Elokuu 2006/9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jatketaan taas...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt mua alko huolestuttamaan. Ultrassa tosiaan sanottiin, että vauva vastaa viikkoja ja kaikki ok. Nyt kuitenkin tarkastelin merkintöjä äitiyskortissa ja siinä näyttää lukevan, että pääperämitta on 22,3 mm...ainakaan Tekayn ( http://www.tekay.fi/chart/crl.php?vk=7&cm=mm&vk2=rvk&cm2=mm&vk3=rvk&cm3=mm&vk4=rvk&cm4=mm&vk5=rvk&cm5=mm&Laske=Näytä+taulukko! )
sivujen mukaan se ei todellakaan vastaisi viikkoja 12+6. Onkohan siinä tullut huolimattomuusvirhe merkinnän suhteen, vai mitä kummaa? Noh, soitan huomenna terveydenhoitajalle muissa merkeissä, joten kysäisenpä häneltä asiaa.

Luulen, että on vain tullut virheellinen merkintä. Kyllähän ne ultratessa osaavat katsoa onko sikiö oikean kokoinen. Eikä heillä olisi mitään syytä valehdella/salata tietoa.

Olen viime aikoina lukenut paljon kirjoja ja jostain syystä niissä on ollut naisia, jotka kärsivät lapsettomuudesta ja käyvät läpi kaikenlaisia hoitoja. Jännä sattuma, sillä kirjojen pääjuonet eivät ole liittyneet millään tavoin vauvoihin vaan aivan muuhun. Kuitenkin lukiessa on kasvanut kiitollisuus siihen, että oma vauva sai alkunsa niin helposti.

Hampaiden pesu aiheuttaa kakomista mullakin, mies on ihmetellyt kun kylppäristä kuuluu aina omituisia ääniä :p Mutta vieläkään en ole oksentanut kertaakaan koko raskauden aikana.

Pahoinvointini on edelleen läsnä, muttei enää samalla tavalla kuin viikoilla 7-12 jolloin oli vaikeinta.

Iltaa. Eilen käytiin np-ultrassa. Ultraaja otti vaavista kuvia kovasti, sano että oli niin hyvä kohde, reipas liikkuja!! Voimistelikin meille, kaskotteli niin että näimme kun selkäranka kääntyi. Katsoi ruudulle kun olisi nähnyt meidät, kaks silmää oli ja nenäkin näkyi. Oli väliin konttaus-asennossa ja ultraaja kysy että onko se lähössä jo liikkeelle. Miltei 6cm pitkä ja noin tarkasti näki kädet, jalat ja nenänpäänkin, on se nykyaika ihmeellistä. Turvotus oli 1,9mm ja sanoi ettei olis tarttenu mainitakkaan asiasta, ja sanoinki että olis ehkä ollu parempi ettei olis sanonu kun olen niin kova stressaan muutenki. Toivottavasti pääsis ohi tästä stressistä kun nythän pitäisi kaiken olla hyvin. Rv 12+0 ultran mukaan 12+3, eli ei paljon heittänyt. Hyviä vointeja kaikille!

Heippa vaan. Ajattelin tulla kertoilemaan kuulumisia. Töissä on ollut aikamoinen hässäkkä, joten en ole kerinnyt kun nopsasti lukemaan teidän kuulumisianne.

Eilen kävin neuvolassa oli ensímmäinen neuvola lääkärin aika. Kaikki oli hyvin, verenpainekin oli kohtuullisissa rajoissa..onneksi. Ja sydänmen sykekkin pompsutteli ultrassa...
Mä en oikeen tajua kun mulle sano se kätilö np-ultraa tehdessään pari viikkoa sitten että tämä sikiö vastaa viikkoja (tänään) 14+5 ja silti neukkarin täti sanoi ettei me 5 päivän takia ruveta laskettua aikaa muuttamaan. Tuli vähän outo olo kun toinen taho sanoo että laskettuaika 30.7 ja toinen 4.8, tietenkin fakta on et harva lapsi syntyy laskettuna päivänä, ja heitto onkin +/- 2vko suuntaan tai toiseen. Mutta silti..sanonkin sitten tästä lähtien että lapsi syntyy heinä elokuun vaihteessa ja viikoista ei ole
hajuakaan..:/ Eipä ole taas iso asia joka kävi mielen päälle, mutta mä oon vaan sen luontoinen että selvät sävelet, kiitos!

Pahoin voinnista, mulle on tullut taas tämä ihana ""raskaus ajan bulimia"", mistä kärsin esikoistakin odottaessa. Eli yrjö lentää ainakin kerran päivässä, yleensä sen lämpimän ruuan jälkeen. Ei kiva...mikään ei tunni auttavan. Kaikki ns. raskaampi ruoka tulee pihalle..täytyy vaan popsia rehuja niin saa jotain pysymään sisällä.

Mariska ja Tiitiäinen

Hei vaan taas!

Mariska - minullekin kävi niin, että laskettu aika vaihtelee välillä 31.7. - 3.8. eikä ole kiva:( Ois niin kiva sanoa, että laskettu aika on se ja se. No, oon kuitenkin ite päättänyt, että menkkojen mukaan se laskettu aika on 1.8. ja se se olkoon:) ... vaikka neuvolakortissa lukeekin 2.8. ja viime ultrassa sanottiin 3.8. Mutta kai ne tietää mitä tekee ja sanoo.

Minttuko se naimisiin oli menossa (hitsi, ett mulla on huono nimimuisti ja nyt kun tätä kirjoitan, ei pääse edes tarkistamaan).. Niin, sinulle halusin kuitenkin sanoa, että tervetuloa joukkoon. Mulla on häät 2 viikon kuluttua, pienet sellaiset. Eilen on askarreltu koristeita ja hommaa riittää. Sen lisäksi töitäkin on PALJON, joten pitänee jostain yrittää repiä aikaa. Kaasoni kirjoitti, että älä nyt stressaa, kun olet raskaana, niin piti sulkea tietokone hetkeksi, että sain rauhoituttua, koska mulla ei ole vaihtoehtoja nyt kuin stressata. Voinhan toki hokea mielessäni, että älä stressaa, älä stressaa - mutta mitä se auttaa kun stressaan kuitenkin kun on liikaa hommaa, eikä ole ketään kenelle delegoida. Himourkkaaja kun olen, enkä ole päässyt urheilemaan kuin satunnaisesti 1-2x viikossa jo 2kk ajan, niin voin sanoa, että tiukkaa tekee ja sekin automaattisesti lisää stressiä, kun ei pääse sitä lenkkipolulle tai salille purkamaan.

Oih. Tulipas valitusta:( Anteeksi.

Muuten olo on ihana. Vatsa kasvaa jo pikkuisen. Viittä vaille ei mahdu farkut jalkaan.. Vielä sinnittelen. Nousisi tuo vatsa ylemmäs (eikö sen pitäisi nousta), niin sitten taas mahtuisi
nappi kiinni. Nyt kun maha on eniten kasvanut alavatsasta, niin se ei meinaa enää mahtua housuihin:)

Mutta juu, nyt pitää jatkaa töitä. Piti vain kirjoitella näin välillä ja lähettää teille kaikille sinne, missä lie olettekin, terveisiä:)

Hobitti + toukka 14+3 (vissiin:))

Huomenta kaikki!

Kyl mä vielä syön sitä disperiiniä. Mulla ei oo ollu mitää ongelmia hampaiden pesussa. Enkä ole koko raskaus aikana oksentanu kertaakaa. Yökkiny pari kertaa jonkun pahan hajun takia. Tuleeko teille joillekki joku vauva tai odotus lehti kotii? Mitä suosittelette? Mä aioin tilata tässä parin viikon sisään jonkun lehden. Jos satttuis olee joku hyvä tarjous. Muuten ne lehdet on niin kalliita. Pitääpä taas jatkaa töitä.

Huomenta!!

Mulle sano ainakin lääkäri sillon ultrassa, että jo pelkät laitteet saattaa tehdä komen päivän heiton laskettuunaikaan. Mulla heitti just sen kolme päivää, eikä siksi ainakaan mulla ruvettu mitään muuttamaan.
Eikä se lääkäri ollu siitäkään huolissaan, ettei se saanu (ainakaan mun käsittääkseni) mitattua kunnolla pääperämittaa eikä saitä niskaturvotusta. Sano vaan, että kaikki on kunnossa. Vaikka sen se sano, että vauvalla on tosiaan pieni pää ja iso kroppa (pitkä??). Mutta sen isä on tosiaan pitkä, joten en ihmettele.... Ja minä taas haluan luottaa lääkärin sanaan, koska en halua stressaata, kun en kuitenkaan asioille mitään voi.
Onko teistä joku menossa sinne seulontaan? Mä pääsisin sinne ilmatteeks, kun täällä kaikki pääsee, mut en oikein tiedä. Tai siis just stressaamisen takia en halua sinne mennä. Ja sitten toisaalta en suostu aborttiakaan tod. näk. tekemään jos jotain pientä löytyis.
Nyt täytyy ruveta jatkaan töitä, jotta saa jotain aikaseks....

Janna 14+2

Soitin terkkarille, mutta oma oli lomalla tai jotain. Sijainen aloittaa maanantaina vasta. Soitin toiselle terkkarille, joka sanoi, että taas oli jotain bakteerikasvustoa, mutta varmaan ulkopuolelta. No jee jee. Maanantaina soitan sille oman sijaiselle, että saan seuraavan neuvola-ajan sovittua, jos se on mahdollista ja kysyn uudelleen tuosta näytteestä.

En sitten viitsinyt siltä toiselta terkkarilta alkaa kyselemään siitä pääperämitasta. kun en tiedä hänen ammattitaidostaan yhtään mitään. Soitin sitten suoraan kättärille, ja asia selvisi. Se 22,3 mm oli b-mitta. Vähän harhaanjohtavaa, kun oli kirjoitettu äitiyskorttiin kohtaan pääperämitta. Sain sitten tietää jopa sen oikean pääperämitan ja se oli 64,4 mm eli ihan vastaa viikkoja. Helpotti kyllä mieltä.

Sinikukka: Ole vain onnellinen jos noin pitkään pääsit ilman oksentelua. Ja eiköhän se siitä helpota!

Mä meen päivän kerrallaan eli joskus menee huonosti ja joskus paremmin. Valitettavaa silleen että kauheesti ei pysty suunnittelemaan eteenpäin et mitä tekis. Ens viikko talvilomaa ja suunnitelmat just jäissä tämän takia. Mut onneks voi hyvän päivän sattuessa ottaa auton alleen ja suunnistaa vaikkapa kylpylään lekottelemaan.

Hesan keikasta taas selvisin kunnialla! On se kumma että kotona ja töissä voi olla ihan jumalattoman huono olo mutta sitten kun pitää isomman kokouksen takia skarpata niin tulee hyvä päivä. Mietin jo sitäkin et oisko adrenaliinilla osuutta asiaan. Et kun kropassa on tarpeeksi adrenaliinia niin ei pääse raskaushormonit hyrrämään liikaa. No taas meni maalaislekurin puolelle... unohtakaa koko juttu... :)

Kauppoihin en tosin ehtinyt Hesassakaan kun kokous venyi niin pitkäksi ja kotiin oli jo kiire. No täytyy katsoa jos vaikka ehtis käydä ens viikon lomalla jossain kauppakeskuksessa.

Mukavaa viikonloppua!

Justiina rv 14+0

Ollaan palauduttu Intiasta ja mulla oli tänään taas lääkäri. Kaikki on hyvin, sydämen syke kuului heti ja vauva on kuulemma todella liikkuvainen. Olo on tosi helpottunut, sillä mulla on ollut niin oireeton raskaus, että olen miettinyt, että onko siellä mahassa enää ketään. Maha kyllä jatkaa kasvuaan ja eilen jouduin taas laittamaan sivuun kolmet farkut, jotka eivät mene enää kiinni.

Onko täällä muuten ketään, joka on menossa veriseulaan? Lääkäri sanoi, että se tehdään mielellään kaikille, vaikka ei kuuluisikaan riskiryhmään, sillä täällä ei tehdä ollenkaan np-ultraa. Eli olen nyt sitten menossa ensi kuussa veriseulaan.

Moi Shanti!

Toi veriseula on varmaan se, mikä mulle tehtiin oikeestaan aika automaattisesti. Tai siis, kun olin np-ultrassa viime viikolla, niin se lääkäri antoi samantien lähetteen labraan ja kävin antamassa putkellisen verta siellä sitten. Tulokset tiiän kyllä vasta ens neuvolakäynnillä joskus tän kuun lopussa, riskiryhmään en kuulu, eikä np-ultrassa ollut mitään outoa.

Vilhelmi rv 14+0

Heipa!!

Se on kyl kumma juttu toi pahoinvoini. Mäkin olin jo viikon oksentamatta ja nyt sitten taas viikonloppun tuli oikein kunnollinen mahan tyhjäys. En tiedä oisko tällä kertaa liittynyt siihen, että söin oiekin tuhdin aamupalan, johon kuului myös runebergintorttu ja koska ruoansulatushan on nyt hidastunut niin jos ois ollu liikaa tavaraa...en tiedä, ei se kuitenkaa o kovin hauskaa olla koiran kanssa lenkillä ja ite oksentaa ojaan. Mul ei kuitenkaan oo sen enempää huono olo vaan se tulee ihan äkillisesti vaan ja sit tulee oksa.

No joo toivois, että sais jo tuntee otuksen liikkeet.
Mes oli viikonloppuna ihana, kun illalla maattiin sängyssä, niin hän rupes miettiin ,että minne laitetaan pinnasänky ja minne hoitopöytä. Se on jotenkin niin ihana aina välillä. Välillä tuntuu ettei sitä kiinnosta, mutta sitten huomaa, että hän onkin yhtä hämillään kun minäkin. Sit luki vielä sillon illalla sitä neuvolasta saatua kirjaa, jossa oli isälle oma osansa.

Huomenna neuvola. Toivottavasti saa kuunnella syd. ääniä, koska en oo niitä vielä kuullu.

Janna 14+5

Olipas tämä pudonnut jo toiselle sivulle taas...

Mullekin tehtiin veriseula ja hyvä niin, nopeastihan tuo verenotto tapahtui. Hoitaja täytti noin 10 eri pientä putkiloa.

Minuakin vaivaa tämä välivaihe nyt, kun ultrat ovat takana ja seuraavaan on vielä viikkoja... No onneksi ns. perustarkastus on jo viikon päästä.

Liikkeiden tunnistamista odotan jo innolla, jotkut huomaavat ne jo viikolla 16, mutta ensikertalaiset usein vasta viikoilla 19-21...

Hei vaan kaikille!

Me mennään tänään veriseulaan. Mun käsittääkseni np-ultra ja verikokeet on molemmat hyviä tapoja, jos tehdään molemmat niin niiden tuloksia voidaan jotenkin verrata ""ristiin"" (suurempi varmuus). Mun kotikaupungissa tarjotaan np-ultra kaikille ja veriseula yli 35-vuotiaille. Kun olen jo yli 30 v., niin päätimme mennä veriseulaan yksityiselle, mutta mietittiin kyllä pitkään. Meillä on ollut todella mukava yksityislääkäri ja ei-ihan-niin-mukava lääkäri kaupungilla, joten ehkä sitä maksaa myös siitä, että pääsee rauhassa juttelemaan asiantuntijan kanssa.

Hobitti77:lle... oon huomannut, että pienissäkin häissä on tosiaan yllättävän paljon järjestämistä. Me ollaan skipattu monet perinteet, silti kalenteri täyttyy vauhdilla. Meidän hääjuhla pidetään ravintolassa, mikä helpottaa kyllä tarjoilun ja koristelun suhteen. Lisäksi ollaan miehen kanssa oltu yllättävän yksimielisiä useimmista jutuista, tai sitten mies on vaan suosiolla antanut mulle periksi.:) Töissä pitää kiirettä myös minulla, yritetään tsempata!

Yökköolot ja muut oireet on muuten ihan ennallaan, paleltaa kovasti mutta tällä kertaa se taitaa johtua vetävistä ikkunoista eikä raskaudesta.:)

Minttu rv 12+6

PS. Mukava kuulla, että muutkin kakovat... ajattelin jo, että olin kehittänyt itselleni ihan kumman oireen.:)

Hei, stitch ja kuka muu oli veriseulassa, kertokaas tietämättömälle mitä siinä selvitetään? Huomenna np-ultra ja mietin pitäisikö pyytää moista seulaa...ja saako sen ylipäätään jos haluaa?

Ihan mukavasti menee täällä, huomista vaan odotan. Olen joutunut luopumaan jo kaikista normaali farkuista tuon järkyttävän turvotuksen takia. Ärsyttävää selitellä kaikille, että ei se maha oikeasti ole näin iso, että se on vaan turvotusta!

=)

Hei Onerva,

lisäisin vielä edelliseen, että ainakin siinä veriseulassa mihin mä olen menossa selvitetään samaa kehityshäiriöiden todennäköisyyttä kuin niskaturvotuksellakin. Eli np-ultran lisäksi veriseulaa ei välttämättä tarvita (tai toisinpäin), mutta mahd. kehityshäiriö todetaan varmimmin (ei kuitenkaan läheskään varmasti silloinkaan), jos tehdään molemmat. Ja koska yli 35-vuotiaat on tässä suhteessa riskiryhmää, niin heille tehdään täällä mun kotikaupungissa molemmat, muille vain np-ultra.

Moi Onerva!

En tiedä joka paikkakunnasta, meillä nykyään tarjotaan kaikille odottajille np-ultraa ja siihen yhdistettynä tota veriseulaa iästä riippumatta (ennen on ollut toi 35-vuoden ikä)

Tänään oli toka neuvola, 13+3. Unohdin muuten varmaan silloin np-ultrasta kirjoittaa, että niskaturvotus oli 1,0-1,1 mm eli ihan ok.

Tänään otettiin taas verikokeita, mitattiin verenpaine (110/62) ja kuunneltiin sydänäänet. Kuului kyllä :)

Muuta mainittavampaa nyt ei ole tapahtunut. Mahakaan ei tunnu vielä kasvavan, vaikka välillä kyllä turvottaakin aika paljon. Hyvä näin. Aina parempi mitä pienempänä maha pysyy. Vaan eiköhän se jossain vaiheessa sitten pötkähdä esiin ja kunnolla.

Voi juku kun jännittää!

Mulla on huomenna eka ultra!!! Voi toivottavasti kaikki on kunnossa ja näen huomenna edes vilauksen pikku- ""Maurista"".

Raskausviikkoja mulla on n 10+4 ja viikolta 6 mulla on ollut kamalia pahoinvointeja varsinkin iltaisin... yök! Toivottavasti ne helpottavat pian!

Huomenta mammat!

Täällä np ultra huomenna. Ja jännittää kovasti. Näin jo unta että olin neuvolassa ja että se mitattii ja se vastaus oli 9,1% ja mä en ymmärtäny mitää mitä se tarkoitti. Sit vaan joku pikkutyttö sano että ei sulla mitää ole, että jollaki oli ollu 98 % ja sillon se on paha juttu. Aloin sit miettii aamulla ku heräsin että hetkonen eihän ne missää prosenteissa sitä sano vaan millimetreissä. :)

Hauskaa pakkaspäivää kaikille!! Täällä ainaki -20. Ja kova kylmä tuuli!