**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Tervehdys täältäkin!

Meidänkin tyttö on jo yli 2kk! Tuntuu ihan uskomattomalta. Pituutta on tullut lisää jo 10 cm (nyt 58cm) ja painoa 1,5 kiloa (nyt 4,5kg). Kovin on kevyen oloinen mutta neuvolaterveydenhoitajan mukaan kasvaa ihan normaalisti.

Meillä on ollut myös nälkäisenä rintaraivareita mutta jos ruokailu aloitetaan ns. hyvissä ajoin tyttö naureskelee ja hymyilee, kun asetan hänet imetystyynylle. Vissiin on oppinut mitä tuleman pitää. Väsyneenä saa myös kilareita, ei haluaisi mennä yhtään nukkumaan, mutta kun laittaa tutin suuhun, niin sippaa melkein saman tien.

MB, mulla oli korvikkeen antamisen kanssa iso kynnys, koska tyttö on syönyt pelkkää rintamaitoa, mutta sitten kerran Stokkan kahvilassa annoin korviketta ja sen jälkeen ei ole tuntunut pahalta. Yleensä annan pumpattua pullosta mutta jos sitä ei ole saatavilla, niin korviketta. Niinkuin Anuukin sanoi, imetys ei ole mikään äitiyden mitta.

Eipä täältä muuta, hyvää juhannusta kaikille!

KMaria ja Tyttövauva 2kk ja risat
 
Anu ja KMaria, kiitos lohdutuksen sanoista. Ehkä voisinkin kokeilla sitä korviketta. Miehellekin helpompi kun voi lämmittää mikrossa (eikö vaan?). Pumppasin aamulla yhden annoksen pakkaseen, mutta nyt tuntuu siltä, että tisseissä ei oo mitään enää neidille :ashamed: No, niin kauan kun ei huuda kurkku suorana niin eiköhän sieltä jotain tule..

KMaria teillä tyttö kasvanu pituutta kovasti. Meidän neidillä (s 16.4.) oli about samat syntymämitat (3080, 49) ja oli eilen 4840 ja 55,5. Tulee pituudessa äitiinsä eli lyhyt.. Joko teidän Pampula on saanut nimen? ;)
 
KMaria vielä piti sanomani, että näinköhän ollaan törmätty Stockalla, mä ravaan siellä about joka toinen päivä. :) Se imetysnurkka on musta vähän epämiellyttävä ku tulee sellanen navettafiilis.. ja en hirveän mielelläni imetä meidän neitiä julkisesti, se kun rimpuilee niin kamalasti välillä tissillä, ettei imetyksestä meinaa tulla mitään. Ílmeisesti alkaa loppua maito multa.. Josta tulikin mieleen, että pitää käydä hakemassa mun ykkösolutvarastoon täydennystä.. :whistle:
 
Terveisiä neuvolasta, poika on kasvanut melkoisesti sitten edellisen käynnin:

Paino 5175gr (3912gr)
Pituus 57cm (52cm)
Pää 39,5cm (36,5cm)

Painokäyrä huitelee ihan omissa lukemissaan siis, mutta rintamaitoahan ei voi saada liikaa kuulemma =)

Mäkin kävin juuri tänään viimeksi Stockalla, ostin siltä kesälomareissuja varten Samsoniten matkasängyn. Vaikuttaa tosi kätevältä kapistukselta.

Viljaliina ja A-V (5vk+3pv)
 
Viljaliina se Samsoniten matkasänky näytti tosi kivalta, itsekin sitä joskus katselin. Mutta saatiin tutuilta Cragon matkasänky, joten en sit ostanut. Toi Crago kylläkin painaa tonnin ja on muutenkin hirveä rotisko :( Ei olla käytetty vielä, kun neiti nukkuu kylässä omassa vaunukopassa. Ehkä jätän sängyn joskus mutsille, sitä ei nimittäin tosiaan halua raahata mukana..oikea MATKAsänky, juuh :LOL:

ps. Pitäis kaikkien palstalaisten laittaa joku "neilikka" rintapieleen niin tunnistais kun törmätään maailmalla, kuten esim. siellä Stockalla =)
 
Känkkikselle onnea kun hääpäivä on varmistunut :flower:

Yllättäen mä oon taas niin saamaton, etten ole jaksanut kirjoittaa mitään. Luen kyllä jatkuvasti, mutta tuo kirjoitus.... :whistle:

Joku kyseli rota-rokotteesta, meille annettiin tänään ja vielä en ole havainnut mitään oireita, tosin poika on ehkä vähän unisempi ollut tänään, mutta....poju viime yönä kello neljä päätti että nyt seurustellaan, joten ehkä sekin voi vaikuttaa. Arvatkaa oliko äitillä pokassa pitämistä, kun katsoin neljän aikaan yöllä että mitä älämölöä jätkän sängystä kuuluu, niin kun poju näki äidin naamaan niin väläytti ihanat hymyt :heart: ei siinä auttanut muu kuin seurustella hetken aikaan, ennen kuin poika taas sammui nukkumaan :heart:

Noista peloista olitte kirjotelleet, ja minäkin niistä joskus tässä jo kirjoitin. Mutta mullakin siis on välillä ihan ihmeellisiä pelkotiloja. Pelkään että meille tapahtuu jotain pahaa, kun kerran kaikki on mennyt niin hyvin. Pelkäsin koko raskausajan, ja siksi niin vähän kirjoittelin täälläkin, kun pelkäsin keskenmenoa. Ja nyt kun olen saanut terveen lapsen, niin pelkän sitten sitä, että jotain pahaa tapahtuu. Mutta minkäs sitä itselleen teet. Mutta kuitenkaan en omasta mielestäni tarvitse ammattiapua. Kävin työuupumuksen takia yhdessä vaiheessa terapiassa ja silloin tiesin että tarvitsen apua, mutta nyt asiat eivät ole samalla mallilla...mutta harmittaa tuo oma murehtiminen silti. Mutta toisaalta on "kiva" kuulla, etten kuitenkaan ole ihan yksin asian kanssa, että muutkin miettii samoja asioita.

MB joo olis muuten kiva tietää jos joku palstalainen tulee vastaan :D

Ens viikolla muuten saadaan jo ensimmäinen piikki :eek: :eek: mihin tää aika menee?? Onko muuten niillä ketkä saaneet jo piikin (tai aikasemmilla lapsilla) tullut millaisia oireita tuosta rokotteesta? Että osais varautua, panadolia tosin ostin jo....

Hyvää juhannusta kaikille :flower:
 
Heippa :wave:


Mä kävin tänään leffassa katsomassa sinkkuelämää. Oli hyvä leffa =) Iskällä oli mennyt Pinjan kanssa tosi hyvin. Jälkeenpäin kertoi että oli vähän jännittänyt, mut saan kuulemma lähteä toistekin.
Me lähdetään perjantai aamusta mökille ja olen tässä kirjoitellut yläs mitä pitää pakata. Sitä saa varmaan kantaa puoli omaisuutta mukanaan, kun ollaan kuiteskin viikko siellä. Mulla on aina ollut tapana tehdä yksityiskohtainen lista kaikista mukaan otettavista tavaroista ja vaatteista, nyt tossa listalla lukee vaan että vaatteita :LOL: mutta tuo tytön tarvike lista on huomattavasti pidempi.

Tänään oli neurologi käynti ja saatiin terveen "paperit". Lääkitystä nyt vähennetään 2viikon ajan niin että kahdenviikon päästä ei tarvitse antaa. Tuo lääkityshän oli sitten kaiken kaikkiaan ihan turha... sitä ei siis koskaan olisi edes tarvittu. Mutta mielummin näin kuin niin että olisi ollut sitä epilepsiaa, johon tota lääkettä käytetään. Vähän jännittää kuin meidän yö unille käy, kun tuolla lääkkeellä on ollut rauhoittava vaikutus ja se on aina iltaisin annettu.. et nukutaanko meillä sitten enään ollenkaan |O No.. toivottavasti kuitenkin. Olen kahtena yönä antanut ensimmäisellä syötöllä tytölle korviketta, kun tilanne meni siihen pisteeseen etten saanut enään itse nukuttua ollenkaan, kun tyttö olis roikkunut tissillä vaikka 5tuntia putkeen. Aina kun yritti omaan sänkyyn laittaa alkoi ähinä, puhina, venkoaminen ja sitten kitinä. Nyt on nukahtanut heti uudestaan unille, kun on maidon syönyt ja olen itsekin saanut taas nukuttua. Joten meillä tehdään jatkossakin näin, vaikka monta päivää tuota korvikkeen antoa mietin ja mietin, niin nyt olen tyytyväinen että "uskalsin" sen tehdä.

Anteeks et tuli pelkkää omaa napaa :ashamed:

Joanna ja Pinja 2,5kk
 
Noi D-vitamiinit on kyllä selvästi aiheuttanut meidän neidille lisää vatsavaivoja. Oon nyt viikon antanu niitä Dee-tippoja 5 tippaa päivässä ja kohta pitäis varmaan lisätä annostusta. Nytkin ollaan yritetty nukuttaa jo 3 tuntia ja nukahtaa kyllä koko ajan, mutta herääkin koko ajan viimeistään kun heittää kädellä tutin pois.. Nukuttaminen on onnistunut ainoastaan syliin parina viime yönä. Toivottavasti menee pian ohi. Huomenna olis Rotarixin anto, toivottavasti siitä ei tule mitään lisää. :eek:
 
Heippa Piiitkästä aikaa! Olen kyllä välillä käynyt lukemessa juttujanne, mutta en ole millään ehtinyt lukea kaikkea, olevinaan vissiin niin kiire =)

Kalenteri siis aivan mahtavia kakkuja kyllä väsäät, ihan kateellisena täällä ollaan, kun ei itsellä ole moista taitoa!! Joku täällä sanoikin että kannattaisi ruveta tekemään pisnestä niillä ja yhdyn kyllä täysin siihen!!

MB anna korviketta vaan jos et pysty lypsämään tarpeeksi. Ei se sinusta huonoa äitiä tee!!
Itse olen joutunut antamaan korviketta jo kuukauden ja se on kyllä ollut kova isku!! :'(
Haluaisin niin kovin imettää, mutta maidon tulo on vaan melkein loppu. Aamuyöstä kun neiti herää syömään saa tissistä sen vähän mitä tulee, mutta muuten korviketta.
En tiedä mikä on tullut, syön kuten ennenkin ja juon paljon vettä, olen jopa yrittänyt lypsää maitoa edistääkseen sen tuloa, mutta tuloksetta.
Alussahan sitä maitoa tuli niin paljon että melkein hukuttiin siihen ja rintoja pakotti kokoajan ja nyt sitten maidon tulo loppuu kuin seinään!? Onko kellään muulla ollut vastaavaa??

Niin ja vielä kakka-asiaa, meillä tuo kakka on vihertävää, muuttui heti kun ruvettiin antamaan tuota korviketta, päästelee paljon pieruja, mutta ei kipristele eikä huuda. Kakkaa kerran päivässä, välillä kyllä saattaa olla pari päivää väliäkin.

Kuinka paljon teidän vauvat syövät tai kuinka usein? Minusta tuntuu että tää meidän likka on koko ajan syömässä. Eli voiko olla että jos olen antanut 100ml maitoa, niin likalla on taas tunnin päästä nälkä? Rupeaa kitisemään eikä mikään muu auta kuin syöminen!? Sitten hetken päästä tulee puklua ja paljon!!

Tuima ja Tytsi 2,5kk
 
Täällä taustalla lueskelen useinkin näitä teitin juttuja. Kirjoitettua tulee harvoin kun aikaa ei tunnu riittävän.

Mutta nytten on pakkoa kertoa tuo meitin pötkylä on aivan mahoton syömään :eek: Siis neiti on 7 lapsi ja koskaan ei ole tälläistä ollut.
Alku oli hankalaa paino tippui ja lisämaitoa siis antamaan seurauksena oli että tissi ei kelpanut enään vaikka tississä maitoa olisikin ollut laskuutta neiti ei vaan halunnut imutella.

No lisämaidolla jatkettiin mutta nytten viimeiset viikot ovat menneet niin että peppi ei syö 2 h välein vaan tuntuu että 10 min välein :LOL: Siis ruokailua oli todella usein.

Viime perjantaina ostettiin 2 laatikkoa Nannia ja maanantaina ne oli o aamupäivästä loppu siis melkeen 5 L maitoa parissa päivässä ei ole normaalia menee yli kaikki suositukset ja kovaa.
Soitto neuvolaa ja velliä kehiin. Nyt ollaan 2 pv juotu maissivelliä välillä ja neiti on tyytväinen ja virkeä siis todella seurallinen.
Siis neiti on 2 kk 7 pv ja jämäkkä kuin mikä.
Että näin lapset ovat niin erilaisia ja tälläinen suurperheen äippä oppii uutta.
Hyvää juhannusta kaikille :flower:
 
Heippa täältäkin;-)

Tuima:
Miulla on ihan sama tilanne tuon maidontulon suhteen. Koitin viikon lypsääkin parin tunnin välein, hain homeopaattisesta kaupasta droppeja yms, muttei mikään auta, maitoa ei vain tule enää, joten meilläkin syödään pullosta, väliin herra haluaa huvikseen muka syödä tissiäkin, mikä on kiva asia, kun samalla tuijottaa silmiin koko ajan ja väliin hymyilee; tulee hyvä mieli =) Syötätkö tuttelia vai nannia? Meilläkin puklaili tuttelista, nannista ei taas ollenkaan, eikä ole mahakaan enää renannut :hug:

Joannalle :hug: ; ihanaa, että vaavinne on terve :hug:

Me lähdetään kanssa kohta juhannuksen viettoon veneelle, eka venereissumme, saas nähdä miten menee, varsinkin kun lupailivat surkeita kelejäkin.. Koira viedään tällä ekalla reissulla hoitoon, että saadaan vähän harjoitella, seuraaville reissuille lähdetään sitten koko miehityksellä

:LOL:

Eli ihanaa juhannusta kaikille hipuille, en pääse koneelle muutamaan päivään =)

Dooris ja Väinö
 
Huomenta!
Meidän tyttö nukkui viime yönä 7,5 tuntia yhteen putkeen ja sit vasta heräs syömään. Mä heräsin jo aiemmin kun lakanat oli ihan märkänä maidosta. Meillä on tyttö kyllä oppinu nyt oikean rytmin.

Me saatiin maanantaina Rotateq-rokote ja siitä ei mitään oo tullu.

Eilen vietiin kaikki turhat tavarat asunnosta pois ja jätettiin tänne vaan sänky, vaatteet ja tietokone, tv ja keittiön pöytä. Tänään pitäs mennä purkamaan laatikoita uuteen asuntoon. Ens viikolla viedään loput ja muutetaan itsekin. Mulle tulee viikon nettikatko. APUA!
Mites Hysteerinen teidän muutto etenee?

Mä lähden tästä pesemään hiusvärin pois, saas nähdä tuleeko oikean värinen.. Lähteekö kellään muulla PALJON hiuksia??
 
moikka,
tein testin, nega (elämäni ensimmäinen)! :D No niin mä vähä arvelinki.. viimeksi meni kauan aikaa ennen ku menkat alkoi. no, nyt saan hyvillä mielin aloittaa pillerit.

Mulla kans on havaittavissa hiustenlähtöä, esikoisesta ei lähtenyt irtoamaan vaikka imetinkin sen 8kk, mut olisko silläki vaikutusta et ku on pitkät hiukset nyt ja ne on melki aina kiinni niin sit ku ne aukaisee nii lähtee kerralla kaikki päivän hiukset?

Joanna voi mullakin olis houkutus ottaa illalla pullo käyttöön mut varmaan ootan siihen et vauva 4kk ja alan antamaan illalla ennen unia maissi- tai perunaporkkanavelliä niin saa maate nopeempaa. Mulla menee edelleen noin 2 tuntia että saan sen nukkumaan. Alkaa siinä vaiheessa kyllä imetys ahdistamaan mutta mä sinnittelen vielä hetken. Tai no, ehkä mä huomenna juhannuksen kunniaksi käsken miehen syöttään pullosta illalla niin saadaan vauvakin ajoissa nukkumaan. Olis kurja jos mulla menis koko ilta vauvaa nukuttaessa ja kaikki muut saa grillata ulkona ja jutella yms. Minä sit vaan pötköttelisin tissini kans pimeässä huoneessa 2 tuntia. Ei kiva :( Kyllä mä aina pääsen karkaamaan mut sit menee 10min ja vauva taas itkee ja eiku taas tissi suuhun. Tätä on jatkunut ihan alusta saakka.. Muilla keinoilla sen nukahtaminen on mennyt vielä myöhempään, joten siksi olen tyytynyt osaani, ennemmin noin et se on 22 mennessä täys unessa, ku muuten se on voinut olla hereillä vielä klo 23. Muilla samanlaista?

Mulla kans pakkaaminen menossa.. Huomenna aamulla lähetään viikoksi Pohjanmaalle mutta nettikatkosta ei onneksi tule, otan läppärin mukaan ja porukoilla on sit langaton netti myös joten saan jatkaa palstaelämääni tauotta..

Mä ostin vauvalle sellasen matkasängyn missä saa pohjan ylös ja sit siinä on hoitotaso ja tavarakori +hyttysuojakin. Esikoiselle meillä on mummalassa jo perusmatkasänky odottamassa.. Mut tää on kyllä hyvä ku saa pohjan nostettua niinku pinnasängyssäkin. Onhan se iso ja painava kuljettaa vaikka kasaan meneekin mutta autolla ku mennään ja ovelle saa auton molemmissa päissä sekä mökillä jossa myös matkailemme normaalisti niin eipä tuo haittaa vaikka se matkasänky painaakin.

No joo jos menis taas pakkaamaan.

Anu

ps. HYVÄÄ JUHANNUSTA kaikille!
 
Moro kaikille :p
Juu maistraatin sivuilta löytyy tulostettavia lomakkeita, täytät ja lähetät maistraattiin, lasten sukunimen vaihto käsitellään eri paikassa mut niiden lomakkeiden lopussa on hyvät ohjeet.
Tanja72 mulla on 5 lasta ja joka kerta oppii jotain uutta, tämä pikkuneiti on ihan eri laatua kun mulla muut, hiljainen ja nukkuu paljon, mut nämä tissin kanssa riitelyt ovat meillä ihan uutta.
Ihan näin muuten kyselen onko täällä muita suurperheellisiä??? ;) Olen utelias????
Meillä kelpaa neidille nanni sen kertoja kun olen korviketta antanut ja nyt ajattelin kokeilla iltaisin antaa kun niin kamalasti on ruennu tissillä iltaisin roikkumaan ja nukahtaminen kestää niin tuhottoman monta tuntia :ashamed: välillä on hermot mennä kun hetken päästä kun sänkyyn olet tytön laittanut kuuluu ähinää eikä aina tutti kelpaa vaan pitää nostaa tissille ja sillä välin isommat lapset kyllästyvät ja sekameteli soppa on valmis :/ Sitten kun vihdoin ja viimein nukahtaa nukkuu kyllä hartaasti ja pitkään :D
Ei vaan tyttö kähisee vaunuissaan täytynee mennä syötölle.
Hyvää juhannusta itse kullekkin säädylle.

Vilijonka ja kasandra
 
hei vaan.
taas pitkästä aikaa :ashamed: anteeksi, en vaan ole ehtinyt käymään. monta kertaa olette mielessä olleet mutta kun saan juuri koneen tyyliin avattua niin neiti huutaa jo tissille :D
alkanut täällä pikkuisen helpottamaan elämä. onneksi. olin jo hulluuden partaalla kun roikkui tissillä eikä nukkunut kunnolla.
nyt alkanut uni maistumaan ja tissilläkään ei tarvii koko päivää viettää ;)

mitäs tänne oikein kuuluu?
jos käyn lukemaan sivuja taaksepäin niin mulla taitaa mennä koko vapaaaika siihen nyt. eli en taida jaksaa :whistle:
toivottavasti te kaikki voitte hyvin ja niillä joilla vauva ollut vaativa tai kipeenä niin paljon jaksamista. kyllä tää helpottaa viikko viikolta, ainakin meillä.
alan jopa pikku hiljaa nauttimaan tästä vauvasta ja vauva-ajasta :heart: tyttö on toki rakas, mutta tää pari kk on ollut kamalaa aikaa mulle!!! :snotty:

oikein ihanaa jussia kaikille. olkaahan varovaisia!!! ja nauttikaahan perheestänne! :wave:

t. pulttis ja milla 9 viikkoa :heart:
 
Heip vielä

Käytiin äsken nielemässä Rotarix, toivottavasti ei tule suolisto-oireita...
Neuvolan tätsy sanoi, että ei kannattaisi korviketta antaa, jos ei ole pakko. Vauvan suoliston limakalvo kuulemma muuttuu useiksi viikoiksi, jos tungetaan lehmänmaidon johdannaisia sinne ja voi tulla allergiaakin. En halua riskeerata, joten yritän pumpata.. pitää yrittää pieniä annoksia pumpata ja yhdistää sitten päivän päätteeksi pakkaseen.
 
Moikka ja kiitoksia taas niistä mieltä lämmittävistä kakkukehuista! Saa innostumaan: tuollakin on taas yksi pohja paistunut, juhannuskakkua meinaan... laittelen sit taas kuvia riesaksenne :p Tuima, ihanaa oiskin tehdä tienestiä kakkuilemalla, mutta kun multa uupuu bisnestaidot täysin enkä ole edes ruoka-alan ihmisiä, en tiedä, mitä pitäisi tehdä, jotta vois myydä elintarvikkeita.

Joannalle onnittelut, ihanaa, että saitte ne terveen paprut! :heart: :hug:

Anu, onnea negasta! =)

Ja meidän neuvolakuulumiset:
pituus 60,5 cm
paino 6050 g
päätä en muista mutta ihan käyrillään kait
Puklailuun kiinnitti huomiota ja siitä lupasi soitella perään, kun on lastenlääkäriä haastatellut.
Mulle vielä lähete kilpirauhaskokeisiinkin, en oo sinne verikokeisiin vieläkään päässyt niin samalla sitten. Neuvolalääkäri otti papan, mutta tulos ei ollutkaan sitten tulkittavissa "sekaflooran" takia! Kivakiva! Eli jokin bakteerikasvuston villiinnys siellä, saan lääkkeistä kans tiedon myöhemmin puhelimitse.

Tässä nämät sitten, täytyypä mennä ompelemaan, koskapa isompi nukkuu vielä. =)
 
Tuima, semperiä saa ainaki cittarista, prismasta ja jopa meidän lähi salesta ja siwasta. Se on Ruotsalainen merkki ja purkki on kirkkaan punainen.

Kalenteri hygieniapassi ainaki pitää olla suoritettuna, se ei ole iso juttu.. Käsittääkseni mennään vaan johonki kirjalliseen kokeeseen ja se on siinä. Muusta en sit osaa sanoa. Sun kannattais soittaa työvoimatoimistoon niin ne neuvoo sua. Ties vaikka saisit sitä apurahaa, mikäs se olikaan.. Starttiraha.

MB - koita pumpata aamuisin, sillon mulla ainaki virtaa helposti desi per rinta. (Aventin pumpulla- onkos sulla millanen pumppu? koitas ostaa Aventti jos sun nykyinen on huonompi..) Tosin meillä on mennyt nii-in paljon tissimaitoa viemäristä alas ku vauva ei sitä juokaan vaikka kuinka tarjotaan ja ku on lämmitetty niin poishan se on heitettävä. Sääli sinänsä että meillä on annettava korviketta vaikka mulla olis pumpattua pakkasessaki yllin kyllin.
 

Yhteistyössä