**Maalismasut 2009** tammikuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille taitaa tulla taas pikkuinen vauva. Nimittäin viime viikolla lääkärin painoarvio Nappulasta oli 1817g ja viikkoja oli 33+2. Ja vastas viikkoja 31+4. Jotenkas taitaa tulla alle kolmikiloinen kuin esikoinen. Esikoisen mitathan oli 2875g ja 46cm ja syntyi 40+1.

Mietittiin tuossa äidin kanssa, että vaikuttaakohan napanuoran lyhyys tuohon vauvan kasvuun. Ja sitä myös mietittiin, että onkohan tuo napanuoran lyhyys periytyvää, kun mun pikkuveljellä oli lyhyt napanuora, mulla oli esikoisesta ja tädillä on ollu kaikissa neljässä raskaudessa lyhyt napanuora. No, pitää kysyä ens viikolla Oysissa.

Supistelut jatkuu, mutta sain onneksi nukkua yön hyvin panadolin ansiosta. Ja vettä kuluu monta litraa päivässä, joten sekin on auttanut.

Viipi ja Nappula, joka vieläkin istuu yksiössään 34+5

Taas pikaisesti päivittelen, eilen ultrattiin Sylvin sydän ja ductus oli avoin mikä ilmeisesti aiheutti hengitysvaikeudet (joiden paikkaaminen nasaalilla aiheutii syömisvaikeudet). Sylvi siirtyi eilen happiviiksiin ja tänään happiviiset otettiin pois aamulla ysin aikaan. Siitä asti tyttö on pärjännyt itse omin voimin ja vatsaa rauhoiteltiin jollain huuhteella, nyt kolmen syötöllä annettiin taas mun maitoa josko auttaisi vatsaa rauhoittumaan.
Urho pärjää edelleen hienosti ja sain tänään imettää ensi kerran :heart: , hienosti poika ymmärsi jutun juonen vaikkei paljoa jaksanut imeä. Ensin oli alle juonut pullosta mun maitoa ja kun nukahti rinnalle laitettiin vielä muiden maitoa letkulla.
Siirtopaperit on kirjoitettu ja siirto riippuu nyt Sylvin massusta. Ilmeisesti ductus on mennyt kiinni itsestään. Itse aion roikkua täällä ja lähteä samaan aikaan lasten kanssa. Sijoitumme kättärille koska Hyvinkää on täynnä.

Vaikka olo olisi tuskaa koittakaa kestää! Tämä on oikeasti aika työlästä käkkiä täällä sairaalassa jännäämässä ja pumppaamassa vaikka meilläkin tilanne on tosi hyvä. Kotiudun joka tapauksessa ilman lapsia, onneksi ovat terveitä. Se epämukavuus ja ikävä olo kaikkine vaivoineen on niin paljon pienempi vaiva kuin tämä meninki. Eikä kestä ikuisesti vaikka siltä nyt tuntuisikin.
Tsemppiä kaikille, onneksi viikot alkaa monella supistelijalla olla jo tosi hyvät.

BiaBia ja Sylvi ja Urho (33+6)

Valkovuoto selvästi vähentynyt tai lähinnä ei melkein tule ollenkaan.

Ruokailut, vauva riehuu tosiaankin parhaiten kun syön herkkuja. Mm. suklaata, mehua, muuta mukavaa. :D

Nyt tv:n ääreen katsomaan Talent USA.

Mömmis & potkija 32+6

Painoarvio viikolla 31+3 oli 1500g, maamantaina on seuraava neuvola, saa nähdä miten on kasvanut.

Mömmis tämä kanssa innostuu etenkin suklaasta. Yhdessä vaiheessa jätin suklaat kokonaan ostamatta, kun tuntui että raukka menee heti sokerihumalaan. Nyt kun liikkumatilaa on vähemmän, ei tule kovin paljon voimakkaampia reaktioita kun muiden syömisten jälkeen.

BiaBialle ja etenkin Sylville voimia, toivottavasti ongelmat ovat pian ohi ja pääsisitte kaikki kotiin.

Sain tilkkutäkin valmiiksi! Pari päivää siihen meni. Ajattelin käyttää sitä leikkialustana ja ehkä päiväpeittona. Alaosa on mokkajäljitelmää ja päällinen paksua puuvillakangasta. Yritän tässä laittaa kuvan... Toivottavasti onnistuu!

Noista samoista kankaista olen tekemässä sellaista pinniksen taskusysteemiä ja myös verhot on siitä. Kaksi verhoa pilkullista kangasta, kun oli niin halpaa ja yksi tuollainen nallekangasverho, kun oli tyyriimpää. Leikkimaton/päiväpeiton hinnaksi tuli jotain 10 euroa!

Vointi on aika hyvä. Käytiin kävelyllä ja olen lepäillyt. Vähän väsymys painaa, vaikka oon nukkunut aika paljon. Tänään on sauna. Ihanaa! Nyt taas pötköttämään!

Mimmu ja furuno 35+1

Mimmukka81, ihania petivaatteita olet tehnyt! Mulla on muuten ihan samaa nallekangasta odottamassa tuossa, että tekisin jotain vauvan sänkyyn. On tavallisena kankaana ja topattuna + yksiväristä beigeä. En vain ole vielä saanut aikaiseksi mitään niistä. Jospa nyt tästä saisin potkua minäkin! :)

mimmukka81: tosi ihana!!

tänään tuli koettu tän raskauden aikana eka järkyttävä kauppareissu. oli ihan järkyttävät kivut alapäässä. ja sit ku kassalle päästiin niin ihan ku olis lonksahtanu lantio pois paikoiltaan tai siis toiselta puolen. en hetkeen pystyny liikkumaan ja kipu oli ihan jotain järkyttävää. sit kuuluu naksahus ja kipu katos. pääsin sitten omin avuin kaupasta ulos. Hui! taitaa olla paikat tosi pehmeänä. täytyy alkaa varovaisemmin kulkemaan. vaikka tälläkään reissulla en edes nostanu mitään. kävelin vain.

jossu ja tilli 35+5

metsälauha: Tuo on niin totta :laugh: aina kun ois ruoka aika ollut niin jopa vauvakin heräs vaatimaan sapuskaa.. nyt kun saa jo syödä lämpimän ruuan kun poika popsii itse niin olen kuitenkin viimeinen pöydässä kun ensin passaan hälle ruuan jne.. kaunkohan mulla menee kohta että saan itse syödä :laugh:

Ihana tilkkupeitto Mimmukka!! :D

Keravanäiti: hyvä kun kotia pääsit! :hug:

nyt ei muuta.. suihkuun ja leffan pariin..

Mimmukka81 Taitava kyllä olet, ihan kateeksi taas käy...

Biabia IHana kuulla uutisia teidän kekkosista :) Muakin naurattaa niin nuo nimet. Aivan ihanat <3 kekkoset <3

Mulla vaan supistelee ja supistelee. HYvin epäsäännöllisesti 15-30 min välein, parhaimmassa tapauksessa väliä voi olla se tuntikin.. Tätäkö tää sitten on koko loppuraskaus?
Perjantaina vasta lääkärineuvola jotta tietää kohdunsuun tilanteen..
Vihlomista on myös todella paljon.

Valkovuodosta: On se vähän lisääntynyt kieltämättä mutta sitä sanotaan ,että jos käyttää pikkuhousun suojia niin sekin lisää valkovuotoa koska "toosa" yrittää pitää itsensä "kosteampana" ja erittää valkovuotoa enemmän koska pikkuhousunsuojat imevät, eli kuivattavat paikkoja... olipa sepostus mutta kuitenkin :D

myymä ja pikkuveli 33+1

Vai on se nyt Viipi seuraava! Kaikkea hyvää koitokseen, vaikkakin taitaa jäädä tämä jälkeenpäin luettavaksi...

Mimmukalla tuota näppäryyttä löytyy, tosi hieno peitto! Mulla ollu jo monta vuotta valmiiksi leikottuna psrisängyn tilkkupeiton tilkut... Valmista ei vain täällä tuu :laugh:

Tänään oli eka synnytysvalmennus. Oma neukkatäti jutteli synnytyksen vaiheista ja etenemisestä. Aika tuttua stooria oli enimmäkseen, mutta ihan hyödyllinen "luento" joka tapauksessa.

Sunnuntai-iltapäivään asti menee aineliiton talvipäivillä, joten toivottelen mammoille rattoisaa viikonloppua! Koittakaahan jaksella.

Kaatjuska ja Kunto 33+5

Huomenta

Onnea Viipin matkaan. Sieltäkö nyt tullee meille seuraava vauveli maailmaan. Kylläpä meillä tulee aikaisin osa vauvoista maailmaan. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja kuullaan pian lisäkuulumisia.

Emminemmi Mitäköhän hänelle kuuluu? Onkohan kaikki kunnossa? Olisi ihana kuulla uutisia.

Imetysliivit Itselläni on entuudestaan muutamat. Mutta olen ajatellut tilata / ostaa muutamat uudet. Ylellisyyttä itselle. Ne toiset liivit ovat minulla hieman kulahtaneet, joten sitä paremmin on syytä on ostaa uusia.

Vauvan vaatteiden pesu. Kaivoin aamulla valmiiksi pinnikseen 56-62 cm vaatteita. Peittoja, pinniksen suojia yms. Tosin esikoinen nukkui aikoinaan kanssa äitiyspakkauksen laatikossa ja niin saa tämä nuppu kanssa nukkua. Mutta onpahan pinniksen suojatkin sitten valmiiksi pesty. Olen ensi viikolla vähitellen pesemässä vaatteita, niin saan ne hyvissä ajoissa valmiiksi. Loppuvaiheessa sitä haluaa kuitenkin jo hieman lepäillä ennen suurta koitosta.

Esikoisen nukuttaminen on yhtä aargh :headwall: . Eilen ei taaskaan suostunut nukkumaan päikkyjä vaikka oli väsynyt. Tappeli 1 1/2 tuntia ja äidillä paloi päreet :$ . Mies sai tytön illalla ihan iisi biisi nukkumaan ei mennyt kuin 7 minsaa. Näköjään isi on meidän perheessä nyt se, joka saa uhmailevan 2-vuotiaan nukkumaan ilman pahempia tappeluita. Joten nukuttaminen on nyt hänen heiniään. Itselläni on taas huonon äidin syndrooma, kun en saa edes lastani nukkumaan. :( . Ärsyttävää. No, mutta eiköhän se tästä ajankanssa, toivotaan.

Limatulppa. On se hyvä tietää, että millainen se on. Esikoisen aikaan se on varmaan mennyt synnytyksen yhteydessä samoin, kuin vedetkin meni. Nyt itseäni jännittää, että alkaako synnytykseni luonnollisesti vai joutuuko taas käynnistykseen. Ja miten päin kaveri on massussa! Ensi viikon perjantaina on nla oma ja tyttäreni 2-vuotisnla. Viimeksi viikoilla 33+ oli vauva RT:ssä.

Oma napa Olo on oikein hyvä. Välillä vähän supistaa, mutta ei kipeästi. Maha menee vaan todella helposti kovaksi. Masu on hieman ruikulla raudan takia. Mutta se on pieni migreeni. Kuinka monella tuntuu välillä tuolta "toosan" sisältä sellaista nippailun tuntua? Mitä ihmettä se voi olla? Esikoisen aikaan minulla ei ollut mitään tuntemuksia mahdollisesta avautumisesta, supistuksista tai muistakaan. Nyt taitaa olla :whistle: .

ulkoiluaIhanaa, täällä pääkaupunkiseudullakin on pakkasta sellainen 10 astetta ja on luvattu oikein auringonpaistetta. Mahtavaa. Ihanaa, kun on oikein kunnon talvipäivä. Nyt kun mennään sellaisiksi 1 1/2 h ulos neidin kanssa, niin ehkä nukkuu päikyt kiltisti:)

Jadekettu ja masuasukki 32+0

aiti78kerava kiva että olet päässyt takaisin kotiin!kuullostaa hurjalle että joutuu pitämään katetri pussia,oma vaiva tuntuu niin paljon pienemmälle kuin sinun..jaksamisia :hug:
Mimmukka81 aiva ihana tuo peite!!oispa itselläkin innostusta tehdä moisia
Viipi hui siellä on jo tositoimet käynnissä,tsemppiä =) tuuhan kertomaan kuulumisia ja vointeja
limatulppa esikoisen aikaan en moista oo huomannu...sitä limaa tosin tuli loppuvaiheessa josko se ois sit tullu vähitellen..vaikka tämä odotus on toinen niin kaikki jännittää ja mistään ei oo varma :D ihan kun ei ois ennen raskaana ollutkaan
sairaalakassi en oo vielä pakannut,josko tuossa parin viikon päästä..vauvalle ajattelin ottaa pitkähihaisen bodyn,sukkikset,potkarit,sukat,toppapuvun,kypärämyssyn,hatun, tumput ja villasukat..täällä kuiteskii niin kylmä vielä sillon..ja tutin pakkaan omaan kassiin
Eeeva en osaa sanoa että voiko noin puhjeta kalvot,omalla kohdalla ne puhkaistiin laitoksella eikä kuulunut mitään ääniä..mut se vesimäärä oli sitä luokkaa aivan kuin ois ämpärillä viskattu vettä jaloille,eli tosi paljon!..
joo-o eipä tässä muuta,tämä mamma lähtee laminaatin laittoon
Angelia ja vaavi 34+1

Yhteistyössä