**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

Terkkuja rakenneultrasta! Eipä tullut varmuutta sukupuolesta.. Tyyppi ei selkeästi perusta kuvista pätkääkään koska yhtään sellaista selkeää kuvaa ei saatu :D. Toki yhdessä kohdassa saatiin sellainen kuva jossa reisiluut oli vierekkäin mutta ulokkeita ei kyllä näkynyt.. Naureskeltiin että pakko sittenkin miettiä sekä tytön että pojan nimiä :). Tai jos miettis tytön nimen ja ostais tummansinisiä, vihreitä, valkoisia vaatteita!
Oikeestaan tytön nimi on jo lähes, melkein selvä. Pojan nimi onkin sitten vaikeampi..

Mutta kaikki osat näkyivät normaaleilta, sydän oli ok ja istukkakin ok. Tietenkään eivät saa sanoa että terve lapsi olisi tulossa mutta eipä tossa näyttänyt epäilyjä olevankaan. Ja oma lapsi on aina oma lapsi.

Nyt mä vasta uskallan edes miettiä vauvan vaateostoksia. Kuinka paljon noita vaatteita pitäis oikeen olla? Toisaalta himottais ostaa vaikka mitä jo nyt mutta sit iskee pieni "järjen ääni" joka sanoo että onhan tässä aikaa.. TOISAALTA, eihän sitä voi mennä vannomaan etteikö vauva päättäis tehdä varaslähtöä..



 
Heipsan kaikille. tuolla tammimasuissa jo kävinkin, mutta ajattelin tulla tännekin. La mulla oli ekaks 5.2 mutta ultrassa, joka otettiin kun viikkoja oli 11+3 ,laskettu aika muutettiin 30.1. kaksi edellistä lasta syntyneet lasketun ajan jälkeen, poika 9 päivää ja tyttö 4 päivää.
 
Pöhinälle

Toi naistenklinikan ylilääkärin "kokemus tuo varmuutta" ei aina pidä paikkaansa. Mä nimittäin sain omalta gyneltäni (naistenklinikan johtava gyne, joka vastaa gynekologikoulutuksesta) tuomion keskenmeno alkuraskaudesta.. Tosin tää meidän vauva huijasi myös Jorvin päivystävää gyneä KAHDESTI. Mulla siis oli toinenkin muna kohdussa, joka ei sit kehittynytkään. Mutta sitä en kiistä etteikö toi ylilääkäri ois hyvä ja kummasti asenne muuttui myös Jorvissa kun tajusivat että "omalääkärini" olikin heidän opettajansa.. :LOL:

 
Pöhinä meidän vaava oli myös perätilassa viime viikon ultrassa, lääkäri sanoi että se kerkiää kääntyillä siellä vielä monen monta kertaa ennen syntymäänsä ettei sitä vielä tässä vaiheessa pidä säikähtää.

Joku sanoi että edessä oleva istukka voi toimia "iskarina" potkuille ja siks ei tunnu... valitettavasti mä en voi siihenkään vedota, istukan todettu olevan takana... Joka päivä yritän kyllä kuulostella potkuja, mutta joko olen tyhmä tai tunnoton tai sitten se ei vaan potki...

Sellasta hassua pistelyä tuntuu kyllä jossain tuolla häpyluun takana päivittäin, ajattelin että kun lapsi nyt kerran on koivet alaspäin niin jospa ne on niitä potkuja... mutta kyllä tässä uskonpuute alkaa olla...


Kiin me ollaan mun äitin kanssa ihan hulluna syksyyn, varsinkin kun on oikein pimeetä ja sateista ja tuulee niin että nurkissa vinkuu =) Äiti epäilee että kun me molemmat ollaan synnytty lokakuussa, minä 20. ja se itse 31. päivä, niin sen takia tykätään tälläsestä synkästä vuodenajasta :)

Ja yks juttuhan syksyssä on, että mulle ainakin se on sellasta kutkuttavaa joulunodotus aikaa, ei nyt ehkä vielä, mutta tosta lokakuusta alkaen yleensä:) En siis laittele koristeita ja ulkovaloja ennen ku pari viikkoo ennen joulua, mutta jo se odottaminen on vaan niin kivaa :D

Mutta oikeasti vielä noista liikkeistä.. millä viikolla TODELLA pitäis huolestua kun mitään ei tunnu? Miulla meneillään 19+2... elossa on, se on nähty, mutta jos sillä on joku hätänä... ääk! Sekoan kohta... :(
 
Meillevauva, olet ihan oikeassa, lääkärit (myös ne ylilääkärit... ;) ) ovat kaikkien muiden lailla erehtyväisiä ihmisiä... =) Omalääkärini valintaa vaikutti kyllä myös "auktoriteetin" haku, että jospa sitä kautta saisi sitten hieman "rispektiä", kun on aika mennä synnyttämään sinne naistenklinikalle... :LOL:
 
c81
ÄLkää murhetiko jos ei vielä likket tunnu. Mulle terkkari sanoi, että ehkä n. vkolla 22 voi tuntua - paitsi jos on esim herkkä reagoimaan vatsalla muuten - niin sitten voi tuntua jo aiemminkin. Eli ainakin sinen vkolle 22 voi odotella ihan rauhassa. :hug:
 
Kiitos Pusuapina perätilaselvityksestä! Itse olin siinä rakenneultrassa niin "täpinöissäni", että en tajunnut asiaa silloin kysyä... Sitten myöhemmin alkoi pelottamaan tuo "nelikiloinen mötikkä perätilassa"... :) Ja kyllä mun mielestäni (esikko-odottajan varmuudellani...) nuo sinun tuntemuksesi liikkeiltä vaikuttavat! Itse olen aina ollut tavattoman "herkkävatsainen" ja väittänyt jopa tunteneeni alkion kiinnittymisen. Silti uskalsin vasta viikolla 18 "tunnistaa" myllerryksen ja muut tuntemukset vauvan liikkeiksi... :heart: Niin ja onnea sinulle ja kevytmelankolialle hyvistä ultrakuulumisista ! :flower:
 
Olipa reissu eilen.. ne "liitoskivut" äityi niin pahaksi että piti lähteä päivystykseen.. no, eipä se lääkäri osannut käyttää doppleria saati ultraa, stetoskoopilla kuunteli sydäntä, tottapa se sieltä kuului kun ei maininnut mitään erikoista. Olisivat laittaneet osastolle yöksi, mutta sanoin ei kiitos. Jos keskenmeno tuliskin, tässä vaiheessa ei voida tehdä mitään joten menen mieluummin kotiin.. Noh, kivut lakkasi saman tien kun lähdin kotiin päin, yöllä kun pyöriskelin sängyssä niin potkujakin tuntu. Tänään sitten soittelin neukkuun ja sieltä käskettiin kuulostella liikkeitä tämä päivä ja huomenna pääsee ultraan! Nyt on kertakaikkiaan usko lääkäreihin mennyt. Seuraava vaiva kun yllättää niin menen suorinta tietä mummolaan, mummo se sai issiaksenkin katoamaan.

-Siru- 20+1
 
tosta obsidanista, mä söin sitä ekassa raskaudessa eikä hemppari noussu paljookaan. nyt syön retaferia ja välillä unohtelen ni silti oli hemppari noussu ihan kivasti. ja sehän noissa rautalääkkeitten otossa on tärkeetä et muistaa olla syömättä mitään kalsiumpitosta 2 tuntia ennen ja jälkeen tabun oton.

c81: ei ne koksissa tosiaankaan lipsauttele, ainaki sillo -05 oli enemmänki nihkeitä siitä sukupuolesta mitään sanomaan ettei sitte tuu jälkipyykkiä. ja moni kätilöhän ei ees lähe arvailemaan. ja voin sanoo et hyvin pieni on mahdollisuus että itte hokaisitte kumpi tulossa :whistle:

sitä ihmettelin tossa kans että ylilääkäri oli sanonu lapsen olevan perätilassa kun eihän sillä tässä vaiheessa tosiaan ole mitään merkitystä. lapsihan heittää siellä vielä voltteja ja kieputtelee muutenkin. ja tää pitää vielä kopioida tuolta liberon raskauskalenterista:
Viikko 20
Lapsi:

Viikolle 20 asti kaikki sikiöt kehittyvät samaan tahtiin, mutta tästä eteenpäin paino ja pituus kehittyvät vanhemmilta saadun perimän mukaisesti.

me oltiin koko ap ulkona, pitää nauttia kun ei sada. pikku mies söi hyvin ja sitte halus ite nukkumaan. yleensä menee maate vasta tossa kahen pintaan mut nyt oli aika väsy. herättiin kyllä aikasin et seki vaikutti. mä taidan mennä nyt tuijottelemaan ton eilisen bb:n. hauskaa päivää kaikille! :wave:
 
kirjoitin ja lähetin tekstiä ja kaikki hävis |O :headwall:
Lyhyesti: *muoks :LOL: *
pöhinä Osoitit sitten vanhan kansan uskomukset huuhaaksi :D Onnea poikauutisista! Olis muuten kiva tehdä sellaista omaa galluppia sen linkkinä olleen tutkimuksen jatkoksi ;) helmikuisten tuntemuksista ja sydänäänistä ja niiden yhteydestä sukupuoliarvioihin ultrassa?

Pusuapina Meillä on muuten sama synttäripäivä =) Olen myös aivan syksyhullu, ja suvun ainoa, mutta olen myös ainoa syksyllä syntynyt! Saan syksyisin tarmonpuuskia ja ylimääräistä virtaa, mutta nautin myös pimeistä illoista ja kynttilänvalosta. Joulua alan odotella siinä synttäreiden aikoihin, tosin en ripustele mitään valoja tms. vaan ihan hiljakseen vaan annan joulumielen tulla.

Ihania ultrakuulumisia. Mulla se edessä huomena. Mies ei sitten yrittänytkään vaihtaa työvuoroaan uudessa paikassa, vaan joudun ekaa kertaa menemään ultraan yksin :( No kaipa minä pärjään :whistle:
Mies ei muuten oo koskaan esim. synnytyksesä leikannut napanuoraa, se on hänen mielestään jotenkin "teennäistä" eikä myöskään pessyt eka pesua, vaan kuvannut sen kätilön tekemänä tuliaisiksi kotona odottaville mummoille ja sisaruksille. Silti häntä parempaa ja lapsiaan rakastavampaa isää en osaisi kuvitella :heart: Eli kyllä mieskin on mukana raskaudessa ja synnytyksessä, mutta kukin tavallaan...
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille asianomaisille :flower: =) !

Mulla on pieni, iha pieni, huono omatunto, ku se mun jääpuikko neuvolantäti soitti, että huominen aika tarttee perua. Alko ehdottelee uusia..ehdotti pikasta aikaa neljän jälk. just enne ku tulee pitää valmennusta, ni en mä sillai. Sit sano, et voit mennä puhelin tunnilla toiselle terkalle, what |O |O ???? Siinä vaiheessa sanoin, että mä en millää puhelintunnilla asioi, haluun ihan oikean ajan ja muutenkin viime kerrasta jäi huono maku, ku mistää ei puhuttu jne..kerroinhan mä teille sillo. Sit se kysy, että kelläs kävit? No sulla, sanoin..ai jaa..ääni hiljeni siel. Mut pakko oli letkauttaa! Muutenki se nainen aiheuttaa mulla korkeita verenpaineita ja muutun iha ihmeelliseks, ärsyttää muakin. Nyt sit mietin, että olinko liian töykeä? Mut asiastahan vaan sanoin. Saimpa sit ajan torstaiks klo15.30, ja molemmat neidit otettava mukaa, jippii, se siitä muhun ja pullaan keskittymisestä! AAARGH :kieh: :kieh: .

Eilinen otti nii koville, että tänää jäi kerhot väliin. Mentiin kirpparille ja puistoon. Voih, pakkohan mun oli ostaa, ku löysin sinisen 56cm toppahaalarin?hatun+tumput :heart: ! Ja sellasen teddyvuorisen lämpöpussin, tumman violetti..iha sairaan hyvä talvivauvalla. Tokalle löysin sellasen vaaleenpunasen kans kirpparilta, eikä todellakaan vilu tullut vaunuissa. Tykkäs myös sisällä siinä nukkua :) . Juu, ja parit siniset potkarit lähti kans mukaan :whistle: . Kaken kaikkiaan makso 11?, että ei paha!! Ja nii hyvä olo, tuolla ne pyörii koneessa kaikki =) .

Aurinkoista päivänjatkoa siskot!

:heart: nelli ja pulla-poju 19+5
 
Pusuapina Miekin olen syntynyt lokakuussa :wave: Kai siinä on joku perä sitten, että syksyllä syntyneet on syksyihmisiä. Pätisköhän täällä perusteella myös se, että jos on syntyny iltapäivällä niin tykkää nukkua pitkään? :D Mie oon meinaan syntyny 13.50 ja tykkään vetää hirsiä puoleenpäivään asti. Nyt raskausaikana on kyllä tullut noustua viikonloppusinkin 9-10 aikaan :/

Huomista ultraa odotellessa :)

Kiin ja Takku 20+1
 
Kyllä noissa syntymäajoissa varmaan jotain perää on :wave:

Ainakin mun ja kuopuksen kohalla tuo kellonaika pätis aika hyvin :LOL: Minä oon syntyny 13.20 ja nukkuisin tosiaan sinne asti jos annettas :kieh: ja kuopus on syntyny klo 0.15 ja se herää jo kukonlaulunaikaan :whistle: Useesti 5-6 välillä :whistle:
Ja minä oon syntyny toukokuussa ja se on myös lemppari vuodenaikaa :D
 
Hei!

Kerrankin voi sanoa, että IHANA neukkureissu takana!

Painoa oli tullut 1,2 kg / 4 viikkoa mutta terkkari totes vain, että hyvinhän tuo paino näkyy pysyvän kurissa! Olin vähän, että häh, eikö tuu muuta? Sitten puhuttiin muuten rakentavasti painosta ja laihdutuksesta ja terkka totesi, että älä huoli, kyllä ne ruokailutavat muuttuu kun vauvalle rupeat niitä opettamaan!

Kaiken huipuksi vihdoinkin kuunneltiin sydänäänet niin että niistä sai doppleri lukematkin, 140 lyöntiä minuutissa... :heart: Ja lisäksi juniori potki niin paljon kuin ikinä kerkesi siihen doppleriin! Että sitten terkka totesi, että ei se ihme ole, että olet jo monta viikkoa tuntenut liikkeitä (lääkäri kun oli sitä mieltä, että menee tuonne viikoille 24-25 ennen kuin tuntuu KUN ÄITI ON NIIN LIHAVA!!!)...

Että voi pienet, suuret asiat saada typerryttävän hymyn naamalle, huomaatteko? :D

Goldy & Juniori, 20+1
 
heissan taas! kerrankin ehtii peräkkäisinä päivinä linjoille, mitä juhlaa :)

pusuapinalla oli huolta siitä, ettei liikkeet tunnu. neuvolassa sanoivat jo ihan alkuraskaudessa (ja monilta tuttavilta olen kuullut) että ensisynnyttäjillä tuntuu usein vasta joskus 20+ viikoilla niinkuin c81 mainitsikin. jos kaikki on tähän asti ollut hyvin neuvolassa ja ultrassa, niin ei varmaan kannata liikoja murehtia.. vauvallekin parempi jos pysyt hyvillä mielin :)

kevytmelankolialle onnittelut tyttöuutisista ja pöhinälle poikauutisista!

toi sukupuoliarvioiden kuntakohtaisuus on kyllä melko ihmellistä. kyllähän se siinä ultrausvaiheessa sanotaan, että kyseessä on vain arvio (ei 100% varmuus, paitsi Pöhinän ylilääkärin tapauksessa ;)) joten jos tavara on näkyvissä, niin miksei sitä voisi tuleville vanhemmille valottaa jos haluavat tietää. toki on tapauksia, joissa vauva ei vaan suostu paljastamaan jalkoväliä ja ilmeisesti sairaalassa ei sit haluta tuhlata aikaa siihen etsintään.. itse luulin, että naistenklinikalla oltais tosi tiukkoja ton suhteen, kun niissä kotiin tulleissa papereissa sanottiin, että sukupuolta ei kerrota ja neuvolantätikin toisti moneen kertaan saman. mutta ihan ystävällisesti kätilö sit zoomaili sen tutkimuksen lopussa ja antoi oman arvionsa. nojoo, kai se sit riippuu vähän kätilöstä ja kyseisen henkilön mielialasta..

mulla on kans obsidanit käytössä, ei vaan vatsa tykkää ihan yhtään vaikka oon orjallisesti tehny kaikki konstit mitä on neuvottu (kuitupitoista ruokaa, luumuja, 2h tauot kaiken syömisen suhteen ennen ja jälkeen ja lisäksi oon ottanu c-vitamiinia joka tehostaa sen imeytymistä). saapa nähdä ens kerralla neuvolassa miten hb nousee.. jos nousee. onko teille kräuterblutsaftin käyttäjillä kokemusta siitä, onko kyseinen valmiste parempi herkälle vatsalle kun obsidan ja retafer?

ihania vaate- ja muita vauvahankintoja on osa teistä jo tehny :). pitäis itsekin innostua shoppailemaan jossain vaiheessa kunhan kiireet vähän helpottaa. etenkin vaatteita himottais ostaa lapselle, kun en näin raskausaikana viitsi niin paljoa itselle ostaa (eivät istuis sit raskauden jälkeen niin hyvin).

ainiin joo, piti vielä kommentoida tohon syksyllä syntymiseen&syksystä tykkäämiseen. itse oon kans syksyllä syntyny, mutta täytyy myöntää, että tää vuodenaika ei nappaa kyllä ihan yhtään. just talsin suuhygienistiltä himaan ja inhotti valtavasti, kun kengät kastu tuolla märillä kaduilla ja pitää sateenvarjoa roudata mukana. mä rakastan kesähelteitä ja aurinkoa, eli poikkeuksiakin näköjään löytyy :)

kivaa päivää kaikille, voikaa hyvin!
 
Ultrasta tultu!!

Siellä se pikkunen köllötteli, vilkkaana kyllä oli ku vähän ultraaja tökki. Kaikki oli onneksi hyvin ja pikkunen kasvaa oikeaa vauhtia. Ja kyllähän se sukupuolikin selvisi :D Ensin vilahti vain, ja sitten ku uudestaan esiinty nii käsi oli sen päällä, eli poika olis meillekin tulossa :heart: :heart: :heart: :heart: Ihana oli nähä kyllä taas vauveli, vaikka täällä on onnettoman huonot laitteet että ihan senkin takia vois jo itkeä!
Sitten kysyin että missäs se istukka on, niin sanoi että etuseinässä näyttääpi olevan, ja sanoin sitten siihen että sen takia varmaan ei liikkeetkään heti tunnu ja totesi että niin. Sitten korttia luin täällä kotona ja nainen oli kirjottanu että istukan sijainti: takaseinä :eek: Että otappa selvää sitten..

Mutta vauvalla kaikki hyvin ja se on pääasia :heart: :heart:

Mutta neuvolaa odottaessa, ensi viikolla olisi ja siellä varmaan katellaan niitä kelan juttuja..

Obsidanit mullakin käytössä, selviää sitten neuvolassa onko ollut hyötyä, oikein kyllä olen yrittänyt niitä syödä..

Me ei olla tavarahankintoja oikein vielä edes mietitty, talvialea ajattelin käyttää ainakin hyväksi.. Ostin mie viimeviikolla vauvalle soittolelun, sitä saapi nyt kuunnella iltasin varmaan kyllästymiseen saakka :heart:

Ensikertaan :wave:
 
Piipi häntäluu"kipuja" myös täälläkin, sellasta polttelua välillä ja välillä jomotusta. :/ Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli vauvalla ok, syke oli 144 :heart: ei vaan ensin meinannu kuulua sydänäänet kun neiti poukkoili ihan mahottomasti edes takaisin :D Ensi viikolla menen lääkäri neuvolaan ennnenaikasten supistusten takia, töissä pitäs yrittää ottaa rauhallisesti siihen saakka :headwall: helpommin sanottu kun tehty.... :whistle: Nyt on neiti levoton tuolla masussa, monoa tulee ihan kunnolla kokoajan. :heart: Onko kellään muuten ollut emättimessä sellasta lepatuksen tunnetta? Hih, tulipa hassusti kirjotettua mutta en osaa sitä muuten kuvailla.. :whistle: tään päivän on alapäässä lepatellut :LOL: mitähän lie... Nyt jauhelihakeitolle, :p NAM!

Tarppa ja tyttötoukka 20+0
 
Kiitokset onnitteluista! Aamulla unohdin kun särki päätä niin jumalattomasti. Nyt onneks helpottanu. Panadolit on suoraan sanonko mistä. Otin yhden buranan niin alkoi helpottaa, mutta takaraivossa kolkuttaa että miks otit. Pakko oli ottaa, oli niin järkyttävä särky et makasin koko päivän, Nyt vasta oon tolpillani ja heti koneella :kieh:

Onnitteluita ultrassa käyneille! :flower:

Kräuterbluesaftista sen verran vielä et mä söin viimeks spartocineä (?) ja join tota mehua yhtäaikaa ja hyvin toimi. Maha mulla on muutenkin ihmeellinen et en osaa sanoa noista herkkyyksistä.

Minä kans oon syksyllä syntynyt ja pidän syksystä kun alkaa ihanasti tulla värejä...myrskyjä tms pelkään mutta muuten ulkona kiva olla kun niin ihanan värikästä.

Erkkipoika potkii aika usein, Mulla se istukka olikin takaseinässä vaik neuvolas sanottiin et varmaan on etuseinäs.

Nyt lähetään ilta-ajelulle kattomaan tonttia. :D

Palataan astioille....

Jepsu ja Erkkipoika 19+0 :heart:
 
Tarppa onko se lepatus vähän niiku ois elohiiri siellä ? =) Mullon vähän sen kaltasta tunnetta toisinaan...

En ole vielä noita rautatabuja alkanut syömään, obsidanit odottaa pöydällä kyllä... Odotan sitä seuraavaa neuvolaa joka on luultavammin kolmen viikon päästä, kun nyt saisin soitettua ajan, tänään aamulla unohdin ku olin töissä :/
Katon että mikä se hemppa on ja jos on laskenut tällä kertaa oikeasti niin sit voisin alottaa..
Oon nimittäin tosi huono syömään mitään nappuloita, kalaöljytablettejakin ostin, mutta niiden ottaminen tuntuu niiiiin vaikeelta...

Oon kyllä lukemattomista paikoista lukenut, että ensisynnyttäjällä on ihan täysin normaalia, että potkut, tai vauvan liikkeet yleensäkään, tuntuu vasta 20 viikosta eteenpäin...
Olin ihan rauhallinen siihen asti kunnes 15 viikolla neuvolantäti kyseli että tuntuuko jo ja vaikutti kauheen pettyneeltä kun en ollut tuntenut... Sitten sitä onkin kysellyt joka lääkäri ja terkka mitä oon tavannut ja on tullut sellanen olo että heeetkinen... Pitäskö niitä nyt tuntea vai ei...
Ja siks oon vähän panikoitunut, mutta nyt yritän odottaa rauhassa koska vaava itse haluaa ilmoittaa olevansa olemassa :)
 
hurjasti on ultria nyt kaikilla =) mut meitähän on monta jo tosa 4. päivän lasketussa, 7 taitaa olla. meillä sitte huomenna Kiin kanssa ainaki ja tais olla joku muukin.

Jahvetti: moneskos päivä toukokuuta oot syntyny? mäkin meinaan toukokuussa :D
 

Yhteistyössä