun oli pahaa :D Nyt on kuusi(!!!) viikkoa menty ja tänään ensimmäistä kertaa heräsin siihen "autuuteen" kun tissit on kovan muhkuraisen pakkautuneet :D onnessani jo kuvittelin että no Nyt jää reippaasti kaappiin jemmaa, mutta niin vaan tuo on nyt sit tällein varhaislounaaks vetäny jo melkein kaiken mitä irti lähtee :D
 
Meillä sitten vissiin harvinaisen nälkäinen kaveri! Liekö isäänsä ja äitiinsä tullut kun ruoka maistuu? :D No iso poikahan meillä on ja eipä hän koskaan syömiään ruokamääriä pulauttele, että kaipa ne ihan tarpeeseen menevät.

Kuulostaapa tutulle tuo Odottelen imetys"taistelu". Sama homma täällä. Eipä ole täälläkään mitään havaintoa maidon pakkautumisesta rintoihin. Ja alkoholitonta olutta on lipitetty minkä ehditty ja hiki päässä pumpattu sekä jokaisella ruokailulla tarjottu molempia rintoja. Mä tein tässä yks päivä pumppausennätyksen eli sain jopa 40ml pumpattua rinnoista! Siis tosi säälittävä määrä mutta mulle ennätys! Maidontuotannon pitäisi pysyä käynnissä pelkillä yöimetyksilläkin eli jos rinnanpäät ei kestä koko päivän imetyksiä niin kannattaa säästää imetyskerrat yöksi. Mulla ei onneksi nännit ole haavautuneet mikä sitten lieneekin ainoa positiivinen asia tässä koko säälittävässä imetysrumbassa.

Just palailtiin jälkitarkastuksesta kotiin. Olikin mielenkiintoinen reissu mennä kävellen vaunujen kanssa kun lunta oli niin jättimäiset penkereet teiden varsilla ja suojateidenkin kohdalla ettei vaunujen kanssa yli päässyt. Piti tehdä melkoinen kiertolenkki että löytyi suojatie jonka kohdalla ei niin suurta vallia ollut.
Neuvolatäti mittasi ja punnitsi poikaakin ja nyt tasan 6vk ikäisenä mitat olivat 57cm ja 5785g. Pipo taisi olla 39,2cm. Tosi kovalla vauhdilla poika kasvaa. Lääkäri sitten tsekkasi minutkin ja kaikki näytti olevan mallillaan tuolla alakerrassa.

Pitäisikö sitä itsekin mennä vähän päikkäreille kun poikakin kiltisti kerrankin nukkuu! Taisi olla rankka lääkärireissu hänellekin!

Tuna ja Sintti tasan 6vkoa
 
kamala viikko takana... flunssa iski koko perheeseen, ja pienimmän unia oon sitten valvonut ja niistellyt häntäkin...
nyt näyttäisi lupaavalta että saataisiin kunnollinen yö moneen aikaan... ite oon ollu ihan rikki valvomisista... taapero ei hänkään säästynyt räkätaudilta, ja voitte kuvitella mikä krohina käy huoneessa, jossa neljä tukkoista ja kuorsaavaa ihmistä yrittää yötään viettää, edes jotenkin nukkuen... :(

mä oon niin väsynyt, että tänään tuli oikeen semmonen olo, että menisinkö joku yö tuonne yläkertaan nukkumaan ja mies saisi hoitaa syötöt. ois PAKKO saada pidempi pätkä lähiaikoina. Edelliset kolme yötä menneet kahden tunnin välein syötöt. aaarrgghhh....

meidän piti lähteä pyhiksi sukuloimaankin monen sadan kilometrin päähän, mutta päätettiin jäädä kotiin. ei vaan jaksa ajatella matkalaukku-eloa ja pitkää ajomatkaa, saati ilman omaa sänkyä...
no meille päin sitten sukulaisia tulee, piristävää niin päin... kaikki onneksi jaksaa ymmärtää, että tilanne on tämä ja ei vaan riitä akut ....

onneksi miehen loma alkoi, on ollut apuna päivisin tosi paljon.

taidan lähteä nukkumaan, peukut pystyyn että flunssa laantuu ja meidän yöt palaa takaisin sinne 4-5 h pätkiin, kiiiiitooooooossss...
 
Jaahas, jospa päivittelisi meidänkin kuulumisia tänne välillä, en ole vain saanut aikaiseksi ennen tätä...

Meidän tytöllä ikää nyt 3 vkoa ja 3 päivää, jouluaattona tulee 1kk täyteen :) Vauva-arki on vienyt mennessään, vaikka onhan tota aikaa jäänyt muuhunkin, toisin kuin etukäteen kuvittelin. Kaikki on mennyt ihan mukavasti, tosin ollaan jouduttu siirtymään täysimetyksestä osaimetykseen, tyttö saa syystä tai toisesta rintaraivareita ja siinä ehtii turhautua niin pikkuinen kuin äitikin. Luulin ensin, että imuote on hukassa, mutta kyllä se ote mun mielestä ihan oikea on, jostain syystä vaan tyttö sen irrottaa tosi nopeasti ja sitten itkee surkeana. Kaikesta päätellen maitoakaan ei tule läheskään riittävästi täälläkään (toki sitä on nyt vähemmän kun imetyskerratkin ovat vähentyneet), pumppaamalla en saa kuin joitakin kymmeniä millejä. Tyttö kuitenkin syö sen n. 80-100 ml kerralla, eli ei riitä meikäläisen maidot mihinkään. Kyllähän siitä paha mieli tuli, ettei (täys)imetys nyt näyttäisikään onnistuvan mutta minkäs teet, ja olen yrittänyt olla itselleni armollinen. Ja mistäs sitä tietää, vaikka tilanne vielä muuttuisikin. Jos ei, niin sitten mennään näin tai tarvittaessa siirrytään kokonaan korvikkeeseen.

Korviketta en muuten ole annostellut millään muulla perusteella kuin sillä miten paljon tyttö haluaa syödä. Onhan niiden tetrojen kyljissä jotain suuntaa antavia määriä, mutta meillä ainakin mennään ihan lapsentahtisesti tässä asiassa.

Yöt menee meillä lähes aina saman rytmin mukaan, eli ensin nukutaan klo. 22-01, sitten syödään ja kukutaan hereillä ja ilmavaivojen kourissa pari tuntia, nukutaan taas n. 03-06, syödään ja sitten nukutaankin siihen aamulle vielä noin 4h pätkä. Eli semmoiset ihan ok kuutisen tuntia saan itsekin parissa pätkässä nukuttua. Toki on ollut niitä päiviä kun olen ollut äärettömän väsynyt, mutta enemmän kuitenkin niitä kun olo on ollut ihan normaali ja levännyt.

Ilmavaivat ovat tosiaan täällä riesana, käy niin sääliksi pieni kun niin onnettomana itkee niitä. Alkuun kokeilin kaikkia vinkkejä mitä sain, eli syötin mahdollisimman pystyasennossa, pidin röyhtäytystaukoja vähän väliä jne., mutta eipä niistä suurempaa apua tuntunut olevan. Eilen sitten aloitettiin täällä Englannissa apteekkarin suosittelemat tipat, lähipäivinä selvinnee onko niistä apua.

Tyttö on kyllä aivan ihana ja hymyilee jo usein, muutenkin on aika valppaan oloinen tapaus. On hurmannut suvun ja ystävät niin Suomessa kuin täälläkin. On vähän sellainen "kaikki käy" tyyppi; korvikemerkillä ei ole väliä, vaunuissa on kivaa samoin kuin autossa, nukkuu ihan samaan tyyliin sekä omassa pienessä korisängyssään kuin perhepedissäkin, kylvyistä nauttii, jne. Kantoliinassakin viihtyy tosi hyvin, joka helpottaa muun muassa lentokentällä liikkumista. Tammikuussa lennetäänkin tytön kanssa ihan kahdestaan Suomeen vajaaksi pariksi viikoksi, silloin mulla myös jälkitarkastus.

Synnytys ja raskaus on enää kaukaisia muistoja vaan, olen palautunut täysin. Paino on reilusti lähtöpainoa alhaisempi, enää siitä pallomahasta muistuttaa toi löysä nahka entisen vatsan kohdalla :) Millähän siitäkin pääsisi eroon...ei taida iho enää palautua ihan samalla tavalla kuin joskus parikymppisenä.

Mies osallistuu meillä vapaapäivinään ihan yhtä paljon kuin mäkin, jos ei enemmänkin. Tekee vuorotöitä niin, että on 3 yötä töissä ja sitten 3 vapaalla. Silloin kun on työvuorot päällä, olen antanut ihan normaaliin tapaan nukkua päivät, eli vähän niin kuin yh:na olen aina ne 3 päivää ja yötä :) Mutta tosiaan sitten kun on vapaalla tekee kyllä niin paljon kuin vain ehtii ja hoitaa rästiin jääneet kotihommat siinä sivussa. Eikä kitise yhtään :) Meillä käytiin jo ennen vauvan syntymää keskustelu, jossa todettiin yksimielisesti, että vauvan hoito ei ole mikään äidin oma projekti, jossa mies sitten "auttaa", vaan meidän yhteinen juttu jossa vastuu jaetaan tasapuolisesti molemmille mahdollisuuksien mukaan. Näin siis meillä, ja erittäin tyytyväinen olen tilanteeseen :)

Oma aika, kyllä sitä kieltämättä kaipaa jo nyt, on sen verran täysipäiväistä hommaa tämä. Lasken jo nyt päiviä siihen, kun tammikuisella Suomen keikalla mummi ottaa tytön hoitoon ja pääsen kavereiden kanssa vähän Helsingin yöhön tuulettumaan. Jonkun mielestä varmasti ihan liian aikaista äidin jättää lapsi hoitoon, mutta meillä mennään näin. Neiti on ollut mummin kanssa useamman tunnin jo reilu viikon ikäisenä kun oltiin vielä Suomessa ja käytiin miehen kanssa jouluostoksilla, samoin nyt täällä oli sunnuntaina hoidossa monta tuntia että sain nukkua hetken. Oma tietoinen valintani on muutenkin se, että tytön on hyvä tottua jo ihan pienestä muihinkin kuin äitiin. Ja olen varmasti parempi äiti kun on pää kunnossa ja sekä se, että kroppa, levännyt. Mitäs ajatuksia teillä muilla näiden asioiden suhteen?

Millimama & Aava (ent. Rymy-Iita) 3vko ja risat
 
Tervehdys kaikille!

Rintaraivareita/koliikkia? on ihmetelty tässä perheessä viime aikoina. Vauva itkeä parkui todella paljon. Ero on huima esikoiseen verrattuna, joka oli kuin enkeli ja huusi vain, kun on nälkä. Silloin imetinkin paljon lapsentahtisesti, eikä ongelmia ollut.
Ongelmaan on nyt kuitenkin EHKÄ saatu ratkaisu (kyse on nyt kuitenkin muutaman päivän rauhallisesta jaksosta, joten olen odottavalla ja toiveikkaalla kannalla).
Koliikista ei taidakaan olla kyse. Rinnoistakin tulee runsaasti maitoa, joten maidonpuutteestakaan ei ole kyse, eikä ruokavaliostani. Vaan yleensä ottaen vauvan herkästä vatsasta, joka ei pysty käsittelemään liian runsasta ja useaan toistuvaa imetystä (vinkin tähän sain koliikkia käsittelevästä artikkelista). Imetysvälin on hyvä olla yli tunnin, koska vatsan tyhjenemiseen menee lähteeni mukaan tunti. Olen nyt pyrkinyt 1,5-3h väliin. Ja ilman ongelmia on selvitty. Imemisen tarve on hänellä siis paljon suurempi, kuin nälkä. Ja tämän pienokaisen vatsa ei kestä jatkuvaa tissittelyä, kuten esikoisella. Ja sinattu vastaus tähän kaikkeen on TUTTI, jota olen nyt viime päivinä tarjonnut ja arvatkaa minkä rauhan se on tuonut!! Myös vatsallaan olen silloin tällöin valvotusti nukuttanut (terveydenhoitajan neuvo) ja sekin auttaa. Tietenkin nämä perusjutut, kuten Gefilustipat, röyhtäyttelyt yms. käytössä. Mutta ette usko, minkä rauhan olemme tutista nyt saaneet. Tuntuu ihan uskomattomalta. Ja vaikka hän ei niin usein nyt rinnalla enää olekaan, on paino noussut hyvin. Ja rauha tässä perheessä, myöskin joulurauhaa odotellessa...

Kumisaapas ja poika 5vk 1pv
 
Moikka!

Aika hiljaista on täällä niinkuin arvasikin, kaikilla on kädet täynnä töitä vauveleiden kanssa:)

Meillä on alettu tottua jo nukkumaan muuallakin kuin sylissä. Vaunuissa nukutaan ja omassa pinniksessäkin alkuyöstä. Tuttia joutuu laittamaan, mutta rauhoittuu aika nopeasti sillä. Mahtavaa kumisaapas, että tutti on teillä auttanut. Meillähän oli sama, että vauva olisi ollut välillä koko ajan rinnalla ja vääntelehtii sitten mahaansa jatkuvasti. Ja rinnalla ei välttämättä syönyt kunnolla. Meillä tutti auttaa vaihtelevasti, aluksi söi sitä hyvin, välillä ei kelvannut ollenkaan ja nyt taas vähän paremmin kelpaa. Iltaisin olen sitten antanut syödä useammin, että saa tankata yötä varten. Ei se nyt paljon mitään ole auttanut, kun syöttövälit ovat öisinkin tasan tarkkaan se kaksi tuntia. Täysimetyksellä silti sitkeästi mennään. Tänään aloitettiin neuvolatädin antamat devisol-tipat. Aluksi ajattelin aloittaa suoraan jekowitilla, mutta päätin nyt kuitenkin kokeilla ensin noita. Pianhan se nähdään, millaiset vatsanväännöt nuo devisolit aikaansaa. DDS-junior meillä on ollut viikon verran käytössä ja vatsaa vääntää, mutta aika vähän kuitenkin. Aika hankala sitä on annostella, kun aina pitää pumpata maitoa 30ml jauhetta varten ja välillä ei meinaa pumpulle herua. Yritän nyt kuitenkin jaksaa säännöllisesti antaa tuota..

Tsemppiä FG flunssan selätykseen!

Oma aika: kävelyllä olen käynyt iltasella ja siitä yritän pitää kiinni. 6kg on tiputtamista jos lähtöpainoon haluaisi, joten senkin takia tulisi lenkkeillä. Syötyä tulee kyllä vähän huonosti, yksi lämmin ateria päivällä ja illalla ja aamulla vain leipää. Ei ole oikein nälkä. Suklaa kyllä himottaa kaapissa vaikka olen sit yrittänyt parhaani mukaan vältellä ettei pikkuinen saisi masuvaivoja..Mutta muuten on ihanaa, kun voi syödä tuorejuustoja ja muita herkkuja huoletta, kun sitä oli niin neuroottinen kaiken kanssa raskausaikana.

Vauvakuume: vaikea olla kuumeilematta kun tuota rakkauspakkausta katsoo:heart: Mutta kun realistisesti ajattelee, meidän lapsiluku on nyt tässä. Kolme on oikein sopiva määrä:) Hiukan haikeana mietin, että en saa enää koskaan kokea tätä imetyksen tuomaa läheisyyttä tämän jälkeen, kantaa vauvaa mahassani jne, mutta kaikella on aikansa. Ikääkin on jo sen verran, että riskit raskauksissa kasvavat koko ajan. Raskausaika oli myös raskasta kaikkine huolineen ja pelkoineen. Huhhuh, saa nähdä kuinka vaikean kriisin tämä asia vielä aiheuttaakaan oman pään sisällä:/

Vauvan hb: on ollut alhainen syntymästä saakka, koska napanuora jouduttiin katkaisemaan ennenaikaisesti. Eilen oli taas kontrolli tk:ssa ja arvo oli edelleen hiukkasen alle viitearvon. Toivottavasti korjaantuisi itsekseen ilman rautalisiä. Vähän pelottaa, mitä mahavaivoja nekin lääkkeet mahdollisesti tuo tullessaan..

JOuluvalmistelut: on minimissään tänä jouluna. JOuluaattona ja joulupäivänä käydään isovanhemmilla syömässä. Lahjat pitäisi vielä paketoida ja kukat hankkia kyläpaikkoihin. Ja joulukortit tehdä lasten kanssa päiväkotiin ja kouluun. Sitten saa joulu tulla:heart: Itse en ole mikään jouluihminen, jouluruuat eivät maistu erityisemmin ja kiire/joulun laittaminen ahdistaa. Lasten iloa ja odotusta on tietysti ihana katsoa ja olla läheisten kanssa. Aina sitä kuitenkin huokaisee joulun mentyä, että ihanaa kun se hössötys on taas ohitse:) Ja saa alkaa odottamaan kevättä.

-Melanie ja "Martta" 2vko 3pvä
 
tauti alkaa olla lie voiton puolella. enää yskä vaivaa, mutta viime yö oli jo selvästi parhain viikkoon... huh

oma aika on sitä kun saa käydä ruokakaupassa tai koiralenkillä yksin... harvemmin se onnistuu eikä edes joka päivä :) mutta kunhan tästä joku selkeä arki taas miehen lomien jälkeen alkaa, eiköhän omaa aikaakin enemmän löydy. jos pääsisi kuntoilemaan isompien muksujen kanssa joko uimaan, tai pelailemaan jotain sisäpeliä. miehen kanssa odotetaan yhteistä sulkis-harrastuksen aloitusta jälleen :)

ite en niinkään kaipaa ravintola-elämää, mutta vapaata lapsista kaipaa välillä :D sitä on saanut viimeksi vuosi sitten, kun oli pieninkin yökylässä. meillä ei tukiverkostossa olevat ole niin innokkaita yöksi ottamaan näitä pieniä, joskus sitten harvoin kylläkin, päästy jotain kiekkoa katsomaan tms. kauppoja kiertämään.

ennen ajattelin omasta ajasta eri tavalla, nyt olisin oikein kiitollinen jos olisi vaikka yksi ihan lapseton viikonloppu, ja päästäis miehen kanssa nauttimaan rauhassa ja kiireettä yhteistä aikaa, ilman että kukaan keskeyttää, herättää, tai itkee :D siihen taitaa vielä piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä aika vierähtää...

siitä en kuitenkaan tykkäisi, jos pieniä oisi joka kuukausi pistämässä yökylään vain sen takia että me päästäisiin viihteelle. ei ole meidän juttu. toisille se voi olla, ja jokainen perhe tekee tässäkin ne omat ratkaisunsa. ehkä se voisi olla useammin toistuvaakin, jos itelläkin se paikka yö-kylään laittamiseksi olisi lähellä...

jouluhössötys on tosiaan pahimmillaan.... miten noi ihmiset jaksaakaan???!!!! ihan kuin kaikki ruoka ja tavara olisi loppumassa juuri tässä hetkessä...

meille pyhät tuo ylimääräiset vapaat, joista nautitaan oman perheen voimin. anoppilaan mennään aattona syömään, ja sitten vaan ollaan ja löhötään.. mies meillä mielellään jotain koristuksia laittaa, mä oon ennemmin krääsää vastaan, simppelit kynttilät ja ulkotulet ja hyvää ruokaa ja me. siinä se :)

nautitaan kiireettömyydestä, jos sitä on :) -äideillä harvemmin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Iltoja,

Näemmä mun kiireet on pysyneet vakiona, vaikka ristiäiset on juhlittu :)

Pumppaaminen Kannattaa muistaa, että pumpulle ei kovin herkästi heru, eikä siittä kannata vetää suoraa johtopäätöstä saako vauva tarpeeksi maitoa. Paras tilannehan oli se, että maitoa tulee lapsen tarpeeseen, eikä yhtään enempää tai vähempää, harmi, että se harvoin menee niin.

Kumisaappaalle kiitos tutti ja imetyväli vinkeistä, tarvii ottaa neuvosta vaari, täälläkin kun jonnin verran mahakipuja itkeskellään.

Toivottavasti Melanien Martan hb korjaantuisi itsekseen, ettei tarvitse rautakuurille pientä laittaa.

Joulutohinat Ei mua stressaa, yritän paremminkin nautiskella näistä kun en ennen lapsia ole jouluista, enkä tohinoista välittänyt. Lasten vuoksi on kiva laitella. Meillä ei siis vielä "joulu perinteitä" ole, joten nyt päästään luomaan omat perinteet tai sitten tehdään joka joulu jotain uutta, perinteisistä joulu ruuista en piittaa, mutta jotain parempaa yritän laittaa.

Jälkitarkastus Mulla oli tänää th:lle aika, ensi vuoden puolelle menee lääkärin aika. Kaikki arvot oli ok, paino oli tippunut jo alle lähtöpainon -600g (mullahan toki on muutama kilo tiputettavaa edellisestä raskaudesta), voin siis hyvällä omalla tunnolla herkutella joulun pyhät :) Rinsessan paino kontrolloitiin samalla, 4310g, 53,9cm ja py 39cm, suunta hyvä, vaikka kovin pieneltä toinen edelleen tuntuu.

Nyt torttutaikinan tekkoon, että on huomiselle pakkaspäivälle jotain tekemistä esikoisen kanssa.

Inari & Salla, kohta puoleen 6vko, mihin tää aika katoaa...
 
Moikka pitkästä aikaa tähänkin ketjuun! :)

Minäkin ilmoittaudun viimein siis mukaan, eli tiedot Nynaeve/16.11. (38+5) poika, 2800 g 48,5 cm Kiitos mnica ketjusta!

Lueskelen ajan kanssa kaikki kirjoitukset ketjuun, mutta nyt vain "lyhyesti" (.):
Meillä menee pojan kanssa hienosti, eikä se ole syy kirjoitustaukoon. Yksinkertaisesti läppäri tuntui alussa vievän ajatukset vain työhön, ja sain melkein allergiakohtauksen hormoni-itkukohtauksen lisäksi jos ajattelinkin avaavani koneen pakollisten hommien hoitamisen lisäksi. Minähän olen joutunut suunnilleen osastolta pääsemisen jälkeen puoliyrittäjänä hoitelemaan työasioita puhelimella ja koneella.

Alkukaaos on nyt selätetty, ja voi huh-huh näin jälkikäteen :D Itkin ilosta ja surusta ja kaikki kauhukuvatkin on itketty ja sitä että lapsi kasvaa ja menee kouluuun ja muuttaa pois eikä ole enää pieni äidin vauva. Jotenkin ihan järkyttävää oli vain itkeä kaikelle kaksi viikkoa, kun koko raskausaikana en itkenyt juuri ollenkaan. Se on ollut kaikkein suurin ylläri tässä hommassa!

Pienenä syntynyt poika on saanut erittäin runsaan maidontuotantoni sekä pohjattoman ruokahalunsa avulla painoa kiinni reilusti. Syö edelleen vuorokauden ympäri n. kahden tunnin välein, mutta jaksaa koko ajan seurustella enemmän ruokatauoilla, eikä pelkästään nuku enää. Käytiin ekan kerran neuvolassa kuukausitarkissa, ja painoa oli jo 4370 g ja pituuskin oli venynyt jo 54 senttiin! Neuvolakorttiin kirjoitettiinkin, että kasvaa hienosti rintamaidolla :D Onhan siinä yli 1,5 kg ja 5,5 cm lisää syntymämittoihin verrattuna! Tämän lisäksihän luovutan Taysille edelleen n. puoli litraa päivässä maitoa, että melkoinen mansikki täällä on. En tiedä johtuuko runsaasta maidontuotannosta, mutta oma paino on tippunut jo reilut 13 kg kuukauden aikana. Onhan tuota vielä n. 8 kg alkupainoon, mutta en kanna huolta, kun tisseissä on molemmissa parin kilon verran lisäpainoa.

Sektiotoipuminenkin on edennyt viimein hyvin, haava on parantunut, vaikkakin hirveitä kiinnikepalluroita tuntuu arpea painaessa. Olen päässyt viimeisen kahden viikon aikana vaunuilemaankin melkein joka päivä pitempiä lenkkejä, ja jalatkin kantavat nykyään ihan normaalisti. Eka tunnin lenkki väänsi jalat hyytelöille, kun edellisestä yhtä pitkästä lenkistä oli monta kuukautta aikaa. Nyt vain pakkaset taisivat eristää meidät taas sisälle, harmi! En vain tiedä, miten vatsalihaksia uskaltaa alkaa kuntouttamaan, että ei tule ongelmia arven kanssa. Odottelen vielä jälkitarkkiin, joka on parin viikon päästä.

Mutta tämä meistä, nyt lukemaan mitä teille muille kuuluu!

Nynaeve ja K-poika
 
  • Tykkää
Reactions: mnica ja mamma2012
Hei, tulin vain kurkkimaan mitä teille kuuluu. Ja aika normaalia vauvaelämää tuntuu monella olevan: syömistä, valvomista ja yleistä härdelliä. Niin myös täällä. Mies palasi 7 viikon loman jälkeen töihin ja varsinainen arki on alkanut. Aika lennossa saa mennä, kun kolme nuorinta keksii tekemistä.

Meidän Eikka on jo 7 viikkoa vanha. Neuvolalääkäri oli viikko sitten jolloin 6 viikon iässä pituutta oli 53cm (48) ja painoa 4600g (3172). D-vitamiinia on jo kerran vaihdettu ja palattu siihen, mitä olen aina käyttänyt. Jekovit on vesiliukoinen, joten siksi hellävaraisempi vatsalle. Ristiäiset ja jälkitarkastus olleet, joten homma niiltäkin osin hanskassa. Ensimmäinen pikkuvaatteiden kassi on lähtenyt kiertoon kun sukuun tulee keväällä vauva. Hieman haikeudella niitä vaatteita nuuhkin kun pakkasin kassiin, mutta en niitä enää säilö, edes muistoksi.

Ihanaa aikaa vauvojen kanssa teille kaikille. Pian ne kasvaa, mun esikoinen on kuukauden kuluttua jo täysi-ikäinen. Vasta äsken hän sylissä huuti niin, että suu oli korviin asti ja kitarisat loisti =)

Scala, seitsemän isompaa ja pikkuinen Eikka
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ehtis taas tulla kertomaan kuulumisia.

Eilen käytiin pojan kanssa neuvolassa, painoa 4365g, pituus 52.5cm ja pipo 37.4cm. Eli hyvin on poika kasvanut. :)

Itkuisuus ja vatsavaivat ovat meijän riesana edelleen, mutta hyvin kuitenkin jaksetaan. Vauva rauhoittuu nopeasti syliin, lämmin kylpy sekä ilmakylvyt ovat ehdottomia lemppareita, sillon ei itketä ollenkaan ja on tainnut vilauttaa muutamat pienet hymytkin, tai ainakin jotain sinnepäin.. :)
Itkuisuus ajoittuu meillä aamuihin. Rintareppu on ihan ykkönen, siihen kun pistää pojan niin johan rauhoittuu, ja itekkin saa tehtyä samalla kotihommia, eikä mene aikaakaan kun poika nukahtaa siihen. :)

Täällä syödään 2-3 tunnin välein, päivisin on ollut tuo 2 tunnin väli, öisin sitten onneksi nukkuu 3 tunnin pätkiä, ei tosin aina, viime yö syöty 2 tunnin välein..|O
Ennätys on tainnu olla 4 tuntia minkä poika on nukkunut yhteen menoon.

Nyt täytyy taas mennä...:wave:

Lily_ & poika 3vko 6vrk
 
Noniin, pitkästä aikaa jos ehtis kirjotella tänne jotain!!!

2 kk neuvolassa tänään käyty ja terkkarin jälkitarkastus. Sen lisäks on reilun viikon päästä vielä lääkärintarkastus, kun mullakin oli 2.asteen repeämät.

Tyttelillä oli painoa tullut n. 600g lisää ja painaa nyt 4965g. Pituutta pari senttiä eli 56cm ja pipokin oli pari senttiä kasvanut 38.3cm. Kaikki oli hyvin ja terkkari vielä merkkasi, että jokeltaa ja hymyilee. =)

Vatsakipuilun syyksi olen nyt rankannut sitten TUOREKURKUN. Jätin tomaatin ja sen pois jo aikaa sitten, jolloin vatsakipuilutkin sitten lievenivät. Nyt viikko sitten käskin miehen ostaa pitkästä aikaa kurkkua ja siinä sitten viikonloppu menikin iltahuudon kanssa ja heti kun lopetin sen kurkun syönnin, niin ei tullut iltahuutoa.
Ja me aateltiin, että jos se syö liian tiheästi ja vaikka mitä.

Tosin tuota syöntitiheyttä tarkkailen ja yritän pitkittää väliä mahdollisimman paljon. Vähintään se tunti, mielellään puoli toista ois hyvä. Tuttia oon kanssa ruvennu tarjoamaan imemistarpeeseen, mutta ei hän oikein osaa syödä sitä vieläkään.

Jaahan, ähinää alkaa kuulumaan... en nyt ehkä ehdi päivittää Nynaevea, mutta teen sen kun kerkeen! =)

Perhepedissä mennään edelleen täällä. Mies nukkuu viikot yläkerrassa ja nyt se on tän viikon ollu työreissussa, että kahestaan karvakavereiden kanssa oltu. Saa nähdä miten tuon nukkumisen kanssa käy, kun tyttö oppinu siihen, että äiti on vieressä... Nukkuessaki pää seuraa kohti, jos yritän hivuttautua kauemmas :D Tädit ja oma äitiki on kyllä kauhistellu, että miten uskallan nukkua vauva vieressä.
Pinnasänky on lähinnä ollut nyt leikkipaikkana, missä seurataan mobilea... Nytki yritin turvakaukalosta siirtää pinnasänkyyn, mutta heräsi, kun vaatteita otin päältä, niin pistin sitten vaunuun nukkumaan.

Kestovaippailu. Me aateltiin kokeilla, kun tuossa muutama vaippa on, mutta ihan osittaista. Tai eihän sitä tiedä, jos se toimii ja siitä sitten innostuu...

Voi te onnelliset, jotka ootte onnistuneet rintareppuun tai kantoliinaan totuttamaan! Meillä on kyllä edistystä tapahtunu repussa olemisen kanssa, mutta ei kauan viihdy.. En tiiä onko sitte huono reppu tuo baby björnin Air.
Kantoliina on mulle jääny kysymysmerkiks, kun en sitä tosiaan siihen kehtosidontaan saannu enkä oo sitte yrittäny enää. Ois vaan pitäny ostaa sellanen joku helppo trikoopussi eikä lähteä vaikeimman kautta "aidolla" liinalla kokeileen.

Nyt alkaa tää arki ehkä olemaan sellasessa järjestyksessä, että jää välillä tätä koneella olo aikaakin. Oon tuossa syöttäessä välillä käyny kännykällä lukemassa tekstejä täällä, mutta sillä on niin hankala mitään kirjottaa.

Joulu nyt menee miten menee. Oon aina tykänny laittaa, mutta nyt oon suosiolla lyöny hanskat tiskiin. Miehen täti kävi eilen auttamassa täällä, että saatiin olkkari ja meidän makkari siivottua kunnolla. Kävi se kellarinkin imuroimassa, vaikka siellä ei periaatteessa mitään oo.
Lahjojen osto on jääny aika lailla tältä vuodelta. Tytölle on tietysti lahja ja sitten mun kummipojalle ja sen pikkuveljelle tilasin lahjat. Äidilleki sain lahjan matkaan, kun kävi ristiäisissä. Pitää kait isälleki jotain koittaa ostaa, kun mennään sinne kuitenki aattona syömään ja saunomaan. Onhan tässä vielä pari päivää aikaa...heh.

Eiköhän tämä tältä erää. Kukaan jaksa lukea näin pitkää sepustusta. Katotaan toinen kerta jos jäis paremmin aikaa kommentoida...

Hyvää joulunaikaa kaikille!!! :xmas:

mnica ja Tru ;) 7vkoa 3 pvää
 

Yhteistyössä