Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Heips!

Tuun äkkiä noista rokotuksista sanomaan, kun törmäsin tämmöseen artikkeliin tuosta kutosrokotteesta:
Salainen EU-raportti paljastaa Suomessa testattavan vauvojen kuutosrokotteen vakavat haitat - VERKKOMEDIA.org - v. 0.515b

En oo kyllä lähteitä tarkistanu ja jokainen saa päättää onko tuo verkkomedia-sivusto ihan hölynpölyä vai ei.
Määhän en alkuunkaan halunnu osallistua tuohon rokotetutkimukseen, mies ois halunnu, mutta sain tahtoni läpi. Ne vielä jopa soitti perjantaina sieltä, että halutaanko kuitenkin vielä osallistua...blaah!

En vieläkään tiiä, että miten noitten rokotusten kanssa tekis... Nyt tuosta Rotastaki lukenu mitä oireita monille tullu, mutta kai ne aina sen nenä-mahaletkun voittaa...?
Ja mites sen Pneumokokin kanssa sitten???! Jos vuosittain sairastuu vakavasti n. 100 alle 5-vuotiasta, niin sehän on aika vähän??
Yhdistelmärokotteen oisin halunnu jättää kokonaan pois, mutta mies on toista mieltä. Tosin tässä, kun asiasta väännettiin, niin hän totes lapselliseen sävyyn, että ei sitte oteta mitään rokotteita.. Itelle tulee siinä vaiheessa, että no pitääkö nyt sitteki!

Perjantaina ois 3 kk neuvola, että siihen mennessä pitäis päättää, mutta tuntuu etten tuu hullua hurskaammaks, kun jo tietää rokotteiden haitallisuudesta, mutta silti miettii, että entä jos ne kuitenki auttaa ja niistä ei tulis mitään vakavaa...


Viime viikon kuulumisista: Mulle sitte tuli kanssa kuume ja ripuli, mutta onneks ripuli kesti vaan puolitoista päivää, mutta hiemanko sai tankata senki jälkeen vielä nestettä, että pysy tolpillaan! Tyttöön ei onneksi tullut, vaikka ehkä vähän oli vatsa löysällä ja vihreetäki kakkaa tuli bongattua, mutta luulen, että johtui enemmänki pakastetusta rintamaidosta, jota yritettiin syöttää tuttipullosta muutaman kerran.

Eli miten saada syömään tuttipullosta??? Mies kävi hommaamassa luonnonkumitutinki, mikä kyllä kelpas paremmin kuin silikoninen. Tytölle saatiin syötettyä ehkä joku 10-20 ml, mutta se ei vaan tajua ottaa sitä tuttia kunnolla suuhunsa ja imeä, vaikka oikeaoppisesti laitetaan tutti kitalakeen ja oikein päinki.. Appiukko suunnilleen suuttu, kun lapsi ei osaa syödä tuttipullosta ja mieski sano myöhemmin, että isänsä oli vähän, niinku se ois mun vika! kiva kiva taas..
Tosin miehen täti sanoi eilen, että älkää vaan opettako tuttipullolle, kun voi olla ettei tissi kelpaa enää, kuten hänen toisen lapsen kanssa kävi.
Syömiseen ei vaikuttanu se, että oliko pakastettua vai pumpattua maitoa.

Noniin, tulipa nyt sitte kumminki kirjotettua enemmän. Loppu meinaan ähinä tuolla sängyssä. Ehkä nukahti itekseen...

Melanie: Mäki jännitin neuvola- ja lääkärikäyntejä, mutta tyttö on ollu tosi kiltisti lukuunottamatta lääkärineuvolaa, kun olin pakannu sille liikaa päälle. Tässä kun käytiin päivystyksessä tsekkaamassa rohinan normaaliutta, niin ei ollu mitään ongelmaa kylmien stetoskooppien, puutikun tai korvien tsekkauslaitteen kanssa.
On tässä muutenki tasaantunu jotenki, että ei oo enää niin mahdottoman ehdoton. Sitterissäkin saattaa viihtyä tosi kauan ja välillä sylissäkin voi olla paikallaan, ettei tarvi koko ajan asento tai maisema vaihtua.

Äiti ja isä on saanu kyllä jakamattoman huomion viime päivinä. Tosi paljon siis tarkkailee nyt meitä ja tykkää seurustella. Vierastamisestakin päästiin jo, vaikka vaarin nähdessä vähän parahtikin (mutten ihmettele, kun toinen yritti väkisin syöttää tuttipullosta edellisellä kerralla). Eilen viihty monessa sylissä ja silmät suurella tillitti vaan, että mitäs nyt!

Oukei, mut nyt jotain muuta puuhaileen. Ei vissiin mennä ulos tänään, kun huitelee parissa kymmenessä nuo pakkaslukemat.

mnica ja tru 12 vkoa :heart:
 
Mun piti kanssa toi linkki tänne linkittää, mutten vielä ehtiny.. =)
Mehän kanssa oltiin kahden vaiheilla tuon kutosrokotteen testauksen kanssa.. Ja tuota lueskellessani päätettiin ettei oteta. Tuo raporttihan siis on aito, vaikka se nyt tuola verkkomediassa onkin julkaistu, iltalehti samasta myös uutisoi ja olivat haastatelleet rokotetutkimuskeskuksen johtajaa joka sanoo tuon olevan aito raportti, joskin ei ollut tarkoitettu "maallikoiden" silmille.
Itsellä vaan alkoi toden teolla ihmetyttää mitä kaikkea lääke tai rokote saa aiheuttaa, että sen katsotaan vielä olevan "turvallinen" ja "hyödyllinen". Kun tuossakin on noin valtavasti oikeesti todella vakavia reaktioita välittömästi rokotuksen jälkeen tai vuorokauden sisällä (tajuttomuutta, hapenpuutetta, kouristuksia, sydänpysähdyskin..) Sielä raportissa on eritelty jokainen tapaus, myös ne kätkytkuolemat..
Juu jokaisessa lääkkeessä on haittavaikutuksensa, mutta tämä nyt on ensimmäinen raportti minun silmille missä ne "hyväksyttävät" haittavaikutukset on lueteltu. Ja tuohan nyt on kuitenkin se rokote jota yleisesti jo käytetään - Rokotetutkimuksessahan saa puolet porukkaa tuota "turvallista" paljon käytössä ollutta, ja puolet vauvoista saa sitten ihan uutta rokotetta.. Ei ei, kyllä meidän esikoisen kanssa on nyt ollut jo ihan tarpeeksi jännitystä, harkitaan sitten mahdollisen kakkosen kohdalla josko halutaan osallistua johonkin lääkekokeiluihin.
Rokoteohjelman mukaiset voidaan ottaa...mutta ei mitään kokeiluversioita...

mnica olikos se nimenomaan sun appiukko joka oli ennenkin osallistunut vauvan hoitoon niillä neuvoillaan...? :D Tsemppiä vaan :D
Mutta en kyllä osaa auttaa tuttipullosta syömisen tai tutin syömisenkään kanssa, kun sitä kyseltiin... =) Sairaalassahan ne pisti sokerivettä kaikkeen kumiseen mitä ne yritti vauvalle työntää suuhun. Eli esim rintakumin päähän tiputettiin sokerivettä että oli houkuttelevamman makunen.. Ja oppihan se poika siihen.. Mutta noinpäinhän se yleensä menee, että kun kerran oppii pullolle, ei välttämättä tissi enää kelpaa. Meillä on nyt toistepäin. Päässyt tissille, niin ei osaa enää pullosta syödä. Sellaisesta isompipäisestä tutista osaa paremmin imeä maitoa. Väittävät että sellaisen kanssa pysyy imuote tissilläkin sit paremmin hallussa. Siis tuollaisesta Lastentarvike Baby Style Oy - Nuk Tuttipullo FirstChoice 150ml

Jaah, käsien luttuutus kuuluu itkuhälyttimestä.. Täytyy varmaan mennä tarjoo ruokaa ettei syö käsiään ihan puhki.. :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
odottelen. juu appiukko se on ollu kova hääräämään neuvojensa kanssa... mun porukoilla on selkeästi varovaisempi neuvomistapa. sanoihan se appiukko, kun oli meillä tuo mahatauti, että voisin huoletta ottaa somackia vatsan suojaksi, vaikka imetän. Miehen kanssa sitten tarkistettiin netistä tuoteselosteesta, jossa luki, että ei tule käyttää imetyksen aikana! onneks tarkistettiin!

Hyvä minä! Tyttö ollu kolmisen tuntia ulkona nukkumassa ja kuulu sitten sellasta ääntä jo, että aattelin ottaa sisälle. Menin sitte ottamaan vaunut sisälle ja höpöttelin sille jo kaikkea ja sitte katoin, niin toinen nukkuki vielä! :D Pistin sitte kuistille vielä jatkamaan... No jos se kohta heräis, kun jo sen verran ähisi ja puhisi :rolleyes:
Onko muuten muille tullu vauvaa ikävä, jos se on nukkunu tosi pitkään vaikka ulkona? Oon varmaan kiintyny siihen liikaa, kun ei meinaa kestää päiväunien ajan olla erossa :D

Tirppanalle paljon voimia ja jaksamista! :hug:
 
vauvaa ikävä nukkuu 12-16 välisen ajan vaunuissa sisällä, ja on tosi ikävä kun ei saa olla toisen seurassa sinä aikana kun taapero on rauhallisimmillaan :)
ikävä on jo myös sitä ihan vastasyntyneen aikaa... taakse jäi..
ikävä on myös isompia lapsia, sekä taaperoa, ja koiraa ja omaa rakasta. jokaista joka on mulle tärkeä, mutta kelleen ei tunnu ehtivän antamaan samaa aikaa kuin ennen...
yritän parhaani mukaan huomioida jokaista, kuunnella jokaista, mutta niin se vaan ilta tuli tänäänkin...
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Vaikka aika ei ole todellakaan täällä pitkäksi käynytkään ;)

Melkoisen hektistä meinaa olla arki aloittelijalla esikoispojan kanssa :) Jokainen päivä tuntuu suorastaan urheilusuoritukselta! Johtuu varmaan siitä että jannulla on melkoisen vaativa luonne. Karjuu naama punaisena ja kitapurje heiluen jos palvelua ei tule välittömästi. Ja välillä taitaa karjua sitten ihan huvikseenkin. Kaveri ei viihdy kuin ihan muutamia minuutteja päivässä yksinään. Lähinnä aamupäivällä kun on muutenkin hyvällä tuulella. Silloin hymyjä ja kujerrusta riittää :heart: Päikkärien laadusta ja kestosta riippuen sitten ilta yleensä kitistään ja karjutaan. Taitaa olla jotain koliikinpoikasta meillä ilmassa. Jätkälle ei kelpaa väsyneenä ruokakaan ja sitten raivoaa nälkää ja väsymystä eikä siinä tilassa tule kummastakaan, nukkumisesta tai syömisestä mitään. Syli on iltaisin ainoa oikea paikka ja sen sylin pitää olla jatkuvassa liikkeessä. Istuakaan ei saa vaan maisemien on vaihduttava ;) Melkoinen personal trainer mulla täällä :LOL: Haastetta lisää se että meillä pojan mitat reilut 2 viikkoa sitten jo 59cm / 6720g. Lapaluiden välissä on jatkuva jumitus ja polttelu tuosta kantamisesta johtuen...
Meillä kuitenkin yöt on ollut tapana nukkua hyvin. Ensin aloitellaan 4-5 tunnin pätkällä ja sen jälkeen heräillään n. 3 tunnin välein syömään. Tosin meillä taisi alkaa joku tiheän imun kausi pari päivää sitten kun pari viimeistä yötä on syöty 2-3 tunnin välein.
Jossain vaiheessa meillä oli sellaista refluksityyppistä vaivaakin mutta se onneksi on tainnut jäädä pois. Olen karsinut omaakin ruokavaliota etten aiheuttaisi pienelle lisävaivaa omilla syömisillä. Taisi pahiten nuo joulusuklaat pientä vaivata...

Tuna ja poitsu 2,5 kk
 
hartiajumistusta täälläkin :) mutta oon vaan sitkeesti koittanut jumpata aamulla... kuminauhan tai kepin kanssa, 5-10 min. ei ole paljon ja sit mies vielä tömäyttää selkärankaan kämmenillä kun meen lattialle tyynyn päälle vatsalleen. rutina kuuluu mutta jumitukset jotenkuten helpottaa. tarttis ylä-selän lihaksia vahvistaa, jotta ei kipuilis.
paino vihdoin lähtenyt laskuun!!! huh!! onpahan vaatinut töitäkin... mun liikunta koostuu pääasiassa tuplarattaillen, 45-kilon koira vierellä. kaks kertaa päivässä oon alkanut reippailemaan, ja vihdoin puntari näyttää mukavaa lukemaa :)

lapset pitää tämän äiskän myös hyvin kiireisenä, mukavassa mielessä kylläkin :) ruokamäärät vauvalla kasvaneet, ja iso poika jo onkin :) 62-sentin vaatteet on just sopivia... mihin se aika meni?????

aikaa ei nytkään oo tän kauempaa kirjottaa,mutta yritän taas päivällä :D
 
Terkkuja täältä kiireen keskeltä! - Päivät menee kuin siivillä :) Ollaan kyläilty paljon ja nyt pakkasien laskettua ollaan myös ulkoiltu paljon. Tyttö tietää, kun puen haalaria päälle niin laittaa jo valmiiksi silmät kiinni :D
Taitaa tykätä kärryttelystä raikkaassa ilmassa.

Lääkäri Kontrollikäynti oli tänään sen refluksin takia ja kaikki kunnossa. Lääkkeet ja sakeuttaja ovat auttaneet ja lääkäritädillekin hymyiltiin ja jokelleltiin niin mainiosti :attn: Painoa oli taas tullut viikossa melkein 400g. Ylisyötetäänköhän me tuota pikkusta?

Korvike Mitä korviketta syötätte omille kullannupuillenne? Meillä on nyt ollut kokeilussa Sem 1 ja se on aiheuttanut hieman vatsanväänteitä (itkua hieman ruokailun jälkeen ja iltaisin) ja seuraavaksi ajattelin kokeilla Nan HA:ta. Ja millaisia määriä teillä vauvat korviketta kerrallaan syö? Meillä annetaan korviketta siis tissin lisäksi (oma maito ei riitä) ja sitä menee vaihtelevasti 40-120ml per kerta ja 6 kertaa päivässä.

Viime yönä tyttö nukkui jo 5 tuntia! - Toivottavasti siitä tulee tapa :) Minun on ollut vaikea nukkua, kun kuulen sitä tuhinaa ja ähellystä, mutta korvatulpista olen löytänyt avun siihen ongelmaan.

Tunafish Meilläkin kärsitty vatsavaivoista ja tyttö on oikea sylikissa (nukkuisi yötkin sylissä jos häneltä kysyttäisiin). Ratkaisuna olen hieronut tyttöä iltaisin; olen laittanut saunan päälle ja päästänyt lämmöt pesuhuoneeseen ja siellä sitten lattialla pehmusteen päällä hieronut. Tyttö on tykännyt kovasti ja kakka / pierut lähteneet liikkeelle :wave: Ja syliongelmaan ratkaisu löytyi ihan vahingossa, kun laitoin tytön kerrran vatsalleen sohvalle ja simsalabim hän nukkui siinä autuaallisesti 3 tunnin päikkärit ja ihan ilman syliä! Nyt hän on monena päivänä nukkunut päikkärit ja alkuillan vatsallaan; - suosittelen kokeilemaan ;)

Ristiäiset siis tulossa sunnuntaina ja minua jännittää hirmuisesti. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tyttö on kiltisti :heart: Ihana pieni rakkauspakkaus.

Mukavaa keskiviikon jatkoa kaikille!

Mamma2012 ja tyttö 6vk 5pv
 
Pikaiset terveiset kun tyttö nukkuu tissillä.

Meillä on jo pientä rytmiä:

herätään klo 9-10
ekat päikkärit tissillä klo 11
tokat päikkärit autonistuimessa kun haetaan isompia koulusta klo 13
kolmannet päikkärit ulkona vaunuissa n. klo 15
illalla torkkumista milloin missäkin, yleensä tissillä ja sylissä
yöunille klo 22-23

Nyt on yöunet mennyt pitkään hyvin, eka uni pätkä 5-6h ja sit siitä eteenpäin ähinää ja puhinaa ja tissiä vaihtelevasti. Yöunille nukuttaminen on taiteilua ja usein huudetaan puolesta tunnista tuntiin kun tissi ei kelpaa eikä meinaa rauhoittua nukkumaan. Sylistä sitten siirretään nukkuvana perhepetiin jossa nukutaan tytön kanssa kahden. Päikkärit kestää puolesta tunnista kahteen tuntiin. Vaunuissa nukkuisi varmaan vaikka kuinka kauan kun ne liikkuu, mutta en haluaisi totuttaa siihen vaan haluaisin, että tottuu nukkumaan liikkumattomissa vaunuissa ulkona. Sitterissä viihtyy jo pidempiä aikoja katselemassa, muutenkin on jo tosi kiinnostunut ympäristöstä ja varsinkin isompien lassten touhuista. Ihana rakkauspakkaus on kyllä:heart: Kitinät on meillä vähentyneet vaikka edelleen ilmoittaa kovaan ääneen jos jokin on vialla/kyllästyttää sama maisema jne. Vatsavaivat painottuvat lähinnä aamuyöhön/aamuun.

Vauvaa ikävä: yhden kerran tyttö on nukkunut 3h vaunuissa ja kyllä oli äidin vaikea olla: kävin monta kertaa tarkistamassa hengittääkö enkä oikein osannut muuta tehdä kuin odottaa, että koska se herää;)

Rokotukset: sikainfluenssakohun jälkeen on tuntunut, ettei pysty enää luottamaan mihinkään niihin liittyvään: /

Mamma2012: oletko löytänyt hierontaohjeet netistä? Jos olet niin mistä? Meillä ongelmana on, että vatsa täynnä ei kaiheasti viitsi hieroa, kun puklailee ja väsyy tosi nopeasti ajoittain, joten ajankohta hieromiselle pitää olla juuri oikea. Esim. suihkun jälkeen illalla ei voisi kuvitellakaan hierovansa, kun vetää yliväsyneeksi hetkessä. Hyvä jos kuivata ehtii saatika rasvailla jne. No, tämä korjaantunee ajanmyötä.

Tuttipullo ja tutti. Tuttipullolakko meille tuli pari viikkoa sitten ja tutin syöminen on vähän hakusassa. Ei oikein osaa kunnolla sitä imuttaa ja tippuu koko ajan. Tarjotaan kuitenkin sitkeästi sitä joka päivä..

Tällaista meillä. Ihanaa vaikkakin raskasta vauva-arkea.:heart: On kyllä helpottanu ajanmyötä kun tyttö on alkanut kiinnostua muustakin kuin tissistä ja sylissäolosta vaikka tietysti ne ovat vieläkin tärkeitä. On se jotenkin haikeaa kun tyttö kasvaa niin nopeasti, tätä aikaa meillä ei enää koskaan eletä kun tämä on meidän viimeinen vauva, joten täytyy nyt nauttia tissitakiaisesta vielä kun voi. Pian tämä aika on muisto vain:kiss:

-Melanie ja Martta pian 2kk!!
 
Se on jo torstai! Kohta taas viikko mennyt ja taas selvitty yhdestä viikosta.... :D
Millonkohan sitä osais rentoutua..? Vaikka hyvinhän meillä on nyt mennyt, mutta nytkin pojan nukkuessa kuuntelen koko ajan millon kuuluu pienikin inahdus.
Osaako sitä enää koskaan rentoutua kun on lapsi...? Sitten kun se on teini-iässä ja osaa jo itse hakea ruokansa kaapista..? Vai stressaako sillonkin sitten että tuleeko se kotia, syökö se terveellisesti, haiseeko se tupakalle.. :D

Ja huomenna on jo perjantai, joten mieskin tulee sitten yöllä kotia! :) Loppuu viikko yksinhuoltajana. Olen kyllä ollut ihan törkee sen suhteen, että jos nukuttaa niin nukun kun vauvakin nukkuu. Siivotaan ja tiskataan sitten joskus... Mutta FG se on muuten ihan totta, että vauva nukkuu hyvin(!) sillon kun imuri on päällä :D
Vauva onneksi antaa nukkua todella myöhään, jossei herää vatsakipuihin niin kuin tänäänkin.. Tuo on hauska tapaus kun antaa äidin nukkua ja saattaa aamulla tunninkin peuhata itekseen käsiensä kanssa ja nukahtaa sitten siihen =) Välillä se katsoo äitiä ja koittaa önähdellä huulet töttöröllä, mutta huijaan ja pidän muka silmiä kiinni, ja taas kääntyy pää käsien puoleen ;)

Tirppana miten teillä on nyt menny viikko? Ootko saanu nukuttua..ja auttaako se nukkuminen yhtää..? Onks sulla ketää kaveriperheitä sielä päin..?
FG entäs tämä aamu, menikö jo paremmin?

Nii juu siitä korvikkeesta, meillä on annettu nannia ihan normaalina ja sitä H.A:ta. En tiedä onko ollut mitään eroa kun tuo vatsa muutenkin vääntelee. Millimama kai NANnia Englannnissakin on..? Tai luulis että Nestle-monikansallinen-yhtiö myy myös sielläkin..
 
Melanie Meille opetettiin synnärillä vauvahieronta ja muistia olen virkistänyt netistä Vauvahieronta antaa paljon | Terve.fi ja sitten olen lainannut kirjastosta kirjan Vauvahieronnan käsikirja (kij. Lena Lidbeck, Marianne Rydin, Per-Åke Uddman ja suom. Kirsti Rikala). Itse olen hieronut pikkusta n. tunti ruokailun jälkeen. Ja pari kertaa olen sinnikkäästi hieronut vaikka itku on ollut kovaa (vatsakipuja) ja hetken päästä on tyttökin rauhoittunut. Ajankohdalla ei ilmeisesti ole merkitystä vauvalle ;)

Odottelen Ihana pieni, kun viihdyttää itseään :heart:

Mamma2012 ja tytsy
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Mamma2012:kiitos hierontalinkistä! Meillä tosiaan syödään melkein aina kun on herätty ja jaksetaan harvoin olla yli tuntia hereillä, joten hieronta-ajankohtaa on vähän vaikeaa löytää. Mutta sitten ainakin, kun kasvaa ja jaksaa olla pidempiä jaksoja hereillä.

Odottelen: isommat lapset-isommat murheet..niinhän sitä sanotaan. Nyt ovat sentään vielä meidän valvovien silmien alla...isompana et tiedä välttämättä missä ne huitelee:p Huolien määrä taitaa olla vakio.

Meillä taas kauhea ähinäyö takana tai lähinnä viidestä eteenpäin ähisi ja puhisi vatsavaivojaan. Ei kuitenkaan itkenyt ja puol kymmenen vasta noustiin. En kyllä voi välttyä ajatukselta, kuinka ihanan paljon saisi nukuttua jos tyttö nukkuisi omassa huoneessaan kuten isoveljet tämän ikäisenä. Kun ei siis itke ja syö usein vaan ähinällään pitää mut hereillä. En silti tiedä kuinka koskaan maltan tyttöä siirtää yksin nukkumaan. Kait sitä pitää niin pikkuruisena kun on meidän "iltatähti".

Hyvää viikonloppua kaikille!

-Melanie ja tyttö 7vko 5pvä
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Voi että kun odotan sitä neuvolantädin sanomaa kahtaviikkoa täyteen tosta rotakokotteesta. Kyllähän meillä on nyt ollut viimeiset neljä-viis päivää sellasta ähellystä ton kakan suhteen ja sellasta vihreetä hernerokalta haisevaa sitten tuleekin :( Ei onneksi mitään älyttömiä ja pitkiä vattanväänteitä ole ollut, mutta illasta yleensä jos tullut niin siinä 22-00 välillä. Ja pulauttelu on ollut oikein runsasta ja todella se maito joka tulee takaisin on jo sitten ihan käynyttä.
Muuten poitsu nukkuu kyllä yönsä hyvin edelleen. Eka syöttöväli 4-5 tuntii yleensä, poikkeuksia lukuunottamatta. Sen nukkuu omassa sängyssä edelleen ja sitten siirtyy meidän väliin =)
Tänä aamuna tosin heräsin säikähtäen isännän herätyskelloon viideltä, kun vauveli ei ollu vielä heränny kertaakaan ja oli mennyt jo ennen yhtätoista nukkumaan. No kyllä se sitten heräsi kun tietysti pikkumiestä piti vähän mennä tsekkaamaan et kaikki on ok. Niin ettei saa sitten liikaakaan nukkua:whistle: Vai olisko tämä siihen ikävään liittyvää. Se tulee heti kun päikkäritkin venyy pitkiksi.
Kyllä se tosi on, että lapsesta kantaa aina jonkinmoista murhetta. Meilläkin täällä vanhin kolkuttelee murkkuiän ihmeellistä maailmaa, aina niin kiltti ja tunnollinen poika onkin muuttunut uhmakkaaksi omapäiseksi kaveriksi, taitaa käydä murrosiän kovimman kautta. Sitten on mukava huomata, kun vauvaa pystytään kuitenkin paijaamaan ja ihannoimaan.
Neljäsluokkalaisella on hyvä kausi menossa, mutta tokaluokkalaisella on sitten taasen joku ihme uhma meneillään. On kiukkunen välillä kuin ampiainen ja pomottaa pikkusiskoo kokoajan, jolla sitten tuntuu olevan taas menossa seesteinen kausi. Näillä mennään, tuntuu olevan tässä talossa joku kausi aina meneillään, mutta päivääkään en vaihtaisi pois, kyllä ne niin nopeesti kasvaa.
Jahas koululaiset tulee ja poitsukin käskyttää.
Nähdään:wave:

hannama&pikkumiäs n.2kk2vk
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Just kun viimeksi pääsin kirjoittamasta, että hyvin menee, niin kyllähän sieltä maan pinnalle tultiin ja lujaa. Pari huonoa yötä ollut, mutta viime yö näytti taas paremmalta. Tuli vain mieleen, että olisiko sittenkin liittynyt tuohon rota-rokotteeseen, kun pulauttelukin on kovasti lisääntynyt.

Juu, ja uusia taitoja on opittu. Meidän Eikka ryömii, on aika mainion näköinen sillä mittarimatotyylillä. Mulla on näitä aikaisia liikkujia ollut, viides lapsi oli vajaa 5kk kun konttasi. Olisin niin toivonut, että Eikka olisi ollut sellainen vähän hitaampi kaveri. Huomattavasti helpompi hallita tilanne kun pysyisi näköpiirissä eikä pää olisi aina jossain välissä.

murheita ja huolia Niitä riittää, oli lapset sitten minkä ikäisiä vain. Kokemus auttaa näissä pienten murheissa eikä niistä kanna enää niin paljon huolta. Kyllä nuo teini-iän murheet on sitten vähän toista. Onneksi ei vielä mitään pahempaa ole meidän kohdalle osunut.

Yksi on jo meiltäkin lentänyt pesästä. Esikoinen muutti omilleen poikakaverinsa kanssa. Haikeeta, onhan se erään tarinan päätös. Hänen osaltaa me vanhemmat olemme nyt pohjatyön tehneet, ja nyt olisi sitten aika hänen kokeilla pärjäämistä omillaan. Ihan hassuja ajatuksia tulee mieleen: onkohan siellä ruokaa kaapissa tai puhtaita sukkia? Ja sitten toisaalta katsella tuota nuorinta ja miettiä: pitäisköhän vaippa vaihtaa? Niin eri sfääreissä liikkuu nää mun jutut, isosisko ja pikkuveli ikäeroa 18v.

hannama Niin totta, kun on useampi lapsi. Aina on jollain uhma- tai murrosikä, jos ei niitä niin pms-oireita ainakin.

Scala ja Eikka melkein 3kk
 
juu oli parempi aamu :D se on katastrofaalista, kun joka ikisen muksun aamu alkaa kiukuten tai muuten vaan väärin päin :D

mittarimato :D joo, leikkimaton päällä ei pysy, vauva hetkuttaa itsensä hetkessä siitä pois :D sängyssä on milloin poikittain... milloin toisin päin :D ihanaa :D jokellustakin alkanut tulla hiukan.

yöt edellisyö oli luksusta: 6,5h putkeen itellekin unta ja sitten syöttö, päälle liki 2h vielä unta :heart:
viime yö taas pikkusen huonompi, mutta yksikin loistokas yö kantaa monta päivää eteenpäin.

kaverin h-hetkeen noin kuukausi, elän tunteella mukana :)

ja sitten jo tuhistaan siihen malliin sängyssä että herätty on :)

ai niin, kävin hakemassa fysioterapiasta ihan paperille mua varta vasten tehdyt jumppaohjeet, yläselän lihaksia ajatellen. kannattaa käydä, eikä maksanut ohjaus mitään :)
 
Täällä on nyt mennyt vähän paremmin. Mieskin on nyt viikon kotona sairauslomalla. Osittain siitä syystä että molemmat saa vähän enemmän levätä ja hänelläkin kun on nyt nuo uudet työkuviot ja ens viikko olis just sekalaista hommaa ja sellaista ajoa mikä rasittaa vielä enemmän. Onneksi tosiaan tuo työkuvio selkeytyi ja saa uuden vakireitin itselleen. Lääkärillä kävin myös ja eipä tuo kirjoittanut kuin rauhoittavia pariksi viikoksi. En tiedä onko niistä nyt mitään apua ollut, kun muutenkin helpottanut tilanne kun mies nyt kotona. Ja kun tyttö nukkuu yöt varsin hyvin. Ainoastaan että nuo lääkkeet pistää väsyttämään, niin illalla saa nopeasti unen päästä kiinni ja sitä kautta saan enemmän nukuttua. Tosin sitä on sitten yöllä ja aamustakin vielä varsin "sekaisin" eli miehelle jää edelleen se yösyöttö.

Meillä korviketta menee kerralla noin 100ml, yöllä ei jaksa syödä sitäkään. Tankkailee sitten aamun ja aamupäivän. Illalla ei siis tankkaa vaan jostain syystä sitten aamulla. Yöunille käy siinä 19-21 ja nukkuu 5-8 tuntia ja herää syömään. Sen jälkeen nukkuu yleensä vielä 2-4 tuntia eli aika hyvin on nyt mennyt. Nyt on taas monta päivää ollut rintaraivaria, ei oo huolinut tissiä kuin ehkä kerran päivään. Saa nyt nähdä milloin tuo maidon tulo sitten loppuu kokonaan.

Päivällä nukkuu monesti vaan pieniä pätkiä, joku 2 tuntia on jo ihan maksimi. Hereillä ollessa viihtyy hyvin sitterissä ja kovasti nauretaan leluille, kissoille ja toki isille ja äitille. Lattialla ei kauheasti olla pidetty, jonkun aikaa siinä viihtyy kyllä.

Nuo meidän kissatkin jo hyvin tottunut vauvaan, ei onneksi liian tuttavallisiksi ole ruvenneet. Tosin jos vauva mahavaivojaan huutaa vähän pidempään on etenkin toinen kissa sitten ihan hermona ja alkaa riehumaan :D Ja tytöstä nuo kissat on kivoja, naureskelee niille jos kissa on lähellä.

Tänään oli vähän omaa aikaa kun kaupungilla kävin yksin. Tosin kirpparilta ostin tytölle muutamat vaatteet ja prismasta lelun. Monesta paikasta sai etsiä ennenkuin löytyi sellainen teline mistä roikkuu noita leluja. Minkä saa sitterin eteen tai sitten lattialle. Ja ei ollut kalliskaan.

Tirppana ja tyttö 2kk.
 
Jee, taas pääsee vähän kirjottelemaan, vaikka tiskit kyllä oottais tuolla... Tosin mies sanoi, että voi tiskata tänään, mutta muistaneekohan tuo moista enää :rolleyes:
Tyttö on ulkona nukkumassa, kohta pari tuntia tuhnuttanut. Nukku se pari tuntia aamupäivällä sisälläkin, tosin piti ite olla vieressä, kun heräs välillä hamuamaan tissiä. Tutista tulee vaan itku, jos yrittää väliin tukkia...

Eilen oli 3kk neuvola. Painoa oli 5885g, pituutta 59,5cm ja pipo 40cm. Hyvin siis kasvaa. Tyttö oli vähän väsyny, niin itkeskeli, kun terkka pyöritteli. Nukahtiki sitte mun syliin ja piti rokote antaa sitte siinä. Heräshän se itkemään, mutta nukahti kuitenki uudestaan. Me jätettiin sitte rota ottamatta, eikä otettu pneumokokkiakaan vielä, mutta ehkä vielä otetaan se kuitenki. Siitä rotasta kuullu nyt niin paljon noita haittavaikutuksia ja sitten kun rokoteoppaassa oli, että eka annos pitäis antaa ennen 12 viikkoa, vaikka terkka sitte vakuutteli, että ois voinu vielä antaa.
Yhdistelmärokote siis laitettiin. Ei oo muita oireita tullu, kun eilen illalla alko huutamaan pahaa oloa/kipua ja sitä kesti jotain 45 min, niin annettiin sitten panadolia. Kiva kun mies ei ollu kotona, kun huuto alko ja oli kyllä niin raastavaa kun mikään ei auttanu pientä..
Appivanhemmathan taas hurjistu, että pitää ottaa kaikki rokotteet mitä annetaan. Mun porukat onneks osaa kunnioittaa meidän päätöksiä. Sieltä ei oo kertaakaan tullu mitään ehdotonta vastalausetta.

Meillä vissiin oli tässä muutaman päivän kasvupyrähdystä, kun tyttö heräili yöllä taas tunnin välein syömään. Just kun viime viikolla oli jo pidempiä unijaksoja. Viime yönä onneks taas oli alkuyöstä ainaki vähän pidemmät unet. Sitte se teki kolmen aikaan kakat, mutta onneks nukahdettiin suhteellisen hyvin uudestaan.
Yleensä aamulla herätään 7-8 aikaan vaihtaan vaippa ja saatan ite syödä jotain aamupalaa ennen kuin mennään takas syötön kautta nukkumaan vielä pariks tunniks. Terkka sanoiki, että 4 kk iässä voi alkaa maistaan jo kiinteitä, jos se veis sitte yösyöttöjä pois. Mutta toivotaan nyt, että niitä pidempiä unijaksoja tulis muutenkin...

Mutta eikai tässä kummempia. Toivottavasti Tirppanalla helpottaa eikä tarvis mitään rauhottavia alkaa enempää napsimaan. Vähän kurjaa, että mies joutuu tekeen yösyötöt, jos ite on ihan poissa pelistä :|

mnica ja tru 3kk
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
Eilen oli meillä ristiäiset ja kaikki meni todella hyvin! Tyttö nukkuin suurimman osan toimituksesta ja sen jälkee iloisesti jokelteli vieraille :wave: Taitaa olla vieraskorea! Oli kuitenkin niin jännä päivä, että nukkui alkuillasta yli 3 tuntia ja sitten kahdelta yöllä heräsi ja jokelteli / naureskeli sängyssä... :LOL: Yritä siinä nyt sitten nukkua.

Muutoin ollaan päästy kivaan rytmiin; tyttö nukkuu klo. 23/24-04/06 ja sitten vielä tunnin pari siihen päälle ja heräillään aamiaiselle 08-09. Sitten hieman jokellellaan ja nukutaan päikkärit.

Alan todella nauttia tästä kotona olosta pikkuneidin kanssa :heart: Ihanaa seurata toisen kasvua ja kehitystä.

Neuvolalääkäri on tytöllä huomenna ja minulla jälkitarkastus sitten keskiviikkona. Hieman jännittää se rotavirusrokotteen anto, - toivotaan ettei siitä tulisi pahoja vatsavaivoja kun ollaan juuri saatu tytön vatsa kuntoon lääkityksellä.

Nyt kahvin keittoon ja rääppimään eilisiä ihania kakkuja :)

Mukavaa maanantaita kaikille!

Mamma2012 ja tyttö 7vk+3pv
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama ja mnica
joo en tiedä enää siitä kasvupyrähdyksestä... huonosti nukutaan edelleen. Tai siis tyttöhän nukkuu vallan mainiosti äidin tississä kiinni vaihtelevasti aamukolmesta lähtien...
Nyt neiti on nukkunu 4 tuntia pihalla/kuistilla. Siirsin tunti sitte kuistille, kun tuuli vaan tuntuu yltyvän! Huolestuttavaa on, että yleensä tässä vaiheessa mun tissit on ihan ylitäynnä maitoa ja nyt ois vielä vaikka kuinka varaa! : / Onneks oon säästelly tuota mammateetä.

Mun pitäis kyllä yrittää nukkua päivällä, kun tyttö nukkuu, mutta enhän mä saa unta... ja kun tää on niin hyvää aikaa tehä omia juttuja (lue: kotitöitä!)

jaahas, mutta nyt mies hierois mua! jess!!!
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Täällä käyty tänään ns. neuvolalääkärissä eli meidän omalla lääkärillä 2kk tarkastuksessa.

Ikä 9vko 2pv
Paino 5510 g
Pituus 58 cm

Kaikki hyvin, kovasti sai tytteli kehuja pään kannattelusta ja hymyistä :) Puklailuun/oksenteluun, joka meille viime aikoina aiheuttanut päänvaivaa (tullut oikein voimalla isoja oksennuksia) saatiin Gavisconia. Iloiseksi yllätykseksi täällä saa kaikki alle 6-vuotiaiden lääkkeet ilmaiseksi! Ekaa rokotetta ei voitu antaa koska tyttö on flunssassa, viikon päästä uusi yritys. Ei kuitenkaan kuumetta ja korvat ok, eli ihan perusnuhaa ja -yskää vaan.

Tällä hetkellä tympii tämä "ihana vauva-arki" vähän, vaikka eihän meillä ole edes hankalaa kun tyttö nukkuu kunnon yöunet yms. Silti tuntuu, että elämä on pelkkää maidon lämmittämistä, pullojen pesua, syöttämistä, vaipan vaihtoa ja sylittelyä. Välillä turhaudun koko touhuun ihan hirveästi, jonka jälkeen turhaudun vielä lisää koska tyttö on tietysti aivan ihana ja palkitsee äitiä jatkuvasti hymyillä, ja eräs unelmani täyttyi kun sain oman lapsen...mutta kai tämäkin ns. kuuluu asiaan, onhan koko elämä heittänyt kuperkeikkaa viimeisen vuoden (ja etenkin viimeisen 2 kk:n) aikana. Lieviä sopeutumisvaikeuksia siis varmaan vaan.

Kiva kuulla, että Tirppanalla on sujunut vähän paremmin :)

Jaahas, jospa sitä lähtis taas pullopyykille...:D

Millimama & Aava 2kk
 
mnica Noooh! ei tollasta saa ees ääneen sanoa että saa hieronnan, oon niiiiin kateellinen! :)

micmacci :wave:

Tirppana Ihana että oot saanu yöllä nukuttua. Hyvä vaan jos mies pystyy hoitaa ne yösyötöt. Tosi hyvät yöunethan teidän tyttö taitaa nukkuakin. Meillä ei kanssa päivällä nukuta, tuollaiset kahden tunnin päikkärit on ihan huippupitkät meillä.
Vaunutellessa meillä saatetaan nukkua vähän pidempään, tai tasan niin pitkään kun vaunut liikkuu, eli päiväunien pituus riippuu siitä kuinka kauan äiti jaksaa kävellä taajamaa ympäri.

Meillä on "rytmit" menny nyt ihan sekaisin.. Iskä tuli pe-la yönä kotia, ja tottakai halusi "katsoa nukkuuku poika". Jonka jälkeen poika valvoi puoli neljään asti..
Ja lauantaina valvottiin yli puolen yön kun oltiin kylässä...Päiväunetkin meinas jäädä lauantaina melkein kokonaan.. Hieman oli yliväsynty poika..Ja nukkuikin ensimmäisen kerran varmaan kuuden tunnin yöunet.

Meillä alkoi tänään avoimessa päiväkodissa dialoginen vauvatanssi. Onks muut lähteny mihinkään tollaseen mukaan..? Jumppaan, uintiin.....?
Vierastamaankin meillä on alettu. Tän päivän ohjaaja ihan yllättyi kun poika ihan vierasti. Huuti ku hinaja kun täti yritti alkaa ohjaamaan... =) muutenkin nyt jotenkin halunnu enempi olla sylissä...ja viihtynyt tissillä pidempään.... ..ja minä kun luulin että vierastaminen alkais vasta muutaman kuukauden päästä..

No joo.. toiset saa hierontaa.. minä pääsen suihkuun.... :D
 
mä koen et pienikin vauva voi reagoida jos se tuttu ja rauhallinen koti-asuminen vaihtuu yhtäkkisesti vipinään ja meteliin :)
ite nään säännöllisen epäsäännöllisesti kavereita yms. ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä mihinkään tämän ikäisen vauvan kanssa. ehtii ihan hyvin myöhemminkin. tosin on noissa se hyvä puoli että ite voi tutustua toisiin vanhempiin ja sitä kautta saa aikuiskontaktia.

meillä jyllää vatsatauti...

yrjölle moi.
 
noh, se hieronta oli aika luksusta, kun sitä niin harvoin saa. Ja se nyt oli vaan pikaseen niskaa ja hartioita :D
pitäis kyllä sitä venyttelyä tehä, kun alkaa olla paikat vähän jumissa.

nyt meni yö vähän paremmin paitsi että nukkumaan mennessä oli kitinää eikä millään meinannu uni tulla, vaikka väsytti. Neiti nukku sitte 5 tunnin päikkärit, että saatto tiesti vaikuttaa asiaan..

mä oon tässä miettiny vauvauintia, mut se ois tuolla kaupungissa. Nythän ois hyvä aika alottaa. Muuten täällä meidän paikkakunnalla on tosi vähän vauvoille suunnattuja juttuja, ei ees muskaria... on vaan noita perhekahvilatyyppisiä tapaamisia, mikä on kyllä hyvä juttu seki.

mutta nyt täytyy lopetella, yks väsyy tuossa jumppaleluun. tunti sitte herättiinki vaihtaan vaippaa ja nyt vois mennä taas unille :)
 

Yhteistyössä