**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Oltiin äsken neuvolassa ja lääkärillä. Oli kyllä vika kerta kun vien ton terveyskeskuslääkärille. Sellaset aataminaikaiset laitteet niillä, että huh huh. Kuulonkin testasi torvella!! En ehtinyt estämään, kun tolta on kuulo jo testattu laitoksella. Varmaan tuli joku kuulovaurio.. grrrr

Strategiset mitat 2kk iässä (tai 9 viikkoa jos lasketaan viikkoja eikä kalenterikuukausia) 4840 (3080) ja 55,5 (49). Pituus menee aavistuksen alle käyrän ja paino vähän yli (niin kuin imetetyillä usein).
 
Apuva... meillä mennyt tuo ulkoilu ihan käsille :kieh: Eilen yritettiin käydä iltalenkillä niin Vertti huusi aivan paiikissa vaunuissa. No eihän se auttanut ku kotiin päin lähteä. Nyt aamulla sain sen nukkumaan kaksi vajaan tunnin pätkää vaunuissa, ku sisällä vetää 2-3 tuntia putkeen unta. Mikä ihme voi olla vikana?!? :/ Aiemmin kyllä nukkui vainuissa, mut nyt vajaan kaks viikkoa ollu yhtä takkuamista!

Kakka on meilläkin keltaista ja aika löysää ja limaista. Pääsääntöisesti kerran päivässä kakkaa, mut joskus menee parikin päivää ilman.
 
mussu meillä taas ei nuku sisällä kuin ihan pätkissä. Mä toivoisin, että nukkuis sisällä paremmin, että saisin itsekin otettua päikkärit. Vaunuissa nukkuu vähän huonommin kuin ennen, heräilee usein, en tiedä miksi. Voi olla kuumakin, kun mulla oli esim. eilen (+19) pitkähihainen body, puolipotkarit, hattu ja viltti umpivaunuissa ja tapasin mun kaverin, jonka vauva oli lyhythihaisessa bodyssa, potkareissa, avonaisissa vaunuissa, ei vilttiä... aloin miettimään näinköhän puen liikaa tolle päälle ja herää siihen..? Toinen mihin toi joskus herää on vatsa, kun pierua tulis, mut ei just sillon tuu.. ja joskus myös jos pysähtelen liikaa vaunuilla.. Mut autossa edelleen nukkuu ku tukki =)
 
Heippa täältäkin;-)

Yksi hermoja raastava kauppareissu jälleen takana päin; piti mennä ideaparkkiin vaateostoksille, niin eikös Väinö aloittanut järkyttävän kirkunan vaaterekkien kohdalla, ei muuta kuin kotia kohti, ilman vaatteita.. Mitähän ihmettä sitä juhannuksena pukisi päälleen, kun entiset ei mahdu ja äitiysvaatteissa en taatusti liikenteeseen lähde... :/

Kakka-asiaa:
Meillä kakataan kerran päivässä ja kakka on täysin vetelää, ehkä vähän ryynimäistä seassa, ja väri jotain kellertävän ja vihertävän välimaastossa, ja haisee karmealta :ashamed: Muutoinkin herra kamalan kova piereskelemään, päästelee ihan surutta kaameita sarjoja.. Kuitenkaan ei vaikerra ja yötkin nukkuu, muuten luulisin, että on allergiaa tms. Väliin vähän närästyskin vaivaa, kun suuhun nousee aiemmin syötyä maitoa, ja jätkä irviselee melkoisesti :/

Miekin sain naapurilta ihanan kokouikkarin Väinölle, oikein henkselit ja kaikki :LOL:

Ihanaa päivää kaikille, toivottavasti vähän ilma alkaisi kirkastumaan, ja saisi paistaa vaikka jussinakin aurinko =)

Dooris ja Väinö
 
MB jos kerran oot vauvastasi noin pitkään erossa niin suosittelen suurella sydämmellä ottamaan rintapumpun mukaan! Se on valtavaa tuskaa ku rinnat täyttyy etkä saa maitoa mihinkään =( ihan siis itseäsi ajatellen, ilta siinä muuten pilalle menee! Näin kävi nimittäin mulle ku kk sitten eka kertaa lähdin...
Sunnuntaina ku ryypiskeltiin kotosalla niin ei ollut ongelmaa, ku sain tietty täällä pumpattua.

Toisex jos jätät pumppaamatta, niin maidon tulo heikkeenee ja mulla ainaki näky selviä eroja muutamaan seuraavaan päivään ku tissit olivat heti mukamas reagoineet ku muutama syöttökerta jäi välistä (pumppaamallahan ei sitä tietty sit tule)
 
Moiks taas tälle päivää!
Pojat taas samaan aikaan päikkäreillä, ihanaa! Mä oon nyt oikein innostunut huutamaan.. Huuto.netistä siis ja rattaita. Nyt on sit meillä itellä jo neljät rattaat (vaunut, avorattaa ja matkarattaita on tavalliset ja kaksosten - mies ihan helisemässä ku niitä ilmestyy kokoajan lisää! ) ja tänä aamuna huusin Emmaljungan rattaat mummalakieseiksi esikoiselle, se myyjä ei vaan ole vastannut mun viestiin vaikka jo aamu 09 laitoin sen. Mä oon niin malttamaton.. Miksei se vastaa jo? No, ehkä jotku käy töissäkin tms.

Kakka-asiaan: Meidän herralla nyt ryynimäistä löysää kellertävää. Joku väli oli jopa metsänvihreää.. se oli sillon ku söi vielä relatippoja, olisko niistä sit tullut enemmän ilmaa masuun? Ja nyt sitä on ruvennut tuleen harvemmin, ehkä enää 4 kertaa päivässä ja yöllä ei enää kakkaa ollenkaan.

MB- en mä ainakaa ihan t-paidalla uskalla nukuttaa ku pitäähän se vauva ottaa syliin jos huutaa aikä nyt kyllä sellaset kelit ole että itsekään olis t-paidalla muutaku ihan auringossa. Ja vauvaa taas ei sais pitää auringossa varsinkaan niin et paljon ihoa vilkkuis. Meillä nyt joku +15 ja vettä ripottaa, vauva vaunupäikkäreillä umpinaisissa vaunuissa (duo edget, eiks teil ollutki samat?) sadesuoja päällä välikausihaalarissa, alla body ja puolipotkarit, ohut pipo ja äitiyspakkauksen ohuet tumput. makuupussikin on vaunuissa mutta auki.

Dooris ne henkseliuikkarit on just parhaat, niitä vauvauintiinki suositellaan ku jos olis pelkkä alaosa niin se lapsi on niin liukas pidellä ja voi valua päältä pois. Meillä vielä tuolla 2-vuotiaallaki on semmoset painiamalliset uikkarit lahkeilla. Siinä on seki hyvä puoli että rannalla suojaa enemmän auringolta.

Anu
 
joo MB samaa sanon minäkin, pumppu mukaan! ja vältä avoimia kaula-aukkoja! mä ku esikoisen syntymän jälkeen olin ekaa kertaa juhlimassa (se oli jonku 4-5kk sillon) nii häpesin mun tissejä ku ne oli ku pahimmat silikonirinnat ja ku oli avoin kaula-aukko nii arvatkaa kattoiko ihmiset vähä mun rintoja... :LOL: ei kiva.. Ja siis mulla oli pumppu mukana, mut kävin pumppaamassa vaan pahimmat paineet pois ku ei tehnyt mieli kuluttaa paljoa aikaa ravintola vessassa.

...mä kyllä meinaan mennä kans heti mun siskon kans terassille ku se tulee Suomeen. Toivottavasti on kesäsäät kunnossa. Se olis Tampereella 7.7. ja mehän ei olla nähty sit viimeksi ku tammikuun kolmas päivä. Että sisko näkee vauvankin ekaa kertaa sit...
 
angel ja anu joo oli tarkoitus ottaa pumppu mukaan ;) tosin ei olis ihme vaikka unohtaisin pakata sen sit ku tulee aina kuitenkin kiire... hope not. Siinähän sit ollaan ku rintoihin sattuu...

ps. Tuossa pari päivää sitten tuumasin, että näinköhän maidontulo on vähentynyt, kun tissit on koko ajan niin vetelät ja vetäisin pari olutta, niin johan taas täytty tissit hetkessä :LOL:
 
anu kuulostaa ihan järkevältä. Kyllä meilläkin tulee laitettua enemmän päälle jos ihan nukutan ulkona tai oon vaunulenkillä, mutta sitten kun pyörii tuolla kaupungilla niin tulee oltua melkein koko ajan sisällä, ni sit vähän vähemmän. Meidän vaunut on muuten Quinny Speedit, erillinen kova koppa.
 
anuuu mulle kuulostaa aika paljolta tuo teidän vaavinne pukeutuminen. Me tutliin just vaunulenkiltä ja vaatteina pitkähihainen body, puolipotkarit ja pipo. Vaunut ummessa ja sadesuoja päällä. Meillä on kyllä nuo Brion happyt, eli niissä kärryissä on se irrallinen koppa, jossa on oma kuomu eli se aukko jää aika pieneksi eikä siis lämpö karkaa niin herkästi. Peitto meillä on varmuuden vuoksi mukana, mutta ei esim. tänään käytetty ollenkaan. Mutta vauvoissa on varmasti eroa, ja jos teidän tytsy nukkuu tyytyväisenä niin silloin vaatetta on varmasti sopivasti.

MasterBlaster meillä tuo vauva-uinti alkaa vasta elokuussa ja silloin vasta (4.8) alkaa ilmoittautuminenkin. Mietin just, että kumpi ois parempi ke (vai oliko se to) iltapäivä vai la aamu. Luulen, että otetaan tuo iltapäivä, kun ei me lauantaina päästä kuitenkaan sängystä ylös ja sitten taas viikonloppuina ollaan usein reissussa jne. Saa nähdä miten tuolla sitten tulee käytyä.

Kuuluu jotain vikinää tuolta sängystä, pitää lähteä tarkistamaan tilanne. =)
 
Moikka!

Taas täällä poika rohisee, joko jälleen pitää aloittaa höyryttelyt... Ja itselläni - öö - vatsa toimi yöllä aivan liian tehokkaasti, vieläkin, eli mahatauti vain pitää pintansa, hohhoijaa. Piti peruuttaa päivän riennot. No silmätulehdus on ainakin hallinnassa. Ja äiti tuli nyt lomallaan tänne ihan yökylään, eli on huomiseen saakka apuna. Mies sen sijaan joidenkin ulkomaalaisten työtuttavuuksien takia Suomenlinnassa myöhään.

Hankalia tosiaankin nuo vaatetusasiat, siis että mitä milläkin säällä päälle. Mä kun olen kantoliinassa kanniskellut Aaronia, joudun miettimään, ettei liian kuuma tule mutta toisaalta että voi myös liinasta ottaa pois välillä ilman että tulee kylmä.

Meille on nyt sitten tilattu Jenkeistä tuplakärryt helpottamaan liikkumista. Luulin ettei tarttis, kun esikoinen on sen kaksi ja puoli, ylikin. No tulee kyllä tarpeeseen, koska Antto saattaa päättää, ettei enää jaksa kävellä, kun on juuri ovesta ulos astuttu! :D Kyseessä Phil & Ted's Vibe,
http://www.philandteds.com/nz/vibe_08_1.htm

Jahas, tulikin sit kiirus lopetella, paremmalla ajalla taas! =)
 
Kakasta pakko vielä mainita: siivosin juuri äsken niin uskomattomat kakat, että ei paremmasta väliä... kellertävänruskeaa liejua tursusi vaipasta joka puolelta, pyykkiin menivät paitsi pojan vaatteet myös minun housuni ja olohuoneen matto! Lattialtakin sain pyyhkiä kakkavanan olohuoneen sohvalta kylppäriin asti =) Jospa tällä sitten taas pärjäiltäisiin huomiseen asti. Huomenna on neuvola, toivottavasti poika ei keksi turauttaa tuollaista satsia siellä tai matkalla sinne |O
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:

Meillä oli tänään neuvola...ikää 7vko ja 3pvä
paino 6755g (4380)
pituus 63cm (54.5)
pipo 41.9cm (39)
suluissa syntymämitat

Ekan rotarokotteen sai nyt jännäillään tuleeko mitään oireita :whistle: toivotaan ettei tulisi!
Onko muilla tullut mitään haittavaikutuksia?Ja minkä merkkinen rokote? Meillä oli rotateq.
Poika on oikein virkeä ja hyvin kehittynyt. Noi mitat menee kaikki yläkäyrien yläpuolella, mutta tasaisesti niin se on ihan ok!!

Kakka-asiaa meillä tulee keltaista melko velliä ja usein ryynit mukana!Ja kerran-pari päivässä isommat muuten pikkupieruja tai ei kakkaa ollenkaan vaipassa!

Rintatulehduksesta vielä...sehän voi tulla herkemmillä ihan jos käy pakastimella tai niinkuin mulla että on sen verran olikohan nyt ahtaat rintarauhaset tai -tiehyt tai jotkut että tulee jos on tullakseen vaikkei olisi palelluttanut!!Nyt tosin olen päässyt vasta yhdellä tulehduksella...olen kyllä ollutkin jonkunlainen takki päällä aina ulkona |O Se ei ole kiva hirmuhelteillä mut minkäs teet. Ennen se kuin se kaamee kipu ja kuume ja maidon pakkaantuminen ja tuntuu et räjähää se tissi!!
Siitäpä tulikin mieleen että mulla on toi tissi missä oli se tulehdus niin siitä tulee huomattavasti vähemmän maitoa kuin toisesta!Johtuneeko siitä tulehduksesta vai mistä?Onko muilla ollut samaa havaittavissa?Lisäks se on paljon paljon pienempi kuin toi terveenä pysyny tissi :whistle: Ei paljon huvita kovin tiukoissa paidoissa kulkea kun erottuu selvästi kokoero :ashamed:

Mut täytyy lähteä puuhastelemaan...

Aippa3 ja poju 7vko ja 3 pvä
 
rintatulehdus johtuu terkan mukaan siitä kun imettää esim viimassa tai vähän kylmemmässä kuin huoneenlämmössä, rinnassa on lämmintä maitoa ja sinne sitten pääsee pöpö imetyksen aikana joka tietty käyttää lämmintä maitoa hyväkseen. tosin mä olen suht huoletta imetellyt missä vaan, toki oon yrittänyt muuten vaan pitää huolta siitä ettei tissit palellu. mulla kun kylmä ottaa nopeasti rintoihin ilman imetystäkin, mutta eläissäni oon yhden ainoa tulehduksen sairastanut ja sen sillon kun EN imettänyt :LOL:

me varattiin tänään sitten vihkimisaika 01.08.08 :heart:

mies lähtee tänään pitkästä aikaa bänditreeneihin ja mua alkoi jotenkin ihan hitosti tympiä kun en mukamas ite pääse mihinkään. pääsisinhän minä, jos tuo ukko olis sellasessa työssä että edes joku säännöllinen harrastus olisi mahdollista :headwall:
 
juuri vaunuissa meillä siksi tuo välikausihaalari pojalla ku jos ollaan puistossa ja pitää ottaa syliin niin pakkohan sillä on olla ettei kastu sateessa... muuten varmaan olis sisävaatteet plus peitto päällä.. nyt ei siis mitään päällä, ei edes sitä vaunukopan kantta. tää on vaan vähä eri ku pitää esikoisen kanssa ulkoilla säässä ku säässä. ei mulla ollut esikoiselle edes olemassa välikausihaalaria, nyt oli pakko kakkoselle sit ostaa.

Kalenteri
muaki kiinnostais mitä tulee maksamaan jenkeistä ne rattaat!? Tällä kurssilla luulis et on halvat ku euro on 1,5 dollaria. Ooks laskenut postikulut, tullit ja verot jo?

no nyt tuli kiire...
 
Milläköhän perusteella ne jakelee noita rotavirusrokotereseptejä, että saako Rotateqin vai Rotarixin?? Me saatiin tänään Rotarix-resepti enkä tyhmänä tajunnu kysyä lääkäriltä miksi juuri se. Onko se Rotarix, joka on tulossa ensi vuonna rokotusohjelmaan?
 
Heippa!

MB ja Anuuu, nyt en ihan tarkkaan muista lopullisia vaunukustannuksia, koska meillä kärrymestari on tuo mieheni... Mutta oli päälle 700 kuluineen, olisiko ollut 720 suunnilleen? Täytyy kysellä, tänään on ukkeli kyllä myöhään liikenteessä.

Onnea Känkkis hääpäivän varmistumisesta. :flower:

MB, vai maailman hiljaisin imuri! Vautsi. Meillä kyllä mies osti juuri jokin aika sitten uuden, ei niin hiljaisen, joten eipä toivoa vähään aikaan vaihtaa hiljaisempaan. Imurointi on sitten rassaavaa, kun ensin hirveä vaiva saada roinat pois tieltä, sit sitä imurin raijaamista huoneesta toiseen ja vielä tarpeettoman iso ääni lähtee.

Nyt kun kärryt on tilattu, odottelen niitä innolla! Noista on iloa sittenkin kun ei esikoinen enää niissä tykkää istuskella, saa käytettyä yhden lapsen kärryinä. Näin jälkeenpäin on helppo sanoa, että olisi toki voinut ostaa aiemminkin, mutta onpahan tullut kanniskeltua, hyvä niinkin. Kanniskelunkin suhteen on odotettavaa, nimittäin sitten noin kolmesta kuukaudesta eteenpäin Aaronia voi kantaa Ergossa, joka on aika paljon nopeampi systeemi kuin tuo kantoliina, vaikka trikooliina on monessa suhteessa ihana sekin. Siis logistisia muutoksia odotellaan. :)
 
heippa taas,
perhevalmennuksessa sitten käytiin ja tällä kertaa oli ihan kivaakin. Meitä taisi olla 8 perhettä (kaikilla siis ensimmänen lapsi), joiden vaavit syntyneet maali-huhtikuussa (yhdellä kyllä oli mennyt pikkasen toukokuulle). Tällä tapaamiskerralla käytiin läpi synnytystä ja kaikki kertoivat oman synnytyskokemuksensa ja miten on kotona lähtenyt sujumaan. Oli mukava kuulla muiden synnytysjuttuja ja sai vain ihmeellä, miten erilaista se kaikilla voi olla. Vaikka meitä oli vain 8 niin mukaan mahtui sekä hätäsektio että suunniteltu sektio. Ja toisilla oli salit olleet tupaten täynnä, että oli joutunut vuoroaan jonottamaan ja toiset olivat lähes yksin saaneet olla.

Ja hassua, miten nuo vauvat on jo ihan pienenä niiiin erinäköisiä. Kahdella vauvoista oli jo ihan kunnon hiuksetkin. Se toinen oli hassu, kun alkoi yhtäkkiä itkeä hirveästi ja syynä oli se että vaavi oli tarttunut itseään tukasta kiinni ja tukisti oikein kunnolla. :(

Mutta on se oma vaavi vain kaikista paras ja suloisin! :heart:
 
Äh en kyllä saa varmaan pumpattua tarpeeksi maitoa, että voisin lähteä ensi viikolla firman kesäjuhlille (ne kun kestää koko iltapäivän ja illan). Olenko huono äiti, jos annankin korviketta? En ole tuolle vielä antanut, mutta ei kai siitä haittaakaan ole? Tyhmiä kyselen.. Jostain luin, että voi lisätä ilmavaivoja. Ja tietysti pitää itse pumpata ahkerasti ettei maidontulo vähene radikaalisti. En silti mielelläni antaisi korviketta..en kyllä tiedä mikä siinä nyt on niin iso ongelma minulle?!
 
MB - korviketta kehiin vaan! Et tietenkään ole huono äiti! Se äitiys on kaikkea muuta ku maidon laadusta kiinni! Sitäpaitsi 2 kuisen masu kestää korviketta jo paremmin ku vastasyntyneen. Meillä mies on antanut korviketta ja pumpattua mutta on todettu että vauva syö pullosta mielummin korviketta! Multa se ei syö pullosta ollenkaan ja mieheltäkin tosiaan korvike on mennyt alas paremmin.. Liekö asia niin et vauva yhdistää tissimaidon liikaa äitiin eikä suostu sitä pullosta ottamaan toisin ku korviketta.

Kalenteri ne teidän kärryt oli kyllä hienot! Ei Suomessa tuota mallia kai myydäkään ku mainostetaan vaan tavallisia ja sitä sport-mallia.

Oli jälkitarkastus. Kaikki hyvin, sain 3kk:n minipillerit mukaan.. Pitää vaan eka tehä se raskaustesti ennen ku alan syömään niitä :ashamed: On se..... :whistle: Aikuisia ihmisiä tässä muka. Mulla on äitiysneuvolan puntarin mukaan -1,9kg lähtöpainoon, lääkäri muistutti ettei sais laihduttaa jos imettää mutta en mä kyllä ole ainuttakaan ateriaa jättänyt välistä, ehkä annoskokoja vähä katsonut.. Enkä mä ole vielä edes aloittanut lenkkeilyä.

No joo 2-vuotias sai hermoromahduksen. Pitänee mennä kattoon mistä kyse.

Anu
 
Päiviä Kaikille pitkästä aikaa..

Tässä on jotenkin vaan aika juossut niin nopeaa etten ole kuin kerennyt käydä teidän kuulumisa lukemassa.. Ja on tässä ollut muutenkin jotenkin niin paljon muuta ajateltavaa sillä maanantaina tuli vuosi siitä kun mun tosi hyvä ystävä haudattiin ja ajatukset olleet välillä vähän maassa.. :'(

Täällä kaikki muuten kunnossa ja elämä jatkuu normaalina.. Rintaraivareista on välillä kärsitty täälläkin, mutta olen huomannut nyt sen että Iida ei enää halua syödä vaan niin usein kuin ennen.. Ja miehän olen tietysti tyrkyttänyt tissiä liian usein ja kyllähän se tietysti raivostuttaa.. Sitten olen vaan jonkin aikaa tilanteen antanut olla ja yrittänyt uudestaan niin yleensä se siitä sitten on lähtenyt..

Iida "puhuu" nykyään tosi paljon.. Kiljahtelee ja ääntelee muutenkin.. Ihanaa kuuneltavaa.. Vieläkin silti vaan jaksetaan aina kiukkuilla ennen nukkumaan laittoa.. Varsinkin illat on pahimpia, mutta niinhän ne on olleet aina.. Onneksi sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä.. Tänäänkin veteli 12 tuntia ihan kevyesti ja heräsi vasta kun hiukan herättelin jotta sain vaipat vaihdettua.. :D Söi kyllä välillä pari kertaa, eka syöttö 8 tunnin päästä nukkumaan menosta ja toinen sitten 4 tunnin päästä.. Ei varmaan olisi toisen kertaa syönnyt niin aikasin mutta oli pakko varalta syöttää kun lähdin itse jälkitarkastukseen..

Tänään oli siis jälkitarkastus ja kaikki oli kohdillaan.. Reseptin sain minipillereihin.. Pitää tuota kierukkaa miettiä ja sitten tilata erikseen siihen aika.. Sen varmasti tulen kyllä laittamaan, mutten nyt ihan heti..

Ensi viikolla olisi sitten Iidan neuvola käynti.. Saas nähdä paljonko on tullut pituutta ja painoa.. Ainakin 62 cm bodyt on jo hyviä sekä paidat ja koko puvut menee niin että lahkeet on kyllä liian pitkät.. Housuja ei voi vielä 62 pitää sillä niihin Iida vielä hukkuu ihan täysin.. Eilen oli yhdet sellaiset päällä ja kun Iida oikein riuhtoi niin meni molemmat jalat vahingossa samaan lahkeeseen.. :LOL: Ei kyllä tyttö tykännyt yhtään..

Mutta nyt pitää jo mennä..

Ai niin Kalenteria piti vielä hiukan kehua eli aivan upeita kakkuja sulla...

Sofku ja Iida n. 7 vkoa
 

Yhteistyössä