***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

satunen: ite aattelin ostaa valmiiksi 3-6kg vaippoja. Se on varmempi koko ku pienempi 2-4kg. Tosin jos haluaa ottaa varmanpäälle niin ostaa sit molempia. Jos vauva on sellanen reilu 3 kilonen, niin kyllä sen paketillisen noita pienempiäkin ehtii käyttää...
Niin ja mun kokemuksen mukaan Liberot on parempia pojalle, Pampersit tytölle. Tätä mieltä on muutama ystäväkin joilla omakohtaisia kokemuksia vaippaikäisistä. Tuota Liberoa meinaan nytkin hankkia, poika kun on tulossa. :)
Vaikka noista joutuu maksaan enemmän ku esim. muumi-vaipoista tms, niin panostan kuitenkin laatuun. Ei ole kannattavaa jos joutuu vaihtaan tuplamäärän vaippoja kun käyttää halvempaa merkkiä. ;)

elämänperhonen: ei muuta ku muutama pyyhe mukaan jos vedet on ehtiny mennä, niin ei penkki kastu :D

noista synnytykseen liittyvistä peloista jne... mimmalilla on varmaan hyvin tavallisia pelkoja tms. synnyttää osaa varmasti kaikki, jokainen tyylillään ja kyllä ne vauvat on aina saatu ulos, sitä ei kannata pelätä.
Mun mielestä ekassa synnytyksessä autto kun tiesi mitä missäkin vaiheessa tapahtuu, mikä voi mennä vikaan ja mitä keinoja on kivunlievitykseen. Nämä käytiin läpi synnytysvalmennuksessa (jota ei siis enää saa tokassa tai useammassa raskaudessa)

Peräruiskeen ehin saada tokassa synnytyksessä hyvin, vaikka melko nopea synnytys olikin kyseessä. Senhän sain heti, ku sairaanhoitaja oli tarkastanu, et tosi on kyseessä. Siitä sit supistelujen lomassa pytyllä istuen suoli tyhjeni, ei kyllä ollu kivaa, mut eipähän tullu myöhemmin mitään... Niin tuon sain n.12 yöllä ja poika synty ennen 3 aamulla eli vajaa kolme tuntia sairaalaan menon jälkeen. =)

Kivusta sanoisin, et jokainenhan kokee kivun erilailla ja synnytyksetkin on tapauskohtasia. Kukaan ei voi väittää, et se ei sattuis yhtään. Tosiasia kuitenkin on, et sen kokemuksen unohtaa useimmiten heti vauvan syntymän jälkeen (ei toki kaikki unohda eikä välttämättä heti). Liikaa ei kannata kipuakaan pelätä, onneks on hyviä kivunlievitysmenetelmiä. Niistäkin löytyy varmaan joku joka tepsii. Kaikki kun ei toimi kaikilla. :)

Ite pohdin tässä raskaudessa lähinnä sitä, et ehdinkö saada kivunlievitystä tarpeeks ajoissa. Pojan kanssa sain epiduraalin hiukan liian myöhään ja voin tosi pahoin (siis oksensin kivusta) supistusten takia, ne kun tuntu pelkästään selässä. Puudutteen saannin jälkeen alko ponnistuttaan, mut tunto oli hiukan kadoksissa, onneks tunsin jotain ja poika saatiin maailmaan.
 
jasmara minullakin on ollut sellainen tuntemus että jos nukun vasemmalla kyljellä niin vaavi liikkuu ja potkii paljon enemmän ku sitten jos nukun oikealla kyljellä. tiistaina on neuvola niin kysyn sitten samalla tädiltä että kuinka päin meidän asukas mahtaa olla, ehkä se selittää sitten tämän asento vaikeuden.

minusta välillä tuntuu että meidän lapsukainen on mahassa x- asennossa kun joskus kun oikein jumppaa niin joka suunnassa tuntuu liikettä. :D Saa nähdä mitenpäin se siä on sitten kun tiistaina tosiaan se neuvola on.

synnytyksessä mietityttää/jännittää ensinnäkin se että mistä tiedän koska on aika lähteä kun meiltä se n. 50min matka sairaalaan niin ei yhtään tiedä miten "ajoissa" sitä uskaltaa lähteä. Kätilö myös mietityttää. toivottavasti saisin jonkun mukavan, jolle pystyn puhumaan ja joka ei oo sellainen työhönsä kyllästynyt itseään täynnä oleva vanha kääpä, joka ei oo yhtään yhteistyökykyinen. Miehen osallisuus myös mietityttää. nyt se sanoo pystyvänsä kaikkeen ja tekevänsä paljon mutta miten on sitten tosi paikan edessä. :D Lisäksi myös tuo peräruiske asia on mielessä. Tiedän että normaaliahan se on että tavarat tulee pöydälle, ja vaikka ruiske annettaisiin niin silti voi tulla. Ei se mua niinkään nolota, vaan lähinnä mietin että en halua synnyttää lastani kakan (hajun) keskelle. :D hätäsektio. sitä pelkään. pelkään nukutusta jos siihen joutuu. haluaisin koko ajan tietää missä mennään...

liikkeiden vahvuus itsekkin olen kovasti miettinyt joskus vauvan hiljaisina päivinä että koska se on normaalia ja koska ei, mistä minä ensisynnyttäjä voin sen tietää. Kyllä joka päivä jotain tuntuu mutta varmaan tuon vararavinnon takia ei esim. liikkeessä niin havaitse mahan päältä että nyt se liikkuu, joskus voi tuntua jotain liikettä muttei se näy päälle jne. vaikiaa. pitänee kysyä neuvolasta.

Nyt tutimaan. huomenna viikko 31 alkaa. jipii! :) kovasti jo odotan vaavia kotiin. :)

rv 29+6
 
Ekasta synnytyksestä mä en stressannut, miettinyt oikeestaan mitään. :whistle:
Periaatteella "ku en mä voi kuitenkaan mitään, mennään nyt vaan ja katotaan miten käy."

Ja eka synnytys oli henkisesti kaikista helpoin. Varmaan juuri tuon asenteen takia.
Nyt tää kolmas on vaan sitä että mite kerkiää sairaalaan, mites lapset ja lapsenvahti paikalle, pla plaa plaa.. :whistle:
Mutta itse synnytys ei kyllä vaivaa ollenkaan. Tietää että on kipuja, mikään lääke ei tuu niitä poistamaan. Ja ne kivutkin on ihan erilaisia kuin esim. iso murtuma sormessa. Kyllä sattuu, mutta jotenkin sen kestää ja sä voitat sen kivun, unohdat periaatteessa.
Tokassa synnytyksessä mulla oli kätilön mukana opiskelija. Eheei, en mä ekaan synnytykseen olis missään nimessä moista sinne huolinut. Tokassa oli asenne "Tänne vaan!"
Ja niin tässäkin jos sellainen haluaa mukaan tulla.

Kaikissa synnytyksissä mies on ollut mukana. Ekassa kätilö tais enemmän huolehtia miehestä kuin musta. *reps* =D
Tokassa mentiin jo liianki rutiinilla. ;) Kyllä ne kätilöt miehen opastaa/komentaa naisensa pään puolelle tsemppaamaan ja tukemaan.

Tokassa synnytyksessä en kerennyt saamaan kivunlievityksiä, supistukset sattuivat niin kovin että oksensin. Mieskin kysyi että onko tuo normaalia. :) Plussaa oli se että kaikki tapahtui niin nopiaa että kun lapsi oli pihalla niin "ei tää nyt paha juttu ollukkaan.." :D

Sehän siinä on; vauva tulee sieltä ulos stressasitpa tai et.
Ja helpommalla pääsee kun jättää ne asiat pois tyystin mielestä kun ei niihin voi vaikuttaa kuin vasta kun se aika on juuri käsillä.
Tää periaate sopii mulle. Mä voin vaan mennä mukana, ja tehdä kaikkeni silloin kun sen aika on.

=)

Mutta tää onkin mun tapa käsitellä asiaa.
On se hassu se luonto.. Silloin kun ekaa punnasin niin muistan sanoneeni "Ei enää koskaan!"
Kun tokaa ponnistin muistan sanoneeni "Nyt riittää!"
Paskan marjat, täsä sitä kohta taas mennään. :LOL:
 
:wave:

Viikonlopun mökkilomalta kotiuduttu. Sää ei oikein suosinut mutta onneksi ei satanut vettä.

Tekstiä on tullut paljon... Jos jotain muistaisi...
Mies työskentelee trukkikuskina/varastomiehenä. On työskennellyt alalla kohta vuoden. Entiset metallihommat joutui jättämään käsivamman vuoksi.

Synnärille on matkaa n.80 km ja se jännittää eniten. Poikaa odottaessa matkaa oli 25 km ja silloin neuvolasta sanottiin että jos seuraavan kerran tulee lapsivedet niin tulee kiire. Molemmat lapset on syntynyt noin parin tunnin päästä lapsiveden menosta. Matkaan menee tunti ja miten nopeasti pääsee lähtemään... Mies on aina ollut mukana ja haluaa olla.

Maatritti, en ole ennen kuullut että kotikäynneistä ennen syntymää. Aika hieno juttu. Täällä käy th yhden kerran kotona syntymän jälkeen.

Ensimmäisessä synnytyksessä pelottavin hetki oli se kun menetti oman kontrollin itseensä ja siihen mitä tapahtuu. Toisessa osasi antaa jo virran viedä. Kummastakin synnytyksestä opin itselleni sen että kun paikat ei aukea tarpeeksi nopeasti niin pitää rentoutua ja levätä. Kummallakin kerralla kun kätilö on komentanut lepäämään ja yrittämään unta niin lapsivedet on mennyt melko pian ja paikat auennut nopeasti. Nyt pitää muistaa rentoutua vasta lähempänä synnäriä :LOL:
Eli eniten jännittää nyt tuo matka. Kipuja tulee (enemmän pelkään hampaanpaikkausta) ja homma etenee omalla painollaan.

Raskausmyrkytyksistä, muutamalla kaverilla on ollut vain joku tai joitakin oireista ja neuvolassa ei olla niistä välitetty (sama terkkari) mutta kun ottivat yhteyttä äitipolille niin myrkytyshän se oli. Vuosi sitten kaverilla lähellä laskettua aikaa alkoi koskemaan ylävatsaan ja terkkari ei välittänyt asiasta. Äitipolille mentyä synnytys käynnistettiin ja vauva syntyi lähes kilon pienempänä viikkohin verrattuna. Istukka oli toiminut huonosti ja vauva ei ollut saanut ravintoa tarpeeksi. Eli aina kannattaa varmistaa asiaa muualtakin.

On ollut pakko laittaa kaikki kuntoon ja taidan pakata kassitkin valmiiksi. Koko ajan olo että lähtö tulee aiemmin :/ Ihme juttu... Mökilläkin mietin kaikki valmiiksi jos näin käy :)

Mulla on löysät nivelet ennestään ja odotusaikana löystyy lisää. Kivat selkä- ja liitoskivut. En usko että työnteosta tulee mitään kun palaan töihin viikon päästä.

Nyt alkoi vihdoinkin väsymys iskeä joten öitä.

Tiihu ja Altsu rv 28+2
 
Huomenta!

Tulin just sokerirasitustesteistä, kaikki arvot oli hyvät! (en nyt muista mitä )
Elikkä sitten kai laittavat äippäpolille että näkee onko vauva todella "liian" iso..
Eilen saatiin vihdoin se hoitopöytä huudettua :) Se tosin on vantaalla, joten menee ens viikkoon että saadaan se kun se pitää matkahuollon kautta lähettää ja se porukka on kotona vasta ens viikolla..Mutta ehtiipä tuon :) Sitte alan kyllä heti pesemään/silittämään touhon vaatteita ku saapi paikalleen suoraa!

Taitaapi tulla pitkä päivä ku nii aikasi pitäny herätä.. :eek:

Maarit ja Touho 30+4
 
Synnytyksestä tuo kakkaaminen varmasti on sivuseikka siinä ponnistamisen hetkellä, itse yllätyin miten vähän sitä sotkua siitä touhusta tulikaan (on valokuvatkin todisteena kun vauva on putkahtanut ulos jalkovälistä, tosin yläkulmasta otettuna) vessassa olin ravannut jo ennen ponnistamista eli suoli oli tyhjentynyt itsekseen kuten usein käykin, vertakaan ei ollut juuri nimeksikään - mulla oli tosi vähäinen jälkivuotokin, sitä varten ostettuja yösiteitä käytinkin sitten vielä joskus reilun puolen vuoden päästä kun varsinaiset menkat alkoivat.

Matkasta sairaalaan esikoisesta oli 50km, supistukset alkoivat aamuyöllä ja vasta seuraavana iltana tuli lähdettyä liikkeelle, aluksi otettiin taksi alle ja kuski kysyi vaan, että onko kiire :D Sanoin, että eiköhän voida ihan rauhassa ajella.. sitten tosin soittikin tuttava että saadaankin auto lainaan (oma oli huollossa) ja käännettiin taksin nokka sinne kaverin pihaan takaisin kotiin päin.. Muutaman tunnin olin sairaalassa ennen tytön syntymää. Nyt on sellanen vartin ajomatka ja aion taas sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista. Esikoiselle on onneksi täti hoitajana, joka voi ottaa esikon töihinkin mukaan joten ei tartte stressata kellonaikojen suhteen.. Eli kun voimakkaammat supparit alkaa niin mies saa viedä esikoisen hoitoon ja olen sitten kotona rauhassa kärvistelemässä siihen asti että rupee tuntumaan tosi tiukalta. Viimeksi lähdin siinä vaiheessa kun alkoi tulla tippa linssiin. Sen jälkeen se kipu mielestäni kuitenkin alkoi helpottaa ja pysyä tasaisena. Kyllähän se koskee, mutta mun mielestä se kipu on siinä mielessä melko harmitonta että se kestää sen supistuksen ajan ja sitten hetkeksi lakkaa, ehtii vähän vetää henkeä ennen seuraavaa supistusta.


Sairaalaan lähtemisestä
sain aikoinaan neuvolasta ohjeet että sitten kun ei enää kotona kestä, itse mieluummin olenkin kotona mahdollisimman pitkään. Viimeksi tuli käytyä suihkussa yms ennen lähtöä ja synnärillekin soitin, josta täti vain totesi että kokeilla käydä makuulle jos supistukset helpottaa (oli rv38+6) eikä tuntunut oikein ottavan tosissaan että synnytys olisi käynnissä. Eli melko turha sinne on soitella kun eiväthän he osaa arvata minkä verran tilanne on päällä.. ja mullakin tuossa kohtaa oli tullut supistuksia jo alle 10min välein, välillä 5min väleinkin, kun soitin.

Mieheltä kysyin suoraan tässä mennä iltana, että tuleeko hän synnytykseen mukaan vain velvollisuudesta vai kiinnostaako oikeasti, ja kyllä se sanoi että ihan oikeasti kiinnostaakin nähdä mitä tapahtuu ja mitä sieltä tulee :D Omasta tytöstään ei siis ollut mukana kun olivat jo eronneet silloin ja esikoinen taas on edellisestä liitostani, miehelle siis ensimmäinen synnytys, hih.

32. raskausviikko menossa!
 
Hirveesti oli taas tullut tehstiä
Naurukohtaukselle tsemppiä :hug: Sinun kohdalle näyttää kyllä nyt tämän raskauden aika kasaantuvan kaikenlaista.

Synnytykseen lähdöstä oli puhetta. Niin meillä matkaa sairaalaan 2-3km eli sinne kyllä pitäis ehtiä ainut on ehtiikö mies töistä ja ehtiikö mummo ja pappa lapsenlikaksi, mutta meillä onneksi on noita isoja joten jos oikein hätä tulee niin ne voi katsoa pikku hetken nykyisen kuopuksen perään. Mutta jos nekin sattu olemaan koulussa niin sitten en tiedä. En nyt jaksa kuitenkaan tuosta stressata kun ei sitä voi etukäteen tietää miten menee. Yleensähän aikaa on hyvin järjestellä. Tosin kun itsellä on takana yksi syöksy synnytys niin pikkasen jännittää että kuinkas nopeeta sieltä tälläkertaa tullaan.

Sairaala kassin pakkaamisesta oli puhetta niin minä en ole koskaan mitään kassia pakannut etukäteen. Vauvalle olen vaatteet laittanut hyvissä ajoin kotona esille ja sanonut miehelle että nuo sitten tuot kun haet minut ja vauvan kotiin. Jostain syystä en ole luottanut että mies osaa valita oikein :LOL:
Omat tavarat olen sittten nakellut lähtiessä kasaan. Eihän niitä oikeesti tarvitse kuin äitiyskortin jos oikein kiire tulisi. Mutta oman viihtyvyyden vuoksi toki jotain lukemista, suklaata, omat peseytymisvälineet jne. Omat kotiutumisvaatteet on mies saanut tuoda samalla kun on tuonut vauvankin kamppeet turha niitä on sinne koko sairaala olo ajaksi viedä.

Se mikä synnytyksessä tai synnytykseen mennessä jännittää eniten on se ettei vaan tulisi lähdettyä liian aikaisin ajatella kuinka noloa olis palata kokonaisena kotiin kun mummo ja pappa olis hälytetty vahdiksi ja lapset odottas uutista vauvasta. Kipua ym en osaa pelätä. Ponnistus vaihe on oikeastaan se kaikista kamalin juttu vaikka sekin on kaikkien muiden paitsi esikoisen kohdalla mennyt nopeesti. Parempi kun ei sunnittele mitään liian tarkasti kun ei synnytyksestä koskaan etukäteen tiedä miten se menee.

Pikkuhiljaa täälläkin pitäis alkaa pestä vauva pyykkiä mutta kun ei ole vaatekaappia mihin nuo vauvan tavarrat laittais. Mies on lomalla elokuun viimeisellä vikkolla ja meinas silloin lähteä hakemaan kaappia ikeasta. Olis just sellainen mikä sopis just meidän makkariin. Itsestä vaan tutuu että sais tuo kaappi asia järjestyä aiemmin. Jos vaikka vauva päättääkin tulla ennen aikojaan. Vaunutkin pitäis laittaa tilaukseen. pinnasänkyyn ostaa uusi patja ja turvakaukalo hankkia. Sitten alkaiskin olla valmista. Vaatteita on jo vaikka kuinka monen vauvan tarpeisiin mutta jotenkin niitä vaan tarttuu mukaan kirppareilta ja kaupasta :D

Pumppernikkeli ja niilo 31+5
 
FPI
Huomenta! :flower:

Siitä mikä jännittää synnytyksessä...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiihu:
:wave:
Ensimmäisessä synnytyksessä pelottavin hetki oli se kun menetti oman kontrollin itseensä ja siihen mitä tapahtuu.
Lähinnä juuri tuo Tiihun mainitsema seikka sekä se, että saanko tuon alaselän tatuoinnin takia epiduraalia vai en?? Oon yrittänyt henkisesti valmistua ajatukseen, että en saa.

Äsken oli juuri neuvola ja kaikki ok:

Paino +831 g/viikko
Turvotus +/-
RR 114/79
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-Hb 133
Sf 30 cm
Tarjonta Rt
Sydämensyke +144
Liikkeet ++

ja viikotkin just poksahti eli alkoi rv 33!! :heart: Seuraava neuvola onkin sit 20.8. Ja synnytysvalmennus (tai oikeastaan synnytyspelko ryhmä, johon mut valittiin Linnea-tutkimuksen vastausteni perusteella...)alkaa keskiviikkona!

Jeps, kai sitä täytyis nyt orjentoitua taas työntekoon näin loma jälkeen, huh!

Mukavaa maanantaita kaikille sateesta huolimatta!! =)

FPI+pepe rv 32+0 :heart:

 
sateista päivää :wave:

Kiitoksia kovasti huolenpidostanne :flower: Kävin perjantaina siellä alaraajojen uä:ssä ja kaikki oli hyvin eli tukoksia ei löytynyt.Syytä sydämentykytykseen ei saatu selville,mutta käskivät samantein tulla takas jos aihetta on.Tykytystä ei ole enää ollut mutta hengitys on ajoittain aika raskasta :/ Muttei niin paljon ettenkö kestäisi,johtuu varmaan vaan vauvasta.Mutta kyllä pelästytti tuo kohtaus :/ Ei tarttis enää yhtään lisää tulla mitään ongelmia tähän raskauteen,johan niitä nyt on jo ollu :kieh:

Eilen kotiuduttiin mökiltä,esikoinen tulee keskiviikkona isältään ja mies menee viikon päästä töihin.Mulla on huomenna synttärit joita pienimuotoisesti vietän siten torstaina.Keskiviikkona äitini vie minut syömään Helsinkiin,se on jokavuotinen tapamme.

synnytyksestä Mua ei pelota kyllä oikeestaan mikään.Paitsi ehkä vauvan vointi.Tää raskaus kun on pitänyt sisällään jos jonkinnäköstä haittaa;stressiä,tupakkaa yms. Että mitä jos vauvan keuhkot ovat poikkeuksellisen epäkypsät tms? :/ Kipua en pelkää enää,esikoisen synnytys oli niin kivulias etten voi kuvitella pahempaa.Esikoisen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla mutta supparit alko vasta tunteja myöhemmin.Ja ne oli kauheita |O |O Koko yön kärvistelin niiden kauheiden tuskien kanssa,ypöyksin koska kätilöt torkkuivat kansliassa enkä saanut soittaa miestä paikalle kun ei vielä oltu niin lähellä synnytystä |O Ja eräs kätilö tuputti ilokaasua jota en halunnut vaan epiduraalin mutta hän oli sitä mieltä että ilokaasu on parempi.Lopuksi kätilö huusi että ´jos et ota tätä kaasua niin et saa mitään´ |O :eek: Siinä vaiheessa mulla keitti yli ja huusin ennenkuulumattomia kirosanoja suustani jonka jälkeen sain sen epiduraalin :whistle: Osaampahan ens kerralla vaatia vähän enemmän.

Meillä olis torstaina taas ultra.Saas nähä mitä tällä kertaa :|

Tänään käydään hakemassa hoitopöytä,mä en vaan tiedä mihin tänne se mahtuis :whistle: Voi kun sais sen asunnon ennen vauvan syntymää.

En muistanut varmaan kaikkeen kommentoida :ashamed:

-Laura ja Jättis 31+4-
 
uuden viikon kunniaksi uusi masu kuva. :)


Mua jännittää kovasti huominen neuvola. en oo aikasemmin jännittänyt niitä enkä edes tiedä miksi nyt jännittää mutta jännittää vaan kauheasti. pitää tämä päivä paastota kun huomenna punnitaan niin ei olisi ihan kauheita lukemia. :D verenpaineen mittauskin on alkanut taas jännittää. ennen raskautta olin hetken RR seurannassa kun lääkärissä oli aina huippulukemia, mutta kun itse mittaan kaikki on ok. ja nyt kun tiedän että se ei saisi kohota niin kovasti pelottaa aina kun sitä aletaan mittaa eli tulos on vähän kohonnut RR. rasittavaa olla tälläinen jännittäjä.

Itse juuri tuossa kirjoitin kauhean listan asioista mitä pitää vielä ostaa ennen vauvan syntymää ja lista on pitkä. Onneksi vain kaikkea pientä. itkuhälytin nyt on varmaan kallein mikä pitää vielä hankkia mutta loput on vain hoitotuotteita ja vähän vaatteita. Keskisilläkään ei ollut mitään kivaa. kaikki vaatteet on niin joko tyttö tai poika lapselle väreiltään ja kun meillä ei vielä tietoa kumpi tulee niin en halunnut vaaleanpunaista/-sinistä ostaa sitten. Hoitopöytää ei meille tulekkaan, vaan vaihdot suoritetaan pesukoneen päällä kylppärissä.

harmittaa vietävästi kun keskisillä kokeilin sellaista imetystoppia joka oli tosi hyvä. maksoi muistaakseen 13?. siinä oli alla sellainen toppi joka oli tukevampi kuin miltä näytti niin ei tartte liivejä pitää. en ostanut sitä kun ajattelin että netistä saan varmaan tilattua jostain samalla hintaa mutta ei. kävin katsomassa niin kaikki topit (sellaisetkin jotka ei näytä niin hyviltä) maksaa joku 30? ylöspäin. perjantai sentää. ois pitänyt ostaa. :p ajattelin että se voisi olla hyvä niiku yöllä pidettäväksi ainakin kun en oo tottunut liivi käyttäjä öisin niin siinä oisi sellainen välimuoto sitten. pakko varmaan lähtiä uudelle kyläkauppareissulle ennen vaavin syntymää. :LOL:

rv 30+0
 
Moi

ihan oikeesti, onko muuallakin syksy jo tulossa, tänään ollut niin viileää et hui!..mihin se kesä hävis... :(

mullaollut suppareita taas eilisestä vähän liikaaja soitin jo terkalle et laittaako lähetteen labraan kun ihan kuin alkais taas VTI oireet..toivottavasti ei, oon yrittänyt juoda paljon, josko menis ohi...

Mua jännittää mun sektiossa lähinnä nyt se et lähdenkö sovittuna päivävä ja vai tuleeko taas äkkilähtö, ja sit vielä sekin et toipuuko yhtä nopeesti kuin ennen ym...

meidän tytölle kävi eilen kauhea juttu pihalla :'( , kaatui keppi suussa ja verta tuli aiva sairaasti..oli ihan kauheaa kun en nähnyt miten pahasti kävi..vietiin tyttö päivystykseen ja ensin meinasivat et pitää laittaa keskussairaalaan ,nukuttaa jja ommella :'( ,mut onneksi vuoto tyrehtyi, kitalaessa kauhea naarmu ja limakalvoilla kunnon reikä mikä onneksi siis tyrehtyi..kyllä oli kauheaa :'( , tyttö on siis 2 v, oli illalla tosi kipeä ja annettiin lääkettä, yö meni ihan hyvin ja nyt syönyt jo vähän jugurttia, ym ...kyllä on vaan kumma miten nuo pienet paranee nopeaan :heart: ..arvatkaa onko meidän pihalla yhtään keppiä tai tikkua jäljellä =) ..onneksi nyt kaikki hyvin ja mussukka tossa jaksaa jo hyvin leikkiä...arvatkaa ketä supisteli kun säikähdin niin et luulin et meen samalla synnyttämään

nyt taidetaan mennä syömään vähän jäätelöä potilaan kanssa

pw 31+2
 
FPI
pw, hui! varmasti säikäytti!! Onneksi tytöllenne ei käynyt pahemmin! :heart:

toiveikasodottaja, hieno masu! suht halpoja imetysliivejä ja paitoja kannattaa kattoa: http://www.taikapilvi.com/index.php?cPath=10

Tilasin eilen ite imetyspaidan ja liivit, toivottavasti ovat hyvät!
 
Näin saatiin taas uusi viikko käyntiin eli hyvää maanantaita kaikille! :wave:

Sain sitten varattua sieltä Kivitipusta ne hoidotkin hääpäiväksi itselleni ja miehelle. Olisin halunnut siihen vyöhyketerapiaan mutta hieroja on silloin vielä kesälomalla, joten siihen en päässyt. Tilalle ehdottivat aromaterapiaa ja sanoin, että olen jo yli 30:llä raskausviikolla ettei varmaan sallittua niin sanoivat sitten että ei olisi kyllä ollut sitten vyöhyketerapiakaan mahdollista... Mielestäni ystäväni on kuitenkin käynyt koko raskausajan vyöhyketerapeutilla että pitäisi olla kyllä sallittua... Tiedä häntä sitten. :/ No, miehelle varasin nyt kuitenkin 75 min hieronnan + lämpösavipakkauksen ja sitten vielä intialaisen päähieronnan. Itselleni varasin myös tuon intialaisen ja sitten lisäksi tunnin kasvohoidon ja kulmien kestovärjäys ja muotoilu. Sit vielä kylpylään ja puffettiin ja kotiin illaksi syömään "hääkakkua" ja juomaan shamppanjaa (eli mehua ;) ) ja mitähän sitä sitten muuta hääyönä keksisikään :whistle: :D Ihana päivä siis tulossa! Saa kunnolla rentoutua :)

Mikä synnytyksessä pelottaa eniten... ehkä se itse synnytys eli miten asiat etenee. En oikein osaa etukäteen varmaan pelätä, koska en tiedä miten tapahtumat loppujen lopuksi etenee. Ehkä hyvä niin, antaa asioiden mennä omalla painollaan ja mukautuu sitten tilanteeseen sen mukaan mitä vastaan tulee. Tämä kakka ja pissa homma ei niinkään pelota, kylläpä ne on nähnyt varmaan vaikka mitä ja jos nyt sattuu alle lurahtamaan niin sittenpähän lurahtaa :whistle: Toivo tykyttää kuitenkin mielessä siitä, että kaikki nyt vaan menisi hyvin ja pikkuisella olisi kaikki syntymän jälkeen hyvin - mitään muuta en toivo niin paljoa! Tietysti toivon kyllä sitäkin omahyväisesti, että olisi suht helppo kokemus, että itsekin palautuisi nopeasti, jotta pääsee nopeasti omaan elämänrytmiin kiinni, urheiluun ja sen sellaiseen.

Mä haluaisin nyt oikeasti jollekin lääkärille, joka tutkisi kunnolla nyt joka paikan ja vauvan ja tekisi samalla sen painoarvion. Viimeksi siis 21 rv ollu lääkäri niin ihan senkin vuoksi nyt haluaisin. Pitäisiköhän yksityiseltä sitten varata aika jos ei nyt kerta julkisen kautta saa muutakuin sinne rv 36 vasta. Surkeaa :(

Kaveri kävi vauvan kanssa täällä töissä pyörähtämässä. Kertakaikkiaan ihana 10 viikkoinen prinsessa :D Tulee aina yhtä hyvälle tuulelle kun näitä vauvoja näkee. Kunhan sen oman vielä saisi syliinsä :heart:

Kaikki täällä päin hyvin. Ei sen kummempia asiaan kuulumattomia vaivoja ole, ainoastaan asiaan kuuluvia. Vauva painaa jo kovasti rakkoa, mutta vaivan kanssa pärjää vessassa ramppaamalla. Käytiin miehen kanssa eilen elokuvissa katsomassa Batman ja olipa vaan hyvä leffa! Suosittelen! Päästiin sitten sen verran tunnelmaan vielä ennen nukkumaan menoa, että uskallettiin jopa hieman peiton alla ja päällä puuhailla vaikka arvelin, että voisi alkaa supistella. Ei kuitenkaan alannut, joten hyvillä mielin hommat hoitui ;) B)

Hyvää siis kuuluu tänne! :wave:
Adette & Allu 31+5
 
Kiitos FPI vinkistä. imetysliivejä olenkin katsellut netistä ja tuolla oli yhdet liivit muutaman euron halvemmalla kuin toisesta paikasta. :)

synnytyspelkoon lisäisin että pelkään myös aika paljon tuota repeämistä/episiotomiaa ja kuinka siitä sitten toipuu. Ja tietysti sitä että meneekö kaikki hyvin synnytyksessä ja lapsella jne.

minäkin haluaisin jo tuohon painoarvioon. kun en oo saanu ollenkaan vielä kuulla että minkä kokoinen mahtaa vaavi olla. viimeksi rakenneultrassa sanoi että koko vastaa täsmälleen viikkoja ja se siitä. edellisellä lääkärikäynnillä oli tosiaan se iänkuun vanha ultra että näki just just siitä pään ja selkärangan eikä mitään muuta. eikä sitten kokeillutkaan mitenkään mahan päältä tai mitään. lääkäri olikin joku just valmistunut tai ei vielä edes valmistunut nuori likka...

rv30+0
 
Naurukohtaus: Hienoa, että kaikki hyvin. Jospa koettelemukset olisivat sinun kohdaltasi tässä raskaudessa nyt ohitse! :hug:

MiHLa: Olen joo terveydenhuoltoalalla, ollut töissä sekä terkkarissa että sairaalassa. Tällä hetkellä terkkarissa. Siksikin kai nämä tällaiset asiat myös kiinnostaa, ei pelkästään oman raskauden vuoksi:)

Synnytyksessä mietityttää.......Että MILLON se tapahtuu. Meneekö yliajan, syntyykö ennen aikaisesti vai tuleeko siinä lasketun ajan paikkeilla. Ja se, meneekö kaikki hyvin. Kipuun uskon jonkun avun löytyvän, se ei ihme kyllä sinänsä pelota. Ja mulla kun ei koskaan mikään kauheen korkea kipukynnys ole, niin oon ihmetellyt miten en tän enempää sitä jänskää...... Ja jonkun verran mietityttää, voiko joku mennä kaamealla tavalla pieleen. Varsinkin nyt kun luki tuolta Heinäkuisista miten hirvittävästi siellä oli käynyt...

Mitähän muuta piti kommentoida......Lahjakkaasti sitä aina unohtaa kommentoitavat asiat, kun on monen päivän viestit saanu luettua. Mammadementiaa....

Kirppiina ja Ruu 29+3

 
:wave: heippa taas hetkeen aikaan..kyllä täällä varmaan vielä muistetaan.
kopioin ton tekstin nyt tuolta toiseltapuolen kun jaksa kirjottaa uudestaan.. :

Katson taas enenmän omaan napaan...
Tänään siis tavallinen neuvola joka sitten vahtui synnäri käyntiin ja sitten kotiin.
viikonloppu oli taas supistusten täyteinen, iltaisin ainakin ja sitten taas sitä limaa.. neuvolaan aamulla sitten menin ja kysäisin että voisiko olla hiiva tai jtn kun valkovuodon sijaan.. katsottiin paino ja olihan sitä lihottu 3kg eli nyt sitten yhteensä 8kg joka ihan sopiva. rautaa syöty ja viimein hb noussut 119, pissa puhdas ja verenpaineet hyvät. halusi sitten vauvan sydänääniä kuunnella ja katsoa kohdunkaulan. vauva voi hyvin ja potki sydänääniä kuunneltaessa. sitten tulikin "ronkkimisen" vuoro ja neukku(myös kätilö katsoi ja totesi että nyt jäi kyllä ylimäärästä käteen. siinähän se loppulimatulppa kädessä ja verta valui kättä pitkin.. oli lentää perseelleen kun katsoi tilanteen että mahdollisesti synnytys käynnissä. kohdunkaulaa on mutta pehmeä ja sentti auki, supistuksia ei kuitenkaan ollut sitten edellisillan kuin satunaisesti joten lähetti erikoislääkärille synnytyssalin puolelle. sinne sitten kun lapset hoitoon miehen kanssa. otettiin käyrät, katsottiin kohduntilanne joka kuitenkin todettiin "vakaaksi" tälläerää. lääkäri oli mukava ja osasi selittää asian hyvin. puhuttiin vauvan keuhkojenkypsyttämisestä, mikäli joudun nyt lähipäivinä takaisin synnärille jos supistukset alkaa. tuumasi että jarruttelevat sitten sen verran että kortisonihoito on auttanut ja sitten antaa "luontoäidin" hoitaa. tällä nyt sitten mennään eteenpäin, olisihan se kiva jos kuitenkin siellä pysyisi vielä.. tehtiin painoarvio ja siellä möllystää n.1600g poika! itse luulin että tyttö mut ei ollu kyllä epäilystä.. näin meillä nyt sitten mut yhdessä kasassa yritetään jälleen pysyä.. niin kyllä jos joku viittis niin saa laittaa tonne että prinssi on meille tulossa.
sinänsä olis kiva ollu jättää ylläriksi tuo sukupuoli mut tietääpähän nyt minkä väristä vaatetta ostaa ja laittaa vaaleanpunaiset pois mitä muutama oli.. :)

tuun taas lueskelemaan kun täs jaksan ja skrivailemaan..

triple ja tossutin 30+1
:heart:
 
Triple88, kylläpä suakin koetellaan. Voimia ja haleja sinne päin, toivotaan että ei enää suppaile kovin, paljon lepoa nyt.....

Piti tulla vielä kysymään, että tietääkö kukaan, mistä vois ostaa äitiys-farkkuhaalarit? Joko täältä Jyväskylästä tai netistä? Ainakaan tavallisimmista liikkeistä ei ole löytynyt, oon kattonut HM:n, Lindexin ja KappAhlin liikkeet. Huonosti myyvät äitiysvaatteita muutenkin....

Tänään piti käydä myös taas shoppailemassa vauvan vaatteita, ja samalla kävin ihastelemassa Stokken Sleep-pinnasänkyä, sen kun sais............On vaan niin kovin kallis!!

 
Moi

Triple toivottavasti supistelut ei ala ja vauva malttais masussa vielä hetken aikaa pysyä... :hug:

Kirppiina mä löysin aivan ihanan malliset farkkuhaalarit huutiksen kautta,ovat Hennesin malliston ja tosi kivat, sellaiset lantiomalliset..en oo kyllä sellaisia nyt hennesissä nähnyt..nuo olivat hyvä löytö, sain ne edullisesti ja ovat kuin uudet..toiset farkut ei enää mahdukaan joten pitää ottaa nyt nuo haalarit käyttöön...

täällä supistelee taas niin ilkeesti et äh....

Adett e kuulostaa tosi kivalta päivältä :heart: ...nauti nyt sit oikein kunnolla...

mut nyt tuijottaa tota bondia...

pw 31+2
 
purampas tännekkin ärsyyntymistäni hieman.
Perjantaina siis nuha hiipi hitaasti mutta varmasti elimistööni ja pe-lauantain välisenä yönä en juuri saanut nukuttua nenän tukkoisuuden ja kurkkukivun takia. Menin siis lauantaina apteekkiin ja kysyin nenäsumutetta jota saisin käyttää raskaana ollessa. Elämäänsä kyllästynyt apteekkari totesi ettei mitään sumutetta saa käyttää. Ja se oli sitte siinä. Menin siis kotiin. Ja kärvistelin sen päivän ja la-sunnuntain välisen yön melkeinpä nukkumatta. Nenä ei auennut ei sitten mitenkään eikä missään asennossa. Sunnuntaina silmistä valu vettä ja pää tuntuu räjähtävän ku olin niin tukossa. Löysin sitte kaapista otrivinia pullon ja suihkautin su-maanantain väliseksi yöki nokkaan, ja ah sitä tunnetta ku sain nukuttua...
Tänään soitin sitten neuvolaan ja kysyin et eikö mitään sumutetta saa käyttää ku pää repeää? Nainen sano et ei saa mitään. Kokeile suolaliosta. Miehen äiti toi sitten ystävällisesti mulle semmosen nenäkannun, jolla huljuutin suolaliuosta nokkaan ja auttohan se, puoleksi tunniksi. Sit kokeilin höyryhengitystä. Auttohan seki, puoleksi tunniksi. Sit oon tunkenu vicksiä nokan alle, hengittäny kurkkupastillihöyryä, maannu sohvalla kuumeisena ja pää sekasena ihan sekavana, uskomatonta kuinka tukala olo on ku ei saa happea. Äiti sitte soitti tossa iltapäivällä et sille apteekkari oli sanonut etä nasoliinia saa käyttää. Se toi mulle sitä sit paketin ja sen pakkauselosteessa lukee että on epätodennäköistä että oikein käytettynä siitä olisi mitään haittaa. Oon nyt sit kärvistelly tän illan ja ootan et meen nukkumaan ja aion kyllä sitä nokkaan suihkuttaa et saan nukuttua.
Ihmettelen vaan taas suuresti näitä lääkäreiden, apteekkarien ja hoitajien näkemysten eroavaisuuksia...
Jotenki vaan järki sanoo et jos odottava äiti ei saa happea kunnolla useempaan päivään, ois se huonompi asia ku se et se käyttää pari päivää muutaman kerran nenäsumutetta ja saa hengitettyä... Eikö?

Pakko oli valittaa, onko muilla kokemuksia lääkkeistä+lääkäreiden mielipiteistä niitten käyttöä kohtaan?
 
kylläpä väsyttää ja on kurja ilma ulkona, kun sinne pitää tästä lähteä.
täytyy tästä kohta nousta ja lähteä vaikka ihana ois kömpiä takas sänkyyn.

vauveli on ollu taas rauhallisella päällä, saas nähä miten tänään.
kaiken kaikkiaankin tuntuu kovin rauhalliselta tämä vauva. jonkun verran välillä rymyää ja vaihtaa asentoa, mutta ei kauheasti.

Mukavaa päivää kaikille, täytyy tästä lähteä töihin.

:wave:
 
:wave: toiveikasodottaja: Käypäs itse h&m liikkeestä kattomasa äitiyspuolelta niitä toppeja.
Täällä rovaniemellä oli ainaki joku 2/pakk oliko se 10?/20?. Imetystoppeja joista saa sen rinkan napsautettua irti ja takasin ja on joku tuki rinnoille siinä samalla. Meinasin ostaa muttei ollu mun kokoja |O

Ostin muuten eilen h&m pinkit imetysliivit kaappiin valmiiksi. Mulla vaa ärsyttää KAIKKI rintsikat on aina kireitä rinnanympäristöstä mutta muuten sopivia, ajan myötä ne sitte löystyy ja on hyvät.
Paiti tieten nää kalliit merkit on aina sopivia kuten Finwear, triumph yms.. Mutta ne onki kestävempiä ja ite asiassa parempia.
Jess!!! vihdoin päästään hakee uus pinnasänky ja siihen patja viikonloppuna. :p oon siitä hehkuttanutkin että aina "parin viikon päästä" mutta nyt se o pakko hakia. Räyhäsin eilen ukolle että se lähetään hakemaan vaikka kirveen kanssa.
:whistle:

eilen oli toosi kylmä. niin on tänäänkin.. Täällä lapissa oli ollu yöpakkasia |O pottusato oli paleltunu luin lehestä..

Nii ja karhu oli raadellu tuola lähistöllä 2 lammasta..raukat. :ashamed:

ehanaa, tänään "kahville" pikemminkin teelle, kaverin luokse kaupunkiin. Eilen nähtiin ekaan kertaan vajaan 2 vuoteen kaupungilla sattumalta. Olipas mukava nähdä.. ;)
6 oon taas noussu ylös. Ja väsyttää.pitäs kohta mennä aamu unille jotka taas kestää 10-11 saakka.

Niin joo ja heräsin 4 aamulla raapimaan mahanahkaa! Kutitti niin vietävästi että voi namu..
johtuu vissii noista arvista??

B) nyt sleeping.
 
triple88 kylläpä sinua koetellaan.. :( Toivotaan että vauva malttaa pysyä sisälläsi edes kuukauden vielä! Koitahan ottaa rauhallisesti niin josko se siitä.. (olipa varmasti tosi lohduttavasti sanottu.. )


synnytykseen liittyviä pelkoja.. hmm,tällä hetkellä ei pelota vielä mikään muu ku se että meneekö kaikki hyvin ja selviääkö vauva! Ja se että pitääkö leikata vai saanko synnyttää alateitse..Kun ei tiiä yhtään mitä on tulossa niin ei osaa tavallaan pelätä..Tänään alakaa se valmennus,toivottavasti siitä on mulle apua!
Niin ja tietysti toipuminen pelottaa..Oon miettiny sitäkin että ku oon niin yksinäinen (ei täällä ketään käy kylässä kun mies on päivät töissä ) niin vaikuttaako se synnytyksen jälkeiseen masennukseen..

Huomenna käyään kattoo vaunuja kun oulussa oli nyt tarjouksessa just ne mistä on haaveiltu, oli vaan muutaman kympin hintaero kemissä olleisiin, niin ei oo mitään järkeä lähteä hakemaan niitä sieltä jos on mahollisuus saaha lähempää lähes samaan hintaan!
Se välisumma menis kuitenki bensoihin kun matkaa on..

Maarit ja Touho 30+5
 
Poppari - tuo raskauden/imetyksen aikainen lääkitys on ainainen vitsaus.... Mutta apua on olemassa eli hus:n ylläpitämä teratologinen palvelu. Sieltä löytyy aina viimeisin ja luotettavin tieto! Tässä linkki mistä löytyy puh nro. Suositteltelen lämpimästi, jos yhtään mikään lääkitys mietityttää.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Synnyspelot... hmm... Esikoisen synnytyksessä oikeestaan meni jo kaikki pieleen, paitsi että vauva syntyi kaikesta huolimatta ehjän ja terveenä.. Joten oikeen mitään pelkoja ei oikein kyllä ole... Tai on monta asiaa jotka näin kahden vuoden jälkeen on ruvennut mietityttää... mm. miksei asentovirhettä voitu ultralla tarkistaa heti kun sitä epäiltiin? Esikoinen oli siis avosuisessa tarjonnassa ja ei mahtunut laskeutumaan, jonka vuoksi hän syntyi kiireellisellä sektiolla. Toinen mikä arveluttaa on, että kestääkö kohtu...? No ne ovat sitten sen ajan murheita... Olen itsekin terveydenhuolto alalla ja jotenkin luotto on siihen, että kaikki kyllä sujuu ja tarvittaessa osaan itsekin vaatia....

No nyt pitää suunnata nenä pihalle esikon ... 12 astetta lämmintä ja tulee ihan vimmatusti... Mihin se kesä katosi?? Iltapäivällä neuvolaan sitten.


Emppu & Papunen 31+3

 
triplelle paljon voimia ja jarruja vauvan tuloon. :) Kun jaksaisi vielä jonkusen viikon edes siellä masussa vielä olla niin olisi enemmän voimia ulkomaailmaan.

satunen katsoinkin h&m netistä että sielläkin on sellaisia mutta heti tuli mieleen että kuinkahan kepposia ne on. kun tätä rintavarustusta on ja tulee varmasti olemaan reilusti että tukeeko ne oikeasti hyvin.. sama kysymys mielessä niiden imetysliivien suhteen. halpoja joo, näin opiskelijalle ja tulevalle minimiäitiysrahan omaavalle mutta kun ei viitsisi huonoja ostella mistä ei oo mitään hyötyä. :D Halpoja ja hyviä. Ei taida sellaisia löytyä tästä maasta. jommasta kummasta on tingittävä. :D

iltapäivällä neuvolaan. jaiks. saan kuulla vasta-aine kokeen tuloksenkin. toivottavasti ei oo mitään löytynyt. ja josko saisi tietää että kuinka päin tuo veijari tuol mahas makoilee kun itse on sitä hankala sanoa kun joka kulmasta tuntuu tulevan pihalle. :LOL:

rv 30+1
 

Yhteistyössä