Elokuu 2006/6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jatkoa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Piukki hyvistä ultra uutisista. Kaikki on siis hyvin ja sun vuoto on onneksi vaaratonta. Eikö sulla ole kohta neuvola-aikakin? Piukki: Rizzu ja Malin plussas vuoden yrittäneissä!

Eilen oli ihan hirveä olo..yrjö lensi, päätä särki ja väsytti. Tänään taas vointi on mitä mainioin!! EIKÄ VÄSYTÄ YHTÄÄN..mikä on varmasti ensimmäinen kerta tän raskauden aikana..paitsi ettei kello ole vielä edes kymmentä :) Jos vointi pysyy näin hyvänä, meen illalla hiihtämään.

Hei vaan kaikille vanhoille ja uusille mammoille ja hyvää tätä vuotta!

Täällä jännätään vielä varhaisultraa, joka on vasta 12.1 kuten eka neuvola. Etomista on havaittavissa mutta ei oksetusta. Ehkä olo pysyy kunnossa kun syön vähintään 2 tunnin välein jotain. Päärynät maistuu hyvin ja kaikki suolainen. Nipistelyjä tuntuu mahassa ja eilen kohtu taisi kasvaa kummasti kun niin jomotti. Väsymys on aivan hurja, voisi nukkua vaikka kuinka paljon.

Olen huomannut ketjussa olevan muitakin vähän vanhempia odottajia. Itse olen 34v. ja esikoinen on tulossa. Vähän huolettaa tuo ikä mutta onhan ainakin elämänkokemusta sitten vauvan synnyttyä. Jos ei ihan kaikesta säpsähtäisi.

Ali71 7+6

Terve elomammat! En olekaan kirjaillut vähään aikaan, joten pitää ryhdistäytyä! =)

Onnea ultrassa käyneille ja sydämen sykkeen nähneille!

On työinto jotenkin lopahtanut tämän raskauden alun myötä, miettii vaan ens kesää... ;) No, mulla on eka neuvola vasta ens viikolla ja ultrakin vasta ihan loppukuusta, että onhan tässä vielä aikaa asioiden konkretisoitumiseen.

Täällä mennään edelleen aika lailla väsyneenä ja enemmän tai vähemmän huonolla ololla, mutta muuten ihan jees.

Vilhelmi rv8+2

Kiitos Janna lohdutuksen sanoista. =)

Lapsi on tosiaan meidän ensimmäinen, mies on minua pari vuotta vanhempi. Yleisesti ottaen kaikki onkin tosi hyvin, mies huolehtii voinnistani, siivoaa, käy kaupassa yms. kun itse olen tosi väsynyt. Eropuheet kuitenkin saivat minut varpailleni ja välillä pelottaa jäänkö kumminkin loppujen lopuksi yksin lapsen kanssa. Toivon että tämä on tosiaan vaan pesänperustamiskriisiä, kuten arvelit. Joka tapauksessa helpottaa kovasti kun saa tänne kirjoittaa tuntemuksistaan!

Tuulia

Neuvola on ensi viikolla, 12.1. Kiva kun vinkkasit Rizzusta ja Malinista (tosin en edes kuista ketään Malinia...??), niin kävin onnitteleen. Ei oo tullut kovin aktiivisesti kuitenkaan enää seurattua sitä keskustelua, vaikka aluksi luulinkin siellä pyöriväni vielä jonkin aikaa. Jotenkin sitä on jo kotiutunut tänne eikä toivottavasti tarvi pois lähteä ennen elokuuta! :D

Kivaa Piukki, että kaikki ok!

Mulla on ollut ihan kamala viikko toistaiseksi. Pahoinvointi jatkuu, vaikka välillä tulee ehkä hieman helpompi päivä väliin. Mutta uutena ongelmana olen saanut unettomuuden. On tosi rasittavaa herätä aamuyöstä ja valvoa useampi tunti, kunnes nukahtaa hetkeksi herätäkseen klo7. Olen ihan zombi, silmät seisoo mustien rinkuloiden keskellä...

En tiedä...itkettääkin koko ajan kun on niin väsynyt. :(

Kai se tästä...

Hei taas!

Paljon onnea kaikille ultrassa käyneille! Se on valtava helpotus nähdä se vauvan syke ja todeta, että siellä oikeesti on joku:)

Oli tosi lohduttavaa lukea, että muillakin on oireet vähentynyt viikolla 10. Minä kuitenkin eilen olin reipas ja kävin neuvolatätin luona samalla kun piti käydä niissä verikokeissa. Mieskin tuli mukaan, kun oltiin työmatkalla ja hän poikkeuksellisesti kerkesi. Pelotti hirmuisesti, että jos sieltä ei kuulukaan mitään, niin mitä se mies sitten ajattelee ja kuin se pettyy. Mutta isoksi iloksi neuvolatäti sai kuulumaan toukan sykkeen (n.170xmin). Voi se se vasta oli ihanaa! Meni piiiitkään, varmaan 5-10 minuuttia, ennenkuin täti löysi oikean paikan josta se syke kuului. Ehti jo sitä ennen sanoa, että ""ei se syke vielä välttämättä kuulu kun sulla on taaksepäin kallistunut kohtu"".. mutta sitten yhtäkkiä alkoi rummutus:))))

Haluan myös osaltani kiittää teitä kaikkia kuuntelemisesta ja tuesta. Minullakaan ei ole ketään, joka olisi samassa tilassa ja jolle kertoa tai jolta saada vinkkejä. Välillä ihan pääsee itku, kun lukee näitä viestejä. Välillä onnesta toisen puolesta, välillä surusta. Kiitos siis että olette olemassa ihanat naiset:)!

Nyt taas työnpariin *yök*

ps. niin ja se saakelin paha olo tuli takaisin... :)

Tänään lääkäri soitti ja kertoi sitten verikokeiden tulokset.. Raskaushormooni oli niin alhaalla että kyllä kesken meni 6+5. Eli se niistä pikkuriikkisistä toivon murusista mitä oli ennen lääkärin puhelua.. No, kyllä tämä tästä. Hyvää jatkoa elokuun odottajille!

Mullakin on paha olo palannut mutta hieman erilaisena kuin joulukuussa. Olen myös heräillyt öisin ja kärsinyt unettomuudesta ja päivällä taas nukuttaa ihan hirveästi. Jos voisin, nukkuisin vuorokaudet ympäriinsä :p

Katselin taas sitä vauvan kehityksestä kertovaa kirjaa. Jos siellä joku on, tuolla mahassani siis, niin söpöltä näyttää :) Kaikki varpaatkin ovat jo kehittyneet :D Näin siis mikäli nettilaskurien laskettu aika pitää paikkaansa mutta mulla on hieman epäsäännöllinen kierto joten voi hieman heittää...

Maanantaina menen ekan kerran ""neuvolaan"" jossa toivottavastiselviää mahdollisimman paljon.

Tein sit just päinvastoin kuin olin ajatellut ja ostin kaksi mammahametta puoleen hintaan. En vain voinut vastustaa kiusausta. Hyvin paljon mahdollista että en kesän tullen mahdu kumpaankaan mut yhteishinta 28? ei nyt mun talouttani kaada. =)

Olo jatkuu edelleen kohtalaisena. Aamulla närästi ihan kypällä mutta maustamaton jugurtti lannisti sen poltteen! Kauheen pieniä ruoka-annoksia pystyn nykyään kerrallaan syömään. Sitäkin useammin kyllä tulee syötyä joten paino nousee taatusti liikaa. Rasvaiset ruuat pitäis saada listalta pois mut kun mieli tekee miniwieniläiswieneriä (nam nam) niin se on menoa... =D

JIPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII-IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII-IIIIIII!!!!!!
Olenkohan maailman onnellisin ihminen nyt vai kuvittelenko vainen? Varhaisultra on oikeasti maailman mahtavin asia, etenkin tällaiselle stressi-erkille mitä minä. Ja etenkin kun uutiset ovat näin ihanan hyviä!
Tämänpäiväiset ultrauutiset tiiviössä: Pituus 16,6 mm. Rv: 8+3. Mitat vastaavat hedelmöitysajankohtaa. Syke: ponteva. Laskettuaika: 15.8 Ulkomuoto: ameeban ja leluhiiren risteytys.
Eli kyllä siitä hyvä tulee!?
Olen puristanut tuota ryppyistä paperinpalaa kädessäni tänään niin monta kertaa. Olen vain niin helpottunut ja kiitollinen, että tuntuu kuin en olisi ansainnut tätä kaikkea. 90% onnistuu tässä vaiheessa ja päätinkin aloittaa sen mystisen-kosmisen ""raskaudesta nauttimisen"" jatkuvan skeptikoinnin sijaan. Aloitin projektin ostamalla 40€:lla vauvanvaatteita vaikka ei hitto vielä pitänyt. Klassinen höyrähdys tapahtui eikä sitä voinut estää mikään.

Mulla on kanssa paha olo hellittänyt, mutta pissahätä ja nälkä on koko ajan edelleen. Muuten olo onkin niin hyvä, että välillä jopa unohdan olevani raskaana...

Et oo ainoa, Mutteri, joka on repsahtanut ja ostanut jo vauvan vaatteita. Mulla on niitä kanssa jo pieni kassillinen. Eihän sitä pitäis vielä mitään ostaa, mutta perustelen ostoksiani sillä, että täällä Aasiassa on niin paljon halvempaa eli pitää ostaa nyt kun vielä asutaan täällä. Ja jos menee raskaus kesken tai käy muuta kamalaa niin kyllä me aletaan uutta heti yrittämään. Tai sitten pahimmassa tapauksessa annan vaatteet kavereiden vauvoille eli eiköhän niille käyttöä löydy.

Ainakin täällä tämä ns. sukupuolettomien vauvanvaatteiden ostaminen on kamalan vaikeeta. Aika paljon valkoista löytyy, mutta ne on aika tylsiä. Keltaset ja liilat vaatteet onkin sitten kuvioiden takia selkeesti tytöille ja vihreet pojille. Täytyy toivoa, että seuraavassa ultrassa, joka mulla onkin vasta 5. kuukaudella, lääkäri osais vähän vinkata, kumpi sieltä mahtaisi olla tulossa.

Mun pitäis alkaa valmistautua tentteihin, mutta jotenkin ajatukset on ihan jossain muualla...

Mukavaa lukea Mutterin onnistuneesta ultrakäynnistä. Itse joudun odottamaan vielä maanantaihin eikä ole varmaa tehdäänkö mulle edes ultraäänitutkimus mutta toivottavasti saisin varmuuden raskaudesta. Olen nimittäin piinannut itseäni kaikenlaisilla ajatuksilla viime päivät. Unettomuuskin vaivaa yöllisten pahoinvointien takia.

Maanantaina ainakin selviää onko mulla raudasta puutetta vai onko tällainen väsymys muutoin normaalia raskausaikana.

Vauvan vaatteita en itse uskalla vielä ostaa mutta olemme saaneet jo pienen myssyn ja jo vuosi sitten vihjeeksi pienet kengät :D

Moi pitkästä aikaa. Olen kyllä mielenkiinnolla lueskellut muiden elomammojen kuulumisia vaikken itse olekaan ehtinyt kirjoitella.

Annoin itselleni joululahjaksi varhaisultrakäynnin aatonaattona (yksi hankala tuulimuna takana) - kaikki ok, pikkuinen siinä vaiheessa iältään 6+3 ja syke näkyi. JEE! Proseduurin hinta vaan ei ollut kovin kiva ylläri, Mehiläisessä Hgissä 10 min jutusta jäi 113 euroa maksettavaa Kela-korvauksen jälkeen! Näköjään on aikamoiset erot hinnoissa eri lääkäriasemien välillä ja näköjään olis kannattanut vähän kysellä hintoja etukäteen... No mutta, kyllä kuitenkin kannatti maksaa mielenrauhasta.

Ensi viikolla eka neuvola, silloin menossa 11. vko. En ole hötkyillyt nevolaanpääsyn kanssa, sen verran hyvin muistissa nämä hommat esikoisen (nyt 1 v 2 kk) odotusajalta. Parin viikon päästä np-ultraan, odotan sitä aika tavalla - jos kaikki näyttää olevan kunnossa, niin sen jälkeen uskallan ehkä sitten varsinaisesti alkaa uskoa siihen, että meille todellakin on tulossa vauva.

Etominen on ollut selvästi pahempaa kuin ekalla kerralla, mutta nyt (10. rv) alkaa selvästi helpottaa, onneksi. Olen juuri palannut töihinkin, joten ihan kiva että olo ei ole enää niin kurja kuin edellisillä viikoilla. Esikoinen tosin edelleen valvottaa öisin, joten aika rankkaa tästä keväästä varmaan tulee.

Hyvät voinnit kaikille!

Meillä maksoi sen takia vaan 60 € toi ultra, kun ei käyty lääkärillä vaan yksityisessä äitiysneuvolassa, jossa kätilö ultrasi. Ei siis tule mitään lääkärinpalkkioita tms. Kela-korvauksista en edes kysellyt.

Nyt on taas pari päivää mennyt oksentamatta. Oon yhteensä oksentanut kai 3 tai neljä kertaa. Eli ei paha. Etenkin kun ello-olo on aika pitkälti poissa. Noi oksennukset tulee sit ihan puun takaa yllättäen. Tänään on tosin koko päivän tähän asti ollu taas kovin ellottava olo, alkoi eilen illalla. Mutta ehkä huomenna ei taas enää ole, eikä sinänsä haittaa vaikka olisikin. Pääasia että kaikki on hyvin :)

Mä olen ihan yltiöonnellinen, kun ne vuodot on loppuneet. Maanantaina tuli aamulla ihan miniminimaalisesti ja sen jälkeen ingenting. Nyt oon muutenkin voinut elää ihan normaalia elämää, tehnyt ruokaa, eilen kävin kaupungilla vähän pyrähtään töiden jälkeen, käyn lenkillä, kaupassa. Aivan mieletöntä! Kyllä sitä osaa pieniä asioita arvostaa kun makaa paniikissa päälle viikon. Nyt vaan toivotaan, että vuodot pysyvätkin poissa pelottelemasta!

Yksi kiukkupussi täällä hei!

Väsyttää ja kiukuttaa ja huonon olon takia en saa nukuttua! Muutama päivä olikin hyviä tuossa välissä niin kuvittelin jo normaaliin elämään pystyväni mut paskat! Mies parka! Kuin senkin täytyy tällaista kiukkupussia katsella...

Poistun taas valittamasta! Hormonimyrsky ei oo tosiaankaan hyväksi mulle!

Hei naiset! Pitkästä aikaa taas olen täällä ; ). On mukavaa lukea teidän kuulumisia. Ja pahoillani olen niiden puolesta joilla tämä odotus päättyi. Tóivotan teille voimia ja onnea uuteen yritykseen.

Itsellä menossa rv 10+3. Olo on muuten oikein hyvä. MUTTA EN SAA ÖISIN NUKUTTUA! Miten teillä muilla? Itse olen jatkuvasti väsynyt, kun yöt menee pyörien sängyssä... Herään 5-6 aamusta ja pyösin kunnes pitää nousta. Usein heräilen myös 2 maissa yöllä. Ei pitäsi olla stressiperäistä, uskon että liittyy raskauteen... Onko muilla, ja onko kellään vinkkejä miten päästä eroon siitä?

Mulla on ollut ihan samaa muutaman yön ajan. Herään yleensä janon/vessahädän/pahan olon takia ja sen jälkeen ei meinaa uni tulla enää. Sitten päivällä nukuttaa aivan mahdottomasti.

Kumpa alkaisi pian se aika milloi odottava äiti on aktiivisimmillaan.

No ensin pitää toivoa että kaikki on kunnossa ja jatkossakin.

Onko täällä ketään joka ei ole käynyt tai ei aio käydä varhaisultrassa? Meidän kaupungissa on asiat niin kurjasti, että julkisen terveydenhuollon puolesta ei ole varhaisultraa, eka joskus vk 12 tai myöhemmin, en muista ihan varmasti. Ja harmittaa todella paljon kun on niin köyhä (opiskelen vielä, valmistun kyllä ennen lapsen tuloa) ettei todellakaan olisi varaa edes 20 e maksavaan varhaisultraan saati sitten johonkin yli sataseen :/ Ajattelin melkein pyytää joltain aikaiseksi valmistujaislahjaksi varhaisultrakäyntiä, että voisi viimein todella nauttia raskaudesta pelkäämättä, että jos se onkin tuulimuna tai sikiö on kuollut tai jotain :/

No minä olen jo viikolla 10 tms enkä ole käynyt vielä missään. Maanantaina on tapaaminen kätilön/synnytyslääkärin kanssa mutta en tiedä tekeekö ne ultraa. En asu Suomessa.

En ole menossa varhaisultraan, koska se on periaatteessa ihan turha.
Olen menossa ainoastaan niihin kahteen kunnan puolesta tarjottavaan. Eli Np-ultraan ja rakenneultraan.

Olin myös ensimmäisessä raskaudessa ainoastaan niissä.

Mutta nyt asiaan. Mua ihmetyttää, ettei mulla ole minkäänlaisia oireita. Tai, vähän on väsymystä, mutta ei jokapäiväistä. Kahvi maistuu edelleen.

Eipä täällä kai sitten muuta!
Jaksamisia

En ole käynyt varhaisultrassa. Ensimmäisen kerran kuulin siitä täällä netissä enkä oo kuullut että kukaan tuttavistanikaan olisi sellaisessa käynyt. Ei siis mikään pakkojuttu mut jos ihan oikeesti pelottaa niin sit ihan tarpeellinen.

Moi Iiq!
Mä en ole myöskään menossa varhaisultraan ja käyn vaan niissä np- ja rakenneultrassa, kun aikanaan ovat ajankohtaisia, jos nyt ei ongelmia tule ja joutuu muuten seurantaan. Esikoisesta toimin myös näin ja silloin en edes tiennyt moisista varhaisultrista. Kaikki menee ihan hyvin ilman tuota varhaisultraakin, jos on mennäkseen.

Vilhelmi rv8+5

Hei, onko teille puhuttu neuvolassa tai jossai lääkärissä niistä seulontatutkimuksista, nehän on vapaaehtoisia. Tutkitaa mm down syndrooman riskejä yms. En tiiä oikee tarkallee. Lääkäri käski mun miettiä sitä että jos haluun mennä semmosee. Onko joku ollu tai kuullu asiasta?

Jaana rv8