Joppu, kiitos kysymästä,
sektiohaava on parantunut hyvin, viime pe otettiin loputkin tikit pois (ke puolet kahdeksasta isosta tikistä). Ei vaivaa enää mitenkään, paitsi kun ennen sektiota kätilön ajelemat häpykarvat kasvaa takas niin kutittaa ihan kauheesti
Aluksi jalat oli melkoiset turvonneet pölkyt, pyysin kokoa isommat tohvelitkin. Nyt mulla on jo nilkat, eikä enää pullajalkapöytiäkään! (toisin kuin koko alkuvuoden)
Pari ekaa päivää oli ne pahimmat, kaikki ylösnousut ja liikkellelähdöt ja sänkyyn laskeutumiset, mutta liikkuminen auttoi. Ja liikkelle oli todella kova motivaatio, kun oma pieni oli toisella osastolla. Synnärillä kyllä huomas, että alateitse synnyttäneet oli paljon reippaampia nopeemmin. Mut pitää sit vaan pyytää särkylääkitys kohdilleen (mulle ei verenpaineen takia käynyt ibuprofeeni eikä hepatoosin takia panadol, niin tramal sopi). Sain myös purettua omia tunteita hoitajan ja lääkärin kanssa keskusteluissa, ja kävipä kandiporukkakin haastattelemassa mua sektion "kokemusasiantuntijana". En kokenut sektiota negatiivisena.
Mulle oli tärkeää saada vastaus mm. kysymykseen, olisiko itse voinut tehdä jotain toisin, ettei näin (käynnistys + pienipainoinen lapsi) olisi käynyt tai olisinko voinut huomata aiemmin (ei olisi).
Klexaminea mun piti pistää kaks viikkoa sektiosta veritulppien ehkäisyksi, se pistetään mahaan, ei ollu hankalaa eikä sattunut. Nyt oon päässyt eroon kaikista lääkkeistä, myös niistä verenpainelääkkeistä!
Mulla sattui hyvä tuuri, ja huonekaverit oli tosi kivoja, saatiin purettua kokemuksia yhdessä. Onneksi laittavat samaan huoneeseen heitä, joiden lapset ovat tarkkailussa tai toisella osastolla, olisi ollut rankkaa, jos muilla olisi oma suloinen nyytti vieressä ja itse olisi ilman.
Rintakumeista: niitä on kokemukseni mukaan olemassa kolmea kokoa, S, M ja L. Lähimarketeistamme en oo löytänyt kuin L-kokoa, apteekissa näytti olevan S ja L, mutta synnärillä sain M-kokoisen käyttöön ja se on sopiva, ostan heti kun löydän.. se 24 mm = L. Kokojen erona on nänniosan väljyys ja pituus, se L-koko on meidän pienen suulle liian suuri. Kumi ei sais myöskään puristaa nänniä, ettei tuki maitotiehyeitä. Olis kiva päästä eroon kumista, mutta se helpottaa kyllä selkeesti vauvamme syömistä, joten vähitellen koitan vieroittaa siitä. Hyvät puolet: rinnanpäät eivät ole rikkoutuneet ja vauvan helpompi syödä; huonot puolet: aina se on hukassa tai väärässä paikassa. (kumissa lukee kokokirjan, samoin paketin vas. alakulmassa). Jos et välttämättä tarvii s-kokoa, ei kandee ostaa apteekista, hinnat on melkoiset! Samoin maidonkerääjän ja lansinoh-voiteen kanssa, marketista saa edullisemmin! (saattaa olla eri tuotenimellä, mutta lanoliinivoide) Maidonkerääjiä mä tarviin kaks, kun vauvaa pitää syöttää myös pullosta lisäravinteiden takia, niin kivasti maitoa valuu molemmista, ja aika paljon. Ei niitä välttämättä synnärillä tarvii, paitsi jos joutuu viettämään siellä aikaa kauemmin, kuten minä.
Kevis + poikanen 18 vrk