Allergiset kullannuput - vol. 2

:wave: Heipsan.

Tsemppiä sinulle Miiak, kuulostaa tilanne melkoiselta! Toivottavasti saatte lääkärin kiinni pian.

Meil oli alussa kans melkoista itkua ja ihottumaa ja melkoinen työ saatiin tehdä että päästiin alkuun kaikessa, sillä tuntui että kaikki laitettiin koliikin piikkiin. Meillä lääkäri (tk) sanoi että niin pieni kun poika oli (silloin 6vkoa) ei voisi olla allerginen koska ei ole altistunut esim. lehmänmaidolle vielä. Oli sitä mieltä että äidinmaitoon ei voi proteiineja mennä -mutta kummasti meillä meni koska vain dieettimaidolla päästiin eteenpäin... Mä en kans uskalla laskea kuinka paljon rahaa on mennyt näihin yksityisiin lääkäreihin, testeihin, symbiofloreihin ym. Osa saadaan takasin vakuutuksesta mutta ei kaikkia. Edessä on vielä liuta altistuksia ym. Mutta ollaan sitten muista jutuista tingitty..

Riisimaidosta, mä katselin että allerminassa ei enää olisi sitä natumin.. Pitää vissiin kysyä josko tuo meidän k-kauppias tilaisi. NallePuh&silencio: minkä ikäisenä siirryitte riisimaitoon? Oliko teillä jo laaja ruokavalio? Onko teillä kalkkilisä käytössä? Näitä viel mietin. Saan vähän näkökulmaa kun perjantaina mennään sinne allergialääkäriin ja mietitään tuota maitoasiaa...

Jaahans, huutokuoro -päiväunet väliin jäi ja posket taas kirkuvan punaiset. Riisimaidon ohrajämät vielä vaikuttaa.. Jospa saatais edes 2h putkeen unta yöllä.

 
Lyyti-mamma: meillä allergiat tajuttiin vasta kun tyttö oli vuoden ja alettiin kokeilemaan tavallista maitoa. Silloin alotettiin kauramaidolla ja almiron ja nutri-soija kokeiltiin mut ne ei käyny ja lääkäri oli sitä mieltä että jatketaan kauramaidolla. Jonkun ajan päästä tytölle tuli ihottumat ja löysä maha takasin ja jätettiin kotim.viljat pois ja siirryttiin riisimaitoon. Meillähän oli ihan "normaali" ruokavalio mut nyt on jouduttu jättämään tosi paljon pois että saadaan tyttö oireettomaksi. Esim. peruna,porkkana ja bataatti jätettiin pois ja nyt meillä kokeillaan bataattia toista päivää ja pieniä ihottumia on tullut ja yölläkin vähän itkeskeli. Meillä on kalsiumkarbonaatti käytössä. Huomenna saan ravitsemuslabrojen ja ulostenäytteen tulokset ja maanantaina mennään ekaa kertaa Tuomelalle niin jos saatais näitä allergiajuttuja vähän eteenpäin. Symbiofloria pitäs alotella tässä jossain vaiheessa, nyt ei ole käytössä ollenkaan mitään mhb:ta. Luulen että saat tilattua tota Natumia k-kauppaan koska kuuluu keskon tukkuvaraston valikoimaan. S-markettiin en saanu sitä koska ei kuulu Inex-tukkuvaraston valikoimaan. Missä siinä Rice Dream-purkissa lukee niistä ohrajäämistä? En löytänyt mistään vaikka kuin yritin tihrustella.
 
olen taas ihan pihalla jutuista :ashamed:
Mutta pikaseen jotain...

Raskaus aika mulla meni hyvin. Ei pahoinvointia,ei supisteluita tms. Mitään "ennaltaehkäiseviä" tuotteita en käyttänyt tai no joo noita gefilus tuotteita söin viimesen raskaus kuukauden,kun niistä sanottiin jotain hyötyä olevan?!
Tyttö päätti olla perätilassa,joten suunniteltuun sektioon päädyttiin. Ja hyvä niin sillä tytön ulos autto oli vaikea,kun napanuora meni kainaloiden alta sekä kaulan ympäri eli alatiesynnytyksellä olisi olleet kohtalokkaat seuraukset.
Melinalla bilirubiinit sitten alkoi nousemaan ja paino laskemaan,joten lisämaitoa annettiin jo sairaalassa. Eikä mulla maito koskaan kunnolla noussutkaan,joten n.1kk jälkeen imetys loppui kokonaan minun jaksamisen takia :ashamed:
Kovasti olen itseäni syytellyt tuosta maitoallergiasta,mutta sitä nyt enää turha murehtia!
Itsekin olen miettinyt,että jos tässä toisen lapsen vielä saa,niin otan kyllä neocatea tai almironia jo sairaalaan varuiksi mukaan jos ja kun maitoni ei tule riittämään.

Meidän pitäs tuo soijamaitoa alotella,kun uhkaavasti neocate varasto ehtyy..8prk jäljellä :eek:
Toivon kyllä todella,että tuo soija sopis...
Hiukan vaan mietityttää,että kun täysin puhtailla papereilla ei nytkään mennä eli oireilua jotkin ruuat aiheuttaa niin miten sitä sitten huomaa sopiiko soija?!
Mietin jo,että pitäiskö se vaan varata aika allergologille?!

Neiti täytti tänään 1v 2kk :heart: juu ja edelleenkään ei itse syödä eikä maito mene nokkiksesta :headwall: kaikki aikanaan :)

miiak :hug: kovasti jaksuja sinne!

Lyyti-mamman naperolle unihiekkaa ja sinulle myöskin :hug:

nyt pää lyö tyhjää ja sänky kutsuu :wave: |O
 
Moi!

Voimia Miiak! Soittele uudestaan vaan sille lääkärille, jos ei ala kuulua mitään. :hug:

Natumi riisimaito oli ainakin minulla imetysdieetin aikana kieltolistalla juuri siitä syystä ettei ole ihan puhdasta.

Alkuaikojen luottolaskua taidetaan maksella vieläkin, sen verran kalliiksi tuli Neocaten hankinnat ja meillä vielä se korvaamattomuusaika kesti ihan pirun kauan. Onneksi otettiin lapselle vakuutus ja lääkärikulut menee sen piikkiin. Muuten oisinkin jo konkurssissa, vaikka töissä käynkin jo...

Raskausaikana mulla ei ollut mitään isompia ongelmia. Pahoinvointia ekat 3kk ja vikat 4kk hel...tillistä lantiokipua (kävely ei ollut tosiaankaan helppoa). Painoa tuli hurjat 20kg ja turvotusta ihan hurjasti. Kaikki arvot oli aina ihan ok, 1 pissatulehdus taisi olla jossain vaiheessa. Neiti syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla, kun sydänäänet alkoi heitellä. Lisämaitoa annettiin laitoksella (Kättärillä ja jotain pilkottua kuulemma), mutta ei enää kotona. Mulla on itsellä allergioita, että perinnöllinen taipumus lienee suuri syy tähän kaikkeen...

Meillä on neiti nyt oksentanut korvikkeet eilisestä aamuyöstä saakka. Ruoat pysyy sisällä (peruna, kukkakaali), vaikka syökin vähän huonommin. Ihan joka kerta ei ole Neocatea oksentanut pois, mutta tänä aamuna taas. Öisin on jo pidempään yskinyt ja kakonut hirveästi Neocaten syömisen jälkeen. Ja Neocateenhän meillä siirryttiin takaisin 2vkoa sitten soija-altistuksen jäljiltä. Nuhaa ei ole, välillä vähän nenä vuotaa, mutta ei ole tukossa mitenkään. Pelottaa, että onko sillä taas keuhkoissa jotain... Välillä oksentaa pelkkää limaa. Mutta ei siis missään vaiheessa kiinteitä ruokia... Ei kuulosta normaalilta oksennustaudilta?
Varasin soittoajan lääkärille ens viikolle, ehtii tässä tilannetta seurailla vähän ja kysellä sitten jatkoehdotuksia, jos ei tilanne helpota....

Ei meilläkään mikään korvike ole mennyt nokkamukista, vesi vaan. Syö jo jotenkin itse, siihen ei paljon ole vastaanpanemista jos haluaa neidin syövän eikä halua löytää lautasta lattialta ja ruokia omasta naamasta.... Osaa olla meinaan neiti kiukkunen, jos ei anna itse syödä. :kieh: =) Joten annetaan itse syödä ja sitten siivoillaan.

Tsemppiä kaikille ja yritän kirjoitella ahkerammin! (Tosin nyt on mieskin kipeä, että katsotaan miten tässä jaksellaan... )
 
Tuli tuossa mieleen,että oisko jollain hyviä välipala vinkkejä? :)
Meillä neiti syö nyt vaan noita hedelmäsoseita ja kaurajogurttia. Leipä ei oikeen uppoo,sitä kun on kiva syöttää koirille ja eilen koitin antaa riisimuroja sekä mansikkakeittoa niin ei uponnut ei :/ . Puuroa ei viittis antaa kolmee kertaa päivässä.
saako mistään maustamatonta kaurajogurttia? meidän kaupoissa kun ei ole näkynyt.

Piija ei kyllä joo kuulosta miltään oksennus taudilta. jaksuja :hug:
 
Minäkin unohdin kysyä teidän muiden vinkkejä joidenkin ruokien syöntiin.
Meidän neiti ei osaa vielä kunnolla pureskella, banaania ja kurkkua syö, mutta mikään leivottu leipänen ei mene edes suuhun kunnolla...
Eli jos teillä jollakin on käytössä esim. avokado, viinirypäle, ananas, vesimeloni tai hunajameloni, niin missä muodossa näitä syötte? Jotain uutta pitäisi kokeilla jahka tervehdytään.... Tosin pitäisi löytää jotain "ruokaisaakin" kun kukkakaalivarasto riittänee tammikuun puoleen väliin. Viimeisin päärynäkokeilu tuotti tuloksen EI SOVI. :(
 
Piija: meillä poika syö kivettömiä viinirypäleitä ihan sellaisenaan sormiruokana. Niitä voi kyllä itse ensin leikata veitsellä esim. puoliksi tai pienemmeksikin paloiksi, jos kokonainen rypäle on liikaa. Ananasta syödään broileriruokaan kypsennettynä eli purkki ananasmurskaa pannulle broilerin jauhelihan perään ja siihen lisäksi muita sopivia aineksia. Jos kaura käy, niin voi kokeilla YOSA ananas -kaurajogurttia. Meillekään, siis pojalle, päärynä ei sopinut: tuli refluksia allergiaoireena.
 
Piija: Meillä tyttö on 10kk ja syö noita sormiruokia joko itse järsien esim. isosta kurkku-, leipä- tai porkkanapalasta ja noita hedelmänpaloja napsii pöydältä. Olen siis kuorinut ja paloitellut hedelmiä pieniksi suupaloiksi, senkokoisiksi kuitenkin, että niitä on hyvä jäystää muutamalla hampaalla ja ikenillä. Tuo ananas olikin muuten hyvä vinkki, kiitoksia. :flower: Välipalavinkkejä täälläkin kaipaillaan... Pääasiassa meillä syödään noita hedelmä-/marjasoseita ja omaan käteen annan aina leipää tai riisikakkua. Kiisseliä voisi tehdä, mutta tulee jotenkin tehtyä liian harvoin... :/
 
Nopsasti moikka,

NallePuh: Tuosta ricedream-maidosta, ne oli uusineet purkin ulkomuodon. Vanhassa purkissa luki vielä että sisältää jäämiä ohrasta, mutta tässä uudessa ei mainintaa ole. Niiden kotisivuilta se vielä löytyy. Lisäksi kuulin, että valmistavat riisimaidon samassa linjastossa kuin soijamaidon ja käsittelevät myös siellä lehmänmaitoa, josta voipi olla jäämiä myös -tästä laitoin tehtaalle kyselyn, että pitääkö paikkansa. Siitä kun ei ole muuta tietoa kuin yhden allergisen lapsen vanhempien salapoliisintyö. :/ On nää melkoisia juttuja kun kaikkia ei laiteta tuoteselosteisiin... Katsotaan mitä vastaavat ja vastaavatko ollenkaan... Natumia oli Allermiinaan tullut ja me ajellaan sen ohi viikon päästä niin ostetaan kokeeksi pari purkkia ennenkuin pyydetään tilaamaan tuohon k-markettiin.. Tai sitten tuolta laittamastasi linkistä tilataan -kiitokset :)

Välipaloista; meillä kans noita hedelmäsoseita syödään, riisikakkuja, leipäkakkaroita ja hedelmiä. Tuoreena menee banaaninpalaset ja hunajameloni sekä viinirypäle silloin tällöin. Viinirypäleet kuorin, puolitan ja kivet tietty pois niin menee ihan ok. hunajameloni menee mieluiten soseena kun laittaa banaania sekaan. Hunajamelonia oon yrittäny myös palasina ja se menee kun ei muuta "parempaa" oo näkyvillä... Sitten oon tehny pari kertaa riisipiirakoita (riisipuuro veteen ja kuori tattarista), pasteijoita riisi-kalkkuna sisuksella (taikina riisijauhoja, rypsiöljyä, vettä ja perunaa), vispipuuroa pari kertaa mustaviinimarjasta ja tattarijauhoista, eli muutoin sama kuin perusvispipuuro, mutta sopivilla jauhoilla ja marjoilla. Onhan niissä hommaa, mutta meilläkin kun joudun itsekin melko samaa ruokaa syömään vielä imetyksen takia niin oman vatsankin ja vaihtelun takia tulee tehtyä kaikenlaisia kokeiluita. Herkku-välipalalle riisipannukakkua (peruna, riisi, maizena, vesi ja siirappi). Kiisselit ei meillä oikein uppoa -vika voi olla tekijässä, sillä siihen jää aina klumppeja... Kaikki uudet vinkit on meillekin tervetulleita :) Eilen sain ananasriisin-ohjeen. Eli riisipuuroa ananasmehuun ja lisätään ananasta. Taidan kokeilla sitä sitten kun ananasta kokeillaan muutoinkin :)

Meillä poika on nyt alkanut hamuamaan kaikkea mitä on omalla lautasella. Pitää olla samannäköistä ja kaikkea pitäs maistaa. Vielä se menee kun itse syön samoja ruoka-aineita, mutta miten teillä muilla on selvitty siitä, että lapsi haluaisi maistaa samaa mitä muut? Joulua mietin... joulutorttuja kokeilin peruna-riisitaikinasta ja itse tehdystä luumusoseesta -ei nyt ihan hittejä, mutta menettelee ehkä. On ainakin samankaltaisia kun muilla jouluna...

Jaahans, nyt jännittää kun huomenna allergialääkäri ja maitokokeet. Neuvolan mittaamossa mentiin 1v neuvolassa edelleen miinuskäyrillä, mutta tasaisesti siellä :) eli ei olla tiputtu...

Krisu: Toivottavasti teillä selkenee kanssa ja soijalle siirtyminen sujuu ongelmitta! Ja Piijalle kanssa voimia, toivottavasti teillä alkaa maidot pysyyn sisällä! Meillä kanssa on keittiö aika pommin jäljiltä joka ruokailun yhteydessä -mutta oppiahan se on kokoajan...

Kaikille mukavaa perjantaita :wave: Mä lähden metsästämään nukkumattia, joka ei poskien helotuksesta päätellen (riisimaito vieläkin vaikuttaa) tänäkään yönä vieraile kovinkaan tiiviisti..
 
Heippa,

kävimme tänään allergialääkärillä ja alamme nyt mekin sitten kokeilemaan seuraavaksi riisijuomaa (GoGreen, joka on lääkärin mukaan puhdasta, eikä sisällä jäämiä esim. ohrasta) maitona. Kysyisinkin, että te, joilla on riisimaito (tai muu ei-jauhemainen "maito"juoma) käytössä, niin miten kuljetatte maitoja esim. keskustareissuilla jne.? On varmaan isompiakin huolenaiheita olemassa, mutta me olemme olleet melkoisen liikkuvaisia ja mietinkin, että kuinka nuo ruokailut sitten jatkossa onnistuvat liikkeellä ollessa... Vai annatteko sitten ihan vettä vain ruokajuomaksi reissussa, jossa ei voi laittaa juomia jääkaappiin? Entäpä kuinka kauan tuollainen maidonkaltainen juoma säilyy esim. tuttipullossa, kun avattuna pitäisi säilyttää jääkaapissa?

...jatkan...

Eli meillä siis lääkäri oli sitä mieltä, että Almiron saattaa olla se, mikä hiertää elimistöä jatkuvasti hieman ja suosittelikin sitä, että kokeiltaisiin nyt tuota riisijuomaa ensinnä. Almiron prickattiin, muttei mitään taaskaan näkynyt. Vilja-asioihin saimme myös apua siten, että saimme Vitkiv -reseptin ja vinkkejä muutamiin murotuotteisiin ja viljaruokiin (puurot eivät uppoa). Lääkäri oli sitä mieltä, että ei kannattaisi missään nimessä kokeilla maitoa itse kotona vuoden ikäisenä (tästä olikin täällä aiemmin jo puhetta), ja että kannattaisi tehdä myös vehnäaltistus valvotusti. Jatkoon sovimme soittoajan. Olo on nyt todella paljon huojentuneempi ja täytyy sanoa, että nyt uskaltaa luottaa asiantuntijan neuvoihin. Saimme omille epäilyille ja tuntemuksille vahvistusta, mutta nyt olo on myös jotenkin hämmentynyt ja sekava: miten sitä onkin kaikesta huolimatta (omat epäilyt, palstaneuvot jne.) ollut niin sokea esimkin juuri tuolle maidolle? :( Tai entä, jos pahis ei olekaan tuo maito? Entä miten tästä eteenpäin viljojen ja ruokien suhteen? Päivähoidon aloitus lähenee, apua... :eek: Onneksi nyt tosiaan tuli olo, että lääkäriltä sai opastusta, eikä asioita vähätelty. Nyt sitten mietityttää kyllä myös tuo taloudellinen puoli, koska meillä ei ole vakuutusta... Jos emme pääse julkiselle puolelle vehnäaltistuksen, niin kuinkakohan paljon tuo altistus maksaa yksityisellä puolella? Entäpä ravintolabrat? Paljon kysymyksiä, joihin saa vastauksen soittamalla lääkäriasemalle ja sitä ennen allergiasairaalaan... Huoh... No, mutta positiivista on nyt siis se, että meillä on jonkinlainen suunnitelma jatkon suhteen, emmekä ole enää yksin ajelehtimassa ja pähkäilemässä näitä asioita. :)

:hug: kaikille! Tajuan nyt entistä enemmän, kuinka kullanarvoinen tämä palsta on!

 
Lyyti-mamma: laitatko sitten myös tänne mitä vastasivat RiceDreamista. Meillä ei olla vielä edes päästy testaamaan käykö ohra mutta tosta riisimaidosta ei ainakaan mitään suurempaa ole tullut. Mut sitä Natumia meillä pääosin juodaan. Siis eikös ton Natumin pitänyt olla puhdasta? Jostain muistaisin sellasta lukeneeni.
Meillä bataatti valvotti pari yötä ja ihottumaa tuli. Eilen en enää antanut bataattia ja kyllä nukuttiin hyvin =) .
Ieva: Meillä maksoi altistus yksityisellä vastaanottokäynnin verran eli kelakorvauksen jälkeen n.58? ja ravitsemuslabrat sekä ulosteviljely yhteensä kelakorvauksen jälkeen 114?.
 
Ieva: meillä valvottu altistus yksityisellä allergologilla lääkäriasemalla noin 150 euroa. Siihen sisältyy sekä vastaanottokäynti (lääkäri) että itse altistus (hoitaja mukana). Vastaanottokäynnillä käytiin samalla muitakin allergia-asioita läpi kuin altistusta. Vastaanottokäynnin hintahan määrittyy käytetyn ajan mukaan, joten täysin vertailukelpoisia altistuskäyntien hinnat eivät senkään takia voi olla. Altistus tehtiin (pitkän kaavan mukaan) useampana annoksena. Aamulla mentiin ja päästiin pois puolen päivän aikoihin. Asiantuntemus ja palvelu (neuvot vanhemmille, vanhempien kuunteleminen yms.) olivat huippuluokkaa! Ravitsemuslabrat oli noin 80 euroa. Kävittekö nyt muuten sillä T.T.:llä?
 
ahmutar: Kyllä. :) Kiitos vinkistä, ja neuvoista muutenkin. :flower: Käyttekö missä lääkäriasemalla? Ajattelin, että voihan noissa asemien hinnoissakin olla eroja, vaikka olisi sama lääkäri kyseessä. :/ Mutta juu, eiköhän tuo taloudellinen puoli jotenkin hoidu... :xmas: :xmas:
 
tervehdys :wave:

Meillä alotettiin soijakokeilu eilen. Eilen annoin nutrilon soijaa 30ml ja tänään 60ml. Kaikki hyvin tähän asti..tosin sehän ei merkkaa mitään :/
Sormet ja varpaat nyt ristiin,että kaikki menee hyvin! Tulis hiukka lisä valikoimaa noihin jogurtteihinkin ja sit on soijavanukastakin :p vaikka tuskin tuo neiti tykkäis :(
En ymmärrä miten tuolle neidille KAIKKI uudet maut on vastenmielisiä ja saa puistatuksia aikaan?! Ei maistu enää edes banaani,ei leipä...sormiruokana ei maistu muuta kun maissinaksut ja riisimurot. EI MIKÄÄN MUU :eek: olen tosi huonosti uusia makuja sitten tarjonnut kun ei neiti halua :ashamed:
Voiko syy olla siinä,kun alusta saakka tuo ruokailu on ollut taistelua ja pakottamista? Eli tyttöä ei vaan kiinnostais ruoka,syö vaan elääkseen eikä elä syödäkseen?!
Onko kellään muulla samanmoista tilannetta/tunnetta?
Tuntee taas epäonnistuneensa äitinä,kun ei tarpeeksi jaksa tarjota uusia makuja jne..mutta kun ei vaan jaksa aina sitä roskiin heittämistä :kieh:
Syökö muiden lapset jo raasteita,"salaatteja"(kurkku,tomaatti)?
Viime yönä kun ei taaskaan uni tullut simmuun,niin mietin näitä asioita ja sittenhän siitä nukkumisesta ei tullut mitään...

Taidan mennä kahville,kun neitikin meni unille :D
 
Heippa,

Ieva -hyvä juttu että teillä oli onnistunut käynti lääkärin luona -se on kuitenkin huippu tärkeää että hoitavan lääkärin kanssa tuntuu siltä että on osaavissa käsissä :) Meillä on tammikuun alussa tuo vehnäaltistus yksityisellä (Pikkujätti) ja sen jälkeen osaan kertoilla hintaa sieltä... Nyt eivät osanneet sanoa, eli varmaankin riippuu käytetystä ajasta niinkuin Ahmutarkin sanoi. Meillä kanssa mietityttää tuo päivähoitoon siirtyminen keväällä, on kuiteskin ollut kiva lukea täältä että on ihan onnistuneitakin kokemuksia. Meillä ei tosin vielä ole edes päiväkotipaikkaa valmiina, eli vuodenvaihteen jälkeen aletaan katselemaan ja kyselemään minne meidät "huolittaisiin". Tsemppiä :)

Vilja-altistuksesta: Miten te ootte saaneet yksivuotiaan ajan kulumaan altistuksessa, olisiko teillä hyviä neuvoja asian suhteen? 2-4tuntia kuulemma kestää. Liikkuvainen pieni kaveri on, että voi olla melkoinen juttu istua siellä lääkäriasemalla.

Mitä muten teillä on katsottu noista ravitsemuslabroista? Meillä ei ole muuta kun vasta-ainetestit tehty labroilla?

NallePuh: Saas nähdä koska lähettävät vastauksen Ricedreamista. Kolme päivää on kulunut, ja jos ei viikossa tule vastausta niin lähetän uudestaan :) Mutta kerron heti kun saan tietää!

Omaa naperon napaa: Käytiin siellä lääkärissä tänään ja maitoa ei nyt sen paremmin tarvi enää testata -mutta vehnä altistetaan tosiaan tammikuun alussa. Sitten kuulemma saatais se kelan tuki. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että ei kokeilla erityiskorvikkeita, koska ne hiertää niin kovin usein lapsien ruokavalioissa ja hän piti ruokavaliota tarpeeksi laajana että vesi ja kalkki riittäisivät. Proteiinista totesi että "syöhän poika sen 1rkl päivässä -kyllä hän pärjää" kun lisänä on viljaa. Eli jotenkin oon huojentunut siitä, että ei tarvitsisi enää kokeilemaan alkaa almironia tms. Kuulemma jos kasvuun tulisi jotain huomautettavaa niin katsottais asiaa uudestaan. VitKiv valmisteesta mietin että sain hiukan eri annostusohjeen kun mitä meidän toiselta hoitavalta lääkäriltä sieltä antioksidanttiklinikalta... Allergialääkärimme ohjeisti että 1tab/pv ja antioksidanttiklinikalta 10tab/vko... Melkein sama, mutta millaista annostusta te ootte käyttäneet?

Noita reseptejä:

Pasteijat:
2-3dl perunasurvosta
1 1/2 dl tattarijauhoja/riisijauhoja
1 1/2 dl perunajauhoja
1tl leivinjauhetta
Rasva/öljy itselleni tehdessä n.75g keijua, pojalle laitan 3/4dl rypsiöljyä ja tilkan vettä

Sekoitetaan aineet, massa on pehmeää, mutta leivottavissa olevaa eli jos on liian löysää, niin jauhoja lisää. Jääkaappiin hetkeksi. Täytteeksi oon keittänyt riisiä ja jotain lihaa. Mausteita, jos joku sopii niin täytteeseen voi lisätä. Sitten olen jakanut taikinan n.15-20 osaan, pyörittänyt ensin pieniksi palloiksi ja sitten jauhoitetuin käsin taputellut leivinpaperin päälle litteiksi neliöiksi, sisännyt täytettä nokareet toiselle puolelle neliötä ja sitten kääntänyt toisen puolen katoksi. Taikina on haurasta -hermot meinaa mennä, mutta lopputulos on ihan ok. Haarukalla vielä lopuksi voi pistellä pasteijan pinnan, niin ei repeile uunissa. Paisto 225 astetta n.15min. Täytevaihtoehtoja oon ajatellu tänään kokeilla porkkanaraastetta ja riisiä ja itselleni kinkkua ja sipulia... Samasta perustaikinasta oon tehnyt nuo joulutortut. Tai sanoisinko luumupasteijat. Sisälle keitin itse luomu-kuivattuja luumuja vedessä, lisäsin hiukan sokeria ja tehosekoittimella luumusoseeksi. Määriä arvioisin että puolipussia luumuja, vettä sen verran että juuri ja juuri peittyivät. Keitin ne pehmeiksi ja sokeria pari tl.

Riisipiiraat:

2dl tattarijauhoja
2.5dl kiehuvaa kuuma vettä
(ripaus suolaa)

Sekoita kuuma vesi ja jauhot, anna seistä hetki. Pyöritä taikinasta pieniä palloja ja kauli soikeiksi jauhojen avulla. (itse koin paremmaksi taikinapuikulan kun kaulimen). Täyte pari lusikallista veteen tehtyä riisipuuroa. Sen oon keittänyt riisipussin ohjeella: 0,5dl vettä, 0,75dl puuroriisiä, ripaus suolaa ja nokare keijua/pari tl rypsiöljyä. Ja riisipiirakan reunat sitten rypytetään, itse en niin kauniita piirakoita saa kun mitä kaupasta saisi..

Tattarivispipuuro:
5dl vettä
1dl tattarijauhoja
vajaa 0,5dl mustaherukkaa/puolukkaa tai muuta sopivaa marjaa

Jauhot vispataan kiehuvaan veteen kokoajan sekoittaen ettei mene kokkareille. Kiehutetaan hiljalleen n.10min, lisätään marjat ja sekoitetaan tasaiseksi. Hiukan jäähtyneenä vispataan sähkövatkaimella kuohkeaksi. Voi lisätä sokeria jos tarvii. Itse lisää hiukan ja syön sitten riisimaidon kanssa. Poika syö sellaisenaan.

Riisikakut pannulla
1 peruna survottuna
1dl keitettyä riisiä
3rkl maizenaa
1/2dl vettä
1/2 rkl siirappia
öljyä paistamiseen

Lisää riisi, vesitilkkaan sekoitettu maizena ja siirappi perunasurvokseen. Paista pannulla pieniä pannukakkuja molemmin puolin. Itse syön sellaisenaan hillon kanssa, pojalle joku hedelmäsose...

Mukavaa viikonloppua! Nyt täytyy mennä lämmittään ruokaa itselle -poika nukkunut harvinaisen pitkät päikkärit, jo 45min :) Yöllä tosin edelleen kukuttiin... :wave:
 
Krisu: Joo, tuo valvominen ja asioiden pohtiminen on tuttua täälläkin -ei se oo kyllä äidin vika kun lapsonen ei syö uusia ruokia tai on epäluulonen... ei meilläkään noi uudet ruuat tahdo aina maistua. Usein ottaa vaan kun näkee että samaa on mun lautasella! Sormiruoka meni alussa aika hyvin, mutta välillä on kausia että kaikki on lattialla tai sitten työntää pois suusta kaiken mitä sinne ohjaa. Ja kyllä se on turhauttavaa kun tekee annoksen, ja siitä se pieni osa vaan menee pojan suuhun. Mutta mä aattelen, että eihän sitä itsellekkään aina kaikki maistu enkä ihan kaikkea itsekkään mielelläni syö. Vaikka on harmittanut niin oon ajatellu että ehkä joskus!

Tuoreraasteita ei syö. ja itseasiassa kurkkua järsii silloin tällöin, mutta jos annan raasteena ruokaan piilotettuna niin tuolee isot masuvaivat pienelle -ja kakassa kaikki sulamattomana ulos. Eli en sitten oo niitä tuoreita antanut kun ne ei passaa vielä. Vaikka neuvolassa asiasta oikein mainittiin...

TSemmpiä :hug:
 
Krisu: Meidän neitikin on tosi nirso uusien makujen kanssa. Harmittaa kun se 3pvän minialtistus ei enää meinaa toimia, koska neiti ei syö tuossa ajassa riittävää määrää, että tulis välttämättä oireita ja tietäis sopiiko vai ei. Siksi joudutaan kokeilua jatkamaan usein pidempään.
Ja edelleenkään EI MIKÄÄN marja mene alas, olen tehnyt kiisselinäkin että olisi makeampaa ja helpommin nieltävää.

Meidän soija-altistus ravintolabroineen maksoi korvausten jälkeen 236?. Onneksi on vakuutus.

Meillä ei neiti enää ole oksentanut, mutta ei syö juuri mitään. NCtä juo jonkun verran, muttei sitäkään ihan entiseen malliin vielä.
Epäilen että oli/on joku vatsaflunssa, koska mullakin oli viime viikolla vatsa kipeä ja veto poissa ja nyt mies valittaa samaa.

Ei kellään sattuis olemaan Muksun kukkakaalisosetta myyntiin asti?.... Tätä rataa jos sairastellaan, meidän kokeilut on aika vähissä ja kukkakaalit riittää näillä näkymin tammikuun puoleen väliin tai loppupuolelle saakka... Siihen mennessä pitäisi löytää 2-3 ruokaisaa ruoka-ainetta kukkakaalin tilalle.... :eek:

Ja tuosta valvomisesta ja pohtimisesta... Just tänään totesin miehelle, että olis se elämä vaan niin helppoa kun sais lapselle antaa mitä ruokaa vaan. No, täytyis muistaa aina, että huonomminkin voisi olla, mutta tokihan tämä, ainakin minulle henkilökohtaisesti, on aika suuri stressitekijä.

:hug: :hug:
 
Ieva: käydään T.T:llä Pikkujätissä. Hänellä on ollut vastaanottoa myöskin Mehiläisessä. Ainakin aikoinaan kun me noita ensimmäisiä valvottuja altistuksia tehtiin, niin T.T. teki niitä vaan Pikkujätissä, vaikka oli vastaanotto Pikkujätissä ja Mehiläisessä muuten.

krisu: mä yritin kokeilla pojalla kiinankaalia, mutta eihän siitä kokeilusta tullut oikein mitään, kun hän ei suostunut sitä sellaisenaan syömään. liha-kasvisruokaan sekoitettuna se kyllä meni. Mutta ideahan olisi ollut salaatin syönti :headwall:
 
Jaahas, jokohan nyt ehtisi tännekin.. täällä ollaan koko perhe flunssassa ja mä olen ollut muutaman päivän töissä. Mummo on lapsenvahtina kun varsinaisesti töihin olen menossa vasta ensi syksynä. Nyt vaan keikkahommia kevääseen saakka.

Meilläkin on vehnäaltistus tammikuussa, jos poika on terveenä. Sitä ennen olis tarkotus vähän herkistellä vehnää kuten lääkäri asian ilmaisi. Sattuu mukavasti jouluksi, voipi siis jotain "oikeita" herkkujakin antaa. Pari viikkoa sitten ilman uusia jne. ennen altistusta. Herkistely johtuu siitä että vehnää ei oo vielä koskaan saanut ja reaktio on sitten voimakkaampi kun saa toisen/komannen kerran ja tauon jälkeen. Ettei menis altistus liian pitkälle (hitaasti reagoiva ja oireet menee hitaasti ohi..).

välipaloista: Meillä syödään edelleen vaan neljä ateriaa päivässä. Yösyönti on miltei jäänyt pois eli ei vaan syö enempää? Olen välipalaa tarjonnut kyllä mutta ei kelpaa eli ei ole nälkä. Muutenkin taas huonompi vaihe menossa syömisessä :headwall: Mikään ei maistu, maitoa menee onneksi edes 6-8 dl/vrk. Kiinteitä 3-5 dl/vrk ja sormiruuat päälle. Nyt ollaan pikkuhiljaa siirtymässä sileästä soseesta haarukalla muussattuun koska karkeampi maistuu selvästi paremmin. Ja liha ja kasvis tarjoillaan erikseen sillä seurauksella että lihat syö, ei muuta. Meillä on joku "minä ite" vaihe menossa..sormiruuat ja omalla lusikalla syö, ei juuri muuten.

Tuoreista: kesäkurpitsaraastetta olen kokeillut jo joskus kesällä mutta silloin tuli sulamattomana läpi. Nyt sulaa jo mutta harvakseltaan annan. Kurkkua ei tykkää syödä, vesimelonia syö sekä "soseena" että sormiruokana eli järsii palaa. Muutahan meillä ei oikein vielä ole..ai niin omenaa järsii myös mielellään. Leipä menee tällä hetkellä kohtalaisesti (osaa jo syödä ihan kunnon paloja kerralla ts. ei tartte pilkkoa suupaloiksi vaan haukkaa ja pureskelee itse) kun puuro teki taas stopin. Yksi ruoka on nyt kokeilussa mutta en edes uskalla paljastaa, mikä.. 8.päivä menossa. Pitäkää peukkuja.

piija: Mulla SAATTAA jäädä tota kukkakaalia yli oman tarpeen mutta en uskalla sitä vielä myydä, katsotaan sitten tammi-helmikuussa. Paljoa sitä ei ole, olisko 80 purkkia enää ja koko ajan hupenee.

miiak: Mikä teillä on tilanne? Voitko antaa allergialääkettä jatkuvana, jos vaikka se rauhottas tilannetta? Saitko lääkäriin yhteyden? Meillähän NC ei täysin sopinut, alkoi oireilla tokan viikon lopulla. Onneksi tuo soija sitten on sopinut.

Soijasta vielä: vaikka Nutrilon soija sopisikin, eivät muut soijatuotteet välttämättä sovi. Meillä on kielto kokeilla noita kaupan soijajuttuja ettei herkisty soijalle.
 

Yhteistyössä