HELMIKUUN HELMET 2013 *marraskuu*

Kiitokset kaikille vastauksista asiassa Ikean pinnis. :) Ehkä sellainen tulee itellekin hankittua, taidan tosin tällä kertaa pyytää vanhempiani tuomaan vain ne LACK-pöydät... ja ehkä jotain muutakin vielä, kunhan keksin mitä. :D

Että on se pesänrakennusvimma ja sisustushulluus tullu tännekin. Miesparka on ihan kauhuissaan kaikista suunnitelmista. Tänään oli tullut Matkahuoltoon sitterikin. Kohta ei tarvita muuta kuin vauva enää. :LOL:

Äiti maa meillä onneksi noi nimet on valmiina molempia ajatellen - tosin luulen, että se tytön nimi sieltä vain käyttöön tulee. :heart: Jostain syystä se pojan nimi olikin vaikeampi miettiä/löytää, että tiedän tavallaan tunteen, kun mikään ei kuulosta hyvältä. :D

Käytiin äiteen kanssa tänään toivottamassa tervetulleeksi ja onnittelemassa paikkakunnan uudet kampaamoyrittäjät ja siinä samalla saatoin tilata itselleni ajan ripsienpidennykseen. Oho. :D Ajattelin, että jos muuten näytän nuutuneelta mammalta niin onpahan ainakin kunnon räpsyripset. :whistle: Ja pidennyksistä seuraava aasinsilta, kun sain näytteen sellaisesta hirmupitkästä pidennystukasta - 80cm. Ja oli muuten hyvälaatuista. Oi että. Tiedänpähän, mistä jatkossa sitten pidennystukkaa tilaan. :) (saa sieltä onneks muitakin pituuksia, toi 80cm on niin pitkää, et ois Tuksullakin tekemistä sen kanssa :D )

Viime yön nukuin huonosti. Tuntui, että ihan jokainen asento oli huono ja sitten isännän kuorsaus vielä päälle... Phuuh.
Onneksi voin nukkua kohta päikkärit. Ne tulee niin tarpeeseen. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 27+1
 
MrsR minkäs merkkistä tukkaa on 80cm mittasena?! Pisimmät mihin oon törmänny on ollu 60-70cm.
Nuista ripsienpidennyksistä haluan sanoa sen verran että niitä ei oikein suositella raskaana oleville. Se liima höyryää siellä ripsissä vuorokauden. Mut ei varmaan näin loppuraskaudesta oo niin vaarallista. En voi olla miettimättä että aiheutinko oman keskenmenoni rv 12+0 juurikin ripsienpidennysten takia. Huollatin ripsiäni tuolloin koko ajan 2 viikon välein. Vasta jälkeenpäin kuulin toiselta ripsientekijältä että ei ole suositeltavaa. Ja kun hän tuli itse raskaaksi, lopetti ripsien teon.
 
Hei vaan taas kaikille pitkästä aikaa..mulla on ollut niin kiireinen viime kuukausi etten ole juuri kerennyt kun kirjoitukseni lukemaan. No nyt taas lukasin läpi kaikki uudet postaukset ja olihan niitä..saapa nähdä mihin kaikkeen muistan kommentoida.

kela mulle on tullut äippäpakkaus aikapäiviä sitten, mutta mitään päätöstä vanhempainraha asioista ei..ainoastaan näkyy että minun hakemus heille saapunut. Miten muilla? Joko teillä tiedot noista muista asioista kuin äippäpakkauksesta?

tuulianna sinä ainakin kommentoit vauvan pientä kokoa, täällä ollaan oltu seurannassa rakenneultrasta lähtien ja alkuun pelkäsin ihan hirveästi että vauvalla kehityshäiriö tms. No nyt olen jo 3 ollut ultrattavana ja neiti kasvaa normaalisti omalla käyrällään, sillä alimmalla siis. Mulla edellinen ultra oli maanantaina 27+4 paino 930g ja lääkäri oli tyytyväinen kun oli kasvanut edelliseen kertaan nähden reippaasti. Sanoi että vauva on normaalipainoinen, mutta pieni. Arvio on että syntyessään täysiaikaisena olisi 2900g. Eli ei teillä varmasti syytä huoleen ja saapa nähdä pikkuista useampaan otteeseen :) niin enkä usko että syömisellä pystyy mitenkään vaikuttamaan asiaan..mulla painoa tullut +6,5kg

liitoskivut täällä ollaan niistä kärsitty viime päivät ja tänään piti jäädä saikulle. En pysty enää istumaan ku kivut yltyy jo siitäkin ja kävely nyt on ihan viimeisenä mielessä. Ihan kateellisena luen kun osa pääsee liikkumaan ja jumppiin, saati pupuilemaan.. miehellä tiedossa kovat ajat kun saan itseni normaalikuntoon :LOL:

nimi lapselle me ei varmaan ikinä tulla yhteisymmärrykseen nimestä. Mies haluaa erikoisemman nimen kun meillä vähän erilainen sukunimi? Siis hänen mielestä..itse taas haluaisin perinteisen suomalaisen nimen. Meidän lapsi varmaan on sitten "Vauva" vielä aikuisenakin :LOL:

tulilatva mun mies selvästi kuuluu kukkaostoksissaan samaan sarjaan..hän ostaa viherkasveja minulle lahjaksi -> kestävät pitempään..leikkokukista hän kommentoi että ovat kauniita mutta kuolevat niin pian..:)

vyötärö mittasin 95cm, ennen raskautta oli 66cm

Mulla jäi varmaan vaikka ja mitä kommentoimatta, mutta nyt pitää mennä makuulle kun maha taas kipuilee...ääh milloinkohan sitä olo alkais helpottaan.

Annalinnea ja Vauva 28+1
 
Täällä tänään ihana kampaaja leikkasi ihan uuden pään ja tuli sairaan hyvä!

Annalinnea Mulle kanssa äitiyspaketti tuli hetimiten, mutta niitä KELAn rahapäätöksiä odotan edelleen. Olen miettinyt pitäisikö tässä soittaa johonkin, mutta en ole vaan jaksanut vielä ryhtyä toimeen. Mutta olen siis kanssa miettinyt, että miksi se niin kestää.
 
Hei vaan kaikki mammat!

Me käytiin tänään viimein miehen kanssa kiertelemässä vauvantarvikeliikkeitä (eli kahdessa) ja kyselemässä vaunuista. Tuli oikein leppoisa olo, eihän noissa nyt niin kauheasti eroja ole. Toisessa kaupassa myyjä väitti, että Emmaljungat tehdään oikeasti Ruotsissa ja toisessa myyjä sanoi, että kaikki yleisimmät vaunumerkit tehdään Kiinassa (osa kankaista/kokoamisista jossain Euroopassa). Ostetaan sellainen missä on kova koppa ja pumpattavat renkaat. Sitten vaan aletaan käytettynä etsiä, huutiksesta ja facebookin ryhmistä. Toivottavasti jostain löytyy. Aika kovia hintoja pyytävät, kun yhdetkin 7-8 vuotta vanhat Briot oli 300 euroa! Melkein puolet siitä, mitä uudet maksavat.

Lumi-enkeli kirjoitti pienestä vauvastaan (1000g) ja mun piti ihan kaivella omia lukuja esiin. Me käytiin lääkärineuvolassa päivää aiemmin (viikolla 27+2) ja saatiin painoarvioksi 1045 grammaa ja poika kulkee kuulemma mukavasti keskikäyrillä. Että kovin on pienestä kiinni, että käyrille mahtuu, kun kaikki perustuu kuitenkin siihen, miten tarkan mitan lääkäri saa reisiluusta, päästä ja kehon ympäryksestä.

Sairaalakassista vielä. Kävin repeilemässä vauva-sivujen sairaalakassilistalle. Että ihan meikit mukaan sairaalaan. Ja filmiä kameraan. Ja käsitöitä. :LOL: Toki, jos siellä sairaalassa pitää pitkiä aikoja hengailla, mutta minä ajattelin mennä sinne vain synnyttämään. :D Neulonko nuttua samalla, kun ponnistan? Vai synnytyksen jälkeen? "Hoitakaa te tätä vauvaa, mulla on nämä villasukat kesken." Mutta Äiti maan tapaan lista pitää tehdä!

Nauroin ääneen tuolle Bettiksen masun kuumenemisjutulle. Kerroin sen myös miehelle ja siinä samalla tajusin, että en ole viikkoihin tehnyt ruokaa... Mitenköhän se on nyt näin pahasti kaatunut miehen kontolle. :O

Bumble kyseli kausi-influenssarokotuksesta. Siitähän oli jo täällä aiemminkin puhetta ja mä otin sen jo jokin aika sitten. Ikinä en ole ennen ottanut, mutta THL sitä kuitenkin raskaana oleville suosittelee (siksi minusta oli vähän kummallista, että Keltakukan neuvolaihmiset eivät sitä suositelleet). Lähinnä siis otin sen vauvaa varten, en itselleni.

Minä en tiedä supisteleeko minua vai mitä. Välillä vatsa menee ihan kovaksi ja on aika pitkään kova (kymmeniä minuutteja). Mutta ei sillä tuntemuksella ole mitään tekemistä niiden supistusten kanssa, joita oli keskenmenon yhteydessä.

Tsemppiä Äiti maalle ja miehelle nimien pohtimiseen. Meillähän se nimi oli tosiaan jo valmiina ennen raskautta ja puhutaan pojasta ihan nimellä, kuten myös lähipiirikin.

Käykö noissa perhevalmennuksissa seurakunta jotain höpöttämässä? Tuolla neuvolan sivuilla puhuttiin sellaista. Pitäisköhän soitella ja kysellä etukäteen, en ole yhtään kiinnostunut kuulemaan mitään uskon asioita perhevalmennuksessa (miten se siihen voisi liittyä?)...

Annalinnea, mä en ainakaan odota päivärahapäätöksiä vielä pitkään aikaan. Mulla ne lasketaan viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan, niin ensin pitäisi olla joulukuussa maksettava palkka tiedossa ennen kun niitä voi laskea. Jos tulee uusimman verotuksen mukaan, niin sittenhän päätöksen voi tehdä aiemmin.

Kauhea päänsärky ollut tänään, ja pahoinvointiakin. Yöllä alkoi, aamulla jatkui. Parin särkylääkkeen jälkeen helpotti. Otin päiväunet ja herätessä oli taas tullut takaisin. Nyt on helpottanut lääkkeillä, mutta kunhan ei tulisi takaisin. :(

Tällaista tänään,

P-L
 
Pink89 Ihan uusi maahantuonti siis noissa 80cm pidennyksissä - eräs kampaamoyrittäjä on siis halunnut omaan maahantuontiin hyvää ja just tuota piiiiiiiitkää tukkaa, kaksi vuotta kesti löytää sopiva kaikkinensa (hinta-laatu suhde kohillaan jne.) ja onpa vielä sellainen tehdas, joka tekee tarvittaessa mittatilaustyönä jopa liukuvärjätyt. :) FB:n puolelta löytyy Parturi-kampaajat ryhmä, jossa asiasta on ollut paljon puhetta ja sieltä saa sit pääpirulta suoraan noi näytteet sekä hinnat.
Ripsienpidennys tosiaan on melkoinen höyrytys kyllä, mutta tekijä on itse juuri äitiyslomalta tullut ja sanoi, ettei pitäisi olla mitään vaaraa pienelle siitä. Luotan tähän sanaan. :) Olen muutenkin mennyt hyvin vähillä koko raskauden - tällä viikolla toinen värjäys raskauden aikana ja kun tukka on ollut tummuudeltaan lähellä omaa, ei ole tarvinnut edes kulmia värjätä. :)

KELAn hitaus on huomattu täälläkin... Päätös äitiyspakkauksesta tuli 1.11 ja postinkin kautta vielä erikseen, mutta pakkausta ei ole näkynyt. Pare ens viikon alussa tulla tai soittelen perään jo. Äitiyspäivärahasta en ole minäkään päätöstä saanut, käynyt nyt kerran viikkoon katsomassa, josko ois tullut... mullakin lukee, että hakemukset vastaanotettu 26.10, muttei mitään muuta. Tunnetusti KELA ei kiirettä pidä... :mad:

Kausi-influenssarokote olis täälläkin tarjolla tietysti, mutta minä päätin, etten sitä ota. Yksinkertainen syy on se, etten ole sitä ennenkään tarvinnut niin en nytkään koe sitä tarpeelliseksi - edes vauvan vuoksi. Neuvolassa sanoivat, etteivät puutu päätökseen, koska täällä ainakin monet jättävät sen ottamatta. :)

Meidän söpö vihreä sitterikin tosiaan tuli, mies haki sen töistä tullessaan matkahuollosta. :) Hirmu helppo käyttöinen ja selkänojaa saa ylös sekä alas, eli pikkuinen voi vaikka iltapäivätorkut siinä ottaa. Jos on äitiinsä tullut, niin rakastaa sitteriä - minähän istuin koko ajan sitterissä ja yleensä sitteri oli ruokapöydällä, että oma äiti pystyi tekemään kotihommia. Olin seurallinen tapaus jo ihan vauvasta asti. :D

Mitenkäs muilla verensokerin seuraajilla menee? Täällä saadut mittaustulokset ovat vallan hyviä, ruokailun jälkeiset jopa alakantissa. Viikon päästä maanantaina olis se kätilön soittoaika, kun kyselee nuo lukemat ja sitten kaiketi tietää, mitä jatkossa seuraa. :)

Perjantain jatkoja ihanille mammoille! :wave:
 
Mie ajattelin ottaa suosittelujen takia tuon kausi-influenssarokotteen :)

+Olen itelleni laitattanut ripsienpidennyksiä nyt raskaana ollessa, huollattanut 4-6viikon välein . En ole kuullut, että voisi ilmetä jotain siitä :( :eek: Ihanaa, kun saa laitatuttaa ripset, kun mulla ei sellaisia ole juurikaan. Tai noh, vaaleanruskeat pikku tököt (sukuvika tää vaalearipsisyys). :) Kulmakarvatkin tooosi hennot ja vaaleat, olisi kiva joskus käydä ammattilaisella maalauttamassa ne. :)
 
Äiti maa Mä oon nämä 3 ensimmäistä lastani synnyttänyt ihan muualla, muutettiin 3 vuotta sitten tänne Vammalaan. Mutta kyl mua jännittää, että jos täytyy viikonloppuna lähteä Taysiin, kun mun viimeisin synnytys kesti vain 3 tuntia, että ehtiikö sinne asti...

Tosin en nyt sitten tiedä, vaikka joutuisin arkenakin Taysiin. Olen meinaan diagnosoinut raskausdiabeteksen itselleni. Viime neuvolassa oli pissassa sokeria ja sieltä sain ohjeen mitata sokereita 6 päivän ajan 4 kertaa päivässä. Eli MrsR:n kyssäriin: mulla aamuarvot on ollut liian korkeita:| Muut arvot ollut hyviä. Mikä on liian matala aterian jälkeiseksi? Mä sain vaan noi maksimit eli ennen ateriaa alle 5,5 ja 1 h jälkeen alle 7,8. Ens tiistaina lääkärineuvola, niin katsotaan siellä sitten noita.

kiikkalainen rv 27+5

MUOKS vielä: Äitiyspakkauksen mäkin olen saanut jo pari viikkoa sitten, mut en raha-päätöstä. Jostain keskustelusta täältä luinkin, että KELA saa viimeiset valmiit verotukset vasta joulukuun puolessa välissä?!? Eli varmaan vasta sitten tulee päätös?!?
 
Viimeksi muokattu:
Minua kyllä hämmästyttää kovasti nämä neuvoloiden toisistaan hyvinkin paljon poikkeavat neuvot. Kun nyt on ollut ihan laidasta laitaan! Luulisi, että ne neuvot nyt kuitenkin perustuu tutkimuksiin eikä mihinkään mutu-tuntumaan, jota sitten sovelletaan niin kuin lystää. Tässä rokotusasiassa ajattelin, että he vaan pesevät omat kätensä tästä sopasta, kun pandemixin kanssa kävi niin kuin kävi. Mutta en minä sitä nykyistä rokotusta kyllä uskalla ottaa, kun ei hoitaja itsekään uskalla. Pandemix rokotteen olen siis viimeksi ottanu, muita influenssarokotteita ei ole ikinä edes tarjottu.
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Pikku_Pallo noissakin on aina eroja, siis liimoissa, mitä ripsipidennyksissä käytetään. :) Mä nyt ekaa kertaa kokeilen, vaikka omat ripset on kyllä melko pitkät ja tuuheat, mutta oon niin aamu-uninen, että pääsen helpommalla, kun laitattaa noi lisätupsut. :D

kiikkalainen mulla noi paastot on ollu 4,4 - 5,1 välillä ja ruokailujen jälkeiset tunnin arvot 5,5. Mun isällä on ykköstyypin db ja sanoi, että melko alhaiset on noi mun ruokailujen jälkeiset, ei siis liian alhaiset, mutta enemmän siellä normaalin alarajoilla kuitenkin. Liian alas kaiketi menee, jos mennään sinne kolmella alkavaan lukemaan - terveen ihmisen tilanteesta en osaa sanoa, mutta isällä ainakin silloin on jo todella, todella huono olo. Periaatteessa siis voisin syödä enemmän aterialla, mutta en viitsi änkeä enempää ruokaa napaan, kun ei kerran mene enempää. :)

KELA-hommaan, että mun päätös kyllä pitäis tulla siitä verotuksesta huolimatta jo aiemmin, koska mun äitiyspäiväraha riippuu maksetusta YEL-työtulosta, joka tulee siis viimeisen puolen vuoden mukaan. Kun nää tiedot KELA saa suoraan eläkevakuutusyhtiöstä, niin ei pitäis kestää noin kauaa. Mä kyllä ihmettelen, miten kestää noin kauan tulla tolla äitiyspakkauksella, mut eräs tuttava, jolla on laskettu aika tammikuun alussa, on myös odotellut omaansa melkein 2kk... Missä lie taas kestää, byrokratia on hidasta, kun papereiden siirtely paikasta toiseen varmaan vie ainakin kuukauden... :D
Edit// Täälläkin on muutamia, joilla äippäloma alkaa jo tän vuoden puolella niin luulisi, että päätös tulisi nopeammalla tahdilla. Valtion virastojen yhteistyö on muutenkin aika säälittävää tasoa eikä palvele kansalaisia millään tasolla - tässäkin sen näkee, valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
MrsR Mulla on paastot ollu 5,0-5,9 ja aterian jälkeiset 5,0-6,9. Päivällä ennen ateriaa on ollut 4,1-5,2. Tota paastoarvon korkeutta mä kyllä oikeesti ihmettelen, kun siinä on sentään 12-13 tuntia edelliseen syömiseen aikaa!

Ripsienpidennykset mäkin haluisin. En ikinä meikkaa yhtään, nykyään en ees erityistilanteessa juurikaan. Oon aatellu, et näyttäis sit ees vähän huolitellumalta =)
 
kiikkalainen mitä syöt iltapalaksi? Siitähän se paastoarvon korkeus todennäköisesti johtuu. Mulla toi 5,1 arvo tuli ekana mittauksena ma-aamuna, kun edellisenä päivänä oli noi isäinpäivähässäkät - kahdessa paikassa kakkua ja jäätelöä ja pullaa ja ugh kaikkea makeaa. Normaalilla syömisellä arvot on pysyneet tuossa 4,4 - 4,6 paikkeilla. Musta on hirveän jännää sekin, miten ohjataan noita mittauksia ottamaan - mulle sanottiin 2-3päivänä viikossa ja muistaakseni seliksellä oli 4päivänä viikossa. Ja mähän mittaan vain paaston ja sitten aamupalan, lounaan (silloin kun sellaisen syön) ja päivällisen jälkeiset arvot - en siis enää niitä muiden aterioiden ennen-arvoja. :O

Niin kuin Keltakukka tuossa ihmetteli näitä neuvoloiden eroja influenssarokotteen kanssa, mä ihmettelen myös paljon näitä muita lisäksi. Miten voi olla niin erilaisia ohjeistuksia, kun kaikki tosiaan pitäisi pohjata samaan tutkimustietoon? Ei pysty ymmärtämään.
Mullehan kirjotettiin heti lähete sokerirasituksen tuloksen tultua äitipolille, josta tuli soittoaikaan lappunen ja mä kun luulin, et mun pitää mennä paikan päälle noiden mittaustulosteni kanssa. Olivat kyllä neuvolassakin vähän ihmeissään siitä. Lääkärineuvolassa ei saanut edes sikiön painoarviota eikä kukaan ole muuten edes kurkannut mun alapäähänkään. Noinkohan menee, että ensimmäinen kurkkaus sinne tapahtuu, kun tilanne on päällä... Uskomatonta.

P-L mulle ei ole muuten kukaan sanonut mitään tuosta synnytysvalmennuksesta, hämärä muistikuva on, että siitä oli ihan ekalla neuvolakäynnillä puhetta, mutta enhän mä nyt sellasia enää muista. :D Muutenkin mietin, että mennään miehen kanssa sitten K-SKS:n omaan valmennukseen joku tammikuun lauantai - mua kun enemmän kiinnostaa se sairaalan oma käytäntö noissa tilanteissa. Aika jännä, että kirkkokin on asiaan "sotkettu" mukaan - luulisi, että saa olla poies, jos sellainen ei kiinnosta. Mä varmaan myös jäisin pois, kun tuo kirkon näkökulma asiaan ei varsinaisesti kiinnosta. Itteä enempikin kiinnostais se nimiäispuoli ja ne käytännöt, koska niistä ei ole niin paljoa tietoa - olen eka suvussani, joka ei aio kastaa lastaan kirkkoon. Ja nimiäisistä tulikin mieleen, että tilasin jo entisen koulukaverin tekemään kakun juhlaa varten - on niin hurjan taitava tekemään niitä ja halusin jotain ikimuistoista myös kakusta. Itse kun olen aivan onneton - osaan kyllä tehdä, mutten mitään hienoa. :D

Mikähän puheripuli mulla oikein on... :LOL: Perjantai... se sen täytyy olla.
 
J+
Ripset käyn itsekkin laittamassa räpsyripset jouluksi. Ne kestää mulla ilman huoltoakin hyvinä 2-3kk. Itse suosin toiseksi pisimpiä ripsiä jonka väliin kokoa pienemmät. "Avaa" hyvin jo pieniä silmiä. Muuten ehdottomasti kissamaisesti lyhyet sisänurkissa ja pidemmät sitten ulkonurkkiin. Alaripsiin saa muuten ostetua itsekiinnitettäviä räpsyköitä jos esimerkiksi juhliin haluaa nukkemaiset räpsyttimet.

Muistakaa ettei saunaa, suhkua tai itkumaratoonareita 24h ripsienteon jälkeen. Ja kos autolee paljon niin tuollainen strassi ripessä saattaa ärsyttää. Aina kun valo heijastuu siihen ja silmä reagoin niin automaattisesti pää kääntyy ja säpsähtää että kukas tulee nyt kylkeen :D

Sokerit olivat rasituksessa korkeat ja kotimittausta piti aloittaa. Ja tuntuu niin hölmöltä pistää, kun arvot erittäin hyvät. Aamupaastot olleet 4.5 ja yksi 5.4, sekin siksi että kiireessä nappasin purkan suuhun ja huomasin samalla että pipariksi män. Ennen ruokailua ollut 4.6 ja 4.7 ja tunti ruokailun jälkeen 5.0 tai 5.2.

Syön tavallisesti, eli ihan niin kun ennen rasitusta. Tänäänkin kotipizzan pepperonipizzan jälkeen arvo 5.2 :LOL: joten se niistä hirveistä sokereista se sitten...

Pyykit on pesty, äitiyspakkauksen saatuani pesin kaikki kaatteet, lukuunottamatta ulkohaalaria. Huomasitteko että jostain vaatteista lähti pesulapuista täysin tiedot? Eli ei näy asteet eikä kokoakaan. Pesin vaatteet nurinpäin jottei värit tai kuviot haalistuisi.
Masentavaa nuo kestikset, tekisi mieli myydä ne jollekkin ja ostaa sillä hinnalla tumput pienokaiselle mielummin. Ettei raavi itseään ihan naarmuiksi, pikku kisu! Mies voivotteli liukuvoiteen puuttumista. Ihankun meillä ei sitä ois :D tilasin seksikaupasta pumppupullon 2l liukkaria halvalla, kun en raaskintu dopplerille ostaa erikseen ultraäänigeeliä.. Hih.. :p

Sairaalakassi on pakattuna (saa nauraa). Sieltä puuttuu ukon uikkarit, mun kotiintulovaatteet ja hygieniatarvikkeet. Hammasharja ja tahnat dödöineen. Otan mukaan suoristusraudan ja paplarit, sillä vaikken panosta ulkonäkööni niin tiedän että jos tukka on hyvin. On kaikki hyvin, ja kyllähän siinä itseään puunatessa saa itsensä hereille. pienokaisen kotiintulovaatteena olen pakannut sukkikset, housut, sukat, pitkähihainen body, myssy ja käsille tumput. Tämä kai riittäneet? Plus haalari.
Meillä kun sairaalaan on 3-5min matka autolle. Ovelta ovelle :) mies toivoo sairaalakassiin snickersiä ja limua :D
 
pikakommentti vaan neuvolatäteihin... tutulle sanottiin ettei saa ajaa autoa jos autossa on airbag. Tälle tutulle ei kuitenkaan sanottu mitään tatuoinneista, mulle taas sanottii heti että vauvan syntymäb jälkeen voi sitten ottaa lisää kuvia... tää tuttu otti kuvan tossa muutama kk sitten, oisko viikkoja ollu sillon joku 15 - 17. Mulle ei oo edes mainittu tota koko influenssa-rokotetta... En tosin ottais, mutta ei siis ole edes neuvolassa tyrkytetty :)
 
Hiippis81 :LOL: ei oo todellista.. Okei, ei sitten ajeta autoa, mutta sitten ei myös käydä neuvolassa, ei kaupassa eikä yhtään missään muuallakaan.. Mieluummin kyllä ajan airbagi autolla kun ilman niitä.. Tokihan siinä kolaritilanteessa varmaan tulisi pahaa jälkeä, mutta itseä/vauvaa ei voi loputtomiin suojella. Ja kuinkahan pahasti kävisi jos kolarin sitten ajat ilman bageja?

Sairaalakassi saa vielä jatkoa, mä en aijo siellä sairaalassa toivo mukaan kauaa olla joten en tod tarvi mitään kutimia :LOL: ja se on niin vauvan persoonasta kiinni, esikoisen kans olisi ehtinytkin sairaalassa neuloa ja vaikka meikata kun poika nukkui aina tissin jälkeen. Kakkonen taas kitisi ja vikisi koko ajan, et hyvä jos itse ehdin edes syömään.. Mä en mukaan tarvi kun vaatteet itelle ja vauvalle, huulirasvan, imetysliivit, liivinsuojia, harjan, ponnarin ja dödön. Näillä mennään, en mä sinne lähe meikkaamaan tai tukkaa laittamaan :D

Kiikkalainen Niin nii, mä oon kaikki lapseni saanu VAS:ssa ja sinne kyllä kiivaasti toivon pääseväni vielä viimesen kerran. Ei niin mitään pahaa sanottavaa, aivan ihana paikka. Kai se synnyttäminen tays:ssakin onnistuu, mutta silti.. Ja toi 60km tulee olemaan totaalinen tuskien taival.

Seurakunta ei ainakaan täälä käydä mitenkään kotona, ainut kirkollinen juttu on ne ristiäiset. Ei onneks muuten oo tapana ainakaan täälä :)

Kela Täälä oli yllättävän nopeaa toimintaa, pakkaus tuli alle 2 viikossa ja päätökset nettiin aika samaan aikaan, paperiversioissa kesti vähän kauemmin.

rokoteOlisin ottanu, mutta kah.. menipä hienosti ohi, täälä oli taas semmonen 1 päivä kun sitä annettiin ja luin siitä lehdestä niin, et olin varmaan jo viikon myöhässä.. Tarvii viel maanantaina siellä kysyä, et voiko sen vielä saada.

(.) Voi kettu mikä yö. Illalla tuli maha todella kipeäksi, sillai kummallisesti. Vieläkin sattuu yskiessä ja kävellessä. Asentoa vaihtaessa teki kipeää ja koko yöhän oli sitten ihan pyörimistä. Ehdin kumminkin nähdä kauhean hätäsektio unen jossa taas syntyi poika. Näitä poika unia on jo ainakin 3, mä en kohta enää usko siihen rakenne ultran avioon :D Huh, näillä huonosti nukkuneilla silmillä onkin kiva lähteä kaverin kans jouluostoksille.. :whistle:

Äiti maa & Alli POKS 29+0
 
Miten te töissäkävijät ehditte kirjoitella tänne näin usein??! Hirveesti asiaa tullut parissa viikossa ja kaikkea tapahtunu, mie en oo ehtiny ku vilkaiseen välillä :ashamed:

Töiden jälkeen on sellaiset liitoskivut ettei paljo mitää voi/jaksa. Noh, pari viikkoa vielä ja sit pääsee lepäämään. Tässä on vauvahankinnat ja muutkin hieman unohtuneet väsymykseltä, onneksi on jo isoimmat valmiina odottamassa. Pinnasänky taitaa enää puuttua.

Opettelin neulomaan! Yläasteella tainnut viimeksi villasukkaa vääntää. Ihan söpöt junasukat sain vauvalle aikaiseksi :heart: Tai siis se toinen versio sopi vauvalle, eka mahtui vahingossa tuolle kakkosluokkalaiselle pojalle :LOL: Vielä jos osaisi pipon tehdä samaa sarjaa.

Mitäköhän minun pitikään kommentoida tänne.. Pitäisi olla nyt se LISTA!

Mahan ympärys piti mitata minunkin, 97cm. Normisti noin 72cm. Pituutta 160cm. Aika isoltahan tuo näyttää ja maha on selvästi jo tiellä. Lattialtakin kun jotain kumartuu noukkimaan, pitää keplotella jotenki jalat harallaan ja piettää pöydänkulmasta kii.

Rautalääkitykselle jouduin ja nyt on maha ihan löysällä, johtuukohan raudasta?

Tyttö liikkuu todella paljon ja tuli mieleen, että voiko saada tuolla pyörimisellä aikaan sotkun napanuoran kanssa? Että kaulan ympärille sen saisi tms..

Tsempit kaikille sokerirasituksesta pompanneille! Mulla se ois ens viikolla ja hieman jännittää tulokset. Ei niinkään se litkun litkiminen. Jotenki mie aattelen että tuo on sellainen "pelottelu"asia, toiset ovat kuitenkin jopa pitäneet sen mausta.

Joku mietti jaksaisiko muuttoa vielä.. Jos isompaa tilaa tarvitsee nii mun mielestä ehdottomasti nyt mahdollisimman pian ennen vauvan tuloa, sitten myöhemmin voi ottaa entistä enemmän voimille..

Jaha, jos sitä suihkuun ja sit ulos syömään ja kaupungile shoppaileen ja kattoon joulupukin paraatia.

Halibut+Oljotar 26 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Halibut Mä teen koko päivän koneella töitä, niin siinä menee sivussa kommentointi tauoilla :) Se sokerirasituksen litku muuten oli tosiaan just niin kuin sanoitkin, että paljon melua tyhjästä. Ihan ku vadelmamehua. Se oli vaan kirkasta, kun odotin punaista :D

Teidän mittailuista innostuin ja mittasin minäkin vatsanympäryksen, joka olis nyt sitte 116 cm paksuimmasta kohtaa. En tiiä mitä se oli ennen raskautta, kun en sillon mittaillut. Pituutta mulla se 1,66 m.

Mies katteli eilen äitiyspakkauksen läpi ja tokasi jokaisen vaatteen kohdalla, että "Miten se mahtuu näihin!?". Käskin verrata pipon kokoa omaan vehkeen kokoon ja miettimään, mistä sen muksun pitää tulla ulos ja sitten uudelleen ajattelemaan, että mahtuuko se vauva niihin vaatteisiin vai ei :D Mää uskottelen itellenni ihan vissisti, että sieltä saapuu pikkuinen beibe, joka ei ollenkaan revi äitiä tullessaan...

Ja hupsan, mäkin poksun ekan kerran eli POKS 28+0!
 
Viimeksi muokattu:
Sokerilitkun mausta, hirveetä vadelmaesanssin makuistahan se oli. Mutta eihän makuasioista kannata kiistellä, jotkut kun tykkää kahvista ja energiajuomistakin. :LOL: Mä pohdin etukäteen, että miten huono olo tulee, kun pitää kotoa lähteä ilman aamupalaa.

Kelasta. Pitäisikö netissä näkyä erikseen äitiyspäiväraha ja vanhempainpäiväraha "otsikot"? Kun näkyy vain vanhempainpäiväraha, että kai mä nyt olen äitiyspäivärahaakin hakenut...

Nuo neuvoloiden neuvot kyllä vaihtelevat. Varmaan riippuu siitä, milloin hoitsu on koulutuksensa käynyt ja mitä asioita itse pitää tärkeänä. Etenkin ruoka-asioissa on isoja eroja. Just juteltiin yhden ystävän kanssa, joka oli kuullut erään neuvolantädin kieltäneen vihreän salaatin (ei kyllä selvinnyt, että miksi). Mun neuvolantäti oli kauhuissaan 10 vuotta sitten, kun sanoin, että syön leivän päällä suolakurkkuja. Kielsi ehdottomasti syömästä kovan suolamäärän takia. Ei tosin kysynyt, että laitoinko leivän päälle juustoa tai margariinia (joissa suolaa lähes yhtä paljon kuin suolakurkuissa) tai kinkkua tai meetvurstia (joissa suolaa enemmän kuin suolakurkuissa). En laittanut ja ihmeissäni mietin, että pelkkää kuivaa leipääkö pitäisi syödä. Toisaalta kyllä mä ymmärrän nuo erot, kun aika harva nykyajan "tieto" on absoluuttista tietoa. Tuo airbagittoman auton ajaminen on kyllä yksi uskomattomimmista, mitä olen kuullut. Se on jostain kaiveltava parikymmentä vuotta vanha menopeli alle, ihanan turvallista!


Kiitos J+, että annoit luvan nauraa. :D Vähän nimittäin hymyilin valmiille sairaalakassille! Mutta mitä ihmettä ukko tekee uikkareilla? Vai tarkoittaako ne nyt jotain muuta kuin uimahousuja?

P-L
 
Viimeksi muokattu:
P-L siellä KELAn sivuilla näkyy vain se vanhempainpäiväraha. :)

Sokerilitku ei kyllä ollut pahaa, aivan kamalan makeaa toki. :D Kyllä sen juomisesti selviää, sen jälkeen vaan tuntuu suu yhdeltä hattaralta.

J+ noi omat mittaukset on kyllä käsittämättömän erilaisia kuin rasituksen tulos. En mäkään oo muuttanu ruokailutottumuksia hirveesti - ehkä vähän keskittynyt enemmän ajankohtiin, milloin syön, mutta jos tekee mieli makeaa niin syön makeaa. :LOL: Räpsyt on kyllä saatava itekin, mut just siks, et on nopeempaa aamuisin - ei tarvi ku BB-voide, puuteri ja sipasu poskipunaa niin on valmis. Saan siis nukkua 10min pidempään. :D

Hiippis81 voi luoja... eikös nykyautoissa miltei kaikissa ole airbagit? :D Ehkä se vaan on nyt niin, että raskaana ollessa ei saa liikkua ihmisten ilmoilla ilman miestään. :D Ei elämä... nauran vieläkin. :LOL:

Halibut mulla on ainakin välillä luppoaikaa, jonka vietän koneella - jos on esimerkiks asiakas värin vaikutusajalla niin siinä on 20-40min aikaa kirjottaa romaani. Ja välillä olen kotosallakin, jos on hiljaisia päiviä - valmiudessa toki lähtemään, jos jollakin on hurja tukkakriisi. :) Eihän siinä oo mitään, jos ei ehdi tai jaksa - näinä päivinä se on vaan hyvä tehdä just sen mukaan mitä jaksaa ja huvittaa. Mä ajattelin tänään siivota meidän olohuoneen pöydät - täynnä lehtiä ja kaikkea muuta kamalaa roskaa. Hitaasti ja rauhallisesti kun sitä voi tehdä niin mikä nottei. Jos oikein ahkeroin niin imuroinkin vielä. :D

Viime yönä nukutti sitten edellisenkin edestä, paljon oli helpompi nukkua, kun otti illalla särkylääkkeen ennen nukkumaanmenoa. :) Meni kyllä hetki ennen kuin nukahti, kun tirriäinen pisti sirkuksen mahassa käyntiin - volttia toisen perään ja ilmeisesti kickboxingia siihen vielä lisäksi. Tätä kesti melkein tunnin. :D

Jospa sitä kohta lähtisi lasagnen tekoon - pitää tuhota tänään vanhaksi menevä maitojuoma, just passelia juustokastiketta varten. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 27+2
 
J+
Piia-Liisa uikkarit, eli uimahousut miehelle. Siksi että toivon avautumisvaiheessa ammetta. Ja meilläpäin sairaala hyväksyy sen että myös mies kelluu vedessä. Auttaa äitiä, ja pitää seuraa. Eikö kukaan muu ajo kokeilla ammetta?

Sairaalakassi on pakattuna, koska olen jo pitkään tuntenut ettei lapsi pysy laskettuun aikaan sisällä. Tunne on yhtä vahva kun silloin kun olin varma sukupuolesta. Saa toki nauraa ;) mutta on vahva tunne että tuossa joulun ja uv:n välipäivinä lähdetään sairaalaan. Ei terkkarikaan tyrmännyt täysin, sillä kyllähän jotkut aistii asioita eri tavalla. Jotkut jopa kuolemaansakkin pari viikkoa ennen.
 
Mulla on allas toiveena, ainakin avautumisvaiheessa. En ole kuullut kuin pelkkää hyvää, joten aion kokeilla jos tulee siihen tilaisuus. Ja toki ilmoitan halukkuudesta heti sairaalaan saapuessa, jos vielä silloinkin siltä tuntuu :)
Oon aina lievittänyt stressiä ja kipuja lämpimällä kylvyllä kotona, ihan lapsesta asti. Kuulun niihin onnekkaisiin, joilla on ollut kylpyamme jokaisessa asunnossa :)
 
täällä yksi ammeeseen haluaja :) . Onneks kotoakin löytyy poreileva amme, voi kärvistellä sielläkin ennen sairaalaan lähtöä :). Esikoisen synnytyksessä olin ammeessa ja oli ihan loistava, kuuma suihkuki toimi ennen ammeeseen pääsyä. Kirjasin jo toiveen synnärin esitietolomakkeeseenkin :)

Juu onhan tuo autolla ajo melko vaarallista :D pitänee kysyä mieheltä voisko se olla aina valmiina viemään mua töihin, neuvolaan, kauppaan ymymym... nyt taidan ottaa palan täytekakkua :p
 
J+, pikku yllätys meillähän ei siis ole sitä mahdollisuutta Piia-Liisan kanssa ollenkaan - ammetta siis. Ei kuulu varustukseen K-SKS:n synnärillä niin kuin ei ilokaasukaan. Notta siksi tuo uikkari miehelle tuntui hitusen hassulta ajatukselta. :)
 
Sokerilitku oli ihan hirveetä, siitä jäi oikein sellainen "kirvely" kurkkuun. Ei maistunu vadelmalle täällä. Oksetti kovasti. :x

Ammeesta: ystävä synnytti ammeeseen Jorvissa ja kehui ammesynnytyksen maasta taivaisiin, oli kuulemma todella helppo synnytys vaikka vauva oli n. 4,5kg. Hän ainakin sitä suositteli. :)

Neuvolan neuvot ovat useassa kohtaa ristiriidassa näiden kätilöiden ja lääkäreiden neuvoihin nähden. Eivätpä taida olla mitään kiistattomia totuuksia vaan osittain myös neuvolatädin omia mielipiteitä.

Omaa napaa: Eilisessa tutkimuksessa oli kohdunsuun tilanne käytännössä katsoen pysynyt samana. Eipä ainakaan pahentunut, mikä on hyvä juttu. Lääkäri oli ihana, kateltiin varpaita ja mittailtiin jalkapohjaa, kantapäästä pottuvarpaaseen 5,5cm :heart: Painoarvio hitusen alle 1000g. Lepo jatkuu kuitenkin edelleen, kotiinpääsystä tai laajemmista liikkumislupien saannista ei ollut vielä(kään) puhetta.

Loppuun viel arpista masukuvaa, tilanteen vaatiessa kuitenkin makuultaan. :p



Adii 26+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä