***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Mulla on kans paljon mietityttäny tuo rokote.. otanko vai en.. huoh..
Kun neuvolanhoitaja ei osannut sanoa mitään.. :/

Mulla on ollut vatsa tänään sekasin.. tuntunut ihan ikävältä olo kun en oo syönyt kun kaks ruisleipää.. kai tuo pieni masussa pärjää vaikka mä en sais syötyä kauheesti tänään..
Masussa on myös outoja tuntemuksia.. en tiiä mitä se on.. en tiiä pitäiskö varmuuden vuoks soittaa päivystykseen.. mutta en osaa selittää tätä masun tuntemusta..

tiitu ja pieni kultakimpale rv17+6
 
Jotta info olisi kaikkien luettavana tässä ja nyt niin linkin sijasta siteeraan tekstiä koskien tätä rokotetta. Ne käyttäkööt tiedon hyväksi jotka haluavat.

THL: Sikaflunssarokote turvallinen raskaana oleville
Ensin sikainfluenssarokotteita annetaan esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstölle. Kuva: STT / Vilja Vehkaoja
Helsinki
Julkaistu: 22.10. klo: 04:34
Päivitetty: 22.10. klo: 10:36

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessorin Petri Ruudun mukaan Suomeen tilattu sikainfluenssarokote on turvallinen myös raskaana oleville.

- Rokotteen voi ottaa turvallisin mielin, hän vakuuttaa.

Meneillään olevassa sikainfluenssaepidemiassa on Ruudun mukaan vakuuttavasti osoitettu, että raskaana olevilla on muita suurempi komplikaatioiden riski.

- Tällaisia ovat muun muassa ennenaikainen synnytys, joutuminen sairaalahoitoon ja kuolema. Puhumme nelin-, jopa kymmenkertaisesta riskistä verrattuna samanikäisiin ei-raskaana oleviin naisiin. Joten tämä näyttö on erittäin vakuuttava.

Rokotteesta saatava hyöty on Ruudun mukaan riskejä suurempi.

Lapin sairaanhoitopiiri alkaa tänään rokottaa terveydenhuollon henkilöstöään sikainfluenssaa vastaan. Terveysviranomaiset laskevat jo useiden satojen ihmisten sairastuneen sikainfluenssaan Pohjois-Suomessa.

Arvio perustuu muun muassa influenssavastaanotoille hakeutuneiden potilaiden määrään. Lapin keskussairaalasta arvioidaan, että epidemia alkaa nyt levitä kunnolla.


Ja tarkoitus ei ole käännyttää ketään ;) Muutama vain tuntuu etsivän sitä tietoa ja Ruutu on rokotetutkimuskeskuksen tutkijaprofessori eli omaa tietoa nimenomaan tästä rokotteesta.
 
Poppeliini, huomasin vasta nyt että olitkin minut jo listalle lisännyt, kiitos siitä:)

Sapfo, jaksamista huonovointisuuden ja mielialan kanssa :hug: itselläkin tämä jatkuva kuvotus ja itkuherkkyys välillä käy voimille, mutta täytyy hyvän asian puolesta yrittää jaksaa:) Ja kiitos tuosta sikainfluenssatiedotteesta.

Unico, toivotaan nyt ettei sikaflunssa tule sinulle, eikä kenellekkään odottavalle!

hapsiainen80, kiitos kun kerroit kokemuksistasi:) Minuakin pelottaa eniten tuo paastoaminen, varsinkin kun iltakuvotus jatkuu enkä ole saanut kunnolla syötyä ja pian pitäisi alkaa jo paastoamaan. Tekisi vaan mieli jäätelöä, mutten sitä nyt viitsi tankata ettei ne arvot ihan huipussaan ole! :D Ilman aamupalaa en ole raskauden aikana uskaltanut kertaakaan kotoa vielä poistua. Onneksi labra on tuossa lähellä. Kiva kuulla että olet saanut testeistä hyvän tuloksen:)

Nyt täytyy lähteä kaivamaan jääkaappia, jos sieltä vielä löytyisi jotain syötäväksi kelpaavaa :D
 
Kiitti kattavasta rokoteinfosta. Mua huolettaa tuossa silti se, että tuo Suomeen tilattu rokote (Pandemrix) ei ole se, mitä WHO suosittaa annettavaksi raskaana oleville. WHO suosittelee, että raskaana oleville annettaisiin rokote, jossa ei ole niitä lisä/tehoaineita, adjuvantteja. Juuri niiden vaikutuksesta raskaana oleville ja sikiöille ei ole mitään tietoa, sillä niitä on tutkittu ainoastaan eläimillä. (Lähteitä useita, esim. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/980220)
WHO:n lähde ym: http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_091022_html

Ilman tätä uutta tietoa olisin varmaan ollut jo ottamassa tuon rokotteen, mutta nyt en taas tiedä. Ei ole kiva olla koekaniinina (tai antaa syntymättömän lapsen olla) jollekin adjuvanteille. Näitä apuaineita ei siis käsittääkseni ole peruskausi-influenssarokotteissakaan.

Tietääkö kukaan, onko niitä influenssalääkkeitä (Tamiflu ja se toinen, jonka nimeä en muista) tutkittu raskaana olevilla tai onko niiden vaikutuksista sikiöön tietoa? Mietin vaan, että kummasta on enemmän tietoa, vai perustuvatko molempien tiedot vain eläinkokeisiin?

Huokaus, kun tietäisi, mitä tehdä... :(
 
Juuh, täällä lähinnä pelätään et koska sen rokotuksen saa ja jos saa niin saako ajoissa et sitten ei oo ensin rokote alla ja sitten sairastu kun ei vielä oo ehtinyt vaikuttaa. No päiväkerrallaan mennään ja pelätään jos kuume nousee. huoh. Mut juu jos mull ekuume nousee niin tipassa ollaan, kun tuntuu et nytkään en saa juotua tarpeeksi joten jos kuumetta tulee niin sen kanss apitäs juoda entistä enemmän niin ei onnistu. Et toivossa on hyvä elää et selviäis säikähdyksellä.
plääh, kuvottaa jayököttää
huomenna alkaa viikonloppu :D hauskaa alkavaa sellaista kaikille ja hyviä uutisia ja päiviä!
 
Piipa WHO suosittelee ensisijaisesti adjuvantitonta rokotetta, mutta jos ei ole saatavilla, niin suosittelee raskaana oleville myös adjuvantillista rokotetta. :wave: Ja mitään rokotettahan ei ole testattu raskaana olevilla, ei yhtäkään...

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus


Tuolla on tietoa noista apuaineista :wave:

Täällä vähän paskat fiilikset, paasto oli sokerirasituksessa koholla :( Ihan niinkuin se vasta-aineista murehtiminen ei olisi riittänyt, nyt vielä sokeritarkkailu päälle :headwall: Meni nyt vähän fiilikset koko raskaudesta, tuntuu että huhtikuulle on ihan sairaan pitkä matka.

Lannistunut stoppis ja OivaIines 16+3
 
Mullakin on toi sokerirasitus jossain vaiheessa, ei ole sovittu vielä mitään. Eilen neuvolassa lääkäri sanoi, että olisi puolivälin tienoilla. Voiko sitä itse huomata, jos noissa sokeriarvoissa on jotain häikkää?

Voiko tuo sikainfluenssarokote aiheuttaa sen, että sikiö kuolee kohtuun tms.? Vähän kyllä pelottaa tuo rokote, mutta niin pelottaa se tautikin. :ashamed:

Niin muuten, eilen kun lääkäri teki sisätutkimuksen, niin hän merkkasi nlakorttiin joksikin luvuksi 3cm. Onko se nyt kohdunkaula vai mikä? Oli silloin 10. viikolla sama lukema.

Tässä ei ole enää puoltakaan vuotta laskettuun aikaan. Jihuu!

rv14+2
 
Hope Tsemppiä sokerirasitukseen! Tosin taidat jo olla siellä. Toivottavasti paastoaminen meni onnistuneesti. Mullakin oli vielä silloin pahoinvointia ja jännitin sitä paastoamista tosiaan eniten koko touhussa.

Unico
Sulla on kyllä jännitystä tuon sikainfluenssan takia nyt. Toivotaan todellakin ettei tauti nyt tule!. :hug:

Empuuu se sokerirasitus on ilmeisesti siis kaikilla joskus puolenvälin jälkeen. Mulle terkkari puhui viikosta 26 tai jotain. Silloin siis menen itsekin vielä uudestaan siihen, vaikka nyt arvot olivatkin tosi hyvät. En tiedä voiko sitä itse huomata jos ne lähtee heittelemään?

(.) Mulla on nyt liikkeet voimistuneet niin että ei ole epäilystä mistä nuo pienen pienet muksahdukset tulevat. Iltaisin varsinkin kun rauhottuu nukkumaan niin mahassa jää joku vielä myllertämään. :D

Eilen mulla oli tosi kamala ilta, maha oli ihan sekaisin koko illan. Toivottavasti nyt ei mitään mahatautia vaan, vieläkin vähän hassu olo mahassa. :( Pitää seurata nyt tilannetta miten käy. Kyllähän tuon pahoinvoinnin päälle vois nyt tulla jo kunnon mahatauti. :x

Mutta ihanaa että on perjantai! Ja ihanaa että viikonloppuna saa nukkua tunnin pidempään! :)

- Hapsiainen ja Herne 17+2
 
Empuu - Ruutuhan sanoo näin: Tällaisia (vakavia tautihaittoja raskaana oleville) ovat muun muassa ennenaikainen synnytys, joutuminen sairaalahoitoon ja kuolema.

Mutta kuoleeko vauva kohtuun, siitä ei sano mitään.

Piipa - kyllä Suomeen tullut rokote on se mitä WHO suosittaa raskaana oleville. Sen mukaan jos adjuvanttivapaata rokotetta ei ole saatavilla niin adjuvantillinen käy myös raskaana oleville. Tuossa tästä tehosteaineesta vielä tietoa:

AS03-tehosteaineen koostumus ja turvallisuus
Pandemrix rokotteessa oleva AS03 -adjuvantti on ns. öljy-vesi -pohjainen tehosteaine. Se koostuu skvaleenista, DL-alfa-tokoferolista ja Polysorbaatti 80:sta.
.Skvaleeni liittyy steroidi-kolesterolisynteesiin ja on solukalvojen luonnollinen komponentti. Sitä on useissa ravintoaineissa esimerkiksi kasvien siemenissä ja oliiviöljyissä.
.L-alfa-tokoferoli on synteettinen E-vitamiini.
.Polysorbaatti 80 (E433) on jauhonparanne, jota käytetään mm. elintarvikkeissa.
Tehosteaine koostuu siis tavanomaisista aineista, joita saadaan ravinnosta tai joita on esimerkiksi vitamiinivalmisteissa.

Tehosteainetta on testattu mm. Euroopan lääkeviraston (EMEA) hyväksymän H5N1-lintuinfluenssarokotteen turvallisuustutkimuksien yhteydessä usealla tuhannella ihmisellä. Tutkimuksia on tehty 3-9 -vuotiailla ja 18 vuotta täyttäneillä aikuisilla. Näiden tutkimusten mukaan ASO3 on erinomainen tehosteaine, mutta voimistaessaan puolustusreaktiota se myös herkästi aiheuttaa ärsytystä rokotuskohdalle.

Eli kuten Ruotsissa on juuri käynyt että monet on saaneet oireita rokotuksesta. Johtuu siis tästä tehosteaineesta.

 
Ja Empuu - se 3cm tarkoittaa nimenomaan kohdunkaulan pituutta. Synytyksen lähestyessä se alkaa vähenemään ja sitähän kätilöt sairaalassakin sitten mittailee käsikopelolla jotta nähdään synnytyksen edistymistä (mittaavat tietty avautumista myös).
 
Stoppis ja Sapfo, kiitokset tarkennuksista. Mä olen kuitenkin ihan hermona tuon rokotteen ottamisen kans. Mua pelottaa se ihan yhtä paljon kuin itse tautikin. :'( Just nuo adjuvantit ja se elohopea. Jossain oli, että lapsen turvallinen päiväraja olis 2,5mg (toivottavasti muistan määrän oikein). Ja vaikka onkin sanottu, ettei tuo elohopeayhdiste jää elimistöön, niin voidaanko kuitenkaan tietää, mitä se aiheuttaa kehittyvän sikiön hermokehitykselle? Mä varmaan linnottaudun tänne kotiin loppu raskaudeksi. En mä yleensä ole näin "hysteerinen" rokotusten kanssa, päin vastoin. Nyt vain tuntuu, että THL on toiminut väärin, kun eivät edes tilanneet sitä WHO:n ensisijassa suosittelemaa rokotetta raskaana oleville. En mä varmaan uskalla antaa tuota rokotetta meidän 2-vuotiaalle tytöllekään. :(

Stoppis, oliko sulla paljon paastoarvot koholla? Itselläni oli nuo alkuraskauden sokerirasituksen arvot ok, mutta mielestäni olisivat voineet olla alemmat vielä tässä vaiheessa raskautta, kun nousua on kuitenkin todennäköisesti tiedossa loppu raskautta kohden. Mä olen jo nyt yrittänyt hieman noudattaa sitä rd-ruokavaliota, tosin välillä huonolla menestyksellä. Mutta parempi kai se on edes vähän sinne päin kuin ei ollenkaan.. Mitä sun pitää nyt tehdä? Noudattaa jotain ruokavaliota vai jotain muutakin? Tsemppiä!

Sori negatiivissävytteinen viesti. Nyt vaan tuntuu taas maailma kaatuvan päälle. Varmaan tuolla mahassakaan ei ole enää mitään elämää, kun niitä liikkeitäkään ei ole tuntunut yli viikkoon, vaikka muutama viikko sitten tunsin niitä pari kertaa. :(

Jospa lähtisin tästä tytön kans ulos vesisateeseen, jos siellä vaikka piristyis... :kieh:

Piipa rv 15+4
 
Piipa75 Mä luin noista liikkeistä sen verran, että vaikka olisi suht. ajoissa tuntenut liikkeet, niin voi tulla ajanjakso, että niitä ei tunnekaan, koska lapsiveden määrä lisääntyy. Ja onhan se sikiö vielä tooosi pieni. :)
 
Piipa :hug: Totuus on että kukaan ei voi sanoa sinulle satavarmasti mitään koska sellaista ei ole olemassa. Kaikissa taudeissa ja rokotteissa on riskinsä. On vain valittava se pienempi riski. Ja THL on sanonut että rokote on tässä tapauskessa odottajalle se pienempi riski. Mutta toki ymmärrän huolestumisesi enkä minäkään haluaisi joutua tekemään tällaisia päätöksiä raskaana.
 
Tiitu kyllä tosiaankin painelee todella pitkällä! Hurjaa! Onnea poksuista! :flower:

Olemme muuten tänään koko työporukka pukeuduttu enemmän tai vähemmän pinkkiin, tämän Roosa Nauha -kamppiksen Pukeudu Pinkkiin -päivän tiimoilta. Hienosti on työpaikan pojatkin aiheessa mukana. :)
 
Mulla ei ole pinkkiä tällä hetkellä vaatekaapissa yhtään mutta hengessä ollaan mukana.
Sinänsä koskettava aihe koska äidilläni ja hänen äidillään rintasyöpä on ollut.
Mullekin perinnöllisyyslääkäri suositteli mammografiaa vuosittain 39 vuotiaasta lähtien. Äitini sairastui rintasyöpään 44 vuotiaana, siitä johtuen tämä suositus.
Pitäisi myös tutkia hieman useammin kuin ehkä 4 kertaa vuodessa, mutta kun ei aina muista.

Täällä kans poksutaan 17+0 nyt sitten.
Muutama viikko ja ollaan jo puolessa välissä.
Ja tosiaan alle 6kk kun vauva syntyy..

Mutta jospa menis päikkäreille, kurkku kipeä ja päätä särkee jokseenkin vetämätön olo.

KiiajaVille
 
Heipsan.
Piipa, kirjoitin jo pitkän pätkän tuosta rokotusasiasta, mutta pyyhin sen pois... Itsellä ehdoton EI rokotteelle, Rovaniemellä siis asun. En ole löytänyt tyydyttävää vastausta siihen, ettei tuo uusi supernopeaa kehitetty rokote aiheuttaisi minulle tai sikiölle tulevaisuudessa jotain vaaraa. Noita tauteja nyt tulee -ja menee. On hullunlehmäntautia, lintuinfluenssa ja nyt tämä possunuha. Lisää tulee varmasti -rokotuksia myös ?
Pinkkiä ei täältäkään kaapista löydy, mutta hengessä mukana.
Sapfo välillä täälläkin kausia ettei jaksaisi yhtään mitään ylimääräistä ja itkut on tosi herkässä. Jaksamista sinulle :heart:

C ja *poks poks* peukaloputti rv 14
 
Mulla on muuten kiusallinen vaiva; nännit kutiaa! |O Kasvaako ne sitten tai valmistautuuko jollain tapaa tulevaan. Ärsyttävää, kun ei niitä oikein voi raapia eikä rasvaus tunnu auttavan. :kieh:

Huomenna olis edessä miehen porukoille kertominen, saa nähdä miten homma hoituu. =)

rv14+2
 
Chiquita, kiva kun täältä löytyy muitakin rokotteeseen kriittisesti suhtautuvia. Mä en tosiaan tiedä, mitä tehdä. Jotenkin tuntuu, että mieluummin sairastaisin taudin ja olisin vaikka sairaalahoidossa, kuin tuo rokote. Mutta tiedä sitten, onko se yhtään parempi..
 
Rakenneultrasta Voi "kauhistus" kun joillain täällä enää muutama viikko rakenneultraan :D Itsellä vielä n. 10 viikkoo :/ Mä kun halusin sen vasta rv 24! Tuntuu vaan niin pitkältä ajalta odottaa..
Toivottavasti kaikki saa hyviä uutisia ultrasta! =)

Possulunssasta Kiitos noista linkeistä! Sai taas vähän uutta tietoo, joskin taas vähän hämmensi lisää.. :eek:
Kuulun siis itse kans tohon ryhmään joka pelkää itse tautia yhtä paljon kun rokotetta! Ehkä munkin pitäis vaan linnottautua kotiin eikä liikkua enää mihinkään! :LOL:

).( Mä luulin et tän väsymyksen pitäis jo loppua mut musta tuntuu et se vaan pahenee. Joka päivä tällä viikolla oon nukkunu päikkärit pojan kanssa, paitsi tänään. Ja välillä on tosi vetämätön olo, ei jaksais tehä muuta kun maata.. :/
Pikkunen pömppökin on tullut esiin ja kohta ei voi enää piilotella, mut ei haittaa, kasvais vaan nopeempaa :D :heart:

 
Heippa taas pikaisesti.. :)

Rokotuksista ja possusta vähän.. Koitin olla kommentoimatta.. :ashamed:
Mulla kanssa kriittinen mielipide "ylimääräisiin" rokotteisiin, ja nyt varsinkin tähän mun mielestä kiireiseen rokotustarpeeseen.. Alan kääntyä ei puolelle päiväpäivältä enemmän.
Täällä hesarin mukaan alkaa ensiviikon lopulla rokotukset.
Mutta tosiaan luultavasti jätän menemättä. En usko että rokotteen hyöty on sen parempi kuin "tauti uhka".. (hankala sanoiksi pukea tunnetta... )
Enkä koskaan ole ollut perusinfluenssassakaan pahasti, enkä muitakaan infuenssarokotteita ole ottanut.
Ja kuten Chiquitalla ajatus näitä lintu-ja jos mikäeläininfluenssoista.. =)
Tästä ei enempää minun kohdalla. Jokainenhan meistä päätöksemme itse tekee.. :)

Omassa navassa muutosta.. :) Mammahousut tuli kaivettua esiin kun pullahti pikkuinen masu.. On yhdet housut joita en viimeksi päässyt käyttämään juuri ollenkaan kun on niin "pienet mammahousut" siis H&M:n strechfarkut.. :D

Rakenne on meillä "vasta" marraskuun lopussa, en muista tarkkaa päivää.. =)
Ja seuraaava neuvolakin vasta sen jälkeen joulukuun alussa.. :(

Palataan taas.. :)
Sorry, tosi itsekeskeinen viesti.. :ashamed:

Muoks.. Ainiin *POKS*
 

Yhteistyössä