Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

Käykö muille koskaan näin: kirjoitin pitkän jutun ja painoin tabulaattoria, niin kaikki hävisi!!!! Eikä muuten oo ensimmäinen kerta.. :kieh:

Mutta lyhyesti uudelleen (ehkä tässä onkin joku kirjoituksen pituuden rajoitin :LOL: )

Tatukan toivotin tervetulleeksi "hammaspesuyökkäilijöihin". Mun on pitänyt iltapesussa jättää tahna pois: menee jotenkin ja päälle olen ottanut fluoritabletin (joku viisas voisi kertoa, vastaako lähellekään tahnapesua?!?)

Finttu: Munkin yx kaveri kertoi viikko sitten vaistoavansa jos joku on alkanut odottamaan. Ei vaan mulle maininnut mitään :D :D . En kyllä kertonutkaan: jos olisin kertonut, ei olisi enää tarvinnut kertoakaan kenellekään... Mutta en siis luekaan häntä ystäviini, vaan sanoin kaverikseni...

Neuvolakuulumisia maanantailta (viikot silloin tasan 14, lasketaan siis alkuperäisen eli terkan laskeman mukaan)
Paino: 1,2 kg lähtöpainoa vähemmän
pissa: puhdas
verenpaine: 104/50 (ei siis ihme, että nopeat liikkeet saavat silmissä mustenemaan)
Hb:133(noussut, olen syönyt raskausmultitabseja, joissa vähän rautaa)
Sydänäänien etsintä saikin sitten hien pintaan sekä minulle että terkalle. Etsi kyllä oikeasta kohdasta (riittävän alhaalta), mutta tuloksena oli aina vain istukan(on etuseinässä ) tai mun valtimon äänet. sanoi pitkän etsinnän jälkeen, että kokeillaan vielä jalat riippuen sängyn laidan päästä ja silloin onneksi kuuluivat... Pikkasen pisti jo painetta...

MUTTA TÄRKEIMPÄÄN: voiko näillä viikoilla tuntea liikkeet????? Olen tänään usein huomannut, että alamahassa on perhosia!!! piti hakea vanhat äitiyskortit ja olen keskimmäiseltä kyllä merkintöjen mukaan tuntenut 15+1 viikolla, mutta että nyt 14+2!?!?

lillip 14+2
 
Enpäs oo pariin päivään kerenny palstalle.. ja ahkerasti ootte taas kirjottanu joten silmäilin tekstit pääpiirteittäin :D

Lunaria Tuo inkivääri on nykyään "kiellettyjen" listalla ja multitabsin raskaus inkiväärit on vedetty pois markkinoilta :|

möökö pinaatti jokaisessa muodossaan :) on "sallittujen" listalla raskaana oleville :)

nanadan juttua ihmettelen myös.. en tiiä sanoa mutta oon sen käsityksen saanut ettei niitä tietoja pääse kyllä urkkimaan ellei ole tiedossa potilaan nimeä sekä sotua, ja vaan jos on jokin syy käydä potilastietoja katsomassa.. itse kyllä kovin ihmettelisin jos joku tuttavani saisi raskaudesta tuolla tavalla tietää.

Kovasti täällä on puhuttu kavereiden suhtautumisesta ja ikävä kyllä samaa kokemusta löytyy täälläkin.. Ystäväni jolla ei siis ole miestä eikä lapsia, ei onnitellut saatuaan tietää sekä esikoisen että tämän vauvan odotuksesta.
Esikoisen kanssa käytiin pari kuukautta syntymän jälkeen vierailulla, ja ei sanallakaan kysynyt lapsesta, ei niin mitään ja oli niinkuin tuota pikkuista ei olisi mukanani ollutkaan.. jäi kyllä aika hassu olo, ei sillä että olisin kehuja yms.. odottanut, mutta kyllähän nyt usein edes jotenkin uusi perheen jäsen huomataan ja huomioidaan :/

ON: Nyt on sitten ensimmäinen tämän raskauden antibiootti kuuri takana päin ja toivotaan että se puri hyvin :D Mulla todettiin viime raskaudessa streptokokki b ja varmaan seuraavat sitä nytkin tarkemmin... sitähän ei välttämättä aina edes lääkitä, kun ei siihen antibiootit tehoa, kuin vain about sen kuurin ajan :(

huomenna ultra, pikkuinen ainakin vielä hengissä kun sain sydänäänet kuuneltua :) mutta toivotaan siis että kaikki muukin olisi kohdallaan. Itse haluan turvotukset ym. poikkeamat kyllä tietää, vaikkei se lopputulokseen vaikutakkaan, mutta mielestäni on tärkeätä että jos mahdollinen poikkeama löydetään, niin on sitten raskausaika aikaa ottaa selvää kehityshäiriöstä ja pystyy varautumaan ennalta käsin hieman vaativapaan elämään.

kuupas ja masu 11+6 (tarkentuu huomenna)
 
Terppa pitkästä aikaa!

Mulla työt alkaneet maanantaina jotenka palstailu jäänyt vähemmälle.. :(

Tänne ei kummempia, paino ei oo yhtään noussut. Koko alkukolmanneksen pysynyt samana mitä nyt alkuun putos joku 1.5kg. Maha aika normaali, iltaisin turvottaa. Äippävaatteita en oo vielä tarvinnut, H&M:ssä hiplasin äitiysfarkkuja, vaan enpä uskaltanut ostaa vielä. Mistä mä tiedän minkälainen valas musta vielä paisuu ennenkuin niille olis todellista tarvetta. Parempi varmaan ostaa sitten kun ne ovat ihan pakolliset. Melkein 50e on kuiteskin iso raha, voi kun löytäis jostain kirpparilta käytetyt halvalla... Pissahätä on ruvennut jo himppasen kypsyttämään kun tuntuu että 5min edellisestä käynnistä nii taas ois hätä... Taitaa tuo kohtu painaa aika lahjakkaasti rakkoa. Öisinkin pitänyt ainakin kahdesti käydä vessassa. Väsymys on onneksi helpottanut paljon ja se iltapahoinvointikin on ollu jo 4 vkoa poissa. Semmonen olo että jos ei pissattais niin usein niin ei ees osais ajatella olevansa raskaana.. :)
Sellasen oon uutena oireena huomannut ihan viikon sisään, että aamuyöstä herään enkä pysty kunnolla vaihtamaan asentoa kun häntäluun seutu on niin kipee. Jännä juttu kun valveilla ollessa se ei vaivaa yhtään mutta kai se makuulla jotenkin painaa toi kohtu sitä aluetta... :whistle:

Joo ja töissä oon nyt sitte kertonut lähimmille työkavereille, kovasti ovat onnitelleet ja tänään sain jo erityiskohteluakin; säästyin painavien lokerikkojen nostamiselta :D .

Että tällasta tällä kertaa. Vointeja kaikille ja aurinkoista loppukesää!! :wave:

t. Rosinante + Pötkö 14+3
 
Iltaa helmiäiset!

Tatuka: Itse ostellaan paljon uusia vaatteita lapsille, mutta myös ostelen kirpparilta. Ootteko te muut käyneet MLL:n kirpputoreilla? Täällä meillpäin sellainen järjestetään n 2kk välein sunnuntaisin ja sieltä löytyy aina iso kassillinen mukaan. Tietenkään mitään lumppua en osta (Olen erittäin nirso lasten vaatteiden suhteen), mutta jos hyvännäköinen vaate osuu kohdalleni kirppiksellä niin tasan tarkkaan ostan. Ja huuto.netistä ostelen aika paljon. Ei sillä väliä, että onko se uusi vai käyttämätön, kunhan miellyttää muuten :)

Lillip Voihan noilla viikoilla jo tuntea liikkeet =) IHANA! Itse tiedän, etten tunne ainkaan ennen rv 17 mitään....

Nyt tyuli meno, pitää mennä. Palaan vielä!
 
[quot

MUTTA TÄRKEIMPÄÄN: voiko näillä viikoilla tuntea liikkeet????? Olen tänään usein huomannut, että alamahassa on perhosia!!! piti hakea vanhat äitiyskortit ja olen keskimmäiseltä kyllä merkintöjen mukaan tuntenut 15+1 viikolla, mutta että nyt 14+2!?!?

lillip 14+2[/quote]

Mutta aivan hyvin voit!
Minähän kerroin myös, että tunnen jo liikkeet, ja silloin oli rv 13+...ja olen kyllä varma asiasta=)
 
pixie ihana masu :heart:

tatuka mä en hirveesti oo kirppis ihminen, kyllä aina käyn silloin tällöin,mut lähinnä kävelen ympäri ja jos silmään osuu jotain ni sit tutkin,mut en tykkää mennä pöyhimään niitä vaatepinoja. Huutonetistä olen pojalle jonkun vaatteen hankkinut, mut vauvalle jotenkin tuntuu kivemmalle ostaa kaupasta tai sit tuttujen vanhoja. En tiedä mikä "pöpökammo" mulla sit muka on :ashamed:

kavereista vielä sen verran,et aiemmin kerroinkin siitä yhdestä kurjasta suhtautumisesta, mut onhan noita tullut enemmänkin, lähinnä kaikki voivottelee sitä jos nyt sitten yksin päädyn kahden lapsen kanssa olemaan. |O RAIVOSTUTTAVAA! Sitten tulee semmonen olo, et jos tuleekin vaikee hetki ja tuntuu etten jaksa,niin en sitä st ala kellekään purkamaan,en tosiaan tahdo kuulla sitä "mitä minä sanoin" *pyörittelee silmiään*

Käytiin kunnon lenkillä tänään ja nyt on jalat kipeenä. Ja hirmu heikotus olo tuli kotimatkalla aattelin jo et kellahdan varmaan johonkin puskaan. Tais vissiin verensokerit päästä laskemaan, sit helpotti ku tuli kotiin ja iski pizzan uuniin..ja nyt onkin sit ähky.

Labello ja mytty 13+3


 
lillip: Oon tuntenut nyt kolmena päivänä hipaisuja, mutta vieläkin epäilen voisko tosiaan olla kun näin alussa mennään vielä... Esikoisesta kuvittelin tuntevani myös ennen niskapoimu-ultraa, joten kyllähän ne potkuja saattais olla. :heart: Viikolla 16 ne näkyi jo mahanahan läpi, että eiköhän se kuukauden sisällä varmistu onko tää sitä. :)

Meillä on tänään hääpäivä ja käytiin just ulkona syömässä. Nyt on täys olo. Vauvakin sai mangovanukasta. =)
Esikoinen 2v. muuten silittelee ja pussailee mun mahaa kokoajan ja selittää että siellä on pikkuriikkinen ihnana vauva!

Pixie 12+2
 
hammaspesuilla yökkäilijät apteekissa myydään sellaista hammastahnaa kuin salutem. se ei maistu millekkään, ei ärsytä ikeniä ja ei sisällä mitään ylimääräisiä aineita, vain sen mitä hampaat puhdistuakseen tarvitsee ... mun tekee pahaa hammastahnan maku, mutta tolla saan suun puhtaaksi, voihan se olla et jonkun tekee toikin pahaa, mutta siis tehokas aine se on.. (maksaa n.5 euroa tuubi) ja niin sen lisäksi se ei vaahtoa suussa että aika kivuttomasti hampaiden pesu käy..
ja tosiaan monilla voi ikenet olla raskaus aikana helpommin vuotavat ja tää tahna ei ärsytä niitä..
kokeilkaa jos siltä tuntuu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nanada:
Sitä me mietittiin kans eilen, kun tää terv.hoitajana toimiva sanoi, että hän näki kyllä mun naamasta, että olen raskaana??? Miten ihmeessä naamasta voi nähdä raskauden???
mulla oli viikkoja jotain 7, kun mun kasvohoitaja (jota en ollut nähnyt yli puoleen vuoteen) tuli kaupungilla vastaan ja sanoi, että jaaha sitä ollaan taas raskaana, naamasta huomaa :LOL:
 
Jaahas, mun eilinen valitusvirsi ei sitten päätynytkään tänne..
ehkäpä parempi niin.

tatuka mä käyn kirppiksillä sillon tällön ja ostankin
jos jotain sopivaa eteen tulee. Olen kanssa aika tarkka
vaatteen ulkonäöstä. Nyttemmin mukaan tarttuu myös
esikoiselle kirjoja tai leluja. Mutta nekin hyväkuntoisia.

itelle ei kummempaa, olo suht normaali nyt.
Huomenna olis nt-ultra.

iitukka ja helmi rv11+4
 
Kuupas luin jostain neuvolan seinältä, että inkivääritabuja ei oo kielletty vaan ne on poistettu markkinoilta vähäisen myynnin vuoksi. Mutta ei sillä enää oo mitään merkitystä.

Meillä on kirppikseltä joitain vaatteita, jotka on ollu ihan hyvän näköisiä. Mitään kovin huonokuntoista en oo ostanu. Tosin esikko on saanu aika paljon vanhoja vaatteita suoraan muutaman kaverin lapsilta. Ihan pienet koot on kuitenkin niin vähän aikaa käytössä eikä ne mee miksikään.

Sympatiat hammaspesuyökkäilijöille....ei tunnu hyvältä.
 
Pikaisesti siitä terkkarituttavastamme ja siitä, kuinka hän pääsee tietoja kattelemaan...

Olen itsekin nähnyt, kuinka neuvolassa/hammashoidossa yms voidaan varata aikaa saman sairaanhoitopiirin yksikköihin, mikäli omassa yksikössä ei ole vapaata aikaa saatavilla. Eli josko tämä tuttavamme on sitten joutunut tämän takia katsomaan Äitiysneuvolaan vapaata aikaa ja katsoi sitten meidän yksikkömme varattuja ja vapaita aikoja, ja huomasi sitten, että minulla on varattuna aika ko. päivälle..

Ja mä luulen, että terv.huollossa toimivilla ei riitä mielenkiintoo tutkia sukulaisten/tuttavien yms naapurien tietoja huvikseen. Eiköhän ne tee työtään siinä missä me muutkin alasta riippumatta. En usko siis tahallisuuteen.

Oma massu on nyt sit "pullahtanu" esiin oikeen kunnolla. Nyt pitää jo miettiä, et minkä paidan laittaa päälleen että ei paljastu vielä niille työkavereille, joille asiasta kerron vasta ensi viikolla..

Nyt jatkuu työt:)
Nanada 15+3
 
Huomenta mammat.
Mulla alkaa taas muka helpottaa oksenteleminen... :/ Tänään en ole oksenatnut kertaakaan, mutta kyllähän sitä vielä kerkee....

Jennuli: KIITOS hammastahna vinkistä! Mulla muutenkin (vaikken olis raskaana) niin aina yököttää pestä hampaita. Ja nyt en ole hampaita harjannut kertaakaan tän 7 viikon aikana nii, etten olis oksentanut. Illalla harjaan tahnan kanssa ja aamulla pelkällä vedellä ja otan purkkaa suuhun.... :saint: Hammaslääkäri ampuis mut jos tietäis... :whistle:

Outo olo jyllää vatsassa enkä nyt just uskalla mennä hammaspesulle... Pitäs lähtee ostamaan esikolle lisää eskarivaatteita...

-kyrsä ja nappula 11+6 (viikko vielä ultraan ja sit paljastetaan salaisuus)
 
nanada: Kuulostaa järkeenkäyvältä selitykseltä. Niin se varmaan on käynyt. On ainakin huojentavaa uskoa niin...

Oon sen verran v.mäinen ämmä, että jos joku mun tietoja kävisi huvikseen urkkimassa niin tekisin kyllä jonkun ilmoituksen sen pomolle. Meitä mahtuu niin moneen junaan, että onhan niinkin uteliata tyyppejä varmasti olemassa jotka tuollaista tekevät. Pahempiakin asemansa väärinkäyttäjiä löytyy. Mutta toivottavasti ei meidän tutuissa/sukulaisissa.

Laita massusta kuva. Muut kans? :heart:

Kirppikseltä oon ostanut lastenvaatteita, koska niitä löytyy tosi hyväkuntoisia ja halvalla. Ne on niin vähän aikaa käytössä ku lapset kasvaa niin nopeesti ettei ehdi mennä miksikään varsinkaan vauvanvaatteet.
 
Heippa! Onko muilla ollut kipua kyljessä?? Viime yönä heräsin kipuun joka juuri tuntui kyljessä. Meni parin minuutin päästä ohi. Mulla on tuo alamasu ja nivuset kyllä jomotellut aika paljonkin mutta tuo kyljessä tuntuva särky ihan uutta. Huomenna onneksi neuvolaaika... :/
 
Moi! Kävin tänään NT-ultrassa ja kaik hyvin. Niskaturvotus 0,4 :) LA siirtyi vähän, eli nyt se on 18.2.2009. On se uskomatonta että sisällä myllää pikkuinen eikä sitä itse tunne vielä, aivan epätodellista :heart:

Jonniina 12+1
 
Heissan taas!

Jonniinalle ultraonnittelut! On se vaan hellyttävä hetki.

Kirpparit: Juu, kyllä meillekin kirppisvaate kelpais, mutta aika ei tahdo riittää kirppareilla kiertelyyn. Ennen asuttiin yhden käytettyä lastentavaraa myyvän kaupan vieressä, ja silloin tuli tehtyä löytöjä toisinaan. Etenkin varavaatteiksi tarhaan on kiva hankkia käytettyä, ei sitten harmita ne vaatteet, jotka lojuvat viikkokausia lokeron pohjalla. Lisäksi kierrätän kaikki vaatteet esikoiselta seuraavalle, joten kulutus on kovaa. Mielellään sit hankkii uutena vähän enemmän, niin ei kaikki ole ihan kulahtanutta kun päätyy seuraavalle. Toki mä meidän nuoremmallekin aina *jotain* hankin uutena. Mutta vauva saa kyllä pärjätä pitkälle siskojensa vaatteilla, niitä on kaapit täynnä. Tosin sit jos sattuu tulemaan poika niin ei kai sitä kauhean kauan voi vaaleanpunaiseen pukea, ettei tule traumoja. :D

Teestä joku kyseli. Mä juon kaikenlaista, mustaa, valkoista ja vihreää. :) En ole kuullut, ettei saisi juoda, ainoastaan yrttiteet on pannassa, koska niistä ei aina tiedä, mitä sisältävät. Enkä kyllä niistä tykkää muutenkaan. Enkä ole pystynyt luopumaan kahvistakaan. 1-2 kuppia (mukia) menee edelleen päivässä.

Monilla tuntuu jo liikkeitä, vau! Mä olen tuntenut liikkeet molemmissa raskauksissa vasta 17-18 viikoilla, joten en osaa mitään kuvitella itselleni nytkään. Kaipa se kuplinta samoilla viikoilla taas alkaa (toivottavasti!)

Kössi 14+0 (!!! justhan niitä viikkoja oli vasta 6...)
 
Glow
Hiphei!
Tervetuloa uudet.Ellamaaria, sulla on hyvä nimimerkki :D tosi lähellä mun oikeaa nimeä...

Äitiyshousuista mustakin tuntuu että ne tuo mahan esiin jo kivasti. Pakko käyttää äitiyshousuja, koska normaalit kiristää ja se on ikävää.
Rosinante ootko kattonu huutonetistä mammahousuja? sieltä mä löysin monet (oon varmaa kertonuki jo ehkä aiemmin, ei muista enää ) .

Neuvolakuulumisia!
Näköjään mennään nyt sillä neuvolan lasketulla ajalla! Eli pysymmekin 9.2.09 :whistle: (taas pitäisi mun tietoja päivittää ) .
Mulla on paino pysynyt samana (tai no kilon tippunut ekasta käynnistä ). Neuvolan täti käski syödä...
Verenpaine edelleen matala, sen nyt arvelinkin ettei oo noussu, huimauksesta päätellen.
Sydänäänet kuului :heart:

Eipä sitten muuta kun äitin synttäreille syömään tänäiltana :LOL:
onneksi ei ole mitkään juhlat juhlat vaan ihan minä ja sisko miehinemme mennään. Se on kyllä hauskaa aina sillä porukalla olla koolla.
Ainiin, sitä ennen käydään katsomassa mahdollista pinnasänkyä! Tarkoitus oli jättää hankinnat joulukkuulle... Mutta kaupan seinältä sattui silmään lappu myytävästä sängystä. Värikin oli se mitä olin ajatellut, hintakaan ei ollut paha. Katsotaan miltä näyttää...

Lorelai ja se on sitten rv 13+3
 
Moi!

Kuupas:Mulla oli myös 3.raskaudessa se strepto b ja synnytyksessä sitten tiputettiin antibiootit ja vielä seuraavassakin synnytyksessä sama juttu vaikka mulla ei siinä raskaudessa testattu edes sitä streptokokkia..kai se on käytäntö muuallakin? Ja hienoa, että se pinaatin sopivuus raskaanaoleville selvis, sen käsityksen minäkin sain kun googlasin pinaatin :D .

Ihanaa, mä en ookaan ainoa hammaspesuyökkäilijä :LOL: .Ei se kyllä oo kivaa kun aina iltapala tulee pois :/ :x ...mä kun luulin, että tää on vaan mun joku outo juttu :D :D

Jeah mut nyt on mentävä, pikkumies möykkää siihen tyyliin, heräs väärällä jalalla, grr... |O :x :kieh:

Terkuin, Möökö ja muru 13+4 :heart:
 
Voi kauheeta. Tää ei oo kyl sopivaa luettavaa raskaanaolevalle... Stephenie Meyer: Breaking Dawn. Älkää vaan vahingossaka ottako työn alle. Tää on jotain tosi kuvottavaa... Huh. Pakko lukea silti loppuun. Vaikka väkisin. :D
 
Täällä myös yksi hammaspesu yökkäilijä, tosin harvoin oksentaa pitää mutta illalla aina yökkäyttää, aamulla ei. Kumma juttu.

Eilen kävin pesemässä koko talon matot, tänään leivoin litrasen taikinasta korvapuusteja ja pikkuleipiä :p Eipä ainakaan paino pääse tippumaan (ihan ku sitä onglemaa oliskaan). =)

Uusille tervetuloa :flower:

Lapset tuolla lukee kirjoja, ja äippä koneella. Mies autoa korjaamassa. Kai se ois mentävä imuroimaan. Ihanaa, kun taas jaksaa välillä tehdäkkin jotain.

Tiitteräinen 14+4
 
Voi yökötys tätä ilta-oloa!!! :x :x :x
Eilisilta oli varmaan pahin ever, eikä tääkään ilta juuri paremmalta vaikuta... Ja mä kun kuulin että alkais pikkuhiljaa helpottaa :( . Pystyn kyllä syömään, (ja pakkokin on ,kun syömättömyyskin tekee huonoo) ja puolituntia ruuan jälkeen on olo ihan ok, sit jatkuu öklötys... Oksentanut en ole kuin muutaman kerran (useimmiten aamuhammaspesulla tyhjällä mahalla), mutta muutoin tää olo on p......tä... :kieh:

Ei täs muuten mitään hätää ois, kyllähän näin lomalla kotona on hyvä mennä oman navan mukaan, mutta kun maanantaina alkaa työt. Ja mikä parasta, niin viiden päivän iltavuorolla :headwall: :headwall: :headwall: !!! Kun se ilta on sitä kamalinta aikaa meikäläiselle. Aaaaargh!

Että valivalivali tällä kertaa, mutta NIIN tympii tämä olo!!

tatuka+väiski 12+2
 
Lorelaille kiitti huuto.net-vinkistä! En tullut ajatelleeksikaan että sieltähän niitä vois kans kattella. Työkaveri lupas kans tuoda kokeiltavaksi muutamia tyttärensä käyttämiä mammahousuja, saa nähdä löytyykö sopivia.. Luulen että muuta mammavaatetta en aio hommatakkaan, näin kun odotus on talvisaikaan niin menee kuitenkin löysät villapuserot ja neuletakit ym. Housuille on eniten tarvetta...

Hohhoijjaa, tarttis jaksaa vielä imuroida näin työpäivän päälle |O

T.Rosinante 14+4
 

Yhteistyössä