***JOULUN ODOTTAJAT*** Syyskuu

Kai sitä voisi viimein tännekin kirjoittaa ja esittäytyä... Jonkun tovin kun näitä lueskellut.

Olen siis 27-vuotias lähihoitaja Koillis-Savosta. Töissä lastensuojelulaitoksessa.
La ois 28.12 ja synnytyssairaala luonnollisesti KYS. Tässä jänskään, syntyykö se pentu jouluna, uutena vuotena vai loppiaisena... jos mulla ois sananvaltaa, niin ensvuonna, mutta joku muu päättää... ja sillon voi tulla vaikka jo kuukautta aiemmin.

Tähän mennessä raskaus mennyt loistavasti. Ei oksentelua. Kuvotusta kylläkin aika ajoin. Nyt on alkanut ruoka maistumaan ihan urakalla ja voisin syödä vaikka koko maailman... ja niin on alkanu vasta nyt tuo kohtukin kasvamaan ja muksu sen sisällä. Potkii minkä kerkiää.

Viikko sitten hain vaunut. Vaatettakin on jo yllin kyllin + muutama kestovaippa. Aiheeseen oon yrittäny tutustua minkä kerkiän...

Niin. Meiän perheeseen odotetaan siis esikoista. Noita kahta koiraa ei taideta huollettaviksi laskea, vaikka toisen perässä saaki alvariinsa juosta ja pyyhkiä suupielistä valuvaa kuolaa.

Viimesen viikon aikana alkanu ilmetä liitoskipuja. Pirullisia ovat. Neuvolatädille kun oireistani puhuin, pisti samantien sisätutkimukseen, jossa lääkäri pääsi poissulkemaan laskuista kaikki maholliset tulehdukset sun muut.
Se meiän neuvolatäti on hirmu mukava, mutta pelottava (ainakin mieheni mielestä). Ei ole sellaista neuvolakäyntiä ollut, jolloin se ei olisi huolestuneena kertonut kaikenmaailman raskausmyrkytyksistä sun muista...
 
Hei.

Kiva kuulla etten oo ainoo jonka tissit ei valu sätseen :)
Tuohon neuvolahommeliin et mulla on nyt ollu neuvolat1)13.4. 2)11.5. 3)7.6. 4) 10.7. 5)13.8. 6)5.9. Ja seuraava on loppukuusta 3vkoa edellisestä. Ja sit viel lisäksi alkuraskauden lääkärintutkimus toukokuulla ja ultrat polilla 23.5. ja 23.7. Eli 9kertaa oon kaiken kaikkiaan ollu noilla käynneillä jo nyt ja siihen ku viel laskee päälle 3 ultrausta siinä ihan alkuvaihees niin onhan niitä käyntejä kertyny valtava määrä, paljon enemmän kuin kakkosta oottaes. Silloin kävin kaikenkaikkiaan 17 kertaa neuvolas, ultras tai vastaavas. Ja esikoista oottaes käyntejä on ollu vain 14. Ei mitää, ihan mukavaahan se on et tarkasti seurataan raskautta.
Tuossa kun lunttasin vanhasta neuvolakortista niin kakkosen aikaan viikoilla 32 oli vasta sama sf mitta kuin mitä täs raskaudes on ollu jo 27+. Kun sitte taas esikoista oottaes tuo 28cm tuli aikalailla samas ajas ja hassua et muutenki esikon nla kortin muistiinpanot muistuttaa pahasti näitä tän raskauden juttuja. Taidan vähä jo uskoo tyttö ja poikaraskaus teorioihin :D

No tulihan taas juttua.. aika kuivaa sellasta :ashamed:

Meillä on lapset räkätaudis ja tyttö tuol huutelee sängystään kun se reppana nukahti päiväunille jo puol 11 ja eihän sitä unta piisannu kovin pitkäksi aikaa. Täytyy pukee iltapäivällä neiti lämpimästi ja viedä ratasajelulle, sais raitista ilmaa ja jos sit vaikka uniki tulis siin rattais. Mut joo, nyt poistun hoitamaan pikkuista :wave:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mauahtavaa:
Eli 9kertaa oon kaiken kaikkiaan ollu noilla käynneillä jo nyt ja siihen ku viel laskee päälle 3 ultrausta siinä ihan alkuvaihees niin onhan niitä käyntejä kertyny valtava määrä, paljon enemmän kuin kakkosta oottaes. Silloin kävin kaikenkaikkiaan 17 kertaa neuvolas, ultras tai vastaavas. Ja esikoista oottaes käyntejä on ollu vain 14. Ei mitää, ihan mukavaahan se on et tarkasti seurataan raskautta.
Ihan oikeassa siis olin - mulla on ollut kaiken kaikkiaan 6 (!!!!) käyntiä ultrat mukaan lukien, paitsi että sen alkuraskauden ultran rv6+? kävin yksityisellä. Ja ens viikolla on siis lääkäri. Tää on kyllä ihan peestä koko kaupunki, kun ei tän enempää ole käyntejä :headwall: .

Enkuli tervetuloa!

Meen jatkamaan itkemistä uusimman vauva-lehden parissa :'( .
 
Polka: Täällä odotetaan ensimmäistä, mut silti on sellanen olo, etten oo ehtiny tajuta, mikä muutos meillä on edessä, en tiedä oonko siis sisäistäny viel ees koko juttua! On ollu niin hirveästi muuta tekemistä, muutto, häät... Synnytyksestäkin aattelen vain niin, että eiköhän se nyt jotenkin mene... Kamalaa jos se onkin ihan järkyttävä kokemus. Mites te muut, miten ootte valmistautuneet tulevaan muutokseen "kopan sisäisesti?"

Täällä tissit vuotaa niin etten voi olla käyttämättä rintalappuja päivisin, aamuisinkin on aina yöpaidassa kivat tahrat. Ainakaan ei pitäs olla imettämisen kiinni maidon tulosta ;)

Käytiin taas eilen vaunu-katselmuksella. Kyllä ne teutoniat taitaa viedä voiton. Pitäis katella saisko niitä saksasta tilaamalla halvemmalla kun suomesta. Pidän teutonia prestige-pakettia, 700? hieman kalliina.... Minkä hintaisia vaunuja muut ootte hankkineet?
 
Heii taas..

Mötkylä: Me maksettiin vaunuista 50e :D Emmaljungan vanhat mut toimii.. Niin tuosta maidon tulosta, et eipä se silti vaikuta et vaikka ennen synnytystä sitä ns maitoo tuliski (muistaako joku miksi sitä kutsuttiin?? ) Itel esikon aikaan oli lätäkkö joka aamu sängys ja tissiliivit ihan koppurat välillä mut siltikää maitoo ei piisannu ku ekax kuukaudex.. :/

tääl taas lojun vaik tarttis noit kirppiskamoja laittaa mutta ku ei huvita..
 
Ai kamala, kun oli liikuttavia juttuja vauvassa :snotty: .

Mötkylä: Vajaat 750? mekin niistä Gessleineista jouduttiin pulittamaan, mutta on ne varmasti sen arvoisetkin :saint: .

Kyselit myös kopan sisäisestä valmistautumisesta. Mä en osaa olla huolissani. Tiedän, että elämä muuttuu radikaalisti ja olen kuullut satoja tarinoita siitä, kuinka ei ehdi vessassa käymään, ei hiuksia pesemään, ei syömään eikä lehteä lukemaan, mutta en silti osaa huolestua. Olkoonkin rankkaa ja uutta ja vaikeaa, niin tätähän olen koko elämäni halunnut. Olen ehkä enemmän sitä tyyppiä, joka kuvittelee menevänsä vaunujen kanssa Stockmannin kahvilaan ip-kahville ja muiden äiti-kavereiden kanssa lounaalle :) . Ehkä petyn kamalasti, mutta en usko, että positiivisesta ajattelusta olisi ainakaan haittaa, kun en kuitenkaan ole hetkeksikään unohtanut, että juuri minun masuADHD saattaa olla se koliikkitapaus tai allergiavauva. Toivon vaan joka päivä, että vauva syntyisi terveenä ja itsekin selviäisin synnytyksestä yhtenä kappaleena. Kaikki muu tulee sitten ajallaan. Kaikki kaverit, jotka on ollu yhtä ummikkoja lastenhoidon suhteen, tuntuvat selviävän loistavasti, joten miksen minäkin :saint: . Mies on niin kultainen, että auttaa varmasti paljon ja mielellään ja vauvan tulevat isovanhemmat ovat tarjonneet apuaan jo etukäteen.
Eiköhän me kaikki (esikoisen odottajatkin) hyvin selvitä? :hug:
 
Ihanaa sunnuntaipäivää kaikille.
Schätzchen: Kiitos myötätunnosta, nää liitoskivut on ollut kyllä hel.... En ikinä oikein ennen oo ymmärtänyt, ett mitä ne liitoskivut on, kun joku on yrittänyt selittää, kun esikoisesta ei ollut mitään vaivoja koko raskausaikana, paitsi nuo vaarattomat verenvuodot. No, tässä raskaudessa saa vaivaa vaivan perään, mutta ei mun hirveesti pitäis valittaa, kun taitaa olla viimeinen raskaus tällä naisella. Mies on sitä mieltä, että viimeistä viedään... =) Eli pitäisi siis nauttia jokaikisestä vaivasta ihan täysillä. Ja onhan tää raskaus kuitenkin niin ihanan mullistava asia... :)
Viime yö meni valvoessa, kun tuli taas kirhamaa miehen kanssa ja sitten mentiin suutuspäissä nukkumaan (asia, jota inhoan yli kaiken). Näin koko yön painajaisia, että mies jätti mut tai sillä oli toinen eikä se vastannut puhelimeen. Heräilin sitten pitkin yötä hiestä märkänä ja sydän pamppaillen. Aamulla saatiin onneksi sovinto tehtyä ja aamupäivä menikin ulkoillessa ja autoa siivotessa. =)
Ei mullakaan mun mielestä ole noita neuvolakäyntejä kauheen usein... Kerran kuussa suurinpiirtein.
Pikkuinen on ollut tänään tosi rauhallinen, varmaan ihmettelee, kun äityli on jaksanut touhuilla koko aamupäivän ja ottanut pitkät unoset...
Nyt laittamaan kanapastaa koko perheelle... =)
Riikkuli 27 tasan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jajepoo:
Heh, pakko laittaa, kun alkoi huvittaa toi "...itsekin selviäisin synnytyksestä yhtenä kappaleena."
Eihän siitä tavallaan selviäkään... :whistle: :p


:LOL: Totta. Eli sitä ei siis ehkä edes pitäisi toivoa :LOL: .

Riikkuli: Tuntuuko sustakin joskus siltä, että koko alapää tipahtaa kohta maahan :ashamed: ? Ja tottahan se on - ihanaa aikaahan tämä on siitäkin huolimatta, että tuntuu, että koko alapää olisi hirveässä tulehdustilassa
:whistle: ...

Nyt taas syömään :p .
 
Mötkylä, me saatiin Teutonian Spirit S3:t tykötarpeineen (rengassuojat, sadesuoja, hyttysuoja, hoitolaukku, Britaxin turvakaukalo ja adapterit) yhteishintaan 960 euroa. Muutamaa kymppiä halvemmalla olisi lähtenyt, jos hoitolaukun ois kerinnyt ottaa samaan pakettiin. Jouduin sen ostamaan täydellä hinnalla postikuluineen toisesta liikkeestä, kun vaunuliikkeestämme olivat hoitolaukut loppu (myös maahantuojalta). Mielestäni paketti ei ollut niin kallis, kun normihinnalla kaikkinensa nuo olisivat olleet yli 1100 euroa. Saksasta en lähtenyt tilaamaan, koska tilatuilla tuotteilla ei tietääkseni ole suomalaista 2 v. takuuta ja suomalaisissa Teutonioissa on se pohjoismainen turvasysteemi, mitä keski-eurooppalaisissa ei ole.

Tulevaisuuteen vauvaperheenä en ole henkisesti valmistautunut oikein mitenkään. 1,5 vuoden lapsettomuus odotuksineen ovat valmentaneet mut henkisesti valmiiksi pienelle ihmiselle. Tulkoon mitä tulee, eiköhän kaikesta selviä =) .

Niin, ja mullakaan ei rinnat vuoda mitään, en edes odota sellaista ennen synnytystä :$ .

Lueskelin tältä palstalta, että nuo mun vatsa/selkäkivut saattavat olla sappikipuja, jotka vaativat leikkauksen :eek: |O :eek: . Apua, pari päivää menee taas kurssilla, joten en edes pääse lääkäriin ennen keskiviikkoa.
 
Nää shoppas näppärät ORAn-yhdistelmävaunut käytettynä ja makso 90,- euroa. Uskon näillä pärjäävän ihan kivasti...

Liitoskivut on kyllä todella syvältä. Muistuttivat taas olemassaolostaan äsken, kun lenkillä koirien kanssa kävin. Huh...
Ja rinnat valuu. Tänään ku en oo rintsikoita päälle pistäny, ni on miehen T-paidassa hurjat tahrat rintojen kohdalla...
 
Ei mulla mitään asiaa oo, mutta tryykään tänne vaan jatkuvasti kuitenkin...

Joku kyseli rintojen vuotamisesta. Ei vuoda ei. Ei vuotanut ekassakaan odotuksessa. Toivottavasti ei enteile yhtä h-elvetillisiä ekoja imetyskuukausia kuin silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Kyselit myös kopan sisäisestä valmistautumisesta. Mä en osaa olla huolissani. Tiedän, että elämä muuttuu radikaalisti ja olen kuullut satoja tarinoita siitä, kuinka ei ehdi vessassa käymään, ei hiuksia pesemään, ei syömään eikä lehteä lukemaan, mutta en silti osaa huolestua. Olkoonkin rankkaa ja uutta ja vaikeaa, niin tätähän olen koko elämäni halunnut.
Mä oon näin jälkikäteen oikein nauranut itelleni, miten en tosiaan muka ehtinyt syödä/käydä vessassa. Siis ihan kauhea ongelma oli suihkussakin käyminen. Eihän tollanen vauva muuta tee kuin nukkuu ja kyllä se sen vessakäynnin olis ihan voinut sängyssään maata. Mutta mä vaan en osannut laittaa sitä sylistä pois ja syödä. Nythän mulla vasta on sellainen tilanne, että syöminen/vessailu on ihan hankalaa. Poika haluaa joka paikkaan perässä jne.

No ehkä se oli sitä alkuhämmennystä ja tällä kertaa ei ihan oo niin ihmeissään. Tai sitten on yhtä sekaisin taas.

No menen kattoon yleisurheilua.

 
Mua ahdistaa jo alkava työviikko :ashamed: Mun on varmaan pakko jäädä sairaslomalle ennen äitiysloman alkua, jos tahti jatkuu samanlaisena. Pieni on ollut ihan aktiivinen nyt viikonloppuna taas, perjantai oli hiljaisempi päivä. Pelkään kovasti, mitä tämä kamala stressaaminen PIenelle (ja minulle) tekee :ashamed: Ei ainakaan hyvää!

Maukkis kyseli yllätyksistä raskauden suhteen. Minua yllätti se, etten voinut läheskään niin pahoin alkuraskaudesta kuin kuvittelin :D Positiivisesti olen yllättynyt siitä, etten mikään aivan kamala hormonihirviö ole ollut, joskus vähän itkuisempi (mutta isoksi osaksi lasken senkin väsymyksen piikkiin - ja väsymyksen taas työn piikkiin). Olen voinut suhteellisen hyvin tämän raskauden aikana, toki nyt viimeisellä kolmanneksella kun mahallakin alkaa olla kokoa, alkaa olla vähän sellaista pikkuvaivaa (selkä kipuilee, nivusia vihloo, närästää, supistaa). Ja kaikkein eniten on jollain tavalla yllättänyt se, miten paljon voi kiintyä jo siihen plussatestiin - siis että jo niinkin alussa alkaa jo kiintyä siihen elämänalkuun :heart: Ja miten pökerryttävän ihanalta tuntuu, kun joku möyryää ja potkii mahassa (vaikka se välillä tekisi kipeääkin) :heart:

Me käytiin muuten eilen ostoksilla ja sorruin ostamaan yhdet 68 cm potkuhousut, mobilen ja pinnasänkyyn sellaisen hauskan kierrelelun. :heart:

Hassua, että mulla laskettuun aikaan 2,5 kk. Minähän olen vähän varkain tässä ketjussa, kun oletin, että LA muuttuu joulukuulle nt-ultrassa ja kävikin toisin (eli LA aikaistui melkein viikolla). Periaatteessa töitä 5,5 viikkoa jäljellä, mutta jos pahalta näyttää, jään sairaslomalle jo noin kolmen viikon jälkeen (jos sitäkään jaksan).

- Asrai ja Tiitiäinen rv29+2 -
 
Neuvolassa käynneistä... Täällä on ollu neljän viikon välein, mukaan lukien 2 lääkärineuvolaa. Kaks ultraa tuli siihen sitten vielä lisäksi. Seuraava neuvola-aika on kolmen viikon päästä ja siitä kaiketi alkaa kahden viikon välein.

Närästyksestä... Onko kukaan kokeillu sitä vinkkiä, et kokonaisten mantelien syöminen auttais närästykseen? Kun en ollu semmosesta ennen kuullukkaa, jostain näiltä palstoilta sain siihen vinkin ja kun sitä kokeilin, niin ei oo paljon renniee kaivannu =) Voiko manteli muka oikeesti auttaa, vai kuvittelenko vaan???

Schätzchen, jep, näyttäis taysiin muutenkin olevan kivasti tulijoita, varsinki kuun alkupuolella...
 
Kiitos Jajepoolle ja muillekin vakuutus-asiaan vastanneille! Kiva, että kuuluu bonuksen piiriin, on kuitenkin melko kallis. Joo, olen kuullut myös siitä, että S-bonusten kertyminen loppuu ensivuonna ja samanlaisen "lupauksen" saaneena että hintojen lasku korvaa bonukset-odotan innolla.

Tervetuloa enkuli!

Oma (.)

Mua vaivaa ihan armoton närästys aamusta iltaan ja öisin ei pysty enää nukkumaan kun max. 3 tuntia närästyslääkkeen vaikutuksen ajan. Tää on oikeasti ihan hirveää, soittelin jo viikonloppuna keskussairaalaan ja kysyin, että kuinka monesti päivässä sitä lääkettä saa ottaa.
Sieltä meinasivat, että voi olla jo niin pahasti tulehtunut, ettei tavan apteekkilääkkeillä enää pois lähde. :/
Joten kaikki mahdolliset hyväksi havaitut vinkit asian helpottamiseksi otetaan ilolla vastaan! =)

Muuten olo on ihan ok, kovasti tuntuu maha kasvavan. Ympärysmitta tältäpäivältä 114cm. :eek:

Eikä tuu maitoa täälläkään, ei kyllä ole tullut edellisissäkään kuin ihan muutama tippa aivan loppuraskaudessa. Synnytyksen jälkeen maitoa on sitten riittänyt ihan kiitettävästi, toivottavasti saan imettää pitkään tätäkin vauvaa.

Mua alkaa jännittämään aina vaan enempi se ensiviikon istukan tarkistusultra... toivottavasti se on noussut tarpeeksi ylös ja voin synnyttää alakautta! :|

Mutta poistun nyt jorisemasta kun ei mitään järkevää sanottavaa ole! :wave:


 
Sunnuntai-iltaa :wave:

Mäkin nyt taas välissä käyn kirjottelees, kun näitä viestejä tulee niin paljon ettei meinaa perässä pysyä :p

Mauahtavaakos se oli joka kyseli, et mikä on yllättänyt ekassa raskaudessa.. Mullekkaan ei ihan heti tullut mieleen mitään, mut hetken mietittyäni ainaski seuraavat asiat on kyllä jollakin tapaa yllättänyt: se, ettei alkuraskaudessa tarttenut kertaakaan oksentaa, vaan huono olo oli vaan semmosta etovaa oloa. Sitten ennen raskautta aina kuvittelin mielessäni, et miten mä sitten isonkin masun kans käyn kunnon kävelylenkeillä ja oon oikein pirtsakka tuleva äiti :LOL: No se mielikuva kyllä karisi jo joku aika sitten.. Iloisesti yllätyin siitä, et miten ihanilta pikkusen liikkeet oikeesti voikaan tuntua :heart: vaikka nyt ne ottaa jo välillä kauheen kipeetä, niin iloitsen joka liikkeestä niiin paljon. Muuta nyt ei tähän hätään tuu mieleen.. mut varmasti on muitakin asioita mitkä on yllättänyt..

Neuvolakäynneistä Tähän mennessä neuvolakäyntejä on ollut yhteensä 8. Kolme niistä on semmosia "ylimääräisiä", esim. supistusten takia sekä Hb:n mittaus kontrollikäynti. Sitten neuvolakäyntien lisäksi on ollut np-ultra ja rakenneultra. Myös pari kertaa oon ultrattavana käynyt sillon alkuraskaudessa ihan terveyskeskukses (sillon kun oli ollut sitä vuotoo ja vähän epävarmaa raskauden jatkumiselle).. Plus nyt on sit ollut supistusten takia 2 äippäpolikäyntiä sekä 1 yö osastolla.

Seuraava neuvolakäynti olis mulla vähän yli viikon päästä. Eka käynti uudessa neuvolassa, vähän jänskättää mimmoinen täti siellä on, kun tähän asti neuvolassa on ollut niiiin ihana käydä kun terkkari oli niin ihana!

Tähän väliin laitan tämän päivän masukuvan, elikkäs rv 27+0 http://www.aijaa.com/v.php?i=948578.jpg

(.) Laastareiden sivuoireet on loppuneet, huh. Mutta supistukset ei kyllä ole.. Vähän ihmetyttää kyllä, kun mähän käytän niitä laastareita nimenomaan supistusten estämiseks.. Kipeitä kiristyksiä tulee edelleen päivittäin. Lisäksi mun selkä on nyt niin huonossa jamassa, et pelottaa, oonko ihan rampa koko loppuraskauden.. Yritän aina välissä venytellä, mut ei auta |O Olisko muilla selkävaivaisilla antaa jotakin hyviä vinkkejä?

Mutta empä mä nyt kauempaa tässä pysty istuskella, auuh :x

mmiilia & rakas kidius 27+0 :heart:
 
Moikka!

Oli puhetta noista vaunujen hinnoista. Mentiin eilen vaan katselemaan noita vaunuja ja vertailemaan vähän tarjontaa. No nyt tuolla makkarin nurkassa sitten kököttää tuollaiset Teutonian Prestige vaunut. Ihastuttiin niihin kerralla. Katseltiin kyllä myös muun merkkisiä vaunuja, mutta nuo tuntuivat eniten omilta. Sitten kun samassa liikkeessä (Vauvatalo Johanna) myytiin myös noita turvakaukaloita, johon oltiin jo aiemmin ihastuttu, niin saatiin hyvä könttätarjous molemmista. Vaunut, hoitolaukku ja erillinen sadesuojus sekä tuo craco locigo S telakalla varustettuna maksoi yhteensä 820. Mieskin tuli siihen tulokseen, ettei kannata ruveta saksasta tilailemaan. Helpottaa, kun nyt on nuo suurimmat hankinnat tehty. Vielä pitäis sitten katsella hoitopöytää ja sänkyä.

Sitten noista neuvolakäynneistä. Olen käynyt neuvolassa kerran kuussa ja sama tahti jatkuu vielä lokakuun alkuun asti. Sitten kuulemma aletaan tihentämään käyntien väliä ilmeisesti tuohon parin viikon välein. Tällä hetkellä olen käynyt neuvolassa 6 kertaa ja lääkärillä kahdesti. Tosin kaksi noista neuvolakäynneistä on ollut vain sellaisia kymmenen minuutin mittaisia verenpaineen mittauksia ennen lääkäri aikaa. Lisäksi olen käynyt ultrassa kolmesti.

Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville :hug:
 
Maukkis kyseli niitä asioita, mitkä ovat yllättäneet raskaudessa.
-Oma rauhallisuus (np-ultraa edeltäviä viikkoja lukuunottamatta). Oletin, että olisin ihan hermoraunio koko ajan ja pelkäisin ja huolehtisin sikiön vointia joka minuutti.
- Vähäinen painonnousu. Luulin, että lihoisin heti kymmenen kiloa, mutta muutama kilo taitaa olla tämänhetkinen totuus.
- Vähäinen shoppailu. Olin ihan varma, että luottokortti vinkuis heti np-ultran jälkeen, mutta hankinnat on jääny vaunuihin ja yhteen potkupukuun :whistle: ...
- VÄSYMYS |O
- Supistelu tässä vaiheessa. Suunnittelin käveleväni ja käyväni salilla yms. mutta evvk kun tietää, että pienikin rehkiminen saa mahan kivikovaksi |O
- Tulevien isovanhempien hössötyksen olemattomuus :/ . Ehkä ne olettaa tuntevansa mut, eikä liikoja kysele, etten hermostuisi (kuten äitini taannoin sanoi kun kerroin että vauva potkii koko ajan ja hän ei sitä ollut uskaltanut kysyä :headwall: ). Välillä tuntuu, että saisivat kyllä vähän enemmän kysellä...
- Se, että tämä aihe on jatkuvasti esillä sellaistenkin ihmisten kanssa, joiden kanssa päätin välttää aihetta (sinkut yms. joita ei välttämättä kiinnosta). No, itsepähän kyselevät... :p
- Riippuvaisuus tästä palstasta
- Se, miten paha olo silloin alkuaikojen pahoinvoinnin aikaan olikin...
- Miten nopeasti kunto on romahtanut

Ja olishan sitä listaa vaikka kuinka, mutta nyt täytyy ehtiä suihkuun ennen BB:tä. :wave:
 
vaunujen hinnoista oli puhetta. Itse ostin briot juhannuksen jälkeen tarjouksesta kaikilla tykötarpeilla 550e. Minusta 1000e vaunuihin kuulostaa hirvittävältä summalta.
mikä yllätti raskaudessa kysymykseen vastaan vaikka en olekaan esikoisen odottaja vaan viime raskaudesta on 8v. Mutta vaikka jo luuli kaiken tietävänsä ja muistavansa niin yllätyksiä on tullut.
1. yllätys oli koko raskaus! :heart:
2. järkyttävä kokonaisvaltainen pahoinvointi 20 viikolle asti.
3. esikoisen positiivinen suhtautuminen tulevaan pikkusiskoon
4. kärsimättömyys, kamala tarve laittaa kaikki kuntoon jo nyt, esikoisesta aloitin vasta äitiysloman alussa.
5. VÄSYMYS! |O , nyt voisin vain nukkua aina ja aina, mutta näin iltaisin ei meinaa uni tulla... Tekeekö ikäkin tähän oman osuutensa?

Vieläkin ihmettelen niitä naisia/tyttöjä, jotka päätyvät sairaalaan vatsakipujen vuoksi ja sitten saavatkin tietää synnyttävänsä hetken päästä. Minulla ainakin pikkuinen myllää masussa niin paljon, että ei niitä voi luulla suolisto-oireiksi!!! Tai täytyis olla kyllä melkonen lapamato suolessa... :LOL: Minä ainakin menisin lääkäriin kauhuissani, jossen muka olisi tajunnut olevani raskaana. Mutta kai sitä voi ihmismieli kieltää tälläisenkin asian...
Toin pinnasängyn varastosta sisälle, jotta kissat ehtii tottua niin sujuvasti kulkevat pinnojen välistä, vaikka lastentarvike liikkeen täti väitti, ettei kissa mahdu pinnojen välistä kulkemaan. Täytyy siis hankkia kissasuojus, heinäkuun ketjussa muistaakseni oli linkki siihen... Onkohan sitä suojusta kamalan hankala käyttää?
Mutta reipasta työviikkoa työssä oleville!
Rentouttavaa lomailua lomailijoille ja sairaslomalaisille!
Voimia kotona lapsikatraan kanssa oleville/muuttaville!

Pinkeiju+keiju 25+0
 
Näköjään olen taas back!! :wave: Ei tää kuitenkaan ihan ongelmitta toimi.. meinas herjat pariin otteeseen kun kirjauduin että epäonnistui ja unohdinko tunnuksen ym.. vaikka kaikki olikin laitettu oikein. :kieh:

Katotaan jännityksellä kuinka kauan saan tällä kertaa olla palstalla!! Nyt ei tällä kertaa edes ylläpidon porukka edes vaivautunut vastaamaan palautteeseen! Ihme asiakaspalvelua!!

Vaunuista: edelleen himoitsen niitä uusia vaikka minulla on hyvät yhdistelmät.. :whistle: Mutta jos päädyn hankkimaan uudet niin varmaan ostan muutaman satasen arvoiset. Hullua minusta olisi laittaa likemmäs 1000 egeä vaunuihin jos kerta ei oo pakko ostaa. Olen köyhtynyt joskus noista vaunuista silloin aikoinaan jotain 700 euroa..

Pakko vastata tuohon kysymykseen mikä on yllättänyt raskaana olossa. VAikka en todellakaan ole esikoisen odottaja. Suuresti yllätti se että alkuraskaus voi mennä niin vähillä oireilla! Ekasta kun jouduin tiputukseen ja luulin ihan oikiasti kuolevani kun olo oli niin kamala!! Ja äiti silloin sanoikin mulle että et sää mihinkää kuole ett' sinähä oot varmaan raskaana.. Tuumasin että kuule kolme testiä on tehty ja kaikki negaa. raskaana ei olla!! No sit lähin äitin käsipuolessa lääkäriin ja testihän siellä näytti plussaa ja ultrattiin niin viikotkin oli jo 11!! Nyt tässä raskaudessa ei hirveetä oloa oikeastaan ole ollut ja se oli suuri yllätys. Ja toinen ylläri oli se kun maha kasvoikin niin nopeesti! Se oli esillä jo viikoilta 13 ihan selvänä vauva masuna. Ja kun eka raskaus pysyi piilossa 7kk. :whistle:
Sätseeni ko se sanoi että isovanhemmat eivät hössötä.. Mulle oli taas ylläri että meidän äitee hössöttää vieläkin vaikka sillä on jo varmasti kolkyt lastenlasta.. :x Se oli suuri ylläri kun tosiaan sisko kertoi että äiti oli siltä kyselly et tietääkö mun sisko kumpi meille on tulossa tyttö vai poika ku tekis niiiiiiin mieli ostaa sille jotain ihanaa vaatetta ja oli samalla hypistelly kaupassa vauvan vaatteita.. :) Meidän äitee on sit ihan oikiasti sellainen mummuhöperö!

Ja se mitä kaipaan ennen raskautta on maksalaatikko!!! voi taivas että mulla tekee mieli maksalaatikkoa! Nyt pitää alkaa soittelee sinne neuvolaan et mitä tehdään.. ollu masu niiin kipee että oksat pois. Ne kyllä suositteli sitä saikkua jo viimeksi mutta kun en halunnu vielä luovuttaa..

Lumienkeli ja vielä pirullisempana kehissä!!! :kieh: :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schätzchen:
Mä en osaa olla huolissani. Tiedän, että elämä muuttuu radikaalisti ja olen kuullut satoja tarinoita siitä, kuinka ei ehdi vessassa käymään, ei hiuksia pesemään, ei syömään eikä lehteä lukemaan, mutta en silti osaa huolestua. Olkoonkin rankkaa ja uutta ja vaikeaa, niin tätähän olen koko elämäni halunnut. Olen ehkä enemmän sitä tyyppiä, joka kuvittelee menevänsä vaunujen kanssa Stockmannin kahvilaan ip-kahville ja muiden äiti-kavereiden kanssa lounaalle :) . Ehkä petyn kamalasti, mutta en usko, että positiivisesta ajattelusta olisi ainakaan haittaa, kun en kuitenkaan ole hetkeksikään unohtanut, että juuri minun masuADHD saattaa olla se koliikkitapaus tai allergiavauva. Toivon vaan joka päivä, että vauva syntyisi terveenä ja itsekin selviäisin synnytyksestä yhtenä kappaleena. Kaikki muu tulee sitten ajallaan. Kaikki kaverit, jotka on ollu yhtä ummikkoja lastenhoidon suhteen, tuntuvat selviävän loistavasti, joten miksen minäkin :saint: . Mies on niin kultainen, että auttaa varmasti paljon ja mielellään ja vauvan tulevat isovanhemmat ovat tarjonneet apuaan jo etukäteen.
Eiköhän me kaikki (esikoisen odottajatkin) hyvin selvitä? :hug:
Yhdyn edelliseen! Positiivinen mieli auttaa paljon :) Schätzen kyseli sokerirasituksesta - hyvin meni, hengissä selvittiin! Seikkaperäinen selostus löytyy tuolta sivulta 6 (05.09.).

Ai Porchekin joutui (vai pääsi ;) ) saikulle! Nautihan vapaapäivistä - mäkin voisin käyttää muutaman heti tähän työviikon alkuun *huoh*

 
Heips

Tervetuloa uudet mukaan :hug:!

Mekin otettiin vakuutus vauvalle Tapiolasta. Kovasti sitä pohdittiin, mutta päätettiin kuitenkin se ottaa jo nyt, eihän sitä koskaan tiedä mitä ekan kuukauden aikana tapahtuu.

Mikä yllätti raskaana olossa... Minulle tuli aikamoisena yllätyksenä alkuraskauden jatkuva väsymys :whistle:. Muuten olin varautunut kaikkeen mahdolliseen...tai ainakin olin kuvitellut varautuvani =)

Täällä käydään neuvolassa noin kerran kuukaudessa, mutta ensi kerrasta lähtien 2 viikon välein :) .

Selkä on ollut täälläkin tosi kipeä ja tänään pitäisi tulla postissa selkätuki. Katsotaan auttaako se yhtään töissä :whistle: . On hieman samanlaiset tuntemukset kuten Asraillakin, että kuinka tämä pikkanen jaksaa kun äippä stressaa niin paljon töistä ja joutuu vetää itsensä ihan poikki joka ikinen työvuoro :(. minulla alkaa äitiysloma 27.10, mutta sitä ennen pidän viikon talviloman alta pois. Katsotaan jaksanko olla tuonne saakka töissä..

Nyt on lähdettävä vahtimaan pullia, jotka paistuvat uunissa :)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Veeruska & Heppu Huoleton 28+0
 
äiskä73 mantelit sisältää paljolti samaa (ja myös paljon enemmän) kuin rennie: kalsiumia ja magnesiumia runsaasti samassa suhteessa ja varmasti niitten hyvät rasvahapot auttavat imeytymisessä, eli ei varmaan tuulesta temmattu väite. manteleita (ja muita pähkinöitä, kai manteli on pähkinä :kieh: ) käytetään myös kolestrolin alentamiseen.

Hitto kun taas väsyttää, kävin vessassa keskellä yötä ja muru jumppasi mahassa tunnin verran ja oli yhtäkkiä niin armoton nälkä, että piti mennä syömään lettuja ja kalkkunaa (mitä jääkaapissa nyt voi olla klo 4 aamulla). Turha näköjään taistella tutkainta vastaan. uni tuli heti kun oli syönyt mutta en haluaisi ottaa yösyömisiä tavaksi. näköjään täytyisi illalla syödä vähän enemmän mutta jos täydellä mahalla menee nukkumaan, vaikuttaa sekin unen laatuun :headwall: Neuvolassa vielä kysyivät että mikset saa heti unta kun käyt vessassa :headwall: :headwall: no mistä minä tiedän, ehkä sitä on tarpeeksi pirteä kun 4-5 tuntia on nukkunut eka. Marraskuu ja äitiysloma...huoh. nyt pitää vaan istua koneella taas tämä viikko. pers puutuu B)

Lumienkeli, hyvä kun olet takasin ja entistä hirveempänä. Diilaatko mulle yhden pimeän pullon? Välitätkö myös nyysittyä lastentavaraa, tarttisin hyväkuntoisen sitterin :D

t. K 25+0
 
Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille!
Saadaan tosiaan ottaa jonotusnumerot synnärillä kun meitä loppuvuodesta jakautuvia on ihan hirveeesti!
Mullakin on lähi kaveripiirissä kolmella lasketutajat marras-joulukuussa joten jotain kummaa on ollut ilmassa tossa kevättalvella.

Esikoisenkoisen odottajana tää raskaus on ollut ihan erinlaista mitä mä kuvittelin. Aattelin että alkuraskaudessa olisi ihan hirveesti oireita ja oksentelisin ympäriinsä jne. Mut ei. Mulla mitään perinteisiä raskausoireita ollut ollenkaan, eka 20 vkoa oli tosi oireeton ja sit tuli vaan kovat selkäkivut ja maha ja potkimiset ja tissivuodot. Mut ennen kun maha tuli esiin ei ollut mitään.
Ja se kuinka henkisesti vaikeaa tää odotus on ollut mulle. Jatkuva huoli vauvan hyvinvoinnista ja kehityksestä ja ylipääntänsä olemassa olon uskominen on ollut mulle ihan uskomattoman vaikeaa. Ja jatkuva pahan pelkääminen.Ei oo varmaan mennyt päivääkään että en olisi jotain pelännyt.
Ja ääretön herkkyys kaiken asian suhteen. En pysty puhumaan semmoisten yliempaattisten ihmisten (kuten neuvolantäti) kanssa vauvasta ilman että on tippa jatkuvasti linssissä.

Ja siitä päästäänkin synnytkseen valmistautumiseen. Koska mä pelkään kauheesti kaikkea, nusta tuntuu että en oo oikeen vieläkään sisäistänyt sitä että meille tulee vauva. Aikaa vauvan kanssa en oo oikeen aatellut. Toivon vaan että jaksaisin henkisesti hyvin, ja että mun mies on sellainen isä kun toivoisin( oon katellut noita lähipiiri tumpeloisiä jotka tiiä mitenpäin sitä vauvaa tulisi kantaa...) ja että se ottaisi oman roolinsa isänä ja että mä en siihen yrittäisi kauheesti puuttua tai neuvoa.
Kyllä mä synnytyksestä selviän kunhan vauvalla mennee kaikki hyvin.

Mäkin aattelin lähteä tästä pullan tekoon, rupesi niin tekemään mieli.

Ainiin, sitä piti kysymäni. Onko teillä vauva kohdussa aina jossain tietussä nurkassa. Mun vauva on aina kohdun pohjalla ja luulen että yleensä se on poikittain siellä ja sitten ylävatsalla on ihan kauheesti tyhjää tilaa. Eilen oikeen nauratti kun taputtelin ylämaha ja sieltä kuulu semmonen kumea, semmonen rumpuääni, tömpstömps! joten ylä-alkovi on meijjän beibellä ihan käyttämättä. Luulis että olisi kivempaa jos sais koko tilassa liikuskella mut ei kai sitten ? :/

Ja ihmisistä jotka ei huomaa olevansa raskaana enen synnytystä.
En mäkään ymmärrä! Kun tuo myöryyminen tuntuu siltä että pitäis olla joku pienen kissan kokoinen suolistossa. Jos en luulisi olevani raskaana niin luulisin että alienit on vallannut mun kehon....

Mut nyt aamukävelylle ja pullan tekoon. (mä oon siinä tosi huono mut uskon että harjoitus tekee mestarin jossain vaiheessa...)

Tuitsu ja Tirppa rv 27+6
 
Lumienkeli, hyvä kun olet takasin ja entistä hirveempänä. Diilaatko mulle yhden pimeän pullon? Välitätkö myös nyysittyä lastentavaraa, tarttisin hyväkuntoisen sitterin


*reps kops* Nyt tipahdin sohvalta kun repesin täysin!! Tuu nyt jumaliste nostaa mut ylös täältä!!! :LOL: :LOL: :LOL:
On kuule kiiuska sun vika jos tähän nyt synnytän!! :LOL:

ei tää näköjään vielä ihan täysillä toimi mulla tää homma kun en voi normaalisti lainata teidän tekstejä.. no eiköhän sekin ominaisuus palaa jossakin vaiheessa..
 

Yhteistyössä