**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

käyn välillä kyllä lukemassa täällä mutta sitte jo pitää mennä kun pieni haluu tms.....

mä kävin viime la uimassa meressä ja mun maidot jäi sinne :( en mä ymmärrä, sen jälkeen on just ja just riittäny Pihlalle (en ennenkään lypsäny mut riitti erittäin hyvin) ja kun ei tyttö suostu syömään korviketta ei isältä eikä multa. siks mein illoist on kans tullu aika tissitakiais aikaa, muuten on syöny illal kyl useemmin mut ei roikkunu kokoaikaa ja ei oikeen siltin tyytyväinen.
ja illat on ennenkin menny myöhäseks mut eilen meni melkein puoleen yöhön ennen on ollu noin puol ykstoista nukkumas joskus harvoin enne kymment jo.

Rotarixista en huomannu mitään haittavaikutuksia. parin viikon päästä on toinen rokotuskerta, kiva rokote kun ei pistetä ja meil ainakin menny hyvin alas.
sillon sitte taas saa tietää kuinka paljon on tyttö kasvanut


Veera ja Pihla
 
Hei vaan kaikille.

Vieläkö mahtuu mukaan? En ole tytön syntymän jälkeen pahemmin lueskellut koko palstaa, mutta nyt alkaa jo mökkihöperyys sen verran vaivata että pakko vähän päästä ihmisten ilmoille edes näin netin välityksellä :)

Typykkä siis syntyi 13.4.2008, pituutta oli 49cm ja painoa 3295g :)

Täytyy myöhemmin lueskella enemmän kaikkien kuulumisia, nyt tuntuu tyttö heräilevän.. :whistle:

p.s:Joannan tyttö kävi mielessä muutaman kerran ja ihanaa kuulla että kaikki on hyvin! :hug:
 
Nyt tuli vähän luettua juttuja kun tyttö ei herännytkään.

Paljon näköjään syyllisyyttä ja puhetta imetyksestä ...Itse olen alusta saakka antanut tytölle lisäksi myös korviketta. Syynä ei ole niinkään se etteikö oma maito riittäisi, vaan se, että korviketta on niin paljon helpompi ja mukavampi syöttää. Tuntuu että tyttö syö pullosta välillä paljon nopeammin ja tehokkaammin, tissillä päivisin tahtoo touhu mennä lähinnä kikatteluksi ja äidin lämmössä hengailuksi :D Iltaisin typykkä saa tissillä raivareita mutta suostuu syömään pullosta - joskus taas toisin päin. Öisin typykkä syö todella tehokkaasti rinnasta ja vetelee heräämättä 8h unia :)

Rotarix aiheutti meillä kunnon oksennuskohtauksen illalla (annettiin aamulla), mutta jäi onneksi vain yhteen kertaan. Muutenkin oli parina päivänä ehkä tavallista enemmän maidon pulauttelua.

Hei onko kellään muulla ollut mieli vähän maassa? Mä kävin lääkärilläkin puhumassa siitä kun olen nykyään vähän koko ajan väsynyt enkä oikein saa mitään aikaiseksi. Lääkäri epäili että selän jatkuva kiputila olisi syynä mielialaan...mutta tiedä sitten :( Kaveri ehdotti jotain mammaryhmää, mutta mistä sellaisen löytää? Neuvolan kauttako?

Vähän omaa napaa nyt ...:ashamed:
 
Moi Katarina! Oonkin välillä ajatellu mitä sulle kuuluu. Kiva kun tulit takaisin!
Mulla oli eka kuukausi mieli aika maassa, kun ei oikein saanut nukuttua ja neiti huusi ilmavaivoja enemmän ja vähemmän eikä ollut kokemusta mitä milloinkin pitää tehdä.. mutta nyt osaan jo nauttiakin :) En tiedä millaista mammaryhmää sun kaveri tarkoitti, mutta mulle neuvolassa mainostettiin MLL:n perhekahvilaa http://www.mll.fi/toiminta/perhekahvilat/. Ainakin täällä Hertsikassa on yksi.
 
Tervetuloa takaisin Katarina! Vaikka oltiin samaan aikaan perheosastolla tutustumassa, niin lapsille tuli sitten melkein kuukausi ikäeroa (meidän poikammehan syntyi vasta 11.5., rv 42+3) ja molemmat päädyimme sektioon... olikos sinulla muuten kyseessä ihan hätäsektio pystyviillolla ja nukutuksella, vai kiireellinen sektio niin kuin minulla?
 
Kaamea morkkis... Meillä oli pienoinen perhekriisi tänään ja menin sit ja poltin yhden tupakan ensimmäistä kertaa sit sen jälkeen ku sain tietää raskaudesta... Nyt poden täällä kamalaa "olen tosi huono äiti" -oloa. Tiedän kyllä et jotkut polttaa koko raskaus- ja imetysajan, mutta mutta :ashamed: Toisaalta myös tekis ihan hillittömästi mieli lähteä joku ilta istumaan terassille ja jättää isäntä kotiin lasten kanssa (huomaako et mies jätti mut lasten kanssa kotiin vaikka meillä piti olla jotain yhteisiä suunnitelmia tälle illalle... :p ). Mulla on kyllä maitoa pakkasessa ja Vertti suostuu syömään sitä tosi hyvin pullosta, mut sit en osaa ollenkaan arvioida kuinka paljon kärsii ottaa ja miten kauan pumppaan viemäriin maidot ettei pikkuinen vedä ekoja kännejä ihan noin nuorena :ashamed:

Äh taidan lähteä kattoon jonku tosi imelän leffan. Pikkusisko toi mulle pinon lällyjä katsottavaksi :D
 
Katarina tervetuloa takaisin, olet ollut mielessä!

Ja mä suosittelen kans mammaryhmiä, meillä oli (esikoinen kans huhtikuussa syntynyt) niin et ensimmäisen saaneille oli neuvolassa oma vauvaryhmä joka kokoontui syys-joulukuussa neljä kertaa. Sit syyskuussa alettiin käydä vauvauinnissa ja perhekerhossa (seurakunnan, tosin sitä ei kannata säikähtää, sinne on tervetulleita myös kirkkoon kuulumattomat - meidänki ryhmässä yksi ateisti ketä tulee sinne vaan aina sen jumalankämmenellä alkulaulun jälkeen ettei lapset saa vaikutteita).
Mutta siis sitä piti sanoa, että kyllä mulle ainaki avautui kotona olemisessa ihan uusi ulottuvuus kun sai vertaistukea ja vauva kasvoi. Ensimmäiset kuukaudet on niin yksin varsinkin jos ei tutuilla ole lapsia niinku meillä oli. Ja sukukin asuu kaukana joten me oltiin aika yksin.
Mutta ton neuvolan vauvaryhmän ja perhekerhon myötä mulle on tullut yksi äiti lähistöltä (hällä 2viikkoa esikoista vanhempi tyttö, pojan paras kaveri) tosi hyväksi ystäväksi. Oikeastaan on paras kaveri ever. Me ollaan jopa vietetty perheitten kesken juhlapyhiä (vaput sun muut) ja ollaanpa tehty mökkireissukin viime kesänä heidän kanssaan. Oli ihana huomata että jopa meidän miehet tulee juttuun! Että kannattaa osallistua kaikkiin mahdollisiin perhekerhoihin yms sillä mulla ainaki olis ilman näitä tuttavuuksia aika yksinäistä. Mulla kun ei vieläkään noilla vanhoilla kavereilla ole lapsia ja omat sisaruksetkin on aika kaukana lapsenhankkimis ajankohdasta. ja kaukana muutenki, siskokin asuu vakituisesti briteissä saakka.

no mut mä meen ku on hetki rauhaa. vauvan laitoin maate klo 20 ja 3 kertaa jo kävin antaas uusiksi tissiä, nyt on luultavasti 30min aikaa kunnes tissiralli alkaa taas.
Onko muuten ihan oikeasti niin että muitten vauvat nukahtaa yöunille tosta vaan? esikoisellekin piti tuttia käydä laittamassa mutta ku tämä ei huoli sitä niin minä joudun aina uusiksi tissin käydä antamassa :headwall:
 
Ai niin,vähän alakuloinen mieli on ollut välillä täälläkin. Tuntuu kuitenkin onneksi hellittävän hiljalleen. Ja anu, ei meillä ainakaan nukahdeta helposti - usein menee lähelle puoltayötä ennen kuin poika nukahtaa lopulta syliin pitkän itkemisen uuvuttamana! Onneksi välillä on helpompiakin iltoja.
 
Moi!! :p
ANUUU voi voi meillä ei tyttö nukahda tosta noin vain, nytkin tässä lueskelun välissä laittelen tuttia ainaskin sata kertaa ja käännän ja väännän ja annan tissiä ja otan syliin ja ja ja..... huh huh vaikka mitä temppuja, tänään on ollut neiti kitusempi ja kantaa on saanut. Taas laitoin sänkyyn saa nähä miten käy :$ toivottavasti nyt jää nukkumaan, onhan tota neitii jo tunti laitettu nukkumaan tällekin illalle et.... ja isommat aina täs välissä käyny laittaan nukkuun, et näin meillä täl hetkel, hiki täs touhus meinaa välillä tulla ja kun yksin näitten lasten kanssa touhuu niin ikävä meinaa välillä tulla :ashamed:
Nyt näyttää hyvältä molemmissa huoneissa :heart: :heart: :heart: jippii kolme pientä riiviötä nukkuu joten töllöö kattoon sieltä tulee rimakauhua ja rakkautta.
:hug: kaikille ja onnittelut jotka sitä tarvitsee ja kaipaa

Vilijonka ja Kasandra
 
meillä Miska menee yöunille suht kivuttomasti. herra vetelee iltapäikkärit tuossa Emmerdalen aikaan yleensä, sellaiset tosi lyhkäiset ja sitten käyn kippaamassa sänkyyn tissin kera kasin pintaan. ainoa mikä mua ärsyttää on se, että pitää ottaa esikoinen mukaan ettei se hajota paikkoja yksinään sillä aikaa kun mies on töissä. ja sitten tämä uhmaikäinen hyppii pitkin seiniä kun ei väsytä :kieh: ja esikoinen meillä oli vauvana sellanen että huuteli pitkin iltaa tissiä, Miska ei huutele kuin nälkäänsä.

mussu alkoholi maidosta haihtuu yhtä nopeasti kuin verestäkin. mutta imetystukilistankin mukaan se on niin pieni määrä mitä alkoholia on maidossa, ettei siitä ole haittaa vaan enemmän on haittaa siitä jos huppelissa alkaa vauvaa käsittelemään. mutta mä kyllä suosittelen että jätät muksut isännälle ja hilpaiset rentoutumaan terassille! varsinkin jos vauva syö nätisti pullosta, meillä kun poika on sen taidon unohtanut :kieh: nautit vapaasta niin johan arkikin sujuu jouhevammin :hug:
 
Heippa!

Kiva tosiaan Katarina, kun palailit :) Mulla ei varsinaisesti alakuloisuutta mutta paljon oonkin täällä kirjoitellut noista pelkäämisistäni. Ahdistuksesta sinänsä tuntuu helpommalta puhua kuin pelon kohteista, kuitenkin vauvan asiat (jotka kylläkin näyttäisivät olevan hyvin, eli ei siinä mielessä mitään huolta) vaivaavat mieltä.

Kyllä mäkin noita mammakerhoja suosittelen. Olen paljon kavereita sellaisten kautta saanut. Muutamia hyviä mammakavereita olen tosin tavannut muuten lasten merkeissä: yhteen tutustuin täällä kaksplussilla ja toiseen neuvolassa. Ja muutenkin olen tutustunut missä vain olen sattunut kivoja mammoja tapaamaan. Kyllä elämä nyt toisen kanssa on sittenkin paljon helpompaa kuin esikoisen kanssa, kun on tukiverkko jo valmiina - eikä pelkästään kavereita vaan oikeita ystäviä, joiden kanssa jaetaan monenlaisia asioita =)

Hahaa, kaksi kakkua täytetty mansikka- ja mustikkamousseilla sekä tuoreilla marjoilla :p Huomenna pääsen lempipuuhaani eli koristelemaan! Ja ehdinpäs muuten tänään ommellakin kahdet puolipotkarit Aaronille. :)

Sitten siirtyilen iltapuuhiin, tai imetyshän tässä on käynnissäkin, ja jännäilemään lähipiiriin kuuluvan odottajan puolesta... =)

Lämmintä juhannusta!
T. Kalenteri, Antto ja Aaron :heart: :heart:
 
Anu ei täälläkään kovin helposti käydä nukkumaan. Muutaman kerran on neiti käynyt nukkumaan siten, että on pistetty boxiin tutti suussa ja sinne on nukahtanut. Mutta yleensä iltatissittelyn jälkeen on aina herännyt ja sitten oon yrittäny tutilla nukuttaa. Usein vaan käy niin, että sutii ja heiluu boxissa niin ettei mikään pitele tuttia suussa ja saa nostaa viimeistään tunnin päästä takaisin tissille ellei huuda sitä ennen. Sain sulta hyvän idean, kun sanoit, että tissittelet pimeässä huoneessa. Itse oon tissitelly meidän sängyllä, joka on meidän olohuoneessa, joten ehkä tv ja kaikki äänet on häirinny neitiä, koska nyt kun tissittelin työhuoneessa, jossa neidin sänkykin on, niin nukahti tissille ja sain siirrettyä boxiin kivuitta. Hetken kyllä odottelin, ettei vaan herää... :) Mutta nyt - ainakin toistaiseksi - nukkuu.. ja itse nautiskelen iltaoluesta :p Sitten kiireesti itsekin nukkumaan, kun herätys on viimeistään 3 tunnin päästä siitä kun neiti on nukahtanut. Voi kun alkais pian nukkumaan vähän pidempiä pätkiä. |O
 
Sanmar huomasin, että sulle oli määrätty Ovestinia. Mulle jälkitarkastuksessa gyne myös suositteli sitä. Mua vaan mietityttää, kun joka paikassa lukee, ettei sitä saisi käyttää imetyksen yhteydessä, kun estrioli imeytyy maitoon ja voi aiheuttaa maidonmäärän vähenemistä?! (Lieneekö edes ainoa syy..) Mulla on nytkin epäily, ettei maito oikein riitä, joten en nyt uskalla aloittaa kuuria. Huomasitko mitään sivuvaikutuksia, käytitkö minkä aikaa? Mulle sanottiin, että voi käyttää viikon ajan joka päivä, sitten 2 kertaa viikossa. Onko täällä muita Ovestin-käyttäjiä?
 
anuu ei täälläkään nukahdeta iltasella helposti.. nukahtaa kyl tissille tai syliiin muuten mut kun laittaa sänkyyn niin nukkuu ehkä vartin (jos silmät ei rävähdä sit samantein auki) ja sit armoton huuto, ja tutti ei kelpaa siinä vaiheessa ollenkaan, raivostuu vaan entistä enemmän.. toissa iltana veivasin kolme ja puol tuntii herraa ees taas ja sit annoin periks ja annoin nukkua vieressä, jossa siis nukkuu hyvin..

Niin ja mites teiän vaavit nukkuu päivisin ? kun tuo nukkuu semmosia puolen tunnin pätkiä pitkin päivää.. iltapäivällä saattaa ottaa sit vähän pitemmät unet..

Ja nyt hyvät juhannukset kaikille!

Essi- ja Hörhö 7 vko (noin)
 
Hei taas, ihmeesti sitä taas piristyy kun saa täältä lueskella muiden kuulumisia ja purettua omaa oloaan :)

Viljaliina , Kylläpäs saitkin odottaa kauan! Pienokainen viihtyi masussa hyvin :) Joo, meillä meni hätäsektioksi koska tyttö oli kasvot mun mahaan päin ja pää takakenossa + mun supistukset loppuivat kesken synnytyksen :( Viilto tehtiin pystysuunnassa ja olin nukutettuna. Tyttö sai ilmeisesti mun nukutusta osakseen kun synnytyskertomuksessa luki "vaikea ulosautto" eli oli mennyt tavallista pidempään leikatessa ja tytön pisteet oli vain 3 koska oli veltto ja ei hengittänyt ollenkaan :( Intuboinnin jälkeen pisteet nousi kahdeksaan ja tyttö on nykyään ihan täysin terve :)

Tyttö nukkui taas viime yönä 22-06 ja pikasyömisen jälkeen jatkoi uniaan vielä kymmeneen saakka :D Meillä on kyllä käynyt melkoinen tuuri kun saadaan nukkua ihan normaalit yöunet :) Niin ja tyttöhän ei edes huuda herättyään vaan sängystä kuuluu suloista öhkintää kun neiti hamuaa tissiä :D :heart:

Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla tuota kahvilaa. Meilläkin molemmat isovanhemmat asuu tosi kaukana ja ei ole juuri ketään tuttuja/kavereita joilla olisi saman ikäisiä lapsia :( Tuntuu varsinkin silloin kun mies on työmatkoilla et tuun hulluksi :(

Kalenteri: Noi sun kakkusi kuulostaa aika mielettömän hyviltä :D Tykkään itsekin kauheasti leipomisesta ja kakkujen tekemisestä :) Tytön nimiäisiin tein suklaatäytekakun jossa oli välissä rouhittua pätkis-suklaata ja kermavaahtoa + mintunväristä kermavaahtoa (viitaten tytön nimeen ;) ) , toimi yllättävän hyvin :p Yritän vielä metsästää tekemiesi kakkujen kuvia, kun moni kehunut täällä :)
 
Hei Masterblaster : Huomasin kun luin aiempia juttuja että tykkäät käydä Motivuksen spinningissä, saanko udella että missä päin? :D Ajattelin itsekin taas palata niille tunneille syksyllä ja kaipailisin kovasti seuraa ;)

Heh, tyttö kaipasi syliin ja otin sen rintareppuun - nukahti heti ja sain kädet vapaaksi näpyttelyyn :D

Kalenteri: Oli kyllä oikein hienoja luomuksia! :eek: Pursotukset ja koristelu ihan täydellistä! ( marsipaani on mun herkkua!)
Itse kuorrutin nimiäiskakun suklaalla ja tyrkkäsin päälle valmiskoristeen :D Reunakuorrutukset meni vieläpä päin peetä ja yritin pursottaa kermavaahtoa reunoille - mut sekin homma kusi :LOL: Tasoittelin sit kermavaahtoa lastalla reunoille, nuo pursotukset vaatii selvästikin harjoittelua :LOL:
Ootko muuten nähny niitä syötäviä kakkukuvia? Ajattelin tilata sellaisia jossakin vaiheessa (kun en osaa noin hienoja koristeita itse askarrella - paskarrella LOL tuli vuotaraaputin mieleen!:LOL: onkos hän kirjoitellut viime aikoina? )

 
Katarina kävin ennen raskautta Motivus Centerissä. Voi olla vähän spinning-taidot ruosteessa.. ;) Kunhan syysaikataulut tulee kehiin niin ajattelin aloittaa ensin pumpilla, se kun on vähän kevyempää.. mutta spinningiin olis tarkoitus mennä heti kun kunto aavistuksen kohoaa. Tervetuloa vaan mukaan! :) Mulla myös joskus vähän vaikeaa lähteä yksin..
 
Täällä taitaa muuten olla aika nuoria äitejä nimimerkeistä ja profiileista päätellen. Itse olen varmaan vanhimmasta päästä. Ollaan miehen kanssa oltu ikuisuus yhdessä, mutta nyt vasta koettiin ajankohtaisena lasten hankinta. Se hyvä puoli on, että on hyvä tukiverkosto, kun monella tutulla on jo lapsia. Huono puoli on se, että kun on viettänyt pitkään niin helppoa elämää niin on välillä vähän vaikeaa, kun ei saakaan enää nukkua 12 tunnin kauneusunia ;)
 
minkä kokoisia vaatteita teillä muuten vauvat käyttää? mä kun eilen pakkasin Miskalta (2,5kk) noita koon 62 vaatteita pois kierrätykseen :eek: TOSIN kun jätkä on kestovaipoissa niin yleensä tarttee vähän isomman vaatteen että mahtuu vaippakin...

ja hyvää juhannusta kaikille :wave:
 
Moro taas!!! =)
Minä myös miettinyt et taitaa olla paljon nuoria äitejä täällä, noista nimimerkeistä päätellen ja minä varmaan ikäloppu teihin muihin verrattuna :ashamed:
Mullakin on kaikki sukulaiset niin kaukana et ei niiltä voi joka asiaan apua pyytää. Nyt kun kasandra syntyi oli tosin vanhemmat lapset mummolassa joka on 500km päässä ja olivat siellä peräti 3viikkoo ja arvatkaa oliko ikävä kun ei ole tottunut olemaan yksin kotona ja vielä ison mahan kanssa ja joka toinen päivä hyppäsin lääkärissä ja joka toinen päivä verikokeissa. :x
Mut onneksi tyttö päätti sitten hieman avustettuna tulla hyvissä ajoin maailmaan :p
Mä tässä mietiskelin et jos ja kun lapset ajoissa menee nukkumaan niin juhannuksen kunniaksi ottaisi oikein siiderin :p kun tässä nyt kotosalla istuskellaan ja yksikseen (tai lasten kanssa) jussia vietellään :whistle:
Kurja on ilma ainaskin täällä knummella.
Jahas tyttö kuuluu heräävän et mentävä on :wave: Mut hyvät juhannukset kaikille :hug:

Vilijonka ja Kasandra
 
Kiitos Katarina kakkukehuista! Ihanalta kuulosti myös teidän nimiäiskakku, pitää kokeilla noita raaka-aineita... =) Alan hiljalleen innostua sisällöstäkin, kun alkuun etenkin se koristelu oli sydäntä lähellä. :p Kakkukuvat ovat tuttuja netistä, en ole kokeillut kuitenkaan. Oon kyllä hiukan kokeillut marsipaanille maalaamista, sitä voisi kyllä harjoitella lisääkin. Ja kuvat imartelee mun pursotuksia, niiden kanssa ois kyllä myös harjoittelemista. Arvaas muuten millainen oli mun eka suklaakuorrutus johonkin kakun tapaiseen, joskus tämän vuoden aikana: sulatin kyllä suklaan mutta en tajunnut pehmentää kermalla tms. Niinpä oli syöminen aika louhimista. =) Anuuu, kiitos muuten vinkistä, rupesin vähän miettimään ja netistä selvittämään sitä hygieniapassia. Oishan se kiva jos vaikka tarvittaessa pystyis myymäänkin meidän yhteisen kuvalafkan/sekatavarapuljun kautta kakkujakin. Nythän vain mies on käytännössä kuvauskeikkoineen pyörittänyt sitä puljua.

Katarina, Vuotis on nykyään Känkkis. :D Siis Känkkäränkkä.

MB, minkäs ikäinen olitkaan? Mä oon nyt 32 ja tunnenpa mäkin itseni välillä "varttuneemmaksi", lue: vanhaksi, kun voi ikäeroa nuorimpiin olla kymmenenkin vuotta :D Mutta toki tiedän, että täältä löytyy paljon vanhempiakin. Noin netin ulkopuolella useimmat mammakaverini ovat nuorempia, jotkut paljonkin nuorempia kuin mä.

Käytiin tänään appivanhemmilla, oli mukava päivä, vaikka rupesi satamaan kaatamalla siinä vaiheessa, kun mentiin kokkoa katsomaan. Aaron ihmetteli kantoliinassa ja lipoi huuliaan, kun sadepisaroita ropisi hupun reunan yli. :heart: =)

Hyvää juhannuksen jatkoa ja toivotaan Känkkikselle ensi yöksi kuvia vain omasta sulhasesta :D
 

Yhteistyössä