**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

Meillä on Takku työnimenä niinkun olette varmaan jo huomanneet :D Takku tuli työnimeksi jo ennen raskautta, hoitojen aikana puhuttiin Takusta. Miehen kaveri sanoo miestä takkupääksi pitkän tukan takia ja Takku on sitten takkupään poikanen :)

Nimetkin on valmiina niin tytölle kuin pojalle :heart: Mie jo innoissani suunnittelen Takun nimiäisiä :D Taitaa tulla melkein yhtä isot bileet kun meiän häistä :ashamed:

Hitto kun närästelee ja noista Rennieistä ei ole mitään tehoa :'( Pitää vissiin jättää tuo teekin pois, kun tuntuu, että se aiheuttaa tän polttelun. Mitä mie sitten juon pitääkseni itteni hereillä! :eek: Pepsi taitaa olla ainut vaihtoehto enää...

Kiin ja Takku 19+5
 
heipat kaikille taas :wave:
onnittelut kaikille ultrassa käyneille :) itellä vielä vähän odottelua. ilmoittelen sitten jos saadaan tietää sukupuoli ja toki sen saa laittaa näkyviin sinne listaan!(rakenne 24.päivä, viikot 21+0 silloin)

meillä on työnimenä ollut onni, joka ei tosiaankaan ole meidän keksimä vaan isännän tädin omavaltainen päätös joka pikkuhiljaa alkoi kuullostaa hyvältä. tosin heti kun salkkareihin tupsahti onni niin rupesi harmittamaan :D

Noh, Onni on ollut tosi hiljainen eilisestä lähtien. Äsken sitten join litran appelsiinimehua ja menin selälleen sängylle, ja niinhän sieltä alkoi kunnon potkunyrkkeilymatsi, ja huomasinpa että osa liikkeistä näkyi jo päälle päin! Nyt innolla ootan isäntää töistä että sekin näkee.

Jollain taisi olla paha maku suussa , täällä sama ongelma aina välillä. Sellainen raudan maku, eikä mene hampaita pesemälläkään ohi.. kumma juttu.

Oli niin paljon tekstiä ettei enää muista mitään :D hyvät lauantain jatkot vaan kaikille!

-Siru ja Onni- 19+5
 
Pitkästä aikaa. Työt vievät niin voimia, että illalla, ei juuri muuta kuin tyynyä jaksa ajatella. Koneelle en jaksa hivuttautua, vaan on kivampi olla kaksin nyt, kun vielä voimme.

Aika hyvissä ajoin te muut menette rakenneultraan. Täällä neuvolatäti sanoi, että mieluummin viikon 20 täytyttyä, kun silloin sydämen rakenteet näkyvät varmasti. Joten olemme menossa rakenneultraan viikoilla 20+6, lokakuun alussa. Vaikka mikäpä hätä meillä on, pieni kuitenkin liikuskelee niin, että tiedämme pienen olevan kunnossa. Pari kertaa tyyppi on suostunut isäänsäkin potkaisemaan.

(.) Väsyttää turkasesti. Väsyttää ja väsyttää. Nyt kun maha on työntänyt itsensä esiin, ovat kudosten venymiskivut lähes poissa. Kohdun korkein kohta huitelee navan takana ja potkut tuntuvat alhaalla, vasemmalla ja ylhäällä. Oikealla ei ole tuntemuksia, siellä on istukka edessä. Maidon heruminen on alkanut, onneksi vähäisenä. Kuppikoko on muuttunut kahdella alusta, mutta onneksi lähtökoko oli niin pieni, että vieläkään koko ei aivan mahdoton ole. Masu kasvaa huimaa vauhtia ja omat vaatteet ovat auttamattoman pieniä. Mutta nyt uskon omistavani kaikki tarvittavat vaatteet helmikuulle saakka lukuunottamatta joulujuhlavaatteita ja ehkä jotain takkia. Jos rintaliivi- ja tukkisukkahousuostokset otetaan pois laskuista.

Kati 18+3
 
Erkki nimi on peräisin mun tädiltä. Se alkoi sanomaan tätä erkiksi ja niin se nyt siihen vaan jämähti. :D Enne sanoin enemmän vaaveliks toukaks tai tiitiäiseks. Munkin eno on erkki. :D

Nimiä ei oo vielä lyöty lukkoon mut jotain visioita löytyy.

Närästys on kans muuten kuvioissa täällä. Renniee kuluu mukavasti. Inhottava vaiva.

nyt imuroimaan ja ruuanlaittoon.

Jepsu ja Erkki 18+4
 
Terveisiä töistä, täällä sitä painetaan pitkää päivää. Onneksi ei tarvitse joka viikonloppu tehdä tätä mutta joskus sattuu olemaan niin kiire, että pitää tulla myös viikonloppuna. Mutta kun on tuo muuttokin tässä meneillään niin ei malttaisi millään istua täällä toimistossa :(

Meiläl työnimi on ollut Minime alusta lähtien joka on nyt väännetty Minkkariksi. Ajateltiin kysyä ensiviikolla kun on se rakenneultra kumpi olisi tulossa. On se niin jännää kyllä! Minulle ei ole väliä kumpi se tosiaan on, kunhan olisi terve. Minime se on jokatapauksessa :heart:

Matilda ja Minkkari 20+1
 
Vois sanoa, että mulla on raskaus ollu kaiketi vaikeimmasta päästä, ku pahoinvointi/oksentelu alko jo viidennellä viikolla ja jatkuu edelleen, issias alko kans tosi aikasin vaivaamaan, samoin muut säryt siellä täällä. Myös peräpukamia oon saanut seurakseni ym ym ym... Siis sanottasko, että kaikki maholliset vaivat, mutta silti olen varsin hyvin pystynyt nauttimaan raskaudesta ja nautin kyllä, kun saan nähdä OMAN lapseni kasvavan mahassani. :D Kyllä sitä mielellään oireista kärsii, niin tietää kaiken olevan "hyvin"! Varsinkin kun on yksi keskenmeno takana... Sehän oli niin oireeton, että pelotti koko ajan että se menee kesken, kuten menikin...


Mä luulen, että sun raskaus on just "tavallisen olonen" raskaus, kun kattoo noita oireita. Mun siskolla alko myös oksentelu heti ekoilla viikoilla, mutta sitä kestikin sitten 9kk. Ja 6 kk siitä hän oli sairaalassa tiputuksessa, koska ei oksentelun takia pysynyt tajuissaan. Siinä sivussa sairaalan sängyssä maaten kiloja tuli nesteytyksen takia 33 kiloa! Et ei varmaan urheilulliselle, hoikalle tyttelille mikään ilon asia. Mutta muistutan aina itseeni tolla siskoni kohtalolla, kun naamani kukkii raskauden takia tai painoa tulee.. Siskostani tehtiin juttu Vauva-lehteen joku vuosi sitten jos joku muistaa... =)
 
ihan kamala viime yö :/ 2 vee valvotti melkeen koko yön ku yski ja rahis. haukkuvaa yskää--->kurkunpään tulehdus, puol kuuden jälkeen sit lähettiin ajamaan koksiin ku tuntu ettei tuo pieni saanu ees kunnolla henkee :( ja koksin toiminta oli kyllä taas niin suolesta |O alku meni kyl ihan ok, poju sai ventolinee maskilla ja leku kävi sen jälkee kuuntelemassa ja sano et hyvältä vaikuttaa mut seurataa vielä tovi. joo, se tovi sitte venähti... meidät unohdettiin sinne! yövuoro UNOHTI sanoa aamuvuorolle et me ollaa siellä |O istuttii jotaa 3 tuntii tyhjänpanttina siellä. kaikkiaa oltii siellä kuudesta melkee yhteetoista eikä poika saanu sinä aikana ees vettä, oltiin sellasessa pienessä huoneessa. sit lopulta palo käämit ja puin pojan ja ilmotin et me lähetää et pitää lapselle ruokaaki antaa. sillo sitte selvis et ne ei ees tienny ketä me ollaa |O olivat sitte kovin pahoillaan, mä sanoin vaa tylysti et minkäs sille enää mahtaa ku turhaa ollaa istuttu ja lähin menee. tekis mieli tehä valitus. onneks poika on ainaki tällä hetkellä parempi vaikka aika räkänen onki, toivon vaa et saisin ens yönä nukuttuu ku alan menee koht pitkin seinii ku useempi yö menny valvoessa :/ tää oli nyt tällästä valitusta, koittakaa kestää...
 
Cruellalle :hug: ja kehotus: Valita ihmeessä! Tuskinpa sitä tahallaan tekivät, mutta asioihin ei tule ikinä muutosta, jos aiheellisista asioista ei valiteta. |O Pistä paikalliselle potilasasiamiehelle vaikka epämuodollistakin sähköpostia, jos "virallisen" valituksen kirjoittaminen ko. sairaalalle tuntuu työläältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Cruellalle :hug: ja kehotus: Valita ihmeessä! Tuskinpa sitä tahallaan tekivät, mutta asioihin ei tule ikinä muutosta, jos aiheellisista asioista ei valiteta. |O Pistä paikalliselle potilasasiamiehelle vaikka epämuodollistakin sähköpostia, jos "virallisen" valituksen kirjoittaminen ko. sairaalalle tuntuu työläältä.
kiitos vinkistä :flower: totta puhut kyllä kaikessa, uskon et kiire varmaan on mut ei mun mielestä se oikeuta laiminlyönteihin. ja varsinki ku kyseessä näinkin pieni lapsi :/
 
Onnea kaikille ultrassa käyneille pojista ja tytöstä! :) Nyt alkaa jo itseäkin jänskättää enempi kun toisten kuulumisia lukee vaikka omaan ultraan onkin vielä useampi viikko...Olisi niin mukava tietää kumpi siellä mahassa tumpsuttelee potkien menemään!

Meillä on alustavasti ollut nimistä puhetta, jostain syystä puhe on pyörinyt lähinnä poikien nimissä kuten esikoispoitsuakin odotettaessa! Ei olla kyllä yhteisymmärrykseen vielä päästy, ei tytön eikä pojan nimestä! Ajateltiin muutenkin katsoa ensin minkä näköinen ja oloinen tyyppi sieltä tulee, esikoiselle oli monta meidän mielestä hyvän kuuloista etunimivaihtoehtoa-todettiin kuitenkin jo synnärillä kun poikaa katsottiin ettei ole yhtään minkään niistä näköinen ja etunimeksi tulikin ihan muu kuin mitä etukäteen mietittiin!

Kiin: mun la on tällä tietoa 18.2, saa nähdä muuttuuko ultrassa vai ei. Ja toinen siis tulossa ja synnärinä Koks!

hilunen & kuukkeli 17+6
 
:heart: :heart: :heart:
Nyt eilen illalla liikkeitä tuntui sitten vihdoin KUNNOLLA!!! Heitti mukelo volttia useamman kerran ja muljahteli siis niin ettei voinut erehtyä mikä kyseessä :D Ja mikä parasta, myös mies ehti tuntemaan niistä kaksi ulospäin ja sai siis hänkin osallistua ihasteluun!!!

Omaa napaa heti aamusta; Piiju 18+4
 
Huomenta sunnuntain mamma-sisaret!
hilunen meilläkin nuo nimi vaihtoehot menee ihan ristiin :) no katotaan sit ku vaaveli on syntynyt.
Tekeekö muilla hammastahna pahaa?? meinaa olla tuo hampaiden pesu yhtä yökkimistä :( :kieh:
mä en tiiä miks mulla särähtää (on aina särähtäny) tuo kunhan lapsi on terve...termi! Mä ku ilolla otan vastaan myös sen erityislapsen. Tietty tervettä toivon, mut erityislapsenkin otamme rakkaudella vastaan. Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut!!
Meillä vaavin työnimi on tenava tai kaveri!
Zuku ja kaveri 17+?
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
[mä en tiiä miks mulla särähtää (on aina särähtäny) tuo kunhan lapsi on terve...termi! Mä ku ilolla otan vastaan myös sen erityislapsen. Tietty tervettä toivon, mut erityislapsenkin otamme rakkaudella vastaan. Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut!!
Zuku ja kaveri 17+?
Kyllä täälläkin ilolla otetaan vastaan myös erityislapsi, mutta tokihan suurin osa lasta odottavista varmaankin ensisijaisesti toivoo lapsen olevan terve. Tuskin kukaan vaikeuksia elämäänsä ja lapselleen toivoo... En loukkaantunut, mutta tarkennusta, jos käsitit, että onnellisia ei oltaisi erityislapsesta... Aina ei pidä lukea rivien välistä... :/ Ja meille lapsen vointi on tällä hetkellä tärkeintä, eli jos sanon, että pääasia on, että lapsi on terve, niin nimenomaan sitä tarkoitan. Se ei kuitenkaan tosiaan siis sulje pois sitä, etteikö erityislapsi olisi toivottu ja rakastettu. =)
 
Eiköhän jokainen(?)terveen pikkuihmisen alun perin valitsisi, jos voisi.

Eilen juhlimme ystävien häitä :) Morsian on 13.viikolla raskaana. Seurueessamme oli myös eräs joulukuinen, voi että miten ihana masu hänellä olikaan =) Luulin omani jo pömpöttävän kovasti, mutta aika pienihän se vasta onkin... On taas pitkästä aikaa ihan krapulainen olo, johtuu varmaan valvomisesta. En oikein olisi jaksanut menossa mukana koko iltaa.

Täytyy raivata makkariin tilaa, haetaan kummitytön luota pinnasänky plus muuta roinaa.
 
Taitaa alkuraskauden väsymys palata tälle mammalle. Oon siis ihan puhki poikki voimaton. |O :/

Sit lisäksi mul nyt on muutaman kerran tullu sellasia "kohtauksia" et pakko mennä maaten. Sydän jyskyttää ihan tonnia ja ei pystyssä taho jaksaa olla. Hengittäminenkin on niin työlästä silloin. Viimeks tänäaamuna joutu sohvalle köllölleen ja nytkin vielä aika höntelö olo. Aattelin et vaikuttaakohan se esim et kohtu alkaa nousta niin korkealle et keuhkoille tulee ahdasta tms... Vai voikohan se vielä sinne painaa? Täytyy varmaan neuvolas kysästä kun mennee seuraavan kerran.

Huomenna olis tosiaan se rakenneultra ja ootan ihan innolla et jokojoko lähetään. :D
Erkkikin potkii kokoajan nytkin alamahaa ja ilmoittaa olemassaolostaan.

Piiju eiks ookki niin mahtavaa kun tuntee ne liikkeet?!? Täällä muljahdellaan koko ajan. Isukki ei oo vielä saanu tilaisuutta tuntea potkuja mut eiköhän täs kerkee vielä.

Pitää varmaan mennä pötkölleen kun niin on vetelä olo.

Kuulumisiin mammaset!

Jepsu ja Erkki 18+5
 
Täältäkin kuulumisia pitkästä aikaa. Ei ole ylimääräistä jaksanut koneella istua, kun opiskelutehtävissäkin on ihan tarpeeksi.

Kävin eilen päivystävällä yksityisellä gynellä, koska alavatsaa ja alaselkää jomotti jo viidettä päivää aaltomaisesti. Tuli mieleen, että jos on pissatulehdus... Ei ollut, on kohdun kaulakanavan tulehdus, mistähän olen sellaisenkin hankkinut? Sain siihen antibioottikuurin ja paikallisesti laitettavaa voidetta, toivottavasti auttavat. Nyt vaan tuntuu, että iskisi vielä hiivakin päälle, jokohan antibiootit vaikuttavat vai järkyttikö eilinen "rassaus" tasapainoa... Katsottiin varuuksi myös kohtuun, siellä kaikki oli hyvin. Taas tämän mukaan vauva oli viikkoa pienempi, kuin edellisen ultran... No, lokakuussa tuo laskettuaikakin selviää, helmikuussa kuitenkin.

Heltu ja masu 16+6 - 18+1
 
Heissan! Täällä ollaan edelleen kateellisia liikkeistä. Eikä kukaan anna unohtaa, jos ei lääkäri tai neuvolatäti kysele, niin tutut sitten etää joko tuntuu... No ei tunnu! :/
Oon varmaan viimeinen ensiodottaja tässäkin pinossa joka ei niitä ole tuntenut, viikkoja kuitenkin 19+0 tänään. Aamulla oikein keskityin makuulle mennessäni että tuntuuko, mutta mitään sen tapastakaan ei ollut havaittavissa. Kai ne lapsen liikkeet erottaa muusta mahassa tapahtuvasta?

Ajattelin jo että jos se vaan jostain syystä liikkuu tosi vähän, tirautinkin jo sen takia. Mutta ei se rakenneultrassakaan torstaina minun silmääni kovin kovaa liikuskellut, silti lääkäri laittoi liikkeisiin kaks plussaa.

Sitten oon miettinyt sitä että voiko nää mun vararasvat estää mua tuntemasta liikkeitä? Tyhmä kysymys kai, mutta kun en minä tästä ihmisen sisäisestä maailmasta juuri mitään tiedä... :| niin jos joku viisas voisi valottaa asiaa.

Jauhan nyt tätä yhtä ja samaa, mutku en tiedä missä vaiheessa pitäis huolestua...
 
Moikka siskot

Cruella törkeetä touhua! Reklamaatiota vaan! Tosta kurkunpääntulehduksesta, säikäyttää, jos ekaa kertaa on, tiedän! Me jäätiin KYSiin iha osastolle pariks päivää, ku vanhemmalla oli 3-vuotiaana se.

(.): Voi miun pulla pojua :heart: :heart: :heart: . Siis en tiedä, mistä johtuu, mutta ultran jälkeen liikkeet ovat tuntuneet niin selvästi, ja näkyy päälle päin, ku masu heiluu, ai että olen odottanut tätä :heart: ! Mä en tajunnu, mite iso se siel jo, vasta ku ultran jälkeen, ku pää navan kohdalla ja jalat iha häpyluussa kiinni, ja itse käsillä painamalla voin etsiä pullan sijainnin, tunnen pään ja selän&pepun hyvin. On se vaan paljon rennompi olo, ku sitä liikettä tuntuu, niin tietää, että kaikki varmasti kunnossa.
Supisteli tossa pariin otteeseen, mut odotettavissa on, herkkä kohtu, ei mahda mitää. Kätilö jo ehdotti, että voisinko vähentää kotona hommia tai panna lapset hoitoon..ei ja ei. Tarttee vaa jaksaa. Ja ei tää viel pahana ole, 30 viikon tenoilla varmaa jo suht paha, jos jatkuu, kuten ennenkin.

Kivaa sunnuntaita!

:heart: nelli&pulla 19+3
 
Jepsu Aivan, on ihanaa! On sellainen olo että tuntuispa lisää jo-heti-nyt :heart: :D Taitaa vaan olla ilta-/yöaktiivi tämä meidän baby ainakin vielä... B)

Pusuapina Sain viime viikolla kuulla kaverilta, että hänellä oli ensimmäisestä tuntunut vasta viikolla 21-22 !!! Se huojensi ainakin minua ihan hirvittävästi. Itselläkin kun oli tullut jo ties mitä mieleen, kun tuntui että kaikki muut paitsi itse... se näissä keskustelupalstoissa onkin just huonoa, että vertaa itseään liiaksi toisiin :ashamed:.
 
Ilmoittelenpa minäkin aikoihin itsestäni. Kotona ei netti edelleenkään ole toiminnassa, joten en pääse edes päivittäin lukemaan kuulumisianne. Ja sitten kun tänne pääsen (kuten nyt mummilasta), niin on melkoinen luku-urukka, niin paljon olette kirjoitelleet!
Aivan ihanaisia ultrakuulumisia olette jo monet saaneet :heart: itsellä rakenne- ultra on vasta 25.9 eli silloin eletään jo rv 20+3 eli aika pitkällä.
Itse sain neuvolasta lapun, jonka mukaan rakenneultrassa ei sukupuolta kerrota, ja ottaa päähän! Ajattelin kyllä lääkärille sanoa, että voihan hän siinä vaikka itsekseen puhua, että mitä näkyy eikä niinkään mulle sitä kertoa ;) Mä vaan "saatan" sen siinä sitten ohimennen kuulla :whistle:
Pahoinvointi yllättää yhä välillä, oksennettua ei ONNEKSI enää tule kuin n. kerran viikossa. Sais kyllä mokoma jo loppua kokonaan.
Mulla alkoi supistella jo viikolla 12 ja siitä lähtien niitä on sit tullut toisena päivänä enemmän ja toisena vähemmän. Välillä kyllä ihan niin, että tuntuu, useimmiten ne kuitenkin vain tuntuvat epämiellyttävinä kohdun kovettumisina. Ens pe on neuvola ja sen jälkeen suppareiden vuoksi lääkäri. Ihan vain varmistetaan, etteivät supistelut vielä ole saaneet mitään salakavalaa aikaiseksi.
Öisin vetää pohkeista suonta ja syötyä masu tuntuu todella täydeltä tuntikausia, eli voisin sanoa että en ihan hirmuisesta tästä raskaana olosta nauti. Toki on aivan ihanaa tuntea vauvan liikkeet! Ja melkoinen vipeltäjä tuolla masussa tällä kertaa tuntuu olevankin. Liikkuu, potkii ja tönii tosi reippaasti.
Masu on kasvanut, ei se vieläkään ole iso, mutta taitaa kuitenkin olla isompi kuin aiemmin tässä vaiheessa on ollut. Sain muuten liitettyä kuvankin profiiliin, jos jotakuta kiinnostaa käydä kurkkaamassa. Kuva on tältä aamulta (rv19+1).
Heippa taasen sitten! Yritän pysytellä hengessä mukana, vaikka en niin aktiivisesti pääsekään viestittelemään.
Kirpakoita syyspäiviä kaikille masunkasvattelijoille :D
 
:D Hui, kuva paljastaa totuuden (äsken otettu)! :eek: aamulla pitäs mennä töihin saikku loppuu tänää, olo on muuten hyvä mutta selkä on ihan tohjona vieläkin... :( Saas nähdä montako päivää juostaan portaissa tällä erää.. ei ollut työnantajalla tarjota kevyempää työtä. Listan mukaan huomenna 8.8tuntia rappusiivousta! :headwall: :headwall: JES! Mahtaa olla huomenna hyvä olo.... :whistle: Pitää vaan toivoa ettei verinen vuoto ja supparit ala uudelleen... :/ Tämmöstä tänne tänään.. Kohta siskon luo kahvittelemaan!

Tarppa ja tyttötoukka 19+5
 
Tarppa, ei muuta kuin lääkäriin lisää saikkua hakemaan ja sanot, ettei ole tarjolla kevennettyä työtä, voit saada saikun loppuun asti =)
Mullahan nyt se tilanne, että tän viikon olen ollut saikulla ja myös ensiviikon. Keskiviikkona menen uudelleen lääkäriin, koska työnantajalla ei ole tarjota kevyempää työtä (olen Postissa) ja voi olla, että sairasloma tulee loppuun asti... =) Kuka sitä nyt riskeeraisi ;)
Haet ennemmin sitä saikkua kuin riskeeraat pienen elämän sisälläsi!!! :hug: Minäkin olen asian nyt sisäistänyt =)

Jahvetti 20+3
 

Yhteistyössä