Olis varmaan pitänyt alottaa uusi ketju, mutta olen laiska ja vastailen galluppiin vielä tähän ketjuun...
1. Haluaisin tietää, kumpi on tulossa. Ei sillä ole sinänsä mitään väliä, mutta en jaksaisi millään odottaa elokuulle. Lääkäri lupasi kertoa sukupuolen, jos se jossain vaiheessa selviää, vaikka sukupuolen kertominen on täällä siis laitonta. Ja helpottaisihan se vauvan vaatteiden osteluakin. Me kun alkukesällä takaisin Suomeen ja haluaisin tuoda täältä tullessani mahdollisimman paljon vauvatavaroita, täällä kun kaikki on noin kymmenen kertaa halvempaa.
Tosin eipä noi sukupuolen arvailut ole aina kovin luotettavia. Mokia tosiaan sattuu. Mun synnyttä lääkäri kertoi meidän äidille, että poika tuli. Äiti ihmetteli, että kolme poikaa jo synnyttäneenä kovasti tytöltä tuo kyllä näyttää...
2. Meillä meni kahdeksan kuukautta. Kahdeksan kuukauden aikana ei ollut kyllä montaakaan kuukautta, jolloin pääsimme yrittämään kunnolla, sillä mies oli monesti otollisimpaan aikaan työmatkalla. Lisäksi jotkut kierrot venähtivät pitkiksi, tosin tämä masuasukkikin on saanut alkunsa pitkästä kierrosta eli ovuloin silti ilmeisesti ihan normaalisti.
Mun on pakko mennä ensi viikolla ostamaan mammahousuja. Enää kun ei mahdu päälle kuin yhdet kulahtaneet farkut ja parit sammarit. Ilokseni kuulin, että kaksi ranskalaisnaista on avannut tänne pari viikkoa sitten pienen kaupan, jossa myyvät itse suunnittelemiaan äitiysvaatteita. Paikalliset äitiysvaatteet kun on aivan hirveitä, kaikki on ruudullisia liivihameita, joissa on rusetti mahan päällä... Voi järkytys.
Pakko vielä vähän purkautua... Täällä on tapana naisen tullessa raskaaksi hävittää kaikki kotieläimet, koska niistä voi kuulemma tarttua vaikka mitä tauteja. Meillekin on jo useampi ihminen vihljaillut, että eipä taideta paljon vauvasta välittää, kun meillä on vielä kaksi koiraa. Yritän olla välittämättä, mutta tulee väkisinkin paha mieli.
Lisäksi täällä on vallalla aivan ihmeellisiä käsityksiä raskaudesta. Esim. rasvaista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, niin lapsi kasvaa hyvin ja sille tulee vaalea iho. Raskauden aikana tulisi vältää monia hedelmiä ja kasviksia, kuten vesimeloonia. Sitten ihmetellään, kun äiti lihoaa 30 kg raskauden aikana...
Synnytyksen jälkeistä kuukautta kutsutaan täällä istumakuukaudeksi, jonka aikana äiti ei saa tehdä mitään, ei edes käydä suihkussa tai pestä hampaita!!!!! Eiköhän toi ole terveydelle vaarallisempaa kuin kahden lemmikkikoiran pito...