***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

nukuttamisesta Mä saatan muistaa väärin, mutta meidän tyttö kun syntyi, niin kätilö sitten osastolla kehoitti nukuttamaan kyljellään. Oisko liittyny siihen että pikkusella oli vähän (krhm) soikula pää... että se siitä asettuisi kyljellään nukkuessa. Ja että joka toinen yö piti nukkua eri kyljellä..

Mä oon vissiin täällä jo puhunutkin siitä että mun muistikuvat laitokselta on vähän ristiriitaisia ja outoja. Mä oon ollu siellä ihan jossain sfääreissä. :D

Masun laskeutumisesta piti sanoa että mä huomasin toissapäivänä saman että maha "roikkuu" ehkäpä se on sitten laskeutunut.

Vakuutus me otettiin Tapiolasta tälle pikkusellekin vakuutus. Esikoisella on myös sieltä. Meikäläisen ukko on niin perkeleen tarkka pilkunviilaaja että luotan siihen että on osannut katsoa just sen meille hyvän. Kovin paljon muita vakuutuksia meil ei sielt ookaan. Kyllä toi vakuutus on ollut järkevä, tytöllä on noita vatsatautikierteitä ja on ollut helpottavaa kun on päässyt samantien tonne Mehiläiseen. Yks iso onnettomuuskin kävi neidin kanssa puolitoistavuotta sitten. Kyllä mua ainakin huojentaa tuo vakuutus. Parisen sataa meille on tullut takaisin sieltä vuosittain noista lääkärikuluista. Eli ihan jees.
 
Pinnasängyn reunapehmustetta jos joku kaipailee, niin täältä löytyis kolmea erilaista - sininen marimekkokuosilla, pinkki ja sitten joku sellanen valkoinen jossa on jotain kuvioita, taitaa käydä molemmille sukupuolille. Ovat kaikki olleet käyttämättömiä. En usko, että tarvitsen noista yhtäkään joten kaikki on lähdössä myyntiin ja ihan halvalla saa :)

Minulla on jo nyt sellasia supistuksia mitä esikoisesta mitä oli sillon kun synnytys käynnistyi, tosin viime yönä niitä tuli pari, aamulla enemmän (seisoin ja leivoin, olisko rehkiminen vaikuttanut) ja äsken nippaisi taas. Koko päivän kuitenkin olivat poissa joten en noista stressaile..
 
Hei,

Nimistä - On vaikea keksiä nimeä pojalle, kaikenlaisia pyörii mielessä, mutta ei löydy sopivaa jonka molemmat kelpuuttaisi. Taitaa jäädä nimi viime tinkaan, hyvä kun saadaan päätettyä ennen kastajaisia.. Ei jaksa asialla enää päätä vaivata. Kyllä se jossain vaiheessa löytyy.

Masun laskeutuminen - Masu on ollut koko ajan alhaalla. Neuvolassa ja lääkärissä aina ihmettelee miten alhaalla masu on, sama homma alhaisesta verenpaineesta. Lääkäri pyöritteli viimeksi vähän aikaa papereita ja totesi: ettei hän näe mitään ongelmaa. Tuli vähän ontto olo ja huoli. Yritän seurata huomenna lääkärin ilmeitä.

Viikonajan on vähä väliä ollut vatsa kireä. Oon yrittänyt levätä, syödä ja juoda hyvin, että neste pysyisi elimistössä. Onneksi vaavi potkii, etten silleen ole huolissaan. Saa nähdä mitä lääkäri huomenna sanoo. Kävellessä olen huomannut vatsan kiristyvän, jos kaveri vielä potkimaan niin sattuu. Ihmetyttää kun aikaisemmin ei ole ollut mitään ja nyt yhtäkkiä vatsa on kuin kivi. :'(

Me meinataan ostaa Brio Primo, siinä on isofix kiinnitys - Gracossa ei ole.

Vakuutus otettiin veritas -yhtiöstä, kun siinä ei ole omavastuuta lääkäri käynneistä. On se kyllä kallis, mutta mitä 100 euroa halvemmalla tekee, jos joka kerta menee omavastuu 160 euroa tai pitää keräillä vuoden laskut, ettei mene kuin kerran 160 euron omavastuu. Hankalaa. Itsellekin olen ajatellut sairasvakuutuksen ottamista, kuulun työnantaja vakuutuksen piirissä vain ensimmäiset kolme kuukautta. Kattelin yhtä vakuutusta, siihen pitäisi täyttää kaikki lääkäri käynnit ynnä muut viimeiseltä viideltä vuodelta. Eihän niitä voi muistaa, siksi on vähän jäänyt vakuutuksen laitto puolitiehen.

Kaikenlaista pitäisi vaaville ostella ja järjestellä järkevästi paikat vaavin tavaroille, jotta on helppo hoitaa sitten kun se tupsahtaa. Tuleeko teille koskaan sellainen olo, että yksin mietitte vauvan tarvitsemia tavaroita ja niin edespäin? Että mies ei oikein tajua koko tilannetta, kuvittelee että äitiysloma on vaan lomaa! Työkaveri (mies) sanoi, että elämä muuttui totaalisesti, ja vaikutti shokkina tulleen. Isyyskuukausi oli jäänyt kuulemma kesken, kun ei se lomaa ollutkaan :LOL: . Voi voi


rv 31 +3
 
Iltoja

Viikonloppu meni taas liian nopeasti ja särkyjä potien.
En tiedä mistä johtuu mut särkee joka lihasta ja nivelet on kipeät sekä turvotusta. Olo on ollut myös samanlaista kuin menkkojen aikana; siivoushulluus, ärsyttää kaikki, itkettää ja tekee mieli jotain hyvää.
Viime yönä valvoin miehen ja särkyjen takia puoli kolmeen. Mies pelas netissä ja säpsähtelin hereille sen "kolistellessa". Siis tosi hiljaa yritti olla... Sit kun se nukkui niin mua koski ja kuumotti. Istuin sitten yöllä jalat kylmässä vedessä ja sen jälkeen istuin keittiön ikkunan vieressä syömässä jugurttia. Sen jälkeen nukahdin ja nukuin ysiin asti.
Tänään kävin "tätini" (sedän vaimo) luona auttamassa tietokone asioissa ja hän teki sitten minulle pikaisen jalkahoidon vasta palvelukseksi. Kantapäät halkeilee niin että kävellessä koskee. Oli ihanat sen jälkeen. Lupasi vielä intialaisen päähieronnan joskus ajan kanssa :D

Tilasin yöllä kantoliinan nettikaupasta. Löysin edullisen trikooliinan kesäalesta. Olen yrittänyt löytää käytettyä mut nyt saan uuden käytetyn hinnalla. En ole aiemmin kokeillut mutta nyt on ihan pakko.

Nukuttamisesta muistelen semmoista että kehotettiin vaihtamaan vauvan asentoja esim. jos nukkuu aina selällään niin takaraivo on pian litteänä kun on vielä niin pehmoista tuo pää.

Mulla kans meni nuo vakuutus asiat vähän ohi kesäloman aikana mutta nyt tuli esitteet uudelleen ja harkitsen vakavasti.

Öitä

Tiihu ja Altsu rv 30+1 -jee, uusi kymppiluku lähti!
 
Joo tosiaan muistankin kummitytön kohdalla kun sisko kanssa puhui että hänelle neuvottiin nukuttamaan aina joka yö eri kyljellä ja välillä selällään kun oli pää (tod näk imukupista johtuen) ei-niin-symmetrinen. Ja muutenkin sitä suositellaan. ainakin olen kuullut että jos aina nukuttaa samassa asennossa, voi tulla "painaumia" eli pään muoto muuttuu.

Eikö Gracossa muka ole isofix telakkaa??? Mä muistaisin että kyllä telakka isofixiin käy. itse ostin Gracon kaukalon ja telakan ja muistan aivan että sanotaan että voi laittaa isofixiin kiinni. Meidän autossa ei sitä hienoutta ole mutta muistan kuitenkin niin... =)

Tänään on pariin kertaan tullut sellaisia menkkamaisia kipuja mahaan. ei mitään kovia kipuja mutta sellaisia että tuntee että ovat samantapaisia kuin menkkojen aikaan. Vaavi onneksi on ainakin ollut tosi aktiivinen jälleen joten tuskin on huolta. :)

nyt nukkumaan.
rv31+6
 
Huomenta :)

Kyljellään meilläkin on neuvottu nukuttamaan =)

Käytiin lauantaina ostamassa rattaat,emmaljunga duo edget sporttirungolla :D saatiin vielä 10% alennusta,hyvään aikaan oltiin liikkeellä.Samalla reissulla mä vaan sain melkoisen tällin ja pienen ilmalennon kanssa lensin maahan :( Kättärillehän siitä jouduttiin,käyrää vähän väliä ja kohdussa on sisällä ruhje ja istukassa irtoamisriski kun kaaduin suoraan istukan päälle :( Nyt pitää kytätä ettei tule mitään vuotoja.Ja vauva säikähti myös kunnolla koska lauantaina pikkuinen ei liikkunut juuri ollenkaan,vasta sunnuntaina saatiin liikkeitä tarpeeksi.Eilen pääsin kotiin.Kurjaa tällainen.Mulla on toinen puoli kropasta ihan musta.Omaa napaa vaan tällä kertaa sorry :)

ktl 32+6 :heart:

Ai niin vauvan painoarvio ultralla katsottuna oli 2100g :heart:
 
Onpas ktl:llä ollu melkonen ostosreissu :eek: Onneks kaikki nyt vissiin kuitenki kunnossa kun kotiin päästivät? :)

Nukuttamisesta. Mä nukuttelin mein neitiä ainaki kyljillään ja vatsallaankin. Siitä tosin se 7v et en tiä mitä tosta vatsallaan nukuttamisesta taas tällä hetkellä ollaan mieltä :p Eiköhän niihin nukuttamis juttuihin löydy jokasella oma hyvä tapa B)

Supisteli taas eilen illal aikast mukavasti... En kuitenkaa huolissaan tms oo ku menevät näemmä aina yön aikana ohi =)
Ton masun laskeutumisen takia olo on nyt oikeesta mitä mainioin (ainaki verrattuna viikko taaksepäin). Pissalla vaan saa rampata kahta kauheemmin mut eipä paina kylkiluihin koko aika!

Nyt täytyy alkaa lähetellä esikkoa kouluun, nuorempi meniki jo kasiin.
Hyvät alkuviikot kaikille :wave:

Nii ja naurukohtaus tuu kertoo sit kuulumisia mitä meinasivat käynnistelystä.

Liina ja tiiti 33+4
 
Liina vauva on kunnossa onneksi :) :heart: vähän hirvittää ajatella mitä kaikkea olisi voinut käydä :(


Kyllä jännitti kättärillä erään äidin puolesta kun hän tuli samaan huoneeseen mun kanssa mutta hän tuli käynnistykseen :D Toivottavasti hänen vauva on jo syntynyt.

Miten voi muuten Pöppiäinen,Triple-88 ja Nanna??
 
KerroTokiLisää: Kiitos kysymästä, täällä voidaan ihan hyvin, välillä supistelee ja vihloo, mutta tiistaina on se äitipolin kontrolli taas niin se vähän mielenrauhaa antaa.
Kylläpä sinullekki on sattunu!!! Huh, oli varmaan aivan hirvee säikähdys. Onneksi kaikki vauvalla on kuitenki hyvin...

Adetelle ja Naurukohtaukselle myös :hug: . Saitko adette niitä kortisonipiikkejä jotka kypsyttelee vauvan keuhkoja? Meille lääkäri tuumas viime viikolla että nyt ollaan jo niillä viikoilla että jos vauva syntyy niin sen annetaan syntyä. Vauvalla ei kuulemma enää ole mitään suurempia riskejä kun painoa alkaa jo olla. Tietysti jokainen päivä on tärkeä, mutta tuokin tieto hiukan helpotti omaa mieltä ainaki.

Tänne oli kyllä tullu taas paljon tekstiä joten varmaan jää kommentoimatta iso osa =) ... Vakuutuksista ainaki oli ollu puhetta. Me otettiin lähivakuutukselta se. Nyt ollaanki siihen kovasti tyytyväisiä, jos sattuu käymään niin että vauva joutuu pidempään olla sairaalassa niin ei tarvi ainakaan rahan takia murehtia. Muutenki ajateltiin kun täällä on tuo terveyskeskukseen pääsy lähes mahdotonta, että on helpompi suoraan yksityisellä hoitaa asiat.
Taas muuten sain hyvää palvelua tk:sta kun soitin niistä supisteluista ja vihlomisista pari viikkoa sitte. Täti sanoi että voi voi ku soitat näin myöhään, kun pitäs jo aamusta soittaa jos haluaa ajan. Soittele huomenna uudestaan!!! Lopulta se anto minulle päivystyksennumeron ja tuumas vielä perään että tämä ei kyllä ole päivystyksen asia sen listan mukaan mikä hällä sielä on. Siinä vaiheessa aloin jo oikeasti nauramaan kun puhelu loppu. Jotenki aivan uskomaton tilanne, muija makaa sohvalla tuskissaan kun supistelee ja vihloo ja pelkää tosissaan että synnytys alkaa, ja tk:sta pyydetään soittamaan seuraavana päivänä uudestaan :LOL: . Kaikkea sitä vastaan tulee!!!

Kauniita nimiä te olitte pohtineet! Tuo Aada ja Emilia on myös minun suosikkeina tytön nimistä olleet. Pojun nimeä en viitsi paljastaa kun täällä myös sisko sillon tällön pyörii. Yritetään pitää salaisuutena viime hetkeen saakka =) .

Nanna + poju 33+5
 
Huh huh, kun olikin luettavaa viime kerran jälkeen. Muutama päivä siihen meni, että sain kaikki luettua :) Oltiin pojan kanssa äidilläni viime viikolla muutama päivä. Lauantai meni siivoillessa ja leipoessa, eilen vietettiin pojan 2v synttäreitä. Aika hulinaa oli kun oli talo täynnä väkeä, mutta mukavaa oli! Nyt ei olekaan mitään erityistä ennen vauvan syntymää. Remppa on valmis, synttärit on vietetty, nyt on vain aikaa odottaa vauvan syntymää :) Vaikka syntyyhän se odottamattakin :D

Viime yö meni valvoessa, kun oli KAMALA ukkonen. Moneen otteeseen loppui, mutta alkoi aina vain uudestaan. Ihme kyllä, poika ja mies ei moiseen ryminään edes heränneet. Minä kyllä heräsin ja pelkäsin. Muuten nukun kyllä öisin hyvin, eikä tarvi edes vessassa yöllä käydä. Hyvän asennon löytäminen vie alkuun aikaa, mutta tyynyjen kanssa saa onneksi aseteltua itsensä mukavaan asentoon.

Suonenvedosta minä kärsin toisinaan myös yöaikaan. Nyt kun olen taas alkanut pitämään tukisukkia päivisin, on suonenvedot huomattavasti vähentyneet. Magnesiumiakin on pitänyt kokeilla, mutta se on jäänyt..

Vauvan vaatteista Minä en ole vielä niitä pessyt, laatikoista säilöstä olen ne kuitenkin jo kaivanut ja siirtänyt vauvan kaappiin. Pitäisi varmaan pesuhommaan ryhtyä, mutta pyykkiä tulee muutenkin niin paljon, etten meinaa jaksaa. Silittää en meinaa vauvan vaatteita, niinkuin en muidenkaan.
Vaatteita meillä taitaa olla 56cm ylöspäin 80cm asti, ihan muutama saattaa olla 50cmkin. Tästä vauvasta ollaan veikkailtu n. 4kg, joten pienimmät vaatteet ei kauaa päälle mahdu.

Kummit meillä on saatu päätettyä, ollut alusta asti kyllä aika selvää. Miehen siskoa ja hänen miestään pyydettiinkin jo. Miehen kaveria ollaan ajateltu myös, pyydetään kun keretään, mahdollisesti vasta kun vauva on syntynyt.

Vauva meillä nukkuu alkuun äplaatikossa, jos siellä suostuu nukkumaan. Esikoiselle tehtiin aikoinaan jo pienempi peitto jota oli tarkoitus laatikossa käytttää, mutta eihän tuo siellä nukkunut. Jos on yhtään isoveikkaansa tullut, niin vauva nukkuu alkuun todennäköisesti meidän vieressä. Käy imettäminenkin yöaikaan helpommin, kun ei tarvi vauvaa edes takaisin sänkyyn nostella. Jos nukkuu omassa kopassaan, niin sinne hänet kyllä nostetaan, mutta aika näyttää. Meillä myös ollaan kehoitettu vauvaa nukuttamaan kyljellään, välillä kylkeä vaihdellen. Niin taisi olla neuvo esikoisenkin nukkumisasennon kanssa.

Nimet meillä on molemmille, tosin ei ihan lukkoon lyötyjä vielä. Lopullisesti päätettään kun vauva on maailmassa, ja näkee miltä näyttää :) Tytölle on kaksikin eri etunimi vaihtoehtoa: Vilma tai Venla, toiseksi nimeksi Amanda. Pojalle Rasmus, toista nimeä ei olla erityisesti mietitty, kun ilmeisesti meille on tyttö tulossa.

Toiveikasodottaja Minä myös "unohdin" ottaa vauvalle vakuutuksen, mutta otetaan kun on syntynyt.. tai syntymästä 2kk päästä, heti kun vain saa. Pojallakin oli Tapiolassa vakuutus, mutta lopetettiin se äskettäin ja vaihdettiin tapaturmavakuutukseen, kun ei olla kertaakaan lääkärissä pojan kanssa käyty sairasteluiden takia kun on ollut terve. Silti meinataan vauvalle ottaa, tuskin toinen on yhtä terve kuin esikoinen.. toivoittavasti olisi!

Kristiina81 Varmasti molemmat kaukalot on hyviä. Itselläni ei ole kokemusta kuin Gracosta ja sitä voin ainakin suositella. Meille oli esikoisella lainassa Gracon kaukalo telakalla ja oltiin siihen enemmän kun tyytyväisiä. Nyt ostettiin tulevalle vauvalle samanlainen käytettynä, ja sain samaan hintaan vielä Gracon matkatrattaat, joihin kaukalon saa myös helposti kiinnitettyä. Rattaat onkin ollut esikoisella jo kovassa käytössä, kun on niin kevyet ja näppärät ottaa kauppareissuille yms. mukaan.

Naurukohtauksella onkin jännät paikat, saa nähdä oletko ensimmäinen lokakuinen joka saa vauvansa syliin. :heart:

Muutamalla muullakin oli ollut mutkia matkassa ja sairaalareissulla ollut, joten kaikille tasapuolisesti jaksamisia ja toivottavasti kaikki menee loppuun asti kuitenkin hyvin!:hug:

Taidetaan pojan kanssa lähteä Poriin ostoksille.. Palaillaan! Hyvää alkanuttuviikkoa kaikille! =)

gibon ja tyttömytty 30+4
 
FPI
Moi! :wave:

Hurjasti on tullut tänne tekstiä viikonlopun aikana! :whistle:

Adett e ja Naurukohtaus, tsemppiä, toivottavasti vauvat pysyy vielä hetken masussa!

Äippälaatikossa ollaan ajateltu pientä aluksi nukuttaa, mutta saa nähdä...

Pinnasängyn pehmusteista, meillä varmaan samanlaiset, kun sulla satunen, JYSKistä siis ja hyvät ja halvat olivat!

Suonenvedosta, joo kyllä magnesiumin puute mun mielestä kanssa siihen vaikuttaa. Itsellä ei ainakaan vielä oo kauheesti vetäny suonta, onneksi!

Mahan laskeutumisesta, ei ole vielä tainnut laskeutua...

Nimistä, nimet on valmiina eli: Minni Vilma Hannele ja poika ois: Aleksi Eino Henrik, mutta tyttöhän tuon tulokkaan pitäs olla...tosi kivoja nimiä ootte miettiny ja monta oli semmosta, mitä itekin oon ajatellu, mutta noista nimistä sitten päästiin miehen kanssa yhteisymmärrykseen...nyt vaan jännittää näyttääkö vauva nimeltään?

Turvotuksesta, turvottaako teitä?? Mulla on nilkat ja varpaat ja sormet aikas turvoksissa...huh..

No nyt alko vika viikko töissä eli ens maanantaina alkaa äippäloma, jee jee, mutta tää viikko onkin sit extra kiireinen...tiistaina alkaa perhevalmennus ja keskiviikkona on taas neuvola... ;)

Nii ja viikotkin poksahti eli alko viikko 35!! Pianhan tuo masuasukki on valmista kauraa ;)

Mukavaa viikkoa kaikille :flower:

FPI+pepe (Minni) rv 34+0 :heart:
 
Huomenta! Olipa tosiaan tullu tekstiä viikonlopun aikana..Luulempa että suurinosa jää kommentoimatta ku en muista enää puoliakaan mistä olitte puhunu.. :ashamed:

vaatteet oon jo pessy kaikki..ja osan jopa silittäny..niitä on kyllä NIIIN paljo ettei puoliakaan varmasti ehi ees käyttää :D mutta onhan niitä ihana ostella ja laitella :)
Nyt tosin on pakko ottaa ihteä niskasta kiinni ja lopettaa ostelu,enää ei tarvita yhtään ainoaa vaatekappaletta!! :) seuraava koko mitä pitää ostaa on 68, jota ei siis oletettavasti ihan heti tarvita!!

nimi meillä on valmiina ollu jo ennenku raskaaksi tulinkaan! :)

Olipa rankka viikonloppu,huh :snotty: Lauantaina oli tosiaan ne ristiäiset,pienokainen sai nimekseen Lenni Matias :) :heart: Autossa piti istua niin että nyt tosissaan särkee joka kolokkaa..Mies onneksi illalla hiero jalakoja oikee kunnolla,kylläpä tuntu hyvältä!!

Joskos tästä alakasin silittämään taas nuita vaatteita sen verran ku jaksan..riittääpähän tekemistä monelle päivää.. :)

Maarit ja Touho 32+4
 
Heipsan!

Täällä on niin kovasti kirjoteltu taas, ettei meinaa perässä pysyä.

KerroTokiLisää, onneksi ei käynyt sitten kuinkaan, vaikka lensit mahalleen. Tuota pelkään välillä itse, että sattuisi vaikka astumaan portaissa pahasti ohi tms. ja menisi ihan vauhdilla mahalleen. Hui, kyllä siinä pelästyisi pahasti.

Laitanpa neuvolakuulumisia tältä aamulta, koska minustakin on aina kiva lukea muiden lukemia:
pissa: puhdas
turvotukset:-
verenpaine: 129/80
hemoglobiini: 117 (vähän laskenut taas kuukaudessa)
painonnousua: 817g/vko !!!!!!! (th ei ollut kovin huolissaan, mutta muistutti et pitäisi syödä terveellistä ruokaa), yhteensä 8,4 kg tähän saakka
sykkeet: 146-151
sf-mitta: 28,5 cm

Synnytysvalmennukseen päästään vasta rv 36+, eli vähän myöhään meinaa mennä, mutta onneksi ei mitään enteitä ennenaikaisesta synnytyksestä ole ollutkaan.

Novelle 32+1
 
Heippa kaikille!

Ja terveiset ja sympatiaa kaikille vastoinkäymisiä kokeneille!
:flower:

Nanna Myötätuntoa sulle ikävästä terkkarikokemuksesta. Oon ite ollut usein siellä linjan toisessa päässä, mutten toivottavasti koskaan noin v-mäisenä. Tosiasia vaan on, että odottavat äidit on terkkarissa vähän väliinputoajan asemassa, koska aina oletetaan, että neuvola tai äitipoli/synnäri hoitaa. Ja niinhän se näillä viikoilla meneekin, ei ne terkkarin päivystävät lääkärit osaa/pysty/saa tehdä tilanteelle mitään muuta kuin korkeintaan lähettää eteenpäin. Monissa paikoissa ei löydy edes gynen pöytää saati sitten ultraa.

Vakuutuksista oli puhetta. Meillä on esikoisen vakuutus lähivakuutuksesta, samoin tämän tulevan. Omavastuu on muistaakseni 75 euroa, mutten jaksa nyt kaivaa vakuutuskirjaa esille. Esikoinen ei ole vakuutustaan vielä tarvinnut, katsotaan miten tulevan laita on.

Nukuttamisistakin oli puhetta. Typyä nukutin kyljellään tai selällään. Joskus nukutin polvien päällä vatsallaan, kun oli vatsavaivaa ja sitten laitoin sänkyyn kyljelleen. Suositushan on, ettei vatsallaan nukutettaisi, ellei ole itse vieressä. Eli jos on kovasti masuvaivainen, voi oloa helpotella alkuun mahallaan ja sitten kääntää kyljelleen/selälleen. Meillä vauva menee suoraan pinnikseen, kuten esikkokin. Mulla oli "pienennetty" tilaa tyynyllä ja vauva aina kiedottuna omaan pikkupeittoon ennen sänkyyn laittoa, joten ei herännyt siihen, että oisi kauheasti tilaa tai tulisi siirtovaiheessa kylmä.

Isyyspakkauksistakin oli jossain vaiheessa puhetta. Esikoisesta tein isyyspakkauksen, jonka laitokselle lähtiessä jätin keittiön pöydälle, että tuore isä sen sitten kotiin palattuaan löysi sieltä. Sisällä oli sisuja, fani-paloja, energiajuomaa, korvatulpat, tuunattu tutti (isin kulta), body (isin kulta-tekstillä sekin), huumoripitoinen vauvan käyttöohje-kirja ja muki maailman paras iskä-tekstillä. Kovin oli saaja tyytyväinen. =) Nyt en oikein vielä tiedä tekisinkö vastaavaa tai jotenkin muunnellun version, kun kuitenkin on toinen lapsi kyseessä.

Mä olen muuten ajatellut, että kun esikoinen tulee sairaalaan katsomaan pikkusiskoa/veljeä, niin tulokas antaisi hänelle lahjan. Josko se auttaisi hyväksymään asian paremmin. Meillä ainakin on nuo paketit aika kovassa huudossa, sisällöllä ei ole niinkään väliä. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Useampien lasten äidit hoi?

Omaan napaan ei juuri uutta. Hyvin saan nukuttua, pissalla saatan käydä kerran yössä, jos herään johonkin muuhun. Välillä vähän supistelee, jos tulee kovasti touhuttua, mutta ei pahasti. Harvinaisen vaivatonta on siis olo täällä. Tosin kyljet on kipeät, kun Mökö pötköttelee edelleen poikittain, eli se kyllä vaivaa ajoittain tosi paljon. Nyt kotihommiin, kun on rauhassa aikaa tehdä. Typy lähti isänsä kanssa raksa-asioille kaupungille.

MiHLa ja Mökö, rv 30+6
 
Moi

turvotuksista mulla on alkanut nyt olla turvotusta sormissa ja jaloissa :/ ..ei yhtään kivaa mut kuuluu kait asiaan jo näillä viikoilla...

gibbon mulla terkka neuvoi noihin suonenvetoihin pitämään illalla pienen jalkajumpan, ja sit yöksi lämpimät mut ei puristavat sukat jalkaan ja mulla on kyllä auttanut ,vaikken oo nyt enää sukkia koko yötä jalassa...

KerroTokiLisää hui onneksi vauvalle ja sulle ei käynyt pahemmin, kompastuitko vai miten....mä oon huomannut et kyllä toi tasapaino ei oo enää ihan kunnossa, jos meen kyykkyyn niin helposti siitä saatan pyllähtää ja lapsia naurattaa....

FPI kiitos tuosta Jysk vinkistä, pitääkin käydä katsoo oisko täällä samanlaisia kun en viitsis kauheasti maksaa jos sattuukin et se pinnis on taas meillä turha..

mulla on nimet jo mietitty :heart: molemmille,mut en viitsi paljastaa niitä vielä.... =)

onko teillä muilla maha kipee iltaisin, mulla on koko vatsanseutu ihan arka jo illalla ja kyljenkääntö tekee ihan tuskaa..aamulla huomaa et on helpottanut, mut iltaa kohden taas pahenee |O

pw 33+2
 
Moro.

Neuvolaterveisii! :wave:

Oli täti unohtanut laittaa mut sokerirasitukseen, joten huomenna olen sitte menossa litkua juomaan. :whistle:
Rautaa saakin nytte syödä 2 tapuu 100mg; sta tavaraa.
Aina sama juttu kaikissa. :snotty:
Epelit oli matkassa kuuntelemassa syränäänii.
"Tommottisko se vauva puhuu?"
:D
Kaikki suhteellisen ookoo valtakunnassa. =)
 
Pinkwawe mä jäin tappelevien ihmisten alle.Iso ihminen siis lensi mua päin ja mä lensin maahan sitten.Ja kyljelleen kaaduin,en suoraan vauvan päälle onneksi.Voisi ihmiset vähän katsoa missä kohtaa mätkivät toisiaan |O

Tulin justiinsa neuvolasta,kaikki hyvin =) Painoa kyllä voisi olla mooonta kiloa vähemmän :ashamed: Niin ja vauva möllöttää hyvin raivotarjonnassa =) Tosin neuvolahoitaja käski kytätä vielä tosi tarkasti kaikkia vuotoja ja jos vähänkin verta niin sitten heti takaisin kättärille.Kahden viikon päästä olisi taas sitten vika neuvolalääkärikin :D Kohtahan pääsee jo synnyttämään :D
 
Voi kauhee miten paljon uutta asiaa tänne taas ootte kirjoitellut, menee monta tuntia lukiessa ;)

Täällä voidaan jo paremmin, kunhan malttaa vaan olla rauhassa. Eilen kokeilin vähän imuroida niin supisteluiksihan se touhu sitten loppujen lopuksi meni - ja isäntä sai imuroida loppuun :| Rauhassa pitää siis vaan osata olla, mutta miksi se tuntuu olevan niin vaikeaa?! :kieh:

Nanna : Sairaalassa sanoivat, että jos supistukset jatkuvat voimakkaina niin piikin antavat. Supistelut kuitenkin rauhoittuvat sen verran, ettei piikkiä annettu. Vauva oli jo ihan hyvän kokoinen ja vastasi viikkoja. Painoarvio oli 2200-2500g. Sanoivat kuitenkin, että yritä nyt pitää masussa vielä viikolle 34 saakka, sen jälkeen ei enää sairaalassa pidätellä eli vauva saa maailmaan tulla jos on tullakseen. Saisi kuitenkin mielestäni olla vieläkin pidemmälle, nämä päivät masussa kun ovat elintärkeitä vauvalle :)

Vauvan vaatteet olen melkein kaikki pessyt ja nyt vihdoin saatiin kodinhoitohuonekin valmiiksi (arvatkaapas millä hullun raivolla mies alkoi sitä tekemään kun sinne sairaalaan jouduin?? :LOL: ) joten vauvan tavaroita ja vaatteita voi nyt sitten alkaa siirtelemään noista laatikoista kaappeihin paikalleen.

Me ollaan hommattu myös uutena tuo Gracon Logico S turvakaukalo ja toimii siis telakalla. Mietittiin myös sitä isofix kiinnikkeistä kaukaloa, mutta oli niin kovan hintainen että tuo otettiin. Isofix jos oltaisiin ostettu, niin se olisi ollut sellainen lapsen mukana kasvava versio jota olisi sitten voinut käyttää kolme vuotiaaksi saakka. Mutta mietimme sitten, että jos lapsukaisia siunaantuu piankin lisää, niin uusi kaukalohan pitäisi sitten taas ostaa uudelle tulokkaalle tai sitten uusi istuin esikoiselle. Mutta tuo Gracon istuin on siis huippuhyvän tuntuinen ja todella tukeva, enkä usko, että se voi kolarin sattuessa päästä irti.

Nimiehdotukset on jo laitettu ainakin sairaalaan papereihin hätäkastetta varten, mutta voipi olla että ne siitä vielä muuttuu. Riippuu ihan tulokkaan ulkonäöstä :)

Nukuttamisesta oli tullut hyviä vinkkejä näin ensikertalaiselle. Kyljellään olen itsekin ajatellut nukuttaa. Meillä ei ensimmäisiä hetkiä nukuta äitiyspakkauksessa eikä pinniksessä vaan kehdossa, jonka kummisetäni on aikoinaan minulle tehnyt ja olen siinä siis itsekin vauvana nukkunut :heart: Päikkäreitä sitten nukutaan varmaan pinniksessä mutta yöunet tuossa kehdossa ainakin aluksi. Pinnasängyn pehmuste on täälläkin hakusessa. Pitäisikin käydä katsomassa Lastentarvikkeesta, että millaisia sielä on.... ja olisiko jotain muuta kivaa shoppailtavaa :D

Vauvalle olemme ottaneet vakuutuksen jo pari kuukautta sitten. Se astuu sitten heti syntymästä lähtien voimaan. Katsoimme näin parhaaksi, sillä onhan meillä itsellämmekin kaikki mahdolliset vakuutukset, miksi ei sitten vauvallakin.

Maha tuntuu kyllä jo laskeutuneen, sillä roikkuu ikävästi. Aivan kuin se olisi laskeutunut päivä pari ennen kuin jouduin sairaalaan.... Nyt tuntuu siltä että pitäisi koko ajan olla kannattelemassa. Eiköhän siinä kuitenkin ihan omatoimisesti pysy paikallaan :D

Kummit ovat meillä kovasti mietinnän alla. Todennäköisesti siskoni ja hänen miehensä olisivat ainakin yksi vaihtoehto, mutta siihen vielä lisäksi ehkä pari... Jatkamme mietiskelyä.

Suonenvedot vaivaavat silloin tällöin öisin, varsinkin jos jaloillani ei ole peittoa ja jalat altistuvat kylmälle. Viime yönä sain nukkua rauhassa, mutta toissa yönä heräsin taas siihen ihanaan tunteeseen :headwall: Sukat jalkaan vaan niin eipä nuo suonenvedot häiritse!

Täällä uudessa neuvolassa tunnutaan oikeasti olevan äitejä varten. Neuvolatäti soitti minulle aamulla, että oli saanut sairaalalta sairaskertomuksen minun reissusta ja oli kovasti huolissaan voinnistani. Kysyi heti, että missä olet nyt, sairaalassa vielä?? Kovasti vointia kyseli ja painotti ottamaan heti yhteyttä jos siltä tuntuu. Ihanaa kun huolehditaan noin =)

Unohdin sitten kalenterini sinne Kivitippuun missä olimme hääpäivähoidoissa, ja siellä välissä mm. äitiyskortti ja kaikkea muuta elintärkeää!! :headwall: :headwall: Soitin sinne aamulla ja joku oli sen tuonut respaan. Lupasivat lähettää sen minulle, toivottavasti kaikki on tallella. Tyhmä pää, oma pää... Raskausajan dementiaa varmaankin. :kieh:

Jaahas, menempäs taas pitkälleni ettei ala supistelemaan.

Adette & Allu 33+5
 
Mihla: Kiitos. Itse asiassa itse toimin myös samantyylisessä hommassa, joten ehkä sitä siksi noin kärkkäästi heti tarttuu noihin :| . Meillä täällä päin on niin huono tuo lääkäritilanne että neuvolasta ohjataan suoraan soittaan ensin tk jne.

Adette: Nyt jätät sen imuroinnin ja muunki siivouksen ainaki tuonne viikolle 37 miehellesi! Ja makuulla pysyt. Juu tiedän hankalaa ja odotahan vain vielä muutama päivä niin on jo tuskastuttavaa, mutta vauvallehan se on parhaaksi...

Syyskuisissa on jo alettu jakautumaan muuten!
 
KTL: huh, huh kuulosti kyllä pahalta toi sun kaatuminen. Onni onnettomuudessa ettei käyny pahasti. :hug:

Meillä on myös lapsia nukutettu kyljellään. Tosin esikoinen kyllä melko nopeesti alko nukkuun mahallaan ja nukkuu edelleen 7-vuotiaana lähes vallan mahallaan. Vaikea siis muuttaa opittua tapaa... =)

Pinnasängyn pehmusteen ostin Huutonetistä, makso kokonaista 4?. Sattui oleen täältä suunnalta, niin sain halvalla. Käytettyhän se on, mut ei se mun mielestä tarvi mikään uus olla. ;)

Vakuutuspaperit laitettiin alkukuusta meneen. Turvasta on muutenkin vakuutukset ja otettiin siis vauvallekin jo heti syntymästä voimaan astuva vakuutus. Noilla isommilla ei kyllä ollu vakuutusta syntymästä vaan 2kk ikäsestä. Eikä olla onneks jouduttu juuri muutenkaan turvautuun siihen, terveitä kun ovat olleet. Omavastuu oli jotain 80? päälle, mut vuosimaksu on siten halvempi. Isommilla lapsilla vakuutusmaksuhan on jo alentunu ja alentuu taas ens vuonna eli onneks jostain säästää. :)

MiHLa: meillä aikanaan ei esikoinen vieraillu sairaalassa, ku veli syntyi, mut kun vauva kotiutui, niin silloin pikkuveikka "antoi" isosiskolle nuken kotiintulolahjaksi. =) Muutenkin oon kuullu pelkästään hyvää tuosta lahjajutusta.
Uskoisin, et toimii parhaiten jos sisarusten ikäero on alle 3 vuotta (meillä oli eroa melki 1v 10kk). Isommille (meilläkin siis jo 5v ja 7v) en ole ajatellu mitään erityistä lahjaa vauvan nimissä enää ostaa. Toki mieli voi muuttua.... :D

Mukavia neuvolakuulumisia kaikilla :)

FPI: hui, onko sulla jo noin paljon viikkoja. =) Ei tosiaan kauaa mene kun nyytti on sylissä.

jasmara ja masuasukki 32+3
 
Neuvola kuulumisia. Pitkästä aikaa tosiaan kävin neuvolassa 5vko oli tuo väli. :eek:
Kaikki hyvin. Hb ei mitattu kun ollut hyvä kokoajan ja muissakaan raskauksissa ei rautaa ole tarvinnut syödä.
Painon nousu vajaa 200g viikko. Nyt painoa tullut noin 4kg koko raskaus aikana. Mutta tämä terveydenhoitaja oli sitä mieltä että ihan hyvä vauva kuitenkin kasvanut niin ei huolta.
Sf-mitta 30cm eli yläkäyrien yläpuolelta on yhtäkkiä tiputtu keskikäyrälle. (5vko sitten tuo mitta oli jo 28,5cm) Eli maha on laskeutunut.
Verenpaine oli hiukan koholla 130/92 mutta kun pissa puhdas ja ei muita oireita niin kotimittauksilla voi tarkkailla tilannetta
Seuraava aika annettiinkin jo kahden viikon päähän ja sitten mietitään otetaanko vielä lääkärikäynti vai jätetäänkö se pois.
Vauvan nukuttamisesta oli puhetta ja minulle on jokaisen neljän lapsen kohdalla sairaalassa opastettu että nukutetaan kyljellään ja vielä niin että joka toinen kerta laitetaan vauva eri kyljelle nukkumaan. Noin on sitten toimittu sairaalassa olo aika. Kotona kyllä melko pian alkaneet nukkua selällään.
Tuosta mahan laskeutumisesta Itsellä tosiaan tuo maha laskeutunut jo ja ollut jo useamman viikon. Tuosta laskeutumisesta ei vaan voi tehdä mitään johtopäätöksiä sen suhteen milloin vauva mahdollisesti syntyy. Itsellä esim nykyisen kuopuksen aikaan laskeutuminen tapahtui jo joskus viikolla 28 ja niin vain mentiin laskettuun aikaan asti ja toisaalta tiedä tapauksia joissa vauva on laskeutunut vasta kun synnytys on käynnistynyt.
vakuutuksista vauvalle oli myös puhetta niin meillä ei koskaan ole otettu. Sitten kun lapsi on vähän kasvanut on otettu tapaturmavakuutus ja näin toimitaan tämänkin lapsen kanssa. Makuasiahan tuo on mutta itse luotan suomalaiseen terveydenhoitoon ja kyllähän noilla vakuutusmaksujen hinnoilla käyttää jonkin kerran tarvittaessa yksityiselläkin. Ainakin ennen nuo vakuutukset oli hirveän hintaisia kun esikoiselle kyseltiin, ei varmaan olis varaa maksaa viidestä lapsesta :/

pumppernikkeli ja niilo 33+5
 
ktl onneksi kaikki nyt ok, ettei käynyt pahemmin. :hug:
jaksamista kaikille muillekkin jotka jo kärvistelevät, toivotaan että masukit pysyy mukana vielä jonkun aikaa.

Kaveri sai viikonloppuna tytön, pikkunen oli 2.7kg ja 46cm ja ihan ajallaan synty. :heart:

kova vauva kaipuu jo itelläkin, mutta eiköhän se aika kulu äkkiä, vielä olisi 4 päivää töitä ja sitten jään kotiin, onkin paljon tekemistä kotonakin.

Nimiä ollaan mietitty mutta lukkoon ei olla lyöty mitään.

TIETÄÄKÖ JOKU KORJATAANKO JOSSAIN VAUNUJA (ASUSTAAN TURUN KUPEESSA) TAI SAAKO JARRUJA OSTETTUA VANHOIHIN VAUNUIHIN.
OSTIN VANHAT VAUNUT JOTKA MUUTEN HYVÄT MUTTA JARRU EI TOIMI :/

31+3 :heart:
 

Yhteistyössä