***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

Moi


se sektiokuolema oli kyllä kauheaa luettavaa kun mäkin oon sen sektion edessä...ihan kuin pisti vähän mietityttämään koko leikkaus, mut eipä sitä voi itse valita kun on pakko leikata..tosi harvinaisiahan nuo on mut silti kyllä ne pysäyttää kun itsekin tietää kohta olevansa leikkauspöydällä...

masussa tänään ollut taas vaisumpaa, no josko se meno kiihtyis iltaan mennessä...

Supistukset tuntuu musta just siltä etä maha menee ihan kivikovaksi ja kävely kyllä silloin hidastuu ja jos tulee kovempia ja kivuliaampia niin sit jo vähän pistää irvistämään ja hengittämään eri tavalla...

pw 32+3
 
Katiapatia
Sä olet huomattavasti enemmän saanut aikaseksi ku minä. :whistle:
Meil on pinnasänky makkarissa kasattuna. Ja melkis siinäpä se.
Vaatteet odottelee vintillä pesua ja kaappiin laittamista. Kun eka keksis sen kaapin.. :D Vaatteita on toisi vähän, ku kaikista luopusin ennen tätä.
Turvakaukalo on, wau!
Rattaat on ystävällä vielä. Siellä ne odottelee jahka tää mamma kaappais ne kotiin hoiviin ja pesis pehmusteet. :ashamed:
Äitiyspakkaus oottelee postissa vielä. Mä mietin vaan et vie niin pal tilaa et saapi siellä vielä lojua maksimissaan sen kaksi viikkoa. :snotty:
Ystävä on ostellut pieni vaatteita vauvalle, ja lakanoita. Mä en oo ees ite sitäkää saanut aikaseksi.
Sairaalakassiin en pakkaa mitään muuta kuin hyvät imetysliivit, ja suojat. Ja omat pesuaineet. Ne riittää.Nii ja tietty neuvolakortti. Mutta ehä mä ole edes imetysliiviäkään vielä hommannut.
Isäntä saa sitte tuoda lapselle kotiinkuljetuskamppeet ku lähen sieltä. =)
:LOL: Nii että kuka on laiskin?
 
Ah, piti kun jottaa kysyäkki teiltä. :D

Mä nautin tästä ajasta kun joka yö näen *sensuroitu* unia. Niin kovia, että aamulla hävettää. :whistle: Mutta sitten iskee karu totuus naamaan, mä en millään voi taipua moisiin asentoihin tän kummun kanssa. En sitte millään..
Odotellen taas ensi yötä. :saint:
Onko teillä unet olleet ilman pakkia, vai pakin kanssa?

 
toiveikasodottaja: =) niin, MIEHET! :LOL:

Miehistä sen verran että oon aina miettiny että miksi kaikki pitää aina vääntää/ tehdä "voimalla"
esim, ku koottiin pinnasänkyä niin hyvä ettei siitä jalka haljennu ko se piti naama irvessä vääntää jengoiltaan ruuvi ihan pohjaan saakka että kans muka pysyy. Siinä sitte ollaanki ku se pitää irrottaa se reuna että saa laskettua tasoa! Aikansako sitä vääntää perille saakka, se reikä kuluu ja ruuvi alkaa pyöriin tyhjää vai mikä mutteri lie. Nim.kokemusta on!!!
Ja eile illala käskin ukon hakata yhen naulan seinään että saapi taulun siihen, ni hyvä ettei paukuttanu sitä vasaraa läpite siitä seinästä. Minä taas vierässä papattamassa " :kieh: varovasti ettei seinä kaadu" ja taas "älä höpötä siinä nainen, kyllä minä osaan"

:headwall: söin puolilevyä uutta Fazerin sininen- Omar suklaalevyä vaikken ois saanu!
Piti ottaa yks pala, sitte meniki rivi ja sitärataa.. :ashamed: nyt o kauheet masennukset..
Mahaki kutiaa tekis mieli taas hinkata jollain ihanan raapivalla, mutta se helpottaa onneksi ku laittaa reilusti rasvaa.

*huoh* me hukutaan laskuihin.. ajoneuvovero, autonvakuutuslaskut,sähkölaskut, puhelinlaskut, vuokrat, nettilaskut kaikki.. Oliski elämä ilmasta. Se ois mun unelma! Tai että rahaa ois nii paljo ettei se IKINÄ loppus kesken ja lisää tulis vaan, vois vaikka takamuksensa pyyhkiä 500? seteleihin jos haluais. Vois niistää nokkansa huoletta 100? seteleihin ja vähän vaikka jakaa jokaselle postilunkasta kahisevaa jos ois noin.. muttako ei ole ei! Raha ei kasva puussa ja leivän eteen on tehtävä työtä. Työtä luultavasti minäkin teen 3-4 vuoden päästä kun laps on hoidossa ja oon käyny opiskelut. Aattelin lähihoitaja linjaa iltalinjana aikkarissa, kestäs vaa 2 vuotta ni valmistus.. Siinä o tietysti paljo työharjottelua mutta muksu ois hoidossa. Hoitoon aattelin viiä sinä syksynä ku täyttää 2.. pakko, ei tuolla ukon palkoilla kovin herroiksi eletä. Eikä tarvikaan, mutta hyvä että saapi ruuat ja vuokrat ja muut maksut maksettua.. Mutta tänne lappiin meikä ei ainakaan aio jäähä! oonki ukolle puhunu että espooseen voitas muuttaa sittekö mulla on ammatti. Jos sieltä etelästä sais niitä töitä..
Siellähä olis ukolla sen serkkupojan firmassa töitä tarjolla, ihan vakipaikka aina avoinna.
Palkka ois kuulema aika huikea, 4000? jäis puhtaana käteen joka kuukausi. Kelpais mullekin..
ja muutenki kun oon syntyny etelässä ja ollaan asuttu helsingissä kun olin vauva, niin joku "veri" mua vetää aina keväällä ja syksyllä etelään. En tiedä mikä siinä on mutta rakastan helsinkiä, varsinki sitä aluetta/alueita joissa o vanhoja taloja ja kahviloita ja antiikki kauppoja ja ihanan lämmin kesä. Ja leuto talvi. täällä pahimmillaan +35 pakkasta.. EI kovin ihanaa kun uudet autotkaa ei lähe käyntii ja paikallisbussit hyytyy välille. |O

aah.. sainpas purkautua täällä. Anteeksi! oli pakko, en omista päiväkirjaa. Jonneki oli pakko purkautua tai oisin räjähtäny kuin tulivuori. :ashamed:

nyt taas katseleen kotikadun 2 tuotantokautta.. morjens. :D
 
Katiapatia: turhaan sitä huonoa omaatuntoa potee jos ei ole vielä kaikki viimesenpäälle valmiina... :) Ei meilläkään ole oikeestaan muuta ku hoitopöytä ja vaatteet pestynä. Siinä ne. Pinnasängyn saan joskus, ku vanhemmat sen tänne tuovat, toivottavasti ennen lokakuuta =) Ehtiihän sitä vielä.

salsai: mun unet on kyllä ollu ilman tätä mahaa... mistähän lie johtuu, olisko unet monipuolisempia "normaalitilassa" ollessa. ;)

toiveikasodottaja: mun pitäis kans ruveta miettiin imetysliivien hankintaa. Mä kun en voi niitä tilailla mistään, eivät mahdu kuitenkaan. Nuo kirjainkoolliset on vihonviimeisiä, kupit on niissä aina liian pieniä... ;) Pakko satsata ja käydä liikkeessä kokeilemassa. Onneks Figurasta on löytyny mulle hyvä malli, pitänee kysellä löytyykö sitä imetysmallisena. Maksaahan ne, mut pakko ku pakko. Vielä koko ei ole muuttunu, mut kaipa se hieman täyteläistyy maidon voimasta :D Niin, tällähetkellä on käytössä vielä G80 tai H75, en kaipaa siis kauheesti lisää... :ashamed:

satunen: tuttu tunne tuo rahapula... Olis se hienoo, ku ei olis velkaa minnekään ja ruokakaupassakaan ei tarvis miettiä ostanko hedelmiä vai leipää (noin karrikoiden siis). Toivon mukaan miehen uus työ alkaa sujuun siihen malliin, et rahaa olis hieman enemmän käytössä ku nyt.

Torstaina olis taas neuvola, niin se pari viikkoa on vaan menny. Mielenkiinnolla ootan mitä sf-mitta on nyt. Ruvetaanko tutkimaan tarkemmin kokoa vai onko normaali...


jasmara ja masuasukki 31+4

 
No nii..

Nyt on vauvakutsut takanapäin ja sitä on sitten pesty pienen pientä pyykkiä :) Tuli aivan ihania vaatteita ja Marimekko-kuosilla olevia tuttipulloja, käsinukke-kissa, vauvan amme... Kekkereiltä lähdin sitten tuo amme täynnä tavaraa kun samalla tuli ostettua yhdeltä kutsuvieraalta käytettyjäkin vaatteita.

saitaalakassista kyllä oli äideillä vauvakekkereillä "hauskaa" kun menin sanomaan että kirjan mukaan pitäisi pakkailla kassia..meinaan kun tämä hurja häsäys etukäteen kassinpakkaamisesta ei vielä 80-luvullakaan ollut kai tapana. Pakaan minäkin jossakin välissä, kai sitten kun se lähtö tulee. Vaatteita on pinottuna jo joten ne kun nappaa mukaan ja imetysliivit sekä liivinsuojat (neuvolan täti sano,ettei sairaalassa niitä ole!) niin eiköhän se siinä ole. Muutenkin kaapissa on aina tuo Mari-pussukka ladattuna pienillä suihkutamineilla ja matkahammasharjalla joten...

 
Vihdoinkin pääsin levähtämään!!! Mä olen pessyt vauvan pyykkiä ja silittänyt niitä 2 päivää, eikä loppua näy! Kestää toi kuivuminen aika kauan kun on vähän nihkeä ilma (myös sisällä). Mua oikein hävettää kuinka paljon oon ostanut vauvalle vaatteita :ashamed: Niitä on ihan liikaa ja varmasti enemmän kuin laki sallisi... Nyt sen huomasin kun oon niitä laittanut käyttökuntoon. Kai se sallitaan kun on esikoinen kyseessä?!? ...toiselle ei sitten ostetakaan yhtään vaatetta... :LOL:

Huomasin pyykätessä, että Reiman potkupuvut yms on aika huonolaatuisia kun melkein kaikissa oli näkyvissä pesunukkaa jne vaikkei ole koskaan käytettykään ja pesukin oli ensimmäinen! Joku toinen muistaakseni sanoi samaa, mutta jotenkin en uskonut niitä juttuja.

Mä poden myös huonoa omaatuntoa kun tuntuu ettei mitään oo valmiina vaikka koko ajan teen jotain... Vaatteita, sänkyä, hoitopöytää lukuun ottamatta puuttuu vaikka mitä: punkka & jalusta, hoitoalusta, hoitolaukku, rintapumppu, maidonkerääjät ym pientä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin |O Vaunut käyn hakemassa tämän viikonaikana. Tottuu koirakin sitten niihin ;)

Olipas se taas minäminäminä-juttua...

Salsai mä en näe "sellasia" unia vaan Lähinnä painajaisia. Viime yönä käärme pisti mun koiraa monta kertaa ja etsein kyypakkausta kauan ja kun se löysin se oli Imodium-lääkkeen kuorissa. Kyy episodin jälkeen alkoi sota venäläisiä ja saksalaisia vastaan....

Ekan vauvakutsut kuulostivat kivoilta :)
 
Kiitos supistus vastauksista! Enköhän mä tunnista sen sitten kun sellainen tulee, tähän asti tietääkseni niitä ei ole tullut :)

meela mulla kans on aikas paljon noita vauvan vaatteita, vähemmälläkin varmasti pärjäis :D ja kun ne suurin osa on kokoa 56-62, sit isompia kokoja ei ole kun muutama. Mutta eipähän sitten tartte olla pyykkäämässä koko aikaa =)

Mua alkanut vähä pelottaa miten toi meidän kissa reagoi kun vauva tulee. Viime aikoina, jos käynyt lapsivieraita tai muuten arki poikennut normaalista niin on saanut pissatulehduksen. Kissalle kuulemma stressi aiheuttaa just esim pissatulehdusta, harvoin ne on bakteeri peräisiä.
Onhan se vauvan tulo varmasti aika iso muutos koko perheelle ja varsinkin sit kissalle joka on tottunut rauhaan ja hiljaisuuteen. Eläinlääkäri kans jo varoitteli, että kun näyttää vauva olevan tulossa, että pitää sit antaa kissalle paljon huomiota ja virikkeitä, ettei tulehdukset toistu. Meillä on nyt kolmas lääkekuuri kuukauden sisällä, yks lääke ei enää tehonnut niin piti vaihtaa vahvempaan! Ja voitte uskoa mikä haju täällä asunnossa on koko ajan!!! |O :x

että tämmöistä tänne, jospa sitä lähtis iltapalalle :p

memmy ja vaavi 28+5
 
hellurei täältäki taas vaihteeksi.
Oon käyny kyl lukemassa juttuja ja jännittäny niitten puolesta joilla on ollu onkelmia, mut en oo vaan saanu aikaseksi kirjottaa mitään. Ehkä ku omaan napaankaan ei kuulu ihmeempiä. On ollu sokerirasitustestiä ja neuvolaa ja muuta mut missään ei oo ollu ihmeempiä. testit näytti normia ja neuvolassaki kaikki oli kohillaan. Vaivojakaan ei oo ollu kummosempia. Nyt on alkanu tosin särkeen häpyluuta aina sillontällön, tuntuu ihan ku joku ois vetäny rautakärkimaihareilla potkun suoraan jalkoväliin :eek: Onneks ei kstä koko päivää eikä oo joka päivä, mut sit ku tuntuu ni se kans tuntuu.
Lonkkaluut on ollu kans tosi kipeenä ku ei saa nukkua ku kylellään enää, nukun yleensä aina selällään normaalisti joten kait ne on nyt siksi niin kovilla. Mut ei haitaa ku yöllä ja aamulla, sit ku jonku aikaa kävelee niin helpottaa.
Suppareita on kans aika paljon, mut lähinnä just vaan niitä kivuttomia.
Neuvolassa sanoki et ne on ihan normaaleja, turha huolestua, et ne kipeemmät on sit niitä avaavia joista voi jo huolestua jos tulee liikaa.

Oloki on ollu ihmeellisen pirteä =) Kaippa se johtuu tosta ilmojen kylmentymisestä, ei oo itellä niin tukala olla ja kaverit jotka on kesän juonu kaljaa haluaa nyt nähä muaki :LOL: Joten ei tuu aika niin tylsäksi kotona. TOSIN kotona pitäs munki tehä vaikka ja mitä.
Täällä onki ihmiset potenu huonoa omaatuntoa tuosta tekemättömyydestä, vosin kait lukeutua samaan porukkaan. Vaatteita oon ostanu kirpparilta juu ja jonku verran ommellu kestovaippoja mut siinäpä se. Pitäs kaikki ne viel pestä, ommella lisää vaippoja ja lakanoita ja ostella pikkutavaroita ja isommista hankinnoista se turvakaukaloki viel. Pinnasänky tulee ens kuussa kuhan äiti on saanu sen kunnostettua. Vaunuihin pitäs ommella lakanat ja vaihtaa renkaat ja ja ja ja. Mut jotenki ei nyt inspiroi sellaset vauvapuuhastelut ollenkaan. Mut en koe et se tekee musta sen huonompaa ihmistä. Mieskään ei innosta mua siihen yhtään, se ei selkeestikkään tajua et asioita pitää tosiaan TEHÄ ja ostella valmiiksi ennen ku vauva tulee. Tokas viimeksi ku näyttelin sille vaatevarastoa et "no onpa hyvä et oot ostanu nuita ku ei mulla ois tullu koko asia ees mieleen"... Niimpä. Ei sillä oo tullu mikään asia mieleen ku hankinnoista on kyse :LOL:
Mut ehkä se inspis puuhasteluun tulee mulla sitte ku ei enää jaksa kulkee kaupungissa kavereita treffailemassa. Pyörällä ajo alkaa pikkuhiljaa oleen jo työlästä. Ja ku autoo ei ole.

Liityin sinne naamakirjaanki, mut mies ei halua et liityn siihen syysmasu porukkaan, ku ei halua et netin kautta ihmiset saa tietää meijä vauvasta jos ei viel siis tiiä. ymmärrän toki sitäki mut ärsyttää silti etten pääse joukkoon mukaan. Mut onneks tääl voi olla silti =)

Nyt vosi lähtee mussuttaan just uunista nostettuja ite väsäämiä kasvis-ruispasteijoita :p

poppari ja beibe 32+6
 
Supistukset tuntui mulla menkkakivuilta - tosin ennen synnytystä minulla olikin todella kivuliaat menkat. Synnytyksen jälkeen kivut helpottivat jonkun verran. Toki ne ihan viimesimmät supistukset minullakin olivat kovempia mutta eivät niin pahoja mihin olin varautunut.. Synnytys käynnistyi kun aamuyöllä heräsin menkkakipuihin (supparit eroaa siten, että se kipu tulee hetkeksi, lakkaa.. tulee kohta taas ja lakkaa.. siitä sitten lasketaan montako minuuttia on väliä ja lopulta tietää että on parempi lähteä jo sairaalaan kun alkaa olla tiuhaan)

Minulla ei ole sen suuremmin mitään vauvalle valmiiksi laitettuna, tosin kun on jo kaikkea melkein ennestään ja muutamia hankintoja enää tarvitsee niin melko leppoisasti se arki siitä lähtee rullaamaan. Sairaalakassia en ole pakkaillut enkä pakkaa kuin vasta lähtiessä - tosin toivon, ettei sille ole edes käyttöä koska haluan synnyttää polikliinisesti .

Nyt alkaa tämä fyysinen väsymys helpottaa kun heräsin tänä aamuna jo kuudelta, ihanaa. Esikoisen vauva-aikaankin nousin aina aikaiseen aamuisin ylös niin sain hengailla jokusen tunnin ihan keskellä hiljaisuutta ja touhuilla omia aamutoimia rauhassa, usein tämä netin vilkaisu kuuluu siihen joukkoon :D

Ja se on jo 33. raskausviikko puolessa välissä.. kohta 34..! Hui, miten nopeaan se aika menee.. kohtahan se vauva jo syntyykin :heart:
 
Huomenta!
Kävinki jo sitten eilen tarkistuksessa äippäpolilla kivuliaiden supistelujen takia. Ehkä hieman oli tuo kohdunkaula taas lyhentynyt mutta ei onneksi mitään hirveitä! Viikon päähän määrättiin vielä yksi kontrolli ja sitte saaki alkaa jo enemmän liikkumaan ja annetaan vauvan tulla jos on tullakseen. Eilen oli pikkusella painoa tasan 2000g. Sielä se toinen tyytyväisenä heiluskeli ja puristeli napanuoraa =) . Yksiasia jäi tuolla vaivaamaan kun en hoksannu kysyä mitä tarkottaa sormelle auki?? Tai voin kuvitella mitä se tarkottaa mutta mitä se käytännössä meinaa?

Meela: Minulla kans noita pieniä vaatteita on hirveet määrät, siskolta olen melkein kaikki saanut. Ja kun hällä noita lapsia on kolme tällä hetkellä niin onhan niitä kertyny. Mutta kuten Memmy tuossa sanoki niin eipä tarvi olla pyykkiä koko aika pesemässä :D !

Nanna + poju 33+0
 
Emilyn mua kiinnostais tietää tuosta polikliinisestä synnyttämisestä, eli ootko sä jotenkin "sopinut" sen asian jo laitoksella?? Vai miten se käytäntö menee? Miten neuvolassa on siihen suhtauduttu?
Mä itsekin vähän niinkuin salaa haaveilen siitä kun tuo sairaalaympäristö saa mut niin masentuneeksi... mutta ehkä sit vasta kolmannen kohdalla rohkenen sitä kunnolla suunnitella.

nanna eiks sormelle auki tarkota että kohdunsuu on auennu sen sormen, eli pari senttiä?? Korjatkaa nyt jos mä olen ulkona... =)

mua jännittää ihan kamalasti... oon menossa arviointiin... kauheeta, en saa henkee vatsa sekasin... supistaa ja on ihan sika kuuma.

Kati 32 + 6
 
Huomenta!
Kävin just neuvolassa..Kaikki oli muuten hyvin mutta hb laskenu (ennen 127,nyt 110) niin pittää rautaa alakaa napsimaan.. :x
Sf-mitta oli tällä kertaa 30 (viimeksi 31,mutta jälleen kerran eri mittaaja)..Ei siis syytä huoleen,ihan normaali se on!!Riippuu tosi paljo mittaajasta..
Vauva on siis raivotarjonnassa,ja laskeutunu jo tosi alhaalle..Se täti sanoki että se on hyvä merkki että se on nuin alhaalla jo tässä vaiheessa,se yleensä tarkottaa sitä ettei se enää käänny, ja että se sopii tulemaan sieltä ihan hyvin :)

Tuosta mahakivusta..nyt sitä on taas :( käypi aivan sairaan kipiää välillä tuohon kohdun yläreunaan |O Tämäkin täti epäili että se johtuu ihan vaan siitä että kun vauva potkii niin paljo niin se on lihasrevähtymä..Mutta se kirje mikä Oys:sta oli tullu neuvolaan (siitä sunnuntaisesta) niin siinä luki että on syytä epäillä myös mahdollista tyrää.. :x

Tänään saahaan vaunut kotiin :heart: Mahtaa huomenna jo olla urat lattiassa ku revittelen täällä :LOL: Pitäs laittaa taas konetta pyörimään..ja alkaa silittämään jo pestyjä vaatteita :) siinäpä sitä riittääki hommaa varmaan pariksi päiväksi..

Maarit ja Touho 31+6
 
FPI
Huomenta! :wave:

nanna, siitä kohdunsuu on sormelle auki niin kahdelle sormelle auki tarkoittaa, että lääkäri on saanut pari sormea työnnettyä sinne synnytyskanavaan, kohdunsuu on siis auki sen verran, että noin kaksi sormea mahtuu, ehkä senteissä voisi olla noin kaksi. Eli jos sinulla sitten varmaan sentin? Käsittääkseni tämä tilanne voi olla jo aikaisessa vaiheessa eli ei välttämättä tarkoita, että vauva syntyisi ihan kohta.

Saisi tämä hiton flunssa jo loppua...ostin eilen sellaista nenäsuihketta, mikä on vaan suolaliuosta niin eipä kyllä juuri auttanut...ostin myös sitä Ceridal intimeä ja kokeilin sitä välilihan hierontajuttua ja kylläpä tuntu inhottavalle, huh.

Lonkat kanssa viime yönä tuntu ekan kerran kipeiltä ja sai taas mut kaipaamaan mahallaan ja selällään nukkumista... :whistle:

Tänään on sitten taas synnytyspelkoryhmän tapaaminen ja viikon päästä taas neuvola, että näin se aika tosiaan menee...

Nyt töihin...

Mukavaa keskiviikkoa mammat! :flower:

FPI+pepe rv 33+2 :heart:
 
Huomenta kaikille! :wave:

Taas yksi työpäivä lähti käyntiin. Nyt on enää tasan kolme viikkoa äippäloman alkuun! En malta enää odottaa! Olisinpa vain ottanut se varhennettuna... :whistle:

Oma vointi on viime aikoina ollut vaihteleva. Välillä pursuan energiaa, välillä taas on niin väsynyt, ettei jaksaisi tehdä yhtään mitään.... :/ Tämä on kai sitä normaalia raskauden aikaista olotilaa..

Viikonloppuna meillä kävivät miehen vanhemmat. Ihan hyvin visiitti on mennyt. Eilen vasta sain mieheltä tietää, että he tarjoutuivat ostamaan meille vaunut. Toiset varmaan vain ilahtuisivat asiasta, mutta minua se piinaa kovasti. Nimittäin me mieheni kanssa tienataan yhdessä paljon enemmän kuin he ja meillä on olemassa säästöjä juuri lapsen hankkintoihin. Ja minähän olen valinnut yhdet markkinoiden kalleimista vaunuista :$ En minä odottanut näin kalliita lahjoja... En oikein osaa suhtautua tähän asiaan positiivisesti :( Ja, kun anoppi on vielä sellainen ihminen, joka ei ymmärrä sanaa EI. Hän aina tekee niin kuin itse haluaa... Voi kun osaisi asennoitua tähän asiaan positiivisemmin... :ashamed: Ainoa hyvä idea mitä tuli tuon uutisen jälkeen mieleen, että nyt sitten ostetaan uusi telkka, kun jää "ylimääräistä" rahaa :LOL: Lähinnä tässä harmittaa se, että oma äitini voi pahoittaa mielensä tästä, koska hän ei ainakaan näin kalliita lahjoja pysty tekemään. :(

Nyt minulle tuli tosi tyhmä kysymys mieleen. Sallikaa tämä kokemattomalle :ashamed:
Mitä tarkoitusta varten pitää hankkia harsoliinoja? Siis niitä esiintyy aina noissa perushankintalistoissa ja aionkin hankkia niitä, mutta en tiedä mitä varten :saint: Olen ajatellut hankkia kangaskaupasta sitä harsoa ja ommella itse sopivan kokoiset palat. Kunhan vain tietäisi mitä ne sopivan kokoiset ovat :) Ja kuinka paljon niitä tarvitaan.

Sitten vielä ehkä vähemmän tyhmä kysymys vauvan vaatteista. Oletteko lainkaan hankkineet 50 kokoa olevia vaatteita? Olen muutaman ostanut ja sitten siirryinkin jo noihin 56 kokoisiin. En oikein tiedä, pitääkö minun ostaa lisää noita pieniä vai ostanko jo 62. Toisaalta niitähän tulee siinä äitiyspakkauksessa...

Ja lopuksi kysymys Emilynille : mitä on polikliininen synnytys ? Tarkoittaako se sitä, että synnyttää sairaalassa ja lähtee sitten heti kotiin? Sori taas tyhmä kysymys :p

Nyt pitää taas vaihteeksi tehdä töitä.... :headwall:

margo rv 32+0
 
margo85
Harsoa itse käytän kun röyhtäytän vauvan, ja silloin saattaa lentää puklua. Niin suojaa ainaki vaatteita, ja lattiaa, ja huonekaluja, ja vierustoveria. :D
Loputhan käyttää harsoa kestovaippailussa. Ja muut sitte omalla tyylillään. ;)

Ja nuista vaatteista..
Yhtään 50cm en ole hommannut yhdellekkään lapselleni. Ois olleet heti pienet. Omat pojat ku oli yli 54cm syntyessään. :whistle:
Meillä käytettiin 62cm, ja siitä ylöspäin olevia kokoja.
Eli se riippuu täysin siitä kuinka pitkä tyyppi syntyy. =)
 
Huomenia :wave:

margo85 Harsoliinojahan tavataan käyttää millon mihinkin; pukluliinoiksi olkapäälle,vauvan pepun kuivaamiseen yms.Mun esikoinen ainakin nukkui liina kasvoillaan/vierellään eli harsoliina toimitti unirievun virkaa.

hankinnoista Mä en ole ostanut ainuttakaan vaatetta vauvalle enkä aio ostaakkaan vasta kun myöhemmin kun lapsi on syntynyt.Äp:n vaatteilla selviää vallan mainiosti alkuun.Ainut mitä pitäs vielä ostaa on rintapumppu ja muuta pientä krääsää,maidonkerääjää summuuta.Miehelle yrittänyt hienovarasesti sanoo useempaan otteeseen että josko mentäs nyt ostamaan ne loput mutta ei kuulemma ole kiire |O Eli ne jää ostamatta.

Eilen olin taas ultrassa Joudun nyt käymään joka toinen päivä sydänäänikäyrässä ja tiistaina on uusi punktio :x Nyt katsovat EPO-arvon lisäksi myös keuhkojen kypsyyttä ja jos tarve vaatii niin mulla on käynnistys edessä tiistaina :heart: Kysyivät että miten haluaisin synnyttää niin sanoin että alakautta.Olisin varmaan päässyt suoraan sektioon niin halutessani mutta aion ainakin yrittää alatiesynnytystä.Hyvin tod.näkösesti se päätyy sektioon mutta olempahan sitten ainakin yrittänyt.Ei pidä liian helpolla päästä ;)

Nyt pakkaamaan esikoisen kamoja,isänsä tulee just hakemaan.

-Laura ja SuurenSuuri 32+6-
 
FPI
margo85, vastaan nyt tähän, vaikka et multa tätä kysynytkään...Polikliininen synnytys

Synnytysosastolla on mahdollisuus polikliiniseen synnytykseen, jos raskaus ja synnytys ovat sujuneet normaalisti. Tällöin äitiä ja lasta seurataan synnytysosastolla vähintään kuuden tunnin ajan synnytyksen jälkeen. Tarkoittaa siis sitä, että homma hoituu ns. päiväoperaationa. Käsittääkseni ei suositella ensi synnyttäjälle? Viisaammat korjatkaa.
 
Silleri
Pitkästä aikaa kuulumisia... melkein koko kesä oltiin milloin missäkin reissussa, mummolassakin yli 3 viikkoa ja alkoi lopussa selvästi käydä jo anoppiakin vähän hermoon. Meillä ei temperamentit natsaa, anoppi on vauhdikas ja aikaansaapa, minä taas hyyyvin rauhallinen ja hidas niin esim. kotitöihin en koskaan kerkiä avuksi kun ne on jo tehty. Siellä ei kukaan muutenkaan uskonut, että oisin mihinkään hommaan edes kyennyt nyt ja aika alkoi käydä pitkäksi vain sohvalla makoillessa.

Ja vauvavalmisteluiden laiskin löytyy kyllä täältä... :wave: Mitään ei ole vauvaa varten laitettuna, korisänkyä olen tuttavalta kysynyt kun pinnasänky on julmetun suuri ja vielä nykyisen kuopuksen käytössä. Karkailee muuten unissaan öisin. Kaksosrattaita olen käynyt kaupoissa koeajamassa ja netistä surffaillut käytettyjä, samaten vaatekaappi olisi välttämätön, että saataisiin hoitolipastoa tyhjemmäksi vauvan vaatteille. Meillä olisi vaatteet olemassa, mutta olen tainnut niitä antaa kiertoon, olen alkanut kysellä niitäkin takaisin pikkuhiljaa. Mutta tässä kuussa en ajatellut vielä ruveta vaatteita oikeasti kellarista kaivamaan, teen kaikkien lasten vaateinventaariot kerralla sitten syyskuussa kun kokoarvioultrassa toivottavasti selviää, kumpi sieltä on tulossa. Veikkaan tyttöä. Sitten saa saman tien "oikeanväriset" vaatteet esille.

Margo 85: meidän lapsille ei ole kummallekaan mennyt kovin hyvin edes 56cm vaatteet, esikoinenkin oli 2 viikon iässä jo yli 55cm pitkä. Alkuun kasvavat kyllä mahdotonta tahtia. :) Ja harsoille keksii kyllä käyttöä, meillä on erikseen vauvan pyllynkuivausharsot ja pulautusharsot. Käyttötaajuus riippuu siitäkin, pulautteleeko vauva vai ei.

Sairaalakassi oli esikoiselle aikanaan pakattu, mutta kun en sitä napannut lähtiessä mukaan, en sitä koskaan kaivannut. Enpä ajatellut mitään ihmeitä tälläkään kertaa pakata, mutta vauvan kotiintulovaatteet on katsottava valmiiksi, jos ne jäävät miehen harteille, ei ole mitään takuita, mitä kuteita sieltä tulee... :LOL: Ei vaiskaan, kaipa sekin jo kolmannella kerralla on jotain oppinut.

Kysymys taas kaksosrattaista, ketkä niitä tarvitsevatkaan: minkämerkkisiin olette päätyneet/päätymässä? Meillä kuopus on jo yli 2v ja suurensuuri, muttei tykkää kävellä, joten tuplat on oltava, mutta hyvin erikokoisille lapsille sopivat. Itse olen ajatellut Carenan double swingejä, olisi erilliset kuomut ja kääntyvät etupyörät, suuretkin pyörät vielä. Se kuomujuttu on vähän ongelma, kun kuopus ei pituuden puolesta enää kuomujen alle istumaan mahdu, mutta talvella pitäisi vauvalle kyllä saada suojaa. Hintakin on kohtuullinen.

Ihan ihmeelliseltä tuntuu, että ollaan jo näin pitkällä! Vastahan sitä tuli raskaaksi! Ja toisaalta saisi vauva jo pian syntyä, liitoskivut ja iskias vaivaavat välillä niin, ettei meinaa päästä kävelemään ja molemmat pahenivat tällä viikolla kun pitää kuopusta raahata esikon eskariin viemis- ja hakemisreissuilla. On siinäkin ihmisellä homma! :D

Pitkä juttu omaa napaa... kunhan pääsee taas juttuihin sisään, on helpompi kommentoida. Naurukohtaukselle onnea pikkuisen kanssa!

Silleri ja Suvi rv 33+1 (vissiin)
 
Moi


Silleri mulla on Emmaljungan tuplat, tarkkaa merkkiä en nyt muista, mut oon ollu tosi tyytyväinen, on sen verran leveät et meidän 2 v mahtuu niihin hyvin istumaan ja sit vauva kantokopan kera, meinasin pitää niitä nyt ainakin talven yli ja sit keväällä varmaan myyn pois..

Margo mä ostin ruskovillan harsoja 80x 80 ja tein niistä pikku harsoja eli jaoin ne neljään osaa kun oon huomannut et en tykkää käyttää noita esim. ÄP:n isoja harsoja puklurätteinä =) ovat musta turhan isot siihen hommaan ,mutta kukin tyylillään...käytän harsoja talvella kovilla pakkasilla vaunun aukon suojana, ja sit meilä kans unirättinä oli yhellä lapsella ,toisellaa en voinut käyttää kun tunki sitä suuhun niin et luulin et tukehtuu siihen :eek: ..nyt käytän harsoja sit vielä kun meinaan aloittaa kestoilun

Tuli mieleen kun ajattelin täydentää tota pakkasta ennekuin vauva syntyy(jos ehdin) et ois siellä jotain valmista ruokaa ,leipomuksia jne...oisko teillä antaa hyviä vinkkejä mitä kaikkea sinne vois kerätä?..hirveesti en mitään valmisruokia tykkää syödä

:$

joten jotain hyvää ja maistuvaa?


pw 32+4
 
Polikliinisestä vastauksia eli tosiaan tarkoittaa sitä että käydään sairaalassa synnyttämässä, ollaan sitten kuusi tuntia siellä ja lähdetään kotiin - ei osastolle jäämistä. Edellyttää normaalisti sujunutta raskautta ja synnytystä, tietysti. No, seurannassa olen itse ollut vauvan kasvun takia (koliitin takia, käytännössä vain varmuuden vuoksi, vauva on kasvanut ihan hyvin) ja rv36 on ultra synnärillä jossa ajattelin ottaa asian puheeksi sielläkin. Neuvolassa minulla on tosi ihana terkkari joka on suhtautunut asiaan ihan positiivisesti. Ekasta kerrasta jäi niin kurjat muistot osastolla (ylimielistä käytöstä "nuorta" äitiä - joksi minua yleisesti siellä tituleerattiin, olinhan vain 22.. kohtaan) olosta enkä viihdy sairaalassa potilaan roolissa muutenkaan. Siellä ei ole mitään tekemistä ja sängyssä makaaminen ei minua kiinnosta.. toki tämä edellyttää, että niin oma kuin vauvan vointikin on synnytyksen jälkeen hyvä, mielellään yhtä hyvä kuin esikoisestakin.

Eli neuvolassa tietävät, seuraavan synnärikäynnin jälkeen synnärilläkin ja aion vielä kirjata sen ylös itse paperille ja pistää paperin äippäkortin väliin, johon pistän muutkin pari pientä toivetta (aktiivinen synnytys, amme jne)

Itse en ole ajatellut hankkia 50 senttisiä vaatteita yhtään, 56 ovat pienimmät mitä täältä löytyy.

rv32+
 
Itse omistan tasan yhden 50cm puvun, seuraavat vaatteet on niitä 56cm enkä ajatellut pienempiä ostaakkaan, kun ne käy sitten heti pieneksi jos vauva kasvaa kovaa. Alunperin ajattelin että ostan 50cm yhden setin millä vauva tulee kotiin ja voi olla että sen vielä teen jos jonku kivan setin löydän. Ja kotiintulo haalari, teddyhaalari on myös 56cm. pitäisi varmaan löytää jostain joku 62cm sellainen "välikausi" puku ettei tartte sitten seuraavaksi äp-toppapukuun vauvaa laittaa... katsotaan. :LOL: Epäilen että moni ostaa noita ihan pieniä vaatteita sitten lahjaksi niin turha niitä on ite ostaa.

Täällä tuntuu siltä kuin vauva tekisi voltteja mahassa. Pitää oikein kunnon möyrintä showta aina välillä ja tuntuu että pyörii ihan villinä. Saa nähdä ensi viikolla onko vielä rt-tarjonnassa niinkuin viime neuvolassa oli. :LOL:

masupäivityksen otin.

tuntuu tosiaan että masu ei ois yhtään kasvanut viimeisen kuukauden aikana, mutta kiloja silti tulee. dääm. :D Nytkin himoitsen suuresti sellaista ihanaa juustokakkua ja suklaavanukasta. Nii ja kinkkupiirakkaa. miksi ei himot oo ikinä mitään terveellistä. :D

Ja flunssa ei meinaa helpottaa. ensin oli vain sitä lämpöilyä ja nyt sitten puskee tän räkätaudin. nenä koko ajan tukossa ja vuotaa, kohta menee makuaistikin. Luin jostain että normi raskauteenkin kuuluu nenän tukkoisuus kun limakalvot paksunee (tai jotain), ja se menee kuulemma ohi vasta joskus synnytyksen jälkeen. Kiva jos tämä on tätä siihen asti. ei kestä hermo.

Vkl mennään miehen kanssa ostelee kaikkea tarpeellista, pinnasänkyyn patja ja suoja, amme, rasvat, vaipat ym tilpehöörit niin ovat ainakin sitten valmiina. Huuto netistä vielä päivystän itkuhälytintä. Sitten teen itse yhden kantoliinan kunhan saan ensin jostain tietoa että millaisesta kankaasta se kannattaa tehdä. sitten teen vielä vähän bodeja ja housuja eri kokoisia vauvalle. Sitten alkaa kaikki olla valmiina vauvaa varten. :)

Onko kukaan koonnut/aikooko koota miehelle isyyspakkausta? Itse eilen suunnittelin pakkauksen sisällön, jota alan sitten kerätä kunhan ensimmäiset äitiysrahat tulevat. siihen asti olen pennitön. Eli kuukausi pitää vielä odotella, ei malttaisi. :) Annan paketin tulevalle isälle, sitten kunhan saan sen valmiiksi. hih.

Pakko saada jotain hyvää nyt heti. Mud cake here I come! :LOL:

rv 31+2
 
hellurei kaikille! :flower:

Taas sain säikähtää tänä aamuna että se alkaa syntymään..Tuli vessassa pyyhkiessä kunnolla sellasta valkosta limaa..Ihan löysää, vaaleaa/valkosta. Se voipi olla tietysti löysää valkovuotoa mutta, sitä tuli melekosesti ja mulla ei oo koskaa tuollasta valkovuotoa tullu. Siitä sitte seuras tunnin/parin tunnin ajan inhottavaa oloa ja kipeää tekevää nipistystä vasemmalta puolen masua vähän navan alapuolelta. Ihan niinku nahkaan ois pistetty yhteenkohti haarukalla. :kieh: :| :whistle:

Mutta se ei sitte ollutkaa mitään.. Puhelinki oli hukassa ja suureksi ilokseni äsken löysin sen kun ukko soitti ja kysy työ kaverillensa juna-aika tauluja.
Samalla se kerto hirvittävän surullisen jutun. Sen hyvän työkaverin vaimo oli ollu tässä alkukesästä 4kk raskaana. Olivat menneet ultraan, vauvalla oli kaikki muu kehittyny, kuten sormet,sydän sykki, varpaat, luut jne. Muttei sillä ollu aivoja!! Siis ihan hirveää!! Ihan itku turahti ku mies sitä selitti. Miten hirveää tuollainen voikaan olla. :'(
Ja miten se voi ees olla mahollista?

Päätä särkee tai oikeestaan vähän jomottaa.Hiissasin patjan olohuoneenlattialle ja katoin loppuun sen kotikadun 2 tuotantokauden. Nukahdin ja nyt jomottaa päätä.. ärsyttää..

joku kysy pakasteista? meillä on hankittu uusia Apetit kesäpöytä, peruna ja keitto-kasvikset pakastepusseja joissa on siis perunat,porkkanat yms keittoainekset. Lisätään vaan vesi ja esim:ruskistettujauheliha. Tein ekaa kertaa eilen ja tuli TOSI Hyvää!!
sitten on minipizzoja lidlistä niitä neliönmuotosia,mansikoita,mustikoita, pakaste murotaikinaa ja jäätelöä. Jauhelihaa,lihapullia,Jauhelihapihvejä ja muita kasviksia.
On myös Nugetteja, ranskalaisia, perunasuikaleita ja kasvisgratiinia ja kanankoipia ja lenkkiäkin löytyy. Meillä on aina pakkasessa ruokaa kaiken varalta!
Sieltä on helppo kaivaa ja valmistaa joku ateria varsinki jos on hirveä nälkä eikä jaksa alkaa tekee mitään pitkän kaavan mukaan.
Pullaa ja kampanisuja ja piirakkaa olen leipony myös pakkaseen.
Ja saattaapi viime joulusia joulutorttujaki löytyä jos oikein kaivaa pohjalta :whistle:

Kyllä se on sika se jätkä joka tartutti sen HIV - viruksen naisiin tahallaan täällä rovaniemellä!
Ei saisi tuomita jos ei tunne mutta kyllä pistää sen verran oksettamaan tollane touhu.
Just radiossa puhuttiin siitä.. Tyyppi oli tienny viruksestaan 1999-vuodesta saakka ja tartuttanu sitä naisiin, ja sittekö kuvittelee että ne jotka sai siltä tartunnan on tietämättään tartuttanu eteenpäin jne jne.eli niinsanottu kunnon ketju reaktio! onneksi ei oo omalle kohalla koskaan, ja voin olla varma ettei tulekaan ikinä mitään tuollasta.
:ashamed: en tiiä onko tää nyt oikea paikka puhua siitä mutta kyllä ihan ajan kohtanen asia myöskin ainaki täälläpäin! Niin ja oonko saanu väärän käsityksen joskus vai kuoleeko HIV-virukseen ajanmyötä, vaikka sitä hoitaski? Yks päivähä tuli joltaki kanavalta se dokumentti missä nainen oli raskaana ja naisella oli HIV..

mutta jooh.. vois vaikka lähteä tätä masua taas rasvaileen ku kutittaa nii pirusti!
heipparallaa ja kaikile vointeja.

ps: noista vauvan vaatteista, itellä o yks puku 56cm. Ja loput pyörii siinä 60cm ylöspäin 70centtiin saakka.. pipoja ja tollasia oon kans hankkinu siis niitä kangas pipoja ja sukkia kans.

Niin ja isyyspakkauksesta:

Joku siitä joskus täällä höpisi. Tais olla viime kuun puolella.
Ite en oo koonnu, enkä liiemin aatellu.Tosin meinasin jonku jutskan ostaa ukolle mikä ois ihan isän ja "pojan" välinen juttu.. kuten se sellane kipsihomma mihi saa esim: isän käden kuvan, ja viereen lapsen käden kuvan. Ja aattelin siihe sitte kaivertaa nimet ja päivämäärät jne..
 
Tänne ei mitään uutta kuulu, mitä nyt välillä supistelee. Varsinkin kun nyt kun sain aamupäiväällä jonkun hullun idean käydä kuopuksen kanssa kuntoradalla ratas kävelyllä. No kierrettiin sitten koko kuntorata 10km kun kerta virataa riitti ja ilma oli hyvä. No sehän titenkin kostautui nyt iltapäivästä

Nanna Tuo sormelle auki tarkoittaa minustakin sitä että on ihan pikkasen auki. Minulle sanottiin jo viikolla 24 että ulkosuu on sormelle auki ja kohdunkaula pehmentynyt, mutta kun olin ihan että apua mitä nyt niin lääkäri sanoi että normaalia elämää vaan että ihan normaali tilanne uudelleen synnyttäjänä. Tilanne voi tietenkin olla aivan eri esikoista odottavalla
Arvata vaan voi tuleeko välillä mieleen kun noita supisteluja on että onko tilanne tällähetkellä mikä.Monesti miettinyt että olis tuokin lääkäri pitänyt suunsa kiinni ja sanonut vaan että alakerrassa on normaali tilanne. No onneksi viikoja on jo hyvin

silleriKyseli kaksosten rattaista ja itse päädyin juuri noihin Carenan double swingeihin. Edullinen hinta, vauvan saa naama työtäjään päin ja isompi voi olla naama menosuuntaan. Meillä poika jo n. 2,5v mutta ei voi laskea sen varaan että kävelee esim neuvolaan ja takas yhteensä n.6km ja minä kun tykkään kävellä niin monesti tulen keskustastakin kävellen kotiin ennemmin kuin odotan linja-autoa (ja mietin tuleeko matalalattia auto vai sellainen vanhan aikainen romu johon ei pääse sisälle) joten reipaskaan pikkumies ei noita kaikkia matkoja kävele. Seisomalauta ei taas vakuuta miten se liikkuu hangessa tai loskassa jne.. joten nuo carenat on nyt hommattu mutta sen sitten näkee käytössä vasta ovatko hyvät vai ei. Carenat meillä kyllä on nykyisellä kuopuksellakin ja ihan hyvät olleet vaikka jotkut väittä että ovat romuja ;)

Vauvan vaatteista oli puhetta niin minä olen muutamia 50cm vaatteita hommannut. Lähinnä potkareita. Bodyja ei kannata niin pieniä mielestäni hommata kun hihaa voi kääntää ja se ei haittaa jos selkä osa on vähän pitkä.Siitä en tykkää jos potkareissa on hirveesti tyhjää. Toki liian isoista potkareista saa sukilla sopivat, mutta meillä ei kellään ole koskaan pysynyt sukat jalassa. Tietty riippu hirveesti minkä kokoinen vauva on syntyissään. Meillä on yleensä oltu kirppuja pienimmät on hukkunut jopa 50cm vaatteisiin

Täällä olen jo pitkään kärvistellyt housu ongelman kanssa kun nuo matala vyötäröiset äitiyshousut ei istu kokoajan tuntuu että tippuvat jalasta ja saa olla nykimässä ylöspäin. Ja toiset jotka ovat korkea vyötäröiset niin tuntuvat puristavilta ja aiheuttavat supistelua. No tänään kokeeksi vetäisin omat tavalliset matalavyötärö farkut jalkaa ja nehän istui kuin valettu. Miksi ne oli haudattu kaapin peräll ja ostettu noita surkeita mamma housuja tilalle. Nyt loppu raskaus mennään kyllä noilla ja collegehousuilla :D

Poliklinisesta synnytyksestä oli myös puhetta. Itse olen siitä aina haaveillut, mutta ei onnistu täällä. Kateellisena aina luen kun muut siitä puhuvat. Oulussa kun on joku kumma ilmiö että pidetään äitejä mahdollisemmian kauan sairaalassa. Nyt on kuulemma joku kokeilu että 2vrk päästä pääsee kotiin. Muuallahan tuo on normaali aika :headwall:
Viimeksikin synnytys meni tosi "helposti" ei tikin tikkiä kävelin saman tien itse suihkuun ja osastolle, pystyin istumaan saman tien jne. Poika oli koko ajan vierihoidossa ei tainnut edes koko aikana yksikään hoitaja poikaan koskea. milliäkään ei syönyt muuta kuin minun maitoa joten maitokin riitti loistavasti siitä huolimatta 3vrk sairaalassa. Minkä ihmeen takia. :headwall: Vastaus vaan se että kotiin ei pääse ennen kuin vauvalle on tehty lääkärin tarkastus ja se tehdään aikaisintaan 2vrk synnytyksestä ja me kun asutaan vielä 2km päässä sairaalasta joten jos jotai tulis niin takas oltais hyvin pian. Eli jos jollain tietoa miten oyssista pääsee nopeesti kotiin niin tieto otetaan ilolla vastaa. Tai tietty pääsee kun kävelee ovesta ulos ja sanoo että tänne en jää mutta en nyt ihan tuota tarkoittanut ;)

pumppenikkeli ja niilo 33+0
 
Kättärillä käyty. Vauvan painoarvio 2,5 kg. Ensi viikolla menen osastolle, jossa ottavat koko vuorokauden sokerit. Lapsivettäkin oli runsaasti. :(
Muuten kaikki ihan ok.

Harsoja mä olen käyttänyt puklurätteinä, peppupyyhkeinä, unirättinä ja milloin mihinkin tarkoitukseen. Ne on sellaisia käteviä jokapaikanriepuja. Helppoja pestä, kun kuivuvat nopeasti.

Vaatteita olen ostellut jonkun verran myös ihan pieniä 50/56 cm. Saa nyt nähä miten niille tulee käyttöä, jos tää pienokainen on kovinkin reilun kokoinen. Huomasin myös, että meillä on bodyja kertynyt tosi paljon, mutta housuja ja potkareita huomattavasti vähemmän. Äiti oli kutonut kaksi ihanaa villamyssyä. Ja villapuku on myös tulossa jossain vaiheessa :)

Kestovaippakonkareille kysymys - Löytyykö tuota lankaa, josta noita villahousuja kudotaan, niin ihan tavallisista kaupoista vai mistä sitä pitäisi hankkia?
Ja jos jollain on joku hyväksi havaittu ohje noihin pöksyihin :)

rv 33+0
 

Yhteistyössä