*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

Joskus voi olla niinkin että vaikka hemppa olis hyvä niin punasolut on huonoja. Mulla esim viimeksi synnytyksen jälkeen hemppa oli 137 mutta veritulokset osoittivat että mulla oli erittäin paha anemia ja sain aivan hirveen hevoskuurin rautaa. Oudolta se kuulostaa mutta niin vain oli.
Nytkin hemppa on vielä 127 mutta sain käskyn syödä rautaa, kun on tosiaan hirvee väsy päällä koko ajan.

miulla hemppa 123, ja se on just sin rajoilla, et jos menee alle 120 ni meilläpäi määrätää sitä lisärautaa sit kans.. mut on ite ny tsyöny tän koko raskauden ajan noita multivita raskaana oleville naisille, pari päivässä.. ne sisältää myös rautaa ja on onneks tähän asti ainaki miulle riittäny..

ziki ja pontso 20+2

AAM
Alkuperäinen kirjoittaja zikiziki:
miulla hemppa 123, ja se on just sin rajoilla, et jos menee alle 120 ni meilläpäi määrätää sitä lisärautaa sit kans.. mut on ite ny tsyöny tän koko raskauden ajan noita multivita raskaana oleville naisille, pari päivässä.. ne sisältää myös rautaa ja on onneks tähän asti ainaki miulle riittäny..

ziki ja pontso 20+2
MissStar meillä kans Espoossa tää mentaliteetti mikä zikillä.. mutta tuskin siitä haittaakaan on mutta kyllä se pitäisi olla siinä 120 kieppeillä vähintään mun terkan mukaan :( (riippumatta paikkakunnasta).. kysäiseppä uudelleen toi väsymys viittaa vahvasti heikkoon hemppaan ja jos se huitoo nyt siellä 110 kieppeillä niin ota ihmeessä lisää.. mä ykkösen kohdilla aloin tarvimaan näillä viikoilla 20+ mut ei oo tarvinnut tai no sen huomenna näkee kun on neuvola :D

AM & hippunen 21+6

SuukkoSulle Pohjantähden korvaus on per sairaus ja yksi sairaus lasketaan esim. seuraavasti:
- allergia tmv. pysyvä sairaus: vain yksi omavastuu per koko vakuutusaika, eli kun kerran todettu, niin korvaa kaikki ilman lisäomavastuita niin kauan kuin vakuutus voimassa
- korvatulehdukset ym. epäsäännöllisin väliajoin toistuvat sairaudet: sanottiin että esim n 3kk välein toistuvat tulehdukset menisi samasta omavastuusta, mutta jos esim. vuoden välein, joutuu maksamaan molemmista omavastuun

hemppa mulla viimeset kaks kertaa 129 ja jos/kun laskee alle 120, suositellaan lisärautaa. tosin mäkin saan jo multitabs-raskausvitamiineista lisärautaa ja varmaan ihan ruokavaliostakin aika hyvin. ennen raskautta hemppa oli lähellä 140 tai ylikin.

Onpas taas eri systeemit eri paikkakunnilla!Luulis että tälläsen asian kanssa oltais samoilla linjoilla joka puolella suomea.Meillä Lahdessa se raja on 100. :eek:
No täytyy käydä apteekissa.Toivon että tää väsymys johtuis siitä raudan puutteesta koska tää on ihan hirveetä!

AAM
Alkuperäinen kirjoittaja misStar:
Onpas taas eri systeemit eri paikkakunnilla!Luulis että tälläsen asian kanssa oltais samoilla linjoilla joka puolella suomea.Meillä Lahdessa se raja on 100. :eek:
No täytyy käydä apteekissa.Toivon että tää väsymys johtuis siitä raudan puutteesta koska tää on ihan hirveetä!
hyvä jumala !! 100 se on normi ihmiselläkin aika alhainen... :whistle: :eek:

joo käy hakemassa jotai nestemmäistä rautajuomaa, kreuters blut saftia on mulla ja hyvin toimi viimeksi eikä tullut paha olo..

Katsoin äsken neuvolakorttia ja ensimmäisessä neuvolassa rv 7 hemppa on ollut 119!Eli jo sillon se ois ollu alhainen jos menis sen mukaan miten teillä muilla mennään :eek:
Mulla oli neuvola siis just pari viikkoa sitten ja siellä se terkka sanoi että ihan hyvä vielä että alle 100 kun mennään niin sitten lisärautaa.Täytyy puhua tosta ens kerralla mutta tabletit käyn kyllä huomen ostaa..

Toinen juttu on se, millä perusteilla ne ottaa niitä hb testejä. Maanantain neuvolassa ei otettu, ku 6 viikkoa aikasemmin oli ollu 123. Ei kuulemma laske niin nopeasti. En nyt ihan siitäkään tiedä, mut en jaksana alkaa vängätä. Mut ei siitä lisäraudasta haittaakaan oo :). Ostoksille vaan misStar.

Itse meen tänää yövuoroon. Toivottavasti olis lepposa yö. Mun lisäks osastolla vaan yks hoitsu, joten saa nähä mitä masu sanoo. Toivottavasti ei mitään :).

Masuasukki on kamalan aktiivinen. Maha vaan nykii ja pomppii ku poju potkii niin kovin :heart:

Säde + masupoitsu 22+2

misStar vielä aiheesta Anemia: Liian matala hemoglobiiniarvo. Ihmisellä on anemia, jos hemoglobiini on alle 110 g/l lapsella, alle 120 g/l naisella ja alle 130 g/l miehellä.<--toi oli joillain toktori sivuilla. =)

Täälläki pikkunen oli eilen hirmu aktiivine mut ny se taitaa nukkua :D Aamulla se kyl kans potkiskeli kovasti vaiks ne hentoina tuntuuki ku istukka etuseinämässä =)

Ny on hyvä mieli ku sain ostettuu joululahjoja muutaman :heart:

Mitenkäs teidän kaikkien vointi on? Tääl on edelleen tosi seesteistä ja helppoa, kuten ollu koko raskausajan :)

SS & mytty 22+2

HB: Joo siis 120 on raja, ja ite aion ainaki kaikin tavoin taistella että hb pysyisi yli sen, ja mielellään aika reilusti, ku synnytykses aina menettää jonkun verran verta enkä halua olla ihan haamu synnytyksen jälkeen. :)

).) Perjantaina oli mun serkku ja sen tanskalainen mies kylässä. Kivaa erityisesti ku sai/piti puhua enkkua koko illan. ;) Sit eilen oltiin katsomas Linnan juhlia kaverien luona, ja pelailtiin ja syötiin kaikkia herkkuja jne. :) Ainoo että viime yö oli sit ihan hirvee ku sain jonkun vatsa-allergiakohtauksen ja ripuloin ja oksensin yöllä ja olin ihan varma että mul on joku ruokamyrkytyslisteriakuolemantauti joka tappaa Punkeron ja itkin ihan paniikissa ku en tuntenu sen potkuja yöllä vaikka yritin tökkiä sitä. No sit otin antihistamiinia ja se paha olo meni ohi sillä, joten se todisti että oli allergiaa, tosin unen päästä sain uudelleen kiinni vasta kun tunsin ekan hennon potkun taas ja siihen meni aikaa melkeen pari tuntia... Tais toinen vaan nukkua. No mut tänään on Punkero sit iloisesti potkinu et ei mitään hätää onneks. :) Ihan kiva ku se meni ohi, niin ei tarvinnu perua, ku oltiin kutsuttu yks ystäväperhe syömään. Syötin niille lasagnea ja salaattia ja jälkkäriks jätskiä.. Halusin tehdä jotain hyvää kotiruokaa, ku niillä on 8-v poika (ja siis toinen lapsi tulossa 9vk meidän punkeroa myöhemmin). :D

HUOMENNA ULTRA! Iiks mua jännittää!!!!!!!!!!!! :kieh: Toivottavasti kaikki on normaalisti kehittyny, ja olis kiva nähdä kumman "merkkinen" on tulossa. ;)

Laala ja Punkero rv 20+5

Huomenet kaikille..
Pikaiset kuulumiset laittelen kun meinaa pikkasen väsyttää..La ja su välisenä yönä nukuin 3tuntia ja hyysäsin esikkoa joka oksensi puolen tunnin välein.. Viime yö taas meni myöskin n 3tunnin unilla kun pienempi oksensi alle puolen tunnin välein ja itkeskeli.. :/
Mieskin kerran oksensi viimeyönä..Mulla ei onnksi vielä tunnu yhtään et olis tulossa..Saa nähä miten jaksaa töissä päivänkun ei ole nukkunut kunnolla..Nyt jo tuntuu että silmät haluis painua kiinni..

Hempasta
Mulla oli eka neuvolassa118 ja heti sanoivat että rautaa vaan ja oliki noussu toka neuvolassa 127...

Olo on itsellä onneksi suht hyvä lukuunottamatta noita alapään luita jne jotka kiukuttelee ja sitä pyörrytystä.. Saa nähä miten taas on ku aamusta heti hässäkkää.. Mutta nyt lopettelen..
Hauskaa päivää kaikille!!

Vaavimasu ja napukka 21+5

Huomenta.

HB: Mulla hempan ollessa 121 neuvolassa sanottiin että voin harkita rautatabujen aloittamista, mutta en kuitenkaan aloittanut. Ja seuraavalla kerralla hemppa olikin sitten 128. Terkka kysyi että oonkos jotain syöny mikä ois nostanut sitä enkä mielestäni ollut, mutta sitten luin että kuivatut hedelmät nostaa hemppaa ja rusinoitahan olen popsinut sellaisen pikkupaketillisen illassa, joten liene se sitten osaltaan siihen vaikuttanut. Joten niin tai näin, ainakin täällä rusinakuuri jatkuu. :D

Laala: Onnea ultraan.

) .) Oma vointi ihan jees, mitä nyt tuo astma kiukuttelee etenkin näin aamuisin. :/
Onneksi ens viikolla on tarkistus sairaalassa, joten pitänee ottaa siellä puheeksi. Ja josko löytyis joku vähemmän pulssia nostattava yhdistelmälääke kun tuo Symbicort pistää "hiukan" pamppailemaan. (Lepopulssi lääkkeen oton jälkeen sellainen päälle 90 :whistle: )

Vauvelilla oli eilen aamusta ja edellisyöstä joku hiljainen hetki ja melkein pisti jo huolestuttamaan (ja sain miehenkin tahtomattani huolestumaan. :ashamed: ), mutta onneksi illalla sitten olikin vilkaampi ja taas tänä aamuna on jatkunut, joten voi taas olla rauhallisemmin mielin.
Supistuksia tuntuu tosin enempi ja ihan tulee vaikkei mitään tekisikään ja tuntuu sellaiselta menkkamaiselta jomotukselta, joten pitänee tuokin ottaa puheeksi neuvolassa kun soitan ja varailen seuraavaa aikaa sinne.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille. =)

Ruttana & Beanie 23+5 :heart:

Kiitos tsempistä, viel pitäis järjissään pysyä kolme tuntia. Koitan nyt juoda jotain ku Turussa pitää mennä rakenneultraan rakko täynnä ja mulla ei melkeen ikinä oo rakko täynnä ku juon ihan liian vähän... :LOL:

Ruttana ai sullakin aiheuttaa pamppailua Symbicort... Tai niinku mä sanon, "sydämentykytystä". Tosi ärsyttävä fiilis. Mul on kans nyt ollu sellanen varmaan pari viikkoa että öisin herään siihen etten saa henkeä, joten otan lääkkeitä. Iltaisin oon nyt ottanu symbicortia ja yöllä jos herään niin avaavia, tosin nekin aiheuttaa inhan olon, mut yöllä se ei haittaa jos nukahdan uudelleen nopeasti....

).) Ei muuta ku jänskättää. Tiedotan iltapäivällä mitä näky. Päätin alustavasti että jos Punkero ei suostu näyttää mitä löytyy nivusten välistä niin meen viel YTHS:lle ultraan, ku se maksaa vaan 4? ja se gyne sano et mielellään ultraa jos haluan mennä. :D Mut jos saadaan hvyä veikkaus / varma tieto sukupuolesta niin sit en mee enää ultraan tän jälkeen. ;)

Laala ja Punkero rv 20+6

Onnittelut kaikille hyvistä ultrauutisista. Mä olen sairastellut viimeiset 2 viikkoa jonkun ihmeen viruksen takia ja nyt sain viimeinkin kuurin poskiontelotulehduksen takia. Viikko sitten supisteli ihan kauheasti ja menin ihan paniikissa päivystykseen, kun pelkäsin, että vauveli syntyy liian aikaisin. Onneksi kohdunsuu ei ollut auennut. Kävin myöskin neuvolassa ja hemppa oli taas pudonnut alle 120, mutta vielä ei kuulemma tarvitse ottaa lisärautaa. Meillä se raja on kuulemma 110. Kun terveydenhoitaja kuunteli sydänääniä niin vauveli liiikui niin kovasti, että koko maha tärisi :) :heart:
Joulu vähän stressaa, kun en ole sairastelun takia saanut ostettua lahjan lahjaa. Onneksi vielä pari viikkoa aikaa..
Hyviä vointeja kaikille!

Meillä kanssa rakenneultra tänään.Ja Turun medisonarissa on,eikä ole ollut puhetta että rakko täynnä pitäisi mennä=)

Jännittää kovasti.Hengissä vaavi ainakin on,sen verran on ruvennut äitiä jo potkunyrkkeilyharjoituksillaan "kiusaamaan".

milky 20+3

Laala, käytkö Luolavuorentiellä? Mulla ei ollut rakko täys, mutta ei ne siitä mitenkään hermostuneet, eivät edes kommentoineet. Et no panic siitä asiasta. :)

Tsemppiä ultraan Laala ja Milky!

Ja viuhdilta terkkuja kaikille muille masuasukeille, näin tulkitsen tämän morsetuksen. :D

ventti + viuhti 23+0

laala ja milky onnea matkaan ultriin ja tulkaahan sitten pian kertomaan hyviä uutisia :)

mulla oli vkl semmosia ikäänku pieniä pistelyjä kohdussa ja väliin aika säännöllisesti. säikähdin vähän joten soitin äsken neuvola-tädille, joka sanoi et kuulostaa ihan siltä kuin olisi supistellut. muahan ei koskaan aiemmin ole supistellut ja kuvittelin ettei ne tuntuis, tai siis sattuis, yhtään, mut ilmeisesti pieni pistelyn tunne sit voi kuulua asiaan? mut kai se sitten supistelua oli, kun kohtukin tuntui aina rentoutuvan kun se pieni pisto loppui? mä oon kyllä ihan tietämätön... :ashamed:

vauva potkiskelee ja liikkuu täälläkin aktiiviseen, niin superihanaa kun tuntee liikkeet aina vain useammin ja selkeämmin :heart: lisäksi vauvan kanssa voi kommunikoida painelemalla masua vastaukseksi potkuihin, sitten tulee samaan paikkaan aina useampi isku =)

t. manna + lilli rv 23+5

Mää palaan nyt takaisin :D Viikko vierähti esikon kanssa sukulaisissa, mies jätetiin kotiin ja töihin :D
Se olisi huomenna 23+0 =) ja aika polille tarkistukseen supistusten takia. Eilen vähän hirvitti kun tajusin, että on just ne viikot jolloin esikosta joutui vuodelepoon. Mä sanon, että jo on ihme jos töihin ennen äippälomaa menen, supistelee aika mukavasti aamusta lähtien. Omat liikkeet hidastuu kun joutuu aina hellittämään kun supistaa. Vauvelin luulisin voivan hyvin, kova monottaja on, vihdoin eilen sain miehenkin tuntemaan potkut, vasta olen 5 vko yrittänyt :LOL: Huomista odotellessa

jaahassu ja Sammo 22+6

Yhteistyössä