** Helmikuun Helmet** tammikuu

Voi itku teidän unettomuuden kanssa! Toi olis kyllä kamalaa. :hug:
Mä nukuin kuin tukki sitten kun sänkyyn menin noin klo 2.30. Mä en meinaa saada unta illasta, mut sit kun nukahdan en meinaa herätä mihinkään. Onneks likka pitää herättää klo 7.30-8.30 niin ei tule nukuttua koko päivää. Vähille unillehan mäkin jään, mut mieluummin noin et yhteen putkeen nukkuu nekin vähät.

Tosta maidon tulosta joku sanoi aiemmin et kun on muuttunut paksummaksi ja valkoiseksi ettei ole enää sitä litkua pelkästään. Mulla sama juttu. Esikoisen kanssa oli kyl kans tällee et reippaasti etuajassa oli jo maidon näköistä. Ja esikoisen kans sitä maitoo tuli litratolkulla imetysaikana. Yöh...se oli jotenkin rassaavaa. :/ Varsinkin kun likka ei ollut mitenkään innostunut rinnalle tulija. Katsotaan miten tämä tapaus sitten haluaa ruokansa saada. Imetys ei ole ihan mun juttu pidemmän päälle mut jos toinen viihtyy ja maitoa tulee niin sit voin kyl imettää jopa vuoden. Katsotaan nyt, tuskin vuotta kuitenkaan. :|

Huomenna olis neuvola. En saa sieltä edelleenkään irti oikein mitään. Tiedän paineet itsekin ja hempan pitäis olla ihan ok. Painoa on tullut tasaisesti n. 200-300g viikossa. Eikä ole turvotusta nimeksikään. Vauva on rt:ssä hiukan vinosti joskin pääsee vielä ympärikin. Eilen oli vetässy perätilaan ja oli ihan hädissään pari tuntuia kunnes venkuili itsensä takaisin rt:n.

Hilari Paljoks sulla viikkoja olikaan nyt?


Vanamo+Viltsu 34+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Tuolla joulukuisissa kävin vaklimassa, ja joku mainitti et hänen mies on säilyttänyt lapsille niiden syntymäpäivän lehden.. musta aika hyvä idea..vois ainaki harkita.
Meillä on vauvalle sellainen laatikko, johon on tarkoitus kerätä kaikkea pikkusälää; onnittelukortit, neuvolakortti, mainoslehtisiä jne. Näkee sitten myöhemmin, että minkälaista on ollut esim. vaatemuoti+hintataso syntymän aikoihin.
Sinne aion myös syntymäpäivän lehden säilöä :)

Jaahas, mitähän sitä keksisi ajankuluksi? Ekaa kotipäivää tässä siis vietetään... Olen aina tottunut olemaan "monta rautaa tulessa", käynyt opiskeluaikoina myös töissä ym.
Ihan uusi tilanne tällainen, että saa jäädä vaan pötköttelemään kun mies lähtee töihin.
Roikun varmaan tässä koneella koko päivän :D

Tiedän itsestäni jo valmiiksi sen, että tulen kaipaamaan mieheltä (liikaa?) huomiota, nyt kun mulla ei itsellä ole mitään varsinaisia velvoitteita.
Miehellä 8-16 työ arkipäivisin, ja parina iltana viikossa treenit, joissa menee sitten koko ilta. Lisäksi käy vielä puntilla "vapaa-iltoina".
En halua, että se menee niin, että mä vaan täällä kotona varton milloin mies ehtii viettää aikaa kanssani.. :ashamed:

34+3
 
Onpa tää palsta kyllä hyvä! Just herätessäni mietin onko sellainen polttava tunne alavatsassa/nivusissa ehkä supistelua vai mitä ja sit luin että jollain oli polttelukipusuppari ollut..

Mullakin ihkaeka äippälomapäivä. Miehelläkin aamu vähän venyi kun mä en ole enää aikaiseen lähdössä töihin. Normaalisti se on alkanu heräillä/miettiä kahvin keittoa kun mä olen käyny antamassa lähtösuukon aamuseiskalta. Nyt kun ei ollu herästyskelloa soimassa, mieskin nukkui pitempään. Sen työajat on onneksi joustavat.

Mä aattelin pestä tänään vauvan vaatteet ja miettiä makuuhuoneen uudelleen sisustamista kun pinnis vie nyt mun kulkureitin kokonaan.. Sit mä voisin käydä ikeassa, kun asutaan suht lähellä. Äsken tulin koirien kanssa aamupissalta. Yleensä mies on käyttänyt ne ja huomas kyllä; koirat piti sellaisen reippaan tahdin eivätkä haahuilleet pätkääkään!
Ihan ku ois lomalla :D

 
no niin,paikat on auenneet :eek: ...juu elikkäs nyt tuli neuvo että jos yhtää niin säännöllisiä supistuksia tulee kuin viimeyönä,niin heti osastolle ja tilanne seurantaan,,,ja nyt tietty mahollisimman rauhallisesti ottaa,,,huoh,mitenkähän se onnistuu neljän lapsen kans,,,
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilari:
no niin,paikat on auenneet :eek: ...juu elikkäs nyt tuli neuvo että jos yhtää niin säännöllisiä supistuksia tulee kuin viimeyönä,niin heti osastolle ja tilanne seurantaan,,,ja nyt tietty mahollisimman rauhallisesti ottaa,,,huoh,mitenkähän se onnistuu neljän lapsen kans,,,
Hui!! Oliko jo paljon auki??
Lepoa, lepoa, lepoa...ainakin pari viikkoa sais vielä olla siellä :hug:
 
Meillevauva ja Pessi täällä kans eka "loma"päivä ja ihan samanlaiset fiilikset. Tuntuu et olis ihana vain löhötä pari päivää, mut ku vointi ihan ok ja isäntä heiluu ulkona hommissa, ni hävettää ite vain rötkätä.. aattelin et jos kävis kirjastossa ja kangaskaupassa, ja alkas ompeleen..näyttäs edes siltä et tekee jotain!!

:ashamed: ei tuo kaappien siivous urakka yhtään houkuta.. pitää hakea siihen ensin vähän energiaa.. isännän patistelee lenkille, kuulemma tunnin lenkki tehtävä päivittäin hoh hoh..
tänne on sit tullu TALVI lumi massa ja -15 pakkasta..*hytisee*
 
Huomenta!

Täälläkin eka äippälomapäivä :D
Saa nähdä mitäs tässä touhuilis pari kuukautta, sen ainakin tiedän että jos mies joutuu jäämään työttömäksi nyt niin kyllähän mulle tulee tylsää! Mukavempi olla yksin kotona ku että toinen on jaloissa pyörimässsä ;)
Ja saa tehdä sitä mitä ite haluaa :LOL:

Valkkarista, mulla se on sellasta ällöttävää paakkusta venyvää yökköä, joka tarttuu jonnekki tuonne sisälle kiinni, suunnilleen vois varmaan vetää nauhana sitä ulos :LOL: :x

Hilarille nyt lepoa vaan, vaavi sais pysyä vielä omissa oloissaan jonkin aikaa :hug:

Unettomuudesta, itellä on harvoin öitä jolloin herään mutta sitte jos satun heräämään nii uni ei kyllä tule mitenkään. Normisti nukun yhteen putkeen puoli yhestätoista sinne yheksään ainakin, ilman vessareissuja ;) Nekään ei onneksi ole alkaneet vielä...

Pyykkiurakka alotetaan täällä vasta viikon parin kuluttua, sitten kunhan kaikki vauvan tarvikkeet on valmiina.

Paikkojen pehmenemisestä, pehmentääkö siis miehen sperma paikkoja ihan kunnollaki? Ja mistä lähtien? Siis voiko alkaa paikat jo pehmenemään sen takia jo näillä viikoilla..? Vai alkaako sitte vasta ku kohtu on muutenkin kypsempi että se vain edesauttaisi sitä.. Aloin vaan miettimän että jos kovinki useasti peittoja heiluttelee nii sitähän ei tiedä millon sitä lähtö tulee.. Näitä ensisynnyttäjän tyhmiä kysymyksiä :snotty:

Nyt meen katteleen mitä sitä tänään tekis, lenkillä ainakin vois käydä. Kylmä kyllä ulkona mutta jos edes postin hakis :LOL:

 
Tosi huonot unet takana täälläkin. Nyt silmät sirrillään pitää koittaa jaksaa muksujen kanssa olla. Viime yönä supiosteli aina kun vaihdoin asentoa..ja asentoa sain vaihtaa aika tiheään kun missään ei ollu hyvä.. tosin en usko noiden vaikuttaneen vielä mihinkään..perjantaina sitten selviää äippäpolilla onko miulla tapahtunu muutoksia kohdunsuun tilanteessa.
Hilari nyt kyllä koitat vaan levätä..hiukka liian aikasta olis vauvan tulla vielä..olisko siulla mahdollista saada kunnalta/kaupungilta minkäänlaista kodinhoitoapua nyt..olis ainakin aihetta.

Jaahas..mitähän sitä tänään tekis..
 
Saanukka miehen sperma voi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä mutta kyllä siinä varmaan pitää tuo kohdunsuun tilanne olla aika kypsä jo muutoinkin. Miulla käynnistyny nuo 4 ensimmäistä petitouhuista. Kuitenkaan jos neuvolassa tai äippäpolilla ei olla rajoituksia noille hommille asetettu niin anti mennä vaan!! :D
 
Saanukka meil valmennuksessa sanottiin et seksiä saa harrastaa ihan oman jaksamisen mukaan, että mikäli synnytys ei ole jo muutoin käynissä, ni ei sperma/yhdyntä sitä "aloita". Korkeintaan voi vähän edesauttaa.
Erikseen on tietty tilanteet jossa kyse ennen aikaisesta synnytyksestä!
hilari :hug: saatko lähipiiriltä apua? tai lapsia esim. päiväksi johonkin hoitoon? nyt mahdollisimman paljon lepoa, ja ihan HYVÄLLÄ mielellä... nyt on oikeus levätä äidinkin! sano muut mitä sano
 
mie luulen että mulla on ollu jo tilanne kypsymässä ja kun oltiin ekan kerran kuukausiin petitouhuissa ni se sitten laukas tilanteen :ashamed: ..nyt ei tod saa peitot heilua!kyllähän varmaan voisin saadaki lastenhoitoapua,,,kun osais kysyä sellasta :)
 
Hyvää loppuvuotta kaikille!

Paluuta arkeen. Mies lähti töihin 11 vapaapäivän jälkeen ja minä poistuin nettipimennosta. En vaan viitsi olla koneella silloin, kun on live-seuraakin. Siviilisäätykin tuli vaihdettua sunnuntaina. Vauva oli koko sen päivän ei-tavallinen, tiesi, että äitillä on nyt jotain erikoista. Valokuvaamossa vauva pisti oikein ranttaliksi salamavalojen räiskeessä. Naureskelinkin, että mahtaa maha olla eri muotoinen joka kuvassa. Puvun tein itselleni sellaisen, että se ei kyllä jättänyt mitään arvailujen varaan. Napakka, mutta juhlava trikoo (joo, kuulostaa mahdottomalle yhdistelmälle) nuoli mahan jokaisen kurvin. Onneksi napa on kunnolla pullahtanut esiin vasta parin päivän sisällä, ettei se ole kaiken kruununa.

Joulupäivänä piti jo soitella synnärille ja kysellä, että passaako kotona kattella vai pitääkö tulla näytille. Puolessa tunnissa tuli kolme puhalluttavan kipeää supistusta ja sen jälkeen kivuttomia, jos vaikka pikkusormea heilautti. Onneksi menivät levolla ohi sitten lopulta. Oma äitinikin siinä hoksi, että taitaapa tuo likka oikeesti olla joskus kipeä, kun heillä eteisen rappusilla puhaltelin. Vaikka vähillähän minä olen päässyt.
 
Heissan,

ensimmäistä virallista äippälomapäivää vietellään täälläkin (ma oli ylityövapaa)! Ja fiilikset on samat kuin Pessillä ja meillevauvalla: Lomallahan tässä ollaan! B) Siihen saakka kun vauva syntyy siis... ;)

Monilla näköjään on koviakin polttoja jo. Mulla on kans ollu nyt päivittäin useempaan otteeseen, toiset aika kipeitäkin. Tänään on pariin otteeseen supistanu, mut ei oo kipeetä tehny. Eilen luulin jo tosissani, et lähtö tulee, kun poltteli n. viis tuntia putkeen. Välillä oli pikku taukoja ja sit alko taas. Yritin kellottaa, mut eivät olleet silleen säännöllisiä, et ois pystyny. Olin soittamassa jo äippäpolille, mut sit yhentoista aikaan illalla loppuivat kokonaan. Mites te, joilla jo synnytyksiä takana: oletteko merkkailleet supistusten välit ihan paperille vai? Ja mistä v*tusta sitä voi tietää, mikä on oikea supistus ja mikä vaan leikittelee??? :/ Ja vatsa toimii reippaan puoleisesti täällä edelleen... B) Turvotus on taas poissa: ananas ja vesi tais auttaa, kun en sit tietenkään uskaltanu saunoa tai joogata eilen.

Otinkin eilen sit ihan rennosti, mutta olin ennen supisteluja kerenny jo touhuilla vaikka mitä; sairaalakassin pakkasin (hygieniat ja liivit) ja tein listan, mitä sinne pitää lähtiessä lisätä. Vauvan vaatteet on melkein kaikki pesty ja niitä kuivuu täällä pitkin kämppää. Onneks miehellä oli vapaapäivä eilen. Se touhuili munkin eestä: kävi kiskalta kevytlimua, lämmitteli kaurapussia, teki ihanat pöperöt & iltapalat, laitteli noita vauvan vaatteita ja silitti liinavaatteet, taitteli mun kans kestoharsot valmiiks ja hääräili muutenkin koko päivän. Ja vielä rapulassa! :heart: No, kyllä se ekaks vetelikin unta melkein kahteen asti. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
BTW, eilen olin taas ihan varma, että tää tyyppi on pää alaspäin, mut nyt meinaan, et olis pt:ssa taas |O |O |O |O Voi änkyrän känkyrä.... :LOL: :LOL:
Jep, täällä taas toisin päin... Eilen oli salettiin rt:ssa, yöllä tuntui, et ois poikittain ja sit pt:ssa ja nyt tuntus, et ois taas pyrstö ylhäällä. Ota tästäkin nyt selvää... Liukas tuntuu olevan liikkeissään... :/

Cruella: Kotiintulovaatteista: Mullon yks toinen päällypuku varalle, jos on nollakelit. B) Se on semmonen "karvapintainen" nallepuku, lainassa bestikseltä. :) Ja tuo villapuku, mikä meillä kotiintulovaatteena, on tosi ohut, ts. kevyestä langasta. Eipähän sitä tarvii ulkona olla, kun muutama minuutti: siirtyminen synnäriltä autoon ja autosta himaan. Ja parkkikset on ihan vieressä. =)

Nellille jaksuja putkihommeleiden kanssa: Mä oon itte ollu pienenä korvakierrelapsi: putket korvissa kahteen otteeseen jne. Ei ollu kivaa... |O Toivottavasti ei "periydy" meidän vauvalle... :(

Ja Hilarille peukut pystyssä: Toivottavast polttoja ei tuu säännöllisesti, eikä vauva vielä tahtois ulos... Otat nyt niin rauhallisesti vaan kun pystyt!

Valkkarista: :x Täällä tuntuu välillä, et ois kuset housussa, kun pöksyt on niin märät... Eilen pohdiskelin miehelle ääneen, et mistä tietää, et ei oo lapsivesi menny, ku tuntuu et ois litroittain nestettä valunu. Mies tuumas, et kai se lapsivesi sit jotenkin hulahtaa, jos se menee kerralla. :/ Mut toi vuoto on kyllä semmosta valkkarimaista valkosta, muttei kuitenkaan erityisen venyväistä... B)

Kiinin kuulumisia venaillaan varmaan vielä pari päivää... Kopsasin ton seuraavan Itä-Savon (Savonlinnan paikallislehti) nettisivuilta 02/01/08: "Synnytysosastolla tuhisi vuoden ensimmäisenä päivänä useampikin pieni nyytti. Osastonhoitaja Eeva Seppäsen mukaan vuodenvaihteen tienoo oli vilkas. Viimeinen kansalainen vuosimallia 2007 ajoitti syntymänsä aattona klo 23.50:een. Vuoden 2008 ensimmäinen vauva Savonlinnassa oli maailmassa aamuyöllä." Hassua tosiaan, miten periaatteessa tuntemattomien ihmisten asiat jänskättää... Kyllä teistä on tullu jollain lailla kavereita ja aika tärkeitäkin, vaikkei "oikeasti" tunnetakaan. :hug: Mä oon muuten kans käsittäny, et riippuu ihan vauvan kunnosta (kehitys, paino, ruokailu), kuinka kauan joutuu olemaan sairaalassa, ei niinkään viikoista...

Mulla ois tänään neuvola iltapäivällä: jänskättää... =) Edelliskäynnistä onkin melkein kolme viikkoa, kun en halunnu käyntiä viime viikolle. Joku kysyi, onko Kättärille huomenna tutustumaan menijöitä: Me mennään ens viikolla. Ja ens viikolla on myös eka perhevalmennus ja rv 36:n äitiyspolikäynti ultrineen. IIK!

Mäkin varmaan roikun täällä pitkin päivää, kun eihän tässä muutakaan oo... Ei viitti hirveesti tesuta himassa, kävellessä alkaa supistelemaan, ei huvita lukea kirjoja tai kattoa leffoja (ei pysty keskittymään), eikä jaksa kavereitakaan nyt treffailla, suurin osa sitä paitsi duunissa... Ja töllöstä ei tuu mitään...

palaillaan,

evaellen & hynttyrähelmi 35+0 :heart:

ps. Pöhinä: Laitoin sulle yv:ä sen vaipan takia, mut sit huomasin, et Vinja saikin sen jo. Kiitos kuitenkin ajattelevaisuudesta! =)


 
Alkuperäinen kirjoittaja hilari:
sais olla joo,,mulla kun on olleet niin pieniä täysaikasenaki,,,kolme centtiä auki,,viimeks ku menin synnyttään 39 viikolla,olin 3cm auki ja siitä puolessa tunnissa kokonaan auki :eek:

Oijoi, aika paljon...nyt vaan lepoa, lepoa, lepoa vaikka itekin 3 kersan kanssa tiiän, et on helpompi sanoa, kun toteuttaa ;)
Mulla kanssa viimeksi aukesi tosi nopsaan 4cm-->10cm 45 minuutissa...tosin oli käynnistetty, mut kuitenki. Nyt sitte perjantaina näkee taas kohdunsuuntilannetta. Viikolla 28 se oli jo 1cm auki...et saas nähä...no perjantaina olen onneksi jo rv 36 paremmalla puolella =)
 
Ekaa äippälomapäivää täälläkin..ja on sit maan per**leen kaukana lomasta että |O :kieh: .
Tyttöjen uhma mahdotonta, pyhät sekotti ja vierailu yötä myöten ekaa kertaa b :kieh: biologisen isän äitillä...Jeesusta ja Jumalaa huudellaan ja ristinmerkkiä piirreellään..tuppaa olemaan sen sortin kansalainen ja pahemmasta päästä. Hermo aika kireellä, kun mitään ei kukaan usko ja tota mun miestä hiillostaavat, yö meni nelivuotiaan raivareissa sille. Isäntä valvo sit, ku ei saanu nukuttua ja paha mieli tiety, ku ei kelpaa. Nukku sit eka työpäivänä pommiin tunnilla :headwall:
Mä päätin heti aamusta, että tässä huushollissa astu nyt kunnon kuri! Ei tuu mitään, että pennut pomppii silmille. Oonki ollu äärimmäisen tiukka lapsille ja periks en anna, herkkuja ei tipu ja toteltava on JETSULLEEN, jos jotain sanon. Oon meidän siäntä-Sakakari nyt :kieh: :D .

Hilarille nyt vaan lepoa paljon! Lapsia hoitoon, vaikka avun pyytäminen tuntuukin vaikealle. Vielä ei sais syntyä..muutama viikko vielä. :hug:

Unettomien öiden kärsijöille isot :hug: ! Itellään mennyt muutama yö vaihteeks hyvin, tekee hyvää. Viime yönä tosin supisteli sen neidin raivarin jälkeen. Ja sängystä noustessa tuntuu, että alapää iha kerrassaan pamahtaa, ne luut katkee ja vauva tippuu.
Ton laskeutumisen ja kiinnittymisen jälkeen ollu paljo pahempaa toi paineentunne alapäässä ja tosiaan tuntuu, että noi supparit ois jotain tuolla alakerrassa nyt tehnyt, pehmentänyt ainakin.

Puistossa oltii ja sieltäkin piti lähteä kiukkujen vuoksi kesken pois. Supistelee ja painetta on, ku joutu raahaamaan tota vajaa 3vee neitiä. Myös tämä stressi ja hermostuminen vaikuttaa paljon supisteluihin ja omaan oloon. Ettei koitus tämä kuri pullan synytmäsksi :/ . Toiv. ei iha vielä, mutta pakko ottaa itseekin niskasta kiinni ja saada elämä taas rullaamaan.

Palaan taas myöhemmin, nyt syömään.

:heart: nelli&pulla 34+6
 
Moips, en ehdi nyt lukemaan teidän kirjoituksia, neuvolan jälkeen sitten. Piti vaan tulla sanomaan kun kävin tuolla kelan verkkopalveluissa, nyt oli tullut ä-rahapäätös ja lomakin on alkanut jo 29. päivä, hyvä se nyt on tietää :kieh: Joku kyseli että pitääkö verokortti viedä kelalle. Mun päätöksessä luki että ne vie vähintään 20prosenttia verottajalle jokaisessa etuudessa. Ja mulla kun on pienempi prosentti kortissa, niin aion nyt sen kiikuttaa kelalle. En osannut yhtään ajatella asiaa tuolta kannalta aiemmin.

Jäätiin muuten minimiin kaikissa etuuksissa.. :( Vaikka lujasti on töitä paiskottu molemmat niin tuntuu ettei ikinä saa mitään takasin. No, iteppä ollaan huonopalkkaiset alamme valittu.

Neukkukuulumisia myöhemmin :wave:
 
sain Kelasta päätöksen tänään!! Vaikka viimeksi virkailija väitti hakemukseni käsittelyn menevän helmikuun puoleen väliin. Taitaa olla hieman tomppelia väkeä siellä töissä, yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

Nyt sitten pitää vain kuukausittain täyttää lappu että onko tehnyt töitä vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siruko:
Jäätiin muuten minimiin kaikissa etuuksissa.. :( Vaikka lujasti on töitä paiskottu molemmat niin tuntuu ettei ikinä saa mitään takasin. No, iteppä ollaan huonopalkkaiset alamme valittu
Oletko työssäkäyvä ihminen? Jos, niin ei kai silloin voi minimirahoja saada? :|
 

Yhteistyössä