** Helmikuun Helmet** tammikuu

Moikka :wave:

Nyt on jääny palstailut ihan tyystin unohduksiin, täällä on vaan valmistauduttu vauvan tuloon, siivoiltu ja koitettu olla iisisti muuten. Eli siis kasassa ollaan edelleen! Maanantaina käytiin taas ä-polilla, kaikki on just niinku pitääkin, tosin ketutti kun kahdessa viikossa ei ollut kohdunsuulla tapahtunu mitään, tiheistä suppailuista huolimatta. Eli pehmennyt oli ja kanavaa 1,5cm. Tää ei siis synny ikinä :D Kerroin aikaisemmin että oon niin kypsä tähän olotilaan, nyt loppua kohti on jostain syystä helpottunu kuitenkin fiilikset ja vaivatkin. Painoarvioksi saatiin jo 2,9kg, eli hyvinkin vois tulla jopa 3,5 kiloinen vauva vaikka niin pieneksi meinasivat aikaisemmin.

Nyt alan ottaan kiinni teidän kuulumisia ja kurkkimaan ketkä kaikki on jo saanu nyytit syliin =) Toivottavasti kaikki on jakselleet hyvin! :hug:

siru 38+2
 
No nyt pääsee kyllä täältäkin ruma sana tai kaksi. Voi viddu!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Kirjoittelinkin teille, että isännälle nousi ma iltana kuume sinne neljäänkymppiin.. Ti hän kävi sairaanhoitajalla ja nyt tänä aamuna sain hänet vihdoin potkittua lääkäriin. Omat epäilykset osoittautuivat oikeiksi, eli hänellä on keuhkokuume ja on nyt tipassa terveuskeskuksen vuodeosastolla! (mahtaa olla kivaa pappojen kanssa ). Antibiootti menee nyt sitten ainakin vuorokauden suonensisäisesti ja katotaan tilannetta sitten. Tuo on kyllä ihan hirveä tauti. Itse sairastin sen reilu 2 vuotta sitten. Se vie kyllä voimat ihan tyystin. Voi kunpa en nyt vain itse tuota sais.
Tämä on nyt NIIN ristiriitaista :headwall: :headwall: Mäkin jo niin mielelläni lähtisin synnärille ja nyt täytyykin sit vaan toivoa, ettei vaan joutuis vielä muutamaan päivään lähtemään! Hiton hitto! Miten hitossa< KOKO AJAN synnytyksen ympärillä pyörivät ajatukset sais johonkin muuhun asiaa???? Päässä pyörii vaan et tapahtuis nyt jo jotain... voi kunpa ei vaan nyt alkais supistella. Supistaa, jes! Ei ei ei loppukaa nyt. Vuorotellen näitä ajatuksia sit pyörii päässä! Mulla ei yleensä pinna pala helposti, se on paremmin sellaista venyvää kuin paukkuvaa laatua, mutta nyt ihan oikeesti mua ottaa päähän ja itkuttaa vaan!
Eli jos nyt pitäis lähteä synnärille vuorokauden sisään, niin wtf. Yksin sinne sit pitäis mennä ja ensin viedä vielä lapset hoitoon. Eikä se isäntä pääsisi sinne edes kattoon!!!! Argh!!!! |O |O
 
mä täällä taustailen edelleen.viikkoja on tällä hetkellä 35+1 ja maha paukkuu kauttaaltaan ja alapää myös.onko kenelläkään muulla samalla tavalla?liitoskivut on ihan helvetinmoiset ja alan uskoa noihin juttuihin että mitä enemmän raskauksia sitä tuskasempaa....pitää täällä ainakin paikkkaansa :) viime sairaalareissussa viikolla 34 kohdunkaulaa 3cm jäljellä ja ehkä aavstuksen auki paikat sivusta.painoarvio oli silloin 2.7
 
babygirl :hug: ja toivottavasti miehesi kuntoutuu pian! :hug:

Kaaliloota on munkin herkkua. :p Himassa ei kyllä tuu tehtyä sitä, mutta mutsilta ja anopilta joskus aina toivon sitä kyläruoaks. :p Ehkä sitä sit rupee tekemään, kun on lapsikin... :) Meillä muuten syödään makaronilaatikkoa ennen uuniin laittamista. Tai siis sitä makaronijauhelihamössöä. :p Ja jos laitetaan juustot ja munamaidot, ni ne tulee sit myöhemmin, kun on syöty maistajaisia. Kerran jopa ei laitettu koko lootaa uuniin, vaan päätettiin syödä se semmosenaan. :D

Nyt lähetään miehen kans neuvolaan ja sukkaostoksille :wave:
 
evaellen meillä lapset irvistää kaalilaatkolle..syyään tota ukonkaa varmaan viikko :x :kieh: No, se paranee vanhetessaan ;) Siis se laatikko, ei mies :LOL: :LOL:
Ja meillä tuo makaroonijauhelihamössö on lasten herkkua, sitä ne sois vaikka joka päivä :D
 
Kaaliloota maistuisi kyllä.. lohikiusausta juuri mussutin.

Kävelin äsken kauppareissun, jonkin verran suppaili takaisin tultua, mutta nyt loppui nekin. Olisi niiiin kiva tietää tarkka päivä milloin saa nähdä beibin. Ai miten niin malttamaton :headwall:

Nyt se lumisade tuli tännekin. Mies on kohta lähdössä ajamaan koulutukseen 200km..

37+4
 
taisinpa Kiinamamankin siellä bongata.

Hitto sai taas ventata. Just tulin ja 10.00 oli aika.

painoarvio 3080g ja jos yhtä pitkään kun tytön kanssa menee niin 4000g saa punnata kuulemma. :eek:
Pissa puhdas
turvotus-
rr 138/86
Raivotarjonta mutta korkealla vielä on pää
Kohdunsuu sormelle auki :D
K.kaulaa jäljellä 2-3cm.

Metrin pitunen kyr*ä kyllä otassa tuon käynnin takia...ihan turhaan periaatteessa tuo käynti ja uutta aikaa tyrkytti niin sanoin et en ota. Hittolainen. 4 tuntia kesti mun poli käynti.

|O |O |O


Täällä tuiskuttaa kaiken lisäksi lunta ihan pirusti. Nyt meen ukolle naputtamaan paskasta reissusta.... mutta Tulipahan tehtyä. Näki Maran :heart: kuitenkin varpaitaan napsuttelemassa.

Evaellen Hyvä kun ootkin kasassa vielä. Kyllä me sua niin kovasti kaipailtiinkin jo.

tarppa ja Jahvetti ja muutekin....paljon suppareita teille...

Jepsu ja Martti 37+2 :heart:
 
Hissukka mul on nuita valopalloja tullut muutamaan otteeseen, kun olen esim. istunut olkapäät lytyssä, tai kädet niskantakana.. ilmeisesti johtuneet niskojen huonosta verenkierrosta.. sen siitä saa ku joutuu nukkuun kahella tyynyllä, et yläroppa olis hiukkasen koholla..terkkarikyl käski laittaa patjan tai sängyn alle koroketta..mitenkähän se luulee et nuo kirjat (mitä ehotteli) pysyy tuolla sängyn jalkojen alla :ashamed: ku ei aina pysy tuo sänky etes seinän vieressä...seinän ja sängyn väliin panimmeki jo heti ku remppaoltiin tehty suoja, ettei hakkaa uusia listoja :ashamed: mekö muka akiivisia...heh
Tääl kans yks joka TYKKÄÄ kaaliruuvista..meilkään tuo isäntä ei voi sietää kaalin hajua..muutaman kerran olen kylläkin uhallakin tehny kaalikääryleitä (kotiani menen tekeen kaalipattaa, sit ku oikein alkaa himottaan). Ei jaksa kuunella tuota motkotusta :D
No niin nyt on sit litran taikina valmiina munkkeina..nyt aattelin tehä ihan perinteisen lansagnen ja yllätys yllätys suklaaruutuja :D
tulee illalla isännän vanhemmat kyllään, ni onpahan jotain tarjotavaa, ja samalla riittää vähän pakkaseenki..
 
Joopajoo, tuskin on ihan äkkiä maailmaan tulossa tämä meidän kakkonen...Eilen oli vika neuvolalääkäri, vauva keikkuu edelleen ylhäällä, kiinnittymisestä ei tietoakaan, paikat kiinni ja kanavaa mukavat 3cm jäljellä, sanoi että himpun on kohdunkaula pehmentynyt muttei paljoa. Nooh, tässä odotellessa siis menee luultavasti vielä useampi viikko, eihän tässä vielä mikään kiire olekaan, onneksi ei nyt ole suurempia vaivojakaan niin eiköhän tämä tästä! :) Tilanne voi tietty muuttua nopeastikin vielä kun ei ole ensimmäinen kyseessä, mut eiköhän täältä suht moni lähde tositoimiin ennen meikäläistä!

Ei olla käsikopeloa kummempaa painoarviota pikkuisesta saatu, kun ei ole noita ultriakaan ollut sitten rakenteen. Terkka arvioi näppituntumalla ettei olisi mikään jättiläinen tulossa, vaikka yläkäyrällä ollaankin mahan kanssa menty(eilen sf 34,5, alkaa tasoittua)-sanoi että varmaan aika lähelle esikoisen kokoluokkaa on ja jos menee laskettuun asti niin ei välttämättä edes 3,5 kiloinen. Ei haittaa, käy mulle :D ihan tarpeeksi tekemistä oli tuossa himpun yli kolmekiloisessa pojassakin! :LOL:

Tuo poitsu on kyllä ihana kun tekee pienessä päässään ajatustyötä vauvan tulon takia. On ruvennut hoitamaan rakasta lempipupuaan kuin vauvaa, syöttää ja laittaa puupalikan tutiksi, kertoo sen itkevän ja lohduttaa, kauhean herttaista. :heart: Välillä leikkii itse vauvaa ja äiti saa sitten puolestaan hoitaa! Toisaalta testaa selvästi mun ja miehen reaktioita ja juttelee virne naamalla läpsivänsä vauvaa ja hetken päästä perään kertoo näyttävänsä sitten vauvalle lelujaan! :LOL: Kyllä siinä on ristiriitaa mietittäväksi kun eihän reilu kaksivuotias kuitenkaan pohjimmiltaan sisaruksen tulon tuomaa muutosta ymmärrä-hyvä kuitenkin että käy omalla tavallaan asiaa läpi, ei tule sitten ihan puskista että tässä tää vauva nyt on!

päivänjatkoja naiset!

hilunen 36+3
 
babygirl :hug: tosi et karsee tauti.. itekans sen parivuotta sit sairastin..enkä suostunu jäämään sairaalaan ni siks kai sit pitkitty.. :ashamed: se yskä on karsee.. mut toivottavasti miehes lähtee hyvin paranemaan, kun on tipassa. niin ja saa hengenahdistukseen jne. sairaalassa paremmin troppia. :hug:
Varmasti tosi ristiriitainen olo. Itekki joulunaikaan olin ihan hermona, ku isäntä sairasti ja oltiin lähdössä sukulaisiin..piti itkulenkkiki tehä, ennen ku ymmärsin ettei se isännän vika ole et on sairaana.. :ashamed: harmittivain niin kovin..ku oli meidän eka yhteinen joulu saman katonalla. no nyt lähen jatkaan touhuilua!
 
Heippa taas!!

Taustailen edelleen ja koko päivän yleensä palsta auki,viikonloppuna en jaksa koneen kanssa leikkiä ni maanantaina aamulla aina 10 sivua luettavaa..

Mulla edelleen olo mitä mainion,käyn koiran kanssa päivittäin lenkillä ja olen muutenkin energinen. Mihinkään ei satu eikä supistele,tosin ei mulla oo supistellu kahden ekan kanssa kun vasta sit ku on tosi kyseessä.

Haleja kaikille vaivojensa ja kipujen kanssa!! :hug:

T:Hanni & Helmer 35+1 Juhuu!!!

Mä en jaksais kyllä enää odottaa,haluis nyytin jo syliin..toisaalta kasvakoon nyt vielä..
 
babygirl :hug: .Ihan paska tilanne. Itekki pelkään, että voiko ukko saada vielä sen mahataudin, kun on ainut, joka ei ole sairastanut..oiutoa jos säilys, mutta sillä on ihme vauvan immuuniteetti. TOIVON parasta!

Jepsu höh, aika kauan ootattivat. Ja sit ei sen kummempaa uutta. :hug:

Valopalloja näin minäkin viime raskaudessa vaikka paineet ym ok. Myös kovasta päänsärystä kärsin. Kuitenka ei ollut raskausmyrkytystä. Jaksuja, ketkä kärsii noista ja toivottavasti ei tuu vakavampaa :hug:

(.) Mua alko taas supisteleen, mä ku en jaksa kellottaa, ku loppuuvat kuiteski viimestään, kun meen nukkumaan :kieh: . On se PRKL, että päivät hoidan kersoja,kotia ym ja supistelen jopa säännööllisestikin välillä ja kipeesti joka kerta, ni sit yöt menee iha kuutamolla. Tietty hyvä, että yöt saa nukuttua, mutta miks ei ala tapahtuu |O |O ? Ihan samaa rataa tuntuu menevän ku tytöistä.. Että ei tässä sen puolesta kauheen montaa päivää enää pitäs mennä. Syntys vaa enne käynnistystä..siihenkää ole ku viikko :eek: .ens torstaina näihin aikoihin toivottavasti supistaa jo kunnolla |O .
 
Ja neuvolassa käyty. Mä en tajuu miten mä lopulta lähdin sinne puoli tuntia liian aikaseen vaikka koko ajan tiesin monelta pitäis siellä olla.. Onneksi neuvola on ihan kulman takana niin kävin sit kaupassa, heitin ruoat kotiin ja köpöttelin takas neuvolaan.

Paineet vaan nousee! nyt ne oli 125/98 (viimeksi 129/92). Kuulemma vaan seuraillaan koska pissa oli puhdas. Turvotusta kyllä oli. Mainitsin viime vkl:n päänsärystä niin sanoi että jos nyt viikonloppuna tulee taas, voin soitella Jorviin. Siellä ne voi katella onko ihan vaan migreeniä vai paineisiin liittyvää.. Muutenkin sain sellaisen käsityksen että jos verenpaine nousee kauheasti vielä niin Jorvissa mietitään mitä tehdään.. En sit tarkemmin siitä kyselly.
Painoa oli viikossa noussu kilon :eek: :whistle: ja mitään en ole mielestäni syöny! Oisko nestettä..? Sf oli nyt 33 (viimeksi 32) ja vauvan pää tuntui alempana, ei sanonnu mitään ku kysyin kiinnittymisestä.

Paineiden takia meen sitten jo ens maanantaina käymään siellä. Täti totesi että oishan se hyvä että vauva ei kauhean kauaa enää mahassa pysyis, ihan noiden paineiden takia. Niillä kun on tapana laskea kun vauva on syntynyt.. Niin ja sf-mitan mukaisella käyrällä vauva pyöris 3 kiloisen kokoisena syntyessään..

Nyt kyllä tuntuu että tää ei ikinä synny.. :/

Aloin vaan miettiä ihan yleisesti sovittua sektiota. Millä perusteilla siihen päädytään?

Mulla särkee toista rintaa :(

Hurja aatella että nyt mennään jo rv 37+4 :eek:

 
Meillevauva Mä meinasin jo yksityiseltä hakee lähetteen sektioon. Päätin kuitenkin, että uskallan odottaa maanantain äitipolia, vaikka vauva ois sitten kuinka iso tahansa.
Sektioon päätymiseen on varmaan monia syitä, pelko, vauvan iso koko, äidin väsymys, korkea verenpaine, perätila, edelliset sektiot jne....
 
kaalilaatikkoa kävi tekee mieli :p kiitos jahvetti :kieh: :D ja ku7n meillä ei sitä muut syö ku me miehen kanssa. yleensä mä kyllä teen kaalipataa, mut laatikko vois olla poikaa välillä :p mut se haju :x vähä herkillä nyt noitten hajujen suhteen muutenki B)

jahvetti: et kyllä synnytä vielä |O :LOL: täähän oli se mein eka sovittu synnytyspäivä :whistle: mulle ei muutes sovikkaa se eka päivä ellei meil oo jo torstaina se lekurikäynti B) mut mä ilmotan et siirretäänkö :LOL: käviskö toka päivä muutes? ruotsalaisten kansallispäivä :whistle:

babygirl: toivottavasti miehes paranee siks kunnes synnytys käynnistyy :hug:

me ollaan tänään oltu miehen kanssa vuos yhessä :heart: oisko kellään ideoita et miten vois juhlistaa arkisesti? kun meillä ei mahdollisuutta mihinkään lähteä vaan aattelin et jos vaikka kokkais jotain. ideoita otetaan ilolla vastaan =)
 
Heissan,

täällä myös yksi taustailija. Kirjoittelin aikaisemmin toiseen ketjuun, mutta kun se kuihtui pois, kuihtui myös kirjoittelu. Sen jälkeen jäin koukkuun tähän pinoon ja joka päivä on tullut lueskeltua. (En muuta saa tehtyäkään!)

LA on 6.2. ja poitsu tulossa. Verenpaineiden takia sairauslomalla jo pidemmän aikaa (nyt noin 145-150/90-100) ja RD myös piinaa. Meinaa jo kamala makeanhimo iskeä!

Tuosta kohdunsuun tilanteesta: meillä myös miehen laitoin kokeilemaan toissapäivänä ja hän tuumasi, että aivan kuin täällä sykkisi jotain... Eihän me ymmärretty asiaa ja eilen lääkärissä lekuri totesi kanavaa olevan enää 1 cm jäljellä ja vauvan pään tuntuvan sormen päähän! Sitä se mieskin siis jo silitteli... :LOL:

Painoarviosta: Mulla meinas iskeä pelko vauvan isosta koosta. Onneksi se johtui varmaankin erikoistuvan lääkärin vastaanotoista, hänen käytöksestään ja tulkinnoistaan. Kiltti neuvolantäti soitti tuonne äitipolille ja pyysi minulle kokeneemman lääkärin. Ylilääkäri teki varmanoloisesti mittaukset ja selitti synnytyksen kulun selkeästi (kuin myös kätilö auttoi omalta osaltaan ottaessaan sydänkäyrää) ja nyt ainakin tuntuu, että tuo paniikinomainen tunne on kadonnut. Eikä poitsustakaan saatu enää yläkäyrällä kulkevia mittoja. Painoarvio oli 3,3 kg rv 38+0. Nyt voin taas rauhallisin mielin odotella milloin tää putkahtaa ulos.

Synnytyksestä: Oletteko jo miettineet synnytystapaa? Jakkaraa, ammetta...? Itse ajattelin ammetta kokeilla ainakin avautumisvaiheen kivunlievitykseen ja otan miehen sinne mukaan lillumaan... =) Olen huomannut kovista migreeneistä kärsiessäni, että kuuma suihku auttaa siihenkin. Kipu ei tunnu yhtään ja kun suihkusta tulee pois, pää on räjähtämispisteessä. Toivottavasti vaikuttaa lantion seutuun samoin! Ammeeseen synnyttäminen tuntuisi houkuttelevalta (joku muukin oli katsonut Faktalta tulevaa Vauvataloa, jossa vauvat putkahtelevat veteen), mutta jos en tohdi niin pitkälle siellä olla, haluasin jakkaralta ponnistaa. Onko joku joskus kokeillut kohdunkaulan puudutetta ja amme -yhdistelmää?

Sienna ja poitsu rv 38+1
 
cruella sitäpelkoo ei oo et mie täältä tänää johonkii lähtisin :LOL: :LOL: No voi köhnä...ei ny ainakaa ruattalaisten päivänä |O Jos 3. päivä sit? :D :kieh: Juuh...haju ei oo kovin kiva, kun tulee kämppää sisälle :x
Hyvää ruokaa ja juomaa (alkoholiton siideriä tahi viiniä) ja jotain oiiiikeen herkkuruokaa, kun lapset nukkuu :D :heart: Niin myö aina toisinaan tehään, jos/kun ei minneen päässä lähtee... =)
 
Meidän sairaalassa mielestäni kyllä saa ihan synnyttääkin ammeeseen. Ei ainakaan tutustumiskäynnillä estelty. Tosin tunkua sinne ei kylläkään ole. Ja riippuuhan se tietenkin siitä, miten synnytys etenee ja tuleeko komplikaatioita....
 

Yhteistyössä