**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa.
Oonhan mä näitä juttuja käynyt lukemassa, mutta en oo saanut aikaiseksi rustata ite mitään.

Meidän nöttönen on nyt seittemän viikon ikäinen, ja lauantaina on nimenantotilaisuus. Meillä käytetään jo vaatteissa kokoa 62, ja ollaan pidetty jo koon 68 vaatteita päällä jonkin verran. iso on siis tuo meidän herra, vaikka ei vielä edes kahta kuukautta. =)

Täällä maitoa on riittänyt hyvin, eikä olla tukeuduttu korvikkeeseen, kun ainoastaan kyläilemässä tai ulkona ollessamme.

kyssäri: missä astioissa rintamaitoa kannattaa pakastaa? Ootteko laittanut vaan tuttipullossa pakkaseen, vai kuinka?? En ole pumppaillut maitoa kun pari kertaa, mutta nyt aattelin, että lauantaiksi voisi vähän pumpata, ettei tartte juhlissa imettää.

Minkä ikäisenä olette jättäneet vauvan ensimmäistä kertaa yöksi hoitoon? En ole itse jättänyt Nöttöstä hoitoon lyhyeksikään ajaksi, paitsi pari kertaa mies on hoitanut, kun mun on pitänyt käydä kaupoilla...

Niin.. meikäläinen on myöskin vasta 22 v. Syksyllä täytä 23

elzibelzi ja Nöttönen n. 7 vk
 
Moikka taas meiltäkin!

Meillä kans isokokoinen vauva, mutta syöttövälit on nyt tasaantunut noin 2 tuntiin mikä on musta ihan luksusta ku esikoinen tässä iässä söi "kokoajan". Esikoiselle aloin 4kk:n iässä antamaan perunaa ja illalla vellin (maissi tai perunaporkkana). Nykyään ei suositella kiinteitä alle 4kk ku just oli tehty tutkimus että ennen 4kk:n ikää kiinteät voi altistaa allergioille. Mut toisaalta, ennenki annettiin......... No, itse pidän tota 4 kuukautta maagisena rajana.. Ja sitä paitsi, just ennen 3kk ikää vauvoilla tapaa olla viimeinen iso maitotilaus menossa eli tiheänimunkausi. Joten jos nyt alkaa antaan korviketta ei se tissimaidon määrä pääse kasvamaan...
Ja itseasiassa jos on iso vauva niin kyllä se maito on sit riittänyt (tuskin teillä angel sitä korviketta tarvittais jos kasvaa ja yötkin menee hyvin, mut ymmärrän kyllä täysin sua jos ei nappaa kokoaika imettää ), mua ainaki on neuvolassa aina esikoisenki aikaan "painostettu" imettämään vaan ku lapsi kerran kasvaa. Viis siitä jos "syö kokoajan".. No, omin nokkineni mä sen päätöksen esikoisen kans tein et aloin 4kk:n iässä antaan soseita. Neuvolan mukaan jos kasvaa niin 6kk täysimetystä oli vauva sit tissillä kokoajan tai 3 tunnin välein.

Ja ja ikäkyselyyn, mä oon 27 eli nuoreksi mä itseni lasken kans.

Ja vauvauinneista.. Mähän käyn edelleen esikoisen kans vauvauinnin jatkoryhmässä (1,5-3-vuotiaille) ja ajattelin et jatkan syksyllä siinä ku perheuinti mihin vauvanki olis saanut mukaan alkais sunnuntaina 08.30 aamulla niin ei me jakseta niin ajoissa herätä.. Sinne ku olis saanu mennä tällä porukalla jo 07.30 että ahtis altaaseen puol ysiksi.
Vauvauinnin jatkoryhmä on lauantaina klo 11 joten se on ihana sit et mulla on syksyllä esikoisen kans oma juttu ja saa isä&vauva olla kaksin sen ajan.

......no joo mä meen nyt taas ku alkaa vauva känistä, nälkä taas.

Anu
 
elzibelzi meidän esikoinen oli yöhoidossa niin et mummi ja vaari tuli meille kotiin hoitamaan 1v3kk iässä. Sitähän sanotaan että niin monta tuntia ku on kk:tta ikää voi olla erossa ja sit taas niin monta yötä ku on vuotta voi olla.... Mut kyllä me sit ku imetys oli joululta loppu (esikoinen siis myös huhtikuun vauva) tehtiin niin et ku oltiin joulun välipäivät täällä Pohjanmaalla nii laitettiin vauva yöunille ja otettiin taxi Vaasaan ja baariin mentiin. Yöksi sit tultiin taas tänne mun porukoille et ei se ees huomannut et äiti ja isi oli poissa ku kyllä meillä tuo esikoinen silloin nukkui jo täysiä öitä (12h) heräämättä.
Niin ja isän "hoitamista" ei meillä lasketa hoidossa olemiseksi. Isälle olen kyllä jättänyt vauvaa jo pienenä muutamiksi tunneiksi kerrallaan..

Maidon pakastan pussiin, niihin ainun kertakäyttötuttipulloon kuuluviin niin sen saa sit suoraa sen pussin pullon sisään ja ei ku korkki päälle ja pullo suuhun. Tosin meillä toi ei suostu juuri pullosta juomaan joten saa nähdä saanko heittää jonku ajan kuluttua pakkasesta kaikki tissimaidot menemään.

Mut hei se rintamaidon kuljetus/säilytys/lämmitys juhlissa voi olla sen verran iso operaatio että kannattaa reilusti imettää vaan juhlissakin. Aina löytyy joku rauhallinen soppi missä sen voi hoitaa ja sit ei tarvi murehtia pullojen lämmityksiä ja sitä ettei vaan pilaannu maito..
 
Ovestinista kyseli joku. Sain aikoinaan 2 viikon kuurin ja ei vaikuttanut maidon tuloon mitenkään. Menkat kyllä alkoi heti kuurin jälkeen, en tiedä onko sillä mitään merkitystä.

Rintamaitoa ollaan pakastettu muovirasioissa, pulloissa ja pilttipurkeissa.

Velleistä en osaa sanoa milloin ja millä aloitella. Meillä ei esikoiselle aikoinaan annettu vaan aloiteltiin suoraan soseet ja puurot. Rintamaidolla mentiin siihen asti.

Mahallaan viihtymisestä. Meillä nukutaan mahallaan, on nukuttu alle viikon ikäisestä. Vain vaunuissa nukkuu selällään. Päätä nostellaan jo hyvästi.

Kuolaa meillä on tullut pitempään jo ja nyrkki on jatkuvasti menossa suuhun. Tuttia ollaan tarjottu tilalle, mutta vaihtaa sen usein nyrkkiin. Ja äidin kauhuksi näyttäisi ensimmäinen hampaan kulma pilkistävän alhaalla.

Reissu meni hyvin, saunottiin melkein joka päivä (myös Timo kävi saunassa). Itikat kuppasivat urakalla ja herkuteltua tuli liikaa. Yksi yö Timo nukkui jo 9 tuntia syömättä, mutta se taisi olla poikkeus. Sen jälkeen on nukkunut maksimissaan 8 tuntia joskus vähän vähempi.
Esikoisen synttärit tuli juhlittua ja herkkuja tuli syötyä liikaa. Jospa nyt saisi itseään niskasta kiinni ja herkut jäisivät vähemmälle.

Meillä Timo on saanut vastiketta jos olen ollut käymässä jossain, miehen on ollut helpompi antaa sitä kuin ruveta pakkasesta sulattelemaan. Esikoisen kohdalla olin tarkempi että sai pumpattua maitoa, mutta nyt se ei tunnu niin kamalalta. Muulloinhan meillä mennään pelkällä rintamaidolla, joten ei silloin tällöin vastike haittaa. Ja meillä on tainnut olla niinä muutamana kertana nannia.

Meillä on torstaina pojilla lääkärineuvola ja Timo saa silloin rotarixin. Viime neuvolasta onkin jo 5 viikkoa.

Nukahtamisen suhteen olen kyllä tainnut tehdä karhunpalveluksen kun imetin lomalla puoliuneen. Nyt pitää varmaan koettaa nukahtaako miten helposti enää itsekseen vuoteeseen.

Alkoholista taisi olla puhetta. Olen kuullut jostain että silloin voi imettää jos voi lähteä autolla ajamaan. Rintamaitoahan ei tarvitse nyky tiedon mukaan pumpata pois. Itse tyydyin juhannuksena alkoholittomaan siideriin ja en esikoisenkaan imetys aikana ottanut kuin kerran alkoholipitoista juomista häissäni. Jotenkin se kynnys ottaa on kova vaikka tietää ettei siitä olisi niin haittaakaan.

Minä olen 29 v. Täytin tänä vuonna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
just ennen 3kk ikää vauvoilla tapaa olla viimeinen iso maitotilaus menossa eli tiheänimunkausi. Joten jos nyt alkaa antaan korviketta ei se tissimaidon määrä pääse kasvamaan...
Ahaa, onkohan meillä nyt sit toi tiheä kausi sit taas päällä, kun toi söis _koko_ ajan. Ajattelin, ettei maito riitä, mut kai se jotenkin riittää, kun puklas aamullakin vähäsen, vaikka luulin, ettei saanut löllöstä tissistä juuri mitään (söi vielä molemmat mokoma) :).. No, me ainakin yritetään pärjätä pelkällä rintamaidolla (myös meillä neuvolatädin suositus) niin pitkään kun mahdollista.

 
Maidon pakastamisesta kertakäyttösiä tuttipullopusseja täälläkin käytetty. Ja pelkällä rintamaidolla mennään, maitoo tulee niin että päivittäin täytyy pumpata .

Elzibelzi Meillä poitsu oli jo ensimmäisen kerran yön hoidossa, mun siskolla, tos viikko sit. Pakastettua rintamaitoa vietiin reilusti mukana ja hyvin oli sitä pullosta syöny.

Poitsu nukkuu iltapäivisin useemmat päikkärit, eilenkin nukku jonkun tunnin verran, heräs söi ja nukahti jatkaan unia :D
aamusin se on nyt ruvennu tos kuuden aikaan oleen sitä mieltä että vois jäädä hereille ja naureskelee ja jokeltelee tosi paljon.

ähinä alkaa kuuluun vaunuista tarttee mennä hakeen pois parvekkeelta.

Essi- 33 v ja poitsu n. 8 vko
 
Noniin, vielä takasin, poitsu heräs, söi ja nukahti taas.. nyt laitoin sisälle maate, niin pääsen ite siivoon ton parvekkeen, pitäs imuroida se.

Annattekos te vauvojen katsella telkkaria ? kun toi välillä sitterissä ollessaan selvästikin yrittää sitä kohti kääntää päätään ..
 
kiitokset kaikille tissittely vinkeistä. Niinhän se on et tissii vaan ja koko ajan jos tahtoo =)
kuitenki tääki aika on loppupeleis lyhyt hetki elämässä joten ei tätä kauaa kestä...
kyl mä uskonkin siihen et tisseistä maitoo tulee, vaikka löllöt ovatkin. muutamia kertoja on selkeästi ollu sillai et huomaa ettei vaavi enää tarvi niellä, lutkuttaa vaan.
ajattelinkin tehdä sillai et tarjoan tissii kokoajan ja annan sit aina pullosta perään. äskenkin söi tissii 15min ja 30ml meni vielä pullosta päälle. laitoin hänet keinuvaan/soivaan gragon sitteriin hetkeksi ja pieni oli sinne nukahtanut, söpö näky. siirsin siitä omaan sänkyyn.

Essi, kyllä meillä on Nella tvtä saanut katsella. itseasiassa en tiedä onko jotain haittaa? tuossa se vieressä on sitterissä ku ite tvtä katsellaan, seuraa itse hulluna ku tietty värejä ja mukavia ääniä. Esim eilen illalla dvd:ltä katsoin celine dionin konsertin, niin tytsi jähmetty itsekin katselemaan/kuuntelemaan -taitaa olla äitinsä musiikka maku =)

Mä en oo edelleenkään osannut päättää tuosta rota-rokotteesta.. pähkäilen sitä vaan hullun tavalla ja pian se on jo myöhäistäkin ottaa =( en mätiedä, sanokaa te viisaampana nyt jotain !!

Likkakaveri kävi äsken kylässä, odottaa vkolla35 esikoistaan ja voi että se maha oli ihana... vauveli siellä kovin potkiskeli ja mulla tuli ikävä omaa mahaa... pakko oli kaivaa vanhat valokuvat esiin ja hiukka fiilistellä. ystävää kauheesti synnytys jännittää ja mä vaan sanoin, et voisin tehdä sen koska vaan uusix, mitään mahtavempaa ei elämässä voi olla! äkkii se kato unohtuu =)

Nyt mä lähden kattoo sinkkuelämää leffaa, syömään hyvin ja nauttimaan ystäväni seurasta!!
ihana päästä hetkeksi tuulettumaan ja kun tietää et pieni on turvallisissa käsissä isän hellässä hoidossa =)

mukavaa iltaa myös muille!

minä ja nella edelleen se 2,5kk
 
Essi taisin joskus aiemmin jo mainitakin, mutta kyllä meillä katsellaan kovasti tölsyä. Laitan sen itse asiassa päälle, kun laitan neidin sitteriin mun aamiaisen ajaksi. Tykkää kovasti mm. tv-shopista.. tänään seurasi kiinnostuneena ja välillä hymyillen jonkun siivousmopin esittelyä :D

angel mäkin pähkäilin ton rota-rokotteen kanssa, mutta sitten kun luin tältä saitilta rota-aiheisia keskusteluja niin päätin ottaa. Niin ikäviä kokemuksia oli monella viruksesta.
 
Kiitos Sanmar, mä kyselin siitä Ovestinista. Uskaltauduin eilen aloittamaan kuurin. Hyvä tietää, ettei sulla ainakaan vaikuttanut maidon määrään. Gyne sanoi, kun vielä tarkistin, että sivuvaikutukset koskee lähinnä tabletteja, ei tuota voidetta. Näinköhän mullakin alkaa sit menkat. Kääk, ei tartteis vielä... :eek:
 
Mietittiin miehen kanssa pitäiskö tälle neidille tehdä kuinka pian kaveri...ei tosin vielä houkuttele tulla raskaaksi uudelleen, mutta ei haluais lapsille kamalan montaa vuotta ikäeroakaan. Ja mä oon itekin jo niin vanha ettei kauaa voi odottaakaan..
Eikös joku "suositus" ole, että aikaisintaan 6kk päästä synnytyksestä olisi vasta hyvä tulla uudelleen raskaaksi, että keho on ehtinyt palautua kunnolla? Miten te, joilla on monta lasta pienin ikäeroin, oliko seuraava raskaus rankempi keholle? Entäs te, joilla nyt syntyi eka lapsi, oletteko jo ajatelleet seuraavaa...?
 
MB Me päätimme mieheni kanssa jo raskausaikana, ettei käytetä ehkäisyä ollenkaan synnytyksen jälkeen. Tätä ensimmäistä yritettiin puoli vuotta ennen kuin tärppäsi. Saa nähdä kuinka kauan nyt sitten menee =)

Eilen muuten alkoi menkat!! En ole kyllä yhtään kaivannut niitä!! Mites onko muilla alkanut jo?

Ei sitten tuttelikaan sopinut meidän likalle! Ostimme sitten tuota SEMPERia ja se sopii!! Kakkakin muuttui vihreästä normaaliin ja jotenkin muutenkin vaikuttaa siltä että tuo kakkaaminen olisi nyt helpompaa ja puklailukin on vähentynyt!!

Tuima ja Taapero 2.5kk =)
 
meillä jää lapsiluku kahteen. ja tosiaan mäkin olen kuullut sen että se 6kk ois hyvä olla synnytyksen ja raskautumisen välillä väliä, mutta tuskin se niin tarkkaa on :whistle: ennenhän sanottiin että 2v on lääkäreiden mielestä sopiva ikäero ja niinpäs sekin muuttui. meillä kun tuota esikoista "tehtiin" hyvin harvakseltaan ja kuitenkin kolmannessa kierrossa tärppäsi, mutta kuopusta taas tehtiin oikein tiuhaan tahtiin ja silti meni 9kk ennen plussaa. tosin mä imetin esikoista vielä pitkän aikaa, heti kun imetyksen lopetin niin tulin raskaaksi. mulla se vaikutti niin kovasti, useimmilla ei vaikuta.

mitähän mun piti vielä sanoa... niin, tänään oli se painokontrolli ja hyvin oli pojan paino taas nousussa. terkka suositteli että jätetään korvike kokonaan väliin ja jatketaan täysimetyksellä. tai eihän se oikeasti ole täysimetystä kun korviketta on kuitenkin saanut :whistle: mulla ne homeopaattiset helmet on auttaneet maidontuloon kyllä aika hyvin, samoin se että yöt pesitään ja se lisää selkeästi pojan imuhaluja.
 
Vielä sellanen kyssäri kun pitäis alkaa suunnittelemaan ens talven lomamatkaa ja nyt ei voikaan ihan minne tahansa lähteäkään, kun on toi vauveli, niin ootteko te monen lapsen äidit reissannu minkä ikäisinä vauvojenne kanssa ja missä ja miten on mennyt? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Ajateltiin matkustaa tammikuussa.. Thaimaa vähän kiinnostais ja ollaan käyty siellä kahdestaan, mutta onkohan se vauvan kannalta tarpeeksi turvallinen? Mä en keksi muita kivoja kohteita ku Thaimaa, jenkkilä tai aussit, mut tohon vikaan ei kyl oikein oo budjettia.. :'(
 
Kyllä mulla jo menkat alkoi, viime viikon perjantaina. Ja kuitenkin jälkitarkastus olis torstaina, ei kuulemma haittaa, kun pesen sit just ennen sitä. Esikoisen kohdalla kyllä siirs jälkitarkastusta menkkojen takia. Ei yhtään innosta mennä haaroja availemaan tässä tilanteessa.. :attn:
Esikoinen meillä katseli ihan pienenä kyllä telkkaa ja puoli vuotiaana katsoi jo tiikerin omaa elokuvaa dvd:ltä.
Meillä olis suunnitelmissa lähteä johonkin euroopan maahan ens kesänä lasten kans, eli sillon oli tytöt 2½v ja 1v. Mä olisin valmis lähtemään jo ½ vuotiaan kans, mut eipä taida budjetti ihan antaa niin pian periks. Tässä jos vuosi yritettäis säästää ja katsoo sit jos pääsis lähtemään.
 
Minulla oli silloin ovestin-puikot. Nyt kehoitti laittamaan ceridal-öljyä kuiville limakalvoille. Kerran pari muistin laitella. Ja liukasteita ei sitten tarvittu, hyvin on kostunut ilmankin.

Minulla kipeytyi selkä helpommin tässä toisessa raskaudessa, tukivyö auttoi. Muuten on molemmat raskaudet olleet yhtä helppoja. Ei ollut kummassakaan pahoinvointia. Yötyö oli myös nyt toisessa raskaampaa. Lapsilla on ikäeroa alle 1v 10 kk. Enkä imettänyt enää kun aloin odottamaan toista.
 
Mulla toinen raskaus oli helpompi ku ensimmäinen, uskon sen johtuvan siitä että nyt kun oli esikoinen hoidettavana ei paino noussut ku joku 11-12kg (ekasta nousi joku 23-25kg) ja sehän oli poissakin jo ku vauva oli 6-viikkoinen vaikka en ole mitään sen lähtemiseksi tehnyt. Ikäeroa muksuilla on päivälleen 2v ja tulin raskaaksi heti ku alettiin yrittään molemmilla kerroilla. Nyt juttelin lääkärin kanssa niin se sanoi että vaikka heti voi tulla raskaaksi uudelleen, kyllä keho sen kestää jos raskaus kerta alkaa. Eli usein jos keho on heikoilla ei myöskään tule raskaaksi.. Luonto hoitaa.. (enkä myöskään enää imettänyt ku tulin raskaaksi esikoisen ollessa noin 1v3kk) Niin ja meillä kolmas kyl toiveissa, mut hetken ajattelin pillereitä syödä ettei nyt ihan vuoden ikäerolla tulisi. Joku 1v8kk vois jo sopiakin, ku muistan esikoisen ollessa sen ikäinen todenneeni et nyt ekaa kertaa tuntuu et vois jaksaa vauvaakin samalla hoitaa. Että ei kiitos ainakaa lyhyemmällä ikäerolla kolmatta.

MB me esikoisen kans lennettiin vasta ku se oli 11kk ja silloinki vaan tre-hki-kittilä eli viikoksi Leville. Nyt suunnitelmissa Kanarianreissu Tammikuussa ja siksi Kanarialle ku ei viittitä vauvaa lennättää pitempään. Mun äiti tuli joku aika sit just Jenkeistä ja se sanoi että sääli niitä vauvoja koneessa.. Ja kyl mun kaveri oli tos 9kuisen kans Thaimaassa niin sanoi sekin et lentomatkat on kamalia. Tulomatkan niitten poika oli huutanut lähes tauotta ja siinä oli vanhemmilla (ja kanssamatkustajilla) kestämistä.. Ja niitten poika on itse rauhallisuus muuten.. Mitenköhän mahtais lento sujua tempperamenttisen lapsen kanssa? Perillä kyllä pärjää missä vaan, onhan sitä ulkomaillakin vauvoja ja ruuat kannattaa pakata mukaan täältä niin ei tule ongelmia sen kanssa. Siis kyllähän sieltäki ruokaa saa mut voi olla eri makuista ja vauva ei suostu syömään ja sit esim eteläeuroopassa vauvanruuissa saattaa olla suolaa tms mitä täällä meillä ei suositella ollenkaan alle 1-vuotiaille..

Känkkäränkkä kiva kuulla että painoasiat kunnossa! Olittekin mielessäni jo.. Miten meni jussi?

Tuima
mukava kuulla että mun Semper-vinkkaus oli avuksi. Hyvä et löytyi sopiva maito teillekin!

Oi mä päätin että 9.7. raahaan mun siskon Ilvekseen Marikoa "kattomaan".. Pitää päästä vähä tuulettumaan ja ku sopivasti Tammerfestit alkaa just sillon ja ku sisko tulee 7.7. Suomeen ja meille Tampereelle.... En mä mikää Mariko-fani ole mut sattui osuun silmiin mainos ja ajattelin et mennään sinne niin saa sisko järkytyksen ku ei se ole varmaan kuullutkaan et Mariko on ees soolouraa tehnyt saati et tanssimusiikkia..
Ja sit 12.7. olis meidän 5-vuotis hääpäivä ja ku esikoinen on sillon mummalassa hoidossa nii ajattelin pyytää kaveria meille vauvaa kattoon et päästään miehen kans ulos syömään juhlapäivän kunniaksi. Että tällästä. Alkaa pelkkä raskaana ja imettäjänä olo kyl välillä ahistaa. Pakko päästä tuulettumaan minunkin. (mies tän viikon lapissa joten sit se saa kesän aikana luvan (=ei kyllä pistä vastaan vaan mielellään tekee sen) hoitaa poikia muutaman illan ihan yksin niin et mammaki pääsee tuulettumaan)
 
Pitää varmaan valita joku lapsiperhehotelli, jos Thaimaahan lähtee, katsoin huvikseni jotain lähtöjä ja kyllä siellä vielä jotain paikkojakin olis.. saas nähdä tuleeko varattua vai mietitäänkö vielä. Lisää matkakokemuksia otetaan mielellään vastaan! Kiitos jo vastanneille!

Ja ehkäpä sitä "uskaltautuu" uudelleen yrittää tulla raskaaksi tässä syksyn mittaan.... kiitos Anu vinkistä, että se minimi 1,5 vuotta olisi ehkä kuitenkin hyvä olla vähintään ikäeroa.. en kyllä ajatellutkaan ennen syksyä, olis vähän liian rankkaa ;) katsotaan nyt..

Btw, söin toissapäivänä mäkkiä ja tänään pizzaa = testejä kestääkö ton vatsa jo =) Ainakin mäkkiä kesti, toivottavasti myös pizzaa... huomenna selviää.
 
Vastailen muutamaan MB n esittämään kyssäriin =)

Meillä siis esikoinen ja jätettiin ehkäisy kokonaan nyt aloittamatta. toinen saa tulla kun on tullakseen, luotan toki imetyksen tehoon ehkäisyssä mut enpä olis murheellinen vaikka tulisin raskaaksi nyt.. menkat ei oo vielä alkaneet. Ehkä sillai työstämään aloitellaan tuossa vuoden vaihteessa silloin ikäeroksi saatais kuitenkin vähintään tuo 1,5v. kyllähän ne tuota 2v ikäeroo suosittelee. kaveri odottaa just toista ja niiden ikäeroksi tulee tarkalleen 2 vuotta. Hän kyllä puoltaa sitä, koska nyt esikoinen tajuaa jo jotain ja ovat kuitenkin saaneet rauhassa nauttii hänen vauva ajastaan jne... Meillä tää eka tuli oikeastaan kerrasta, toivotaan ettei kakkosta tarvis sit kovin kauaa odotella =)

Me varattiin ens tammikuun loppuun thaimaa matka Nella on sielloin sen 10kk.
Ollaan matkusteltu paljon, kylläkin ilman lapsii mut en näe siinä mitään ongelmaa.. pitemmät lennot lennetään yleensä aina yöllä ja silloinhan vauvat nukkuu. Toisin ku Anuulla mä taasen oon kuullu pelkkää positiivista tuon ikäisen kanssa matkustamisesta. "vauva jo tajuaa jotain, mutta ei vielä kävele joten sen perään ei tarvi kokoajan olla katsomassa, helppo roudaa ruat mukana jne" jos oot innostunu thaimaasta niin käys kurkkaa www.thaiklupi.fi sieltä löydät keskusteluista kaiken mahdollisen tiedon pienen vauvan kanssa matkustamisesta ja siihen liittyvästä. Itse noilla sivuilla vierailtuani, ei ollut epäilystäkään ettemmekö lähtis reissuun. mun vanhemmat änki matkalle mukaan joten eipä oo pulaa lapsenvahdeistakaan =)) Thaimaasta löytyy bonan piltit ja nanin maidot. periaatteessa ei tarvi ottaa mitään mukaan, jos vaan vauva ei oo allerginen (ongelmii saattaa siinä kohtaa tuottaa vauvanruokin tuoteselosteet ku ei ymmärrä thaimaata) itsellä olis kyllä ajatuksena imettääki osittain siinä kohtaa niin sais osan ravinnostaan sit helposti sitä kautta. Tuon ikäinen vauva saa myös vielä matkustaa lentokoneessa vauvan kopassa joka asetetaan varauloskäynnille. saa vanhemmat levätä ja vauva nukkuu rauhassa. Meidän lennolla esim. tuo lisämaksusta 140e ja kaupanpäällisenä itsellekin paljon suurempi jalkatila =)
tulipas sepustus, mut toivottavasti auttoi hiukan.

Olin kattomas sen sinkkuelämää, leffateatteri oli ihan täys (ihmetys näin tiistaina) hieno, hauska leffa josta oli ihana tulla kotiin. ikävä oli jo kova...
Miehellä oli ollu aika raskas ilta, Nella oli itkeskelly lähes koko ajan lukuunottamatta 1h nukkumista vaunuissa. Ku tulin oli vielä hereillä (normaalisti jo nukkuu siihen aikaan) annoin hänelle hiukka tissii ja nukahti samantien. Tais olla äitii vaa ikävä :heart: Toisex, näkipä mieskin mitä se on olla koto vähän vaikeimpinakin iltoina. Hän oli aivan loppu, ymmärtää tästedes jos mäki joskus. Tarttis vaan enemmän jättää heitä kaksin...

Nyt talo hiljentynyt, tais mennä mieskin nukkuu. Taidan kömpii kainaloon...
Niin kivan olon teki sisimpään tuo leffa, et täytyy ihan varuix kuiskuttaa miehelle korvaan pari rakkauden osoitusta ja kehua.

Tehkääpä te samoin :heart:

Hyvää yötä!
 
Kiitos angel! Kyllä mekin varmaan tuon Thaimaan puoleen käännytään. Pitäis alkaakin varailemaan ettei ihan jää ilman. Finnmatkoilla olis näköjään noita Blue Village -hotellejakin, jotka on perheille suunnattuja. Saanko udella oletteko menossa Phuketiin vai minne?

Tuon reissunkin takia ei viittis vielä raskaaksi hankkiutua ettei sit oo hankala matkustaa :)
 
meil on kans lapsilla 2 v. ikäeroa ja se on tosi hyvä.
Esikko ei ole ainakaan vielä ollut yhtään mustasukkainen =) Tosi hienosti on kaikki mennyt...tämä äippä on ollut vaan välillä jo jaksamisen äärirajoilla kun tämä kuopus on niin koliikkinen tapaus. Edelleen itkee tosi paljon...maidoista oon kokeillu nannia, tuttelia ja tutteli omneota...ei mitään eroja neidin vatsakipuihin. Yöt nukkuu ihan ok. nyt alannut kyllä ähisemään ja kiemurtelemaan unissaan paljon ja niiltä ähinöiltä en saa nukuttua mutta syömään heräämää max 2krt yössä joten en valita =)
Vaikka välillä on sellaistakin härdelliä kun toinen on uhmis ja toinen huutaa päivisin todella paljon niin kaikesta huolimatta tämä on tosi ihanaa. :)
Me todennäköisesti hankimme ( jos vielä lapsia suodaan ) ainakin siis yritämme kolmatta lasta tällä samalla ikäerolla. Eli mulla on kans tuo reilu puoltoista vuotta että sen pienmpää ikäeroa ei!! Joo, ei kiitos :) Sekin on vielä plussana että saa saman äippärahan kun vaan nuorin lapsi ei täytä kolmea niin ei tarvi välil mennä töihin että sais " kunnon " äippärahaa. ( eikä se töihin meno hallota vaan se on etu ettei tarvi lapsia viedä välil hetkeksi hoitopaikkaan)
Meillä alkaa yritys varmaan ensvuoden keväällä :D

Täällä muuten tuntuu kaikilla menevän tosi hyvin :) Se on tosi hienoa mutta eikö mulla oo täällä kanssasisaria yhtään...meidän tyttö ei viihdy sekuntiakaan sitterissä. Ei viihdy kantoliinassa eikä vaunuissa. Silloinkin kun vatsa ei vaivaa täytyy kokoajan kanniskella ja hyppyyttää. Ei viihdy myöskään lelukaaren alla. Yöunille nukahataa itekseen mutta päivisin nukkuu vain auton turvakaukalossa. Ei suostu muualla nukkumaan! Tuossakaan ei nuku aina. Joskus nukkuu heijaamisen jälkeen 10 min ja herää todella kiukkuisena. Eli meillä kun on toi 2vee uhmiskin tossa niin tämä äippä saa TODELLA käyttää mielikuvitusta että saa normi arjen rutiinit hoidettua, esim. ruoan laiton |O Sitten on kyllä joskus päiviä että tyttö nukkuu 2pv. melkein putkeen, on vuorokaudessa hereillä vain n.1-2 :eek: Taitaa ottaa sitten takaisin kun ei ole päivisin nukkunut kun noita 10min.pätkiä ehkä 3kpl. Eikä se haittaa vaikkei nukkuisikaan mutta kun on sitten valveilla niin tuhannen kiukkunen raukka pieni kun on maha kipeä. No tyttö on nyt 2kk joten eikö tämä pian tästä helppaa =) Vauva on kaikesta huolimatta aivan ihana vauva :heart: ja nautin 2 tytön äitinä olemisesta täysillä. Tämä on myöhemmin ajateltuna varmasti elämän parasta kulta-aikaa!!
Nauttikkaa kaikki nyyteistänne :hug:
 
mimmuli meillä oli tuollaista about ekat 1,5kk. Sit vatsavaivat loppu ja alkoi viihtymään myös itsekseen. Mä olin jo välillä myös aika epätoivoinen, mutta nyt oon jo melkein unohtanu alun hankaluudet :)
 
MB Me matkataan thaimaaseen viikon reissulle HuaHiniin. aurinkomatkojen matka. Hotelli on perus hotelli, tarkistin vain et sieltä löytyy pinnasänky ja syöttötuoli huoneeseen (saa lisämaksutta) hotelli on monikerroksinen joten myös tärkeää et siellä on hissi niin pääsee vaunujen kans kulkemaan (vaikkaki moni sanoo,ettei vaunuja kannata ottaa mukaan, kantoreppu vaan. ei olla vielä päätetty mitä tehdää) Mielestäni tuon ikäisen vauvan kans et tee vielä mitää blue village perheystävällisellä hotellilla koska ei pieni voi edes osallistuu mihinkään niihin aktiiviteetteihin mitä hotelli tarjoaa. Tietääkseni just nuo perhekeskeiset lomat on suunnattu nimenomaan vähän isommille lapsille. Tarvit vaan pinnasängyn, syöttötuolin ja ilmastoinnin. ja sit et olis sillai huoneistohotelli jossa pikkanen keittiö, pysyy ruat kylmänä ja saa lämmitettyy sen mitä tarvii (mut eikös nuo hotellit ala jo kaikki sellasii olemaankin) Nämä vaan mun vinkkei mitä oon matkoiltamme oppinu, nähny, kuullu =)

Tirriäinen vetelee ekoja päiväunia ja mun tarttis oikeesti saada jotain järkevääkin aikaiseksi etten vaan oo täällä netissä taas...

Edelliseen yöhön verrattuna, viime yö oli sit taas ihan päin vastainen. nukuttii eka 5h ja sit toiset 5h, vielä 2h ja ylös. Ihanasti siis levätty koko perhe =)

Mimmuli
, kyllä sulla tekemistä riittää. Harmi tuo kuopus, ku maha tuollai kääntelee vääntelee eikä viihdy ku keinuttaen ja sylis... tuntuu et oot aika pitkälle kaikki keinot käyttäny joten ei auta toivoo, ku et menee pian, painollaan ohitte!

Mukavaa päivää kaikille!

minä ja nella 10vkoa
 

Yhteistyössä