**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Iltaa :x
Oli pakko taas käydä lueskelemassa ja sit taas kirjottaa, sain kasandran vasta äsken nukkumaan, melekeempä 3 tuntii siinä meni tänään, mut hyvää oli se et tyttö ei rellestänyt tissin kanssa kertaakaan =) sit toi nukahtaminen ottikin aikaa :headwall:
Anuuu mulle kävi kans samoin kun kirjotin ja sit kävin toisella sivulla niin kas teksti oli hävinnyt ja enpä tietenkään muistanu mitä olin kirjottanut :kieh:
mutta mutta jos vaikka menis paapalullaan itekin kun lapset nukkuu nii sais kunnolla nukuttua ja toivottavasti kasandra nukkuu taas sinne 3-4 niinku nyt monena yönä :D

vilijonka (nyt niin ihanasti nukkuvat lapset) :hug:
 
Huomenta.
Täällä mies nukkuu kun oli yön töissä ja mä olen lasten kanssa hereillä. Esikoisella alkoi aamu kiukkuamalla, mutta kun pari jugurttia söi niin rauhoittui. Tais tytöllä olla nälkä. Nuorempi taas on niin tyytyväinen, yhtä hymyä koko ajan. Että näin ainakin aamu alkanut hyvin..
Hippo ja tytöt
 
Moiks,
Pohjanmaalla sataa ja paljo sataakin. Tylsää. Oltiin aamupäivä miehen siskolla, heillä 5-ja pian 3-vuotiaat pojat. On ihan hyvää seuraa tolle meidän 2-vuotiaalle.. Lupasin mennä huomennakin ku on näin p*skoja keliä luvattu ettei oikein meillä mun vanhemmilla keksi tekemistä ku ei oo leikkikavereita. Onneks asuvat tossa kilometrin päässä ja mulla on kyllä auto käytössä koko viikon ku mies meni sinne Lappiin isänsä autolla (isänsä ja veljensä kans jossain tosi kaukana Lapin perukoilla purolla kalassa tän viikon).

Viime yö meni ihan päin mäntyä kiitos esikoisen. Mä ite menin vasta 12 jälkeen nukkumaan ja nukahdin varmaan vasta 01 niin eikähän 02 esikoinen herää painajaisiinsa ja kauan piti sitä hyssytellä. Sit ku se nukahti heräs vauva syömään ja sit toisen kerran vauva heräs 05 syömään ja sit 06 esikoinen heräs vallan kokonaan jotta joo nukuinkohan pari tuntia viime yönä sit kokonaisuudessaan. Nyt on sit kahvin voimalla oltu hereillä tää päivä eikä toi sateinen keli kyllä yhtään helpota asiaa. No, jos ens yönä sais paremmin unta.

Anu
 
Täällä on mennyt koko päivä toistaiseksi sohvalla - vauva on ihan uupunut, mutta ei suostu nukkumaan muualla kuin syllissä... mutta eipä mulla oikeastaan mitään tärkeämpääkään tekemistä ole, eli ei haittaa. Onneksi on tv ja tietokone =)

Pojalla on muuten ollut jo pari viikkoa vesikello ylähuulessa, imee ilmeisesti niin kiivaasti tissiä ja tuttia! Vai onkohan jotenkin väärä imuote? Onko muilla samaa?

Helsingissä sataa myös, harmi, vaunuissa poika varmasti nukkuisi myös tyytyväisenä. Mitenkäs parvekevaunuissa nukuttaminen sateella, onnistuisikohan se vai haittaako tuo kostea ilma?
 
Moikka vaan!

Juhannus meni meillä kotosalla, eipä nämä päivät ole juuri sen kummempia oli sitten joulu tai juhannus :)

Mä en nyt muista mistä täällä on ollu juttua. Nukkumisasennosta joku kirjoitti, meillä Aleksi nukkuu AINA mahallaan. Eli kun nukkuu kaikki päikkärinsä kärryissä niin sielläkin nukkuu mahallaan. Ei pysty rauhoittumaan yhtään selälleen, huitoo van käsillään ja tuttikin putoaa paljon helpommin. Aloin kans nukuttaa mahalaan parin viikon iässä ja siinä näyttää viihtyvän.
Meillä poika nukahtaa helposti. Nyt kun sanon tän niin ei varmaan enää ikinä nukahda :kieh:
Illalla menee sellanen puoli tuntia ja päivällä nukahtaa tosi helposti kärryyn. Illalla tissitellään makkarissa ja sit pidän sylissä vähän aikaa että rauhoittuu. Sitten vaan kippaan masulleen omaan sänkyyn ja tutti suuhun. Yleensä siihen jää. Joskus tutti putoo ja jos se ei oo heti takas suussa niin pojalla menee hermo. Niinpä jään yleensä makkariin siks aikaa että nään pojan rauhoittuneen ja olevan puoliunessa.

Sitten me käytiin viime viikolla 2 kk neuvolassa:
pituus 60,5 cm (53cm)
paino 6380g (4080g)
pää oli jotain, en muista, mutta kasvaa +2 käyrällä, että isopäinen tapaus :LOL:
Hyvin siis kasvaa tissimaidon voimalla.

Meillä on kans vesikello ylähuulessa, johtuu ihan imemisestä.
Ja meillä on tänään uni maittanut taas paremmin kun on raitis ilma ja viileämpi, että ei muuta kun ulos vaan Viljaliina viet!

Esikoinen kutsuu, täytyy rientää :wave:
 
Viljaliina miten ihmeessä sade haittaisi? Kyllähän ne vauvat nukkuu ulkona talvellaki vaikka missä säässä. Parhaat unet ne tapaa ulkona nukkua huonossa säässä, ainaki meillä koiranilmat on selkeesti parhaat päikkärikelit. Ja kostea ilma tekee vaan hyvää, on helppo hengittää! Joten ei muutaku muksu parvekkeelle nukkumaan ja nauti sinä todennäköisesti pitkistä unista.
 
Viljaliina meillä kanssa pojalla vesikello huulessa vähän väliä. Nahka aina sitten vähän päästä tippuu siitä pois ja sitten tulee taas uus vesikello. En usko et johtuu väärästä imuotteesta, koska ainakin meidän pojulla ollut tosi hyvä ote sairaalasta asti. Kai se vaan niin kovasti imee. Niin ja tosiaan niinkuin anuuu ja Zeena sanoi, hyvin voi sateellakin partsilla nukuttaa, yleensä vaavit nukkuu sateella tosi hyvin.

Zeena meillä kanssa poju kova kuolaamaan, toivottavasti ei jo hampaita tee!

Käytiin neuvolassa, poju nyt n. 2,5 kk (suluissa edellisen kerran mitat, jolloin poju oli n. 6 vk)
Pituus: 61,5 cm (59 cm)
Paino: 5856 g (5050g)
Enpäs nyt py:tä muistakaan...

Lilja + pikku-ukko n. 2,5 kk
 
Viljaliina meillä esikoisella oli se vesikello aina huulessa, koska imiessä imi myös ylähuulta. Sit mä aloin tehdä niin että aina kun imi, vähän liikutin ylähuulta tavallaan vedin sen tissin tai pullon tutin ulkopuolelle, ettei se jääny sinne väliin. Sit ei enää tullu.
 
meillä esikoinen aloitti kuolaamisen 2kk iässä. ja sitä tuli niin että parissa minuutissa oli bodyt märkinä rintamuksesta. mutta hampaita tuli vasta reilun 6kk iässä, että ei se siitä kiinni ole, jotkut vauvat vaan kuolaa.

meillä ei muuten tuo jätkä vieläkään nuku vaunuissa paljoa kun äiti ei ole jaksanut totuttaa siihen :LOL: on vaan niin paljon helpompaa lykkäistä vauva liinaan ja menoksi tai ottaa poika liinaan sisällä nukkumaan ja touhuta ite samalla jotain muuta. mutta kyllä mä sen joskus totutan...kunhan jaksan :saint:
 
Saatiin neidille vauvauintipaikka elokuussa alkavaan ryhmään :) Huh, pitääkin alkaa tosissaan "laihduttamaan" eli jättää herkut pois tai en halua uimapuvussa julkisella paikalla näyttäytyä. Mä vaan oon sellanen herkkuperse, että näinköhän onnistuu.. Tänäänkin oon syöny litran jäätelöä :ashamed: Ei vaan oikein voi kunnolla laihduttaa tai maidontulo vähenee..damn.

Ootteko muut menossa vauvauintiin?
 
Joo meilläkin kuolataan välillä urakalla kun toi mätystää tota nyrkkiään...ja sormia... en oo kuitenkaan vielä tuttia tarjonnu tilalle vaan jonkun lelurenkaan työnnän käteen ja yleensä pitelee sitä sen hetken, että nyrkki unohtuu ;) tai sit annan vaan lutustaa, ei kai se vielä tuhojaan tee näin varhaisessa vaiheessa..?
 
Täällä podetaan kamalaa flunssaa. Sekä minä, että Vertti. No nyt näyttää olevan jo meillä molemmilla voiton puolella. Ei onneksi ollut mikään monen viikon tauti :whistle:

Meillä pätkä syö myös nyrkkiä ja olen antanut rauhassa maistella. Jostain psykologian kurssista muistelisin et vauva hahmottaa sillä tavoin suun avulla itseään, joten kuuluis ihan normaaliin kehitysvaiheeseen. Tiedä häntä, on jo niin monta vuotta noista peruskursseista :ashamed:
Niin ja kuola valuu. Mun piti kans jo tarkistaa, mut ei onneksi tuntunut hampaanalkuja. Toivottavasti ei tulekaan kovin pian! Miehen veljenpojalla oli jo syntyessään kaksi etuhammasta! Ei varmaan kovin kiv imetyksen kannalta...

MB me ollaan menossa vauvauintiin jos tulee riittävästi ilmottautuneita et saavat porukan kasaan. Täällä päin on tosiaan se ongelma et ei ole riittävästi väkeä, toisin ku isoissa kaupungeissa. Toisaalta täällä tulee aina pieni ryhmä, mikä mahdollistaa et isommat lapset saavat olla mukana vauvauinnin ajan. Me ei kyllä uimahalliin päästäiskään ilman esikoista - siitä nousis niin hirvittävä meteli ;)
 
Heips, saanko liittyä joukkoonne?
Eli meidän Louna syntyi 9.4 rv 38+4 paino 2420g ja 45cm py32,5
Syy pienipainoisuuteen oli ilmeisesti osaksi revennyt istukka.
Neiti on kiltti, eikä turhaan itkeskele, joka helpottaa tämän mamman eloa, kun on kaksi isompaakin tyttöä. Tissitelty ollaan tähän asti täyspäiväisesti, mutta nyt on pitänyt siirtyä osaksi pulloruokintaan.
Painoa neidillä oli 5.6 3320g ja pituutta 51cm
 
täällä kanssa kuolataan ja järsitään nyrkkiä..
ristiäiset ois ens lauantaina (vasta, kun ei seurakunnalle/ meille löytynyt sopivaa yhteistä aikaa ennemmin) ja onneks sisko tulee perjantaina jo meille yöks ja leipoon täytekakut
:D mä oon niin peukalo keskellä kämmentä ton leipomisen suhteen :whistle:
 
Hysteerinen toivottavasti myyjä on järjestäny lopputarkastuksen ja pääsette muuttamaan ajallaan. Meillä on vielä ne isoimmat tavarat viemättä. Asutaan täällä vanhassa asunnossa vielä muutama päivä. Ihana kun on saanu pikkuhiljaa viedä tavaraa ja sit käydä purkamassa ne sitä mukaa. Kaikki tavarat on siellä paikoillaan.

Täällä oli joku aika sitten puhetta nukuttamisesta; meillä ei oo tarvinnu nukuttaa ollenkaan. Puoli yhdentoista maissa tyttö nukahtaa syönnin päälle ja siitä vaan nostetaan omaan sänkyyn. Ja nukkuu sinne 4-5 asti. Ja siitä taas syönnin jälkeen jatkaa unia 7. Ja siinä välissä taas syö ja nukkuu 9, jolloin hetken jaksaa seurustella.

Tänään pitää lähteä asioita hoitamaan mut taas näyttää satavan.

:wave:
 
Hello,
meillä juhannus meni kans kotona, mökille piti lähteä mutta kun ilma oli to ja pe niin tylsä, niin päätettiin jäädä kotiin. Lauantaina jo kadutti...

Sitten piti kommentoida ja vastailla:
MB, sulta tulee niin hirveesti juttua, etten välttämättä muista kaikkea... =)
Meidän Pampula on saanut nimen kuun vaihteessa, mutta Tyttö-kulta-rakas-linjalla mennään vielä. Mulle on ollu jotenkin hankalaa käyttää nimeä, en vaan tiedä miksi. Tyttö on pitkä mutta syntymähetkellä on voinu tietty tulla parin sentin heitto vauvan asennon takia. mene ja tiedä... Mä yritän välillä vähän vältää tota Stokkalla käyntiä, kun sieltä tarttuu usein jotain mukaan mutta kyllä vähintään kertaviikkoon siellä asioin, joten suhteellisen todennäköistä, että ollaan törmätty.

[b]Katariina-81/b] Meillä synty tyttö samana päivänä ja kiireellisellä sektiolla, eli ollaan vissiin NKL:lla törmätty, ehkä oltu leikkaussalissakin peräkanaa. Hyvä, että teillä voidaan dramaattisen alun jälkeen hyvin.

Sitten yleisiä: Meillä tyttö nukahtaa iltaisin, kun pistetään omaan sänkyyn. Sitä ennen käydään suihkussa tai kylvyssä ja syödään. Ei ole onneksi (vielä) missään vaiheessa tarvinnut iltanukkumisien kanssa tapella. Päiväunille käymistä saatetaan kyllä huutaa, kun ei vissiin toi nukkuminen hotsittaisi muka ollenkaan. Näin ollessa tytsy on vaan yliväsynyt.

Mekin ollaan aloittamassa vauvauinti syksyllä, jos vaan saadaan paikka.

Steriloinnista on ollut myös puhetta. Täytyy myöntää, että mä olen tosi laiska steriloija, 1-2 kertaa viikossa steriloin tutit ja rintakumit, toki pesen ne huolellisesti aina käytön jälkeen.

Meillä syödään nyrkkiä innokkaasti, vaikka tutti kyllä kelpaa nukkumana mennessä. Olisikohan nyrkin syömisellä mitään tekemistä käsien löytämisen ja karkeamotorisen kehityksen kanssa?

Niin, ja sit se ikä... 34 vuotta syksyllä, mutta olihan täällä muitakin yli 3-kymppisiä ensisynnyttäjiä.

Hyvää päivänjatkoa!

KMaria ja Tytsy 10vkoa+2pvää
 
Päivää!
MB täällä ihan sama juttu. Nella nukkuu normaalisti 4-6h pätkissä yöntä mut viime yönä pystyi heräämään 2h välein. Mä olin jotenkin ihan loppu siihen imettäseen... aamulla oliko jo tissit täysin tyhjät ja jouduin antamaan pulloo-hörppäs sit oikein kunnolla ku vetäs yhtä soittoo 120ml.. sitäpä minäkin mietin et onko nyt menos joku tankkausvaihe vaiko miksi heräili näin kaamean usein? maito ei taida tod riittää...
Me varattiin kans vauvauinti paikka itseasiassa kahdestaki paikkaa ku täällä on yli 50 vauvan jonot. elokuussa lähettävät kirjeen ja kutsuvat kartoitusiltaan jossa jaetaan mahdollisiin ryhmiin ja uinti alkaa elokuun loppupuolella. Olis kyl ihana päästä jompaan kumpaan, Nella ku tuntuu rakastavan vettä =)

Mites muilla on tuo maito riittänyt ismpi kokoisilla vauvoilla (Nella nyt siis 2kk ikäisenä painaa 6200g) musta tuntuu että kaikki päivät menee siinä ku se haluaa tissiä. Nyt varmaan viikon päivät ollu sellaista.. ihan 1-2h välein syö jatkuvasti. syönnit ei ole pitkiä 10min max mut oon joutunu n. 2dl päivässä antaa korviketta ku ei maitoo yksinkertaisesti riitä. Olisko jotain hyviä neuvoja??

Milloin sitä vellii olis hyvä ruveta antamaan, esim iltavellin muodossa? mitä vellii ootte antaneet?

Muuten täällä menee todella kivasti.. viikko viikolta tytön rytmi tarkentuu. nukutaan 12h yöunet ja päivällä otetaan yhdet lyhyemmät ja yhdet pitemmät unet (3h) illasta sit vielä yhdet lyhyet (1h) ja nukkuun käydään 21.30 paikkeilla.
Neiti on kauhean tyytyväinen vauva ja viihtyy älyttömän hyvin sitteris tai lattialla seuraillen ympärillä tapahtuvaa.

Aurinkoisia päiviä kaikille, taidan vetäytyy pikku unille myös kun tuo yö oli tuollainen mitä oli...

Minä ja Nella 2,5kk
 
angel08 Mulle joskus on neuvolassa ohjeistettu että jos ei maito riitä niin sit heti 3kk iässä soseita vaan, ja kai se velli myös sillon. Nyt yrität vaan vaikka joka syötöllä antaa vielä vähän pullosta, jos sitä maitoa ei vaikka sulta tule tarpeeks ja vauva jää nälkäiseksi ja siksi haluaa hetken päästä taas lisää.

Iästä ollu juttua, mä taidan olla sit sieltä nuorimmasta päästä kun eilen tuli täyteen 22. :D
 

Yhteistyössä