Huhtikuun hurmurit 2015 -Maaliskuu-

Kääk! Äsken tuli neuvolasta soitto. Pari tuntia sitten siis lähdis sieltä. Terkka oli sitä mieltä, että haluaa mut vielä tällä viikolla kunnon verikokeeseen, että saadaan hemoglobiinista varma arvo ja lisäksi haluaa, että menen tällä viikolla myös ylimääräiselle lääkärikäynnille vauvan kasvukontrolliin. Sf mitta ei ollut kasvanut kuin puoli senttiä, jos sitäkään kahdessa viikossa, mistä ei ollut vastaanotolla huolissaan, kun kysyin asiasta. Sanoi vaan, ettei sf mitta yleensä kerro oikeastaan mitään. Oli kuitenkin mun lähdettyä selvästi jäänyt asia häntä vaivaamaan, koska mulla on sen tukostaipumuksen takia suurempi riski istukan ongelmiin, mistä tänään ympäripyöreästi vielä ovensuussa juteltiin. Sf mitta on siis ollut yläkäyrän yläpuolella, josta on nyt yhdeksän viikon kuluessa tipahtanut pikkuhiljaa reippaasti alle keskikäyrän.

Karo
 
Karo86: Mulla oli edellisessä raskaudessa kans lopussa vauvan kasvun seuranta viikoittain, kun sf-mitta vain laski ja paino ei noussut. Loppujen lopuks laittovat äitipolille 40+5, jolloin puhkasivat kalvot ja tyttö syntyi 4 tunnin kuluessa. Napanuora oli lyhyt ja kaulan ympäri, muuta syytä eivät kasvun hidastumiselle löytäneet (tyttö oli 3180g ja 50.5 cm). Nyt taas seurataan tällä kertaa, kun kasvaa niin hurjasti =)
 
  • Tykkää
Reactions: Karo86
Hui, tuli äitipolilta soitto ja nyt olen vauvan perätilan takia valinnut ensisijaiseksi synnytystavaksi suunnitellun sektion. Tosin jos vauva päättää syntyä aikaisemmin, niin sitten mennään normisynnytyksellä, jos vauva ei ole liian iso. Eli syntymäpäivä täällä tiedossa, mutta jätetään se vielä arvoitukseksi. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Siis mitä tää on? Niin kuin jokin sirisisi tuolla värkissä. Kun odotin meidän poikaa,niin se tuntui selvästi kun se pissasi. Se tuntui semmoisena sirinänä/lepatuksena. Mutta entäs tämä nyt. Vauva on pää alaspäin eli se ei voi olla sekään. Elohiiri se ei ole,kerta tuo tunne on tuolla kohdussa. Onko muilla ollut vastaavaa?.
 
Viimeksi muokattu:
Karo: ei ole ensimmäinen terveydenhoitaja, joka soittelee perään kun on hieman ajatellut asioita ;) Hyvä kun päätti varmistaa nuo rauta-arvot oikealla verikokeella; sormenpäästä otettu hemoglobiini voi näyttää äkkiä paljonkin väärin (omalla kohdalla näytti ensin 92 ja toisella pistolla 109).
Toivottavasti sf-mitta ei aiheuta suurempia ongelmia vaan on vain tasoittunut raskauden myötä.

Joppu: Ootko aatellut kumpi noista tuntuisi itsestäsi paremmmalta; suunniteltu sektio vai aiemmin alkava alatiesynnytys? Onhan se kivempi pitää omana tietona, kun ei normisynnytyskään ole kenenkään kalenterissa ylhäällä.. Aika jännää milloin alkaa sitten tapahtua :popcorn:

Turvotusta on tullut lisää eiliseen nähden. Sanoin miehelle, että etsii varan vuoksi leikkurit, jos tuo sormus pitää saada äkkiä irti sormesta. En muista, että olisi aiemmissa raskauksissa tällaista tullut vastaan.
Odotan huomista neuvolaa kyllä jo ihan tosissaan, että pääsee ammattilaisten arvioitavaksi :LOL:

Boomkaa ja papunen 36+3
 
"Elea"
Äitipolilla käyty, ja nyt olen iloinen. Vauvalla kaikki ultrassa hyvin, ei mitään fyysistä syytä löytynyt vähäliikkeisyydelle. Ja mikä parasta, täällä on käännytty oikein päin!!! Tietenkin kun nyt oiken tuulettelen kääntyy takaisin perätilaan :D Jos joku jäi jännittämään, niin vauvan koko. Edellinen oli vkolla 36 1900g ja tämä nyt vkolla 33 2100g. Arviotu laskettuun mennessä kasvavan n. 3500g, ellei radi sitten pääse valloilleen. Eihän tuo ole iso vauva vielä, mutta viimeksi lantiosta todettiin, että alle 3,5 mahtuu tulemaan eli sitä sektiota joudun jännäämään vielä jatkossakin.

Joppu, harmi että teillä ollaan niin tiukasti pylly kiinni, miltä sinusta tuntuu sektiopäätös?
 
Tervehdys kaikille piiitkästä aikaa=) En ole teitä missään nimessä unohtanut. Aktiivisesti olen käynyt lukemassa mitä teille kuuluu. Itseä vaivaa kova väsymys ja hieman on tullut mukaan henkilökohtaisia asioita, niin aivot ei oikein toimi:D

PAULANNAOnnea tuplaten täältäkin:flower::heart: Ja hyvää kevään jatkoa. Toivottavasti paranet sektiosta nopeaan. Itsellä vierähti tovi. Mutta kyllä sitä äitinä löytää voimat hoitaa omaa lastaan. Teillä vielä tuplat:heart:

JiTervetuloa minunkin puolesta:)

Synnytyksestä...Elikäs, synnytyksen suunnittelu 8.4. Meille on nyt väläytetty Ballonki-synnytystä ja olen hiljaa mielessäni päättänyt että jos pystyn lääkäreiden mukaan synnyttämään alateitse niin käynnistys tapahtuu tuolla menetelmällä. On kuitenkin luonnonmukaisempi tapa. Muussa tapaksessa synnytys tulee tapahtumaan suunnitellulla sektiolla. En missään tapauksessa halua enään että yritetään alateitse ja sitten sektioon, kun ei mahdukkaan.

Supistuksista...On supistellut ja napakasti jo pari viikkoa. Eilen kävin neuvolassa ja puhuin niistä. Sattui olemaan meidän gyne paikalla ja pääsin hänen tutkittavakseen. Kohdunsuu kiinni ja pehmeä. Vauva raivotarjonnassa. Painoarvio on 2,6 kg. Kokonaisarvio olisi 4kg. Hyvä niin:) Supistuksiin ei löydetty syytä. Lepoa vaan... Gyne otti streptokokkinäytteen. On sitten valmiiksi otettu kun mennään sairaalaan:)

Neuvolasta...Paino ei ole noussut mutta sf-mitta sitäkin enemmän. Viidessä viikossa 28->33,5. Tosin kun vauva on kääntynyt, on mamman helpompi hengittää:) Sydänäänet hyvät. Hempasta en tiedä. Täällä joutuu aina pyytämään että ottaa. Ei taaskaan ottanut kun en pyytänyt. Muuten arvot kohdallaan.

Vaunuista Ostin käytettynä Hartanit. Täytyy kyllä sanoa, että saas nähdä osaanko käyttää:LOL: Niin on kaikenlaisia erilaisia vipuja mistä käännellään. Jarrukin on ylhäällä. Ei enään jalalla paineta. On kyllä muuten siistit ja kivat vaunut:)

Joppu Tsemppiä sinulle:heart: On hienoa että päädytään suunniteltuun sektioon. Uskon että kaikki menee hyvin:)

Tsempiä kaikille:heart: Toivottavasti kenellekkään ei tule mitään maatamullistavaa, vaan pystytään pitämään vaavit kohdun suojassa vielä hetken:heart:

Toiveessa&vaavi 34+o<3
 
Yösyöttö ja -lypsyterveisiä! Me päästiin koko perhe kotiin :heart:
Poika on kasvanut hienosti, ja kaikki on hyvin. Hän on vain pienikokoinen, mutta lisäravinteiden (rintamaidonvahvike) avulla ottanee ikätoverit kiinni. Meillä on kasvuseurantoja tiedossa neuvolan lisäksi polilla, ja kuntoutusohjaaja käy kotona. Ollaan siis jatkossakin melkoisia sote-palveluiden suurkäyttäjiä :LOL: Olen kyllä kiitollinen, että yhteiskunta mahdollistaa sen, ettemme ole ihan pulassa, kuten olisimme, jos nämä kaikki tehohoidot ja muut joutuisi itse maksamaan todellisten kustannusten mukaan!

Imetys sujuu välillä paremmin ja välillä huonommin, mutta maitoa tulee hyvin. Sähkökäyttöinen pumppu auttaa paljon, näillä lypsymäärillä mulla olisi jo jännetupentulehdus ilman! Lisäravinne tulee maidon sekaan, joten ihan täysimetykselle me ei päästä varmaan koskaan, mutta omilla maidoilla pärjäillään ainakin vielä.

Täytyy myöntää, ettei mua nyt harmita, että pääsin lintsaamaan tukalimman raskauskuukauden, mutta jos olisi ollut valintamahdollisuus, olisin ottanut ihan normihommat ja kaikki nuo pikkuvaivat ja nopean kotiutumisen, eikä tätä mitä nyt kävi, ei se sairaalaelämä niin herkkua ole. Hyvää hoitoa ja opastusta toki.

Kohta varmaan saadaan lisää vauvoja ketjuun. Toivottavasti facebookin puolelle kokonaan siirtyneetkin jaksavat käydä jossain välissä kertomassa tänne vauvoistaan, kun niitä tulee.

Jokos kaikki ovat päässeet äitiyslomalle?

Kevis ja poikanen 17 vrk
 
Kevis: Hieno juttu, et ootte kotiutuneet =)

Boomkaa:
Toivottavasti ette joutunu leikkureita käyttämään...? Kurja juttu tuo turvotus varmasti!

Elea: Onpas hyvä homma, et vauva kääntynyt itsestään! Harvemmin ne enää pääsee näillä viikoille takasin kääntymään. Mut sormet ja varpaat ristissä, et pysyykin pää alaspäin =)

Lumme75: Enpä oo mä ainakaan moista sirinää havainnut koskaan. Oisko joku hermo tms, mikä on pinteessä?

Joppu
: Kumpaa ootat enemmän: sektioo vai sitä et syntyis itsestään? Varmaan ihan sama kunhan kaikki menee hyvin, vai?

Jaaha... jospa sitä pukis muksuille ulkovaatteet ja lähettäis pihalle ennenkö aurinko taas lämmittää ton pihan ihan kuravelliksi... :p
 
"pitkäperjantai"
Anteeks nyt tulee omaa napaa.. kipeä yö takana. Oon ajatellut että tämä vauveli menee yli la mut eilen ei saanu tehtyä muuta ku luettua synnytysjuttuja. Vatsa oli aamusta löysällä (mulla molemmilla kerroilla tämä edeltäny synnytystä) ja koko päivän tooosi levoton olo. Tuntui pakottavalta alkaa miettiin sairaalakassia ja peseen vauvan vaatteita -no en tehnyt kumpaakaan. Suppareita ollut ja yöllä heräsin muutaman kerran ku otti niin kipeetä. Järki sanoo ettei tää ny tuu, ku vauvaki touhaa jotain erilaista tuolla masussa koko ajan. Pitäis rauhoittua eka. Mut minkäs teet kun hormonit laittaa pään pyörälle :D Huomenna alkaa 39. viikko. Tässähän voidaan paksusti ehkä viä 4 viikkoa.. Ruoka ei maistu, ei edes napostelu?! Plaah, pakko keksiä jtn järkevää tekemistä tähän muutamaks päiväks ja pakottaa ittensä innostumaan jostain. Ai niin hain mä jo vaippoja vknlpp ja maidonkerääjän ja tsekkasin pumpun tilanteen. Niitä mä tuun tarviin heti ku pääsen kotiin. Jospas sitä pari imetyspaitaa täs vaiks kattelis kans.

Onnea kevikselle kotiinpääsystä, voi sitä pientä tuhinaa kotona <3
Elea hienoa että vauva kääntyi, tiedän tuon tunteen! Ja joppu tiiätpä ainakin koska vauva saapuu jos sektiolla mennään :D

Meillä on nuo esikoiselle hommatut emmaljungan vaunut, täytyis huoltaa vaan viä käyttöön.Niitä huoltovapaita ilmakumirenkaita ei niihin enää uutena saa, ja normitki maksoi 40€/kpl! Ehkä noi vanhat menee viä ;) Britaxin kaukalo ei taida kuitenkaan runkoon sopia.

Nyt aamukahvia ja ekat pikkunutut pyykkikoneeseen!

pitkäperjantai 37+6 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Kevis Ihania kuulumisia teiltä<3 Mites sektiohaava on alkanut paraneen? Onko jaloissa kovin turvotuksia leikkauksen jäljiltä? Toi on ihan tosi mitä kirjoitit. Vaikka Suomen talous on kuralla niin jotain hyvääkin meillä on:)

Pitkäperjantai Jaksuja sinulle:) Lepäile jos pystyt. Itsellä ollut supparit kipeitä, kiinni on onneksi paikat. Mutta sinulla on niiiin lähellä synnytys:heart: Minulla vielä tovi siihen:)

Mulla ei ole koskaan ollut maidonkerääjää. Maitoa on tullut juuri sen verran kuin tarvii. Enkä sitten ole edes tiennyt että rintakumeja on eri kokoisia. Aikanaan mulle sairaalasta lykkäs mukaan tarvittavan määrän. Noh.... Nyt on 24mm. Onko ne niinku minkäkokoisille nänneille?

Turvotuksista...Ihmeen vähän on ollut tässä raskaudessa. Nilkat ja jalkaterät on turpeat. Ei ole nilkkoja:LOL:

Supistelee jatkuvalla syötöllä.... Saas nähdä kuinka tässä käy...

Aurinkoa päiväänne<3

Toiveessa+vaavi 34+0<3
 
Onpas paljon keskustelua :) Kaikki luin mutta tässä kohtaa kun alkaa omaa kirjoittamaan menee jo nikit ja jutut sekaisin.

Hassuja mahaääniä on minultakin kuulunut. Naksuntaa välillä, josta täällä on kai aiemmin puhuttukkin. Sitten välillä kuuluu sellaista pihinää, kuulostaa siltä kuin ilmapallosta päästettäisiin ilmaa vähitellen pihalle. Se on aika outoa, kun voi tuntua esim tuossa rintojen alla? Uskon sen kyllä olevan ihan vaan ilmaa joka liikkuu eteenpäin suolissa, ja ne suolethan taitaa olla aika lytyssä tällä hetkellä, vähän siellä sun täällä :D
 
Boomkaa ja lakka83: En osaa sanoa kumpaa odotan enemmän, että käynnistyis ennemmin vai menis sektioon. Tottakai olin toivonut että saisi synnyttää ihan bormaalisti, kun ei tiedä tuleeko meille koskaan enempi lapsia. Mutta sama se kummalla tavalla tämä vauva tulee, on se meille lottovoitto, siinä varmasti ei enää sitten mieti, millä tavalla on synnyttänyt.

Elea: Hienoa että teillä ollaan tajuttu kääntyä oikein päin! Toivotaan tosiaan että pysyykin. Onhan mullakin vielä pieni mahdollisuus että kääntyis, mutta jos ei lääkärin yritykselläkään hievahtanut, niin tuskinpa liikahtaa mihinkään enää.

Kevis: Mukavaa kuulla hyviä uutisia ja että poika kasvaa hyvää vauhtia. Kuinka hyvin itse olet toipunut sektiosta? Ja kyllä täytyy kiittää välillä tätä Suomen terveyshuoltoa, vaikka monet siitä nuriseekin. Kyllä tämä raskausajan seuranta yms. ovat ihan kiitettävä luokkaa.

ON: Täälläkin on alkanut nilkat hieman turpoamaan. Ja minä kun luulin ettei mulle mitään turvotuksia tule. :LOL:
 
Kiva kun tulee koko ajan uutta luettavaa! Käyn kommentoimassa hieman myöhemmin, kun ehdin ajatuksen kanssa tekstit lukemaan :)


Nyt sitten omaanapaa ja tämän päivän neuvolakuulumiset :D

Eli ensimmäisenä neuvolalääkäri muutti vauvan lasketun ajan. Sanoi, että ei ymmärrä miksei sitä aiemmin ole laitettu mun vihkoon, kun koneella lukee että laskettu olisi 8.4. Jokin väärinkäsitys siis vissiin jollekin tullut jossain vaiheessa (toivottavasti ei kukaan nyt oo missannut mitään - onneksi tuo heitto on vaan 4 päivää!) :D
Turvotusta tosiaan on ja paino oli noussut +670g/viikko. Verenpaine hyvä (113/76) ja pissa puhdas, joten ei aihetta toimenpiteille.
Hemoglobiini tippunut 110 lisäraudasta huolimatta, mutta johtuu kuulemma osittain turvotuksesta.
Vauvan sykkeet 129-139. Vauva edelleen raivotarjonnassa, ja pää tuntui "hieman" kiinnittyneeltä sekä vauva laskeutuneelta, josta johtuen myös sf-mitta hieman tipahtanut keskikäyrältä alaspäin. Nyt siis 31,5cm.
Otettiin streptokokkinäyte ja tehtiin ensimmäinen kohdunsuun-tutkimus. Paikat olivat pehmeät, hieman auki ja kohdunkaula lyhentynyt viidestä kahteen senttiin.
Lääkäri ja terkka olivat molemmat sitä mieltä, että antaa supistella vaan ja ei haittaa mitään vaikka synnytys käynnistyy. Omien voimien mukaan lenkkeilyä, tontin raivausta ja mitä nyt mieleen juolahtaa, kunhan varoo ettei kaadu tai lyö vatsaa mihinkään.
Seuraava aika on kahden viikon päästä, koska olen kuulemma niin hyvävointinen :) Tuolloin olisi sitten viikkoja kasassa 38+6 (!).

Boomkaa ja papunen 37+1 - virallisesti täysiaikainen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Voi vitsi täällä alkaa olemaan täysiaikaisia jo :)

Hyviä kuulumisia sait BOOMKAA :)

KEVIKSEN -kuulumisia on edelleen kiva lukea ja ihanaa että olette jo päässeet kotiin ja kaikki hyvin :)

En mäkään ymmärrä mitään noista tissikumeista :D kumi ku kumi joku mulla kuitenki sina ollu käytössä :D en edes ole ajatellut että olis eri kokoisia (hyvä hyvä neljä lasta synnyttänyt) :D

Siis mulla on kaikki vielä laittamatta ja pakolliset hankinnat tekemättä! Vaatteet pesemättä, sänky kasaamatta, vaipat ym hankkimatta.... Jne jne... No, onhan tässä vielä onneksi aikaa :) Ei tää Tintti ole täältä kuitenkaan ihan NYT JUST tulossa että siinä mielessä noi kerkiää kaikki kyllä saada kuntoon :)

NEUVOLAKUULUMISIA tältä päivältä:

Kaikki kunnossa mutta vauvan sykkeet edelleen vähän korkealla... Normaalit siis kyllä oli mutta tähän asti ollu sellasta 135-150 väliä ja nyt jumputti tasaisesti siellä 165-170 paikkeilla.... Oli kyllä alussa 180 mutta laski sieltä vähän. Ensi viikolla taas uus kuuntelu.

SF-mitta oli pompannut 2viikon takaisesta 31cm nyt 34cm! Oli neuvolantäti vähä ihmeissään mutta kaipa tuo on jonkun kasvu pyrähdyksen nyt ottanut :D

Turvotusta täälläkin :) ei uutta sen suhteen :)

Tälläistä tällä kertaa :) Voikaa mammat paksusti ;)

Sitkeäsissi & muru rv 34+3 <3
 
Joppu, kiitos kysymästä, sektiohaava on parantunut hyvin, viime pe otettiin loputkin tikit pois (ke puolet kahdeksasta isosta tikistä). Ei vaivaa enää mitenkään, paitsi kun ennen sektiota kätilön ajelemat häpykarvat kasvaa takas niin kutittaa ihan kauheesti :LOL:
Aluksi jalat oli melkoiset turvonneet pölkyt, pyysin kokoa isommat tohvelitkin. Nyt mulla on jo nilkat, eikä enää pullajalkapöytiäkään! (toisin kuin koko alkuvuoden)
Pari ekaa päivää oli ne pahimmat, kaikki ylösnousut ja liikkellelähdöt ja sänkyyn laskeutumiset, mutta liikkuminen auttoi. Ja liikkelle oli todella kova motivaatio, kun oma pieni oli toisella osastolla. Synnärillä kyllä huomas, että alateitse synnyttäneet oli paljon reippaampia nopeemmin. Mut pitää sit vaan pyytää särkylääkitys kohdilleen (mulle ei verenpaineen takia käynyt ibuprofeeni eikä hepatoosin takia panadol, niin tramal sopi). Sain myös purettua omia tunteita hoitajan ja lääkärin kanssa keskusteluissa, ja kävipä kandiporukkakin haastattelemassa mua sektion "kokemusasiantuntijana". En kokenut sektiota negatiivisena.
Mulle oli tärkeää saada vastaus mm. kysymykseen, olisiko itse voinut tehdä jotain toisin, ettei näin (käynnistys + pienipainoinen lapsi) olisi käynyt tai olisinko voinut huomata aiemmin (ei olisi).
Klexaminea mun piti pistää kaks viikkoa sektiosta veritulppien ehkäisyksi, se pistetään mahaan, ei ollu hankalaa eikä sattunut. Nyt oon päässyt eroon kaikista lääkkeistä, myös niistä verenpainelääkkeistä!

Mulla sattui hyvä tuuri, ja huonekaverit oli tosi kivoja, saatiin purettua kokemuksia yhdessä. Onneksi laittavat samaan huoneeseen heitä, joiden lapset ovat tarkkailussa tai toisella osastolla, olisi ollut rankkaa, jos muilla olisi oma suloinen nyytti vieressä ja itse olisi ilman.

Rintakumeista: niitä on kokemukseni mukaan olemassa kolmea kokoa, S, M ja L. Lähimarketeistamme en oo löytänyt kuin L-kokoa, apteekissa näytti olevan S ja L, mutta synnärillä sain M-kokoisen käyttöön ja se on sopiva, ostan heti kun löydän.. se 24 mm = L. Kokojen erona on nänniosan väljyys ja pituus, se L-koko on meidän pienen suulle liian suuri. Kumi ei sais myöskään puristaa nänniä, ettei tuki maitotiehyeitä. Olis kiva päästä eroon kumista, mutta se helpottaa kyllä selkeesti vauvamme syömistä, joten vähitellen koitan vieroittaa siitä. Hyvät puolet: rinnanpäät eivät ole rikkoutuneet ja vauvan helpompi syödä; huonot puolet: aina se on hukassa tai väärässä paikassa. (kumissa lukee kokokirjan, samoin paketin vas. alakulmassa). Jos et välttämättä tarvii s-kokoa, ei kandee ostaa apteekista, hinnat on melkoiset! Samoin maidonkerääjän ja lansinoh-voiteen kanssa, marketista saa edullisemmin! (saattaa olla eri tuotenimellä, mutta lanoliinivoide) Maidonkerääjiä mä tarviin kaks, kun vauvaa pitää syöttää myös pullosta lisäravinteiden takia, niin kivasti maitoa valuu molemmista, ja aika paljon. Ei niitä välttämättä synnärillä tarvii, paitsi jos joutuu viettämään siellä aikaa kauemmin, kuten minä.

Kevis + poikanen 18 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa,että meidän porukka on aktiivinen! :)

Kevis ihana kuulla,että oot toipunut hyvin. Ja hyvä juttu,että oot saanut purkaa tuntoja sekä muiden äitien että henkilökunnan kanssa. Miltä vauva-arki muuten tuntuu?

Jännää odotella kuka on seuraava :D

Joku jännitti imetyksen onnistumista. Mulla myös erittäin arat rinnat. Pelkäsim ekan kohdalla,miten pystyn imettämään. Mutta hyvin se meni. Kai hormonit tekee tehtävänsä. Ja kaikkeen tottuu. Tosin imetyksen loputtua edelleenkään mies ei ole saanut niihin koskea. En ymmärrä miten ne voivat olla niin arka paikka :D

Täällä kroppa selvästi alkaa valmistautumaan tulevaan. Supistukset ovat olleet entistä napakampia ja liitoskipuja on ollut aika lailla. Mutta säännöllisiä eivät ovat olleet niin en ole vielä huolissaan. Mutta sainpahan sairaalakassin viimein pakattua :D
 
Hieno juttu, että elean vauva on päättänyt pyörähtää oikein päin! Toivottavasti vauva ei tee hirmuista kasvuspurttia loppua kohden. Ultraavatko ennen synnytystä? Voihan se olla, että vaikka vauva olisi painavampi kuin 3,5kg, niin on sitten "pitkä, hoikka ja pienipäinen" ;)

Paljon onnea kotiutumisen johdosta Kevis :flower: Hienoa, että jaksat tuota pumppaamista ja pullo/tissivuorottelua. Mulla oli esikoisen kohdalla sama, että jouduttiin noita lisäravinteita lisäämään pullomaitoon. Meidän yllätykseksi poika päätti kuukauden kotonaolon jälkeen ottaa kasvu/syömisspurtin ja saatiin lupa lopettaa lisäravinteet ja päästiin täysimetykseen. Oli se vaan helpompaa kun jäi tuo lypsäminen sekä kaikki pumpunosien/pullojen tiskaamiset pois :)

Kiva, että useimmilla menee suht hyvin kaikista näistä ihanista vaivoista huolimatta :D

Pitkäperjantai: tsemppiä oloihin; voihan se olla, että synnytys käynnistyy lähiaikoina. Sulla on kuitenkin jo niin hyvät viikot, että voi alkaa nopeastikin, jos vaan lähtee kunnolla supistelemaan ;)

Rintakumeista: meidän kaupoista löytyi s ja l kokoa, joten oli "pakko" tuo isompi ottaa. M-koko olisi varmasti ollut paras, mutten enää jaksanut lähteä katsomaan löytyykö apteekista.

Lastentarvikkeiden hinnat: on kyllä todella paljon eroja minkä verran mikäkin maksaa. Pääsisi helpolla, jos kaikki saisi samasta paikasta, mutta jos haluaa säästää niin sitten pitää kiertää monta kauppaa ja hakea yksi tavara sieltä ja toinen täältä.

Viikonloppuna ajattelin kasata pinnasängyn ja roudata loput vauvatarvikkeet varastosta sisälle. Nyt kun on kaikki pyykättynä ja valmiiksi katsottuna, niin voin pakata synnärikassin itseä ja vauvaa varten.
Lapsille ajattelin käydä hakemassa jotain pientä, että saa antaa puuhapaketit molemmille kun tulee lähdön aika :)

Boomkaa ja papunen 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
"pitkäperjantai"
Loistavaa huomenta mammoille! Täällä poks 38+0 ja sen kunniaksi nukuttiin 8h yöunet putkeen! Siis ei yhtäkään vessakäyntiä, normaalin 5-7 sijaan. Tänään tehdään tyttösen kans jotain kivaa kun on vapaalla päiväkodista. Kipeet supparit jatku eilen iltapäivän ja vauvan liikkeet sai aikaan outoja loiskahtelun ääniä mut nyt on taas sellanen olo et ei täs taida olla mihkään kiire. Tulipa vauvan vaatteet pestyä ja tänään ajattelin kuitenkin alkaa miettiin mitä sinne sairaalaan tarviikaan.

Rintakumeista on ollut keskustelua, minä kuulun niihin jotka ei oo koskaan ees kokeillu moisia. Nännit turpoo vauvaa varten aikalailla ja välillä pumppailen liiat kiristykset pois ennen imetyksen alkua et vauva saa otteen tissistä. Joskus vähä iho on toki rikkoutunu mut oon valellu vaan maidolla nännit imetysten välillä ja aika nopeesti on helpannu. Tai niin mä muistelen, molempia imetin reilu 6kk mutta viimeisimmästäki aikaa jo 6vuotta.

Kiva lukee muiden neuvolakuulumisia, itellä oli viikko sitte ja seuraava vasta huhtikuun puolella.

Pitkäperjantai ja kaveri 38+0 <3
 
Lääkärissä käyty kasvukontrollissa ja kaikki ok. Oli joku vieraileva tähti lääkärinä ja hän mittasi sf mitan 4,5cm isommaksi kuin terkka edellispäivänä, eli yläkäyrän yläpuolelle (jossa mitat alkujaan mulla kulkivatkin). Sanoi, ettei missään nimessä vaikuta siltä, että vauvalla olis kasvussa ongelmaa, vaan ennemminkin vauva tuntuis pitkältä. Hemoglobiini oli ollut verikokeesta katsottuna samaa luokkaa kuin sormenpäästä, eli raudalla jatketaan. Kyllä olokin kertoo sen, että ihan kohdillaan ei hemppa ole! :x Sain itse valita, että tutkiiko lääkäri kohdunkaulan tilanteen ja kuunnellaanko sydänääniä, mutta en kokenut tarpeelliseksi, kun sydänäänet kuunneltiin kaksi päivää sitten ja synnytystapa-arvioon on alle viikko.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Karo86: Hyvä, et olikin vaan mittavirhe!!

pitkäperjantai: No sä oot hyvät unet tosiaan saanut =)

sitkeäsissi
: Mä en oo laittanut vielä mitään valmiiksi vauvalle :p toi remontti kun saatais ensin alta pois, niin sit vois laitella.

kevis:
Voi, kun hienoa, et sektiohaava on parantunut hyvin!! =)

Imetyksestä: Oon imettänyt kaikkia 3 muksua 10-11 kk ajan. Luovuttanut oon myös jokaiselta. Viimeks tais 2.5 kuukauden aikana tulla 35 litraa luovutettua sairaalalle maitoa. Rinnat on ollu sen ekat pari viikkoa arat ja tosi täynnä, mut sit ne siitä on alkanu helpottaa. Kertaakaan ei oo nännit ollu onneks rikki taikka rintatulehdusta.

Mä kävin neuvolassa aamulla:

rv 35+1 (31+4)
paino 60.6 kg (59.6)
muutos/ vk +280g (-54g)
RR 110/75 (109/61)
pissa ok
Hb 127 (108)
SF-mitta 31 (29)

Kaikki hyvin. Terkkarin mielestä sais tulla enemmänkin painoa. Nyt on tullut alkupainoon nähden 8.7 kg.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Onko muille tullut lääkärin tekemän sisätutkimuksen jälkeen epämukavaa oloa? Eilisestä neuvolasta asti on alavatsaa jomottanut ja on sellainen "pakottava" tunne. Supisteluja on tullut entiseen malliin, jote niistä en ole huolissani.

Tänään on väsyttänyt. Nukuin koko viime yön, mutta näin painajaisia ja olo oli herätessä kuin tiejyrän alle jäänyt :headwall: Perussiivouksen sain tehtyä, mutta nyt ei kyllä huvita tehdä mitään. Lapsillekin ärjyin kun nahistelevat joka asiasta. On sellainen olo, että vois vaan käpertyä oman navan ympärille ja murista kaikille sängyn pohjalta peiton alta. Jospa päikkärit parantais vähän mielialaa.

Parempaa perjantaita ja alkavaa viikonloppua muille :)

Boomkaa ja papunen 37+2
 
Niin mukava lukea teidän vauvautuneiden arjesta kotona ja sairaalassa!

Minulla oli synnytystapa-arvio tällä viikolla ja oli niin turha reissu, että huhhuh... Lääkäri ultrasi ja sanoi, että vauva on pää alaspäin... Koitin kysellä painoarviota, mutta kuulema niin epätarkka laite ettei voi sanoa mitään... Siinäpä sen käynnin anti...

Viikko äippälomalla oltu ja nyt on vaatteet pesty ja kaapissa odottamassa, pinnis koottu jne. Ostin elämäni ensimmäisen kerran vaippoja ;) on tämä jännää aikaa! Meillä myös aventin manuaalinen pumppu, ostin ystävältä käytettynä.

Ihanaa aurinkoista päivää!

Minisport rv 35+0 pokspoks
 
Täällä alkoi mahakipu. Aivan kuin ilma kiertäisi tai pakottaisi,mutta ei kuitenkaan. Samalla koskee alaselkään aivan kauheasti. Katselen taas tulannetta. Suppareita ei ole mutta suoli toumii liiankin nopeasti. Vauva on ihmeen hiljainen. Pakko ravata lämpimässä suihkussa muuten selkä hajoaa.
 
Boomkaa: Ei mulle oo ainakaan pidemmäksi aikaa jäänyt epämiellyttävä olo sisätutkimuksesta. Kurja juttu tollanen!

Minisport
: No aika tympeä lääkärikäynti tosiaan! Kyllähän siellä pitäis arvioida sitä _synnytystapaa_ ! Minkä kokoinen vauva mahtuu tulemaan ja mikä on tarjonta jne... Anna palautetta moisesta!

Lumme75:
Aika lupaavilta oireilta vaikuttaa ;)
 

Yhteistyössä