Onpa tullut kivasti kuulumisia!
Iniss,
Mindi ja
[Ingu, lämpimästi tervetuloa mukaan huhtikuisten odottajien joukkoon!
Suska ja
Suski, kovasti onnea kihlautumisen johdosta :heart: Suska, teidän hääsuunnitelmat kuulostavat tosi ihanilta
Ylläri, hienoa että sait lepokäskyn
Tulee varmasti tarpeeseen. Ja kaikki muutkin sairaslomalle jääneet ja jäävät, lepo on hyvä lääke niin vauvoille kuin äideillekin.
Natte, pikaista toipumista sinne teille kaikille!
Moika, oikein paljon voimia ja jaksamista surun keskelle :hug:
Silkkii, meille on myös äitiyspakkaus jo kotiutunut
Itse tykkäsin kovasti sisällöstä ja itse laatikostakin
, etenkin kun pojalle tulevat. Jos tyttöä oltaisiin odotettu, olisin saattanut ottaa äitiysavustuksen ehkä rahana, ja hankkia kirppareilta tosi tyttömäisiä, mutta käytännöllisiä vaatteita sillä rahalla.
Viime päivinä ollaankin kierretty ihan ajan kuluttamisen kannalta
kirpputoreja. Ja ainakin omasta mielestäni ollaan tehty hyviä löytöjä
Esikoiselle kivoja isompia vaatteita sekä molemmille lapsille mm. petivaatteita, liinavaatteita ja leluja.
Jesper Juniorissa hypistelin tänään talvihaalareita ja -pukuja, kun oli aika hyvät tarjoukset ja vielä kokojakin hyvin jäljellä. Ensi talveksi saisi nyt priimaa halvalla. Ensi talvena tarvittavaa kokoa on vaan niin vaikea vielä tietää.
Sanokaas viisaat, missä vaiheessa se kasvu noilla pikkuisilla oikein hidastuu, että osaisi sen huomioida tulevissa hankinnoissa?
Joku kyseli peräkkäin istuttavista
tuplista. Meillä on nuo Baby Joggerin City Selectit, joista tykätään kovasti. Liikutaan tosi paljon ostoskeskuksissa. Talvisessa sohjossa eivät ole ehkä parhaat mahdolliset pienempien etupyörien vuoksi, ja pituussuunnassa lyhyempiäkin malleja löytyy. Mutta meidän käyttöön juuri hyvät!
Nukkumajärjestelyistä oli keskustelua. Syntyvä vauvaa nukkuu meillä monien muiden tavoin aluksi äitiyspakkauksen kopasta tehdyssä ensipedissä, joka laitetaan pinnasänkyyn. Koppaan laitan reunarimpsut ja pitsipetivaatteet, jotka halusin jo esikoiselle hommata. Esikoiselle löydettiin muuten huutonetistä juuri se jatkettava viktoria-sänky, jota himoitsinkin :heart: Näin vältytään kahdelta pinnasängyltä yhtä aikaa. Tai itse asiassa saatiin edullisesti hyväkuntoinen huonekalupaketti, johon kuului sängyn lisäksi myös tilava leluarkku ja kaappi, samaa viktoria-sarjaa
Leluarkku ja kaappi ovat jo lastenhuoneessa, minkä sisustaminen leikkihuoneeksi jatkuu edelleen hiljakseen. Esikoinen kun alkaa jo itse hakeutua sinne leikkimään. Sisustaminen onkin hauskaa puuhaa, kun saa rauhassa värkkäillä
Meillä siis ainakin aluksi nukkuvat sekä vauva että reilu 1-vuotias esikoinen meidän vanhempien makkarissa. Saas nähdä, herättääkö vauva esikoista öisin, tai toisin päin
Täytyy sitten tehdä jonkinlaisia muutoksia, jos tuo järjestely ei toimi.
Minua
kiinnostaisikin tietää, onko kukaan muu siirtänyt noin 1-vuotiasta jo jatkettavaan sänkyyn nukkumaan? Ja jos on, niin miten on sujunut.
Matkan pituudesta synnytyssairaalaan oli juttua. Meiltä on naistenklinikalle vajaa 40 km, kättärille vähän vähemmän. Naikkarille siis kovasti toivottaisiin. Täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä asian puolesta. Tosin nyt naikkarin remontin alkaessa synnytyspaikka voi sitten olla myös Jorvi, Hyvinkää, tai jopa Porvoo : /
Syntyvälle vauvalle meillä on tässä vaiheessa mielessä semmoinen "ihan kiva"
nimi. Vielä kuitenkin halutaan miettiä, löytyisikö jokin, mikä oikein kunnolla kolahtaa. Esikoisen etunimeksi kun löytyi meiltä niin selvä yhteinen suosikki
Esikoinen
painoi syntyessään 3740 g ja oli 53 cm pitkä. Kaiketi siis ihan keskivertoa kooltaan.
Tästä toisesta ei ole rakenneultran jälkeen tehty minkäänlaista kokoarviota.
Ajattelin tämän syntyvän vauvan kanssa kokeilla
Baby Björnin Active -kantoreppua, jonka ostin halvalla käytettynä. Kaupassa sitä ensin sovittelin. Esikoiselle sain kesäreissun ajaksi lainaksi/vuokralle
Manducan, mistä kyllä myös tykkäsin. Manducan huono puoli on se, että vauvaa ei voi siinä kantaa kasvot menosuuntaan päin. Arvoitushan se vielä on, kuinka paljon kantoreppua tulee sitten käytettyä. Ehkä kesällä ulkoillessa, kun esikoinen istuu rattaissa tai kävelee pieniä matkoja.
Kantoliinasta olen kuullut monien tykkäävän, mutta itse olen vähän huono myös niiden sitomisien kanssa. Ilmeisesti kantoliinoissakin on kuitenkin jokin semmoinen "valmis pyörylä" versio, mikä vain laitetaan kaulan taakse, ja vauva sitten siihen eteen kellimään. Tietääköhän joku tällaisesta?
Monia muitakin kohdannut
flunssa löysi tiensä myös meidän huusholliin. Ensin aivasteli ja yski mies, sitten minä. Kohta viikon on miehellä jo tauti kestänyt, mutta nyt ilmeisesti pois menossa. Toivon vain hartaasti, ettei tuohon pieneen esikoiseen tulisi ainakaan kovin tujuna tuo tauti. Tai ehkä meillä on sitten lopputalveksi ja kevääksi vastustuskyky kaikkia flunssapöpöjä vastaan, kun vastasyntynytkin tähän pyörähtää :saint:
Oma vointi on ihan hyvä, tuota turruttavaa flunssaa lukuun ottamatta. Maha on jo aika iso, ja tuntuu painavan hieman keuhkoja varsinkin tietyissä asennoissa. Mutta tuo kuulunee asiaan. Heräilen edelleen aamuöisin, aika usein valvon suunnilleen neljästä kuuteen.
Viimeisen viikon aikana on iskenyt aivan hillitön himo
klementiineihin. Joka kauppareissulta tuon niitä ison pussillisen, ja tuhoan niitä hyvää tahtia... Kenties elimistö tarvitsee nyt ekstramäärän c-vitamiinia
Noin ajatustasolla on alkanut jo hieman jännitys tulevasta perhetilanteen muutoksesta hiipimään mieleen. Viikot hupenee ja vauvan syntymähetki lähestyy
Samainen
pesänrakennusvietti on heräillyt täälläkin, kuin mistä monet muutkin mainitsivat.
Kaappeja ja huoneita on tullut järjesteltyä valmiiksi. Kahden pienen kanssa ei sitten enää varmaankaan niin helposti häärätä "ylimääräisiä"
Kuulin muuten eräältä tutulta perhetyöntekijältä, että pienelle lapselle vauvan syntyminen perheeseen on vastaavan suuruinen kriisi, kuin olisi puolisolle tieto toisen puolison pettämistä, tosin lyhytkestoisempi vain. Nyt on jotenkin tosi vahvasti itselläkin mielessä, että kunpa osaisi tuon pienen esikoisen kanssa toimia viisaasti, ja ehtisi häntä hoivata ja pitää sylissä tarpeeksi. Vaikka kyllä luotankin, että kaikki sujuu hyvin, ja huomaahan se lapsikin, ettei rakkaus häntä kohtaan vähene, vaikka perheessä onkin sitten toinen lapsi
Ja vauvan kasvaessahan nuo todennäköisesti ovat oikein hyvät leikkikaverit toisilleen, mikä taas on lasten mielestä varmasti kiva juttu!
Vauvan asennosta en osaa varmaksi sanoa. Melko runsaasti edelleen tunnen liikkeitä. Välillä potkut tuntuvat selvästi ihan ylhäällä. Välillä kuitenkin tuntuu myllerrystä, minkä arvelen johtuvan vauvan kääntyilystä, ja sitten potkut tuntuvatkin taas ihan eri kohdassa. Mutta joka tapauksessa on tosi ihanaa ja jotenkin niin konkreettista tuntea ja nähdäkin ne liikkeet :heart:
Tulipas tällä kerralla tekstiä
:ashamed:
Levollista viimeistä raskausajan kolmannesta kaikille mammoille!
Toivottelee Viljavainio ja Pikkumuru 28+5