Huhtikuun hurmurit 2015 -Tammikuu-

Lumme75 Voi kurja. Kannattaa soittaa ainakin neuvolaan. Sahalaidat näkökentässä, korkea verenpaine, ylävatsakipu on raskausmyrkytyksen oireita. Mutta toivottavasti nyt ei sellaista sulla ole vaan vaan jostain lenssuviruksesta johtuvaa... kyllähän nyt kaikenlaista ihmeellistä tautia jyllää. :/
 
LUMME -Kuinka voit? Kuulostaa kurjalta! Toivottavasti alkaa olo helpottaa.... Tuosta astmalääkkeestä kysyit. Mulla itsellä todettiin nyt odotusaikana astma ja lääkityksenä kortisoni ja tarvittaessa avaava,joten turvallisia ovat :) Avaavaa meni mulla tosi paljon etenkin alussa mutta nyt kortisonin aloitettua on sen tarve loppunut.

Ai niin! Tervetuloa joukkoon MAMMAX1! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Mammax1!

Lumme75:
Joko sulle selvisi että mikä on kyseessä? Astmalääke tosiaan turvallista raskausaikana...itselläkin on astma mutta en ole lääkkeitä tarvinnut onneksi pitkään aikaan. Mutta tiedän että monella puhkeaa/pahenee raskausaikana.

Imetysliiviestä:
Carriwel on hyvä. Ite en oo tykännyt esim.h&m:n kaarituettomista koska ne rappas kainaloihin kipeästi. Mulla on myös yhdet uudet Anitat jotka ostin nyt. Liivit tahtoo aina kuitenkin löystyä käytössä ja pesussa nuhjaantuu niin kiva ostaa aina jotku uudetkin. Babystylessa on tosi hyvä valikoima, jos löytyy liike jostain lähistöltä niin kannattaa käydä siellä ihan koittamassa. Löytää itselle sopivat. Carriwel perusmalli ei maksa kuin 25eur uutena ja on kyllä sen arvoinen. Joustaa joka suuntaan ja voi pitää yölläkin.

Supistelut:
On vähä jo helpottanut mutta iltaisin tuntuu kun maha kovettuu edelleen, mutta ei niin usein oo nyt ollu kipua. Närästys pahentunut iltaisin koko ajan.

Jasmin12 ja poitsu 30+5
 
Elossa ollaan vaikka olo ei ole mikään paras. Soittelin äskettäin neuvolaan, ja sanoivat, että pitää tarkkailla oloa. Flunssa kyllä on päällä, sen tiedostan. Ruokahalu on kadonnut kokonaan. En osaa selittää miksi. Turvotusta ei ole yhtään missään. Viimeviikolla oli paineet 113/ ja jotain. Ja nyt viikon lopulla se 156/83 ja syke oli silloin 127. Neuvolatäti ihmetteli, miten on voinut noin hypätä. Tietysti mittarissakin on voinut olla vikaa.. Itse nyt seuraan omaa yleiskuntoa ja vauvan liikkeitä. Jos tapahtuu jotain, niin sitten menen äippäpolille.
Eilen illalla ja tänä aamuna oli outo tunne, kun ei kärsinyt kattoa kirkasta valoa. Vien pojan jumppaan tänään. Siinä aulassa on mittari. Mittaanpa piruuttani paineet. Näin untakin ajat sitten että viikolla 27 joudun sairaalaan (eli tällä viikolla) ja vauva syntyy viikolla 28... Pysyisi nyt sisuksissa vielä jonkin aikaa.

Maha on laskeutunut ja tullut eteenpäin huimasti. Tuntuu kuin jotain tulisi ulos, ja istuisin pallon päällä. Suihkussa ollessani yletän helposti kohdun suulle. Se on pehmeä, mutta onneksi ei mene sormi läpi.Mitähän tää kaveri nyt oikein meinaa.

Ihanata kuulla, että voin turvallisin mielin ottaa tytön lääkettä.
 
"richi"
Edelleen/jälleen laiskasti harmaana...

Lumme75: muuten astmalääke ihan ok, mutta en lääkäriltä kysymättä ottaisi toiselle määrätyn annostuksen mukaan yhtään mitään lääkettä :)

Minulle painotettiin neuvolassa vkolla 29, että jos yksikin raskausmyrkytyksen oireista ilmaantuu, niin samantien näyttämään vaikka tuntuisi kuinka hölmöltä... toisaalta minulla on esim. niin alhaiset paineet normaalisti, että huolestuisivat jos lähtisi yhtään nousuun.

Kantorepuista sanoisin vielä, että sukulainen vihjaisi vauvan kantamisen olleen tosi vaikeaa (myös huhtikuinen vauva) koska siinä hikoili niin paljon, ja sen lisäksi imetyshormonit ottivat vallan vauvan ollessa niin lähellä koko ajan, eli etumus oli sitten pelkkää maitoa ja hikeä täynnä, epämukavaa sekä äidille että vauvalle. Eli en tiedä onko kesää vasten kannattava, tai toisaalta voi olla, että tämä on vain tätä nimenomaista ihmistä haitannut hikoilu- ja maidontuottovaiva. Itse luulen suhtautuvani vähän varauksella nyt kesällä kantamiseen näistä syistä, kyseessä kuitenkin sukulainen, eli voi olla, että vaikka muiden kehot eivät reagoisikaan näin, minun kehoni kyllä. Ja toisaalta isälle vauvan kantaminen oli mitä parhainta repussa kesäaikaan!

Onkohan muilla samantyyppisiä kokemuksia kantorepuista? Itsellä kuitenkin eka lapsi kyseessä, eli en yhtään osaa sanoa näistä jutuista itse. Kuinka helposti maitoa heruu jos vauva on lähellä jatkuvasti?

Loppuun vielä tyhmä kysymys, eli miksi imetystyynyjä on monia eri kokoja? Tai siis mitä eroa tyynyn koolla on... itse keksin vain, että jos äiti on leveämpää mallia, tyynynkin pitää olla isompi, ja jos taas laiheliini, pienempi tyyny on hyvä... mutta sitten on vielä kolmansia, joissa tyyny on toisesta päästä paksumpi. Tässähän jos vaihtaa tissiä kesken, joutuu kääntämään koko tyynyn ympäri, että saa tuen toisellekin puolelle...? (Näin anonyyminä on helpompi kysellä kuin lastentarvikeliikkeessä myyjän naureskellessa partaansa...)
 
Lumme75 Tsemppiä. Sit vaan äippäpolille heti jos tulee sellainen olo :)

Kantoreppu Meillä on Tulan kantoreppu, kyllähän siinä helposti kuuma tulee, niin vauvalle kuin äidille. Etenkin kun esikko on tuollainen hikipää. Asiaa auttaa se että pukee itselle ja vauvalle vähemmän vaatetta päälle kuin mitä muuten pukis... maidon tursuamisesta en muista sen tarkemmin, maitoa mulla tursus ekat 3 kuukautta joka paikassa ja tilanteessa, sitten sen tulo vähän tasottui. Itse en noista repuista ja liinoista muutenkaan niin perustanut, mutta koliikkista vauvaa siinä tuli kannettua kun ei kädet enää jaksanut, ja joskus myöhemmin olen poikaa siinä kantanut koirankusetuslenkeillä. Kannattaa kyllä pyytää vaikka joltain lainaan sellainen jos mahdollista, ennenkuin hankkii oman, ja testata mitä itse tykkää ja miten vauva viihtyy :)

Imetystyynyistä Jaa a, kai se on vaan makuasia :D niillä isommilla saa tuettua paremmin myös esim. selän puolta, kun ne pienet puolikuunmuotoset tulee lähinnä tohon eteen. Monet käyttää niitä isoja jo raskausaikana nukkumiseen ja osasta saa tehtyä vauvalle sellaisen sitterityyppisen istumapaikan kun sen rullaa. Toisissa on lötkötäyte että voi muotoilla paremmin itse, toisissa ei. Mulla on vaan sellainen pienehkö puolikuun muotonen, riitti meille ihan hyvin imetystueksi. Luulen että ne isot on vaan monikäyttösempiä + tietty kalliimpia :p

Tässä taas istun sohvalla kun en muuta jaksa. Esikoisen pukeminen, 15 min. lenkki rattaiden ja koiran kanssa ja autolla kaupassa käynti sai jalat taas ihan muusiksi. Alapäässä tuntuu kans painetta heti kun lähtee kävelylle ja vähän kai turvottaa kun sukista jäänyt kauheat painaumat jalkoihin... Ei onneksi supistele. Keskiviikkona aamulla sokerirasitukseen. !
 
Toivottavasti sulla Lumme vointi paranee!

Joku pohti aiemmin doomoon sitteriä, sellaista säkkituolimallista. Meillä hankittiin esikoiselle sellainen. Oli tosi kätevä nukuttaa lyhyille päikkäreillekin (meillä ei ikinä pitkästi nukuttu). Sen sitterin heijaaminen ei ollut erityisen kätevää ja välillä hieman kateellisena katsoin kaverin baby björnin perussitteriä :) Doomoon sitteri oli meillä jonkin aikaa poissa käytössä, mutta kun tytöllä oli sellainen vuosi ikää, niin johan alkoi olla kivaa loikoilla ja leikkiä siinä :) Tyytyväinen olen siis ollut ja ainakin meillä käyttöikä näyttäisi olevan pitkä! Nyt kuitenkin haluan hankkia baby björnin perussitterin, joka on helppo kuljettaa mukana ja eipähän tarvitse isosiskon luopua omasta säkkituolistaan :)

Richi, maidon valuminen vauvan läheisyydessä taitaa olla aika yksilöllistä. Mulla ei ollut oikeastaan ikinä tuota ongelmaa, mutta joku puolestaan sanoi, ettei hänen kestänyt kuulla edes vieraan vauvan itkua kaupassa, niin maito alkoi valua :D

Kantoliinaa käyttäessä hikoilin ekoina viikkoina niin kovin (ja siis ilman kantoliinaakin hikoilin kuin pikku possu :p), ettei liinaa voinut pitkään käyttää, vaikka olikin talvi.

Mulla on sellainen iso imetystyyny, josta saa otettua täytettä vähemmäksi, niin saa muokattua sopivan kokoisen. Tuollainen iso on ollut toimiva, mutta en tiedä miksi pienempikin ei olisi riittänyt. Muistan ainakin miehen naurahtaneen, että se tyyny oli mulle valtavan kokoinen :) Ja kyllähän sitä täytettä sai ottaakin reilusti pois. Ehkä mulla oli ajatuksena, että vauva mahtuu siihen hyvin =D Mutta myönnettäköön, että tavallisia tyynyjä käytin enemmän...

Imetysliiveistä, en tykännyt yhtään hm:n liiveistä, jotka hankin. Olivat niin muodottomat ja valuivat koko ajan. Hankin äitiysliikkeestä yhdet (kalliit!!! :( ) liivit ja olin kyllä tyytyväinen. Lisäksi käytin jotain tuubitopin tyylistä öisin ja välillä päivisin. Jospa tällä kertaa raskisin hankkia toisetkin kunnon liivit.

lumililja 26+6
 
Imetystyyny:
Mulla oli eka tyyny aika pehmeä ihan perus vanu täytteellä. Rakastin sitä yli kaiken! Tilasin netistä kohtuu hintaan, eli muistaakseni n.25eur uutena. Koko tyynyn pystyi panemaan pesukoneeseen. Kooltaan ihan perusmallia eli lähes koko ympyrä. Se ei tietenkään pysynyt muodossaan kuin sen yhden lapsen ajan. Mutta edelleen nukun sillä tyynyllä. :D Nyt ostin käytettynä merkkityynyn joka on huomattavasti jämäkämpää mallia, mutta varmaan kestääkin taas seuraavalle samanlaisena. Siinä on päällisiä useampia ja päällinen siis pestävä. Tyynyn koko taas sama lähes ympyrä.
Koko on vaan omasta mieltymyksestä kiinni. Itse tykkäsin ympyrästä koska tukee niin hyvin. Vauvan voi myös huoletta jättää lepäilemään sen varaan. Meillä laitettiin vastasyntyneelle tyyny myös vaunuissa kesällä tukemaan hyvä nukkuma-asento, johon sai muotoiltua oman pesän. Tyttö nukkuikin siellä sikeästi monta tuntia putkeen vaikka mentiin kuinka möykkyistä reittiä. Tyyny oli siis monessa tilanteessa erittäin kätevä. Ja taidanpa nyt jo ottaa esille uuden tyynyn helpottamaan nukkumista.

Lumme
Hyvä jos helpottaa! Mutta olehan itse tarkkana, parhaiten tunnet kroppas!

Kantoreppu/liina:
Esikoisella käytin rengasliinaa sisällä ja imetinkin siinä. Samalla sain hommata kotijuttuja. Kädet lepäs. Esikoisella imetys oli sirkusta eikä häntä saanut syömään kuin liikkeessä ja liinassa. Muutenkin tykkäsin rengasliinasta kovasti. Ajattelin ostaa uuden nyt kesää vasten koska se ei ole niin kuuma kuin Kantoreppu. Meillä oli toisen tytön aikana kantoreppu eikä sitä ihan helteillä voinut käyttää. Mutta ihan alkukesästä ja syksyllä oli loistava pikku lenkeillä. Kovin painavaa lasta ei kyllä kauaa jaksa kantaa repussakaan vaikka olis selkätuki ja kaikki. Meillä oli käytössä babybjörnin aktiivi-malli jossa oli tukikin. Ja varmasti siitä selkätuesta oli apua esim. Kun ulkomailla kävin yksin tytön kanssa ja kantamista oli paljon. Mutta on se raskasta kantaan jos lapsi painaa jo n.10kg ja on muutakin kannettavaa. Kyllä siinä hiki valuu. Rengasliina oli siitäkin hyvä reissussa että siinä oli helppo imettää lentokoneessa ja vauva sai siinä hyvän nukkuma-asennon! Me matkustellaan paljon niin kaikkea on tullut koettua.

Oma napa:
Närästys on vaan pahentunut tässä koko ajan! Saa nähdä! Alamaha on kireä ja etukumarassa pitää mennä eteenpäin ainakin näin kun on aamusta asti touhunnut ja ollu pystyssä koko päivän! Kauhee paine ja kolotus alapäässä sekä etu että takapuolella häntäluun ympärillä. Taas huomenna saa olla lepopäivä, pitäs vaan vissiin sitoa ittensä kiinni sohvaan ettei nouse koko ajan joka asian takia ylös ja sitten unohtuu se levähdys kokonaan. Tänäänkin meni sitte viikkosiivoukseksi vaikka kuinka tietää että pitäs höllätä. Mutta ei sitä osaa olla kun tietää että pyykkiä olis laitettavana ja siivoukset on jääny vähemmälle kuin normaalisti. Huoh. Ainaki viikoksi pois eestä. Lisäksi ajattelen että se on ainut liikuntamuoto mitä nykyään tulee tehtyä. Kun ei oikein voi lähteä lenkillekään. Pakkohan noita kaloreita on jotenkin saada kulumaan kun kerta ruokakin maistuu kiitettävästi. :kieh:
 
"pikkukolmonen"
Heipsan, oon täällä pyörinyt lueskelemassa ketjun juttuja hetki aikaa ehkäpä aktivoidun nyt kans. Meillä siis kolmas lapsi tulossa, la 3.4. ja melkoisen vahva poikaolo. Pahoinvoinnin hellitettyä kaikki mennyt hyvin, tänään tosin lääkäri totes perätarjonnan. Noh ehtiihän tässä viä kääntyilemään.
 
Jopas oli tullut tekstiä päivän aikana, tosi kiva lukea muidenkin kuulumisia ja mielipiteitä :)

Tervetuloa pikkukolmonen, haluatko rekisteröityä nimimerkillä vai pistänkö sut listaan ilman? :)

Paljon jaksamisia sulle Lumme! Kuulostaa kyllä aika hurjilta vaivoilta verrattuna omiin oloihin..Käy ihmeessä näytillä, jos yhtään siltä tuntuu. Itse ajattelisin, että parempi käydä nyt turhaan(kin), kuin sitten jossitella jälkikäteen ettei käynyt. Mikäli pienellä on kaikki hyvin niin sehän on vain hieno asia eikä tartte turhia murehtia :)

Imetystyynyistä ei oo kokemusta. Mulla on vaan tuo perus pötkylätyyny, jota oon hyödyntänyt nyt raskaana nukkumisessa ja jota tulen hyödyntämään myös imetyksessä :D

Kantoreput ja liinat. Multa löytyy pitkä trikooliina sekä manducan reppu. Lainakäytössä on ollut myös rengasliina.
Melkein se ja sama mikä kantoväline on kyseessä niin ihan aluksi saattaa hikoiluttaa ja kovastikin. Omalla kohdalla maitoa valui vaikka lapsi olisi ollut kaukanakin. Mikäli lapsi on vaativa läheisyyden suhteen ja/tai kärsii koliikista niin on se kuitenkin helpompaa kantaa liinassa/repussa kuin sylissä. Saapahan kädet levätä ;)
Me reissataan myös paljon ja ennemmin suosin liinaa tai reppua kuin rattaita. Samoin myös kävelyllä. Kun vertailee liinaa ja reppua, niin liina on omasta mielestäni "kevyempi" ja viileämpi käyttää. Toisaalta manduca on varmempi; ei tarvi kiristellä/korjata asentoa välillä vaan vauva pysyy siinä jämäkästi. Esim. pienillä vaelluksilla reppu on ollut ehdoton.
Kuopus oli 5kk, kun reissattiin ulkomailla. Ilma oli +35 ja lämmintä kyllä piisasi :D Käveltiin ja kierreltiin paljon, joten reppu oli kyllä kovassa käytössä huolimatta hikoilusta. Lentokoneessa liina oli puolestaan mukavampi, koska sai olla päällä koko ajan eikä tarvinnut riisua välillä... vauva vain välillä siihen esim. nukkumaan tai syömään ja välillä pois.
Liina on ollut enemmän käytössä kotioloissa koiria lenkkeilyttäessä yms. Mulla on aiemmat talvivauvoja, joten pörröfleece päälle ja lapsi trikooliinaan mun toppatakin sisään ja hyvin on pysynyt lämpimänä :) Samoin keväällä ja syksyllä tuulitakin suojissa.
Kesällä liina on näppärä esim. ruohoa leikatessa. Bikinit ja kietaisuhame päälle, lapsi liinaan ja ruohonleikkuri käyntiin. Siinä tulee jo ihan kuntoilua kun leikkaa 1,5h nurmikkoa :D

Testatkaa liinoja, reppuja, yms. ennen ostamista, koska jokaisella on omat vaatimukset kantamiselle ja myös makunsa mistä tykkää. Toki voi ostaa käytettynä ja/tai pistää myyntiin, jos ei tunnu omalta :)

Tää jatkuva vessassa ramppaaminen tuskastuttaa. Päivällä ei ehdi juoda, joten töiden jälkeen tulee juotua paljon vettä kun janottaa. No, illat on sitten yhtä vessassa juoksemista kun tuntuu, ettei voi sohvalta nousta ilman että alkaa pissattaa. Yöllä ei onneksi tarvitse käydä kuin kerran tai kaksi vessassa.
Hengästyminen on puolestaan loppunut melkein kokonaan. Vauva ei paina läheskään niin paljon keuhkoihin kuin aiemmin, kun näyttää nyt viihtyvän tuolla alempana. No, onko yllätys, että aiheuttaa sitten tuota tihentynyttä vessassa ramppaamista...Aina painetta jossain päässä :D

Boomkaa ja papunen 29+1
 
Panda85
Heissan kaikille mammoille! :)

Täällä ekaa vauvaa ootellaan ja pojan la 11.4. Raskaus on mennyt kaikinpuolin hyvin, alun isojen henkisten vastoinkäymisten kaikottua. Meillä siis tosiaan tilanne, että raskaus tuli todellisena yllätyksenä meille molemmille (kuten myös kaikille muillekin) ja elämäntilanne oli sellainen, että raskaus oli kaikkea muuta kuin odotettu yllätys. Alun vaikeuksien jälkeen asiat on kuitenkin jo huomattavasti paremmin ja vauva on enemmän kuin tervetullut perheeseen! <3

Vaikeuksia tosiaan on riittänyt, eikä ne ota loppuakseen. Haluaisin kovasti ostaa jotain uutta pienokaiselle, mutta yksinkertaisesti meillä ei ole rahaa ostaa edes mitään uusia vaatteita, vaan kaikki otetaan/ostetaan käytettyinä. Onneksi on paljon jo saatu edullisia vaatteita ja ollaan saamassa sukulaisilta pinnasänkyä yms. mutta esim. vaunuja ei ole kenelläkään tutulla vapaina ja minä en henk.koht. uskalla ostaa vaunuja käytettyinä, kun on kuullut juttuja homerihmastoista kankaiden sisällä ym.! Netistä halvimpia vaunuja saa alta 300 euron, mihin meillä ei myöskään ole varaa, mutta ne onkin sitten sitä hintaluokkaa, että osamaksua voisi harkita.

Vaikka raskaus on tosiaankin edennyt oikein hyvin kaikin puolin (yhtään kertaa ei ole ollut pahoinvointia, lisäkiloja tullut n. 8, sokerit oli loistavat, hb pysytellyt siinä 135 paikkeilla ja verenpaineetkin ollut koko raskausajan ihan loistavat), niin tämä rahavaikeuksien aiheuttama henkinen pahoinvointi on vienyt todella ison osan siitä ajasta, kun olisi ollut mahdollista olla iloinen tästä raskaudesta. Minusta tuntuu vaan niin pahalta, kun lapsi joutuu syntyä näin köyhään perheeseen. :/ Jospa sitä osaisi sitten opettaa sille pienokaiselle, että rahalla ei sitä onnea saa, vaikka se helpottaakin monien asioiden toteutumista.

Nyt vielä kun jostain keksisi rahat ensi kuun vuokraan, niin johan se taas helpottaisi hetken!
 
"taustalta"
Panda85, varmaan aika harvinaisia ne homerihmastot, jotka ei näy päällepäin? Jos kankaat on siistit (kuomun sisäpuoli kannattaa katsoa) ja haju ei ole outo niin en kyllä itse hometta pelkäisi.
 
Lupasin käydä kertomassa niistä Brion Happyistä joita kävimme katsomassa (ja ostamassa). Ensivaikutelma on yllättävän sirot, mutta jämäkän oloiset perusvaunut. Tuntui kevyelle työntää (ilman kuormaa tosin) mutta käännöksissä hieman kömpelöt. Mahtuvat meidän farmarin konttiin, mutta juuri muuta sitten sinne ei laiteta... Eiköhän näillä koiran kanssa lenkkiä heitä niin talvi kuin kesäkelissä.

Tänään pistävää tunnetta navasta vähän ylemmäs ja vasemmalle , mitä lie. Jospa menee levolla ohi.

Sitten vielä raskaus+yskä+ löystyneet lantionpohjan lihakset = ei kiva! Tästä täällä olikin jo puhetta... Nyt jumppaamaan..

Minsport 27+ 4
 
"Eleea"
Täällä ollut kummallinen viime viikko. Ja teidän maininnat raskausmyrkytyksen oireista sai käymään neuvolassa. Minua on siis huimannut, ollut pahoinvointia, oksentelua ja outoa jomotusta ohimoilla. Neuvolasta laittoivat kilpirauhaskokeisiin ja antoivat verenpainemittarin kotiin. Paineita on nyt mittailtu ja aika jännä, mulla tipahtaa päivällä paineet normilukemista tosi alas. Tänään oli 80/41, oli leuka tipahtaa. Iltaa kohden normalisoituvat. Olo on outo ja nyt sitten nousi lämpö... Mitäköhän tämä ny meinaa..

Kummastunut Eleea ja vauva
 
Tänään äitiyspolille harjoittelemaan mahapiikkien pistoa ja ilmeisesti samalla myös ultrataan. Vähän jännittää kyllä, toivottavasti verenkierto pelaa normaalisti vauvan suuntaan. Ja vaikka puuduttaminen kuuluu työhöni, niin kyllä toi itsensä piikittäminen tuntuu ajatuksena aikas ällöttävältä! :| Etenkin kun tiedän lääkkeen olevan melko kirvelevää sorttia. Ilmoittelen myöhemmin, että miten kävi. Nyt ensin töihin hetkeksi.

Karo & vauveli 28 tasas, poks!
 
Moi vaan kaikille!

Viikko sitten oli todellakin tuo lääkärineuvola ja on mennyt tän viikon verran sulatellessa. Neuvolassa kaikki oli Nököllä ja mulla kunnossa, PAITSI ne sokeriarvot. Tällä kerralla pomppas pari kymmenystä salitusta toi 2h arvo. Ahdistus kotimittauksista ja ruokien tarkkailusta oli sitä luokkaa, että vaati viikon verran ja viikonlopun kylpyläkäynnin ennen kuin pystyin edes aloittamaan noita kotimittauksia. Tämän aamun kotimittauksen tulos paaston jälkeen pomppasi siis sekin - taas kymmenyksen - sallitusta! Eli hyvin alkoivat nämä mittaukset...

Hiljaista on siis ollut täältä päin kirjoittelu, kun raskauden aikaisesta hehkusta ei ole tietoakaan ja jotenkin ei viitsisi kirjoittaa tällaista valitusvirttä jokaiseen päivitykseen.
Positiivista viime ajoissa on ollut tuo kylpyläreissu Tampereelle; todettiin, että meidän esikko oppisi varmaan viikossa uimaan, jos pääsisi joka päivä plutimaan :heart: , toinen positiivinen juttu on, että esikko on nukkunut viimeiset 4 yötä koko yön omassa sängyssään. Ihanaa!!! :heart: Juu, ja tää pienempi tyyppi möyrii lähes koko ajan tuolla yksiössään. :heart:

Meillä vauvan vaatteet edelleen kellarissa laatikoissa, pinnis sekä hoitopöytä esikon käytössä ja vaunutilanteen ratkaisu jossain hamassa tulevaisuudessa. Vaatetilanteen ratkaisu vaatii käyntiä Ikeassa hankkimassa esikolle liukuovikomeroon ulosvedettäviä koreja, jolloin hoitopöytä vapautuu Nökön vaatteille. Vaunut... Noh, se vaatisi hissin mittailun ja päätöksen, tarvitaanko tuplavaunut vai ei... Voi, kun siis olisi olemassa toi ennustajaeukon pallo. ;)

Tällaisin miettein eteenpäin...

Minnuli ja Nökö 29+1
 
Huih...6 lasta synnyttäneenä minua alkoi pelottaa ihan oikeasti nyt tämän tekeminen perinteisesti alakautta. Miehen kanssa keskusteltiin ajat sitten, josko saataisiin sektio ja siinä yhteydessä sterili. Yksi lääkäri oli ainakin sitä mieltä, että tämä käynnistettäisiin aikasemmin, että kerkeisin saada puudutteet. Kun minulla on ollut tapana olla hieman nopea näissä synnytyksissä. Jotenkin kallistuin sille ajatukselle, että puudutteissa mentäisiin.

Mutta eilen illalla alkoi pelottaa aivan kauheasti. Taas kallistun sektion puolelle. Onhan sektiossa tietysti omat riskinsä, mutta siinä ei tarvitse kärsiä suppareista, eikä ponnistaa. Jälkeis vaiheet,kiristävät tikit,ja isommat riskit tietysti on. Mutta kuitenkin..

30 raskausviikolla minulla olisi neuvolalääkäri. Edellisessä lääkäri neuvolassa lääkäri joh sanoi, että hän kirjottaisi lähetteen sektioon. Mutta kun ei sekään ole varmaan, mitä keskusairaalan väki sanoo...Joo tiedän tää kuulostaa hölmölle, mutta minkäs mahat kun alkoi pelottamaan.

Edellinen lapsi piti olla alle 3kg, mutta niin vain oli 3580g, että hieman heitti arvio. Entäs tämä sitten? Varmaan joku jättiläinen..

Lumme75 & riisinnuppu 27
 
Pikkukolmonen tervetuloa ryhmään. :wave:
ja Panda85 myöskin!
Ette oo ainoita joilla tiukkaa. Kyllä meilläkin lasketaan joka sentti tarkkaan että mihin laitetaan. Elätän yksin koko perheen ainoastaan minun tuloilla, mutta olen tottunut siihen. Kohta meitä on taas yksi lisää <3.
Ja vaikka välillä onkin tosi tiukkaa niin oon silti onnellinen lapsistani enkä koe että he olis joutunut kokemaan mistään puutetta. Fiksuus valinnoissa ei ole huono asia. Siis se että ostaako kaiken uutena ja kiiltävänä vai ostaako hyväkuntoisena ja halpana ei tee susta huonoa äitiä tai lapsesta onnetonta. Mä ostan paljon käytettynä ja varsinkin esikoiselle aikoinaan ostin vaatepaketteja käytettynä tosi halvalla ja aina oli tilanteeseeen sopivat vaatteet ja varusteet. Sitten vasta kun toinen tyttö syntyi perään ja tytöt alkoi vaatimaan samanlaisia vaatteita, oon alkanu jo osteleen uutenakin enemmän. Tosin hyödynnän tehokkaasti kaikki ale-myynnit! Sillon kun on alessa ja tiedän että tarvitaan vaikka puolen vuoden päästäkin niin ostan kaiken valmiiksi. Mulla on tulevalle poitsullekkin jo vuoden ikäiseen asti kevätpukua myöten kaikki hankittuna.
Just eilen naureskelin omalle äidille että Reiman paketti joka normaalisti olis maksanu maltaita ja pelkkä pipo oli 16,90 normaalihintaisena niin minä sain kaiken 15eurolla! Täytyy vaan olla fiksu ja kärsivällinen kun etsii jotain. Helpottaa tietenkin jos on kokemusta etukäteen että osaa arvioida koot ja tarpeellisuuden. Ja tietenkin senkin että tietää tarkkaan millasta hakee ja minkä väristä. Mä teen kauppaa koko ajan vaatteilla ja kodin tavaroilla silleen että kierrätän kaiken.
Osan lahjoitan eteenpäin ja osan myyn. Ja osan ostan käytettynä jos vaan hyvän löydän ja loput alemyynneistä. Enpä muista että montaa vaatetta olisin ostanut normaali hinnalla kaupasta kun ei mulla ole ollut siihen varaa sen jälkeen kun perheen perustin. Mutta siihenkin tottuu ja ite ainakin saan tyydytystä siitä että teen hyviä kauppoja kun ajattelen että omatkin kaverit ostaa kaiken uutena niin ne häviää monta sataa siinä.
Vauvalle olen kovasti etsinyt kauan aikaa jo syys-keväthaalaria kun tiedän ettei se voi äp-haalaria pitää kauppareissuilla tai aina on pää ihan märkä...eilen vihdoinkin sain siis kevääksi hankittua jo valmiiksi oikean koon ja värikin oli mieleen jne. Nyt enää puuttuu syksyksi joku kevyt puku :)

Eleea
Kuulostaa hurjalta noi sun paineet! Eikö ne neuvolassa ole osanneet sanoa mitään että mistähän johtuu tuo heittely?? Syötkö kuitenkin hyvin päivisin ja muistat levätäkin? Ilmoitteleppa piakkoin kuulumisia...

Minnulille kovasti tsemppiä! Älä nyt masennu...jos sulla on menny raskaus muuten hyvin niin nuo sokerien heittelyt on nykyään niin yleistä! Kyllä sä kestät tän loppu ajan. Ei oo pitkästi enää...

31 BOKSUU! Eipä tässä oo tosiaan enää pitkään :)
 
Minnuli77 Tsemppiä kotihoitoon... minua myös vähän pelottaa omat tulokset, mutta miehellä on 1 tyypin diabetes niin koitan lohduttautua että helpommalla sitä itse kuitenkin pääsis... kurjaa se silti aina on, ei siitä mihinkään pääse. :/

Panda85 Toivottavasti saatte isommat rahahuolet järjestymään, vuokra jne.. mutta noista pienistä jutuista en ottais stressiä. Itsekkin olen ostanut kaikki vauvajutut kaukaloa lukuunottamatta kirpparilta, vaikka ei olis pakko. Siis kirpultahan saa tosi kivoja juttuja eikä taatusti näy päällepäin mistä ne on ostettu! :D Ei se ole mikään häpeä. Vaunutkin uskaltaisin ostaa käytettynä, jos niissä ei näy hometta eikä ne haise. :)

Sokerirasitus lusittu tänään... muuten meni ihan hyvin, mutta 10 minuuttia sen litkun juomisen jälkeen meinasin nukahtaa pystyyn. Ihan hirvee väsymys! Onneksi täällä pääsi rauhalliselle käytävälle istumaan, mistä meni ohi vain henkilökuntaa. Ei tarvinnut jonotusaulassa kököttää niinkuin ekalla kerralla.. Mahatyyppi kyllä innostui sokerilitkusta, maha vaan heilu puolelta toiselle kun toinen pisti jumpat pystyyn!

Mutta tyhmänä mittasin miehen sokerimittarilla arvoja autossa, ei olis pitänyt :p Stressin jo kehitin. Paasto oli ok, 4,2. Mutta kahden tunnin arvo oli vielä 8,8 :$ Sormenpäästä mitattunahan ne on epävarmemmat ja raja-arvot erit, mutta tuo 8,8 sormenpäästä taitaa olla aika siinä raja-arvoilla. En vaan tiedä mitkä on oman kunnan raja-arvot, ja radi-tuomion täällä kyllä saa heti jos yksikin arvo heittää hippasenkin. No, selittäis se sitten varmaan niitä omia huonoja olojakin.. huomenna pitäs olla tulokset neuvolassa ja th soittaa jos niissä on jotain häikkää. Neuvolakortista vielä katsoin niin oli tuo mahan sf-mittakin viime kerralla pompannut keskikäyrältä yhtäkkiä yläkäyrälle, toivottavasti en mitään sokerivauvaa tässä kasvattele...
 
Äitiyspolilla käyty ja johan oli käynti! Menin siis lääkärille mahapiikkien aloituksen takia, mutta tulin kotiin tiedolla, että en tarvitsekaan koko lääkitystä ennen kuin synnytyksen jälkeen. Mut otti vastaan kolme lääkäriä + hoitaja ja lisäksi puhelimitse konsultoitiin vielä neljättä lääkäriä, että pistoslääkitys veritulppien ehkäisyyn alkaa välittömästi. Kun olin lopulta saanut reseptin kouraan ja lähdössa pois, ryntäsikin ylilääkäri huoneeseen neljänneksi lääkäriksi ja ilmoitti, että ohjeet ovat juuri muuttuneet ja en tarvitsekaan koko lääkitystä raskausaikana :D Ihan mieluisa yllätys kyllä, koska piikittämisen ihanuuden lisäksi lääkkeen hinta on aikas rapsakka 5 euroa päivässä 18 viikon ajan. Vauvalla kaikki hienosti, painoarvio ultralla 1131 grammaa ja ihan keskikäyrillä kasvaa. Ainoastaan se jäi mietityttämään, että verenpaineeni oli tänään 136/74, kun se on tähän saakka ollut koko ajan luokkaa 100/65 ja lisäksi aamulla tajusin painon nousseen mystisesti kaksi kiloa kahdessa ja puolessa viikossa. Sanoin kyllä lääkäreille asiasta, mutta painoon he kommentoivat vain, että hyvä, että nousee, kun viikolle 26 mennessä ei ollut tullut kuin 1,4kg yhteensä. Ja verenpainetta kun ihmettelin, niin sanoivat paineiden olevan hyvät ja syyttivät vastaanottokomitean aiheuttamaa painetta. Jäi vähän mietityttämään, että ei kai ole vaan mitään raskausmyrkytyksen ensioireita, mutta neuvola on jo viikon päästä, niin saadaan uudet mittaukset ja virtsan proteiinit katsottua. Viikolla 36 pääsen synnytystapa-arvioon ja ultraan äippäpolille. Henkilökunta äitiyspolilla oli kyllä niin mahtavaa ja meno leppoisa, että iloisin mielin lähden kyllä sinne synnyttämään. Toivottavasti synnärin väki on yhtä mukavaa :)

Karo
 
"Eleea"
Mies sai kerätä mut tänään vessan lattialta. Mittasin paineet aamulla kun heräsin normit 125/77, siitä tunti aamupuuhasteluja ja meikatessa täystyrmäys ja akka kanveesiin. Tokenin kyllä samantien ja pääsin istualleen oksentamaan kaaressa pönttöön. Mies raasu, kiikutti mulle verenpainemittarin ja vesilasin, paineet 89/50. Mies soitti äitipolille jotka kyselivät vatsataudin ( jestas) mahdollisuutta ja ohjeistivat pyytämään lähetettä neuvolasta . Neuvolasta ohjeisti vetämään salmiakkia ja olemaan varovainen. Huomenna menen sitten aamusta lääkärille. Ei ollut neuvolatäti mitenkään huolissaan, harmitteli vain tilanteen hankaluutta minulle, vauva ei kuulema kärsi matalista paineista. Katsotaan huomenna mitä lääkäri mieltä :)

Eleea ja vauva
 
Eleea Täystyrmäys ja akka kanveesiin... :LOL: Anteeksi, ei saa nauraa, siis toihan on ihan kamalaa! Voin vaan kuvitella kuinka huono olo tulee tollasilla paineilla. Minulla on kotimittauksissa paineet olleet alhaisimmillaan 95/55, ja jo silloin tekee todella pahaa. Pyörtymisen rajamailla olen myös käynyt, mutta en ole mitannut paineita sillon. Mutta sulla on kyllä hassua tuo, että paineet on ensin noinkin "korkeat" ja sitten yhtäkkiä vetää NOIN ALAS. Ja raivostuttavaahan tuo on kun alhaisiin paineisiin ei mitään apua saa... :/

Varmaan jotain vinkkejä jo täällä saitkin. Mulla on auttanut se että juon vettä TODELLA PALJON (nestehukka pahentaa paineiden alenemista). Salmiakkia, suolaa, lakritsia saa syödä aika vapaasti.. tosin ne on vaan hetkellinen apu ja sokeri taas ei niin hyväksi ole :/ Mutta itsekkään en enää edes yritä seistä kylppärissä meikaten, vaan pistän meikit nassuun ja kärrään hiukset eteisen lattialla istuen vartalopeilin edessä.. Seisominen saa toisilla paineet laskemaan alas, en kyllä nyt muista syytä miksi näin... kuulemma etenkin hoikkien vaiva. Niin, ja ylipäätään en ole kulkenut juuri missään aamupäivisin ennen klo. 14, koska aamut vaan on pahimpia ja vasta iltaa kohden paineet nousee. Eli tosi rohkaisevaa.. Mutta tsemppiä kuitenkin!

Karo86 Onneksi säästyit mahapiikeiltä toistaiseksi. :) Joudutko sitten kauan käyttämään niitä synnytyksen jälkeen?
 
Onpas täällä mukavan aktiivista keskustelua, mutta hurjia kuulumisia monella!
Tsemppiä heittelevien verenpaineiden ja oksujen kanssa sinnittelyyn, ja sokerien ja muiden riesojen!

Kaikenmoista tuntuu raskausvaivoihin kuuluvan, nyt oon huomannut, ettei tavallinen rexonan dödö tahdo riittää (tai sitten vaan unohdin taas laittaa sitä..) ja hiki haisee läpi. Päivällä tulee helposti hiki, ja iltaisin paleltaa. Ei niin pahasti kuin silloin kauan, kauan sitten alkuraskaudesta, mutta jonkin verran kuitenkin. Onko vinkkiä deodorantista (alkoholittomasta), joka pitää?

Työpäivien jälkeen on kyllä tosi poikki, saa nähdä jaksaako olla loppuun asti töissä. Unentarvekin tuntuu kasvaneen, menen jo vähän jälkeen ysin petiin.

Kiitos noista imetystyynyjutuista, olen pohtinut samaa, siis että mitä eroa nissä on kun on niin monenlaisia ja hintahaitari on melkoinen. Nyt pitäisi vielä tietää, millainen olisi meille paras. Jostakin muustakin kapineesta oli sama pohdinta, mutta en kyllä muista nyt mistä.

Kevis + poikanen 31+0 (muistaakseni =) )
 
Siitä onkin piiiitkä aika, kun viimeksi olen kirjoitellut tänne.. Mukava että keskustelu on pysynyt yllä! :)

Kiva että uusia odottajia on liittynyt mukaan joukkoon - Tervetuloa! :)

Monenlaisista asioista on ollut puhe viimeaikoina ketjussa. Toivottavasti asiat menisi mahdollisimman mukavasti jokaisella meistä ja mieltä askarruttavat asiat selviäisivät mielellään vielä parhain päin. <3 Enää ei ole pitkä aika, kun ensimmäiset nyytit syntyvät! <3

Vauvan tuloon valmistautumisesta: Me ollaan miehen kanssa saatu hommattua lähes kaikki tarpeellinen vauvaa varten valmiiksi, vieläpä käytettynä. Sievoinen summa on tullut säästettyä siinä. Mulle on tärkeää oman mielenrauhani vuoksi, että ollaan ajoissa hommattu vauvan tarvikkeita, eikä vikoina viikkoina sit tartte muuta kuin keskittyä masun kasvatteluun, omaan hyvinvointiin sekä synnytykseen valmistautumiseen. Minä vaan oon sellainen stressaajatyyppi, että pahimmillaan menee yöunet asioita pähkäillessä ja murehtiessa, joten parempi kaikessa rauhassa tehdä asiat. :)

Oma vointi: Joulun jälkeen liikkuminen on muuttunut huomattavasti raskaammaksi. Välillä askel on hyvinkin kevyt ja vauhti vikkelä, toisinaan taas jalat tuntuu lyijypainoilta, hengästyttää ja vauhti on kaikkea muuta kuin vikkelä. Toisinaan masua alkaa kiristellä kävellessä ja toisinaan niistä ei ole tietoakaan. Viime viikonloppuna käytiin koko poppoo järven jäällä liikkumassa. Tallustelin useamman kilometrin kevein askelin. Voin kertoa, että vika pikku saaren kiertolenkki oli liikaa, kun aloin haukotella sen jälkeen kuin pieni päiväunia vailla oleva lapsi. :D Voitte arvata, miten loistelias olo oli kävellä siitä vielä toista kilometriä ylämäkeä kotiin. Sen reissun jälkeen olin aivan poikki. Lepoa oli sit loppupäivä. Eli tällä hetkellä kova väsy iskee melko helposti ja toisinaan on päiviä, jolloin lähes koko päivä menee unisena tekemättä mitään sen raskaampaa.

Harjoitussupistuksia on myös alkanut ilmaantumaan varsinkin iltaisin seisaltaan ollessa. Todella napakoita ovat ja kestävät puolikin min kerrallaan. Helpottavat yleensä kun istumaan pääsee. Monesti jatkuvat lähes heti noustua. Eilen iltapäivällä piti laittaa mies jatkamaan keiton tekoa, kun piti jatkuvasti rampata sohvan ja keittiön väliä harkkasuppareitten vuoksi. Sen verran ilkeiltä tuntuvat, vaikka eivät satukaan, että tekee mieli levätä. Tuntuvat vähän samalta kuin tekisi kunnon vatsarutistuksia. Kiristys alkaa pikku hiljaa ja leviää lopulta koko kohdun alueelle. Masu on aivan kivikovana ja tuntuu voimakasta puristusta. Sitten hetken perästä kiristys hellittää. Välillä harkkasuppareita tulee todella tiheästi ja välillä vaan yksittäisiä.
Tuleekos teillä muilla miten paljon ja millaisia harjoitussupistuksia?

Synnytys: Aah, se pyörii päivä päivältä enemmän mielessä. Eikä ihmekään, kun pian laskettuun aikaan on enää vain 9 viikkoa. Ja lapsihan voi jo syntyä pari-kolme viikkoa ennen sitä ilman ongelmia, joten odotusta voi olla jäljellä 7 viikkoa.. tai sitten yliaikaisena jopa 12 viikkoa. Eli pian on koittavat jännittävät ajat! :) Mitään muuta en toivo kuin että saisin synnyttää tämän kakkosenkin normaalisti alakautta. Kivut ovat hirvittäviä, mutta silti odotan kovasti synnytystä ja sitä työtä, jonka saa itse tehdä, jotta saa pienokaisen syliinsä. <3 Tiedän, että luultavasti taas pyydän epiduraalin, kun kivut käyvät sietämättömiksi. En ole varma, tuliko minulle esikoisen synnytyksessä oksuolo kovista supistuskivuista. Jotenkin sellainen muisto kumpusi mieleeni, kun n. kk sitten heräsin yöllä ummetuksesta ja suolen sisällön liikkumisesta johtuvaan mahan vääntöön. Vessassa puuskuttelin supistusmaisten mahan väänteiden kanssa 20min ja lopulta alkoi jo oksettaa. Aattelin, että mahatautiko tämä on. Eipä ollut. Helpotti heti, kun sain suolen tyhjennettyä. Eli kova kipu sai oloni pahoinvoivaksi. Toivottavasti ei käy samoin supistusten kanssa, sillä sitten niitä on todella hankala kestää.. Mutta aika näyttää, mitä tuleman pitää. :)

Tosiaan, unohtui äsken kirjoittaa, että muakin vaivaa närästys! Lähinnä mahanesteet nousee kurkkuun ja suuhunkin saakka etenkin ruoan jälkeen. Todella inha vaiva, enkä muista samanlaista esikon odotuksesta. Liekkö läppä löystynyt jo ennen raskautta, kun mulla oli puolen vuoden verran tosi pahat refluksioireet, jonka vuoksi karsin paljon syömisini ja juomisiani, mm. kahvia en ole juonut enää lainkaan vuoteen. Pitäisi yrittää syödä vielä pienempiä annoksia ja juoda nesteitä kerralla muutamia desejä. Hankalaa vaan, kun on tottunut kerralla juomaan lähes puoli litraa ennen kuin janon saa sammumaan.

Sokerirasitus: Siitä sen verran, että kävin siinä toistamiseen rv 28. Arvot olivat jopa parantuneet alkuraskaudesta, joten sitä ei tartte enää miettiä. Tietty ei se sitä tarkoita, että voisin elää kuin pieni porsas karkkikaupassa, mutta eipähän tartte murehtia suotta liikaa asiaa (stressi-erkki kun oon). ;)

Vauvan asento: Tiedostattekos te muut pienokaisenne asennon kohdussa? Oma veikkaukseni osui viimeksi neuvolassa oikeaan, että tyty majailee masussa poikittain. Ja niinpä tuo vieläkin tekee. Liikkeet tuntuvat paljon molemmissa kyljissä, ajoittain navan molemmin puolin ja toisinaan pieni tuikkii kohti virtsarakkoa. Toivottavasti tuleva tilan ahtaus saisi tytyn kääntymään raivotarjontaan. Melkoista jumppaa pieni harrastaa usein. Koko vatsa ihan hytkyy! Masun päältä on myös mukava tunnustella vauvan kehonosia. Eilis iltana pikkuinen ei vetäytynytkään piiloon, vaan puski itseään kättäni vasten, kun hieroin masua tietyltä kohti ja juttelin samalla. Pitkän aikaa siinä minun hierovan käteni alla möyrysi ja puski, oma pieni aarre. <3

Seuraava neuvola on rv 31+2 ja lääkärineuvola ilmeisesti rv 36 tienoolla, jossa samalla otetaan streptokokkinäyte. Mikäli se on positiivinen, annetaan täällä synnytyksen yhteydessä antibioottia. Sillä pyritään estämään vastasyntyneiden infektioita, joille nimenomaan tuo streptokokki voi altistaa.

Ohhoh, jopas tuli romaani.. :D

Bebe ja tyty 30+5
 
Viimeksi muokattu:
"richi"
Vauvan asennosta: Minulla on kai aika herkkä/ohut vatsanahka, tai muuten vaan tiedostan kehon selkeämmin kuin useimmat. Ekoja liikkeitä tunsin paljon aiemmin kuin ensisynnyttäjän "pitäisi", eivät neuvolassa meinanneet uskoa. Harkkasuppareita olen tuntenut ihan ihan alusta asti. Ensin se oli sellaista vatsan kiristymistä, kuin olisin treenannut vatsalihaksia jatkuvasti. Nykyään erotan kolmenlaisia supistuksia, joista yhdet ovat vain vähän epämukavia, ja yhdet vähän kivuliaankin oloisia. Jokaisesta pitää tahtia hidastaa ja kahdenlaisissa hengitykseni muuttuu ihan erilaiseksi. Yksissä vatsa ei kiristy ulospäin ollenkaan, vaan tuntuvat ihan vain sisällä.

Samoin vauvan asento on ollut selkeä tokasta ultrasta lähtien. Siellä mainitsivat pienen olevan pää alaspäin, vaikka aiemmin olin ajatellut jalkojen olevan alhaalla, kun liikkeet tuntuivat enemmän siellä. Sitten aloin huomata, että pienemme onkin vain aikamoinen nyrkkeilijä, ja potkut tuntuvat kyllä ylempänä ja vahvempina, vain vähän harvemmin.

Asento on itselle ihan selkeä: potkut tuntuvat yhdellä puolella, nyrkit alhaalla ja samalla puolella jalkojen kanssa. Välillä pieni puskee pyllyä tai koko selkää ulospäin, välillä jalka suoristuu sivulle vahvasti, ja samalla pylly painaa ulospäin toiselta puolelta. Hikka tuntuu aina samassa paikassa, ja sieltä nurkin kuulee mies sydänäänet ihan paljaalla korvalla. Neuvolatäti on nyt muutamaan otteeseen kokeillut, miten päin pieni on, ja ekalla kerralla veikkaili, että peppu on alhaalla. Ei meinannut uskoa, kun sanoin, että toistepäin se on, ennen kuin huomasi mistä sydänäänet löytyvät.

Ihaninta on kyllä katsella ja tuntea kuinka pieni möyrii. Maha hytkyy ja tärähtelee, välillä liike näyttää aaltomaiselta kun pieni venyttelee raajojaan vuorotellen. Meillä pikkuinen vastailee myös ihan silityksiin, vaikka ennen vastaus tuli vain tökkäisyihin ja painamiseen :) Ei ole tainnut koskaan piiloutua tunnustelevalta kädeltä, vaikka usein rentoutuukin ja nukahtaa etenkin lämpimän käden alla. Pidempiaikaisesta ja kovakouraisemmasta tunnustelusta (esim. neuvolatädin asennontarkistukset) hermostuu niin, että häslää pidemmän aikaa. Sydänäänet huitelevat pilvissä, eikä tarkkoja lukemia saada ollenkaan jos äänet kuunnellaan tunnustelun jälkeen. Pieni vain tähtää jalkapohjat ja nyrkit anturia kohti ja ääni katkeilee ja maha heiluu. :D

Ennen meillä remuttiin eniten aamupäivisin, ja illat ja yöt olivat rauhallisia, mutta pari viikkoa sitten unirytmi muuttui täysin, ja nykyään pahin mekastus aloitetaan illalla ja jatketaan yön yli kunnes lähden aamulla liikkeelle :) Kovin pitkiä unijaksoja ei pienellä muutenkaan ole, toivon että käyttää kaiken energiansa nyt ja nukkuu sitten hyvin synnyttyään ;)
 

Yhteistyössä