**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

olin 19v silloin,juuri ennen tytön syntymää täytin 20v.

Olipa yllättävän iso tuo luku minkä mainitsit! :eek:

äsken tuli postissa veriseerumin tulokset,mitkä normaalit.huh!Tosin mä odotan tota 4d:tä kuin kuuta taivaalta,että varmistuis että vauvalla kaikki hyvin,en vaan pääse näistä negatiivisista ajatuksista eroon! :(
mulla kun nyt ikää jo 38v ja vielä yllätysraskaus..kaitpa sitä jossain vaiheessa pääsee rentoutuun omilta ajatuksiltaan ja peloiltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
olin 19v silloin,juuri ennen tytön syntymää täytin 20v.

Olipa yllättävän iso tuo luku minkä mainitsit! :eek:

äsken tuli postissa veriseerumin tulokset,mitkä normaalit.huh!Tosin mä odotan tota 4d:tä kuin kuuta taivaalta,että varmistuis että vauvalla kaikki hyvin,en vaan pääse näistä negatiivisista ajatuksista eroon! :(
mulla kun nyt ikää jo 38v ja vielä yllätysraskaus..kaitpa sitä jossain vaiheessa pääsee rentoutuun omilta ajatuksiltaan ja peloiltaan.
nuori myös olit mikä osaltaan vaikeuttaa tilannetta. mä olin jo 29 kun jäin poikaa oottamaan et sillee oli vähän helpompi, muhun suhtauduttiin ehkä hiukan toisella tapaa kun mitä olis suhtauduttu nuorempaan yjsin odottajaan.

juu iso on luku =) yksin odotus sain enempi julkisuutta kun eve mantu julkas kirjansa musta tulee perhe, asia ei enää ole niin tabu. netissähän on myös aika paljon yksin odotuksesta, sillä evellä jotku omat sivutki mistä saa vertaistukea. hieno asia mun mielestä, ite en siitä päässy nauttimaan kun oma lapsi oli jo syntyny sillo ku kirja julkastiin ja netinkin sain käyttöön vasta kun poika oli jo 3 kk. mutta hyvin pärjäsin silti ja nyt mulla on maailman paras mies josta on isää myös mun pojalle :heart:

niin ja onnea seerumiseulan tuloksista :flower: kaikki varmaan muutenkin ihan hyvin, kaveri sai vuosi sitten nelikymppisenä täysin terveen pojan =)
 
paniikki päällä...
eli mun äidillä on parvorokko epäilys,labraan pääsee vasta keskiviikkona ja tulokset menee ehkä ensiviikkoon.no luonnollisesti olen ollut tekemisissä äitini kanssa ja yksi meidän lapsista ollut siellä yötä eli mahdollista että minä tai muksu olis saanu tartunnan... :/ ja sehän on sit vissiin vaarallinen sikiölle :eek: mitä ihmettä mä teen?keskiviikkona mulla olis neuvola,voinkohan odottaa sinne asti et otan jutuks tän asian...!kun siis eihän sille mun käsityksen mukaan mitään voi tehdä jos olen jo saanut tartunnan.äitini mielestä en ole sairastanut rokkoa lapsena,tai sit niin lievänä että ei olla tajuttu asiaa...!mä hajoon tän asian kans ku mietin vaan sitä :'(
onko kellään kokemusta parvorokosta ja raskaudesta?

hulipumpsis 18+1
 
Mielikki Mulla oli viime raskauden aikana kamalan huono olo psyykkisesti ja raskaus oli kyllä henkisesti niin voimia vievä, että ajattelin, että "jos tästä selviän, raskaaksi en enää hankkiudu". Meillä oli kolme tervettä lasta ja hyvinmenneitä raskauksia ja synnytyksiä. Pää vaan koko ajan väitti, ettei kaikki voi enää mennä hyvin. Loppuraskaudesta pelkäsin tulevaa synnytystä ja olin varma, että ainakin mulle sattuis jotain! Hassu juttu, etten vielä silloin pelännyt lapsen vaan itseni puolesta :ashamed: Synnytyksen jälkeen alkoi kamala huoli vauvasta. Vauva oli limainen ja osastolle jouduttiin jo viikon ikäisen vauvan kanssa. Olin koko ajan varma, että vauva tukehtuu :|
Nyt kuitenkin tässä raskaudessa päätin, että heti jos tuollaisia ajatuksia ilmaantuu, haen apua. Olisin varmasti tarvinnut sitä jo tuolloin pari vuotta sittem ,mutta kaikille sain uskoteltua asioiden olevan hyvin. Kuitenkin muistot ihan vauva-ajasta on vähäiset ja synkät :(
Henkisestä huonosta olosta ois varmasti lapsivuodeaikaa ajatellen hyvä päästä purkamaan jollekin tai johonkin.

Matilda, pieni maha sullakin. Tosin omani ei kai ihan näkymätön olekaan, kun tänään panin vähän tiukemman hameen töihin, ensimmäinen tuttu asiakas kysyi, että "onkos meille vauva tulossa?" Se oli sit eka ulkopuolisen tekemä havainto. Ei ees veljet vaimoineen ole vielä huomanneet.

Liikunnasta on keskusteltu. Mä olen päättänyt parantaa oloani lenkkeilemällä, tosin juoksemalla ei niinkään, vaan ennemminkin reippaalla aamukävelyllä koiran kanssa. Lähden puoli seitsemän maissa vähintään joka toinen aamu kävelylle, ja puolisen tuntia ehtii reippailla ennen lasten kouluun laittamista yms. Lisäksi aloitan tänään joogan, meillä ei tosin mitään mammajoogaa tarjota, vaan ihan tavalliseen ryhmään olen menossa mukaan.

Nimiasioita oli myös pohdittu. Meillä on eka nimi valmiina tytölle, eikä varmasti ole vaikeutta löytää toista perään. Miehen kanssa sama maku, onneksi ;) Pojalle taas vois olla toinen nimi suht valmiina, mutta ekasta ei tietoakaan. "Pelkään" (tässä suhteessa) että meille ois taas poika tulossa, sille ei nimeä keksitä, vaikka on kaikki mahdolliset nimikirjatkin koluttu läpi :LOL:

Ultra keskiviikkona, ja kovasti haluaisin tietää kumpi tulossa! Ihan jo tuon nimiproblematiikankin takia, mutta ois myös ihana päästä valkkaamaan tulevista vauvanvaatteista parhaat päältä. Tosin pidän aika paljon "sukupuolettomia" vaatteita, eli pojalle käy meillä punainen ja tytölle vaaleansininenkin, mutta onhan vaatteissa paljon muutakin kuin väri :flower:
Yhden oranssin velourpotkarin, kelta-vihreän paita+housut- setin sekä puna-beigen villahaalarin olen jo odottamaan ottanut.
 
hulihumpsis parvorokosta en muuta osaa kertoa, kun mun serkku esikkoa odottaessaa oli tarhassa töissä ja sel alko tämä tauti pyörimään, joutu evakkoon aika pitkäks aikaa. Oliko siinä keskenmenon riski vai mikä? Toivottavasti et saa sitä!!! Mutta on myös hyvin mahdollista, että olet sen sairastunut huomaamatta, se on parvorokon kanssa kuulemma melko yleistä. :hug: sulle!

Cruella kyllähän se gyne toka raskauden aikana kertoi, että ongelmat ja kivut vaan lisääntyvät, jos on aikasemmin synnyttänyt. Ja ihan kokemuksen varmalla äänellä voin itse ainakin todeta asian, että näinhän se on! TOKI jokaisen fyysinen kunto, rakenteeliset jutut yms vaikuttaa. Mutta jos miettii, olet aikasemmin synnyttänyt, kudokset ja liitokset valmiiksi venyneitä ja kantavuus näin heikompi, ni kai se kipeetä tekee. Ja tää oli tällanen meikäläisen amatööri ilmaisu asiasta, korjatkoon fiksummat.

(.): toi pakara/alaselkä kipu aamulla lievempi, mutta äkkiä noustuaan palasi taas, voi fuck, sanon minä :kieh: . Ihanko ei näissä entisissä ois taas kestämistä. Ja tulis se ukko kotiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin |O . Ikävä ja ei jaksas.

Sateisen myrskyisää päivää siskot!

:heart: nelli&pulla 19+4
 
Mulla on koko raskaudenajan aina välillä tuntunu alavatsalla sellasta menkkamaista kipua. Nyt siis rv18 menossa ja toissa iltana ja viime yönä tuli alavatsa tosi kipeäksi, munasarjoista ja keskemmältä. Se oli kuin menkkakipua,mutta voimakkaampaa. Ja kun kävin pissalla, tuntui sellasta pientä painontunnetta ja kipua alavatsalla. Mistä tämä mahtais johtua, onko supistuksia vai mitä? Huolestuttaa vaan, ettei pikkusella ois mitään hätää masussa.
Työni on seisomatyötä. Mutta ennen ei ole näin kipeä maha ollut.
Kertokaa pliis, mitä tämä vois olla ja pitäskö huolestua?
 
hulipumpsis: katoin vähän kuukkelilla ja tollasta löysin:

Raskaus

Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Infektio voi vähentää sikiön punasolutuotantoa, mikä johtaa anemiaan ja turvotuksiin lapsella. Tilanne voidaan usein hoitaa menestyksekkäästi. Jos raskaana olevalla äidillä epäillään parvorokkoa, varmistaudutaan infektiosta verikokeen avulla ja lapsen tilaa seurataan mm. ultraäänitutkimuksilla.

että luultavasti vaikka oisit tartunnan saanukkin niin ei syytä huoleen vaan pystytään hoitamaan. tietty paniikki päällä, uskon ja pakko huolestua vaikka kuinka yrittäisi itelleen todistella et ei hätää. ja tossa oli muutes et oliko se 50-60 % ihmisistä on vasta-ainetta veressä, et aika iso luku. toivottavasti kaikki selviää nyt nopeasti :hug:
 
Marie Miulla on tuon tapasia kipuja ollut myös. Ihan normaalia on :hug: Kohtu ja kohdun kannattimet venyy, liitokset pehmenee, vauva "puskee" ja kohtu supistelee... Kipuja voi tulla mistä tahansa, varsinkin jos on kipuherkkä niinkuin mie ;) Supistukset olen tuntenu ihan kramppeina, mutta myös menkkamaisena kipuna ja olen ne älynnyt supistuksiksi kun kokeilen alavatsaa ja se onkin kivikova :D Aamulla kun käy pissalla niin koskee alamahaan, kun rakko on ollut niin täynnä. Etköhän voi olla ihan huoleti :heart:

Pusuapina Mie olen myös syksyihminen B) :heart: Ihanaa, kun lehdet on värikkäitä, sataa ja on hämärää. Ja tulee Halloween :kieh:

(.): Iskias vaivaa kovemmin kun ennen :( Illalla tuntu, ettei saa kylkeä käännettyä, kun vihloo niin kauheesti. Päivemmällä se on rauhallisempi, tuntuu vaan tasasena jomotuksena pakarassa. Iltasin myös närästää, jätin iltateen pois sen takia, kun tuntu, että se pahentaa.
Takku on paljon hereillä ja mukeltelee masussa :heart: Luin vauvakirjasta et sillä pitäis olla nyt jo tukkaa :D *söpöä*

Kiin ja Takku 20+0
 
kaikki oikein mallikkaasti ja erkki vastasi viikkoja mitkä meneillään on. Ja niin poikahan sieltä on tulossa. Ollaan ihan onnesta soikeina molemmat, varsinkin isipappa. :D :heart: :heart: :heart:
Nähtiin suun napsutusta ja kasvojen piirteet jne jne. ihanaaaaaa! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Nyt pitää mennä ruuan laittoon et ukko pääsee päikkäreille jaksaakseen töissä.

Mä oon ihan sekaisin onnesta, isin suu oli messingillä kun pippeli näkyi. :D

Jepsu ja Erkki 18+6 :heart:
 
Yritetääs uudelleen, äsken ei viesti tullu perille |O

Matilda:Täällä toinen pienivatsanen, vaikka toinen on tulossa niin ei tuo vatsa kauheen iso oo. Varmaan ihmiset kattoo että sitä on tullu herkuteltua kun ei niin selvä vauvamasu vielä ole.

Hulipumpsis: Toivotaan että et oo saanu tartuntaa!! Tosta Cruellan löytämästä jutusta kyllä jäi tunne että pystyttäs hoitamaan ettei tulis keskenmenoa.

MielikkiOnnea normaaleista tuloksista!!

Nimistä ootte jutellu, mekin on niistä puhuttu mutta mitään varmaksi ei ole päätetty. Paitsi pojalle yksi nimi, onko sitten eka vai toka niin sitä ei vielä tiedä. Tytön nimestä on puhuttu mutta katotaan nyt mihin päädytään. Mies on varma että tyttö tulee, naisten keskellä ilman toista poikapuoleista :whistle: Mulla tällähetkellä poikaolo, katotaan muuttuuko...

Meillä on pahemmilta flunssilta vielä säästytty, mies oli muutaman päivän vähän tukkonen ja neiti on yskinyt iltaisin. Viime yönä heräs ja valitteli korvakipua ja jäi sitten isänsä kanssa kotiin kun hänellä oli iltavuoro. Kävivät lääkärissä mutta ei ollut tulehdusta, epäili että on yskimisestä mennyt lukkoon tai jotain. Mä lähdin sitten vähän aikasemmin töistä (kun oli mahdollista) ettei neidin tarvinnu mennä reiluks tunniks hoitoon.

Vinja ja Urmi 17+0
 
Siis mä en oikeesti ala teijän kanssa kun teillä on noin ihanat vauvamasut! Mäki tahon :whistle:

Cruella:Inhottavaa :hug: Onko sun miehellä joku työeste tai muu vai eikö vaan halua tulla?

Kateellinen Vinja, joka ei myöskään voi sanoa että tuntisi liikkeitä :/
 
OI että, mä en malta odottaa keskiviikkoon!
Mieskin on taivuteltu, sukupuoli kysytään jos vaan näkyy. Jotenkin on tyttöolo, mutta saas nähdä.. :)

Flunssa meinaa pukata tännekin. Panadol hottia onneksi voi hörpiskellä. Päänsärkyyn ei kyllä meinaa mikään auttaa, taitaa johtua osaksi niskojen jumituksestakin.

Pikkuisella on nyt sitten pinnasänky valmiina =) on se vaan söpiksen näköinen tuolla makkarin nurkassa. Keskiviikon jälkeen (jos saadaan sukupuoli tietoomme) aion käydä ostamassa jotakin tilpehööriä Paperikuusta seinää koristamaan.
 
Ultrassa käyty

Rakenneultrassa käytiin tänä aamuna. Vauvelilla oli kaikki hyvin, eli terve vauva näyttäisi olevan. Koitin kysellä lääkäriltä myös sukupuolesta, mutta kuulemma ei kerrota, eikä kunnallispuolella niitä asioita tutkita. No, ei voi mitään.. Olis vaan ollu niin kiva tietää.Nyt joutuu odottelemaan ainakin viikolle 36, jolloin luvassa vielä yksi ultra tammikuussa. Jokohan silloin kertoisivat sukupuolen? Yksityiselle ei varmaan mennä kuitenkaan vaan tän takia.

Nimiasiaa, tytölle annan saman nimen kuin mummollani, pojan nimi taas on kysymysmerkki. Ehkä joku suvusta kuitenkin.. Poikaolo joteski on, mutta saa nähdä. Sitten vielä, kun me ollaan avoliitossa ja eri sukunimet, niin kumman lapsi saa. Etu ja sukunimen pitäis mun makuun sointua. Voihan tietty olla et naimisiinki mennään, mut silti sukunimiasia on kysymysmerkki. Tämä kyllä vaikeuttaa keksimistä.
 
Yli 35-odottajat; vaikka huolen ymmärränkin, niin tsemppaan teitä sillai, että mun serkkuni sai lapsen juuri tuossa äskettäin (no vuos sitten), 36-vuotias on ja lapsi terve. Äitini on myös saanut minut 40-vuotiaana ja veljeni 42(?)-vuotiaana. Ihan terveitä kummatkin ollaan, ja hän vielä tupakoi silloin. :) Eikä se nuorillakaan riskitöntä ole, kuten sanottu meidän pienellä on gastroskiisi (reikä vatsassa), mikä on yleisempi nuorilla odottajilla. :/

Hankinnoista: En siis vieläkään ole itse mitään hankkinut, mutta eipä tässä edes tarvitse, sain kuulla että taas odottaa pari kassia tällä kertaa vaatteita äitini luona. Serkkuni vaimoineen lahjoittaa meille kaikki vanhat, ovat kovin innoissaan kun tulee lisää ipanoita sukuun. :D

Huomenna rakenneultra, toivottavasti pieni voi hyvin! Kauhea pelko että se reikä ois jotenkin liian suuri/pieni, että lapsivettä olis liikaa tai ettei lapsi jaksaisi kasvaa. :(

Töistä ärsyttää, kun en ole vieläkään saanut jatkotyösopimusta (siis saan sen kunhan helsingin kaupunki hyväksyy minut), enkä ole kertonut siellä raskaudesta. Se kuitenkin näkyy jo vaikka olis mitä päällä, eräs mukava opettaja tuli juuri onnittelemaankin (Olin muuten jo "unohtanut" olevani raskaana, ja siksi ihan puulla päähän lyöty, miksi minua onnitellaan :D ). Harmittaa vaan edelleen se kollegan hyvin myöhäinen keskenmeno (6kk), jotenkin tuntuu kamaltalta mennä sanomaan että määpä saankin vauvan. Tosin eihän se minun vikani ole.
Huh, nyt kouluun! :)
 
heipat vaan pitkästä aikaa!

ihania ultrakuulumisia oli tosi monella, lämpimät onnittelut niistä! meillä oli kans rakenneultra tänään ja kaikki näytti hyvältä. kätilö kehui monta kertaa liikkuvuutta ja sanoi, että vauva on kasvanut oikein hienosti (muutamat tutut epäilee vauvan kasvua, kun maha ei ole samalla tavalla iso kuin monella muulla odottajalla on vastaavilla viikoilla). haha, saanpa epäilijöille jauhot suuhun :).

tyttö-veikkaus saatiin mekin, kun jalkovälistä ei huolellisellakaan tutkinnalla löytynyt mitään ulokkeita. tosin selväähän on, että tässä vaiheessa raskautta kun ultrataan, niin ei sitä varmaksi voi sanoa, mutta nyt on ainakin "aavistus" tulevasta. vauvan tarvikkeita hommataan varmaan sitten tammikuun alennusmyynneistä, niinkuin muutama muukin täällä oli suunnitellut.

jaksamista teille, joilla noi fyysiset vaivat ei meinaa hellittää. itsellä ei suuremmin ongelmia ole ollut (esikoisen odottajalla toki helpompaa) ja ihan nautinnollista on ollut tämä raskaus jo pidemmän aikaa :).

pitää piipahtaa täällä uudestaan paremmalla ajalla, kun nyt täytyy rientää ravintolaan nauttimaan illallista. hyvät voinnit kaikille ja onnea tuleviin ultriin niille, joilla "koitos" on vielä edessäpäin :)!

ahh niin, laskettu aika muuten muutettiin (ja nyt kuulemma viimeistä kertaa). eli jos Kiin viitsit päivittää listaan, niin 7.2.2008 olis meidän vaavi tulossa.. vastas ultrassa ilmeisesti viikkoja 20+1. kiitos jo etukäteen :)!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hedukka:
Koitin kysellä lääkäriltä myös sukupuolesta, mutta kuulemma ei kerrota, eikä kunnallispuolella niitä asioita tutkita. No, ei voi mitään.. Olis vaan ollu niin kiva tietää.
Onnittelut ensinnäkin hyvistä ultrauutisista :)!

Onkohan se joka paikkakunnalla noin, että kunnallisella niillä on tiukkislinja sukupuolen kertomisen suhteen. Ok, asiaa ei varmaan tutkita, eikä se varmaan ole vanhemmillekaan se tärkein pointti, mutta silti... jos näkyy kumpi on tulollaan, niin liekö niin että sitä ei periaatteesta tiedoteta vanhemmille :eek: Hölmöä sanon minä!

Tulin juuri kassillinen käytettyjä vauvan vaatteita mukanani kotiin, menin katsomaan pinnasänkyä joka oli nettikirppiksellä myynnissä, mutta kuinkas kävikään... :ashamed: :heart: ei malta odottaa :D
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Hedukka mietti sukunimiasiaa. Sillon kun tuo meidän neiti synty ei oltu vielä naimisissa, ja mä oon vissiin sitten vähän vanhanaikanen kun en edes miettiny kumman nimen tyttö saa, selvä oli että isän nimi tulee lapselle. Ja olihan mulla toiveissa että jos itekin sen nimen joskus saisin... ;) Ja sainkin =) Toki mulle on ihan sama miten muut toimii mutta mä halusin ehdottomasti miehen nimen lapselle. Varmaan sitten oisin ees harkinnu jos miehellä ois ollu joku ihan kammotusnimi :whistle:
 
Hulipumpsis mun kaveri on töissä lastentarhassa, ja siellä liikkui parvorokkoa hänen raskausaikanaan, oli kanssa jo ainakin noin rv20 tienoilla silloin. Lääkäri totesi hänelle, että ei siihen oikeastaan muuta liity kuin keskenmenoriski, ja sekin koskee viikkoja alle rv12 lähinnä, en usko että sulla on enää hätää sen puolesta... sanoi että jos myöhemmin raskaudessa tulee tartunta niin vauva saattaa olla vähän turvoksissa mutta ei sen vakavampaa. Jos nyt oikein muistan, kannattaa varmistaa kuitenkin neuvolasta. Mutta muistaakseni parvorokkotartunta ei ole raskausaikana kovin vaarallinen sikiölle, ellei satu juuri alkuraskauteen.

Kukas se nyt olikaan kun harmitteli ettei liikkeitä vielä tunnu... siihen vaikuttaa monta tekijää koska ne tuntuu, esimerkiksi istukan paikka, jos on edessä niin toimii "vaimentimena". Sekä vauvan asento, jos potkii selkään päin niin ei tunnu niin aikaisin... kokeilla voi seuraavaa konstia: juo esim. mehua lasillinen (vauvalle virtaa =) ) ja asetu selällesi makaamaan, odottele hetki ja jos ei tunnu mitään niin paina varovasti vatsaa. Saattaa pikkuinen muksaista takaisin... :D

Nyt ei ehdi enempiä...

Hissukka rv20+0 (puolivälissä!B))
 

Yhteistyössä