No niin,
saamanne pitää : synnytyskertomus vaan ei ole sitten heikkohermoisille
...
Näemmä totaaliaika olikin 35,5 tuntia , johon voin vakuuttaa mahtuvan paaaaljon!
Toki - ei siinä loppujen lopuksi pelota, hommahan vaan on vietävä läpi, Ja yhäti väitän että mun kipukynnys ei ole matala.
Ja luoja kiitos kaikista kivunlievityksistä - luomuna varmaan pärjää 1-5 tuntia, mutta mutta ...
Eli pikkupimu alkoi ilmoitella suppareilla 3.10 keskiviikkona aluksi jo puolilta päivin, meni vielä kyläileen sen kamu luo, joka sai vauvan 3 vkoa enne mua (ja jonka lapsivesiä luutusin). Hän sitten alkoi patistmaan mua kylästä jo pois kun suppareita tuli n 10 minuutin välein - hmmmmh , mä tuumailin hälle, että oletpas epäkohtelias emäntä , etkö halua että synnytän teille , täh ???
Ajelin sit kotia, ja aloin kellotaan ja näytti jo 5 minuuttia... naapuria koputtelin kyydille , mutta nukkui kirjaimellisesti onennesa ohi ja on nyt yhä Paavo harmissaan ettei pääsyt kätilöksi. Mutta taxi vei, ja kohteliaana otin valintatalon muovikassinkin alle, kuskilla oli hubaa - joku kai oli melkein hepun kyytiinkin pusertanut vauvan
OYSissa käyrällä ( klo 19) meni heti 4,5 min välein suppareita, hetkeksi osastolle ja sitten saliin n. klo 0100.
Mulla oli maha luiruna (pintaluiruna, tiedän nyt) suppareiden aikaan - joten ehkä se suolentyhjennys meni siinä ohi, eikä kukaan sitä multa kysynyt.
Salissa oli ensin hempeetä - mun ihananihana ystävä oli mukana (välillä yks neljästä kätilöstä ehti tiyuleerata meitä pariksi, älysin oikaista meidät heteroiksi kivuista huolimatta ...). Eli ensin amor-ammetta ja kuvaavasti pluiruttelin Passion-hedelmä kylpyainetta (passion= intohimo) , auttoi ja kun supparilla suihkutti niin helpotti. Ja otin akunastat.
En kuitenkaan auennut , ja seur aamuna klo 11 puhkaistiin kalvot , ei vaikutusta aukeamiseen juurikaan- sitten laitettiin oksitosiinia lisäksi (alkuannos 10 , lopussa 100 yks). Okstisoniillahan sai sitten mojovia kipuja - joihin epiduraali päivällä oisko 16 (ei hajua enää tai ajantajua ), ensin auttoi, sit osoittutui toispuoleiseksi eli vasemmalla tuntoa h*tisti. Siitä syystä kohdunkaulanpuudutuksia , yhteensä 5 kertaa...
Ilokaasuakin nappasin, hyvä aine sekin - kun osasin normaalihengittää. Ei varmaan voimat riittäneet ylihönkimiseen ?
Summasummarum - aukesin 8 cm saakka, johon junnaamaan, paskannussuppareita . ja lääkäri kävi kertomassa klo 04 perjantai-aamuna olleensa yli 20t töissä ja että siksi olisi kiva siirtää sektio klo 08 henkilöille X ja Y, johon lankaan meni ja suostuin. Nyt tajuan ettei olisi pitänyt - ja jälkikeskustelussa lekurikin myönsi että väärin meni (hyvä, avoin ja paljas keskustelu muuten. Kandee pyttä vastaavissa tapauksissa). Jos vauva oli jo tikannut 2 min välein päätä kabnavaan , niin todnäk ongelmia seuraa jos annetaan saman jatkua 4 t vielä ?
Sitten kiirelähtö 0624 jälkeen vauvan sydänäänien laskettua ja monotoonisuuden vuoksi - nukutus ja sektio. Vauvalla ei ollut hätää, pisteet 9/9/9 terhakka pimu heti, syntyi 0632, äippä makasi aineissa ja kaasuissa heräämössä -näin vauvan joskus klo 11 - himmeet muistikuvat. ja osastolla sitten klo 13 - joka sumua myös. Leikannut lekuri kävi heti katsomassa.
Mua ommeltiin 1,5 tuntia - kohtu repesi - jäi sunnuntaihin saakka veridreeni ja virtsakatetri.
MUTTA - loppu hyvin kaikki hyvin. Ihana tummatukka , jonka kuva on profiilissa ...
Nyt ollaan kotona, maanantaina tultiin - ja mukavalta näyttää , tyttö nukkuu ja eritotenkin SYö. Varmaan 2 dl per kerta. Meinaa hinkit olla kovilla
Ja ääntä piisaa, ihana kiljukaula missukka ...
Mun täti on apuna nyt ja ne kamut oli tehneet naisten työn ja siivoneet valmiiksi.
Nyt vähän rautaa naamaan - onneksi pidin korkeemalla hemppaa eneen synnytystä, nyt 109. Ja lepoa. Ja parantelua, nostorajoituksia vielä 4 vkoa.
Neuvolatäti kävi kotona .ja mussukka voi hyvin.
Halit ja jaksuja kaikille- kommentoin muiden kuulumisia jahka alan hahmottamaan maailmaa hieman selvemmin.
Kyllä KAIKKI - whatever it takes - on sen väärti, tän ihmeen eteen ei mikään ole liikaa. Ja klisee mikä klisee - kaikki muu sählinki unohtuu ja hiipuu taustakohinaan - vai onkohan se vauvan tuhinaa.
- papu & viuviu viola .... 12 päivää vanha neiti