**LOKAMASUT LOKAKUUSSA VOL 2!!!***********

....Pepisa, toivotaan ja marzyciel ja kaikki muutkin!!! :flower: =)
näin se sitten tämäkin ketju taitaa olla lopussa ja nyytit kainalossa!
kyllä meni nopsaan tuo raskausaika kun näin taakseäin katsellaan. hyviä vointeja kaikille pikkuistenne kanssa! :heart: =)
 
Keiju07
Melkein kaikki taitavat olla jo poksahtaneet, mutta Hipkukasta ei ole hetkeen kuulunut mitään. Toivottavasti kaikki on hyvin; heillä mustaakseni oli käynnistysaika viime viikon keskiviikkona. Voivat siis olla vielä laitoksella. Onkohan vielä muita, jotka ovat laitoksella?
 
Meille syntyi pieni 'mies'
keskiviikkona 7.11 rv42+2 klo 17.24
Paino 4360g pituus 56cm

Ja synnytyskertomus ( josta taisi tulla turhan pitkä ja pikkutarkka, kun itsellekin kävin tapahtumaa läpi): Menimme keskiviikko aamuna klo7.30 käynnistykseen. Paikat olivat sen verran kypsät ja pää alhaalla, että käynnistys päätettiin tehdä kalvojen puhkaisulla. Puhkaisun jälkeen lähdettiin hakemaan supistuksia käytävältä kävelemällä (minullahan ei ollut kuin kivuttomia supistuksia koko raskausaikana) Pian alkoi alavatsalla tuntua painetta, aivan kuin rakko olisi ollut täynnä. Myöhemmin ajatellen ne olivat ensimmäiset supistukset. Päästiin miehen kanssa käytävän alkupäähän (meidän huone oli loppupäässä) kun alkoi olemaan sellainen olo etten takaisin pääse. Noin 40 minuuttia puhkaisusta alkoi kunnon kivuliaat supistukset. (Ja tästä eteenpäin menetin ajantajun) Tunsin supistukset vain alavatsalla ja ne tuntuivat lähinnä siltä kuin rakko olisi ollut kivuliaan täynnä. Ainoa asento, jossa pystyin olemaan oli kontillaan sängyllä.

Jossain vaiheessa mies lähti syömään ja sillä välin alkoi olemaan niin kivulias olo, että soitin hoitajan ja pyysin jotain lievitystä. Hoitaja ehdotti epiduraalia, johon suostuin (vaikka en pidäkään pistoksista ja etukäteen epin laitto tuntui kamalan kuuloiselta :eek:). Lääkäri oli vapaana ja jo ovella tulossa laittamaan, kun yhtä aikaa tulikin kaksi kiirellistä sektiota. Tämän vuoksi jouduin odottamaan epiduraalia. Odottaessa kivut kävivät pahemmiksi ja supistuksia tuli tiheään. Konttasin sängyllä edestakaisin ja hoitaja nosti toisen päädyn aivan ylös, jos saisin siitä tukea ja helpotusta. Kivuliaimman vaiheen kohdalla hoitaja jo pelkäsi, että kaadan sängyn, kun konttasin kohotettua päätyä pitikin. Olisin varmaan kontannut seinääkin pitkin ylös, jos olisi päästetty :LOL:

Kokeiltiinkin ilokaasua, joka onneksi minulle sopi. Olo muuttui lähinnä irralliseksi, tiesin mitä ympärillä tapahtui, mutta sillä ei ollut väliä. Saatoin levätä maski kasvoilla kyljelläni. Kun lääkäri lopulta tuli laittamaan epiä oli supistusten tahti sellainen, että vedin ilokaasua jatkuvasti ja tiheään. Tuntui, että supistuksissa ei ollut taukoja, oli vain uusia huippuja peräjälkeen. Lääkärikin päivitteli supistusten tahtia. Kiitos ilokaasun en tajunnut/huomannut pistoksia, lääkäri sai vasta kolmannella osumaan neulan kohdalleen. Tosin olin niin tuskainen, etten itse pystynyt asettumaan kyljelleni oikeaan asentoon, vaan hoitajat asettelivat. Paikoillaan pystyin kuitenkin olemaan helposti, koska liikkuminen pahensi kipuja. Epin jälkeen supistusten tahti muuttui hillitymmäksi ja kipujen huiput tasaisemmiksi. Tässä vaiheessa mieskin tuli takaisin.

Jossain vaiheessa laitettiin lisää epiä, jonka avulla torkuin suurimman osan ajasta. Mies täytteli vieressä sanaristikoita. Minulle ihan riittävä tuki, en olisi kosketusta tai muuta kaivannutkaan. Kun mies lähti kahvihuoneeseen kahville, lakkasi toisen epi-annoksen teho ja samalla todettiin, että saisin alkaa ponnistamaan. Kätilöharjoittelija sattui olemaan myös kahvilla ja osasi sanoa miehelle, että hälytys tuli meidän huoneesta. Joten mies pääsi ponnistusvaiheeseen mukaan alusta alkaen.

Vauvalle oli laitettu avautumisvaiheessa stani päähän, koska pulssissa oli ollut huojuntaa. Kymmenen minuutin ponnistuksen jälkeen stan hälytti ja tämän vuoksi alettiin valmistella imukuppia. Jos vauvaa ei hälyn jälkeen saa itse ponnistaen ulos 20 minuutissa, se autetaan. Minulla ei ollut ponnistamisen tarve joten tunsin vähän avuttomaksi itseni, kun en tiennyt miten ponnistaa ja milloin. Lopulta jouduttiinkin turvautumaan imukuppiin. Väliliha puudutettiin valmiiksi ja vauvan päälle jouduttiin tekemään lopulta tilaa leikkaamalla väliliha. Koin imukupin kuitenkin positiivisena asiana. Tunsin lapsen liikkuvan, kun sitä autettiin imukupilla vetämällä ja silloin sain myös voimaa ja varmuutta ponnistuksiin.

Lopulta hyvin masussa viihtynyt poika saatiin ulos käsi poskella ja heti tämä ilmoittikin kova äänisesti, ettei pitänyt meidän touhuista ;) Kai hän olisi vielä viihtynyt pidempäänkin. Pojan koko tuli kaikille yllätyksenä. Maanatain ultrassa oli povattu korkeintaan 3800g ja ennen käynnistystä käätilö ja lääkäri arvioi vatsan päältä 3500g. Ilmeisesti pituus hämäsi.

Istukkaa jouduttiin vauhdittamaan tableteilla, koska supistukset loppuivat kun poika oli ulkona. Sen lisäksi, että väliliha oli leikattu sain vielä 3. asteen repeämän. Tikattavaa riitti ja yksi tikki tuli myös sulkijalihakseen. Muuten olo olisikin nyt suht hyvä, mutta alapään toipumiseen taitaa mennä kauemmin. Loppujen lopuksi synnytyksestä jäi ihan hyvät muistikuvat. Kivunlievitys onnistui sen verran hyvin ja onhan tuo lopputulos varsin suloinen :heart: Kaiken kaikkiaan synnytksen kestoksi tuli 7 tuntia, ponnistusvaihe oli puoli tuntia.

Eilen pääsimme kotiin. Ja nyt olemmekin vain hämmästelleet toisiamme syöttöjen ja vaipan vaihdon välillä. Poika on hyvä syömään, suorastaan ahne :D Ja äiskän rinnat ovatkin olleet kovilla...

Hipkukka maidontuoksuisena kera pojan
 
PALJON ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!!! :heart: oli taas mukava lukea uusia synnytyskertomuksia!

Toivotaan sun synnytys kuulosti aika paljon samalta kun mitä mulla oli. tosi mullahan käynnisty itestään, mutta ihan samoin kun sulla niin mullakaan ei tuo kohdunsuu avautunu millään ja vauvan sydänäänet oli välillä huonot. mulle kans sectiota jo suunniteltiin, mutta lopulta ihmeen kaupalla päästiin 8cm avautumiseen ja sain luvan alatiesynnytykseen.

Hipkukka tiedän tunteen noista tikkien inhottavuudesta. melkein muutama viikko meni ennen ku pysty kunnolla istumaan, mutta nyt kun pikkusen synnytyksestä aikaa 3vk niin alkaa jo olemaan ihan ok olo :hug:
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille :heart: :flower:

Siitä on hetki kun viimeksi täällä kävin. Kerran kirjoitin pitkän stoorin, joka häipyi jonnekkin minne lie bitti avaruuksiin... enpä sitten ihan heti viitsinyt alkaa kirjoittamaan uudelleen, jotenkin niin ketuttikin.

Taitaa tosiaan jo alkaa lokamasut jo olla suurimmaksi osaksi vauvautuneet. Meillekkinhän siis (olen jo aiemmin ilmoittanut) syntyi se pikkuinen poika 14.10 =) . Päivälleen laskettuna aikana.

12.10 mulla alkoi jo oikein urakalla supistella, jo edellisenä iltana oli ollut hiukan selkä kipeä. Silloin 12.10 aamulla huonosti nukutun yön jälkeen lähti limatulppa, jonka jälkeen jatkui pientä verensekaista vuotoa. Ja supistuksia tuli 10-15 min välein, suunnilleen. Aina en edes niitä muistanut laskea. Soitin neuvolaankin, vielä ei kuulema ollut kiirettä. Illalla ne sitten tihenivät, välillä jopa 5 min välein, mutta päätin vielä katsella tilannetta.

Yöllä oli sitten jo niin kipeät supistukset, että soitin jo synnärillekkin, kehoittivat käymään suihkussa, jos helpottaisi. Vieläkään ei ollut heidän mielestä hoppua. Senkin yön valvoin.

13.10 Supistukset meinasi laantua aamulla, mutta onneksi alkoivat uudelleen puolen päivän jälkeen. Iltapäivällä soitin taas synnärille. Olin vähän huolissaan siitä vuodosta, joka oli lisääntynyt. Käskivät tulla käymään ainakin näytillä, että ainakin itse saisin mielenrauhan eikä yötä vasten mitään sitten tulisi. Niinpä mentiin miehen kanssa klo 18.30 "käymään" siellä. Ja jäinkin sitten samantien sisälle. Kohdunsuu oli auki 3cm.

Mentiin synnytyssaliin. Osasto oli niin täynnä, että senkin vuoksi jo niin hyvissä ajoin pääsin sinne.

Olin kohtuullisen kipeä ja klo 2 aikaan 14.10 oli pakko saada kipuun jotain. Sitä ennen en ollut vielä saanut mitään. Sain Petidiniä lihakseen ja se rentoutti ihan kivasti, sain nukuttua vähän aina supistusten välillä tuonne klo 5 asti. Silloin alkoi varsinaiset kivut! Pyysin muka epiduraalia ja kätilö sanoi, että ei sitä enää anneta, olet 8cm auki :LOL: . Ei ehditä. Siinä jännättiin, että ehtiikö yövuoron kätilö olla synnytyksessä ennen kuin vuoro vaihtuu. Tässä vaiheessa muistaakseni sain kohdunkaulan puudutteen.

Vähän ennen klo7 puhkaistiin kalvot. Ennen vauvan syntymää meinasi olla ongelmaa vauvan asennossa, ei ollut riittävästi laskeutunut ja olisi ollut sellaisessa asennossa, että olisin revennyt pahasti jos siitä olisin synnyttänyt.. Niinpä minä olin milloin kummalla kylellä ja milloin kontallaan ja kävi aivan h...tin kipeää, kun sitä asentoa koettivat vauvalle muuttaa!!!!

Se kuitenkin onnistui ja muutaman kerran tehtiin harjoitusponnistus ennenkuin sain ponnistaa ihan oikeasti. 3 ponnistusta ja poika syntyi klo 8.44. 50cm pitkä ja 2830g painava :heart: Voi sitä tunnetta, siinä samassa unohtui kaikki kivut yms. Muutama tikki jouduttiin laittamaan nirhaumista, ei yhtään repeämää eikä jouduttu mitään leikkaamaankaan, mitä pelkäsin.

Ne tikit tosiaankin teki alussa tosi kipeää, varsinkin kun kävi vessassa pissalla... kun muistelee. Mutta nyt voi jo ihan normaalisti parin viikon ajan jo istua. Anoppi oli hakkenut mulle tk:sta sen reikätyynyn, mikä oli kyllä tosi hyvä. Enpä olisi itse sitä hoksinut että voi saada kotiin lainaan!

Tämän synnytys jutun nyt halusin vielä tänne kirjoitella, kun tässä taannoin lupasin :) . Mies oli mukana koko ajan, tosi ihana että oli tukena. Meillä oli myöskin perhehuone, jossa hänkin oli yötä. Meidän sairaalassa kaikki vauvat ovat vierihoidossa, joten oli suuri apu, kun mies alusta alkaen oli apuna. Ja saatiin yhdessä rauhassa tutustua uuteen perheenjäseneen. Mummo oli vanhempien lasten kanssa kotona. Mies kävi päivisin siellä ja käytti lapsia sairaalassa ja itse tuli takaisin illalla. Se oli kyllä hieno kokemus.

Jatkellaanpa kaikki kirjoitelmia tuolla lokavauva puolella!

-Tytteli74 ja poika 4 viikkoa 4 päivää
 
Tässä olisi mun synnytystarina:
Maanantaina 5.11. puoli viiden aikaan aamulla tuli ensimmäinen kivulias supistus, noin tunnin päästä toinen,jne. Aamuisen vessareissun yhteydessä huomasin, että vaal.pun. limaista vuotoa. Limatulppaa arvatenkin. Vuotoa kesti pitkin päivää ja oli sen verran runsasta. Supistukset olivat tähän mennessä loppuneet, ei niitä kyllä kovin montaa edes ehtinyt tulemaan.

Iltasella kuuden aikaan tuli taas kivulias supistus. Siitä lähtien niitä alkoi tulemaan n. 20-15min. välein kello kymmeneen asti, jolloin väli lyheni 5-10min. Tässä vaiheessa painelin kuumaan suihkuun, joka helpottikin suuresti aina supistuksen tullessa. Reilun tunnin kuluttua yhdentoista aikaan supistukset tulivat 5-2min. välein koko ajan muuttuen kivuliaimmiksi. Päätin, että nyt olisi varmaan aika lähteä synnärille.

Olimme synnärillä heti kahdentoista jälkeen. Suoraan käyrälle ja tilanteen katsaus. 5cm auki, supistuksia säännöllisesti 2 min. välein. Taisin olla reilun puoli tuntia käyrällä, kun pääsin ammeeseen lillumaan. Siellä sinnittelin tunnin ajan, jonka jälkeen totesin, että nyt on kyllä niin kovat kivut ettei tästä ole enää mitään hyötyä. Siirryimme sieltä synnytyssalin puolelle.

Ajan taju meni mulla tässä vaiheessa, joten pari tuntia taisi mennä synnytyssalissa ympyrää pyörien ja supistuksiin keskittyen. Kun kivut tuntuivat aina vaan pahenevan pyysin kätilöä paikalle ja kysyin jotain mahdollista kivunlievitystä (ilokaasua kokeilin, mutta ei auttanut mua). Kätilö katsoi tilanteen ja totesi ettei tässä vaiheessa enää mitään voi antaa. Olin auki jo 9,5cm. Kätilö päätti puhkaista kalvot ja siitä se sitten lähti. Ponnistusvaihe kesti 20min ja poika syntyi 04.55.

Sain pojan heti rinnalle, mutta vain hetkeksi aikaa. Pojan huuto oli hieman katkonaista. Hoitaja vei pojan pesupaikalle ja alkoi pesemään ja puhdistamaan. Mua tikkailtiin sillä aikaa (väliliha leikattiin). Olin kovin väsynyt, unenpuutteesta ja synnytyksestä, en kunnolla edes tajunnut tilannetta. Kätilö ilmoitti, että poika viedään paremmin tutkittavaksi, kun ääni on kovin katkonaista. En ollut asiasta ollenkaan huolissaan.

Hetken aikaa olimme mieheni kanssa kahdestaan salissa. Kätilö tuli ilmoittamaan että poikamme viedään lastenosastolle happikaappiin. Mies sai mennä mukaan. Minä jäin makoilemaan sänkyyn. Onneksi olin todella väsynyt, ei iskenyt paniikki eikä huoli. Moneen kertaan mulle kyllä tultiin kertomaan ettei tilanne oli hengenvaarallinen ja poika voi hyvin happikaapissa. Sain aamupalan synnytyssaliin, jonka jälkeen mies lähti kotiin ja minä yritin torkkua siinä kamalalla sängyllä. Osastolle pääsin noin kello yhdeksän aikaan aamulla.

Olin osastolla tiistain ja keskiviikon yksin, torstaina sain pojan vihdoin vierihoitoon, ja perjantaina pääsimme sitten kotiin. :heart:

Nyt on kaikki hyvin. Poika voi hyvin ja äiti voi hyvin. Vaikka mulle tuli tikkejä ei ne ole kuitenkaan yhtään vaivannut. Pystyin istumaan jo muutama tunti synnytksen jälkeen. Muutenkin toipuminen on ollut vauhdikasta. :)

-pepisa ja pikku-ukko 10 päivää
 
Meille syntyi poika 24.10.
Synnytys käynnistettiin tasan rv 42, poika näki päivänvalon 42+2, lopulta jouduttiin turvautumaan kiirelliseen sectioon muutaman tunnin ponnistusvaiheen jälkeen. Pojan mitat oli 4005g ja 52cm, pipo 36cm. Paraneminen on kuitenki sujunu melko hyvin siihen nähden mitä luulin section jälkeisen paranemisen kestävän. En jaksa nyt rueta kirjottaa sen tarkempaa synnytystarinaa, pitää lähtee syöttää pojua
tintti & pikku poju 23 päivää :)
 

Yhteistyössä