Huhtikuun Hurmurit 2013 *Tammikuussa*

Minäkin odottelen Mansikka-Maijan ultrakuulumisia. :)

Nellu otahan nyt rauhallisesti, jotta vauva vielä hetken malttais pysyä mahassa.

Sisarusten suhtautuminen vauvaan: Esikoinen (6v) ja kakkonen (4v) jonkin verran puhuu vauvasta ja positiivisella mielellä odottavat. On vaan niin pitkä tää odotusaika, että ehkä ovat vähän jo "luovuttaneet" odotuksessa, kun mitään ei tapahdu. Kuopus (1v4kk) ei varmasti ymmärrä yhtään mitään tulevasta vauvasta, mutta halailee ja osottelee mun mahaa, jos se on paljaana. Ihan, kun se jotenkin aavistelis, että jotain siellä on. Viljavainion tavoin muakin mietityttää tuo taapero. En haluaisi, että alan häntä pitämään isompana mitä onkaan, kun vauva syntyy. Täytyy muistaa, että hänkin on vielä vauva.

Hankinnat on tosi hyvällä mallilla meillä. Paljo ei tarvitsekaan. Tuplarattaat on hankittu ja pikkusen vaatteita. Jotain kesäisempää vaatetusta täytyy kevään tullessa hankkia, kun kaksi aikasempaa tyttöä on loppukesän vauvoja, niin heillä ei enää kesähepeneitä käytetty, kun kesä muuttui syksyksi aika pian tyttöjen syntymän jälkeen. Talvihaalarin ostin jo alennuksesta vauvalle ensi talveksi. Oli niin ihanan värinen, että pakko oli saada. :D Kylpyamme täytyy vauvalle ostaa ja Manduca. Niin ja tietty tutteja ja pari tuttipulloa. Muuta ei sitten tarvitakaan.

Me täytettiin tänään Kelan paperit netissä. Täytyy vielä se raskaustodistus viedä Kelaan. Me haettiin siinä samalla sitä lapsilisääkin, kun mun muistin mukaan se on ennenkin tässä vaiheessa haettu. Avustus otettiin rahana.

Meidän vauva on aika vähäliikkeinen. Samanlainen tapaus tuntuu olevan, kun edellinenkin. Päivän aikana tuntuu vaan pari hassua töytäsyä ja illalla ja yöllä on sit kovempi jumppa. Kai toi edessä oleva istukka vieläkin häiritsee ja vauvakin on vielä aika pieni, jotan mahtuu piiloutumaan ja potkimaan selkää kohti. Potkutkin tuntuu vielä millon missäkin. Välillä ylhäällä, alhaalla ja sivussa. Mä vähän jännään jo vavan asentoa sen yhden perätilavauvan takia. Tämä meidän perätilaneiti tänään totesi toivovansa, että tämäkin vauva tulisi pylly edelle. Minä en totisesti toivo. :kieh:

Tunnetteko te jo vauvan asennon vatsan päältä tunnustellen tai liikkeistä päätellen?

Natte ja Tinja 25 plus 3
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa!
Ensi viikon tiistaina olisi lääkärineuvola ja jännittää kauheesti kohdunsuuntilanne... Toivon että ei olisi minkäänlaisia muutoksia, kuopukselta kohdunsuu oli 4cm auki vk34 (kauanko jo lie ennen sitä ollut..)
Tein uudenvuodenpäivänä 14h työvuoron, oli aikas rankka ja tais siihen mun tuplavuorot vähäkjs aikaa jäädä.

Kelan paperit täyttelin kaikki netissä, en tiedä osasinko niitä edes oikein täyttää, mut kelan täti käski ne täyttää siellä. Ja palkanlaskija laittaa oman paperinsa suoraan kelaan.

Te jotka sairaslomalla; Muistakaa levätä!

Nyt on ruvettava valmistautumaan iltavuoroon :wave:

kaukaa hyvän näkönen 25+5
 
ultrassa oli kaikki niinkun pitikin :) nyt sai lääkäri katsottua sen mitä ei viimeeksi kätilö kunnolla nähnyt. paino arvio 531g eli ihan vissiin viikkoja vastaava :)

mun pelkoihin ei kuitenkaan ottanu sen kummemin kantaa niin kun olisin toivonu.. eli siis tavalalan ohittisen "osuuden" näppärästi keskittymällä mun sokeriarvoihin.. murrr.. kertoi kyllä KAIKKI mahdolliset riskit mitäsektiosta voi tulla.. jännä ettei niitä kerrottu mulle sillon kun odotin esikoista vaikka sillon ainoa vaihtoehto oli sektio.. :/vähän jäi kyllä sellanen fiilis että ne vaan yrittää väkisin saada mut synnyttämään alakautta.. huoh.. kai tässä on yritettävä sitten saada pääkoppa myös totutettua jollain tavalla siihen mahdollisuuteen... mutta edelleenkään mä en tiedä mitä se fyysisesti tekee tolle mun lanne-selän vaivalle.. siihen kun se lääkäri ei sanonu oikein mitään! sano vaan että kivut saadaan kyllä pois... NIIIN MUTTA ENTÄ JOS MUN JALAT EI TOIMI!! siis kun joku hermovika/juttu niin positaako se epiduraali sen tunteen etten voi liikuttaa jalkoja.. tai entä jos synnytys ois niin nopea ettens itä kerkee saamaan.. nää kaikki jäi ihna auki.. neuvolalääkäri kun koittaa niin piinaan sitä kyllä näillä mun kysymyksillä niin kauna että saan vastauksia.. en kyllä ees tiiä et millon se on.. neuvola ainankin on 22.1..

joo, sellasta..tulipahan taas tekstiä :D

nyt äytyy rientää työn ääreen..

m-m & hippu 23+5


muks.. aaarrrggghh, kamalasti kirjotus virheitä mutten jouda nyt korjaamaan
 
Viimeksi muokattu:
Hei :)
Vauvan asennosta minä ainakin uskon potkuista tuntevani vauvan asennon en niinkään tunnustelemalla johtuen ehkä myös suojaavasta rasvapeitteestä.Esikoiseni syntyi sektiolla perätilan takia ja vielä 19
-vuodenkin jälkeen muistan sen että tunsin kun oli ihan kuin istuvassa asennossa hikan erilailla vauva kun nytkähteli hikan tahtiin tuntui ihan kylkiluissa asti.Tyttäreni oli myös pitkään perätilassa ja kääntyi melko myöhäisessä vaiheessa ja se kyllä tuntui :)
Omaa napaa eli lääkäri soitti just ja aikoi laittaa verenpaineista äitiyspolille jos katsovat aiheelliseksi kutsua sinne..kontrolliaika ois 24.1 voi olla sit että aikaistetaan :) kerroin hälle että turvotukset helpottaneet kun ei ole siä 9 tunnin keittiön kivilattioilla seisomista ja lääkäri oli myös sitä mieltä että neuvolalääkäri voisi kirjoittaa lisää sairaslomaa...Isommat lähti isänsä luo,mieheni lähti poikansa kanssa kaupunkiin nyt kotona koiran kanssa
Remonttimies tekee kosteuseristyksiä saunalla,ensiviikola varmaan päästään uuten todella uudistuneeseen saunaan ja mieheni lupasi katella uutta pyykkikonettaki :) entisessä 60 asteen ohjelma ei ai a lähe päälle ja mamma tuskailee joten pääsen sitten pikkusen vaatteet peseen uudella koneella :)
Ylläri iltatähti 28+1
 
Nellu Yritä nyt levätä vaan ja ajatella asiaa vauvan kannalta, olis vielä monen monta viikkoa parempi pysyä masussa :) Tsemppiä!

mansikka-maija Höh, onpas tosi tympeää, että ei asia selvinnyt niinkuin toivoit :/ Neuvolalääkäri toivottavasti ottaa enemmän kantaa asiaan ja kans kuuntelee sun huolet. Saako kysyä, että mikä sulla tarkkaan ottaen on vialla selässä/lantiossa?

Meillä on ollut hirveä flunssa jo kolmatta viikkoa ja mulla on vieläkin yskää. Alkuun ei tehnyt mitään, mutta nyt jo tuntuu ilkeältä mahanpohjassa yskiessä ja muutenkin on alkanut supistelemaan ja ihan kohdunpohjassa tuntuu sellainen jännä paine lähes koko ajan. Vähän pelottaa, että mitä siellä tapahtuu, esikoisella ei ollut mitään tällaista. Onneks on neuvola+lääkäri ens tiistaina, toivottavasti kaikki paikat on kiinni, etten joudu vuodelepoon, koska sitten menee hommat ihan reisille :/

Hankinnat on meilläkin jo kaikki, pääosin esikoiselta säästössä ja tänään haetaan turvakaukalo+telakka. Tuplarattaita meille ei ainakaan heti alkuun tule, katsotaan sitten ajan kuluessa, että tarvitaanko niitä vai ei. Joku mainitsi Manducan, sellainen täytyy netistä vielä etsiä, kuulemma tosi hyvä. Pieniä vaatteita kävin jo vintillä läpi, en malta odottaa, että pääsen pesemään ja laittamaan valmiiksi kaiken! Esikoisemme on myös vielä isompi sänky harkinnassa, tai sitten siirretään matkasänkyyn nukkumaan ja vauva saa pinniksen. Vaikka hommaa vielä riittää, niin eiköhän asiat lutviudu ajan myötä, ainahan ne :)

Sisarusten suhtautumisesta, meillä esikoinen ehtii just täyttää 2v kun vauva syntyy ja vaikka ollaan hänelle kerrottu, että meille tulee vauva ja hänestä tulee isoveli, niin eipä tuo ole paljoa noteerannut koko asiaa :D Välillä kutittelee ja rapsuttaa mua mahasta, kun olen ilman paitaa. Mulla on myös vähän pienenä pelkona, että alan pitää esikkoa liiankin isona vauvan synnyttyä, mutta täytyy vaan yrittää muistaa, että ihan pienihän sekin vielä on.

Ihanaa vuodenalkua kaikille, ei mene pitkää aikaa, kun ensimmäiset Hurmurit alkaa syntymään! :heart:

Nanski ja toukka 25+4
 
Naneni se selän/lantion vaiva on nyt vähän niinkun selvitystilassa.. kun mitään selkeetä diagnoosia ei voida antaa, si-nivelissä tulehdusta mutta ei tiedetä että onko kroonsita vaiko hoidettavaa.. osittain oireet voisi olla myös selkäranka reumaa, mutta sitten taas kun ei kaikki täsmää ja reumatestit negatiiviset niin en sitten saanut sitäkään diagnoosia. edellisessä raskaudessa ei vaivannu ollenkaan koska olin hyvin pitkälti saikulla ja vuodelevossa.. nyt kun töissä käy ja esikoisen kanssa touhuaa niin on selkeesti huonompi :/ mulla siis tuntuu
että jotain jäis ristiselän ja hänätäluun välissä jumiin ja en voi liikuttaa jalkoja, lisäksi mulla siis lähtee oikea jalka alta, ja vähän siis ehkä sellanen tunne kun issiaskipu.. tai niin voisin kuvitella, nyt alkanut siis vetää myös pakaraan ja reiteen.. jos pysyn koko päivän liikeessä ja jaloillaan niin ei mitään ongelmaa mutta jos erehdyn vaikka laittalle istumaan tai sohvalle huonoon asentoon niin en pääse ylös ilman auttajaa.. ja tuo siis mua nyt eniten tässä vaivaa e..

joku kyseli hoitoon jäämisestä niin meillä tyttö alottaa loman samaan aikaan kun minä :) eliei pidetä hoidossa äippäloman aikaan, käytetään kaikki kunnan kerhot sun muut leikkialueet hyväksi sitten että näkee ikäisiään kevareita, ja onneksi suvussa on monta suht samanikäistä :)
 
Heissulivei! Paljon on taas uusia juttuja :) Huolta ja vaivaakin aika paljon... Aika yleiseltä tuntuvat nämä aikaiset (onneksi silti kivuttomat) supistukset :(Voimia kaikille, toivotaan, ettei kukaan joutuisi vuodelepoon! Toivotaan, että Mansikka-Maija saat selvyyttä tuohon vaivaasi, kuulostaa todella kamalalta :(

(.) Kävin tuossa äitiyspolilla, kun nämä supistelut eivät vain lakanneet. Maha on koko ajan kovana ja viiltää tuonne alaselkään. Soitin neuvolantädille ja laittoi mut onneksi heti lääkärille. Sitten sain lähetteen tuonne sairaalaan. Näyttää näköjään suhtautuminen näihin supisteluihin vaihtelevan aika lailla paikkakunnasta/henkilöstä riippuen :| Tutkittiin tuolla sitten ihan kunnolla ja todettiin, ettei supistelut ole ainakaan vielä vaikuttaneet mitenkään kohdunsuuhun, joten ei muuta kuin normaalia elämää vain jatkamaan! Taisi lääkäri jopa sanoa kirjaimellisesti näin "ei noista näytä olevan muuta haittaa kuin oma epämukava olosi". Että näin meillä. Noh, pääasia, ettei mitään vielä ainakaan ole vialla, ja aion ihan itsenäisesti nyt ajatella ja ottaa niin rauhallisesti kuin vain mahdollista. Sairaslomaa menen kyllä jossain vaiheessa vaatimaan, jollei tilanne tästä muutu. Eipä tässä niin paljoa tehdä, kun ei edes pystyssä pysty seisomaan! (Voimakkaat supistelut vetävät mut pakostakin kumaraan). Eli siis hyviä uutisia, mutta jotenkin jäi ihme maku suuhun... Onneksi sairaalassa oli aivan ihana hoitaja, joka oli oikeasti musta huolissaan ja vannotti mua tulemaan heti uudelleen, jollei tilanne helpota tai vähänkin tuntuu siltä, ettei kaikki ole ok :)

Vauvan asennosta Käynnillä sitten saatiin taas nähdä pieni ja siellähän tuo oli hienosti pää "lähtökuopissa" (oli niin syvällä, että saattaa myös olla yksi syyllinen noihin supistuksiin). Vähän näin olen tuntenutkin, että jalat potkii ylös ja käsillä kutitellaan alavatsaa :)

Hankintoja ei tarvitse tehdä. Ainut mikä tuli mieleen on se rattaisiin kiinnitettävä astinlauta tai-mikä-se-on kuopusta varten :)

Sipulisankari & Narsku 25+4
 
Mansikka-Maija hienoa, että ultrassa kaikki oli niin, kuin pitikin. Kurjaa, että eivät ottaneet sua tosissaan. Sun täytyy neuvolassa jutella siitä sun ongelmasta ja peloista. Jospa pääsisit synnytystapa-arvioon sitten myöhemmillä viikoilla.

Naneni joo Manduca on tosi hyvä. Mulla oli viime kesänä kaverin Manduca lainassa kuopukselle ja se oli ihan huippu. Helppo käyttää ilman ohjeitakin ja tosi hyvä kantaa tollasta melkein 1-vuotiastakin. Ja ihana juurikin, kun ei tarvitse rattaita joka paikkaan raahata. Ja meidän kuopuskin on ollut ja on edelleen sellanen sylikissa. Saa tehtyä hommia samalla, kun toinen on sylkyssä. Ja nyt varsinkin siitä on meille hyötyä, kun juoksen ton taaperon perässä ensi kesänä, että saan vauvan hyvin kantoon mukaan. Täytyy vaan alkaa nettikaupoista metsästämään sellasta. Mistähän sais edullisimmin?

Sipulisankari ihmeellinen suhtautuminen noinkin koviin supistuksiin sun äitipolilla. Kyllähän ne saattaa jossain vaiheessa alkaa tekemään tuhojaan vaikka ei nyt näkynyt mitään. Hyvä tietysti, että eivät olleet saaneet mitään aikaan, mutta ethän sä noin kipeenä ole edes työkuntoinen. Sinuna menisin työterveyslääkärille tai terveyskeskuslääkärille valittamaan olosta, jotta pääset lepäämään. Mullahan ei lääkäri edes katsonut kohdunsuun tilannetta vaan oli heti sitä mieltä, että supistusten kanssa ei ole asiaa töihin.

Omassa navassa ei tänään ihmeempää. Vauva on ollut mukavan vilkas ja pahimmilta kivuiltakin olen välttynyt, kun olen vaan tässä neljän seinän sisällä ollut. Pari hassua supistustakin tuli vaan tossa, kun nukutin kuopusta. Vähän tosin kärttynen kuulema olen ollut ainakin ukon mielestä. En mä vaan oo mitään huomannut. :p

Natte ja Tinja 25+4
 
Moikka,
Mä en oo ennen tänne kirjottanutkaan, mutta nyt ajattelin kokeilla :)
Ja kiitos kaikille tervetuliais toivotuksista!
Mulla on toka lapsi tulossa ja olo ihan älyttömän huono koko ajan, vieläkin oksennan, harvemmin kyllä kun ennen, mutta väsyttää. Ja nyt on alkanu närästämäänkin...
Ekassa raskaudessa mulla ei ollut minkäänlaisia oireita, ihan vähän närästystä lopussa. Tän takia olikin mielessä että tyttö tulisi, kun edellinen raskaus oli niin erilainen ja eka lapsi on poika. Mutta tääkin on poika :)
Joten meidän ei tarvii ostaa oikeen mitään uudelle tulokkaalle, sisaristuin ja uusi hoitoalusta. Tylsää sinänsä, mutta ainakaan ei kulu paljon rahaa :)
Meillä on ollut Manduca ja BabyBjörn käytössä. Mun mielestä BabyBjörn oli parempi vastasyntyneelle, lapsi jotenkin "hukkui" siihen Manducaan ku se on niin iso, ja jotenkin lapsen jalat on tosi levällään. Ja kun lapsi on edessä Manducassa niin se on tosi vaikea laittaa yksin kiinni, siinä on selässä sen verran ylhäällä klipsi joka ainakin tuotti mulle ongelmia. Vähän vanhempana lapsi viihtyi paremmin BabyBjörnissä ku siihen voi laittaa kasvot menosuuntaan. Mutta sitten vuoden ikäisenä se Manduca oli parempi, lapsi viihtyi hyvin selässä, ja sen ikäistä ei tuntunut edes painavalta kantaa. En usko että BabyBjörniin saa edes vuoden ikäistä laittaa ja siinä kannetaan lasta aina edessä. Tää nyt on vain mun mielipide ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

Oho, tulipa paljon tekstiä :)
Ootteko muuten jo ajattelleet nimeä uudelle tulokkaalle?
 
Nyt se flunssa sitten iski tännekin. :| Urheilut jäi nyt tältä päivältä ja ens viikolta..höh! Tais itseasiassa viime keväänä olla flunssa viimes? Varmasti en muista..ihan hyvä tauko sairastelussa siis! :)

Miten olette "lääkinneet" itseänne flunssataudissa? Lepohan se parasta on, oli sitten raskaana tai ei, mutta saako mitn lääkettä tässä ottaakaan..? Oli pakko tulla kysyyn tänne, ku en vaan jaksa googlettaa ja hakea ja hakea.. Kiitos avustanne siis! :heart:

Mulla ei oo aavistustakaan missä asennossa tuo pikku-Möhkö on. Mulla on tosiaan istukka tuossa edessä ja "hiukan" rasvakerrostakin, niin en kyllä osaa tulkita miten päin siellä ollaan.. ;) Potkut kyllä tuntuu, ja useimmiten tuossa keskellä, että oisko se siellä sitte pystyssä? :LOL:

Nimestä Ollaan kyllä mietitty jo eri nimivaihtoehtoja. Miehellä on yks minkä välttämättä haluaa ja mä saan kuulemma päättää "loput".. ;) Aika perinteinen nimestä varmasti tulee, kun meidänkin nimet on aika iättömät perusnimet.

Mielenkiinnolla käyn lukemassa teidän kuulumisianne, ne auttaa kyllä monesti itteeki laittamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Tsemppiä ja voimia kaikille! :hug:

MizzyMazzu ja pikku-Möhkö 25+4 (kännykän appsi kertoo, että huomenna on enää 100 päivää jäljellä!) ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Ylläri iltatähti
Mizzy Mazzu minulla oli flunssa joulunpyhinä,kuume ei noussu niinkun mulla ei yleensä koskaan mut päätä särki pari päivää ja kurkku oli kipeä.Lepo oli parasta,vitamiineja nautin tuoremehuna ja hedelminä ku ruoka ei maistunu...päänsärkyyn otin paracetamolia...Pikaista paranemista sulle ja muista levätä :)
Ylläri iltatähti 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
MizzyMazzu Mä en ole ottanut muita lääkkeitä tähän flunssaan kuin nyt muutamana iltana suihkaukset Otrivinia nenään, kun on ollut niin tukossa, että on hankala nukkua. En tiedä, saisko tuotakaan käyttää, mutta olen kuitenkin ottanut, kun sitä nyt kaapista löytyi ja helpottaa oloa merkittävästi. Sekä parasetamolia että ibuprofeiinia (eli Panadolia ja Ibusalia/Ibumaxia/Buranaa) saa mun muistaakseni ottaa raskaana ollessa, mä olen itse yrittänyt vältellä, kun ne on kuitenkin aika tujuja aineita. Mulla tää flunssa alkoi ensin kurkkukivulla, sitten meni ääni ja tuli keuhkojarepivä yskä, joka paikkaa särki ja lämpöä oli kai yhtenä päivänä (mulle ei ikinä nouse kunnon kuume) ja nyt on laantunut lieväksi yskäksi ja nenänvuotamiseksi. Onneks toi meidän poika säästyi tältä taudilta, vaan me vanhemmat kärsittiin.

Kelaan vein paperit eilen, yritin äitiyspäivärahahakemuksen täyttää netissä, mutta en saanu sitä toimimaan, niin en jaksanut säätää. Samaan liitin sen raskaustodistuksen ja merkkasin lapsilisätkin siihen jo. Pakkauksen sain tilattua netistä kyllä. Nyt vaan pari viikkoa odottelua, niin pääsee hiplailemaan taas pieniä vaatteita :heart:

Nyt mä painun sohvalle peiton alle vähäksi aikaa lepäämään, kun poika on päikkäreillä. On jotenkin inhottavaa, etten uskalla tällä hetkellä edes imuroida, kun pelkään että alamahan fiilikset yltyy siitä, kun en yhtään tiedä mitä siellä tapahtuu : / No, onneks mies lupasi autella kotitöissä nyt, hänkin on vähän huolissaan ja kieltää koko ajan "riehumasta" :D

Nanski + toukkanen 25+6 (huomenna POKSUU!)
 
surffaillessa tuli mieleen tämä, ja kelan sivuilta löysinkin sitten tiedotteen asiaa koskien...

Pidennystä isyysvapaisiin

"Isälle tarkoitettu vapaa on jatkossa kaikkiaan 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Isä voi vastedeskin pitää enintään 18 arkipäivää vapaata samaan aikaan kun äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput tai halutessaan kaikki isyysrahapäivät isä voi pitää äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen.

Muutoksessa nykyinen isäkuukausi jää pois. Isän vapaisiin ei enää vaikuta se, pitääkö isä vanhempainrahapäiviä. Isyysrahapäivät eivät myöskään vähennä vanhempainrahapäiviä. Isyysvapaata voi myös siirtää nykyistä pidemmälle. Vapaa tulee pitää ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta tai ennen kuin adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 2 vuotta.

Isyysvapaa muuttuu 1.1.2013 alkaen ja se koskee niitä perheitä, joilla erityisäitiysraha, äitiysraha tai adoptioperheissä vanhempainraha on alkanut 1.1.2013 jälkeen. Jos etuus on alkanut vuoden 2012 puolella, isän isyysraha maksetaan edellisen lain mukaan, vaikka lapsi olisi syntynyt vuoden 2013 puolella."


meillä nimiasia on ihan vielä alkutekijöissään.. mulla on muutama suosikki ja miehellä myös, muttei aiota sitä liiemmin miettiä valmiiksi kun jos vauva ei sitten siltä näytäkään niin menee homma uusiksi :D mutta vaihtoehtoja aletaan kyllä miettiä ja jutella tässä jossain kohtaa, ettei käy niin ettei mitään molempia miellyttäviä nimiä löydy ollenkaan :)

mulla on hirveet pohdinat nyt niiden matkisten suhteen.. löysin jo kivat ja suht edukkaat MUTTA niissä ei sitten selkänoja menekään alas asti :( nyt törmäsin babywelt moon kisseihin ja ne taidan laittaa tilaukseen hetimmiten.. mietin vain sitä että onko siinä "liian pienet" renkaat jos edessä on 14cm ja takana 17,5cm.. mutta tosiaan tarkoitus ei ole niillä ole suhata sohjossa vaan just kartsalla ja reissuissa :)

ja sitten se esikoisen turvaistuin.. aarrgghh.. liikaa vaihtoehtoja... britaxin adventure vaikutti hyvälät/kivalta.. mutta jotenkin se britax kid plus ois ehkä turvallisempi.. meillä siis on erittäin siro ja pienikokoinen tuo esikoinen ja on tähän asti ollut gracon turvaistuimessa, nyt vaan alkaa pituuden puolesta vähän kirraamaan niin ois aika vaihtaa..
reissataan autolla jonkun verran niin siksi haluttais joku perusnäppärä ja turvallinen mut ei sikahintainen :) kertokaa ihmeessä kokemuksia!!!


joulua laitettu pois haikein mielin, vaan onneksi se on taas tänäkin vuonna :)
kohta laitetaan piparitalo palasiksi, sitä on tyttö oottanu marraskuun lopusta saakka :D
jokinmoista pesänrakennusta havaittavissa täälläkin.. yhden kaapin jo siivosin että saadaan lapsille vaatteet samaan huoneeseen.. ja samalla kaivoin esikoisen vanhoja pienenpieniä vaatteita ja valkkasin niistä kaikki valkeet ja muutenkin neutraalit ja laitoin hoitopöydän laatikkoon oottaman pesua.. ah, en malta oottaa että pääsen pesemään ja silittämään - ehkä kuitenkin vielä jokusen viikon odotan :)
huomenna käymään kelassa viemässä lippuset ja lappuset ja sit oottamaan pakettia :) jeee



m-m & hippu 24+0 (POKS!!)
 
MizzyMazulle ja Nanenille pikaista paranemista! Mulle on neuvolalääkäri sanonut, että nenäsumutteita saa sen ohjeen mukaan ottaa vaikka niissä lukee, että ei raskaana oleville ja imettäville. Tosin kannattaa se ottaminen pitää ihan minimissään, koska helposti niistä tulee riippuvaiseksi...kokemusta on. :ashamed: Muuten juurikin paracetamol, kuumat juomat ja lepo on parasta lääkettä. Sellasesta nenäkannusta myös monet tykkää (minä en). Mun mies huuhtelee flunssasena nenäänsä sillä ja saa poskiontelot pysymään hyvinä, kun normaalisti hänellä helposti tulehtuu ne.

Addylle jaksuja huonon olon, väsymysken ja närästyksen kanssa! Tylsää, jos vieläkin joutuu oksentelemaan.

Mansikka-maija toi on kyl tosi kiva uudistus toi, että isät saa pitää ne vapaat ilman, että äidin tarvii luopua omistaan. Mun myös tekis hirveesti mieli jo hakea varastosta pienimmät vaatteet ja laittaa valmiiksi, mutta mies ei vielä suostu raahaamaan niitä laatikoita tänne, joten täytyy vielä malttaa.

Nimiä olen pohtinut jo kovasti. Meillä on monta hyvää vaihtoehtoa ja se suosikki vaihtelee koko ajan. Täytyy sitten vaan katsoa, miltä vauva näyttää. Aika tavallisia nimiä ollaan mietitty, kun muillakin lapsilla ihan tavalliset nimet.

Mä olen ollut tänään jotenkin poikkeuksellisen väsynyt. Ei jaksais mitään tehdä. Mietinkin, että oonkohan tulossa kipeeksi, kun ei tää nyt enää ihan normaalilta raskausväsymykseltä tunnu. Toivottavasti ei nyt mitään tule.

Natte ja Tinja 25+6
 
Täällä ilmoittautuisi yks ensiodottaja :) Ikää vasta 17 (kohta 18) ja raskausviikkoja 26+6. Laskettu aika on 8.4 :) Sukupuolta ei tiedetä vielä, mutta kontrolliultra (koska olen alaikäinen) on 21.1 ja siellä varmaankin saadaan tietää. Rakenneultrassa oli pikkuinen niinkin huonossa asennossa, ettei sinne jalkoväliin nähtykään :D

Iniss / 17 / 1. / K-SKS tyttöolo
 
Pakko kommentoida, että ibuprofeiinia ei saisi raskauden aikana käyttää. Paracetamolivalmisteet turvallisia.

Hankinnoista Ootteko jo vaunut hankkineet? Me aloitamme nyt alkuvuodesta niiden katselun. Vaikealta tuntuu valinta. Pinnasänky ja vaatelipasto haetaan Ikeasta. Vielä en ole ostanut kuin 50-62 cm neutraalin värisiä vaatteita eli paljon hankitavaa edessä- ihanaa :)

Tatja+pikkuinen 24+1
 
mansikka-maija: me hankittiin esikoiselle tuo britaxin kid plus nettisurffailun ja lastentarvikeliikkeen myyjän kehujen perusteella. on kuulemma paras, jos kokoa/ikää ei ole kauheesti yli sen 15kg/3v. on ollut käytössä hyvä, turvallisuudesta ei tietty ole kokemusta kun ei olla kolaroitu ;) ja toivottavasti ei kokemusta tuukaan. mutta pääntuki nimenomaan on hyvä, juuri niinkuin meille sitä kehuttiinkin (parempi kuin adventuressa).
 
amante kiitos, mäkin olen netistä aika paljon katellut tietoa noista istuimista.. mutta tämän sun suosituksen perusteella uskon että meidän valinta on juurikin tuo kid plus :) meillä siis tosiaan tuo tyttö on nyt sen 3v8kk ja 12,5kg. ajattelin että odotetaan se 15 kiloa täyteen mutta siihen näyttää menevän aikaa ja kuitenkin pituutta on se 95cm, niin sen puoleen alkaa tuo turvaistuin jäädä pieneksi..

niin ja tuota kantoväline asiaahan mä ihan lähdin kommentoimaan kun aiemmin unohtu...
eli meillä oli esikoisella tuo babybjörnin rintareppu, ja käytettiin kyllä yli vuoden ikäisenäkin vielä.. siinä kun meillä ei tullut kiloraja (mikä se sitten ikinä onkaan) täyteen, ja pituuttakin saa lapsella olla siinä 90cm, ainakin sen säätöhihnan mukaan.
ja viime kesänä kun oltiin reissussa ja käytiin vähän patikoimassa siinä samalla niin meillä oli Patapumin junior kantoreppu. en sitä edes etupuolelle kokeillutkaan, mutta kyllä toimi hyvin vaikka lapsella ikää olikin jo se reilu 3v :)
niin ja on meillä se patapumin baby mallikin kun ensin ostin sen ennen kun tajusin että on olemassa se junior mallikin, mutta siitä mulla ei ole kokemusta.. tosin samalta se näyttää kun junior, on vaan vähän pienempi.

onko kukaan kokeillut kantolliinaa? sekin vaikuttais aika mukavalta, mutta tuo reppu on jotenkin selkeempi :)
 
Huomenta kaikille kanssamasuilijoille! :)

Sisarusten suhtautumisesta, isommat tytöt meillä ei ole paljoa asiasta kiinnostuneet, on vissiin niin tuttu juttu jo.. :D Tuo 5-vuotias neiti on kyllä sitten siskojenkin puolesta. Ensin tuli ne ihmettelyt miten vauva on sinne masuun joutunut ja sen jälkeen on ihmetelty sydänääniä ja liikkeitä.. Nyt rupeaa neiti jo vähän hermoilemaan että eikö se millonkaan meinaa syntyä se vauva.. :D Viimeksi todettiin että vauva syntyy sitten kun ei enää ole lunta, niin kyllä tuossa joulun jälkeen jo riemu repes kun täällä etelässä melkeen kaikki lumet suli vesisateen myötä pois! :LOL:

Kelan paperit.. Hakemuksen äitiyspakkaukseen ja äitiyspäivärahoihin laitoin netissä. Mun mielestä se oli paljon selkeempi kuin ne paperiversiot! :) Lapsilisää en hakenut vielä.. Malttamattomana tuota pakkausta jo odottelen!

Vauvan asennosta mulla ei ole mitään hajua, mut eiköhän tuolla vielä ole hyvinkin tilaa pyöriä ympyrää. Välillä tuntuu tuolla ihan alavatsalla sellaista liukuvaan kutittelua jota olen arvaillut käsien liikkeiksi ja useinmiten isoimmat potkun kaltaiset tuntuu tuossa ylämahalla, joten aika paljon siellä varmasti majaillaan pää alaspäin. :)

Isyysvapaiden uudistus kuulostaa hyvältä siinä ettei tarvitse äidin vapaita lyhentää ja että sen isäkuukauden voi pitää myöhemminkin, eikä heti vanheimpainvapaan perään. Meillä kun tuo isäntä on tällähetkellä työttömänä, niin jää noi ensimmäiset isyysvapaapäivät käyttämättä.

Kantoliina multa löytyy tollanen MamEco -merkkinen paksuhko trikooliina. Aika vähille on jäänyt sen käyttö, kun on niin työlästä se solmiminen. Sitä kangasta kun vaan riittää ja riittää (liinan pituus n. 5m) eikä loppujen lopuksi oikeen tiedä mihin sitä tunkis! :LOL: Rintarepun ostin nyt tälle tulokkaalle, joten käyttökokemusta ei vielä ole. Tuollainen Manduca näyttää kyllä tosi hienolta myös, mutta hintaa näyttää olevan sen verran etten taida raaskia, jos ei sitä sitten tule käytettyäkään... Jonkunlaisen neliöliinanhan voisi ommella itsekin.. :)

Jonkunlainen pesänrakennusvimma on ruvennut nostaa päätään täällä.. Kaikenlaista pientä järjestelyä pitäis koko ajan olla tekemässä. Vauvanvaatteethan on jo pesty ja viikattu lipastoon valmiiksi. Kunhan hetken vielä maltan niin anna itselleni luvan ruveta tuunaamaan vauvan ensisänkyä valmiiksi.. Onko teillä suunnitelmia minkälaisessa pedissä vauva aluksi nukkuu? Mä oon aatellut että pinnasänky saa pysytellä kellarissa vielä visusti ja olen nyt ideoinut katosta roikkuvan ensisängyn tekemistä fammun vanhasta pyykkikorista.. Saas nähdä mitä siitäkin tulee..! :LOL: Jokatapauksessa vauva varmaankin tulee nukkumaan meidän välissä perhepedissä ekat kuukaudet. Näin on aikaisemmin ainakin sujunut yöt ja imetykset kaikista parhaiten.. :)

Mukavaa viikon alkua toivottelee
Meidän Äiti ja pieni 25+1
 
Tervetuloa joukkoon iniss! Kiinnitin heti huomiota ikääsi. Itse sain esikoisen kaksi päivää 18-vuotispäivieni jälkeen kun meni 10 yli lasketun ajan. :) Laita ihmeessä viestiä jos haluat keskustella, tiedän kuinka hankalaa välillä on tuossa iässä olla raskaana.... Itse sain välillä aika paljon puolustella, että todellakin haluan lapsen. Oletko kokenut samaa? Mun esikoinen täyttää kyllä jo tänä vuonn 9-vuotta, Huh, aika menee nopsaan.

Vaatteita ei olla vielä hankittu kuin 2 bodya ja äitiyspakkaus on tilattu. Miehen mielestä siinnäkin on jo tosi paljon vaatetta. Tosin selvensin miehelle, että äitiyspakkauksessa ei ole vain pikkuisia vaatteita joten pakko niitä on kyllä vähän hankkiakkin. Tämä raskaus on siis miehelle ensimmäinen. :)

Kantoliinaa itse harkitsin kun kerrankin olisi varaa sellainen ostaa, mutta päädyin kaupassa nähtyäni sen, ettei mun hermot välttämättä kestäis sen kanssa. Esittely liina oli kahdella solmulla ja rupesin sitä selvittelemään ja ei siitä mitään tullut. Totesin et kaappiin tuo jäisi minulla varmastikkin. Tosin olen monelta tutulta kuullut paljon hyvää kantoliinasta.

Supistukset ovat aavistuksen vähentyny täällä, mutta viime viikolla oli jonkun verran myös kipeitäkin supistuksia... Onnex eivät kuitenkaan säännöllisiä. Vähän kyllä huolettaa tuo alapään tilanne että minkälainen se on... Huomenna lääkäriin ja selvii sekin. Olo on kyllä sellainen että taitaa kyllä mun työt olla tehtynä tälle vuotta. Mutta mitä sitä ei tekis pikkuisen eteen. Sukkapuikot on nyt viuhunutkin sitten aikansa kuluksi aika tiuhaan kun se on oikeastaan ainoa asia jota pystyy ilman supisteluja tekemään. :)

NO Oman navan kaiveluksihan se taas meni. Mukavaa alkunutta viikkoa kaikille masuille!

orpk+Boris 26+0 Poks!
 
Huomenia. Ja tervetuloa uusille!!! =)

Täällä palattiin lomalta töihin, ei oikein huvittaisi tehdä mitään :( Perjantaina mulla on neuvola, jossa aion keskustella oikein kunnolla terkan kanssa tästä mun tilastani ja töiden teosta. Nyt vaan valitettavasti olisi myös hirveä kiire töissä, joten omatunto vähän vaivaa, jos jätän työkaverit tänne pulaan. Tosin en halua ottaa minkäänlaisia riskejä vauvan suhteen ja uskon, että ainakin suurin osa työkavereista tämän ymmärtää. Noh, tämän viikon siis ainakin täällä sinnittelen ja teen hommia just niin rauhassa kuin vain suinkin mahdollista.

Kantovälineestä sen verran, että meillä on esikoisesta tuo BabyBjörnin rintareppu (saatiin silloin lahjoituksena). Ei tuo nyt kovin kätevä mielestäni ollut, eikä sitä paljoakaan tullut käytettyä. Äitini rakastui kantoliinaan, mutta itse en sitä milloinkaan oppinut sitomaan oikein... Eli ihan sylipelillä/rattailla/kaukalossa taidetaan taas kulkea...

Mulla on myös jo pesänrakennusvietti herännyt... Esikoisesta sitä ei juurikaan ollut, mutta nyt haluan, että koti on koko ajan ihan tip-top kunnossa, ompelukone on jälleen kaivettu esiin ja odotan esikoiselle uutta vaatekaappia, jotta saisin nyt käytössä olevan tyhjäksi vauvanvaatteita varten :) Hassua, juuri kun pitäisi ottaa rauhassa ja vain olla, niin sitten tämä (yleensä-ei-niin-tarkka) täti alkaa hössöttämään parista juomalasista tiskipöydällä... :LOL:

Kiitos mansikka-maija tuosta isyysvapaan tietopäivityksestä! Ollaankin sitä miehen kanssa pohdittu, että miten se nyt menikään, muttei olla vielä saatu aikaiseksi käydä sitä lukemassa :ashamed:

Ja taas (onneksi) POKSUU!!!

Ss & Narsku 26+0 :heart:
 
Sisarus
täyttää tässä kuussa 1v6kk, joten eipä tuo vielä ymmärrä asiasta mitään. Selvästi vaistoaa kyllä jotain olevan erilailla tän mun mahan suhteen, mutta ymmärrettävästi on vähän turhan abstrakti asia. Vauvoista poika ei välitä tuon taivaallista. Ei huomioi tapaamiamme vauvoja millään lailla, vaikka muuten on lapsista intona. Nuketkin on hänelle kauhistus joista on päästävä eroon äkkiä. No, eikähän tämänkin asian ole pakko muuttua sitten kun vauva on läsnä koko ajan ;)
Vauvan asento, luulen liikkeistä päätellen, että tuollahan tuo istuskelee. Esikoinenkin kääntyi vasta yli 30 viikon, niin antaa istuskella kaikessa rauhassa :)

Lääkkeiden kanssa oon minäkin tosi varovainen raskausaikana. Ummetuslääkkeitä on ollut tässä raskaudessa ihan pakko käyttää, mutta muuten oon pärjännyt ilman. Viime raskaudessa taisin ottaa pari panadolia ja rennietä kuluikin sitten enemmän(vaikka ei siitä juuri apua ollut).Mutta oon siis myös kuullut lääkäriltä, että noita nuhasuihkeita saa käyttää raskaana ollessa ja parasetamoli on särkylääkkeistä turvallinen.

Kelasta tuli päätökset vanhempainrahasta ja äitiysavustuksesta. Pakkausta ei otettu, kun kaikki on esikoiselta tallessa.

Hankinnat. Oon ostanut pari bodya, mutta muuten ei olla vielä ostettu mitään. Esikoiselta on kaikki oikeastaan tallella ja tämäkin mitä ilmeisimmin poika on, niin aika vähällä pärjätään. Toki tuplarattaat on hankintalistalla ja uusi hoitoalusta. Esikoiselle pitäisi ostaa jatkettava sänky, ettei tarvitse ostaa toista pinnistä.

POKSUU!!

Hjannah&Pallero rv 28+0:heart:
 
Parempaa tätä vuotta kaikille!!! :hug:

oon käyny ajoittain lukemassa juttuja mutta en oo vaan ehtiny tai saanu aikaseks kirjottaa... että tiedossa on nyt sitten paljon tekstiä, toivottavasti ette tylsisty...

ensinnäkin, mulle vois päivittää että tyttölupaus, katsotaan kuka sieltä nyt sitten lopulta tulee kun yksi ennustajatuttu sanoi ihan alkuraskaudessa että poikaenergiaa sieltä masusta pukkaa...

MizzyMazzu mulla oli esikoisen raskauden aikaan koko ajan kauhee flunssa ja poskiontelotulehduksia. mulle lääkäri muutamaankin kertaan suositteli sitä Natten mainitsemaa kannua eli sarvikuonoa, ja kun olin kaksi antibioottia syönyt peräkkäin eikä vieläkään tulehdus lähtenyt niin ostin tuon kannun vaikka se kuulstikin tosi ällöltä... mutta se ei oo ollenkaan niin hirveetä miltä kuulostaa, ei oo ollenkaan sama asia jos uidessa vaikka menee vettä nenään, ja se toimii, mulla tulehdus ja tukkoisuus lähti viikossa kun huuhtelin aamuin illoin. suosittelen kaikille flunssaisille. lisäksi jouduin käyttämään panadolia ja join panadol hottia. onneksi tämän raskauden aikana olen välttynyt sairasteluilta. paranemisia kaikille sairastaville!!!

sisarusten mielipiteet tuli selville kun miehen pojalle, 4v, kerrottiin että meille tulee uusi vauva... poika kiekaisi että ei taas! miksi???:LOL: tämä johtui siitä että meidän vauva oli vasta noin puoli vuotias kun kerroimme jo uuden tulosta. eli tämä mieheni ja minun ensimmäinen yhteinen täyttää vuoden 1.4. ja LA on uudella tulokkaalla 7.4. eikä siis varmasti ymmärrä vielä mitään uudesta tulokkaasta, ennen kun näkee:heart:

kela paperit vein viime viikolla kelaan, tykkään asioida henk.koht. koska aina ne haluaa jotain lisätietoja jostain ja niin nytkin, pääsee helpommalla kun käy... laitoin milestäni äippä-ja vanhempainpäivärahahakemukset sekä lapsilisähakemuksen. kotona tein netissä esikoisesta kotihoidontukihakemuksen, jota en siis olisi muistanut edes hakea jos ei kelan täti olisi muistuttanut... ja avustus otetaan rahana koska meillä on äitiyspakkauksen sisältöä vastaavaa tavaraa tuoreeltaan vuoden takaa ja saatuna paljon joten laitan sen rahan sitten tyttömäisiin vaatteisiin.

josta päästään hankintoihin eli tyttömäisiä vaatteita jonkun verran, kaverilta saankin jo silti tällä viikolla paljon kun heillä alle vuoden ikäinen tyttö, niin sieltä sitä vaatetta varmaan tulevaisuudessa paljon saadaan ostettua. lisäksi toinen pinnasänky, kun ei pientä isoveikkaa voi vielä vuoden ikäisenä laittaa normisänkyyn, toinen syöttötuoli, ja tuplarattaat... siinä isommat tulevat hankinnat... sitterit ja muut löytyy kyllä, lisäksi kaikkea pientä, tutteja varmuuden vuoksi ja uudet tutit tuttipulloihin. istuimet löytyy alusta loppuun kun kaukalo jää nyt pieneksi esikoiselle ja hän siirtyy yhtä suurempaan istuimeen.

nimiä ollaan mietitty ja ajottain niistä puhutaankin, ei olla ihan varmasti lyöty vielä lukkoon. viime vuonna tähän aikaan pojan nimi lyötin jo lukkoon, tytölle on mun mielestä vaikeampi löytää kivaa nimeä...

kantovälineenä käytin manducaa, on naapurilta vieläkin lainassa, mutta aika harvoin käytin, paljon kulki vaunuissa ja kaukalossa ja sylissä, sitten kun olisi ollut enemmän tarvetta kantorepulle niin olin jo raskaana enkä tuntenut oloa hyväksi reppu masun päällä, kun mulla molemmat raskaudet on näkyny kunnolla ennen 12 viikkoa... mutta oli mielestäni helppo käyttää ja mukava päälläbabybjörnkin löytyy muuten koskaan ehtinyt sitä kokeilla, ehkä uuden tulokkaan kanssa voi kokeilla.

lopuksi omaa napaa... supistuksia ollut ajoittain, itsenäisyyspäivänä niin paljon että piti soittaa jo äippäpolille, käskivät levätä ja ottaa panadolia, jos ei auta niin sit vuodelepoon... tein työtä käskettyä enkä siis yhtään mitään oikeestaan, ja ohi meni kovimmat suparit, rasituksessa niitä kovempia tulee vieläkin helposti. mutta se säikäytti kuitenkin aika paljon koska jotenkin ollut ihan erilainen tunne koko raskauden ajan tuolla alapäässä, koska edellisestä synnytyksestä oli vain 3kk kun tulin uudestaan raskaaksi, pelkään koko ajan että paikat aukee tosi helposti, nyt ei paikkoja ole katsottu sitten alkuraskuden, ensi viikolla neuvolalääkäri ja st selviää onko tapahtunut mitään... neuvolan täti totesi että olisi pitänyt käydä paikkoja vilauttamassa itsenäisyyspäivän jälkeen mutta kun ne ei polilla mitään sanonu vaikka kysyin että olisko hyvä näyttää paikkoja... no, pieni jännitys on nyt siis päällä että onko vielä paikat kasassa.

tytön asennosta en tiedä vielä mitään mutta ne isommat liikkeet tuntuis ylävatsassa, voisko olla yhtä hyvin ku esikoisesta että olis jo kääntyny pää alaspäin...

sokerirasitus oli perjantaina, tänään soittelin tulokset ja normitasolla oli arvot, joskin paastoarvo ylärajalla mutta normi silti. vähän pelkäsin tuloksia koska oli niin kamala olo rasituksen jälkeen ja esikoisesta ei ollut ihmeempi olo. meidän kaupungissa rasituksessa käydään kun on yli 25v tai ylipainoinen... hyvähän tuo on että seuraavat kaikkea.

joku kauhisteli hieman kertynyttä painoa... mulle sitä tuli viimeksi 20kg ja sain kolmessa kuukaudessa pois 14-15kg, sitten loppui huhkiminen uuden raskauden vuoksi, mutta liikuin silti edelleen. nyt tässä raskaudessa ennen joulua painoa oli tullut 7,5kg ja olen niiiiin onnellinen koska viimeksi tässä vaiheessa oli jo reilusti yli 10kg... luotan siihen että saan niitä taas keposesti pois. täytyy muistaa silti että edellisen raskaudenkin kiloja löytyy vielä se 5-6 että ei tää niin ruusuista oo kuitenkaan. mutta oon ajatellu että se on sen arvosta, lapset on niin ihania ja halusin lapsia niin kauan...

töihin paluusta sen verran että palaan tässä kuussa kahdeksi päiväksi töihin... eikä motivoi pätkääkään... mutta kun lomapäivät ei riittny ihan äippäloman alkuun asti... ja jos en kävis töissä niin mun äippäloman alku ei oliskaan palkallinen... nyt kun käyn töissä niin työnantajan pitää maksaa mulle palkkaa äippäloman alussa... se oli ihan uus ja vahinkotieto mulle ainaki...

sit vielä ehkä paras juttu... me kihlauduttiin 21.12.:heart: häitä tanssahdellaan kun oon synnyttäny ja suht lähellä normi kokoani... ehkä parin vuoden päästä syksyllä tai talvella...

ja sori että paljon vertaan edelliseen raskauteen mutta siitä on alle vuosi niin se tulee niin helposti ja on mulle ihan mielenkiintostaki...

eilen poksui 27:heart:
 
Uusi huhtikuun odottelija. Raskausviikkoja on 25+3. Olen voinnut todella hyvin tahan asti, mutta nyt on alkanut kadet puutua mita on tapahtunut aikaisemmassa raskaudessa myos. Painoa on tullut 4.5 kg tahan mennessa. Miten teilla muilla on tullut painoa? Sokerirasituskoe on vko 28+0. Missa vaiheessa teilla on sokerirasituskoe? Olen huolissani etta vauva on taas iso kun kaksi aikaisempaa vauvaa ovat olleet isoja vaikka raskausajan diabetesta ei ole ollut. Maha on todella iso ja pallona tossa edessa. Nahka ei vaan meinaa kestaa venymista ja muutama raskausarpi on tullut. Rasvaan mahaa 3 krt paivassa, mutta eipa siita taida olla hyotya. Niin ja tyttovauvaa odottelen. Mukavaa odotusaikaa kaikille ja on kiva kuulla kaikkien kuulumisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina

Yhteistyössä